Hafnia - '24.
På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00
Du må logge inn for å svare
rischioso
05.09.2024 kl 23:26
4652
Mulig, men med valutarisiko - aksjer kjøpt på OSE kan selges feks i USA og vica versa så lenge selskapet er notert begge plasser, men man må ta høyde for valutarisiko. Man kan også kjøpe aksjer på en børs og shorte den samme aksjen på en annen børs der det samme selskapet er notert. Mulighetene er mange, men ikke for de små...;)
Redigert 06.09.2024 kl 00:27
Du må logge inn for å svare
102oktan
05.09.2024 kl 23:48
4672
Absolut intressant dette med Arbitrage. Du er inne på noe. Det kanskje forklarer litt av det som skjer på OSE 15:30 hver dag med FRO og sansynlig også med Hafnia.
Mollen
06.09.2024 kl 11:01
4626
Shipping peaket ut i begynnelsen av juni og har vært et mareritt siden da… vanskelig å tjene penger.. der er ingen momentum i oppgangene, selv på gode nyheter… gjelder forsåvidt det meste av aksjer nå sånn sett.. markedet er nervøst.. jeg har prøvd å swingtrade litt på shippingaksjer men har ikke greid det… formuen bare faller og faller.. sitter nå stuck i Hafnia og har bestemt meg for å bare sitte. Aksjen er god og selskaper tjener godt med penger. Jeg tror man må bare vente dette ut og være tålmodig. Kjøttvekta vinner til slutt, men nå blir alle aksjer herjet vilt med. Den tålmodige, som sitter i solide selskap som tjener penger, vil få betalt. Det fundamentale er ikke forandret.
ibyx
06.09.2024 kl 11:30
4691
Du satte ord på ting der ja!
Ingen tvil om at OSE er et interessant "bearbeite" for "valuta- og shortutlendingene" og deres norske medhjelpere!
Ingen tvil om at OSE er et interessant "bearbeite" for "valuta- og shortutlendingene" og deres norske medhjelpere!
Redigert 06.09.2024 kl 11:30
Du må logge inn for å svare
ibyx
06.09.2024 kl 11:43
4687
Vi har notert oss at NYSE-slutt nå er 75,90 NOK
Og ikke minst at den ble presset ned under gårsdagens VWAP der...
(VWAP OSE er forresten nå 75,66 NOK)
Vi husker også at guidingen for Q3 var fin:
As of 9 August 2024, 72% of total earning days of the fleet were covered for Q3 2024 at USD 34,934 per day.
Ellers begynner det kanskje å røre på seg sesongmessig? Neste uke?
2 røde idag
https://x.com/ed_fin/status/1831935865062609329
Og vi husker selvsagt å ha litt tørt krutt når den "faller litt mer enn du trodde"-tiden kommer idag!
74,30?
Peer Torm i DK er fx ned 1,3%. Greit å holde øye med potensielle robotparametre...😅🎪
Og ikke minst at den ble presset ned under gårsdagens VWAP der...
(VWAP OSE er forresten nå 75,66 NOK)
Vi husker også at guidingen for Q3 var fin:
As of 9 August 2024, 72% of total earning days of the fleet were covered for Q3 2024 at USD 34,934 per day.
Ellers begynner det kanskje å røre på seg sesongmessig? Neste uke?
2 røde idag
https://x.com/ed_fin/status/1831935865062609329
Og vi husker selvsagt å ha litt tørt krutt når den "faller litt mer enn du trodde"-tiden kommer idag!
74,30?
Peer Torm i DK er fx ned 1,3%. Greit å holde øye med potensielle robotparametre...😅🎪
Redigert 06.09.2024 kl 11:59
Du må logge inn for å svare
ibyx
06.09.2024 kl 12:37
4660
Det vil godt mulig komme en litt større "arbitrasjedipp" før stengetid!
Man kan ikke handle billige aksjer på en lukket børs... 😅🎪
Dette vil vedvare så lenge funker for arbitrasjerytterne...
Inntil noen overlister dem...😅🎪
Man kan ikke handle billige aksjer på en lukket børs... 😅🎪
Dette vil vedvare så lenge funker for arbitrasjerytterne...
Inntil noen overlister dem...😅🎪
Redigert 06.09.2024 kl 12:43
Du må logge inn for å svare
kodenavn
06.09.2024 kl 14:02
4650
Årlig utbytte ca. 17.-, som er ca 22 %
40 % kursstigningspotensiale.
God rabatt på NAV på 93.-
Hvis noen finner noe bedre, så vennligst si fra.
Rørende billig.
40 % kursstigningspotensiale.
God rabatt på NAV på 93.-
Hvis noen finner noe bedre, så vennligst si fra.
Rørende billig.
ibyx
06.09.2024 kl 18:46
4523
Ikke den dyreste i shipping nei.
Men spotten biter i produkt også.
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/September%206%2c%202024.pdf
Godt de har bundet så mye på langt høyere rater for Q3. Og om en måneds tid kan mye se ganske annerledes ut...
Men spotten biter i produkt også.
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/September%206%2c%202024.pdf
Godt de har bundet så mye på langt høyere rater for Q3. Og om en måneds tid kan mye se ganske annerledes ut...
102oktan
06.09.2024 kl 18:59
4544
Stuck i Hafnia siden Juni. Papirtap på 230k. Bare å sitte. LOL. Hadde en lignende reise med FRO 2023. Det ordner seg til slutt.
ibyx
06.09.2024 kl 19:04
4602
Dette skal vel også fargelegge det meste en måneds tid... inklusive shipping uten plutselige ratebevegelser opp...
