ArcticZymes Technologies ASA Q3 and 9M 2023 results

JosefK
AZT 02.11.2023 kl 07:05 2732



Tromsø, Norway, November 2[nd], 2023 - ArcticZymes Technologies (OSE: AZT)
reported sales of NOK 31.2 million and an EBITDA of NOK 7.3 million for the
third quarter of 2023

Highlights from Q3 and 9 months 2023

· ArcticZymes Technologies (AZT) had Q3 sales of NOK 31.2 million (Q3 2022:
NOK 29.3 million) and sales for the first 9 months of NOK 90.6 million (9M 2022:
NOK 108.8 million, NOK 93.8 million adjusted for Covid effects in 2022)

· AZT had a positive EBITDA for Q3 of NOK 7.3 million (Q3 2022: NOK 2.8
million) and a positive EBITDA for the first 9 months of NOK 20.2 million (9M
2022: NOK 40.2 million and NOK 25.2 million adjusted for Covid effects in 2022)
· Operating expenses for Q3 were 23.9 million (Q3 2022: NOK 24.5 million) and
for the first 9 months expenses were NOK 70.3 million (9M 2022: NOK 69.0
million)
· Cash flow for Q3 was positive NOK 7.0 million (Q3 2022: NOK 7.6 million) and
NOK 2.6 million (9M 2022: NOK 38.2 million) for the first nine months of 2023,
giving a cash balance of NOK 246.8 million
· Received positive confirmation on the filing of Drug Master File (DMF) for
SAN HQ GMP
· New CEO Michael Akoh commenced in his position on September 18, 2023

CEO Michael B. Akoh comments:

"The current macroeconomic environment continues to be challenging and is also
impacting sales in Q3. However, the Q3 revenues were better than Q2 as well as
Q3 last year, which is viewed as positive in the current climate with the
headwinds that our sector is experiencing. We are currently navigating through
rough sea, but the AZT ship is solid with a very capable crew onboard and the
course continues to be set on providing long term growth.

In addition, I was pleased to see the positive confirmation from FDA on the
filling of the Drug Master File (DMF) for SAN HQ GMP. It is a first but very
important regulatory step that shows our long-term commitment to partner with
companies moving into the regulatory stages of drug development."

-Ends-
JosefK
02.11.2023 kl 07:07 2734


Helt som forventet. Men ebitda er litt høyere enn jeg regnet med.

Men nå skal det leses 🤓
BIF78
02.11.2023 kl 07:25 2675

Fin referance til skib og uroligt hav. Jeg læser at Ahok er ved at se roligere tider, men at det faktisk går helt godt på trods af udfordringerne. Jeg tror ikke på en dette alene vil rykke kursen, men det er et skridt i den rigtige retning.
rufus01
02.11.2023 kl 07:49 2579

Helt greit resultat vil jeg også si, og som forventet. Eller kanskje litt bedre. Veldig positivt at de nå ser ut til og ha stabilisert kostnadsveksten! :)
Lordstock
02.11.2023 kl 08:42 2399

Anyone op for asking about the new Salt tolerant Benzonase on todays call. Or dont we wont to kill the good mood :-)
Lordstock
02.11.2023 kl 08:49 2366

Merck is launching something that will be active in the high salt environment. We are not the least worried, the market is enormous LOL
BioNord
02.11.2023 kl 09:24 2251

Virker som markedet tar i mot dette resultatet med en viss form for lettelse - endelig tilbake «på sporet» igjen.
rufus01
02.11.2023 kl 09:54 2123

At de på ingen måte var bekymret. Hun sa at markedet er enormt og at det er god plass for begge produkter.
snuffe
02.11.2023 kl 10:41 2000

Jeg stilte tre spørsmål og fikk ikke direkte svar, men spørsmål 1 ble godt besvart, da andre hadde det samme spørsmålet. Det korte svaret var at her er markedet stort nok for begge, samtidig er ikke produktene 100% identiske. Hva forskjellene er, må utforskes nærmere.

