🇳🇴 HYON:- Kunngjørelse om OPPKJØP. Årets nyttårsrakett? 🚀🚀
Vil Hyon bli årets nyttårsrakett eller førjulsgave? Kunngjøringen om oppkjøpet av selskapet Hyon er ventet når som helst, senest innen utgangen av 2023. Hvor høyt tror du denne vil gå når avtalen blir offentliggjort? https://newsweb.oslobors.no/message/602373
Her er noen viktige poeng:
Utrolig lav markedsverdi ved nåværende kurs på 0,26/aksje (14 millioner NOK!). Med en kontantbeholdning på 13-15 MNOK, ingen gjeld, et fremførbart underskudd på 50 millioner, patenter, eiendeler, inngåtte avtaler, og en nøkkelpartner innenfor sin sektor for å realisere Hellesylt og hydrogen-verdikjeden innen maritim sektor, samt allerede notert på børs +++ I tillegg planlegger Enova å øke støtteordningene i 2024, med åpning for søknader i Q1. Jeg klarer ikke å finne et selskap notert på børsen med større potensial enn Hyon for øyeblikket. Ikke glem hvor mye penger som allerede har blitt investert i Hyon og deres teknologi og patenter, også før børsnoteringen i 2022 - https://mb.cision.com/Public/21345/3505184/928395e03754e9f3.pdf
Norwegian Hydrogen AS er den største aksjonæren i Hyon, med betydelige investeringer. Hyon blir også anerkjent som en "Key-player" i Hellesyltprosjektet, da de opererer innen et nisjemarked som ingen andre gjør. Merk deg kommentaren i artikkelen fra
https://www.finansavisen.no/industri/2023/08/16/8029416/kollaps-i-hydrogenmygg-vi-har-tatt-ansvar-frem-til-na
"Vi skal bygge en verdikjede for hydrogen, og da trenger vi teknologien Hyon utvikler."
For nøyaktig 1 år siden (14. november 2022) stod kursen i 1,80/aksje. De har i etterkant av dette landet flere avtaler, og det har ikke vært noen negativ utvikling i selskapet med unntak av få ordre i 2023 grunnet lavere satsing innen sektoren. Dette vil endre seg i 2024 nå som Enova vil trappe opp støtten til maritim sektor.
Kursen er nå på 0.26/aksje og Mcap på kun 14 millioner kroner. Det som er særs positivt i denne oppkjøpsprosessen er jo at flere eksterne har lagt inn bud og vist interesse. Nå er de i sluttforhandlinger med ett selskap. For å få realisert verdikjeden er Hyon en nøkkelpartner i sitt segment. Blir utrolig spennende å se hvem som har trukket det lengste loddet og bydd mest for selskapet. Her vil de også få med seg et fremførbart underskudd på 50 MNOK på et selskap som har penger på bok, og ingen gjeld. Avtalen kommer, og den vil ikke på noen måte gjenspeile den nåværende kursen som småaksjonærene har presset ned. Markedet er i ferd med å modne, og med Enovas støtteordninger neste år vil dette bare akselerere.
Det vil overraske meg om ikke kursen er over 1,50 etter kunngjøringen blir offentliggjort. Solid mangedoblingskandidat fra dagens kursnivå.
Vi venter i spenning!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
LISENSER, PATENTER, KONTRAKTER
- HYONs modulbaserte brenselcelleløsning for maritim bruk får verdens første prinsippgodkjennelse av DNV GL
https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/hyon-med-forste-godkjente-brenselcellelosning-til-maritimt-fra-dnv-gl
- Hellesylt Hydrogen Hub (Prestisjeprosjekt hvor Hyon er tiltenkt en viktig rolle):
https://www.hellesylt.info/2022/10/hellesylt-far-norges-fyrste-fabrikk-for-gron-hydrogen/ : "Utstyret til Hellesylt Hydrogen HUB er tinga og betalt, og i november 2023 går dei fyrste leveransar av grøn hydrogen ut frå fabrikken på Hellesylt."
https://norwegianhydrogen.com/news/ready-for-construction-start-at-hellesylt-hydrogen-hub :
- Kontrakt med Norwegian Hydrogen AS for levering av fyllestasjoner på land og maritim sektor
https://hyon.energy/news/hyon-signs-contract-for-delivery-of-mobile-hydrogen-refueler
- Intensjonsavtale med Cruiseselskapet Northern Explorer februar 2023:
https://hyon.energy/news/new-norwegian-consortium-sets-sights-on-developing-complete-hydrogen-value-chain-for-maritime-sector
https://www.tu.no/artikler/fem-selskaper-vil-samarbeide-om-a-forsyne-cruiseskip-med-hydrogen/525643
- Entec selskapet Evotec har signert samarbeidsavtale med hydrogenselskapet Hyon
https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/entec-evotec-satser-i-hydrogenmarkedet
"Med denne kontrakten inntar Entec Evotec et nytt og spennende markedsområde, vi ser frem til å ta fatt på denne studien. Levering av utstyret er planlagt i 2024/2025. Vi ser på dette som et viktig bidrag til det grønne skiftet."