Not-terribly-weak jobs report still could add to September blues for stocks
https://www.marketwatch.com/livecoverage/dow-futures-slip-ahead-of-key-jobs-report-as-investors-brace-for-signs-of-slowing-labor-market/card/not-terribly-weak-jobs-report-still-could-add-to-september-blues-for-stocks-GltKmPiBoIMpfkwfmnIM
Ble en ganske kontant reaksjon ned på dette.
VOLUME: 1.55M
65 DAY AVG: 573.44K
270% VS AVG
https://www.marketwatch.com/investing/stock/hafn
Det ligger også an til omsetningsrekord på NYSE. Men god margin.
Not-terribly-weak jobs report still could add to September blues for stocks
https://www.marketwatch.com/livecoverage/dow-futures-slip-ahead-of-key-jobs-report-as-investors-brace-for-signs-of-slowing-labor-market/card/not-terribly-weak-jobs-report-still-could-add-to-september-blues-for-stocks-GltKmPiBoIMpfkwfmnIM
Ble en ganske kontant reaksjon ned på dette.
VOLUME: 1.55M
65 DAY AVG: 573.44K
270% VS AVG
https://www.marketwatch.com/investing/stock/hafn
Det ligger også an til omsetningsrekord på NYSE. Men god margin.
Redigert 06.09.2024 kl 19:30
Du må logge inn for å svare
ibyx
06.09.2024 kl 23:35
4494
Det ble ny omsetningsrekord på NYSE ja.
VOLUME: 2.11M
65 DAY AVG: 573.44K
367% VS AVG
Dessverre på fallende kurs...
VWAP 7,0789 = 75,88 NOK
Tett på OSE 75,65 altså. Dollareffekten.
Neste uke blir nok ganske lik slutten av denne da. Sidelengs, inntil ratene spretter...
VOLUME: 2.11M
65 DAY AVG: 573.44K
367% VS AVG
Dessverre på fallende kurs...
VWAP 7,0789 = 75,88 NOK
Tett på OSE 75,65 altså. Dollareffekten.
Neste uke blir nok ganske lik slutten av denne da. Sidelengs, inntil ratene spretter...
Redigert 06.09.2024 kl 23:36
Du må logge inn for å svare
ibyx
09.09.2024 kl 15:01
4093
Er NYSE også klar for å sende Hafnia litt lenger sørover før det snur opp som i "chemichal peer ODF" idag?
ibyx
09.09.2024 kl 15:36
4107
Diskreperer for mye vs TRMD også nå.
Skal opp...
Torm stiger også på betydelig høyere volum inn i pluss...
Skal opp...
Torm stiger også på betydelig høyere volum inn i pluss...
Redigert 09.09.2024 kl 15:41
Du må logge inn for å svare
ibyx
10.09.2024 kl 08:45
3936
ibyx
10.09.2024 kl 12:03
3884
4 grønne 5 røde...
https://x.com/ed_fin/status/1833437230909550781
Hyggelig oppgang med fortsatt fallende oljepris?
Hvordan er *det* mulig da liksom? 😅🚀
https://x.com/ed_fin/status/1833437230909550781
Hyggelig oppgang med fortsatt fallende oljepris?
Hvordan er *det* mulig da liksom? 😅🚀
sverre_stang
10.09.2024 kl 13:19
3821
Det er vel idag vi får utbetalt utbyttet? Noen som hat fått?
Avklart, kommer på fredag🫡
Avklart, kommer på fredag🫡
Redigert 10.09.2024 kl 13:41
Du må logge inn for å svare
ibyx
10.09.2024 kl 14:14
3805
Og idag er det OSE som "seiler høyt". Må ikke bli for forutsigbart dette... 😅
Slutt igår justert for USD nå: 75,23 NOK
Blir nok litt tivoli snart...
Slutt igår justert for USD nå: 75,23 NOK
Blir nok litt tivoli snart...
Redigert 10.09.2024 kl 14:14
Du må logge inn for å svare
ibyx
11.09.2024 kl 10:30
3625
ibyx
11.09.2024 kl 13:30
3583
OSE ligger ikke frampå lenger idag. Kursen har nå falt tilbake til NYSE-slutt igår. 74,99 NOK
FRO ligger derimot ca 1,5% høyere tilsvarende.
Vi får se om ikke den brede rateoppgangen idag settes mer pris på NYSE senere idag?
Omsetningen i både Hafnia og FRO er lav/moderat hittil idag.
VOLUME: 299.58K
65 DAY AVG: 893.87K
34% VS AVG
VWAP 75,3064
FRO ligger derimot ca 1,5% høyere tilsvarende.
Vi får se om ikke den brede rateoppgangen idag settes mer pris på NYSE senere idag?
Omsetningen i både Hafnia og FRO er lav/moderat hittil idag.
VOLUME: 299.58K
65 DAY AVG: 893.87K
34% VS AVG
VWAP 75,3064
ibyx
11.09.2024 kl 16:14
3500
Høy omsetning på NYSE. Nesten 70% av normal på 40 minutter!
Over 4 ganger så mye som FRO relativt sett..
VOLUME: 425.86K
65 DAY AVG: 630.54K
68% VS AVG
Sannsynligvis ser vi en "klassisk" "dump kursen før OSE stenger"-variant...
Over 4 ganger så mye som FRO relativt sett..
