« « Nytt Norse»
Norse fremstår etter siste ukes hendelse som et nytt selskap. Nytt utvidet demokratisk styre, mye cash, mye tilgode fra kredittkort selskapene, attraktive slotter, leasingavtaler som bare blir bedre og bedre. Så blir det solgt nå siden Scorpio er utolmodige investorer som nå sitter i føresete.
Hva tror dere?
Hva tror dere?
Green2030
05.11.2023 kl 15:52
7882
@Kaptein - du har tydeligvis en del innsikt i Norse, kunne du delt med oss andre om hvor mye de har tilgode fra kredittkort selskapene, slottet, leasingavtaler, antall fly, etc... og dine vurdering for hvorfor du tror Norse kan bi solgt, og evt når? Jeg skal også lese meg opp, men hadde satt pris på litt innspill fra deg...hvis mulig
Kaptein
05.11.2023 kl 17:00
7822
I forbindelse med kvartalsrapporten og emisjonen som var nå så kommer det frem at de har ca 100 USD til gode hos kredittkort selskapene, de har et eget avsnitt i rapporten bor de verdsetter noen av disse verdiene til ca 300 usd. I tillegg kommer cash osv osv. Det er også engasjert ekstern internasjonal rådgiver som skal ta hånd om to konkrete henvendelser fra andre selskaper om kjøp osv. i tilegg skal det sjekkes ut øvrig interesse. Alt dette finner du tilgjengelig på investor sidene til Norse under q3 rapport. I tillegg ble de spurt grundig av investorer og andre om alt dette under denforskjellige presentasjonene som var forrige uke. Særlig dette rundt salg.
Kaptein
10.11.2023 kl 07:59
7617
https://e24.no/boers-og-finans/i/Knxmne/norse-atlantic-hyrer-inn-britisk-meglerhus
Norse har satt igang prosessen med en strategisk gjennomgang. Da kommer merverdien frem dvs verdien av produksjonen med verdens laveste kask(kostnad) på langdistanse, fordel av leasingavtaler, slotter og lisenser spesielt I UK. Med 1,1 milliard på Kto, 1 milliard til gode på kto og store andre verdier. 6 milliarder er mitt bet
Norse har satt igang prosessen med en strategisk gjennomgang. Da kommer merverdien frem dvs verdien av produksjonen med verdens laveste kask(kostnad) på langdistanse, fordel av leasingavtaler, slotter og lisenser spesielt I UK. Med 1,1 milliard på Kto, 1 milliard til gode på kto og store andre verdier. 6 milliarder er mitt bet
Octagon
22.02.2024 kl 19:13
7294
Norse Årsrapport 28.2.24 og utvikling i Q4 - Hva som forventes og hvilke nyheter markedet behøver ?
Norwegian kurs 23.11.23 - 10,00 kr - kurs 22.2.24 - 16,93 kr = kurs økning + 69,3%
NORSE kurs 23.11.23 - 12,29 kr - kurs 22.2.24 - 12,30 kr = kurs økning + 0 %
DOW JONES AIRLINE INDEX i samme periode + 20,5%
Nå kan jo ikke selskapene direkte sammenliknes, men også Norse har meldt om "bedre tider" og økning i volum, er godt kapitalisert i forhold til størrelse (som NAS), har en moderne Dreamliner flåte på gode leasing betingelser osv.
Børsmelding Oktober 2023 data : 71% load factor (+ 15% fra samme måned 2023)
Børsmelding November 2023 data: 61% load factor ( + 11% fra samme måned 2023)
Børsmelding Desember 2023 data: 71% load factor (+10% fra samme måned 2023) høy aktivitet inkludert 22 charter. +77% oppgang i bookinger etter 1.1.24
I tillegg er selskapet godt kapitalisert etter emisjon i november og rep.emisjon i tillegg nå nylig.
Teknisk ligger aksjen i en rektangel formasjon som også er vanlig i aksjer hvor investorer er usikre. Normalt med brudd opp eller ned like stor som rektangelets høyde.
De har holdt på siden i fjor høst nå med å utrede strategiske alternativer og 23 januar fikk Seabury utvidet sine forhandlingsfullmakter.
De har nent dialog med to flyselskap.
I forbindelse med Q4 tror jeg det er resultatet av denne prosessen så langt som blir utslagsgivende for kursutviklingen. Derav også kursutvikling de siste 3 mnd.
Ingen forventer gode tall i lavsesongen, selv om tallene bør være bedre enn i fjor gitt meldingene de har sendt ut og at billett priser jevnt over er høyere og oljeprisen lavere.
Selskapet bør være attraktivt og i et oppkjøp kunne prises minst 25% over dagens kurs slik jeg ser det ut fra realistiske forutsetninger.
Noen som har formeninger om hva vi kan forvente ?
