Hafnia - '24.

KommersK
HAFNIA 27.10.2023 kl 23:51 261414

På tide med ny tråd. Den forrige trenger avløsning etter et eventyrlig år. Begynte å bli lang.
På 14 måneder (etter at utbyttene begynte å bli voksne), så har kursen steget fra 43,90 (sluttkurs 26/8 -22) til 72,95 (27/10 -23). Det er en oppgang på kr 29,05, eller drøye 66%. Tar vi med summen av utbyttene (13,92), så er oppgangen på 42,97, eller nesten 100%! Den var over det tidligere denne uka. Men vil denne oppturen fortsette?
Analytikere har luftige kursmål. Noen over 100, noen rett under. Kommer vi dit? Mange faktorer vil spille inn. Vil Ukraina-krigen fortsette og vil det eskalere i Midt-Østen? Vil Kinas økonomi blomstre igjen? Vil andre faktorer melde seg på? Det som synes sikkert er at skipsbyggingen i segmentet er begrenset de nærmeste årene, og flere skip må pensjoneres/skrapes om ikke lenge.
Så utsiktene ser lyse ut. Et sted vil jo himmelferden stoppe, og man bør selge seg ut. Men når? Jeg tenker å henge med minst et år til, så får man vurdere etter hvert. Får vi fine utbytter og 90-100 kroner til jul '24, så skal jeg si meg mer enn fornøyd. Men synes dette kan være et passende mål.
Redigert 02.01.2024 kl 16:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.09.2024 kl 13:30 3823

OSE ligger ikke frampå lenger idag. Kursen har nå falt tilbake til NYSE-slutt igår. 74,99 NOK
FRO ligger derimot ca 1,5% høyere tilsvarende.
Vi får se om ikke den brede rateoppgangen idag settes mer pris på NYSE senere idag?
Omsetningen i både Hafnia og FRO er lav/moderat hittil idag.
VOLUME: 299.58K
65 DAY AVG: 893.87K
34% VS AVG

VWAP 75,3064
ibyx
11.09.2024 kl 16:14 3740

Høy omsetning på NYSE. Nesten 70% av normal på 40 minutter!
Over 4 ganger så mye som FRO relativt sett..
VOLUME: 425.86K
65 DAY AVG: 630.54K
68% VS AVG

Sannsynligvis ser vi en "klassisk" "dump kursen før OSE stenger"-variant...
Redigert 11.09.2024 kl 16:16 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.09.2024 kl 16:33 3809

Oi oi! Idag fortsetter nedgangen også *etter* at OSE er stengt.
1% ned mens peer TRMD er 1% opp.
Dette varer nok ikke så lenge.
Eller har Hafnia fått seg en seriøs short på leggen like i forkant av sesongoppgang?
Unlikely...
ibyx
12.09.2024 kl 09:50 3544

Spar på kruttet med Investtech så skuta ikke fosser framover!
Aksjen ga salgssignal fra en dobbel-topp-formasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 75.58 kroner. Videre nedgang til 67.03 kroner eller lavere er signalisert. Aksjen har støtte ved cirka 66.00 kroner og motstand ved cirka 87.00 kroner.
ibyx
12.09.2024 kl 10:57 3480

Mikael Skov på Paretokonferanse:
The focus remains on shareholder returns and dividends, with falling utilization for older ships continuing to boost underlying product tanker markets.
https://x.com/ParetoSec/status/1834135099090018525
ibyx
12.09.2024 kl 15:57 3327

Nå handles OET ca 4% høyere enn dagen *før* utbytte...
Hafnia handles fortsatt nesten 12% lavere enn dagen *før* utbytte!
Utbyttene var i samme størrelse.
Er ratene og guidingen for Q3 så mye bedre for crude enn produkt?
Hvis ikke, hvilke "krefter" er det vi da ser i sving her?

FRO handles nå ca +2,75% etter at utbytte er trukket ifra
Tilsvarende for Hafnia er ca -7%. Ca 82 var åpningskurs ex-dagen.
Utbytte i Hafnia var noe høyere relativt sett i Hafnia, men det er likevel minst 7-8% forskjell i favør av FRO og cruderater sånn sett.