VOLUME: 425.86K
65 DAY AVG: 630.54K
68% VS AVG
Sannsynligvis ser vi en "klassisk" "dump kursen før OSE stenger"-variant...
Redigert 11.09.2024 kl 16:16
Du må logge inn for å svare
ibyx
11.09.2024 kl 16:33
3568
Oi oi! Idag fortsetter nedgangen også *etter* at OSE er stengt.
1% ned mens peer TRMD er 1% opp.
Dette varer nok ikke så lenge.
Eller har Hafnia fått seg en seriøs short på leggen like i forkant av sesongoppgang?
Unlikely...
1% ned mens peer TRMD er 1% opp.
Dette varer nok ikke så lenge.
Eller har Hafnia fått seg en seriøs short på leggen like i forkant av sesongoppgang?
Unlikely...
ibyx
12.09.2024 kl 09:17
3320
ibyx
12.09.2024 kl 09:50
3300
Spar på kruttet med Investtech så skuta ikke fosser framover!
Aksjen ga salgssignal fra en dobbel-topp-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 75.58 kroner. Videre nedgang til 67.03 kroner eller lavere er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 66.00 kroner og motstand ved cirka 87.00 kroner.
Aksjen ga salgssignal fra en dobbel-topp-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 75.58 kroner. Videre nedgang til 67.03 kroner eller lavere er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 66.00 kroner og motstand ved cirka 87.00 kroner.
ibyx
12.09.2024 kl 10:57
3234
Mikael Skov på Paretokonferanse:
The focus remains on shareholder returns and dividends, with falling utilization for older ships continuing to boost underlying product tanker markets.
https://x.com/ParetoSec/status/1834135099090018525
The focus remains on shareholder returns and dividends, with falling utilization for older ships continuing to boost underlying product tanker markets.
https://x.com/ParetoSec/status/1834135099090018525
ibyx
12.09.2024 kl 15:57
3081
Nå handles OET ca 4% høyere enn dagen *før* utbytte...
Hafnia handles fortsatt nesten 12% lavere enn dagen *før* utbytte!
Utbyttene var i samme størrelse.
Er ratene og guidingen for Q3 så mye bedre for crude enn produkt?
Hvis ikke, hvilke "krefter" er det vi da ser i sving her?
FRO handles nå ca +2,75% etter at utbytte er trukket ifra
Tilsvarende for Hafnia er ca -7%. Ca 82 var åpningskurs ex-dagen.
Utbytte i Hafnia var noe høyere relativt sett i Hafnia, men det er likevel minst 7-8% forskjell i favør av FRO og cruderater sånn sett.
Med forbehold om feil.
Hafnia handles fortsatt nesten 12% lavere enn dagen *før* utbytte!
Utbyttene var i samme størrelse.
Er ratene og guidingen for Q3 så mye bedre for crude enn produkt?
Hvis ikke, hvilke "krefter" er det vi da ser i sving her?
FRO handles nå ca +2,75% etter at utbytte er trukket ifra
Tilsvarende for Hafnia er ca -7%. Ca 82 var åpningskurs ex-dagen.
Utbytte i Hafnia var noe høyere relativt sett i Hafnia, men det er likevel minst 7-8% forskjell i favør av FRO og cruderater sånn sett.
Med forbehold om feil.
Redigert 12.09.2024 kl 16:23
Du må logge inn for å svare
ibyx
12.09.2024 kl 22:10
2886
Det kommer seg på NYSE. 77,64 NOK (OSE 76,85). På ok volum.
Men her er det fortsatt en god del å hente inn.
Ingen grunn til at OET/ECO som steg på svært høyt volum idag NYSE skal fly 4% høyere enn dagen før siste ex-dag, mens Hafnia er nesten 10% *under* siste dag før ex-dag tilsvarende...
Vurder crude/produktrater i perioden/fremover...
Men her er det fortsatt en god del å hente inn.
Ingen grunn til at OET/ECO som steg på svært høyt volum idag NYSE skal fly 4% høyere enn dagen før siste ex-dag, mens Hafnia er nesten 10% *under* siste dag før ex-dag tilsvarende...
Vurder crude/produktrater i perioden/fremover...
Redigert 12.09.2024 kl 22:13
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 09:06
2699
8 grønne 1 rød
https://x.com/ed_fin/status/1834487499097333967
tikk takk...
EDIT. Ratene ble korrigert. 100% flatt idag etter to dager med fin overvekt av grønt...
https://x.com/ed_fin/status/1834487499097333967
tikk takk...
EDIT. Ratene ble korrigert. 100% flatt idag etter to dager med fin overvekt av grønt...
Redigert 13.09.2024 kl 09:54
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 09:59
2620
Burde gå over 80 idag, men det skjer neppe før neste uke...
Kan vær lurt å "ta gevinst" liksom?
Husk at både OET og nå også FRO handles til kurs høyere enn sluttkurs dagen *før* ex-ubytte...
Det er ca 86 kroner for Hafnia...
I det minste skal den kjapt opp til ex-dag kurs på ca 82 kroner...
Dersom oppsvinget i crude holder seg og ikke minst styrkes så vil flere crudeskip gå tilbake til crudelast igjen?
"I tankmarkedet noterer Arctic at VLCC-aktiviteten bygger seg opp ettersom langdistansefat er i spill igjen."
Output fra raffineriene vil uansett øke i form av produkter som antagelig vil bli etterspurt...
Produkter som heller ikke sendes lange avstander i rør slik crude kan?
Kan vær lurt å "ta gevinst" liksom?
