« « Nytt Norse»

Kaptein
NORSE ATLANTIC 05.11.2023 kl 09:44 15393

Norse fremstår etter siste ukes hendelse som et nytt selskap. Nytt utvidet demokratisk styre, mye cash, mye tilgode fra kredittkort selskapene, attraktive slotter, leasingavtaler som bare blir bedre og bedre. Så blir det solgt nå siden Scorpio er utolmodige investorer som nå sitter i føresete.

Hva tror dere?
Octagon
15.04.2024 kl 13:30 3153

Selskapet kan vise ti nærmest en dobling av både bookingtall så langt i år i forhold til i fjor og melder ikke minst om kraftig økning også i inntekt pr passasjer kilometer nå i mars. Cash UB Q1 viser også at vintersesongen (2024) også går bedre enn før med 32 MUSD.

Og så har de trekk fasiliteten som jeg tror også var et signal til markedet for å understreke at det ikke er emisjonsbehov nå.
Denne kan de velge å trekke på /eller ikke som det fremgår i børsmeldingen.

Alt tegner til å bli en meget god sommersesong i Norse ut fra alle de kommuniserte tall som en naturligvis utgår fra er solgt med høyere billettpriser enn tidligere (som alle selskap opererer med nå). Regner med solide tall både for Q2 og Q3 ut fra dette, og antar som dem selv kommuniserer at det blir plusstall for 2024.

De har en park av 15 nyere 787 Dreamlinere som er av stor interesse for konkurrenter gitt Boeing leveranseproblemer, underkapasiteten i bransjen p.t.- og denne modellen er heller ikke omfattet av de store utfordringene Boeing har hatt.

Tror dette kan bli bra og at aksjen er særdeles lavt priset på disse nivåer.

Et oppkjøp eller samarbeide med andre flyselskap er også en bonus som kan gi god kurs effekt.
De er jo tross alt i aktive forhandlinger via Seabury om akkurat dette og melder om flere intressenter.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/01/23/8086425/boeing-problemer-kan-vaere-gull-for-norsk-aksje

Selskapet er naturligvis selv usikre på dato for konklusjon rundt de annonserte strategiske alternativ da det er komplekse forhandlinger med mange regulatoriske hensyn etc. som må på plass i en slik prosess.
Redigert 15.04.2024 kl 13:36 Du må logge inn for å svare
Anywhere
15.04.2024 kl 09:37 3177

Kan ikke helt se at Norse skal klare brasene i spesielt stor grad fremover mot konkurrenter.
Jeg ser vel for meg at Norse er nok en flyaksje som man kan være temmelig sikker på å halvere sin kapital ca en gang pr år...
SteveP XL liker denslags, men jeg vil nok anbefale de fleste andre å se seg litt om etter alternativ...
Redigert 15.04.2024 kl 09:37 Du må logge inn for å svare
Micro
15.04.2024 kl 07:40 3244

Og du tror ikke utgiftene stiger videre?
Kjipt å selge billetter langt frem i tid der man ikke kan kompensere økte utgifter.
I dagens marked vil usikkerheten tynge Norse som ligger i en fallende trend, skal minst ned å teste 7 blank og få bekreftet at sommeren er ok før den stiger, i mellomtiden vil den falle og falle, gjerne så lavt som til 3-5 kr
Octagon
15.04.2024 kl 07:24 3265

Ingen tro på det.

Flybensin er langt fra doblet i pris , opp 16% fra nyttår.
Antar at flyselskapene generelt har økt billettpriser fortløpende som følge av dette og at nye justeringer kommer. Sesongen er langt fra fullbooket. for verken Norse eller andre selskap. De har kun meldt om at bookinger er kraftig opp i forhold til hva de var på samme tidspunkt i 2023 tidligere (januar).

Videre så er Norse svært lavt priset i dag , på nivå med rettighetene på JFK og Gatwick alene.