Norwegian kurs 23.11.23 - 10,00 kr - kurs 22.2.24 - 16,93 kr = kurs økning + 69,3%
NORSE kurs 23.11.23 - 12,29 kr - kurs 22.2.24 - 12,30 kr = kurs økning + 0 %
DOW JONES AIRLINE INDEX i samme periode + 20,5%
Nå kan jo ikke selskapene direkte sammenliknes, men også Norse har meldt om "bedre tider" og økning i volum, er godt kapitalisert i forhold til størrelse (som NAS), har en moderne Dreamliner flåte på gode leasing betingelser osv.
Børsmelding Oktober 2023 data : 71% load factor (+ 15% fra samme måned 2023)
Børsmelding November 2023 data: 61% load factor ( + 11% fra samme måned 2023)
Børsmelding Desember 2023 data: 71% load factor (+10% fra samme måned 2023) høy aktivitet inkludert 22 charter. +77% oppgang i bookinger etter 1.1.24
I tillegg er selskapet godt kapitalisert etter emisjon i november og rep.emisjon i tillegg nå nylig.
Teknisk ligger aksjen i en rektangel formasjon som også er vanlig i aksjer hvor investorer er usikre. Normalt med brudd opp eller ned like stor som rektangelets høyde.
De har holdt på siden i fjor høst nå med å utrede strategiske alternativer og 23 januar fikk Seabury utvidet sine forhandlingsfullmakter.
De har nent dialog med to flyselskap.
I forbindelse med Q4 tror jeg det er resultatet av denne prosessen så langt som blir utslagsgivende for kursutviklingen. Derav også kursutvikling de siste 3 mnd.
Ingen forventer gode tall i lavsesongen, selv om tallene bør være bedre enn i fjor gitt meldingene de har sendt ut og at billett priser jevnt over er høyere og oljeprisen lavere.
Selskapet bør være attraktivt og i et oppkjøp kunne prises minst 25% over dagens kurs slik jeg ser det ut fra realistiske forutsetninger.
Noen som har formeninger om hva vi kan forvente ?
Redigert 22.02.2024 kl 19:23
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
22.02.2024 kl 19:19
7380
I dette møkkaselskapet tapte jeg 90% av hva jeg investerte. Ikke lurt å bli med fra start der man gikk inn med 20 kr pr aksje.. Latterlig hele greia
Redigert 22.02.2024 kl 19:20
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
25.02.2024 kl 09:32
7199
Alle vet at å bli med helt fra start er veldig risikabelt. Du er uerfaren og gjorde dårlige valg. Du har heller ikke valgt å bli med i emisjoner, men valgt å selge deg ut når kursen er lav. Selskapet er ikke et dårlig selskap fordi du ikke er strategisk i ditt handelsmønster. Tipper st dette selskapet dobler sin verdi i 2024 og at de fleste litt langsiktige investorer får igjen for sine satsinger..
Winter is Here
25.02.2024 kl 11:09
7138
Veldig spent på lønnsomhet og utsikter. Veldig spent på hva drivstoffutgiftene ligger på og om bunnlinje er preget av det.
Akagunners
25.02.2024 kl 11:29
7139
Ville vært overraskende om de ikke kom med noen oppdatering eller avklaring ifbm. partner/oppkjøp. Tror nok dette blir veldig utslagsgivende i det korte bilde.
Octagon
25.02.2024 kl 17:28
7054
Helt enig. Avgjørende for retning på aksjekursen.
Denne prosessen har pågått over lang lang tid nå, og de må på et vis ha kommet videre i og med de utvidede fullmakter til Seabury (børsmeldingen 23.1.).
Godt mulig de har vært i , eller er i diskusjoner rundt oppkjøp av selskapet. Usikker på om selskapets hovedeiere har realistiske mål for bud kurs pr. aksje som etter mitt skjønn bør ligge på nivå rundt 16 - 19 kr. Norwegian eiere avviste i sin tid bud fra IAG som for lavt. Antar det er disse de er i konkrete forhandlinger med.
Godt mulig de likevel klarer å forhandle frem noe bedre bud kurs enn det jeg nevner om oppkjøp er aktuelt p.t.
Fallet i aksjekursen siste tiden er på lave volumer og aksjen manipuleres ned i alogaritme handel om en studerer handels mønsteret og ikke minst volumet på en hel del enkelt handler så er det ganske tydelig for enhver. Når volumet kommer tilbake og interessen øker så vil kursen som før stige markant igjen og muligens bryte motstand rundt 13.40 kr. En god partner avtale vil også kunne medføre et kursløft nå.
Som nevnt er flyaksjer betydelig opp siste 3 måneder globalt, og det finnes få grunner til at kursen i Norse skal ligge på det nivået det gjør nå. Ingen emisjons-fare p.t., de er bedre kapitalisert enn tidligere og melder også om økt antall bookinger frem i tid. Og vi vet at dette er med høyere billettpriser enn tidligere (som for flyselskapene generelt) som igjen vil gi bedre marginer.
Selskapets store eiere sitter på sine poster og vi ser ikke bevegelser her. Tolker dette som et bra tegn nå.