Seashuttle project:
https://www.electrichybridmarinetechnology.com/features/hydrogen-roundup.html
"The SeaShuttle project is led by Europe’s largest multimodal operator and logistics company, Samskip, and marine robotics specialist Ocean Infinity. Norwegian hydrogen energy partnership Hyon was involved with the SeaShuttle project in 2018, when it was awarded grants for the development and realization of two maritime projects. However, at the Nor-Shipping 2022 event, the Samskip-Ocean Infinity partnership was announced, which will now cover the construction and operation of the vessels. The revitalized project plans to operate a pair of the hydrogen container ships between Oslo Fjord and Rotterdam, creating Europe’s first zero-emission shipping ‘green corridor’."
- Green Arctic Hyhub, samarbeidsavtale med Gen2 Energy og ASCO:
https://hyon.energy/news/gen2-energy-hyon-and-asco-partner-to-establish-green-arctic-hyhub
- Hyon inngår hydrogensamarbeid med Mitsui:
https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/hyon-inngar-hydrogensamarbeid-med-mitsui
https://www.tu.no/artikler/hyon-og-mitsui-vil-bygge-hydrogenstasjoner-for-skip/519479?key=X37T15u2
Her er noen viktige poeng:
Utrolig lav markedsverdi ved nåværende kurs på 0,26/aksje (14 millioner NOK!). Med en kontantbeholdning på 13-15 MNOK, ingen gjeld, et fremførbart underskudd på 50 millioner, patenter, eiendeler, inngåtte avtaler, og en nøkkelpartner innenfor sin sektor for å realisere Hellesylt og hydrogen-verdikjeden innen maritim sektor, samt allerede notert på børs +++ I tillegg planlegger Enova å øke støtteordningene i 2024, med åpning for søknader i Q1. Jeg klarer ikke å finne et selskap notert på børsen med større potensial enn Hyon for øyeblikket. Ikke glem hvor mye penger som allerede har blitt investert i Hyon og deres teknologi og patenter, også før børsnoteringen i 2022 - https://mb.cision.com/Public/21345/3505184/928395e03754e9f3.pdf
Norwegian Hydrogen AS er den største aksjonæren i Hyon, med betydelige investeringer. Hyon blir også anerkjent som en "Key-player" i Hellesyltprosjektet, da de opererer innen et nisjemarked som ingen andre gjør. Merk deg kommentaren i artikkelen fra
https://www.finansavisen.no/industri/2023/08/16/8029416/kollaps-i-hydrogenmygg-vi-har-tatt-ansvar-frem-til-na
"Vi skal bygge en verdikjede for hydrogen, og da trenger vi teknologien Hyon utvikler."
For nøyaktig 1 år siden (14. november 2022) stod kursen i 1,80/aksje. De har i etterkant av dette landet flere avtaler, og det har ikke vært noen negativ utvikling i selskapet med unntak av få ordre i 2023 grunnet lavere satsing innen sektoren. Dette vil endre seg i 2024 nå som Enova vil trappe opp støtten til maritim sektor.
Kursen er nå på 0.26/aksje og Mcap på kun 14 millioner kroner. Det som er særs positivt i denne oppkjøpsprosessen er jo at flere eksterne har lagt inn bud og vist interesse. Nå er de i sluttforhandlinger med ett selskap. For å få realisert verdikjeden er Hyon en nøkkelpartner i sitt segment. Blir utrolig spennende å se hvem som har trukket det lengste loddet og bydd mest for selskapet. Her vil de også få med seg et fremførbart underskudd på 50 MNOK på et selskap som har penger på bok, og ingen gjeld. Avtalen kommer, og den vil ikke på noen måte gjenspeile den nåværende kursen som småaksjonærene har presset ned. Markedet er i ferd med å modne, og med Enovas støtteordninger neste år vil dette bare akselerere.
Det vil overraske meg om ikke kursen er over 1,50 etter kunngjøringen blir offentliggjort. Solid mangedoblingskandidat fra dagens kursnivå.
Vi venter i spenning!
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
LISENSER, PATENTER, KONTRAKTER
- HYONs modulbaserte brenselcelleløsning for maritim bruk får verdens første prinsippgodkjennelse av DNV GL
https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/hyon-med-forste-godkjente-brenselcellelosning-til-maritimt-fra-dnv-gl
- Hellesylt Hydrogen Hub (Prestisjeprosjekt hvor Hyon er tiltenkt en viktig rolle):
https://www.hellesylt.info/2022/10/hellesylt-far-norges-fyrste-fabrikk-for-gron-hydrogen/ : "Utstyret til Hellesylt Hydrogen HUB er tinga og betalt, og i november 2023 går dei fyrste leveransar av grøn hydrogen ut frå fabrikken på Hellesylt."