Det kommer ingen emisjon, hadde det det så hadde vi sett det for lengst. Cash var langt høyere enn antatt nå ved Q1 utløp, 32 MUSD. Og denne vil øke for hver måned i Q2 og Q3. Hvor de går ut fra + tall "year on year". Q3-2023 var første kvartal i pluss for selskapet, da også med høy oljepris.

De har sikret seg et nødbuffer på ytterligere 20 MUSD fra hovedaksjonærer som de kan bruke ved behov om det mot formodning skulle bli nødvendig.
Imidlertid vil jo kontant beholdningen øke fremover og Q2 og Q3 er da også høy inntekts sesongen for NORSE.

Hadde prisingen nå vært hinsides høy på Norse hadde jeg vært mer bekymret i dagens setting, men det er den langt fra.
Så venter vi også på avklaring rundt de strategiske alternativene som sannsynligvis ikke er langt unna og som kan gi et løft i aksjekursen.





Redigert 15.04.2024 kl 07:25 Du må logge inn for å svare
Micro
15.04.2024 kl 00:41 3344

15???
Hvem vil kjøpe fly aksjer når flybensin dobler seg i pris og Norse ikke har mulighet til å sende prisen videre til kundene?
Blir slakting her og trangt i døren ut.
Alle vet hvordan historien straffer flyaksjer og fly selskaper i urolige tider.
Marco Deniro
14.04.2024 kl 17:29 3463

Det kommer snart bare trenger litt tålmodighet .👍
Realisten2
14.04.2024 kl 16:08 3511

Enig Hobbykailn. Jeg har også kjempetro på dette nå. Aksjonærlånet er strategisk viktig. Selv om det trolig ikke vil bli benyttet, eliminerer det risikoen for en emisjon nå. Dette er i seg selv kursdrivende. Eller så er produksjonen meget bra.. 9 maskiner i luften på torsdag/fredag.
Hobbykailn
14.04.2024 kl 13:36 3561

Nå har Larsen og Scorpio gitt aksjonærlån på USD 20M. Dette fordi det da blir større sikkerhet for kreditkortselskapene. Det er også sagt at fra 2025 så vil de operere alle 15 fly selv. Dette indikerer ar de største eierne har stor tro på at det vil bli en lønnsom drift og at de føler de må er på rett vei. Så her kan vi få en fin opptur snart.
Realisten2
14.04.2024 kl 01:00 3671

Jeg tok feil ikke siste tur. Fortsetter i juni og fremover..
Realisten2
14.04.2024 kl 00:58 2023

Iran angrep og stengte luftrom over flere land. Greit Norse har sin siste Bangkok tur denne sesong. Ikke bra dette...
Octagon
10.04.2024 kl 07:36 2374

E24 Artikkel litt intetsigende , de kommer med noen påstander som de senere i artikkelen selv innrømmer sannsynligvis er feil.....

Naturligvis er artikkelen med litt negativ vinkling som sist, var jo de som i sin tid påstod at de forhandlet med "Banana Airlines".

Litt forenklet. Har en tro på at selskapet fører budsjetter og har en viss kontroll er valget "kjøp".

Spørsmål i intervju om mulig emisjon som adm.dir avkreftet var vel på basis av budsjetter og kontroll på settingen en knapp måned senere. (?)
En annen sak er at emisjon skulle ha kommet for lengst om så var aktuelt.

For hver dag nå fremover fylles pengebingen ytterligere og pengene fra kredittkort selskapene kommer inn raskere har de selv kommunisert.
Dette var som nevnt 60 MUSD utestående pr 31.12 og så har de også fått inn penger fra rep.emisjonen nylig.
Tallene for mars billetter som selvfølgelig ikke er solgt til "gi bort priser" viser tydelig at de må ha generert en hel del inntekter der også.