Med forbehold om feil.
Redigert 12.09.2024 kl 16:23 Du må logge inn for å svare
ibyx
12.09.2024 kl 22:10 3132

Det kommer seg på NYSE. 77,64 NOK (OSE 76,85). På ok volum.
Men her er det fortsatt en god del å hente inn.
Ingen grunn til at OET/ECO som steg på svært høyt volum idag NYSE skal fly 4% høyere enn dagen før siste ex-dag, mens Hafnia er nesten 10% *under* siste dag før ex-dag tilsvarende...
Vurder crude/produktrater i perioden/fremover...
Redigert 12.09.2024 kl 22:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 09:06 2945

8 grønne 1 rød
https://x.com/ed_fin/status/1834487499097333967

tikk takk...

EDIT. Ratene ble korrigert. 100% flatt idag etter to dager med fin overvekt av grønt...
Redigert 13.09.2024 kl 09:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 09:59 2866

Burde gå over 80 idag, men det skjer neppe før neste uke...
Kan vær lurt å "ta gevinst" liksom?

Husk at både OET og nå også FRO handles til kurs høyere enn sluttkurs dagen *før* ex-ubytte...
Det er ca 86 kroner for Hafnia...
I det minste skal den kjapt opp til ex-dag kurs på ca 82 kroner...

Dersom oppsvinget i crude holder seg og ikke minst styrkes så vil flere crudeskip gå tilbake til crudelast igjen?
"I tankmarkedet noterer Arctic at VLCC-aktiviteten bygger seg opp ettersom langdistansefat er i spill igjen."

Output fra raffineriene vil uansett øke i form av produkter som antagelig vil bli etterspurt...
Produkter som heller ikke sendes lange avstander i rør slik crude kan?
Redigert 13.09.2024 kl 10:12 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 10:20 2868

He he. Det har vært noe "rart" og litt gjenkjennelig over handelen og utviklingen i Hafnia den siste måneds tid, har det ikke?

Vår gamle kjenning Mr. Short!
Change Vs. Previous Month+137.83% pr 31. august.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/HAFN/short-interest/

En del inndekning har det nok vært her allerede. Kombien med toppen opp under 90 kroner og fallende produktrater i august ble for fristende.
Men nå snur det...
Redigert 13.09.2024 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
sverre_stang
13.09.2024 kl 11:07 2835

Hva betyr meldingene vedr Singapore?
ibyx
13.09.2024 kl 11:21 2838

Det betyr vel rett og slett at de flytter fra Bermuda registrering til Singapore.
Det interessante spørsmålet er hvorfor?
Jeg spurte roboten for det det er verdt... vurder selv.

Why is Hafnia moving from Bermuda to Singapore?

Hafnia, a leading product tanker company, is moving its place of incorporation from Bermuda to Singapore for several strategic reasons. This move is intended to capitalize on the advantages Singapore offers as a major global shipping hub and enhance the company’s operational efficiency. Here are the key reasons behind Hafnia's relocation:

1. Strategic Location and Shipping Hub
Singapore is one of the world’s largest and most important maritime centers. By relocating to Singapore, Hafnia is positioning itself in a strategic location with access to key shipping routes, proximity to growing markets in Asia, and close relationships with major shipowners and operators. This enhances Hafnia's ability to conduct business more efficiently and engage with important stakeholders in the region.

2. Tax Benefits and Regulatory Environment
Singapore offers a more favorable tax environment for shipping companies compared to Bermuda. The Singapore government provides attractive incentives, such as the Maritime Sector Incentive (MSI), which offers tax exemptions and other benefits to qualifying maritime businesses. Moving to Singapore allows Hafnia to take advantage of these incentives, improving its overall financial efficiency and reducing tax liabilities.

3. Access to Capital Markets and Financing
Singapore is a key financial hub in Asia, providing Hafnia with access to a well-developed capital market and diverse financing options. Being incorporated in Singapore could make it easier for Hafnia to attract Asian investors, access shipping-related financing, and potentially list on Singapore Exchange (SGX) if they decide to pursue further capital-raising activities in the region.

4. Proximity to Asian Clients and Partners
A significant portion of Hafnia's business comes from Asia, given the region's strong demand for oil and refined products. By being based in Singapore, Hafnia is geographically closer to its key clients, partners, and shipyards. This could lead to stronger relationships with local stakeholders, quicker response times, and better market intelligence in the rapidly growing Asian market.