Q4 blir uansett bedre enn tidligere også vil jeg tro ut fra de børsmeldinger som har kommet med trafikk tall, men hovedfokus vil ligge på den guiding som gis nå foran sommersesongen i presentasjonen nå 28.2. og om det er kommet noe ut av den lange perioden med "strategiske alternativer"...
Denne prosessen har pågått over lang lang tid nå, og de må på et vis ha kommet videre i og med de utvidede fullmakter til Seabury (børsmeldingen 23.1.).
Godt mulig de har vært i , eller er i diskusjoner rundt oppkjøp av selskapet. Usikker på om selskapets hovedeiere har realistiske mål for bud kurs pr. aksje som etter mitt skjønn bør ligge på nivå rundt 16 - 19 kr. Norwegian eiere avviste i sin tid bud fra IAG som for lavt. Antar det er disse de er i konkrete forhandlinger med.
Godt mulig de likevel klarer å forhandle frem noe bedre bud kurs enn det jeg nevner om oppkjøp er aktuelt p.t.
Fallet i aksjekursen siste tiden er på lave volumer og aksjen manipuleres ned i alogaritme handel om en studerer handels mønsteret og ikke minst volumet på en hel del enkelt handler så er det ganske tydelig for enhver. Når volumet kommer tilbake og interessen øker så vil kursen som før stige markant igjen og muligens bryte motstand rundt 13.40 kr. En god partner avtale vil også kunne medføre et kursløft nå.
Som nevnt er flyaksjer betydelig opp siste 3 måneder globalt, og det finnes få grunner til at kursen i Norse skal ligge på det nivået det gjør nå. Ingen emisjons-fare p.t., de er bedre kapitalisert enn tidligere og melder også om økt antall bookinger frem i tid. Og vi vet at dette er med høyere billettpriser enn tidligere (som for flyselskapene generelt) som igjen vil gi bedre marginer.
Selskapets store eiere sitter på sine poster og vi ser ikke bevegelser her. Tolker dette som et bra tegn nå.
Q4 blir uansett bedre enn tidligere også vil jeg tro ut fra de børsmeldinger som har kommet med trafikk tall, men hovedfokus vil ligge på den guiding som gis nå foran sommersesongen i presentasjonen nå 28.2. og om det er kommet noe ut av den lange perioden med "strategiske alternativer"...
Hobbykailn
26.02.2024 kl 12:45
6893
Ja hvordan skal vi tolke dette da, avtale om å handle rute London-Lagos for et Nigeriansk selskap. Flott at de finner ulike måter å tjeme penger på, men forventer mer positiv informasjon etter hvert.
Octagon
26.02.2024 kl 14:04
6896
Enig.
Hele markedet forventer nå gode nyheter rundt det strategiske samarbeidet, andre flyselskap går "så det griner" både hva aktivitet og børskurs angår siste måneder.
Kursen er nå i "vente modus" opp/ned etter hva som kommer fra selskapet. Meldingen i dag er ikke akkurat egnet til å påvirke kursen.
Tror vi tålmodige vil bli godt belønnet, spent på hva presentasjonen om et par dager gir oss, men tror det blir mye positivt...
Hele markedet forventer nå gode nyheter rundt det strategiske samarbeidet, andre flyselskap går "så det griner" både hva aktivitet og børskurs angår siste måneder.
Kursen er nå i "vente modus" opp/ned etter hva som kommer fra selskapet. Meldingen i dag er ikke akkurat egnet til å påvirke kursen.
Tror vi tålmodige vil bli godt belønnet, spent på hva presentasjonen om et par dager gir oss, men tror det blir mye positivt...
Redigert 26.02.2024 kl 14:05
Du må logge inn for å svare
Bullen
26.02.2024 kl 15:50
6897
Har også en liten post her. Det virker jo ikke som om selskapet blir solgt med det første
marsmannen
27.02.2024 kl 11:10
6798
I forkant av emisjonsnyhetene fallt kursen på børs. Den siste uken har kursen fallt. Er det lekkasjer fra Norse i forkant av resultatfremleggelser? Imorgen får vi svaret!
Octagon
27.02.2024 kl 13:39
6747
Markedet er vel gått litt lei på manglende nyheter etter at en ikke mottar noen konklusjoner etter den annonserte strategiske gjennomgangen som ble annonsert i høst tror jeg.
Ikke hørt noe mer etter meldingen 23.01.24 her.
Q2 og Q3 er jo alt duket for gode tall, Q4 og Q1 er det vel ikke så mange som forventer gode tall, men det har jo markedet visst lenge og det kan neppe være det som er årsak til kursnedgangen siste tiden i og med kjent lenge.
Tror ikke Q4 blir spesielt dårlig om en leser børsmeldingene rundt trafikktallene som har kommet...
Ikke hørt noe mer etter meldingen 23.01.24 her.