https://norwegianhydrogen.com/news/ready-for-construction-start-at-hellesylt-hydrogen-hub :
- Kontrakt med Norwegian Hydrogen AS for levering av fyllestasjoner på land og maritim sektor
https://hyon.energy/news/hyon-signs-contract-for-delivery-of-mobile-hydrogen-refueler
- Intensjonsavtale med Cruiseselskapet Northern Explorer februar 2023:
https://hyon.energy/news/new-norwegian-consortium-sets-sights-on-developing-complete-hydrogen-value-chain-for-maritime-sector
https://www.tu.no/artikler/fem-selskaper-vil-samarbeide-om-a-forsyne-cruiseskip-med-hydrogen/525643
- Entec selskapet Evotec har signert samarbeidsavtale med hydrogenselskapet Hyon
https://maritimt.com/nb/maritimt-magasin/entec-evotec-satser-i-hydrogenmarkedet
"Med denne kontrakten inntar Entec Evotec et nytt og spennende markedsområde, vi ser frem til å ta fatt på denne studien. Levering av utstyret er planlagt i 2024/2025. Vi ser på dette som et viktig bidrag til det grønne skiftet."
Seashuttle project:
https://www.electrichybridmarinetechnology.com/features/hydrogen-roundup.html
"The SeaShuttle project is led by Europe’s largest multimodal operator and logistics company, Samskip, and marine robotics specialist Ocean Infinity. Norwegian hydrogen energy partnership Hyon was involved with the SeaShuttle project in 2018, when it was awarded grants for the development and realization of two maritime projects. However, at the Nor-Shipping 2022 event, the Samskip-Ocean Infinity partnership was announced, which will now cover the construction and operation of the vessels. The revitalized project plans to operate a pair of the hydrogen container ships between Oslo Fjord and Rotterdam, creating Europe’s first zero-emission shipping ‘green corridor’."
- Green Arctic Hyhub, samarbeidsavtale med Gen2 Energy og ASCO:
https://hyon.energy/news/gen2-energy-hyon-and-asco-partner-to-establish-green-arctic-hyhub
- Hyon inngår hydrogensamarbeid med Mitsui:
https://www.hydrogen.no/aktuelt/nyheter/hyon-inngar-hydrogensamarbeid-med-mitsui
https://www.tu.no/artikler/hyon-og-mitsui-vil-bygge-hydrogenstasjoner-for-skip/519479?key=X37T15u2
Redigert 14.11.2023 kl 10:00
Du må logge inn for å svare
Møyfrid
31.03.2024 kl 20:57
2638
Oslo, Norge, 31. mars 2024 – Hyon AS ("HYON") har signert en Aksjekjøpsavtale ("SPA") med Blue Concept Ltd. ("Blue Concept") for oppkjøpet av 19,5% av aksjene i Rapid Oil Production Ltd., ("Rapid") et olje- og gasselskap med base i Storbritannia.
• Avtalen avslutter den strategiske gjennomgangsprosessen initiert av styret i HYON innen første kvartal 2024, som tidligere kommunisert som målet for gjennomføringen.
• HYON får grunnlag for fortsatt drift, der det er tiltenkt at ytterligere aksjonærer i Rapid også gis muligheten til å selge sine aksjer mot å motta HYON-aksjer for å etablere Rapid som et datterselskap av HYON.
• Blue Concept vil bli den største eieren av HYON og har til hensikt å sikre finansiering for å støtte videre drift etter fullføring av SPA, som kan bestå av lån, egenkapital eller en kombinasjon av begge deler.
• SPA vil behandles på en ekstraordinær generalforsamling som skal avholdes omkring 16. april 2024.
I henhold til SPA vil Blue Concept selge sin 19,5% aksjeandel i Rapid mot en eierskap på 73,8% i HYON i en rent aksjebasert transaksjon. HYON vil utstede vederlagsaksjer som vil være nye aksjer utstedt i henhold til en generalforsamlingsbeslutning. Transaksjonen, sammen med den planlagte potensielle ytterligere oppkjøpet av aksjer i Rapid fra andre aksjonærer der Rapid kan bli et datterselskap av HYON, omdirigerer og omstrukturerer HYON mot et børsnotert oljeselskap med kombinert HYON- og Rapid-aksjonærbasis.
"Vi er glade for å gi denne muligheten til våre aksjonærer for å dra nytte av vår infrastruktur som et børsnotert selskap. Siden kunngjøringen om avslutningen av våre hydrogeninitiativer, har Hyon gjennomført alle nødvendige tiltak for å redusere aktiviteten og kostnadsbasen i selskapet, og har nå konkludert med en transaksjon som styret i Hyon mener er den mest verdifulle løsningen for våre aksjonærer gitt de tilgjengelige alternativene. HYON har gjort en betydelig innsats for å utvikle avanserte tekniske løsninger for bunkring av skip med hydrogen. Markedet har vist seg å være umodent og er dessverre forsinket med flere år i hele hydrogenverdikjeden. Norwegian Hydrogen har gjennom årene investert ressurser og kompetanse i utviklingen av Hyon. Styret er svært motivert for at Norwegian Hydrogen AS vil overta eierskapet og videreutviklingen av HYONs proprietære teknologi for inkludering i deres hydrogenprosjekter. I tillegg foreslår vi overfor aksjonærene å gå inn i Rapid-avtalen for å maksimere verdien av selskapet i tråd med initiativene kunngjort i løpet av høsten 2023," sier Otto Søberg, styreleder i HYON.