Husk at både OET og nå også FRO handles til kurs høyere enn sluttkurs dagen *før* ex-ubytte...
Det er ca 86 kroner for Hafnia...
I det minste skal den kjapt opp til ex-dag kurs på ca 82 kroner...
Dersom oppsvinget i crude holder seg og ikke minst styrkes så vil flere crudeskip gå tilbake til crudelast igjen?
"I tankmarkedet noterer Arctic at VLCC-aktiviteten bygger seg opp ettersom langdistansefat er i spill igjen."
Output fra raffineriene vil uansett øke i form av produkter som antagelig vil bli etterspurt...
Produkter som heller ikke sendes lange avstander i rør slik crude kan?
Redigert 13.09.2024 kl 10:12
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 10:20
2622
He he. Det har vært noe "rart" og litt gjenkjennelig over handelen og utviklingen i Hafnia den siste måneds tid, har det ikke?
Vår gamle kjenning Mr. Short!
Change Vs. Previous Month+137.83% pr 31. august.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/HAFN/short-interest/
En del inndekning har det nok vært her allerede. Kombien med toppen opp under 90 kroner og fallende produktrater i august ble for fristende.
Men nå snur det...
Vår gamle kjenning Mr. Short!
Change Vs. Previous Month+137.83% pr 31. august.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/HAFN/short-interest/
En del inndekning har det nok vært her allerede. Kombien med toppen opp under 90 kroner og fallende produktrater i august ble for fristende.
Men nå snur det...
Redigert 13.09.2024 kl 10:23
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 11:21
2592
Det betyr vel rett og slett at de flytter fra Bermuda registrering til Singapore.
Det interessante spørsmålet er hvorfor?
Jeg spurte roboten for det det er verdt... vurder selv.
Why is Hafnia moving from Bermuda to Singapore?
Hafnia, a leading product tanker company, is moving its place of incorporation from Bermuda to Singapore for several strategic reasons. This move is intended to capitalize on the advantages Singapore offers as a major global shipping hub and enhance the company’s operational efficiency. Here are the key reasons behind Hafnia's relocation:
1. Strategic Location and Shipping Hub
Singapore is one of the world’s largest and most important maritime centers. By relocating to Singapore, Hafnia is positioning itself in a strategic location with access to key shipping routes, proximity to growing markets in Asia, and close relationships with major shipowners and operators. This enhances Hafnia's ability to conduct business more efficiently and engage with important stakeholders in the region.
2. Tax Benefits and Regulatory Environment
Singapore offers a more favorable tax environment for shipping companies compared to Bermuda. The Singapore government provides attractive incentives, such as the Maritime Sector Incentive (MSI), which offers tax exemptions and other benefits to qualifying maritime businesses. Moving to Singapore allows Hafnia to take advantage of these incentives, improving its overall financial efficiency and reducing tax liabilities.
3. Access to Capital Markets and Financing
Singapore is a key financial hub in Asia, providing Hafnia with access to a well-developed capital market and diverse financing options. Being incorporated in Singapore could make it easier for Hafnia to attract Asian investors, access shipping-related financing, and potentially list on Singapore Exchange (SGX) if they decide to pursue further capital-raising activities in the region.
4. Proximity to Asian Clients and Partners
A significant portion of Hafnia's business comes from Asia, given the region's strong demand for oil and refined products. By being based in Singapore, Hafnia is geographically closer to its key clients, partners, and shipyards. This could lead to stronger relationships with local stakeholders, quicker response times, and better market intelligence in the rapidly growing Asian market.
5. Operational Efficiency and Talent Pool
Singapore is home to a large, highly skilled workforce in the maritime industry, including ship management, technical services, and maritime finance. Hafnia can leverage this talent pool to improve its operational capabilities and further its growth. Additionally, Singapore's infrastructure supports a wide range of shipping activities, making it easier to manage daily operations.
6. Reputation and Stability
Singapore’s reputation as a stable and business-friendly environment with strong legal and regulatory frameworks is a major draw. The city-state offers political and economic stability, which is important for long-term business planning. Moving to Singapore could also enhance Hafnia’s brand image and align it with global best practices in governance and sustainability.
Overall, Hafnia's decision to relocate from Bermuda to Singapore is likely driven by the benefits of Singapore's strategic maritime location, financial incentives, and access to capital markets, which align with its long-term growth strategy.
Det interessante spørsmålet er hvorfor?
Jeg spurte roboten for det det er verdt... vurder selv.
Why is Hafnia moving from Bermuda to Singapore?
Hafnia, a leading product tanker company, is moving its place of incorporation from Bermuda to Singapore for several strategic reasons. This move is intended to capitalize on the advantages Singapore offers as a major global shipping hub and enhance the company’s operational efficiency. Here are the key reasons behind Hafnia's relocation:
1. Strategic Location and Shipping Hub
Singapore is one of the world’s largest and most important maritime centers. By relocating to Singapore, Hafnia is positioning itself in a strategic location with access to key shipping routes, proximity to growing markets in Asia, and close relationships with major shipowners and operators. This enhances Hafnia's ability to conduct business more efficiently and engage with important stakeholders in the region.
2. Tax Benefits and Regulatory Environment
Singapore offers a more favorable tax environment for shipping companies compared to Bermuda. The Singapore government provides attractive incentives, such as the Maritime Sector Incentive (MSI), which offers tax exemptions and other benefits to qualifying maritime businesses. Moving to Singapore allows Hafnia to take advantage of these incentives, improving its overall financial efficiency and reducing tax liabilities.