Q2 og Q3 er jo alt duket for gode tall, Q4 og Q1 er det vel ikke så mange som forventer gode tall, men det har jo markedet visst lenge og det kan neppe være det som er årsak til kursnedgangen siste tiden i og med kjent lenge.
Tror ikke Q4 blir spesielt dårlig om en leser børsmeldingene rundt trafikktallene som har kommet...
Redigert 27.02.2024 kl 13:42
Du må logge inn for å svare
Realisten2
27.02.2024 kl 21:44
6671
I morgen tidlig kommer Q4 fasit. Tror vi ser inntekter i overkant av 1,1mrd for kvartalet. I og med at der fremdeles påløpte noen oppstartskostnader og at drivstoffprisene tidvis var rimelig høye, tenker jeg vi likevell ser en solid minus for q4.
Når det er sagt så tror jeg der kommer en del gode nyheter knyttet til salget for q2 og q3 - som nok ser ut til å bli meget bra. Q1 kommer nok til å bli meget tøft, men fra slutten på q2 så er ratene lagt høyere en det vi har sett tidligere - samt at salget ut fra US til Europa trolig er solid. Totalt er det nok en tilbakeholde cash fra kredittkortselskapene på over 1,4 - 1,5 mrd . og dette er sterkt økende.
Det som kan dra ned aksjeprisen er om der ikke kommer noen nyheter knytte til strategisk partner på drift eller eiersiden. Tror det er mangel på troen her som har dratt aksjene ned den siste uken. Er nok en del frykt knytet til dette.....
Når det er sagt så tror jeg der kommer en del gode nyheter knyttet til salget for q2 og q3 - som nok ser ut til å bli meget bra. Q1 kommer nok til å bli meget tøft, men fra slutten på q2 så er ratene lagt høyere en det vi har sett tidligere - samt at salget ut fra US til Europa trolig er solid. Totalt er det nok en tilbakeholde cash fra kredittkortselskapene på over 1,4 - 1,5 mrd . og dette er sterkt økende.
Det som kan dra ned aksjeprisen er om der ikke kommer noen nyheter knytte til strategisk partner på drift eller eiersiden. Tror det er mangel på troen her som har dratt aksjene ned den siste uken. Er nok en del frykt knytet til dette.....
Hobbykailn
28.02.2024 kl 07:24
6571
Ikke imponert over et tap på 680 millioner i siste kvartal. Var dårligere enn forventet. Blir betenkt og lurer på om det er best å selge nå eller håpe på bedre nyheter ...
Realisten2
28.02.2024 kl 07:44
6560
Er også redd for en emisjon. Selv om jeg tror 2024 blir bra fra q2, så er jeg redd for at der muligens nå inn cash. Nå har de tatt kapasiteten ned betraktelig, så det er ikke sikkert cashburn er så stor som i q4.
Om ikke prisene går betydelig opp, så er modellen ikke bra.. totale kostnader var langt over hva jeg forventet og det bekymrer.
Om ikke prisene går betydelig opp, så er modellen ikke bra.. totale kostnader var langt over hva jeg forventet og det bekymrer.
Octagon
28.02.2024 kl 07:45
6556
Winter is Here skrev Men de slipper vel emisjon med det første ?
Som forventet dårlig Q4, men det er jo verste sesongen for flyselskap også da, de har meldt om kraftig trafikkøkning fremover, så tror dette blir bra utover.
Ser kun emisjonsfare om helt ekstraordinære forhold skulle oppstå, noe de også påpeker i rapporten. Det momentet er det jo ganske vanlig at selskap har med i sine rapporter.
Alt av bookinger fremover er jo kraftig opp og vi går inn i sesongen hvor det skal "høstes". Mer spent på hva som sies kl.09.00 om utsikter fremover.
Peker rett vei, og mye positivt også her da , som legger til rette for helt andre tall utover året med +80% salgsøkning...
Norse sees positive signs for the summer season as sales year to date are upapproximately 80% compared to the same period previous year. Furthermore,
charter revenues booked and under negotiation far exceeds charter revenues achieved in 2023, and we now see a clear path to profitability on a year-roundbasis.
Revenue increased by 104% to USD 94.8 million in Q4 2023 compared to Q4 2022
· 230,489 passengers carried in Q4 2023, up 70% compared to Q4 2022
· Revenue per passenger increased 42% to USD 340 in Q4 2023 compared to Q42022
· ASK up by 81% in Q4 2023 compared to Q4 2022 as Norse brought more aircraft into production
· Load factor increased by 12 percentage points to 70% in Q4 2023 compared toQ4 2022
· Great operational performance as 100% of planned flights were completedduring the quarter
· Total cash held at end of quarter at USD 54.8 million
· Generally, a heavy increase in production through second half of the yearcompared to the first half, with all Norse aircraft generating revenue since 1stJuly 2023
Ser kun emisjonsfare om helt ekstraordinære forhold skulle oppstå, noe de også påpeker i rapporten. Det momentet er det jo ganske vanlig at selskap har med i sine rapporter.