"Vi har etablert en vellykket virksomhet basert på olje- og gassressurser i Rapid. Oljeindustrien er i mange geografiske områder fragmentert med et høyt antall mindre selskaper. Vi tror sterkt på rollen som en katalysator for konsolidering av mindre oljeselskaper og produksjonsinteresser for å tiltrekke finansiering, diversifisere risiko og oppnå stordriftsfordeler," sier Geir Aune, styreleder i Rapid og Blue Concept.
Om Rapid
Rapid er et britisk olje- og gasselskap støttet av et svært erfarent ledelsesteam og styre med omfattende erfaring fra olje- og gass- og oljeservicemarkedet. Rapids hovedressurs er en arbeidsinteresse i Fyne-feltutviklingen i Storbritannia, en lavrisiko-utvikling med sterk økonomi som sikter mot første olje i 2026.
Rapid eier 15% av det fullfinansierte Fyne-utviklingsprosjektet offshore i Storbritannia. Første olje er planlagt for tredje kvartal 2026, og netto kontantstrøm etter skatt fra Rapids del av produksjonen forventes å være 53 millioner dollar, basert på en oljepris på 80 dollar per fat. Det vil ikke være behov for ytterligere finansiering fra Rapid for dette prosjektet.
Styre og ledelse
Geir Aune er nominert til å være styreleder i styret i HYON. I tillegg er Georges Lambert nominert som styremedlem. Geir Aune vil også påta seg rollen som administrerende direktør.
Betingelser for gjennomføring av transaksjonen og viktig informasjon
Transaksjonen er underlagt vanlige vilkår og betingelser, inkludert blant annet at følgende skal være oppfylt eller fraskrevet av partene:
• EGM i HYON godkjenner transaksjonen
• Valg av nominert styre i direksjonen
• Alle kjente forpliktelser til HYON, unntatt som et resultat av transaksjonen, skal gjøres opp.
Det forventes at en kunngjøring om EGM for å godkjenne de nødvendige selskapsvedtakene vil bli utstedt den 2. april 2024. Det vil bli foreslått at HYON utsteder 150 238 113 nye aksjer til Blue Concept, noe som gir en eierandel i HYON på 73,8%, mens nåværende aksjonærer i HYON vil representere 26,2% av aksjene etter transaksjonen.
Som en del av gjennomføringen av oppkjøpet av Rapid-aksjer vil HYON overholde Aksjonæravtalen mellom Rapid og dens aksjonærer på de samme vilkårene som Blue Concept har per i dag.
Det forventes at SPA vil bli gjennomført i andre kvartal 2024, etter hvilket HYON har til hensikt å endre navn til Knox Energy Solutions AS.
Gjennomføringen av transaksjonen er betinget av godkjenning fra styret i Rapid.
Etter gjennomføringen av oppkjøpet av Rapid-aksjer fra Blue Concept, er det tiltenkt at andre aksjonærer i Rapid skal tilbys å selge sine aksjer i Rapid mot å motta HYON-aksjer. Denne andre delen av transaksjonen er fortsatt underlagt inngåelse av avtaler samt nødvendige selskapsvedtak. Det kan ikke gis noen garanti for gjennomføringen av noen tilleggs transaksjon eller oppkjøp av aksjer i Rapid som øker HYONs eierskap i Rapid, eller at en slik transaksjon vil avvike fra det som er oppgitt i denne kunngjøringen.
SPA forutsetter en forretningskombinasjon, og Blue Concepts kommersielle fornuft og verdivurdering er basert på denne antakelsen. Blue Concepts investering i HYON er underlagt den delen av aksjer i Rapid som HYON til slutt vil eie. Etter gjennomføringen av transaksjonen vil Blue Concept bli eier av ca. 73,8% av aksjene i HYON. Hvis og i den grad ikke alle gjenværende aksjonærer i Rapid godtar det påfølgende tilbudet og bytter eierskapet sitt i Rapid med aksjer i HYON, vil andelen av Blue Concepts aksjeinnehav øke. SPA fastsetter at Blue Concept kan oppnå en eierandel på opptil 90% (for å unngå tvil alltid under 90%) i HYON gjennom tegning av 388 041 212 opsjoner, hver som gir rett til å tegne en aksje i HYON til pålydende verdi. Opsjonene kan utøves i den grad oppkjøpet av aksjer i Rapid (i tillegg til aksjene kjøpt fra Blue Concept) ikke når en eierandel på 100% i Rapid. Opsjonene utløper ved og vil, sammen med styret i HYON som skal velges ved gjennomføringen av transaksjonen, arbeide ved årsslutt 2024. SPA forutsetter en forretningskombinasjon med en utvekslingsrate på 6% til eksisterende aksjonærer i HYON og 94% til Rapid. Videre kan ikke Rapid utøve et antall opsjoner som resulterer i at aksjonærene i HYON på signeringstidspunktet holder en lavere andel enn 6% i Kjøper som et resultat av utøvelsen.
Selskapets nåværende likviditetssituasjon anslås å være tilstrekkelig til å opprettholde gjeldende redusert drift i noen måneder. Som et resultat planlegger selskapet å skaffe ny finansiering.