E24 "ror seg litt i land" avslutningsvis med:

"Unngår selskapet nye emisjoner, skal man ikke se bort fra at aksjekursen kan stige til gamle høyder. Og vel så det."
"Man må imidlertid tro at Norse Atlantic ikke undergraver sine egne fremtidsutsikter med for mange billetter til «gi-bort-priser».
Og en økning i antall passasjerer på 103 prosent bør jo gi en minst tilsvarende økning i inntektene fra salg ombord."

https://e24.no/boers-og-finans/i/rlv7Rl/norse-atlantics-trafikkstatistikk-mangler-ett-tall

Vanskelig å forstå nedgangen på starten av dagen nå, i så måte har artikkelen hatt sin hensikt fra E24.

Mars tallene er slik jeg ser det en god indikator på at emisjon ikke er nødvendig p.t. og samsvarer de kommuniserte bookingtallene (børsmeldinger) også med høyere priser på billettene heller ikke i kjent fremtid. Når dette demrer for markedet så ser vi helt andre kurser enn i dag hvor selskapet knapt er verdt mer enn slot rettighetene på Gatwick og JFK alene.

Estimat på kontant utgangen Q1 beholdning fra annen tråd: 19.2 MUSD - utgangen av april 26.7 MUSD - utgangen av mai 43,5 MUSD
Estimert snitt billettpris (incl. ancilliary) USD 415 ifølge trådskriver "Manawa" (Shareville) noe forsiktig estimat.
Antall flighter i April basert på snitt siste 8 dager (15,4 pr døgn) og 500 flighter totalt.

En annen sak er at et selskap med en viss kontroll emiterer straks og en god stund før "kassa er tom", når så ikke har skjedd allerede og vi vet at inntektene nå i høysesongen øker for hver dag nå - så tilsier summen av dette at vi neppe ser ny emisjon her nå.

Husk på at bookinger er +80% i forhold til 2023 og det til antatt høyere stk. priser enn i 2023 (Q3 i 2023 var også første kvartal med overskudd).

Selskapet vil få solide inntekter fremover nå når vi går inn i høysesongen og så kan det jo komme positive nyheter fra de pågående strategiske forhandlinger.




Redigert 10.04.2024 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
SPXL
09.04.2024 kl 12:24 2537

Skjønner ikke de som selger under 10kr nå, hva driver de med…norse burde ikke vært under 10kr med dagens melding, heller nærmere 15kr
Redigert 09.04.2024 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Octagon
09.04.2024 kl 11:02 2580

Ja.

Det ville være merkverdig om Norse ikke fikk til en eller annen form for god avtale for aksjonærene her.
Det er flere fly selskap som er interessert.
Bransjen går mot høysesong og mangler flykapasitet.
Økning i billett priser gir også bedre marginer nå for bransjen enn på mange år.

Så lite selskap som Norse er med sine 15 Boeing Dreamlinere (som Boeing ikke har problemer med) så vil jeg tro at oppkjøp av hele selskapet er av mest ineresse for alle parter.

Ytterligere betraktninger fra 01.02.24 om akkurat det her Podcast "Oppkjøpscaset Norse Atlantic Airways"

https://podcasts.apple.com/no/podcast/ett-case/id1729281366
Realisten2
09.04.2024 kl 10:30 2605

Godt oppsummert.
Enig med deg at det nok tar tid med myndighetsavklaringer.
Selv tett strategisk samarbeid kan kreve avklaringer og godkjenninger. Det dummeste en kan gjøre er å lansere noe som ikke er på plass. Ref Norwegian og Strawberry.

Der er ingen hast her så lenge selskapet leverer som I Mars. Tenker nok at dette får attention i styrerommet rundt omkring. Tenk bare på hva RyanAir ville kunnet levere om de fikk grep om Norse og kunne knytte Norse inn i sitt nettverk. Lowlight Cost fra alle hjørner i Europa inn til storbyer i US eller Asia...
Octagon
09.04.2024 kl 09:32 2632

Enig.
Ut fra de siste kommuniserte trafikktall for februar og nå mars kan jeg ikke se at det skulle foreligge emisjonsbehov.