Alt av bookinger fremover er jo kraftig opp og vi går inn i sesongen hvor det skal "høstes". Mer spent på hva som sies kl.09.00 om utsikter fremover.
Peker rett vei, og mye positivt også her da , som legger til rette for helt andre tall utover året med +80% salgsøkning...
Norse sees positive signs for the summer season as sales year to date are upapproximately 80% compared to the same period previous year. Furthermore,
charter revenues booked and under negotiation far exceeds charter revenues achieved in 2023, and we now see a clear path to profitability on a year-roundbasis.
Revenue increased by 104% to USD 94.8 million in Q4 2023 compared to Q4 2022
· 230,489 passengers carried in Q4 2023, up 70% compared to Q4 2022
· Revenue per passenger increased 42% to USD 340 in Q4 2023 compared to Q42022
· ASK up by 81% in Q4 2023 compared to Q4 2022 as Norse brought more aircraft into production
· Load factor increased by 12 percentage points to 70% in Q4 2023 compared toQ4 2022
· Great operational performance as 100% of planned flights were completedduring the quarter
· Total cash held at end of quarter at USD 54.8 million
· Generally, a heavy increase in production through second half of the yearcompared to the first half, with all Norse aircraft generating revenue since 1stJuly 2023
Redigert 28.02.2024 kl 08:05
Du må logge inn for å svare
Bullen
28.02.2024 kl 09:44
6415
Ja, hva skal man tro fremover. Tokk et lodd på 9,0 og 9,7. Regner med at aksjen faller for mye??
murpy
28.02.2024 kl 09:48
6419
At ikke folk har lært, flyaksjer er det bare å holde seg unna, dette har foregått i årevis men tror du folk lærer ? NEI
Bullen
28.02.2024 kl 09:55
6399
Regner med at de 2 største aksjonærene kjøper nå........
Litt spent på hva Magnus Halvorsen og ikke minst Scorpio gjør nå?
Litt spent på hva Magnus Halvorsen og ikke minst Scorpio gjør nå?
Redigert 28.02.2024 kl 10:05
Du må logge inn for å svare
Realisten2
28.02.2024 kl 10:11
6366
Jeg tror de to største heller tenker at de vil holde cash dersom der må gjennomføres en emisjon. Jeg tror de vil gjøre alt de kan for å unngå det..men om de må så sikrer de heller at selskapet får pengene for å sikre de det har investert, enn å kjøpe kortsiktige billige aksjer.
Planen er nok å komme over til april/mai uten emisjon. Da blir nok inntjeningen sterk... q1 er meget vanskelig...
Planen er nok å komme over til april/mai uten emisjon. Da blir nok inntjeningen sterk... q1 er meget vanskelig...
Winter is Here
28.02.2024 kl 10:38
6333
Resultat etter skatt −64,3mill.USD
Flydrivstoff, olje og utslippskostnader: 40 millioner dollar.
Personalkostnadene på 29 millioner dollar.
Kombinasjon av store utgifter og billettprisene som ikke er høye nok
Flydrivstoff, olje og utslippskostnader: 40 millioner dollar.
Personalkostnadene på 29 millioner dollar.
Kombinasjon av store utgifter og billettprisene som ikke er høye nok
Redigert 28.02.2024 kl 10:40
Du må logge inn for å svare
Octagon
28.02.2024 kl 12:23
6279
Som vanlig på OSE.
Overreaksjon på tallene i dag. Markedet skal normalt se fremover og det var mye positivt i dag om en tar seg tid å finlese litt på både presentasjonen og tallene.
Noe aktørene sikkert også vil gjøre og korrigere kursen en del etter dagens fall den neste tiden.
Finansavisen vinkler alltid generelt det negative i alle vekstselskap og alltid det positive i "modne" selskap.
Slikt sett et svært konservativt media på godt og vondt. Å dra frem emisjons ordet er slikt sett naturlig for dem i denne kontekst, selv om det ikke ble nevnt med et ord i dagens presentasjon. De skriver bare som selskap flest i slike rapporter en "disclaimer" med: at skulle ekstra ordinære forhold utenfor deres kontroll komme så vil det kunne være nødvendig å styrke kapital situasjonen.
E24 ikke så mye bedre, denne artikkelen er slik jeg ser det svært useriøs og impliserer at Seabury forhandlingene er en bløff og at interessen og dialogen med to aktører likeså.
https://www.dn.no/borskommentar/er-kjoperen-delta-air-lines-eller-banana-air-lines-liksom/2-1-1604909
Ser vanskelig for meg at det blir flere emisjoner her, i det minste ikke på dette tidspunktet av grunner som under:
De har tross alt 55 MUSD i cash pr 31.12.
Og de 60 MUSD fra kredittkortselskapene er vel i det minste på vei mot Norse sine konti så langt ute i Q1.
Også 52 MUSD fra bookinger som ikke er betalt p.t. og 20 MUSD i refunderbare leasing kostnader.