3. Access to Capital Markets and Financing
Singapore is a key financial hub in Asia, providing Hafnia with access to a well-developed capital market and diverse financing options. Being incorporated in Singapore could make it easier for Hafnia to attract Asian investors, access shipping-related financing, and potentially list on Singapore Exchange (SGX) if they decide to pursue further capital-raising activities in the region.
4. Proximity to Asian Clients and Partners
A significant portion of Hafnia's business comes from Asia, given the region's strong demand for oil and refined products. By being based in Singapore, Hafnia is geographically closer to its key clients, partners, and shipyards. This could lead to stronger relationships with local stakeholders, quicker response times, and better market intelligence in the rapidly growing Asian market.
5. Operational Efficiency and Talent Pool
Singapore is home to a large, highly skilled workforce in the maritime industry, including ship management, technical services, and maritime finance. Hafnia can leverage this talent pool to improve its operational capabilities and further its growth. Additionally, Singapore's infrastructure supports a wide range of shipping activities, making it easier to manage daily operations.
6. Reputation and Stability
Singapore’s reputation as a stable and business-friendly environment with strong legal and regulatory frameworks is a major draw. The city-state offers political and economic stability, which is important for long-term business planning. Moving to Singapore could also enhance Hafnia’s brand image and align it with global best practices in governance and sustainability.
Overall, Hafnia's decision to relocate from Bermuda to Singapore is likely driven by the benefits of Singapore's strategic maritime location, financial incentives, and access to capital markets, which align with its long-term growth strategy.
Redigert 13.09.2024 kl 11:21
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 11:28
2566
Og siden vi først spør roboten så kan vi jo se hva "han" har lært om shortposisjoner som i Hafnia nå?
Vi "kjører på"!
Is it a good idea to close a short when underlying income factors such as shipping freight rates are rising? If not, why so?
It is generally not a good idea to keep a short position when underlying income factors such as shipping freight rates are rising. Here’s why:
1. Rising Freight Rates Signal Increased Revenues and Profits
In the shipping industry, rising freight rates often translate into higher revenue for shipping companies. If the company you're shorting is seeing higher freight rates, it will likely experience improved earnings, which can lead to an increase in its stock price.
When companies benefit from rising freight rates, analysts may revise earnings estimates upward, and market sentiment generally becomes more positive, driving share prices higher. This could increase your risk of losses on a short position.
2. Market Sentiment Shift
Rising freight rates are often seen as a positive sign of stronger demand for shipping services, particularly in sectors like dry bulk, tankers, or container shipping. Investors tend to become more optimistic in such environments, leading to an upward price movement in the stocks of shipping companies.
If market sentiment improves, short squeezes can occur, where increasing prices force short sellers to cover their positions, causing a rapid price spike.
3. Risk of Unlimited Losses
Short selling exposes you to unlimited potential losses, as the stock price can theoretically rise indefinitely. If freight rates continue rising, the underlying company’s stock could see sustained growth, making your short position increasingly risky and expensive to maintain.
4. Impact of Industry Cycles
The shipping industry is highly cyclical, and if you're shorting at the beginning of a rising cycle (in this case, increasing freight rates), you could be caught in a prolonged period of rising stock prices. Shipping company valuations are heavily influenced by freight rate cycles, and rising rates often correspond to improving fundamentals across the sector.
5. Increased Dividends or Share Buybacks
When shipping companies generate more cash from rising freight rates, they may use that cash for dividend payouts or share buybacks, both of which tend to boost stock prices. If you’re shorting the stock, this can add further upward pressure.
6. Macroeconomic Factors
If freight rates are rising due to strong demand for goods (driven by global trade or economic growth), the entire shipping sector may benefit. This can reduce the efficacy of a short strategy, as multiple companies in the sector could see rising stock prices in response to favorable macroeconomic conditions.
Conclusion:
When key underlying factors like freight rates are rising, the fundamental performance of the shipping company improves, and the stock price is likely to reflect that. Holding a short position under these circumstances is highly risky because the stock may appreciate. Therefore, closing a short position in such a scenario is typically the prudent move to avoid further losses.
PS. Småaksjonærer har jo ikke særlig direkte tilgang til roboter i børshandel...
Men vi har ChatGPT osv 😅🎪
PS 2. Så bruk hodet og *tenk selv* også. Vurder fx nøye om det er lurt å sette stoploss i Hafnia i den delen av årssyklusen vi nå er inne i. Kanskje er det fx lurere å heller legge inn kjøpsorde ved mulige fortsatte tilbakefall dersom du ha mulighet?
Vi "kjører på"!
Is it a good idea to close a short when underlying income factors such as shipping freight rates are rising? If not, why so?
It is generally not a good idea to keep a short position when underlying income factors such as shipping freight rates are rising. Here’s why:
1. Rising Freight Rates Signal Increased Revenues and Profits
In the shipping industry, rising freight rates often translate into higher revenue for shipping companies. If the company you're shorting is seeing higher freight rates, it will likely experience improved earnings, which can lead to an increase in its stock price.
When companies benefit from rising freight rates, analysts may revise earnings estimates upward, and market sentiment generally becomes more positive, driving share prices higher. This could increase your risk of losses on a short position.
2. Market Sentiment Shift
Rising freight rates are often seen as a positive sign of stronger demand for shipping services, particularly in sectors like dry bulk, tankers, or container shipping. Investors tend to become more optimistic in such environments, leading to an upward price movement in the stocks of shipping companies.