• What about the product that was launched just weeks ago: Benzonase® Salt Tolerant Endonuclease.
o Will this be a competitor to AZT SAN, and again, decrease the market potential for SAN?
• From Q1 2023: The Company has invested such that the fundamental business remains strong and therefore we expect annual sales to grow from 2022 to 2023.
o We have two months left for 2023, is this statement still valid?
• Will the Company´s application laboratory in Oslo, over time expand and some of the business be transferred from Tromsø to Oslo?
Lordstock
02.11.2023 kl 11:06 1912

Is it just me or is the CFO really terrible. His presentation skills ar substandard, talks way too muh and jumps back and forth. Someone need to help him. Who the fuck got the message on how Molecular toll sales was doing without the Covid impact ( i can do the calculation myself) why not write the figurs on the slide. OR make a slide with sales ex covid to better give a picture of how basic business is doing. Constantly talking about number which are not on the slides. Strange how he down plays any positive message such are 7% increase on orders, he concludes orders are flat ! The typical Norwegian downplay and modesty I do not like.
Redigert 02.11.2023 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
JosefK
02.11.2023 kl 11:10 1883


Dagens Marie: «only desperate companies buy back stock».

Jeg må si meg uenig da det er en særdeles utmerket måte å gi tilbake aksjonærverdi. Men det finnes bedre måter og det er å øke produktsortimentet. Hvilket kommer til å bli en realitet gjennom m&a eller inlicensing.

Fin presentasjon i dag og første møte med Michael som fikk litt for lite tid til å dra opp de store linjene.

SomSa
02.11.2023 kl 11:47 1777


AZT er ikke den billigste aksjen på børsen, med en P/E på 105 med dagens aksjekurs forventes en gigantisk vekst og fortjeneste i fremtiden.
bj111
02.11.2023 kl 12:49 1629

Ja det forventes. De fleste bio/farma på OSE kan man ikke beregne PE på og tvilsomt at de noen gang kommer i posisjon PE blir noe tema.
JosefK
02.11.2023 kl 13:58 1506


Hva er P/E når de tre batchene med SAN HQ GMP er solgt ut?

Send svaret i en flaskepost.

riskypick
02.11.2023 kl 19:57 1192

Fin rapport og presentasjon. Veldig fornøyd med at tilbakekjøp ikke er aktuelt. Jeg er helt klart for utbytte om det skal gis noe til aksjonærer. Det er ingen grunn til at ikke aksjonærene selv kan bestemme hva de ønsker å bruke pengene på som de vil ved et utbytte. For de som synes Azt er verdens beste aksje er det bare å bruke utbyttepengene til å kjøpe mer Azt.
Det er pga utbytte at jeg klarte å bygge en posisjon i Azt. Hadde min hovedinvestering valgt tilbakekjøp isteden,ville resultatet mitt vært dramatisk annerledes.
Fünke
03.11.2023 kl 11:39 855

Da er presentasjonen hørt gjennom. Omsetning og resultat på det jevne. Vi er dog ikke investert i AZT på grunn av tallene det vises til nå. Vi er investert fordi vi tror på selskapets produkter og personell. Fra laboranter til CEO og styret. Det er jo helt tydelig at det er et enormt marked for SAN i dag og det skal øke betraktelig fremover. Det er to andre konkurrerende produkter på markedet og SAN står ikke tilbake for noen av dem. Tvert i mot er det i mange tilfeller bedre. Basert på styreleders tidligere uttalelser om markedsstørrelse kan vi regne oss fram til at SAN har ca 1% andel av et marked på 300-400 mill USD. Frem til 2030 er det ventet at dette markedet skal vokse 7-10 ganger. I og med at produkter som SAN, Benzonase og Denarase mer eller mindre blir låst til kundene når de kommer litt ut i utviklingsforløpet av sluttproduktene, er det vel rimelig å anta at AZT fortsatt har kunder hovedsakelig i tidlig fase. Det virker også naturlig da det gjerne er disse prosjektene som settes på vent eller til og med avvikles i slike tider vi er inne i nå. Husk at måler man mot samme valuta som 2022 er inntektene 10 mill lavere i år. Men når de makroøkonomiske utsiktene bedres og markedet ser lys i ende av tunellen tror jeg vi raskt kan få en aldri så liten catch up effekt på salget. I tillegg er vi da posisjonert med SAN HQ GMP. AZT har vokst jevnt i alle år med unntak av den siste perioden. Det er ingen grunn til at denne veksten skal avta. AZT er i en bedre posisjon enn noen gang med mange nye produkter allerede lansert og i pipeline. De har en klar strategi og rett folk til å utføre denne. Det tar litt tid, men det er enorme muligheter fremover. Marie er ikke akkurat kjent for å selge skinnet før bjørnen er skutt, men den første virkelig store bjørnen felles i løpet av 2024 med, i første rekke, SAN GMP-lansering.