En må heller ikke glemme reparasjons emisjonen som gav ytterligere 69,4 MNOK på bok i februar.
Januar har de allerede børs meldt som en god måned tidligere, urimelig å anta at dette ikke også vil ha en mer positiv cash effekt enn for tidligere sesonger.
Tror de har nok cash til å komme greit frem til Q2 hvor de kan kapitalisere på de sterke booking tallene, husk at oljeprisen har også vært lavere nå i Q1 enn i Q4 i fjor.
En emisjon vil om den mot formodning skulle komme også bidra til en vesentlig utvanning av aksjonær verdier og snitt pr aksje ikke minst for hoved eierne, noe jeg tror sitter langt inne. Det finnes også andre måter å styrke helt kortsiktig likviditet på om de skulle hatt behov for et mindre "påfyll".
Konklusjoner på strategiske samarbeide hvor de ikke utelukker noen form for løsninger antas også å materialiseres snart.
Ser vanskelig for meg at dette skulle ha negativ effekt på selskapets verdi når det kommer på plass.
Markedet skal normalt se fremover og med den sterke guiding som ble gitt i dag foran høy sesongen så vil det nok reflekteres i kursnivå fremover.
Tross alt +80% mer bookinger så langt i 2024 enn i fjor med samme antall fly i drift også nå med vesentlig høyere billett priser.
Overreaksjon på tallene i dag. Markedet skal normalt se fremover og det var mye positivt i dag om en tar seg tid å finlese litt på både presentasjonen og tallene.
Noe aktørene sikkert også vil gjøre og korrigere kursen en del etter dagens fall den neste tiden.
Finansavisen vinkler alltid generelt det negative i alle vekstselskap og alltid det positive i "modne" selskap.
Slikt sett et svært konservativt media på godt og vondt. Å dra frem emisjons ordet er slikt sett naturlig for dem i denne kontekst, selv om det ikke ble nevnt med et ord i dagens presentasjon. De skriver bare som selskap flest i slike rapporter en "disclaimer" med: at skulle ekstra ordinære forhold utenfor deres kontroll komme så vil det kunne være nødvendig å styrke kapital situasjonen.
E24 ikke så mye bedre, denne artikkelen er slik jeg ser det svært useriøs og impliserer at Seabury forhandlingene er en bløff og at interessen og dialogen med to aktører likeså.
https://www.dn.no/borskommentar/er-kjoperen-delta-air-lines-eller-banana-air-lines-liksom/2-1-1604909
Ser vanskelig for meg at det blir flere emisjoner her, i det minste ikke på dette tidspunktet av grunner som under:
De har tross alt 55 MUSD i cash pr 31.12.
Og de 60 MUSD fra kredittkortselskapene er vel i det minste på vei mot Norse sine konti så langt ute i Q1.
Også 52 MUSD fra bookinger som ikke er betalt p.t. og 20 MUSD i refunderbare leasing kostnader.
En må heller ikke glemme reparasjons emisjonen som gav ytterligere 69,4 MNOK på bok i februar.
Januar har de allerede børs meldt som en god måned tidligere, urimelig å anta at dette ikke også vil ha en mer positiv cash effekt enn for tidligere sesonger.
Tror de har nok cash til å komme greit frem til Q2 hvor de kan kapitalisere på de sterke booking tallene, husk at oljeprisen har også vært lavere nå i Q1 enn i Q4 i fjor.
En emisjon vil om den mot formodning skulle komme også bidra til en vesentlig utvanning av aksjonær verdier og snitt pr aksje ikke minst for hoved eierne, noe jeg tror sitter langt inne. Det finnes også andre måter å styrke helt kortsiktig likviditet på om de skulle hatt behov for et mindre "påfyll".
Konklusjoner på strategiske samarbeide hvor de ikke utelukker noen form for løsninger antas også å materialiseres snart.
Ser vanskelig for meg at dette skulle ha negativ effekt på selskapets verdi når det kommer på plass.
Markedet skal normalt se fremover og med den sterke guiding som ble gitt i dag foran høy sesongen så vil det nok reflekteres i kursnivå fremover.
Tross alt +80% mer bookinger så langt i 2024 enn i fjor med samme antall fly i drift også nå med vesentlig høyere billett priser.
Redigert 28.02.2024 kl 13:47
Du må logge inn for å svare
Bullen
28.02.2024 kl 14:40
6224
Vi får jo håpe at Norse har en framtid. Bjørn Tore Larsen har jo trua på selskapet og har brukt mye penger på aksje kjøp. Har han cash, kjøper han vel nå? Ut i fra hans ståsted må jo en pris på ca. 9 være ekstremt billig..... og det samme med Scorpio. Hvis de ikke kjøper nå forventer de kanskje en emisjon om ikke så lenge??
Tror forresten at Bjørn Tore Larsen er på Børsmorgen på torsdag.
Tror forresten at Bjørn Tore Larsen er på Børsmorgen på torsdag.