If market sentiment improves, short squeezes can occur, where increasing prices force short sellers to cover their positions, causing a rapid price spike.
3. Risk of Unlimited Losses
Short selling exposes you to unlimited potential losses, as the stock price can theoretically rise indefinitely. If freight rates continue rising, the underlying company’s stock could see sustained growth, making your short position increasingly risky and expensive to maintain.
4. Impact of Industry Cycles
The shipping industry is highly cyclical, and if you're shorting at the beginning of a rising cycle (in this case, increasing freight rates), you could be caught in a prolonged period of rising stock prices. Shipping company valuations are heavily influenced by freight rate cycles, and rising rates often correspond to improving fundamentals across the sector.
5. Increased Dividends or Share Buybacks
When shipping companies generate more cash from rising freight rates, they may use that cash for dividend payouts or share buybacks, both of which tend to boost stock prices. If you’re shorting the stock, this can add further upward pressure.
6. Macroeconomic Factors
If freight rates are rising due to strong demand for goods (driven by global trade or economic growth), the entire shipping sector may benefit. This can reduce the efficacy of a short strategy, as multiple companies in the sector could see rising stock prices in response to favorable macroeconomic conditions.
Conclusion:
When key underlying factors like freight rates are rising, the fundamental performance of the shipping company improves, and the stock price is likely to reflect that. Holding a short position under these circumstances is highly risky because the stock may appreciate. Therefore, closing a short position in such a scenario is typically the prudent move to avoid further losses.
PS. Småaksjonærer har jo ikke særlig direkte tilgang til roboter i børshandel...
Men vi har ChatGPT osv 😅🎪
PS 2. Så bruk hodet og *tenk selv* også. Vurder fx nøye om det er lurt å sette stoploss i Hafnia i den delen av årssyklusen vi nå er inne i. Kanskje er det fx lurere å heller legge inn kjøpsorde ved mulige fortsatte tilbakefall dersom du ha mulighet?
Redigert 13.09.2024 kl 11:35
Du må logge inn for å svare
KommersK
13.09.2024 kl 12:49
2507
Her kan du/dere få en oversikt over kursutviklingen for nøyaktig 3 år i hhvis Hafnia, FRO, OET og TORM.
Hafnia sto i nøyaktig 17 kr 13/9 2021. I mellomtiden har Hafnia betalt ut 26,83 i utbytter. Kursen i går var 76,85, eller totalt med utbytter 103,68. Det vil si at kursen har ganget seg med 6,1 på 3 år.
FRO sto i 70,06 kr 13/9 2021. I mellomtiden har FRO betalt ut 48,91 i utbytter. Kursen i går var 239, eller totalt med utbytter 287,91. Det vil si at kursen har ganget seg med 4,11 på 3 år.
OET sto i 85,50 kr 13/9 2021. I mellomtiden har OET betalt ut 86,46 i utbytter. Kursen i går var 341,50, eller totalt med utbytter 427,96. Det vil si at kursen har ganget seg med 5 på 3 år.
Torm sto i 48,48 kr 13/9 2021. I mellomtiden har TORM betalt ut 94,93 i utbytter. Kursen i går var 229,80, eller totalt med utbytter 324,73. Det vil si at kursen har ganget seg med 6,7 på 3 år.
Jeg valgte sammenligning av disse fire fordi de er peers, sett i det store bildet. Ikke helt samme segmentene, men nære nok. Avkastning avviker jo for de aller fleste av dere, pga av forskjellig inngangskurser, men dette var for å belyse det store bildet. Håper jeg ikke har skrevet noe feil, eller fått feil data fra NN.
Dette er jo interessante tall. Ikke minst for meg selv. Det gjelder jo å satse på riktig hest, og Hafnia er ikke langt fra toppen.
Dette viser også hvorfor TA er verdiløst, spesielt i utbytteselskaper. De tar jo ikke med utbytter i grafene sine...
Hafnia sto i nøyaktig 17 kr 13/9 2021. I mellomtiden har Hafnia betalt ut 26,83 i utbytter. Kursen i går var 76,85, eller totalt med utbytter 103,68. Det vil si at kursen har ganget seg med 6,1 på 3 år.
FRO sto i 70,06 kr 13/9 2021. I mellomtiden har FRO betalt ut 48,91 i utbytter. Kursen i går var 239, eller totalt med utbytter 287,91. Det vil si at kursen har ganget seg med 4,11 på 3 år.
OET sto i 85,50 kr 13/9 2021. I mellomtiden har OET betalt ut 86,46 i utbytter. Kursen i går var 341,50, eller totalt med utbytter 427,96. Det vil si at kursen har ganget seg med 5 på 3 år.
Torm sto i 48,48 kr 13/9 2021. I mellomtiden har TORM betalt ut 94,93 i utbytter. Kursen i går var 229,80, eller totalt med utbytter 324,73. Det vil si at kursen har ganget seg med 6,7 på 3 år.
Jeg valgte sammenligning av disse fire fordi de er peers, sett i det store bildet. Ikke helt samme segmentene, men nære nok. Avkastning avviker jo for de aller fleste av dere, pga av forskjellig inngangskurser, men dette var for å belyse det store bildet. Håper jeg ikke har skrevet noe feil, eller fått feil data fra NN.
Dette er jo interessante tall. Ikke minst for meg selv. Det gjelder jo å satse på riktig hest, og Hafnia er ikke langt fra toppen.
Dette viser også hvorfor TA er verdiløst, spesielt i utbytteselskaper. De tar jo ikke med utbytter i grafene sine...
