Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 242231

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
02.08.2024 kl 15:32 5231

Ifjor på samme dag:
https://x.com/ed_fin/status/1686660525248204801/photo/1
LR2 steg da, men er fortsatt høyere nå.
LR1 og MR er også til dels mye høyere nå.
ibyx
02.08.2024 kl 15:03 5261

Omtrent som ifjor. Blir kanskje sidelengs som ifjor også da, ut året. Altså mellom 750-850.
Vedvarer suezproblemene virker ikke dette da litt underlig? At indeksen ikke er høyere?
KommersK
02.08.2024 kl 14:21 5101

Nytt kursmål i dag, opp fra 100 til 104 hos DNB Markets.
Var vel skrevet før dagens baksmell, men det er da klart posistivt. 26 dager til Q2. Og straks etter det kommer det nok nye kursmål fra alt og alle.
Eskimo2
30.07.2024 kl 13:44 5455

Scorpio Tankers la frem knalltall i dagens kvartalsrapport for 2. kvartal 2024. Styret i selskapet har besluttet et kvartalsutbytte på 0,40 dollar pr aksje! "Scorpio Tankers har nå dekket 43 prosent av driftsdagene for LR2-skipene i pool- og spotmarkedet i tredje kvartal 2024 til gjennomsnittlige tidscertepartiekvivalente (TCE) rater på rundt 44.000 dollar pr dag." Blir spennende å se Hafnias Q2 rapport 28. Aug. Vi kan i hvert fall fastslå at det er gode tider i produkttank...
ibyx
26.07.2024 kl 11:57 5958

Peer Scorpio starter Q2 resultater tirsdag neste uke.
De to har fulgt hverandre tett kursmessig på NYSE siste 3 måneder. Scorpio noe sprekere da.

Analtykerstatus:
Mean consensus
BUY
Number of Analysts
11
Last Close Price
73.46USD
Average target price
94.55USD
Spread / Average Target
+28.70%
High Price Target
110.00USD
Spread / Highest target
+49.74%
Low Price Target
82.00USD
Spread / Lowest Target
+11.63%


Litt sprekere enn Hafnia,
Mean consensus
BUY
Number of Analysts
5
Last Close Price
84.00NOK
Average target price
105.56NOK
Spread / Average Target
+25.67%
High Price Target
110.00NOK
Spread / Highest target
+30.95%
Low Price Target
100.00NOK
Spread / Lowest Target
+19.05%
ibyx
26.07.2024 kl 11:08 5877

Dagens NYSE-target 83,93NOK
ibyx
26.07.2024 kl 09:56 5919

Noe å tenke på mens sommerspekken senker inngangsnivået?

Seven-year fix: Top Ships charters out product tankers in $100m Gunvor coup
Greek owner says modern vessels have been committed at ‘very strong rates’
https://www.tradewindsnews.com/tankers/seven-year-fix-top-ships-charters-out-product-tankers-in-100m-gunvor-coup/2-1-1683301
ibyx
25.07.2024 kl 16:21 6132

Ai ai!
Under 7,6USD. Nærmer seg laveste kurs siden noteringen på NYSE!
Er det shipping som varsler et generelt børsarmageddon?
Eller er det bare litt hardt spekk?
DOW stiger snart en halv prosent...
ibyx
25.07.2024 kl 14:28 6114

Kræsj-NYSE stoppet HAFN på 86,40 igår.
Vil de løpe etter idag?
De hadde kanskje ikke tenkt seg en "techdip" i shipping?
Men dersom sjansen byr seg...
OSE vaker et par prosent lavere nå på "friskt" volum:
VOLUME: 277.12K
65 DAY AVG: 1.07M
26% VS AVG
ibyx
25.07.2024 kl 12:56 3712

Shipping er jo pr def litt jalla. Er vel derfor disse utbytteaksjene faller mer enn dårlige tech-aksjer uten utbytte når Nasdaq stuper?
Derfor godt mulig det er mer å hente før rekylen kommer og selvsagt før neste utbytter kommer! 😅🎪

"Kraftig" volum på "skuffelsen" også...
VOLUME: 246.33K
65 DAY AVG: 1.07M
23% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 12:58 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 11:35 3640

Da begynner det å løsne!
44k ut på 84,45
Dermed er siste ukes oppgang blåst på lavt volum!
"Glemt" er hvorfor den steg?