Avhending av gjeldende operasjoner i HYON
HYON har avsluttet gjeldende operasjoner og vil i forbindelse med avtalen med Blue Concept avhende alle eiendeler knyttet til sine gjeldende operasjoner til Norwegian Hydrogen AS, HYONs største aksjonær og eneste kunde.
HYON har mottatt en forskuddsbetaling fra Norwegian Hydrogen AS i henhold til en leveringsavtale på NOK 500 000. Prosjektet ble stoppet på grunn av manglende finansiering, og HYON er derfor i mislighold av sine forpliktelser i henhold til leveringsavtalen, ettersom ingen levering har blitt gjort. Det er en betingelse for den foreslåtte transaksjonen med Blue Concept at alle kjente krav mot HYON er gjort opp ved avslutningen, og Hyon har derfor undersøkt potensielle løsninger med Norwegian Hydrogen AS. Hyon har mottatt et tilbud fra Norwegian Hydrogen AS som frafaller alle potensielle krav mot Hyon mot overføring av de immaterielle rettighetene eid av HYON. HYONs immaterielle rettigheter inkluderer ikke noen patenter.
HYON har tidligere aktivt forfulgt et potensielt salg av sin virksomhet og/eller immaterielle rettigheter uten å motta noen bud eller forpliktelser. Som et resultat må verdien av Hyons immaterielle rettigheter anses som begrenset, til tross for at HYON har brukt betydelig tid og penger på utviklingen av sine immaterielle rettigheter. I interesse av å tillate transaksjonen å gå videre, har HYONs styre akseptert tilbudet fra Norwegian Hydrogen AS under forutsetning av at transaksjonen med Blue Concept blir godkjent av den ekstraordinære generalforsamlingen.
• Avtalen avslutter den strategiske gjennomgangsprosessen initiert av styret i HYON innen første kvartal 2024, som tidligere kommunisert som målet for gjennomføringen.
• HYON får grunnlag for fortsatt drift, der det er tiltenkt at ytterligere aksjonærer i Rapid også gis muligheten til å selge sine aksjer mot å motta HYON-aksjer for å etablere Rapid som et datterselskap av HYON.
• Blue Concept vil bli den største eieren av HYON og har til hensikt å sikre finansiering for å støtte videre drift etter fullføring av SPA, som kan bestå av lån, egenkapital eller en kombinasjon av begge deler.
• SPA vil behandles på en ekstraordinær generalforsamling som skal avholdes omkring 16. april 2024.
I henhold til SPA vil Blue Concept selge sin 19,5% aksjeandel i Rapid mot en eierskap på 73,8% i HYON i en rent aksjebasert transaksjon. HYON vil utstede vederlagsaksjer som vil være nye aksjer utstedt i henhold til en generalforsamlingsbeslutning. Transaksjonen, sammen med den planlagte potensielle ytterligere oppkjøpet av aksjer i Rapid fra andre aksjonærer der Rapid kan bli et datterselskap av HYON, omdirigerer og omstrukturerer HYON mot et børsnotert oljeselskap med kombinert HYON- og Rapid-aksjonærbasis.
"Vi er glade for å gi denne muligheten til våre aksjonærer for å dra nytte av vår infrastruktur som et børsnotert selskap. Siden kunngjøringen om avslutningen av våre hydrogeninitiativer, har Hyon gjennomført alle nødvendige tiltak for å redusere aktiviteten og kostnadsbasen i selskapet, og har nå konkludert med en transaksjon som styret i Hyon mener er den mest verdifulle løsningen for våre aksjonærer gitt de tilgjengelige alternativene. HYON har gjort en betydelig innsats for å utvikle avanserte tekniske løsninger for bunkring av skip med hydrogen. Markedet har vist seg å være umodent og er dessverre forsinket med flere år i hele hydrogenverdikjeden. Norwegian Hydrogen har gjennom årene investert ressurser og kompetanse i utviklingen av Hyon. Styret er svært motivert for at Norwegian Hydrogen AS vil overta eierskapet og videreutviklingen av HYONs proprietære teknologi for inkludering i deres hydrogenprosjekter. I tillegg foreslår vi overfor aksjonærene å gå inn i Rapid-avtalen for å maksimere verdien av selskapet i tråd med initiativene kunngjort i løpet av høsten 2023," sier Otto Søberg, styreleder i HYON.
"Vi har etablert en vellykket virksomhet basert på olje- og gassressurser i Rapid. Oljeindustrien er i mange geografiske områder fragmentert med et høyt antall mindre selskaper. Vi tror sterkt på rollen som en katalysator for konsolidering av mindre oljeselskaper og produksjonsinteresser for å tiltrekke finansiering, diversifisere risiko og oppnå stordriftsfordeler," sier Geir Aune, styreleder i Rapid og Blue Concept.
Om Rapid
Rapid er et britisk olje- og gasselskap støttet av et svært erfarent ledelsesteam og styre med omfattende erfaring fra olje- og gass- og oljeservicemarkedet. Rapids hovedressurs er en arbeidsinteresse i Fyne-feltutviklingen i Storbritannia, en lavrisiko-utvikling med sterk økonomi som sikter mot første olje i 2026.