Redigert 13.09.2024 kl 12:51
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 14:15
2442
Fin oppstilling! Men vill ha vært litt forsiktig med å hevde at det er helt nøyaktig.
Jeg tenker at det i tillegg er bevegelser i det korte og mellomlange spekteret som man bør ta hensyn til. Uansett om disse skyldes "psykologi/makroforhold" eller er uttrykk for genuine selskapsspesifikke endringer. Derfor synes jeg at å sammenligne over 3 år blir mindre nyttig enn si YTD, eller (over)-reaksjoner på sesongbunner/topper som vi ser litt utspille seg nå, med involvering av spekulativ short fx.
Disse betraktningene er selvsagt farget av om man sitter long, middels eller kort/ultrakort.
Jeg tenker at det i tillegg er bevegelser i det korte og mellomlange spekteret som man bør ta hensyn til. Uansett om disse skyldes "psykologi/makroforhold" eller er uttrykk for genuine selskapsspesifikke endringer. Derfor synes jeg at å sammenligne over 3 år blir mindre nyttig enn si YTD, eller (over)-reaksjoner på sesongbunner/topper som vi ser litt utspille seg nå, med involvering av spekulativ short fx.
Disse betraktningene er selvsagt farget av om man sitter long, middels eller kort/ultrakort.
Eskimo2
13.09.2024 kl 14:24
2481
HAFNI: Venter fortsatt et sterkt vintermarked -Skov
Oslo (Infront TDN Direkt): Hafnia forventer fortsatt et sterkt vintermarked med få tegn som tyder på at de nåværende lave fraktratene ikke delvis skyldes sesongvariasjon, inkludert vedlikeholdsarbeid på raffineriene.
Det sier konsernsjef Mikael Skov i Hafnia til TDN Direkt fredag.
-Generelt er det mer olje til havs, så det er selvsagt positivt for frakt. Men det som også er viktig å merke seg, er at globale lagre fortsatt er på historiske lave nivåer. Så alt som transporteres i disse dager, reflekterer etterspørselen. Vi har fortsatt sesongvariasjoner foran oss i fjerde kvartal og første kvartal som vil gi høyere etterspørsel etter oljeprodukter, men vi har ikke høye lagre å trekke fra. Så logisk sett, når man går inn i en sesong kjent for høy etterspørsel med historisk lave lagre, bør det øke fraktetterspørselen, sier Skov.
Omdirigering rundt Kapp det gode håp på grunn av Rødehavskrisen har bidratt til å støtte produkttankmarkedet, men selv hvis seilingsdistansene går tilbake til nivåene før krisen, vil Hafnia fortsatt være et selskap med 15 prosent utbytteavkastning, sier Skov.
Markedssentimentet kan være dramatisk i perioder, men Hanfia-sjefen sier at man må ikke glemme at selskapet har allerede dekket 45 prosent av andre halvår 2024 på svært høye nivåer til 33.500 dollar pr dag i snitt.
-Når det gjelder kapitaldistribusjon, har vi allerede dekket en god base for den perioden, sier han.
Han mener videre at det fortsatt er mer tonnmil å hente fra raffinerier som bygges lengre unna.
-Nye raffinerier i Midtøsten, i Kuwait og Saudi-Arabia, men også i Nigeria, er fortsatt ikke oppe i 100 prosent produksjon. Så vi mener at det fortsatt er flere tonnmil å hente når disse raffineriene når fullproduksjon, sier han.
Nybyggordre har økt i løpet av året, og ordreboken ligger et sted mellom 18 og 20 prosent av den totale flåten, ifølge Skov.
-Men når vi ser på hva som faktisk er bestilt, er mer enn 50 prosent av den ordreboken LR2-skip. Statistisk sett handler 70 prosent av LR2-nybyggene i råoljetankmarkedet. Så de vises på ordreboken for produkttank, men i realiteten vil de ende opp som råoljetankskip. Så den reelle ordreboken innen produkttank er mye mindre. Når du ser på ordreboken for råoljetank, som kun er på 9 prosent, trenger du faktisk disse LR2-skipene til råolje, sier han.
-Vi skulle gjerne sett at ordreboken ikke økte så mye som den har gjort, men når vi ser på den aldrende flåten, og hvordan flåten vil se ut om fem år når alle disse skipene er levert, vil mange skip skrapes, og de eldre skipene vil ha mye lavere utnyttelse enn nyere skip, sier han.
Skov sier videre at nåværende nybyggpriser er så høye at det ikke er attraktivt for Hafnia å bestille nye skip.
For Hafnia handler ikke en dobbelnotering om å flytte fra Oslo til New York, men om å supplere Oslo-notering. Selskapet ser allerede en veldig positiv effekt på likvideten i aksjen etter dobbelnotering i USA, forteller Hafnia-sjefen.
-Vi har sett at likviditeten har økt ganske raskt i USA etter noteringen, så det er positivt. Spesielt nå i september har vi hatt en betydelig økning i likviditeten fra noteringen i USA, sier Skov.
Junaid Razak finans@tdn.no, Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Oslo (Infront TDN Direkt): Hafnia forventer fortsatt et sterkt vintermarked med få tegn som tyder på at de nåværende lave fraktratene ikke delvis skyldes sesongvariasjon, inkludert vedlikeholdsarbeid på raffineriene.
Det sier konsernsjef Mikael Skov i Hafnia til TDN Direkt fredag.