5. Operational Efficiency and Talent Pool
Singapore is home to a large, highly skilled workforce in the maritime industry, including ship management, technical services, and maritime finance. Hafnia can leverage this talent pool to improve its operational capabilities and further its growth. Additionally, Singapore's infrastructure supports a wide range of shipping activities, making it easier to manage daily operations.

6. Reputation and Stability
Singapore’s reputation as a stable and business-friendly environment with strong legal and regulatory frameworks is a major draw. The city-state offers political and economic stability, which is important for long-term business planning. Moving to Singapore could also enhance Hafnia’s brand image and align it with global best practices in governance and sustainability.

Overall, Hafnia's decision to relocate from Bermuda to Singapore is likely driven by the benefits of Singapore's strategic maritime location, financial incentives, and access to capital markets, which align with its long-term growth strategy.
Redigert 13.09.2024 kl 11:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 11:28 2812

Og siden vi først spør roboten så kan vi jo se hva "han" har lært om shortposisjoner som i Hafnia nå?

Vi "kjører på"!

Is it a good idea to close a short when underlying income factors such as shipping freight rates are rising? If not, why so?

It is generally not a good idea to keep a short position when underlying income factors such as shipping freight rates are rising. Here’s why:

1. Rising Freight Rates Signal Increased Revenues and Profits
In the shipping industry, rising freight rates often translate into higher revenue for shipping companies. If the company you're shorting is seeing higher freight rates, it will likely experience improved earnings, which can lead to an increase in its stock price.
When companies benefit from rising freight rates, analysts may revise earnings estimates upward, and market sentiment generally becomes more positive, driving share prices higher. This could increase your risk of losses on a short position.
2. Market Sentiment Shift
Rising freight rates are often seen as a positive sign of stronger demand for shipping services, particularly in sectors like dry bulk, tankers, or container shipping. Investors tend to become more optimistic in such environments, leading to an upward price movement in the stocks of shipping companies.
If market sentiment improves, short squeezes can occur, where increasing prices force short sellers to cover their positions, causing a rapid price spike.
3. Risk of Unlimited Losses
Short selling exposes you to unlimited potential losses, as the stock price can theoretically rise indefinitely. If freight rates continue rising, the underlying company’s stock could see sustained growth, making your short position increasingly risky and expensive to maintain.
4. Impact of Industry Cycles
The shipping industry is highly cyclical, and if you're shorting at the beginning of a rising cycle (in this case, increasing freight rates), you could be caught in a prolonged period of rising stock prices. Shipping company valuations are heavily influenced by freight rate cycles, and rising rates often correspond to improving fundamentals across the sector.
5. Increased Dividends or Share Buybacks
When shipping companies generate more cash from rising freight rates, they may use that cash for dividend payouts or share buybacks, both of which tend to boost stock prices. If you’re shorting the stock, this can add further upward pressure.
6. Macroeconomic Factors
If freight rates are rising due to strong demand for goods (driven by global trade or economic growth), the entire shipping sector may benefit. This can reduce the efficacy of a short strategy, as multiple companies in the sector could see rising stock prices in response to favorable macroeconomic conditions.
Conclusion:
When key underlying factors like freight rates are rising, the fundamental performance of the shipping company improves, and the stock price is likely to reflect that. Holding a short position under these circumstances is highly risky because the stock may appreciate. Therefore, closing a short position in such a scenario is typically the prudent move to avoid further losses.


PS. Småaksjonærer har jo ikke særlig direkte tilgang til roboter i børshandel...
Men vi har ChatGPT osv 😅🎪

PS 2. Så bruk hodet og *tenk selv* også. Vurder fx nøye om det er lurt å sette stoploss i Hafnia i den delen av årssyklusen vi nå er inne i. Kanskje er det fx lurere å heller legge inn kjøpsorde ved mulige fortsatte tilbakefall dersom du ha mulighet?
Redigert 13.09.2024 kl 11:35 Du må logge inn for å svare
KommersK
13.09.2024 kl 12:49 2753

Her kan du/dere få en oversikt over kursutviklingen for nøyaktig 3 år i hhvis Hafnia, FRO, OET og TORM.