Rapid eier 15% av det fullfinansierte Fyne-utviklingsprosjektet offshore i Storbritannia. Første olje er planlagt for tredje kvartal 2026, og netto kontantstrøm etter skatt fra Rapids del av produksjonen forventes å være 53 millioner dollar, basert på en oljepris på 80 dollar per fat. Det vil ikke være behov for ytterligere finansiering fra Rapid for dette prosjektet.
Styre og ledelse
Geir Aune er nominert til å være styreleder i styret i HYON. I tillegg er Georges Lambert nominert som styremedlem. Geir Aune vil også påta seg rollen som administrerende direktør.
Betingelser for gjennomføring av transaksjonen og viktig informasjon
Transaksjonen er underlagt vanlige vilkår og betingelser, inkludert blant annet at følgende skal være oppfylt eller fraskrevet av partene:
• EGM i HYON godkjenner transaksjonen
• Valg av nominert styre i direksjonen
• Alle kjente forpliktelser til HYON, unntatt som et resultat av transaksjonen, skal gjøres opp.
Det forventes at en kunngjøring om EGM for å godkjenne de nødvendige selskapsvedtakene vil bli utstedt den 2. april 2024. Det vil bli foreslått at HYON utsteder 150 238 113 nye aksjer til Blue Concept, noe som gir en eierandel i HYON på 73,8%, mens nåværende aksjonærer i HYON vil representere 26,2% av aksjene etter transaksjonen.
Som en del av gjennomføringen av oppkjøpet av Rapid-aksjer vil HYON overholde Aksjonæravtalen mellom Rapid og dens aksjonærer på de samme vilkårene som Blue Concept har per i dag.
Det forventes at SPA vil bli gjennomført i andre kvartal 2024, etter hvilket HYON har til hensikt å endre navn til Knox Energy Solutions AS.
Gjennomføringen av transaksjonen er betinget av godkjenning fra styret i Rapid.
Etter gjennomføringen av oppkjøpet av Rapid-aksjer fra Blue Concept, er det tiltenkt at andre aksjonærer i Rapid skal tilbys å selge sine aksjer i Rapid mot å motta HYON-aksjer. Denne andre delen av transaksjonen er fortsatt underlagt inngåelse av avtaler samt nødvendige selskapsvedtak. Det kan ikke gis noen garanti for gjennomføringen av noen tilleggs transaksjon eller oppkjøp av aksjer i Rapid som øker HYONs eierskap i Rapid, eller at en slik transaksjon vil avvike fra det som er oppgitt i denne kunngjøringen.
SPA forutsetter en forretningskombinasjon, og Blue Concepts kommersielle fornuft og verdivurdering er basert på denne antakelsen. Blue Concepts investering i HYON er underlagt den delen av aksjer i Rapid som HYON til slutt vil eie. Etter gjennomføringen av transaksjonen vil Blue Concept bli eier av ca. 73,8% av aksjene i HYON. Hvis og i den grad ikke alle gjenværende aksjonærer i Rapid godtar det påfølgende tilbudet og bytter eierskapet sitt i Rapid med aksjer i HYON, vil andelen av Blue Concepts aksjeinnehav øke. SPA fastsetter at Blue Concept kan oppnå en eierandel på opptil 90% (for å unngå tvil alltid under 90%) i HYON gjennom tegning av 388 041 212 opsjoner, hver som gir rett til å tegne en aksje i HYON til pålydende verdi. Opsjonene kan utøves i den grad oppkjøpet av aksjer i Rapid (i tillegg til aksjene kjøpt fra Blue Concept) ikke når en eierandel på 100% i Rapid. Opsjonene utløper ved og vil, sammen med styret i HYON som skal velges ved gjennomføringen av transaksjonen, arbeide ved årsslutt 2024. SPA forutsetter en forretningskombinasjon med en utvekslingsrate på 6% til eksisterende aksjonærer i HYON og 94% til Rapid. Videre kan ikke Rapid utøve et antall opsjoner som resulterer i at aksjonærene i HYON på signeringstidspunktet holder en lavere andel enn 6% i Kjøper som et resultat av utøvelsen.
Selskapets nåværende likviditetssituasjon anslås å være tilstrekkelig til å opprettholde gjeldende redusert drift i noen måneder. Som et resultat planlegger selskapet å skaffe ny finansiering.
Avhending av gjeldende operasjoner i HYON
HYON har avsluttet gjeldende operasjoner og vil i forbindelse med avtalen med Blue Concept avhende alle eiendeler knyttet til sine gjeldende operasjoner til Norwegian Hydrogen AS, HYONs største aksjonær og eneste kunde.
