« « Nytt Norse»

Kaptein
NORSE ATLANTIC 05.11.2023 kl 09:44 15513

Norse fremstår etter siste ukes hendelse som et nytt selskap. Nytt utvidet demokratisk styre, mye cash, mye tilgode fra kredittkort selskapene, attraktive slotter, leasingavtaler som bare blir bedre og bedre. Så blir det solgt nå siden Scorpio er utolmodige investorer som nå sitter i føresete.

Hva tror dere?
Akagunners
08.03.2024 kl 23:18 4709

Vi nærmer oss. Støtte på 7,8. enig i at det er tungt å være Norse aksjonær for tiden. Markedsverdien er omtrent det samme som ved IPO og det sier litt. Ikke mye som er priset inn mao. Men vi vet hva vi har i vente av positive triggere i tiden som lommer.
Realisten2
11.03.2024 kl 07:47 4566

Anbefaler podcasten EttCase - oppkjøpscaset Norse Atlantic. Her tar de for seg caset og verdivurderinger.

Lucky -uke
11.03.2024 kl 08:34 4524

Går jo i veldig sakte film her, har jo ikke kommet noen nyheter siden siste emisjon,, da kjørte dem opp kursen med at dem var i forhandling med en stor aktør,, men ingen nytt etter det av betydning og nå er i tillegg siste emisjon brukt opp på minus i fjerde kvartal, brenner penger i januar, februar og mars, spørsmålet er om det kommer en ny emisjon snart,, hvis det ikke blir noe salg vil jeg tro den kommer i god tid før sommeren.,, enig at det er ikke mye moro å være aksjonær,, sitter på en liten del som ikke betyr noe, men føler at mange sitter å håper på at dem sitter på en Lotto kupong som slår inn,,
SPXL
15.03.2024 kl 16:39 4263

Bare trist dette selskapet, går jo rett sørover dette. Mange har tapt store summer og ledelsen er tafatte
Realisten2
15.03.2024 kl 18:28 4260

Har fremdeles god tro på konseptet, men liker lite at der er så lite informasjon.
Når en først går ut og sier at en større erfaren rådgiver er engasjert for å avhjelpe strategisk vurdering/evt forhandlinger, samt at der er flere potensielle strategiske samarbeidspartnere og former, så bør en kunne gi en tidslinje.
Det er aldri kjekt å forplikte seg til en dato, men som en profesjonelle aktør og ledelse så bør en minimum kunne gi en tidsramme.
Det er mer bekvemt å ikke forplikte seg, og de store investorene er inne i detaljer i hva som foregår, men andre investorer vet ingenting - ei heller om der er noen fremgang, noen plan eller noen tidslinje.

Jeg mener også vi har nådd et punkt der ledelsen bør gi noen tidsrammer evt oppdatering.
Selv har jeg god tro også på ordinær drift i 2024, men liker ikke taushet. Da begynner ryktene..
Realisten2
15.03.2024 kl 18:32 4276

Puster ut etter å ha lest at "stupet" av Boeing 787 på vei til Aukland, var pilotfeil og ikke noe teknisk svikt med flyet og flytypen.
Fryktet dette kunne medføre en 'skarpe i lakken' for 787 - som er en av de mest solide maskinene på markedet. Dette er bra for Norse.
Octagon
18.03.2024 kl 19:37 4100

Den strategiske avklaringen tar nå både "vinter og vår" også bokstavelig talt dessverre...

På den positive siden så må det jo komme noe snart slik at ikke dette fremstår som useriøst.

Vi glir inn i en sommersesong med gode bookingtall målt mot tidligere og med høyere billett priser og marginer. Selskapet er nå ekstremt lavt priset om en måler merverdien på leasing kontraktene, verdien på slotter etc. ,- og mot forventet inntjening i år.

Tror ikke det kommer en emisjon nå, det ville gruse kursen også fra dagens nivåer og sende den straks ned til og gjerne under ev- emisjonskurs, og det vet ledelsen.

Om de (mot formodning) skulle ha et mindre kapital behov før høysesongen setter inn nå så vil dette finansieres på annet vis.
Og mars ser ut til å bli bra , så tror de unngår dette. Også hva adm. dir selv kommuniserte selv i Finansavisen nylig om at de ikke så emisjonsbehov p.t.

Nå venter vi alle fortsatt på avklaringer og på at hovedeiere skal godta et bud på selskapet (?)