Hafnia sto i nøyaktig 17 kr 13/9 2021. I mellomtiden har Hafnia betalt ut 26,83 i utbytter. Kursen i går var 76,85, eller totalt med utbytter 103,68. Det vil si at kursen har ganget seg med 6,1 på 3 år.

FRO sto i 70,06 kr 13/9 2021. I mellomtiden har FRO betalt ut 48,91 i utbytter. Kursen i går var 239, eller totalt med utbytter 287,91. Det vil si at kursen har ganget seg med 4,11 på 3 år.

OET sto i 85,50 kr 13/9 2021. I mellomtiden har OET betalt ut 86,46 i utbytter. Kursen i går var 341,50, eller totalt med utbytter 427,96. Det vil si at kursen har ganget seg med 5 på 3 år.

Torm sto i 48,48 kr 13/9 2021. I mellomtiden har TORM betalt ut 94,93 i utbytter. Kursen i går var 229,80, eller totalt med utbytter 324,73. Det vil si at kursen har ganget seg med 6,7 på 3 år.

Jeg valgte sammenligning av disse fire fordi de er peers, sett i det store bildet. Ikke helt samme segmentene, men nære nok. Avkastning avviker jo for de aller fleste av dere, pga av forskjellig inngangskurser, men dette var for å belyse det store bildet. Håper jeg ikke har skrevet noe feil, eller fått feil data fra NN.
Dette er jo interessante tall. Ikke minst for meg selv. Det gjelder jo å satse på riktig hest, og Hafnia er ikke langt fra toppen.

Dette viser også hvorfor TA er verdiløst, spesielt i utbytteselskaper. De tar jo ikke med utbytter i grafene sine...
Redigert 13.09.2024 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 14:15 2688

Fin oppstilling! Men vill ha vært litt forsiktig med å hevde at det er helt nøyaktig.
Jeg tenker at det i tillegg er bevegelser i det korte og mellomlange spekteret som man bør ta hensyn til. Uansett om disse skyldes "psykologi/makroforhold" eller er uttrykk for genuine selskapsspesifikke endringer. Derfor synes jeg at å sammenligne over 3 år blir mindre nyttig enn si YTD, eller (over)-reaksjoner på sesongbunner/topper som vi ser litt utspille seg nå, med involvering av spekulativ short fx.
Disse betraktningene er selvsagt farget av om man sitter long, middels eller kort/ultrakort.
Eskimo2
13.09.2024 kl 14:24 2725

HAFNI: Venter fortsatt et sterkt vintermarked -Skov
Oslo (Infront TDN Direkt): Hafnia forventer fortsatt et sterkt vintermarked med få tegn som tyder på at de nåværende lave fraktratene ikke delvis skyldes sesongvariasjon, inkludert vedlikeholdsarbeid på raffineriene.

Det sier konsernsjef Mikael Skov i Hafnia til TDN Direkt fredag.

-Generelt er det mer olje til havs, så det er selvsagt positivt for frakt. Men det som også er viktig å merke seg, er at globale lagre fortsatt er på historiske lave nivåer. Så alt som transporteres i disse dager, reflekterer etterspørselen. Vi har fortsatt sesongvariasjoner foran oss i fjerde kvartal og første kvartal som vil gi høyere etterspørsel etter oljeprodukter, men vi har ikke høye lagre å trekke fra. Så logisk sett, når man går inn i en sesong kjent for høy etterspørsel med historisk lave lagre, bør det øke fraktetterspørselen, sier Skov.

Omdirigering rundt Kapp det gode håp på grunn av Rødehavskrisen har bidratt til å støtte produkttankmarkedet, men selv hvis seilingsdistansene går tilbake til nivåene før krisen, vil Hafnia fortsatt være et selskap med 15 prosent utbytteavkastning, sier Skov.

Markedssentimentet kan være dramatisk i perioder, men Hanfia-sjefen sier at man må ikke glemme at selskapet har allerede dekket 45 prosent av andre halvår 2024 på svært høye nivåer til 33.500 dollar pr dag i snitt.

-Når det gjelder kapitaldistribusjon, har vi allerede dekket en god base for den perioden, sier han.