Vi må jo også huske på at adm.dir også utalte det samme i intervju med Finansavisen 29.02.

Denne kommuniserte også under presentasjonen at de nå fikk inn pengene fra kredittselskapene raskere og dette utgjorde hele 60 MUSD (31.12.23).

Det vil nok komme et resultat fra de pågående forhandlinger med andre fly selskap snart. Slikt må en regne med tar tid i og med de mange detaljer en må forhandle ferdig i en slik prosess. I et flyselskap med de mange regulatoriske hensyn, rettigheter, flere lands myndigheter involvert etc. så sier det seg selv at tid er en faktor.

Så selv om de allerede for alt vi vet p.t. kan ha for eksempel oppnådd en enighet om salg av selskapet i prinsippet eller et samarbeide av annen form med en større aktør så kan de ikke presentere dette for markedet før alt er avklart og ferdig forhandlet. Må også huske på at de meldte om flere interessenter slik at strategiske forhandlinger kan pågå i runder mot flere aktører.

Vil bli overasket om denne ikke stiger mot tidligere nivåer nå, gitt høysesong, solid guiding bookingtall , og de solide trafikktall som er levert siste tiden.


Realisten2
09.04.2024 kl 09:00 2659

Knallbra tall, så er snittprisen høy pga påske. Dette blir bra. Har de kontroll på kostnadene så er emisjonsfrykten borte, og vi ser en dobling ila kort tid...selv uten noen strategisk endring som salg/samarbeid osv.
Når det er sagt så tror jeg tettere strategisk samarbeid med Ryan/Easy på denne siden av Atlanteren hadde vært fantastisk..
Redigert 09.04.2024 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Hobbykailn
09.04.2024 kl 08:35 2657

Tror mange nå vil angre at de har hoppet av.. Dette var meget lovende tall..Larsen leverer hva han lover..
Octagon
09.04.2024 kl 08:22 2658

Sterke trafikktall for mars nettopp publisert i børsmelding i dag:

"82% Load Factor, 163% increase in RPK and 103% Increase in Passenger Numbers mark a successful end to Winter season."

Spesielt inntekt pr passasjerkilometer (RPK) med pluss 163% i forhold til 2023 er sterke tall.

Sterkere tall enn hva jeg hadde forventet og når også vi vet at booking er opp + 80% og på høyere billettpriser i forhold til i fjor nå fremover.
Så går selskapet inn i en sterk høysesong nå fremover.

Dette kan bli bra, og så har vi det "strategiske kortet" med avklaring der, som heller ikke kan være langt unna.
Redigert 09.04.2024 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Realisten2
08.04.2024 kl 23:05 2721

Octagon... du mente sikkert skuffelse rundt q4 tallene. Q1 tallene kommer ikke før i mai.
Octagon
08.04.2024 kl 22:28 2720

Nei.
De kommer sannsynligvis i løpet av i morgen eller i overmorgen.
Normalt som børsmelding før kl. 09.00.

Regner med sterke tall i forhold til mars i fjor, februar var jo også svært god til vintermåned å være.
Og når vi vet at bookinger er opp 80% i forhold til 2023 så blir dette sannsynligvis et sterkt år for Norse som nå glir inn i høysesongen for inntekts genereringen.

Spennende tider i vente og sannsynligvis en helt annen og høyere aksjekurs.

Har falt mye uten at det har vært stort andre grunner enn at markedet var skuffet over at det ikke er kommet noe på plass enda rundt de strategiske alternativer.
Men i slike case er det mye som skal forhandles på plass først og slikt tar naturligvis tid.
Naturligvis også skuffelse grunnet Q1 tallene, men Q1 var jo også forventet svakt.
Det er i Q2 og Q3 flyselskapene genererer det meste av inntektene som skal bære dem over vintersesongen.