Realisten2
18.03.2024 kl 22:04 4056

Vinter og vår ja... 1/3dels år er gått siden de gikk ut ned nyheten den 13 november. Ville nok vært på sin plass med en ca tidslinje. Jeg tror på Norse selv uten salg på dette tidspunkt, men forventer litt mer tydelighet vedr strategi.
SPXL
19.03.2024 kl 21:04 3976

Bare tull alt sammen som kommer fra ledelsen, er Larsen ute av kurs?
SPXL
26.03.2024 kl 13:39 3763

Bare lureri dette selskapet, kursen styrter og ledelsen gjør ingenting men hva får de gjort..? Disse folkene burde drevet med noe helt annet en flyselskap
Octagon
26.03.2024 kl 15:19 3707

Adm.Dir kommuniserte tidlig i denne måneden at denne ikke kunne se noe emisjonsbehov p.t.

Så tror ikke dette veier på kursen nå. De har også kommunisert bedre belegg enn før for januar og februar i tidligere børsmeldinger. Regner med at mars også blir bra og at vi får melding noen dager ut i april.

Ledelsen vet også at en emisjon fort vil halvere kursen nå slik børsklimaet er for tiden. Og med snitt verdier eierne har på sine aksjer så tror jeg de vil finne andre løsninger om en mot formodning skulle ha et mindre kapitalbehov.

Det er vel at det aldri ser ut til å komme resultater ut fra de annonserte strategiske forhandlinger som begynte i november i fjor som har sendt kursen jevnt nedover.

Hva skjer her ? Det er dette som må avklares for å snu kurs trenden.
Redigert 26.03.2024 kl 15:20 Du må logge inn for å svare
Lafreri
26.03.2024 kl 15:39 3696

Glad, jeg kom ut av denne med ett lite tap.
Realisten2
26.03.2024 kl 20:07 3629

Fordi den falt noe mer tilbake i dag?
Mener Norse er i god driv nå. Februar tallene var rimelig bra med 50700 reisende og en dekning på 72%. Mars blir langt bedre. Drister meg til å dele mine tanker/beregninger: Regner med vi ser 65000 reisende med en load på 76-79%.
Viktigst av alt er at bilettprisene er opp. Trolig generer Norse Mnok 310 - 340, i Mars. Om det er nok til å gå i null, får vi se i Mai.

Trafikktallene for Mars kommer rett over påske... Jeg benyttet muligheten til å plukke en del mer aksjer i dag....god mulighet på kr 7,5.
Akagunners
26.03.2024 kl 22:54 3585

Hva tenker du om oljeprisen. Over 85 kroner og over 5% opp siden forrige kvartal..
Realisten2
26.03.2024 kl 23:41 3584

Jeg følger prisene på https://www.iata.org/en/publications/economics/fuel-monitor/

Dersom du ser på grafen som viser jetfuel prisen over noe tid, så ser du at prisene var høyere i q3-23, første kvartal Norse leverte overskudd.
Om det holder seg som i dag, så er jeg ikke bekymret, selv om prisen er høy - sett i at lengre historisk perspektiv.
Usikkerheten er selvsagt hvordan dette utvikler seg fremover. Storpolitikken påvirker nok mest, og den er ikke god å forutsi...
SPXL
02.04.2024 kl 12:26 3394

Herlig aksje, hvorfor denne nedgangen…
Lucky -uke
02.04.2024 kl 13:59 3337

Er nok frykten for hva som kommer 12/4 eller før det.... Trenger dem påfyll i kassa eller ikke, er jo veldig stille i fjøset, har jo ikke vært noe info fra selskapet siden dem pumpet kursen før forrige emisjon.
Octagon
02.04.2024 kl 14:46 3310

Selskapet er nå knapt verdt mer en bare Slot rettighetene på Gatwick og JFK nå, utrolig lav prising p.t. ....

Hittil i år er booking og trafikk tall langt bedre enn i fjor, noe som er kommunisert i børsmeldinger for januar og februar nå, mars er en bedre måned (spesielt siste halvdel) og regner med at vi får melding om dette også om kort tid også.

Adm. Dir uttalte for en måned siden at denne ikke kunne se noe behov for emisjon p.t. i intervju med Finansavisen og det er ingen ekstra ordinære forhold som skulle tale for det heller, selv ikke relativt svak økning i oljeprisen (omtrent som i fjor på denne tiden).