Redigert 28.02.2024 kl 15:02
Du må logge inn for å svare
Realisten2
28.02.2024 kl 16:28
6126
Ingen grunn til at han kjøper på børs.. om selskapet trenger penger er det bedre for han med en emisjon for å sikre sin investering med å styrke selskapet heller enn å betale andre for aksjer.. men jeg tror planen er å bygge videre uten emisjon..
Winter is Here
28.02.2024 kl 17:37
6065
Positivt for flyselskapet, håper at folk vil fortsatt velge Norse.
"Norse varsler dyrere USA-tur i sommer
Flyselskapet Norse Atlantic advarer om at billettprisene vil øke fremover."
https://e24.no/boers-og-finans/i/2BEMOG/norse-varsler-dyrere-usa-tur-i-sommer
"Norse varsler dyrere USA-tur i sommer
Flyselskapet Norse Atlantic advarer om at billettprisene vil øke fremover."
https://e24.no/boers-og-finans/i/2BEMOG/norse-varsler-dyrere-usa-tur-i-sommer
Redigert 28.02.2024 kl 17:38
Du må logge inn for å svare
Gruskongen
28.02.2024 kl 18:36
6020
- BTL og Scorpio er vel trolig begge involvert i den pågående strategiske prosessen. Altså sitter de på mer informasjon enn markedet ellers. Regner derfor med de er forhindret å kjøpe aksjer i markedet.
- Tenker også at selskapet hadde tillatt overtegning i rep. emisjonen i januar om de hadde akutt behov for kapital. De utstedet vel kun 6,8 mill nye aksjer av 11 mill de hadde som tak pga. at de ikke aksepterte overtegning.
- Tenker også at selskapet hadde tillatt overtegning i rep. emisjonen i januar om de hadde akutt behov for kapital. De utstedet vel kun 6,8 mill nye aksjer av 11 mill de hadde som tak pga. at de ikke aksepterte overtegning.
Octagon
28.02.2024 kl 20:43
5934
Ser en litt på tallene så ser en at de neppe behøver emisjon p.t.
Det er noe Finansavisen har konstruert og som også ble benektet av adm.dir. i dag.
Viktig at denne avkrefter det i Børsmorgen hos Finansavisen i morgen tidlig for å stanse og reversere fallet i aksjekursen.
Eneste holde punkt FA har her er fra "disclaimer" i rapporten i dag hvor de som alle selskap må skrive at om uforutsette forhold oppstår så vil de kunne trenge kapital tilførsel.
For hver måned inn i 2024 så blir bunnlinjen bedret med +80% salg (i forhold til 2023 hittil i år) og økende billett priser, går sesongen slik det ser ut så vil det også generere nok til å bære gjennom vinteren uten emisjon sent i høst.
Det er noe Finansavisen har konstruert og som også ble benektet av adm.dir. i dag.
Viktig at denne avkrefter det i Børsmorgen hos Finansavisen i morgen tidlig for å stanse og reversere fallet i aksjekursen.
Eneste holde punkt FA har her er fra "disclaimer" i rapporten i dag hvor de som alle selskap må skrive at om uforutsette forhold oppstår så vil de kunne trenge kapital tilførsel.
For hver måned inn i 2024 så blir bunnlinjen bedret med +80% salg (i forhold til 2023 hittil i år) og økende billett priser, går sesongen slik det ser ut så vil det også generere nok til å bære gjennom vinteren uten emisjon sent i høst.
Redigert 28.02.2024 kl 20:44
Du må logge inn for å svare
Kaptein
29.02.2024 kl 13:08
5704
Larsen leverer en knallsterk og ydmyk presentasjon til endel investorene idag. Avfeier at de snakket med Banana air osv. Samtalene rundt scenarioene og hva de jonner med er troverdige, og gir inntrykk av å være omfattende. Utelukkende positive svar på kritiske spørsmål rundt prosess. Selskapet cash og kommer til å prestere fremover nå.
Kaptein
29.02.2024 kl 13:55
5669
Det er ikke behov for mer penger. Oppslaget igår er feil ifølge Larsen på dagens presentasjon.
Kaptein
29.02.2024 kl 13:55
5669
Det ble gitt gode svar idag på hvordan de skal unngå risiko neste vinter.
Redigert 29.02.2024 kl 14:29
Du må logge inn for å svare
Marketwatch
29.02.2024 kl 15:18
5610
Jeg solgte aksjene i Norse idag med tap. Om det var rett eller galt får tiden vise, men det svake resultatet i q4 og forventet dårlig q1, samt negativ bokført EK gjorde utslaget. Synes utviklingen ligner litt formye på Nas, før de fikk refinansiert. Får håpe CEO får rett i sin optimisme, men faren er at kunder og leverandører blir skeptisk til selskapets soliditet, skulle det skje, venter en totalt utvannende emisjon.
Hobbykailn
29.02.2024 kl 15:24
5607
Jeg velger å bli. Har tro på selskapet. At de får korrigert de faktorer som må til for positiv drift. Da er det ikke lurt å kaste korta nå. Kjøper heller evnt. mer..