HYON har mottatt en forskuddsbetaling fra Norwegian Hydrogen AS i henhold til en leveringsavtale på NOK 500 000. Prosjektet ble stoppet på grunn av manglende finansiering, og HYON er derfor i mislighold av sine forpliktelser i henhold til leveringsavtalen, ettersom ingen levering har blitt gjort. Det er en betingelse for den foreslåtte transaksjonen med Blue Concept at alle kjente krav mot HYON er gjort opp ved avslutningen, og Hyon har derfor undersøkt potensielle løsninger med Norwegian Hydrogen AS. Hyon har mottatt et tilbud fra Norwegian Hydrogen AS som frafaller alle potensielle krav mot Hyon mot overføring av de immaterielle rettighetene eid av HYON. HYONs immaterielle rettigheter inkluderer ikke noen patenter.
HYON har tidligere aktivt forfulgt et potensielt salg av sin virksomhet og/eller immaterielle rettigheter uten å motta noen bud eller forpliktelser. Som et resultat må verdien av Hyons immaterielle rettigheter anses som begrenset, til tross for at HYON har brukt betydelig tid og penger på utviklingen av sine immaterielle rettigheter. I interesse av å tillate transaksjonen å gå videre, har HYONs styre akseptert tilbudet fra Norwegian Hydrogen AS under forutsetning av at transaksjonen med Blue Concept blir godkjent av den ekstraordinære generalforsamlingen.
elnomi
31.03.2024 kl 21:40
2572
Der lykkes det virkelig for HYON. Dette kan sende kursen godt opp fremover.
Plastermannen
31.03.2024 kl 22:00
2543
Det var da en lang melding. Skulle gjerne sett noen tall inni den og, tilpasset en enkel hjerne. Men blir vel bra.
Redigert 31.03.2024 kl 22:04
Du må logge inn for å svare
Theo19
01.04.2024 kl 09:39
2361
Ja ja da fikk vi en melding før mars var over,men hva sier dere eksperter om denne da.
Nisse 68
01.04.2024 kl 11:57
2228
Tja, kanskje det :) Det som er sikkert er at Harald og Co har holdt ord og meldingen kom før Q1 var over. Som tidligere sagt så har Harald alltid vært positiv i meldinger til meg og nå viser det seg at dette var riktig. Dette er SÅ mye bedre enn konkurs og vil være kursdrivende fremover. Spennende å se hvor høyt kursen går i morgen. Jeg er meget positiv, så dette var en god nyhet.
HP17
01.04.2024 kl 12:47
2172
Les dette!
53 millioner dollar er 575 millioner nok (med dagens valutakurs og oljepris på 80 dollar) fra et av prosjektene.
Rapid eier 15% av det fullfinansierte Fyne-utviklingsprosjektet offshore i Storbritannia. Første olje er planlagt for tredje kvartal 2026, og netto kontantstrøm etter skatt fra Rapids del av produksjonen forventes å være 53 millioner dollar, basert på en oljepris på 80 dollar per fat. Det vil ikke være behov for ytterligere finansiering fra Rapid for dette prosjektet.»
53 millioner dollar er 575 millioner nok (med dagens valutakurs og oljepris på 80 dollar) fra et av prosjektene.
Rapid eier 15% av det fullfinansierte Fyne-utviklingsprosjektet offshore i Storbritannia. Første olje er planlagt for tredje kvartal 2026, og netto kontantstrøm etter skatt fra Rapids del av produksjonen forventes å være 53 millioner dollar, basert på en oljepris på 80 dollar per fat. Det vil ikke være behov for ytterligere finansiering fra Rapid for dette prosjektet.»
helloween
01.04.2024 kl 15:21
2052
Rimelig heftig kontant strøm 😎over 500mil💸selskapet er nå priset med dagens aksjer til 13 mil så tipper vi skal rimelige høyt i morgen.
helloween
01.04.2024 kl 17:33
1932
Her har vi karen som skal styre skuta 😎
Mr. Aune has over 20 years of experience as CEO or Executive Chairman in public companies, mostly related to the oil and gas service industry. He has managed takeovers and turnarounds of several public companies and executed management of most categories of corporate and capital market transactions.
Specific positions; Executive Chairman, Ocean Rig ASA, Chairman & CEO in DSND Subsea (Subsea 7), Executive Vice Chairman in Wilrig, CEO in Norwegian Cruise Line (NCL). In addition, Mr. Aune has held positions as Chairman in various oil service technology companies.
Mr. Aune keeps an extensive track record from turnaround of several public companies.
Mr. Aune has over 20 years of experience as CEO or Executive Chairman in public companies, mostly related to the oil and gas service industry. He has managed takeovers and turnarounds of several public companies and executed management of most categories of corporate and capital market transactions.
Specific positions; Executive Chairman, Ocean Rig ASA, Chairman & CEO in DSND Subsea (Subsea 7), Executive Vice Chairman in Wilrig, CEO in Norwegian Cruise Line (NCL). In addition, Mr. Aune has held positions as Chairman in various oil service technology companies.
Mr. Aune keeps an extensive track record from turnaround of several public companies.
God Dag.
Nokon som forklara korleis dette e bra?
Dei prisar jo HYON til tom for penga + nullt teknologi + null patenta + null bruk av fremførbart underskot.
Nye HYON får ca 1/4 av "det nye HYON (før warrants og før kapitalinhenting).
jokern her e vel ka verdie på Rapid e, kombinerat med evt utvanning av warrants etc. Nokon som regna på sleke ting ?