Kostnader er også lavere i og med hoved vedlikehold tatt i Q4, Billettpriser er høyere. Mars har hatt flere ruter med 90% belegg, mange charter etc.
Det er i disse dager vi går inn i sesongen som genererer cash og bookingtall og billettpriser har aldri vært høyere.

Jeg som flere venter på den etterhvert langdryge prosessen rundt strategiske alternativer og hva som kommer ut av samtalene med interesserte flyselskap.
Octagon
02.04.2024 kl 15:24 3281

For dere som eventuelt ikke har hørt denne (fra 01.02.2024)

"Oppkjøpscaset Norse Atlantic Airways"

https://podcasts.apple.com/no/podcast/ett-case/id1729281366
SPXL
02.04.2024 kl 15:38 3350

Har inngang på 11,70 og dette er den mest idiotiske investeringen jeg har gjort hittil . Hadde tro på det Larsen sa men alt virker som en bløff. Nå bør de vel komme på banen og få kursen opp, kursen styrter jo
Redigert 02.04.2024 kl 15:39 Du må logge inn for å svare
Lucky -uke
02.04.2024 kl 17:05 3388

Har du tatt med i regnestykket at dem for et år siden ikke måtte betale leasing for flyene dem ikke brukte? det må dem nå, samt dem har flere crew som får lønn uten at dem får utnyttet dem, ligger mye penger bare i dette.
Adm.Dir kan jo aldri uttale seg negativt i et intervju om at dem muligens vil trenge penger, det ville jo vært børssensitive opplysninger.
Alle som har invistert på børsen over tid har nok fått med seg at bildet er ikke alltid slik det blir fremstilt.
Men det blir spennende fremover og jeg håper som deg at pilene vil peke oppover frem mot sommeren... men er veldig skeptisk :)
Octagon
02.04.2024 kl 18:38 3353

Må også ta med i regnestykket at de nå får tilgang til utestående hos kreditt selskapene langt tidligere enn før, og det utgjorde mye penger om de bare får kortet ned tiden noe før innbetaling til Norse skjer..
(60,2 MUSD pr 31.12.23)

Oljeprisen er som for Q3-23 (første kvartal med overskudd for selskapet), og de har konsistent meldt om langt bedre bookingtall fremover en noensinne tidligere og når det også sannsynligvis skjer til vesentlig bedre billett priser enn tidligere så tviler jeg på behov for emisjon nå.

De fikk også inn nye 69 MNOK i rep.emisjonen i Q1.

Husk også at leasing kontraktene uansett er på gode betingelser: (29.03.21):

"The Leases are at attractive rates and payment terms, allowing the Company a flexible implementation during start-up. The lease terms are approximately 8 years for the 787-8 aircraft and approximately 12 years for the 787-9 aircraft."

Før siste emisjon gikk de jo ut i media og fortalte at de trengte penger i forkant. Nå har adm.dir fortalt det motsatte.

Alle seriøse selskap budsjetterer jo i det minste noe frem i tid.
Når adm.dir for 33 dager siden informerte i intervju (Finansavisen 29.2 video) om at denne ikke så noe emisjonsbehov p.t. så velger jeg å tro at de har kontroll på akkurat det ut fra nettopp budsjetter og bookingtallene.

Tiden vil uansett vise hva som skjer, kommer vel børsmelding rundt trafikktall for mars snart som vil gi en indikasjon.
Octagon
03.04.2024 kl 18:49 3218

Får vi tilsvarende melding for mars som den vi fikk for februar (6.3.) som under fra Finansavisen og i selskapets børsmelding ?

"Voldsom økning" "Norse Atlantic melder om doblingen i trafikken målt i inntektsgivende passasjerkilometer."

Ikke usannsynlig gitt den informasjon vi har om den sterke økningen i booking tall, antar vi får melding ganske snart...
Redigert 03.04.2024 kl 18:50 Du må logge inn for å svare
Realisten2
03.04.2024 kl 20:30 3169

Vi får trolig gode mars-tall i morgen eller på fredag. Februar ga 72% loadfaktor og 50 000 reisende.
Satser på 65 000+ reisende og 77-80% load i mars - og da til en høyere snitt billettpris. Mulig jeg er optimist her, men jeg tror faktisk at Norse gikk i pluss i Mars (selv om Q1 nok ikke blir bra totalt sett).

Spennende måneder fremover.