VOLUME: 190.57K
65 DAY AVG: 1.07M
18% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 11:12 3663

Aha!
Markedet venter med tung gevinstsikring til kursen er "manipulert" ned et par kroner mer! 💡😅
VOLUME: 129.08K
65 DAY AVG: 1.07M
12% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 09:31 3632

Ser greit ut dette
https://x.com/ed_fin/status/1816372258371236307
MR fra 42k pr dag og oppover
ellers: 5 grønne 4 røde
Dagens dippmulighet nå?
Redigert 25.07.2024 kl 09:31 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.07.2024 kl 15:53 3822

Standard pullback og fin kjøpsmuligeht nå!
Ca 50 øre OSE-rabatt også!
Redigert 24.07.2024 kl 15:55 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.07.2024 kl 11:26 3954

Hmmm... 9 røde 2 grønne
Et lite skritt tilbake? Ikke sikkert...
https://x.com/ed_fin/status/1816026345052283135
KommersK
23.07.2024 kl 16:39 4211

Fortsetter oppturen inn mot Q2?
Jeg tror det, og jeg forventer faktisk en veldig positiv Q2 og guiding (og bra utbytte), med de ratene som har vært. Så venter jeg selvsagt da ytterligere oppsving i kursen. Og rett etter en Q-rapport, så pleier husene å komme med nye kursmål basert på dette. Tipper da på enda høyere kursmål, og enda et lite kurshopp.
Mine antagelser gjelder ikke bare for Hafnia, men for resten av tankshipping også. Håper og tror på en fin høst.
Redigert 23.07.2024 kl 16:39 Du må logge inn for å svare
ibyx
19.07.2024 kl 15:46 4559

Kryper nordover på NYSE.
Var OSE som fikk moroa denne gang!
ibyx
19.07.2024 kl 14:48 4521

Forsikring er komplekst...
Men hadde det vært fare for at Hafnia var ille ute kjøre pga manglende forsikring så ville ikke FRO ha steget idag. Slik kan man muligens lese litt mellom linjene?
Samtidig prøver man å så tvil og Hafnia faller litt tilbake. Antagelig vil NYSE også "forlange" å sette sitt preg på "bekymringen" senere idag...
Dersom man seriøst mener at dette skal ramme Hafnia hardt så bør man egentlig selge alt av shipping nå...
Da er det et stort misforhold mellom risikoen man forsikrer seg imot og det man får igjen.
Rateoppgang kunne jo også bli en konsekvens selvsagt. Høyere risiko, elendig sikkerhetsnett...
gråflåte hele veien...

Handles 0,5% under HOD nå.
Dette blåser forbi...
Redigert 19.07.2024 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
gandhi-21
19.07.2024 kl 14:11 4521

Har du greie på forsikring ? Jeg regner med at Hafnia sine båter er fult ut forsikret både med hensyn til skade og driftsavbrudd. Hvis motparten ikke er forsikret er det forsikringsselskapet sitt problem mht regresskrav. Minner om at Hafnia drifter 200 skip.
ibyx
19.07.2024 kl 13:48 4506

As VLCC crew fights fire after South China Sea collision identity of tanker insurer remains a mystery
Norwegian insurer says it is yet to make contact with cover provider of Ceres I tanker

Gard confirmed it was covering the 74,200-dwt Hafnia Nile (built 2017) ...

https://www.tradewindsnews.com/tankers/as-vlcc-crew-fights-fire-after-south-china-sea-collision-identity-of-tanker-insurer-remains-a-mystery/2-1-1680271
ibyx
19.07.2024 kl 13:20 4524

Slik "spiller man opp" på Shareville:
Det spekuleres i om VLCC’en i kollisjonen uten Singapore ikkje har forsikring. Dersom den tilhører «darkfleet» er dette svært uheldig for Hafnia. Hafnia Nile er forsikret i norske Gard. Kan bli utforbakke de neste dagene.

Selv om Hafnia skulle vise seg å være ansvarlig for episoden og dermed ikke fikk dekket skader av forsikringen ville det være et signal som sendte både skipsforsikring og alt av shipping kraftig ned. Det er bla. slikt som dette man tegner forsikring for. Det ville samtidig være en stor "seier" for gråflåten som kan si at på den "andre siden" er de ikke et hakk bedre...
Det er nok heller en fare for at dette skjerper krav til all skipsfart. Da er det selvsagt bedre å ha gode enn dårlige skip. Uhell kan alltid skje. Det vet fx den norske marine...