Han mener videre at det fortsatt er mer tonnmil å hente fra raffinerier som bygges lengre unna.

-Nye raffinerier i Midtøsten, i Kuwait og Saudi-Arabia, men også i Nigeria, er fortsatt ikke oppe i 100 prosent produksjon. Så vi mener at det fortsatt er flere tonnmil å hente når disse raffineriene når fullproduksjon, sier han.

Nybyggordre har økt i løpet av året, og ordreboken ligger et sted mellom 18 og 20 prosent av den totale flåten, ifølge Skov.

-Men når vi ser på hva som faktisk er bestilt, er mer enn 50 prosent av den ordreboken LR2-skip. Statistisk sett handler 70 prosent av LR2-nybyggene i råoljetankmarkedet. Så de vises på ordreboken for produkttank, men i realiteten vil de ende opp som råoljetankskip. Så den reelle ordreboken innen produkttank er mye mindre. Når du ser på ordreboken for råoljetank, som kun er på 9 prosent, trenger du faktisk disse LR2-skipene til råolje, sier han.

-Vi skulle gjerne sett at ordreboken ikke økte så mye som den har gjort, men når vi ser på den aldrende flåten, og hvordan flåten vil se ut om fem år når alle disse skipene er levert, vil mange skip skrapes, og de eldre skipene vil ha mye lavere utnyttelse enn nyere skip, sier han.

Skov sier videre at nåværende nybyggpriser er så høye at det ikke er attraktivt for Hafnia å bestille nye skip.

For Hafnia handler ikke en dobbelnotering om å flytte fra Oslo til New York, men om å supplere Oslo-notering. Selskapet ser allerede en veldig positiv effekt på likvideten i aksjen etter dobbelnotering i USA, forteller Hafnia-sjefen.

-Vi har sett at likviditeten har økt ganske raskt i USA etter noteringen, så det er positivt. Spesielt nå i september har vi hatt en betydelig økning i likviditeten fra noteringen i USA, sier Skov.
Junaid Razak finans@tdn.no, Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
KommersK
13.09.2024 kl 14:31 2733

Det ER helt nøyaktig. For dette er ting som HAR skjedd. Og dette kommer fra deg som stadig vekk fastslår ting som ikke har skjedd, som for eksempel så sent kl 10.20 i dag. Der fastslår du at ''nå snur det''. SÅNT bør DU være JÆVLIG forsiktig med.
Hva som vil skje fremover, og dermed hvor man bør plassere pengene sine, det er en annen skål. Og det er slett ikke sikkert at shipping er den beste ''havnen''. Jeg garanterer aldri noe. Men det som faktisk allerede har skjedd, der er det selvsagt ikke rom for spekulasjoner.

Og hvorfor er du ikke på Shareville i tillegg? Må jo være et glimrende forum for deg...
Redigert 13.09.2024 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 15:27 2676

Nåja. Jeg mener du undervurderer folks leseevne med din overlesing.
Teksten din taler for seg den også.
Redigert 13.09.2024 kl 15:32 Du må logge inn for å svare
ibyx
13.09.2024 kl 16:01 2714

De som kjeder seg får bare bla forbi her.
Men tenkte det kunne være greit med et sideblikk til peer TRMD short også.
Change Vs. Previous Month+58.99%

Det er altså liten tvil om hvilke motkrefter som virker her nå?
https://www.marketbeat.com/stocks/NASDAQ/TRMD/short-interest/

Min optimistiske tidligere punchline her kan gjerne suppleres med et spørsmålstegn for finleserne der ute!
Men nå snur det...?
ibyx
13.09.2024 kl 20:30 5340

Siden du spør om akkurat det, hva tenker du?
(jeg har vel egentlig ikke tenkt på Bermuda som "skatteugunstig"... men opplys meg gjerne!) :-)

Jeg tviler vel egentlig på om dette betyr så mye... ihvertfall ikke så mye at det er verdt å gire shorten slik vi har sett?