Octagon
29.02.2024 kl 15:32
5604
Helt korrekt.
Klarer som kommunisert ikke ut fra tallene som ble presentert å se behov for emisjon nå, selv med Q1 som svakere enn Q2 og Q3.
Ad, Dir. bekreftet jo også dette for andre gang på to dager i Børsmorgen i dag, hvor han for øvrig gjorde en bedre opptreden enn gårsdagens presentasjon.
Kommuniserte også at februar tall var bedre enn tidligere.
Så hva er forandret bortsett fra at aksje kursen falt kraftig ?
Svært lite, guiding fremover var svært positiv med +80% salgsøkning så langt i år i forhold til 2023. Og vi går snart inn i høysesongen hvor de store inntektene ligger.
Aksjen falt uten grunn p.t. på frykt for emisjon etter Finansavisens nevnte skriverier og på skuffelse over at det ikke kom avklaring rundt de strategiske forhandlinger.
Samt selvfølgelig at resultatet kom inn i den nedre enden av forventet svake tall.
Men, caset fremover er uforandret slik jeg ser det.
Det vil naturligvis komme en konklusjon ut av samtalene med flere interesserte flyselskap og tallene vil om "ikke verden går under" bli mye sterkere inntektsvekst fremover gitt de langt bedre tall på booking og effekten av høyere billett priser.
I et "worst case" scenario som en p.t ikke ser ut fra nevnte bookingtall etc. så vil de kunne trenge påfyll/emisjon før vinteren igjen setter inn senhøstes, men nå går vi mot høysesong. Så helt klart en meget god kjøps anlending på disse nivåer. Tror kursen raskt henter seg inn igjen her.
Norse er tross alt også et av de mest veldrevne flyselskap i bransjen hva kostnader pr passasjer, punktlighet, og sikkerhet angår og har 15 Dreamlinere andre større aktører er intressert i.
LINK til intervju med adm.dir. "Børsmorgen" - velg 29.02.24
https://tv.finansavisen.no/p/jFPQait6'
Klarer som kommunisert ikke ut fra tallene som ble presentert å se behov for emisjon nå, selv med Q1 som svakere enn Q2 og Q3.
Ad, Dir. bekreftet jo også dette for andre gang på to dager i Børsmorgen i dag, hvor han for øvrig gjorde en bedre opptreden enn gårsdagens presentasjon.
Kommuniserte også at februar tall var bedre enn tidligere.
Så hva er forandret bortsett fra at aksje kursen falt kraftig ?
Svært lite, guiding fremover var svært positiv med +80% salgsøkning så langt i år i forhold til 2023. Og vi går snart inn i høysesongen hvor de store inntektene ligger.
Aksjen falt uten grunn p.t. på frykt for emisjon etter Finansavisens nevnte skriverier og på skuffelse over at det ikke kom avklaring rundt de strategiske forhandlinger.
Samt selvfølgelig at resultatet kom inn i den nedre enden av forventet svake tall.
Men, caset fremover er uforandret slik jeg ser det.
Det vil naturligvis komme en konklusjon ut av samtalene med flere interesserte flyselskap og tallene vil om "ikke verden går under" bli mye sterkere inntektsvekst fremover gitt de langt bedre tall på booking og effekten av høyere billett priser.
I et "worst case" scenario som en p.t ikke ser ut fra nevnte bookingtall etc. så vil de kunne trenge påfyll/emisjon før vinteren igjen setter inn senhøstes, men nå går vi mot høysesong. Så helt klart en meget god kjøps anlending på disse nivåer. Tror kursen raskt henter seg inn igjen her.
Norse er tross alt også et av de mest veldrevne flyselskap i bransjen hva kostnader pr passasjer, punktlighet, og sikkerhet angår og har 15 Dreamlinere andre større aktører er intressert i.
LINK til intervju med adm.dir. "Børsmorgen" - velg 29.02.24
https://tv.finansavisen.no/p/jFPQait6'
Redigert 29.02.2024 kl 15:34
Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
06.03.2024 kl 08:37
5170
Ok trafikktall for februar og spennende informasjon så det er all grunn til å holde på aksjene og fortsette å tru på gode tall fremover.
Realisten2
06.03.2024 kl 10:19
5137
Sett på prisutviklingen i sommermånedene. Det er bare å sitte rolig her. Godt salg driver prisene og jeg ser spesielt positivt på Roma/Athen fra mai/juni, samt LA. Volumet tas opp betraktelig i fra slutten på mars. Vil vise godt igjen i Q2.
Med en selskapsverdi på mrd 1,15 nå, så forventer jeg en dobling innen mai - (selv uten oppkjøp). Troen på Norse øker i takt med vår-temperaturen.
Med en selskapsverdi på mrd 1,15 nå, så forventer jeg en dobling innen mai - (selv uten oppkjøp). Troen på Norse øker i takt med vår-temperaturen.