Men om nå Ceres hadde (mest) skyld og også er satt ut av drift for framtiden?
En gråflåte VLCC mindre der...
Så får man bare håpe det ikke blir større forurensinger. Men en nestenkatastrofe er også et sterkt signal...
Mannskapet er visst i det store og hele kommet uskadd fra det.
Redigert 19.07.2024 kl 13:26 Du må logge inn for å svare
kodenavn
19.07.2024 kl 12:13 4574

Uansett en voldsom overreaksjon som vanlig. Selskapsverdien er ned med 1,25 milliarder. Bare tull. Jeg kjøper.
ibyx
19.07.2024 kl 11:16 4555

https://www.tradewindsnews.com/tankers/uk-blacklists-11-tankers-as-europe-steps-up-efforts-to-disrupt-shadow-fleet/2-1-1679994

Det er jo også et spørsmål om skipsalder, sikkerhet og forsikring. Ikke bare hvem det fraktes olje for.
ibyx
19.07.2024 kl 10:33 4488

Hafnia Nile er det minste av 46 LR1 som Hafnia opererer.
ibyx
19.07.2024 kl 10:11 4488

Fra Shareville/TW meldes at mannskapet på Hafnia er i god behold. To har mindre skader.
Det er heller ingen informasjon om forurensing.
Dette i en oppfølgingsmelding fredag ettermiddag.
Hafniaskipet er forsikret i Gard med P&I.

Protection and Indemnity insurance, or as it is more commonly known - 'P&I', is the policy ship owners purchase to protect them against liability claims from crew, passengers and third parties. Liability claims include those such as collision, property damage, pollution, environmental damage and removal of wrecks.

Eskimo2
19.07.2024 kl 09:14 4507

Ble litt mer kjøp i dag , ikke alt for lenge til Q2 og utbytte.
kodenavn
19.07.2024 kl 08:57 4427

Det er forsikret. Dette bør ikke bety noe som helst kursmessig.
102oktan
19.07.2024 kl 08:35 4446

Ed på Twitter skriver jo at det andre skipet som også brenner er en VLCC fra skyggeflåten så de deltager ikke...
Mollen
19.07.2024 kl 08:15 4529

Hmmm…. Lurer på hvordan kursen reagerer på dette… Nå er vel skipet ganske sikkert forsikret… Men så spørs det vel hvordan dette har skjedd og ansvar i forhold til opprydding… Tipper den ramler som en stein i åpningen i alle fall… kjøpsmulighet kanskje ?
ibyx
18.07.2024 kl 12:07 4811

Mye enig med deg.
Glem heller ikke at de ikke tar sommerferie på samme måte som oss på NYSE...
Hafnia på OSE hittil idag:
VOLUME: 95.29K
65 DAY AVG: 1.08M
9% VS AVG
Blue Cow Group
18.07.2024 kl 11:51 4811

Ingenting på børs er trygt nei, men med såpass lav ordrebok og rater som holder seg sjøl om aframaxer kjører clean som lr2 ser jeg hafnia som mitt klart safeste shippingbet. Har verken kontainer eller bilfrakt da, clean crude og kjemikalier.
ibyx
18.07.2024 kl 11:40 4674

Vel. Lite er trygt i shipping...
Det er også en "tradisjon" at den en gang eller to i året kjøres hardere ned av tyngre spekulanter.
Det bør da gjerne "backes opp" med litt fallende rater en ukes tid eller "skuffelse" over et eller annet "makro"?
Oljeprisfall fx.
Blokksalg fra hovedeier har også en kortvarig negativ effekt. Men ikke mange i markedet vet når slike kommer. Og så kommer den seg jo alltid raskt i etterkant.
8 dager tok det i mars.

Ellers hadde det vært hyggelig med et skikkelig rykk i VLCC nå.
Det ville også Hafnia profetert på.
FRO er nå engang og enn så lenge en bjellesau.
Hafnia har kun vært få måneder på NYSE. Ikke så lett å konkludere effekten av det foreløpig?
Litt mer robust? Eller kanskje mer volatil til og med?
Redigert 18.07.2024 kl 11:44 Du må logge inn for å svare
Blue Cow Group
18.07.2024 kl 11:29 4645

Det går mye treigt og sidelengs til det plutselig ikke gjør det lenger ja. I fjor dreiv vi og dumpa ned til 50lappen gang på gang før den plutselig dro, må si det føles omtrent like trygt å handle på 80 nå som det gjorde på 50 da.

Men ja, 25% eller like over hundrelappen burde ikke være noe problem, ville ikke blitt forskrekka over 120 en gang i vinter heller egentlig når detgår såpass treigt over lange perioder (i forhold til annen shipping såklart, 50 til 90 er vel 80% oppgang, klager ikke asså ;)
Redigert 18.07.2024 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.07.2024 kl 11:04 4661

Apropos sesongvariasjoner og sommeren som lavsesong/bunn.
Ifjor på denne tid begynte en oppgang fra bunnen som varte i ca 3 måneder med 50% oppgang...
Det skjer neppe i år i like stor grad, men kanskje 25%?
Det står ikke på vedvarende svært gode rater i produkt...
ibyx
18.07.2024 kl 10:51 4632

Algoene prøver å skape salgsfest, men nesten ingen kommer...
VOLUME: 68.05K
65 DAY AVG: 1.08M
6% VS AVG