"konsolidering"... "strømlinjeforming"... "synergier"... etc?
Vel, hovedkontoret deres er jo i - Singapore...
Redigert 13.09.2024 kl 20:35 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.09.2024 kl 09:06 5062

tikk takk "shortbull"
7 grønne 3 røde
https://x.com/ed_fin/status/1835573930679005536
ibyx
16.09.2024 kl 21:35 4831

Det er tid for den "stille oppgangstid".
80,78 NOK nå

Da har Hafnia fått sitt rookie short buksevann på Nyse.
tjeste
16.09.2024 kl 22:20 4781

Sluttet på USD 7,65 som er HOD og tilsvarer i overkant av 81 NOK. Har litt å strekke seg etter i morgen da. Er inne i en fin trend nå.
ibyx
16.09.2024 kl 23:19 4728

Jepp. Så får vi se hvor ledelsens ønskede økte likviditet bringer oss videre..
Det står ikke på årstiden...
ibyx
17.09.2024 kl 09:07 4544

4 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1835933282946478387
i rute...

Og aksjen handles fortsatt 1,50 lavere enn ex-ubytte..
I motsetning til FRO og OET...
Redigert 17.09.2024 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Mollen
17.09.2024 kl 11:13 4492

Får håpe oppgangen holder seg oppe gjennom dagen… Har vært veldig mye oppganger i shippingaksjer intradag i sommer og høst, der lufta har gått ut av balongen mot børsslutt.
102oktan
17.09.2024 kl 17:56 4324

Triple witching på fredag. Tips for gode kjøpstrategier mottages. Kommersk?
KommersK
17.09.2024 kl 18:57 4327

Jeg har hatt denne dagen i bakhodet. Synes å ha merket meg at det pleier å være enorm omsetning i SA disse fredagene, og at kursen pleier å gå litt ned. Det er jo enorme antall aksjer som skal selges/omsettes. Spørs vel litt hvordan de respektive aksjene har oppført seg tidligere på dagen rent kursmessig.
Mange av de aller største aktørene er nok uansett ute etter å underby selgerne litt, tipper jeg.
ibyx
18.09.2024 kl 09:30 4161

Produkt i rute...
4 grønne 2 røde
https://x.com/ed_fin/status/1836297139019714881
ibyx
18.09.2024 kl 13:09 4072

Tendenser til at produkt-Hafnia har litt å "hente inn" igjen nå? vs crude-FRO/OET? Særlig OET selvsagt som har hatt utbytte i samme størrelsesorden, som også falt noe ex-utbytte men har hentet seg inn betydelig i forhold til Hafnia.
Så kan man si at Hafnia ble kjørt opp i forkant av utbytte selvsagt.
Som i crude er retningen også i produkt tydelig. Sesongbunn er antagelig tilbakelagt.
https://en.stockq.org/index/BCTI.php
Redigert 18.09.2024 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
ibyx
18.09.2024 kl 16:00 4056

"flattish"
men peer er litt sprekere
https://www.marketwatch.com/investing/stock/trmd
Mollen
19.09.2024 kl 09:04 3815

Hva er breakeven i produkttank ? Hva er dagens status status på rater ?
ibyx
19.09.2024 kl 09:26 3839

Dagens:
4 grønne 5 røde
https://x.com/ed_fin/status/1836661421024636973

Oppgang i Kina idag kan være en stimulans?
Mollen
19.09.2024 kl 09:50 3901

Takker Ibux. Vet du breakeven for Hafnia sine skip pt. ?
ibyx
19.09.2024 kl 11:25 3835

Finner det ikke i siste rapport, men Opex er der for de ulike skipstyper.
Men for Q1 22: Operating cash flow breakeven was USD 14,382 per day in the quarter. Vil ikke tro det har vært veldig mye økning på to år.
https://bw-group.com/newsroom/articles/2022/05/hafnia-limited-information-relating-to-dividend-for-the-first-quarter-2022/

As of August 9, 2024, 72% of the Q3 earning days are covered at an average of USD 34,934 per day, and 45% covered at USD 33,534 per day for the remainder of 2024. This positions us for a strong quarter ahead, especially compared to Q3 of last year, which averaged USD 28,954 per day.
KommersK
19.09.2024 kl 11:32 3831

For å ta oppgangen i inneværende år, pr skrivende stund, så er foreløpige tall for 2024 som følger, inkl utbytter:

OET: +43%

TORM: +36%

FRO: +33%

Hafnia: +31%

Så alle har vært bra, men forskjellene er ikke ubetydelige. Jeg har valgt å sitte i alle de tre ''norske'' for å dempe de ''interne'' svingningene i disse segmentene. Det sies jo at ''man ikke skal legge alle eggene i en kurv'', og spesielt ikke på børsen. Har også vært innom Stolt-Nilsen, men solgte den i vår. Så gjenstår det bare å se om denne oppturen fortsetter, og hvor lenge den eventuelt varer.