Nokon som forklara korleis dette e bra?
Dei prisar jo HYON til tom for penga + nullt teknologi + null patenta + null bruk av fremførbart underskot.
Nye HYON får ca 1/4 av "det nye HYON (før warrants og før kapitalinhenting).
jokern her e vel ka verdie på Rapid e, kombinerat med evt utvanning av warrants etc. Nokon som regna på sleke ting ?
helloween
01.04.2024 kl 17:52
1416
Ikke lett å sette opp ett regnestykke her, men ser på XI at dealen ut fra visse faktorer så er fasiliteten 1,2 kroner pr aksje 😎 satser sel på 10 kroner 😄🚀
Gullhaugen
01.04.2024 kl 17:57
1405
Jeg er enig og veldig skuffet over dealen . Det også gjeld som skal betales. Dette var en tåkefyste melding uten verdi og tall. Før eide vi 100 prosent av skallet ( dagens mcap ) snart bare noen prosenter. Nei dette var mega skuff.
helloween
01.04.2024 kl 18:03
1385
Hentet fra XI
Chat GPT var litt mer agressiv i prising;
We'll calculate the present value (PV) of the $1.55 million annual cash flow expected from the Fyne development project over a 10-year period using this discount rate.Based on the simplified Discounted Cash Flow (DCF) analysis, using an annual cash flow of $1.55 million over a 10-year period and a discount rate of 10%, the present value of HYON's expected cash flows from its ownership in the Fyne oil exploration project is approximately $9.52 million.
0.1796$ pr share(ca 2 kroner pr aksje)
Chat GPT var litt mer agressiv i prising;
We'll calculate the present value (PV) of the $1.55 million annual cash flow expected from the Fyne development project over a 10-year period using this discount rate.Based on the simplified Discounted Cash Flow (DCF) analysis, using an annual cash flow of $1.55 million over a 10-year period and a discount rate of 10%, the present value of HYON's expected cash flows from its ownership in the Fyne oil exploration project is approximately $9.52 million.
0.1796$ pr share(ca 2 kroner pr aksje)
helloween
01.04.2024 kl 18:04
1385
Hentet fra XI
Chat GPT var litt mer agressiv i prising;
We'll calculate the present value (PV) of the $1.55 million annual cash flow expected from the Fyne development project over a 10-year period using this discount rate.Based on the simplified Discounted Cash Flow (DCF) analysis, using an annual cash flow of $1.55 million over a 10-year period and a discount rate of 10%, the present value of HYON's expected cash flows from its ownership in the Fyne oil exploration project is approximately $9.52 million.
0.1796$ pr share(ca 2 kroner pr aksje)
Chat GPT var litt mer agressiv i prising;
We'll calculate the present value (PV) of the $1.55 million annual cash flow expected from the Fyne development project over a 10-year period using this discount rate.Based on the simplified Discounted Cash Flow (DCF) analysis, using an annual cash flow of $1.55 million over a 10-year period and a discount rate of 10%, the present value of HYON's expected cash flows from its ownership in the Fyne oil exploration project is approximately $9.52 million.
0.1796$ pr share(ca 2 kroner pr aksje)
Geirpede
01.04.2024 kl 18:12
1372
Tja jeg vet ikke hvordan det ser ut ang denne utvanningen ( som selvfølgelig måtte skje) men det man vel kan spørre seg er om hva som er økonomisk best for oss aksjeeiere i Hyon å eie? 100 % i Hyon som er verdt ca 15 mill eller 6-10 % eie i et olje og gass firma som er verdt x-antall hundre ? mill? Jeg har ingen erfaring selv ang dette før men stoler vel på at ledelsen har fattet et vedtak som på sikt kan gjøre denne avtalen fordelaktig for oss!! Men som sagt så må de vise menn komme på banen her for jeg er ganske grønn : )
Møyfrid
01.04.2024 kl 21:22
1239
Kanskje greit å justere dette mot eierandelen til Hyon som er 19,5% av dette...?
Så man er på 112.
Men det sies vel lite om dette er pr sekund, pr time, pr år eller i prosjektets anslåtte levetid?
Så man er på 112.
Men det sies vel lite om dette er pr sekund, pr time, pr år eller i prosjektets anslåtte levetid?
HP17
02.04.2024 kl 08:57
1044
Med denne avtalen som HYON har signert vil det ikke overraske meg om kursen raskt spretter opp til 0,60-0,80?
Og ftar traderene også tak i aksjen ja da kan det bli morro!
Og ftar traderene også tak i aksjen ja da kan det bli morro!
Vangen
06.04.2024 kl 17:01
754
Enig! Har noen kommet opp med et regnestykke som er mulig å forstå? Børsmeldingen er jo pakket inn i så mye bomull og gir fint lite svar på hva vi aksjonærer kan forvente oss av inntjening. Om dine 112 millioner er riktig, Møyfrid, er det uansett god butikk - både i sekundet, i timen eller per år ;)
Redigert 06.04.2024 kl 17:03
Du må logge inn for å svare