Redigert 08.04.2024 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
SPXL
04.04.2024 kl 20:22 3003

Six5 skrev Innlegget er slettet
Må vel komme en bra periode nå med solid inntjening og kursløft
Realisten2
03.04.2024 kl 20:30 3153

Vi får trolig gode mars-tall i morgen eller på fredag. Februar ga 72% loadfaktor og 50 000 reisende.
Satser på 65 000+ reisende og 77-80% load i mars - og da til en høyere snitt billettpris. Mulig jeg er optimist her, men jeg tror faktisk at Norse gikk i pluss i Mars (selv om Q1 nok ikke blir bra totalt sett).

Spennende måneder fremover.

Octagon
03.04.2024 kl 18:49 3202

Får vi tilsvarende melding for mars som den vi fikk for februar (6.3.) som under fra Finansavisen og i selskapets børsmelding ?

"Voldsom økning" "Norse Atlantic melder om doblingen i trafikken målt i inntektsgivende passasjerkilometer."

Ikke usannsynlig gitt den informasjon vi har om den sterke økningen i booking tall, antar vi får melding ganske snart...
Redigert 03.04.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Octagon
02.04.2024 kl 18:38 3337

Må også ta med i regnestykket at de nå får tilgang til utestående hos kreditt selskapene langt tidligere enn før, og det utgjorde mye penger om de bare får kortet ned tiden noe før innbetaling til Norse skjer..
(60,2 MUSD pr 31.12.23)

Oljeprisen er som for Q3-23 (første kvartal med overskudd for selskapet), og de har konsistent meldt om langt bedre bookingtall fremover en noensinne tidligere og når det også sannsynligvis skjer til vesentlig bedre billett priser enn tidligere så tviler jeg på behov for emisjon nå.

De fikk også inn nye 69 MNOK i rep.emisjonen i Q1.

Husk også at leasing kontraktene uansett er på gode betingelser: (29.03.21):

"The Leases are at attractive rates and payment terms, allowing the Company a flexible implementation during start-up. The lease terms are approximately 8 years for the 787-8 aircraft and approximately 12 years for the 787-9 aircraft."

Før siste emisjon gikk de jo ut i media og fortalte at de trengte penger i forkant. Nå har adm.dir fortalt det motsatte.

Alle seriøse selskap budsjetterer jo i det minste noe frem i tid.
Når adm.dir for 33 dager siden informerte i intervju (Finansavisen 29.2 video) om at denne ikke så noe emisjonsbehov p.t. så velger jeg å tro at de har kontroll på akkurat det ut fra nettopp budsjetter og bookingtallene.

Tiden vil uansett vise hva som skjer, kommer vel børsmelding rundt trafikktall for mars snart som vil gi en indikasjon.
Lucky -uke
02.04.2024 kl 17:05 3372

Har du tatt med i regnestykket at dem for et år siden ikke måtte betale leasing for flyene dem ikke brukte? det må dem nå, samt dem har flere crew som får lønn uten at dem får utnyttet dem, ligger mye penger bare i dette.
Adm.Dir kan jo aldri uttale seg negativt i et intervju om at dem muligens vil trenge penger, det ville jo vært børssensitive opplysninger.
Alle som har invistert på børsen over tid har nok fått med seg at bildet er ikke alltid slik det blir fremstilt.
Men det blir spennende fremover og jeg håper som deg at pilene vil peke oppover frem mot sommeren... men er veldig skeptisk :)
SPXL
02.04.2024 kl 15:38 3334

Har inngang på 11,70 og dette er den mest idiotiske investeringen jeg har gjort hittil . Hadde tro på det Larsen sa men alt virker som en bløff. Nå bør de vel komme på banen og få kursen opp, kursen styrter jo
Redigert 02.04.2024 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Octagon
02.04.2024 kl 15:24 3265

For dere som eventuelt ikke har hørt denne (fra 01.02.2024)

"Oppkjøpscaset Norse Atlantic Airways"

https://podcasts.apple.com/no/podcast/ett-case/id1729281366
Octagon
02.04.2024 kl 14:46 3294

Selskapet er nå knapt verdt mer en bare Slot rettighetene på Gatwick og JFK nå, utrolig lav prising p.t. ....