-Generelt er det mer olje til havs, så det er selvsagt positivt for frakt. Men det som også er viktig å merke seg, er at globale lagre fortsatt er på historiske lave nivåer. Så alt som transporteres i disse dager, reflekterer etterspørselen. Vi har fortsatt sesongvariasjoner foran oss i fjerde kvartal og første kvartal som vil gi høyere etterspørsel etter oljeprodukter, men vi har ikke høye lagre å trekke fra. Så logisk sett, når man går inn i en sesong kjent for høy etterspørsel med historisk lave lagre, bør det øke fraktetterspørselen, sier Skov.
Omdirigering rundt Kapp det gode håp på grunn av Rødehavskrisen har bidratt til å støtte produkttankmarkedet, men selv hvis seilingsdistansene går tilbake til nivåene før krisen, vil Hafnia fortsatt være et selskap med 15 prosent utbytteavkastning, sier Skov.
Markedssentimentet kan være dramatisk i perioder, men Hanfia-sjefen sier at man må ikke glemme at selskapet har allerede dekket 45 prosent av andre halvår 2024 på svært høye nivåer til 33.500 dollar pr dag i snitt.
-Når det gjelder kapitaldistribusjon, har vi allerede dekket en god base for den perioden, sier han.
Han mener videre at det fortsatt er mer tonnmil å hente fra raffinerier som bygges lengre unna.
-Nye raffinerier i Midtøsten, i Kuwait og Saudi-Arabia, men også i Nigeria, er fortsatt ikke oppe i 100 prosent produksjon. Så vi mener at det fortsatt er flere tonnmil å hente når disse raffineriene når fullproduksjon, sier han.
Nybyggordre har økt i løpet av året, og ordreboken ligger et sted mellom 18 og 20 prosent av den totale flåten, ifølge Skov.
-Men når vi ser på hva som faktisk er bestilt, er mer enn 50 prosent av den ordreboken LR2-skip. Statistisk sett handler 70 prosent av LR2-nybyggene i råoljetankmarkedet. Så de vises på ordreboken for produkttank, men i realiteten vil de ende opp som råoljetankskip. Så den reelle ordreboken innen produkttank er mye mindre. Når du ser på ordreboken for råoljetank, som kun er på 9 prosent, trenger du faktisk disse LR2-skipene til råolje, sier han.
-Vi skulle gjerne sett at ordreboken ikke økte så mye som den har gjort, men når vi ser på den aldrende flåten, og hvordan flåten vil se ut om fem år når alle disse skipene er levert, vil mange skip skrapes, og de eldre skipene vil ha mye lavere utnyttelse enn nyere skip, sier han.
Skov sier videre at nåværende nybyggpriser er så høye at det ikke er attraktivt for Hafnia å bestille nye skip.
For Hafnia handler ikke en dobbelnotering om å flytte fra Oslo til New York, men om å supplere Oslo-notering. Selskapet ser allerede en veldig positiv effekt på likvideten i aksjen etter dobbelnotering i USA, forteller Hafnia-sjefen.
-Vi har sett at likviditeten har økt ganske raskt i USA etter noteringen, så det er positivt. Spesielt nå i september har vi hatt en betydelig økning i likviditeten fra noteringen i USA, sier Skov.
Junaid Razak finans@tdn.no, Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KommersK
13.09.2024 kl 14:31
2489
Det ER helt nøyaktig. For dette er ting som HAR skjedd. Og dette kommer fra deg som stadig vekk fastslår ting som ikke har skjedd, som for eksempel så sent kl 10.20 i dag. Der fastslår du at ''nå snur det''. SÅNT bør DU være JÆVLIG forsiktig med.
Hva som vil skje fremover, og dermed hvor man bør plassere pengene sine, det er en annen skål. Og det er slett ikke sikkert at shipping er den beste ''havnen''. Jeg garanterer aldri noe. Men det som faktisk allerede har skjedd, der er det selvsagt ikke rom for spekulasjoner.
Og hvorfor er du ikke på Shareville i tillegg? Må jo være et glimrende forum for deg...
Hva som vil skje fremover, og dermed hvor man bør plassere pengene sine, det er en annen skål. Og det er slett ikke sikkert at shipping er den beste ''havnen''. Jeg garanterer aldri noe. Men det som faktisk allerede har skjedd, der er det selvsagt ikke rom for spekulasjoner.
Og hvorfor er du ikke på Shareville i tillegg? Må jo være et glimrende forum for deg...
Redigert 13.09.2024 kl 14:48
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 15:27
2432
Nåja. Jeg mener du undervurderer folks leseevne med din overlesing.
Teksten din taler for seg den også.
Teksten din taler for seg den også.
Redigert 13.09.2024 kl 15:32
Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 16:01
2470
De som kjeder seg får bare bla forbi her.
Men tenkte det kunne være greit med et sideblikk til peer TRMD short også.
Change Vs. Previous Month+58.99%
Det er altså liten tvil om hvilke motkrefter som virker her nå?
https://www.marketbeat.com/stocks/NASDAQ/TRMD/short-interest/
Min optimistiske tidligere punchline her kan gjerne suppleres med et spørsmålstegn for finleserne der ute!
Men nå snur det...?
Men tenkte det kunne være greit med et sideblikk til peer TRMD short også.
Change Vs. Previous Month+58.99%
Det er altså liten tvil om hvilke motkrefter som virker her nå?
https://www.marketbeat.com/stocks/NASDAQ/TRMD/short-interest/
Min optimistiske tidligere punchline her kan gjerne suppleres med et spørsmålstegn for finleserne der ute!
Men nå snur det...?