Med forbehold om eventuelle feil.
ibyx
19.09.2024 kl 11:56 3794

Interessant. Det var noe jevnere enn jeg ville tro. OET overrasker litt. Men det er vel den siste innhentingen vi ser der.
Jeg har supplert med ODF som "historisk" ser ut til å "fly høyere" når/dersom ratene drar seg til igjen (sammenligning kun basert på inneværende år)
ODF kan vel sammenlignes med de delene av Hafnia som omfatter "kjemikalietankere". Å finne rateutvikling for disse er ikke like enkelt å finne som produkt og crude. Men jeg antar det ikke er grunn til å tro at disse går kontrært vs produkt?
Kanskje lever de faktisk et "bedre liv bak kulissene" allerede?
Redigert 19.09.2024 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
ibyx
19.09.2024 kl 17:03 3654

"The Nokta-effect"?

Forrige torsdag:
Jefferies analyst Omar Nokta maintained a Buy rating on Hafnia (HAFN – Research Report) today and set a price target of $10.00. The company’s shares closed yesterday at $7.01.
https://www.tipranks.com/news/blurbs/hafnia-hafn-receives-a-buy-from-jefferies?mod=mw_quote_news
KommersK
19.09.2024 kl 17:58 3635

Over 100-lappen om 12 mndr er vel ikke en urimelig tanke. Og vi skal vel være godt fornøyde med det, om så skjer...
ibyx
20.09.2024 kl 09:19 3397

Blir spennende å se når NYSE åpner idag om disse tilbudene SEB produserer er like friske?
Nokta/Jefferies vs SEB?
Hvem har størst "impact"?
ibyx
20.09.2024 kl 09:23 3396

7 røde 3 grønne
https://x.com/ed_fin/status/1837027483834569152
Litt "drahjelp" for SEB der.
Men glem ikke:
As of August 9, 2024, 72% of the Q3 earning days are covered at an average of USD 34,934 per day, and 45% covered at USD 33,534 per day for the remainder of 2024. This positions us for a strong quarter ahead, especially compared to Q3 of last year, which averaged USD 28,954 per day.
ibyx
20.09.2024 kl 09:52 3312

Kursmålet var ikke 75 da, men 85...
Volume: 350.14K
65 Day Avg: 859.71K
41% vs Avg

VWAP 78,6661

Dette kan være attraktive "SEB-kniver" nå som nesten hele "Nokta-Jefferies-effekten" straks er radert ut (steg fra 73,34 NOK* etter denne fra 12.9)?
Kjøpsanbefaling USD10 eller nesten 105NOK.

*USD var 10,71 den 12.9. Så man betalte litt over 75 kroner dagen oppgangen startet delvis som følge av anbefalingen, men også bedre rater.
Redigert 20.09.2024 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
ibyx
20.09.2024 kl 10:07 3265

NON ECO LR2 MEG/UKC 46.25K er det så dårlig da? 🤔
SCRUBBER 52.25K.
kodenavn
20.09.2024 kl 10:08 3279

Dette ser ut som en gavepakke for meg, så jeg øker.
Klarer ikke følge tankegangen til SEB her.
Jeg ser på Hafnia som et av børsens aller beste selskaper.
kodenavn
20.09.2024 kl 10:10 3304

Og snitt kursmål på de andre analytikerne er vel ca. 105.-
ibyx
20.09.2024 kl 10:17 3286

Kan virke som de legger inn et tidsperspektiv 2-3 år fram i tid...
Men det blir jo fullstendig feil og belemret med stor usikkerhet også.
Situasjonen i Midtøsten alene er jo en annen usikkerhetsgreie som neppe kommer med kortsiktige utfall som gjør det tryggere å seile i de områdene.
Vet jo ikke hva slags parametre SEB opererer med da.
Redigert 20.09.2024 kl 10:18 Du må logge inn for å svare