Hittil i år er booking og trafikk tall langt bedre enn i fjor, noe som er kommunisert i børsmeldinger for januar og februar nå, mars er en bedre måned (spesielt siste halvdel) og regner med at vi får melding om dette også om kort tid også.

Adm. Dir uttalte for en måned siden at denne ikke kunne se noe behov for emisjon p.t. i intervju med Finansavisen og det er ingen ekstra ordinære forhold som skulle tale for det heller, selv ikke relativt svak økning i oljeprisen (omtrent som i fjor på denne tiden).

Kostnader er også lavere i og med hoved vedlikehold tatt i Q4, Billettpriser er høyere. Mars har hatt flere ruter med 90% belegg, mange charter etc.
Det er i disse dager vi går inn i sesongen som genererer cash og bookingtall og billettpriser har aldri vært høyere.

Jeg som flere venter på den etterhvert langdryge prosessen rundt strategiske alternativer og hva som kommer ut av samtalene med interesserte flyselskap.
Lucky -uke
02.04.2024 kl 13:59 3321

Er nok frykten for hva som kommer 12/4 eller før det.... Trenger dem påfyll i kassa eller ikke, er jo veldig stille i fjøset, har jo ikke vært noe info fra selskapet siden dem pumpet kursen før forrige emisjon.
Realisten2
26.03.2024 kl 23:41 3568

Jeg følger prisene på https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/

Dersom du ser på grafen som viser jetfuel prisen over noe tid, så ser du at prisene var høyere i q3-23, første kvartal Norse leverte overskudd.
Om det holder seg som i dag, så er jeg ikke bekymret, selv om prisen er høy - sett i at lengre historisk perspektiv.
Usikkerheten er selvsagt hvordan dette utvikler seg fremover. Storpolitikken påvirker nok mest, og den er ikke god å forutsi...
Akagunners
26.03.2024 kl 22:54 3569

Hva tenker du om oljeprisen. Over 85 kroner og over 5% opp siden forrige kvartal..
Realisten2
26.03.2024 kl 20:07 3613

Fordi den falt noe mer tilbake i dag?
Mener Norse er i god driv nå. Februar tallene var rimelig bra med 50700 reisende og en dekning på 72%. Mars blir langt bedre. Drister meg til å dele mine tanker/beregninger: Regner med vi ser 65000 reisende med en load på 76-79%.
Viktigst av alt er at bilettprisene er opp. Trolig generer Norse Mnok 310 - 340, i Mars. Om det er nok til å gå i null, får vi se i Mai.

Trafikktallene for Mars kommer rett over påske... Jeg benyttet muligheten til å plukke en del mer aksjer i dag....god mulighet på kr 7,5.
Lafreri
26.03.2024 kl 15:39 3680

Glad, jeg kom ut av denne med ett lite tap.
Octagon
26.03.2024 kl 15:19 3691

Adm.Dir kommuniserte tidlig i denne måneden at denne ikke kunne se noe emisjonsbehov p.t.

Så tror ikke dette veier på kursen nå. De har også kommunisert bedre belegg enn før for januar og februar i tidligere børsmeldinger. Regner med at mars også blir bra og at vi får melding noen dager ut i april.

Ledelsen vet også at en emisjon fort vil halvere kursen nå slik børsklimaet er for tiden. Og med snitt verdier eierne har på sine aksjer så tror jeg de vil finne andre løsninger om en mot formodning skulle ha et mindre kapitalbehov.

Det er vel at det aldri ser ut til å komme resultater ut fra de annonserte strategiske forhandlinger som begynte i november i fjor som har sendt kursen jevnt nedover.

Hva skjer her ? Det er dette som må avklares for å snu kurs trenden.
Redigert 26.03.2024 kl 15:20 Du må logge inn for å svare