SPXL
04.04.2024 kl 20:22 3019

Six5 skrev Innlegget er slettet
Må vel komme en bra periode nå med solid inntjening og kursløft
Octagon
08.04.2024 kl 22:28 2736

Nei.
De kommer sannsynligvis i løpet av i morgen eller i overmorgen.
Normalt som børsmelding før kl. 09.00.

Regner med sterke tall i forhold til mars i fjor, februar var jo også svært god til vintermåned å være.
Og når vi vet at bookinger er opp 80% i forhold til 2023 så blir dette sannsynligvis et sterkt år for Norse som nå glir inn i høysesongen for inntekts genereringen.

Spennende tider i vente og sannsynligvis en helt annen og høyere aksjekurs.

Har falt mye uten at det har vært stort andre grunner enn at markedet var skuffet over at det ikke er kommet noe på plass enda rundt de strategiske alternativer.
Men i slike case er det mye som skal forhandles på plass først og slikt tar naturligvis tid.
Naturligvis også skuffelse grunnet Q1 tallene, men Q1 var jo også forventet svakt.
Det er i Q2 og Q3 flyselskapene genererer det meste av inntektene som skal bære dem over vintersesongen.




Redigert 08.04.2024 kl 22:30 Du må logge inn for å svare
Realisten2
08.04.2024 kl 23:05 2737

Octagon... du mente sikkert skuffelse rundt q4 tallene. Q1 tallene kommer ikke før i mai.
Octagon
09.04.2024 kl 08:22 2674

Sterke trafikktall for mars nettopp publisert i børsmelding i dag:

"82% Load Factor, 163% increase in RPK and 103% Increase in Passenger Numbers mark a successful end to Winter season."

Spesielt inntekt pr passasjerkilometer (RPK) med pluss 163% i forhold til 2023 er sterke tall.

Sterkere tall enn hva jeg hadde forventet og når også vi vet at booking er opp + 80% og på høyere billettpriser i forhold til i fjor nå fremover.
Så går selskapet inn i en sterk høysesong nå fremover.

Dette kan bli bra, og så har vi det "strategiske kortet" med avklaring der, som heller ikke kan være langt unna.
Redigert 09.04.2024 kl 08:40 Du må logge inn for å svare
SPXL
09.04.2024 kl 08:25 2672

Det var bedre en ventet, bør få et lite rally i dag
Hobbykailn
09.04.2024 kl 08:35 2673

Tror mange nå vil angre at de har hoppet av.. Dette var meget lovende tall..Larsen leverer hva han lover..
Realisten2
09.04.2024 kl 09:00 2675

Knallbra tall, så er snittprisen høy pga påske. Dette blir bra. Har de kontroll på kostnadene så er emisjonsfrykten borte, og vi ser en dobling ila kort tid...selv uten noen strategisk endring som salg/samarbeid osv.
Når det er sagt så tror jeg tettere strategisk samarbeid med Ryan/Easy på denne siden av Atlanteren hadde vært fantastisk..
Redigert 09.04.2024 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
Octagon
09.04.2024 kl 09:32 2648

Enig.
Ut fra de siste kommuniserte trafikktall for februar og nå mars kan jeg ikke se at det skulle foreligge emisjonsbehov.

Vi må jo også huske på at adm.dir også utalte det samme i intervju med Finansavisen 29.02.

Denne kommuniserte også under presentasjonen at de nå fikk inn pengene fra kredittselskapene raskere og dette utgjorde hele 60 MUSD (31.12.23).

Det vil nok komme et resultat fra de pågående forhandlinger med andre fly selskap snart. Slikt må en regne med tar tid i og med de mange detaljer en må forhandle ferdig i en slik prosess. I et flyselskap med de mange regulatoriske hensyn, rettigheter, flere lands myndigheter involvert etc. så sier det seg selv at tid er en faktor.

Så selv om de allerede for alt vi vet p.t. kan ha for eksempel oppnådd en enighet om salg av selskapet i prinsippet eller et samarbeide av annen form med en større aktør så kan de ikke presentere dette for markedet før alt er avklart og ferdig forhandlet. Må også huske på at de meldte om flere interessenter slik at strategiske forhandlinger kan pågå i runder mot flere aktører.

Vil bli overasket om denne ikke stiger mot tidligere nivåer nå, gitt høysesong, solid guiding bookingtall , og de solide trafikktall som er levert siste tiden.


Realisten2
09.04.2024 kl 10:30 2621

Godt oppsummert.
Enig med deg at det nok tar tid med myndighetsavklaringer.
Selv tett strategisk samarbeid kan kreve avklaringer og godkjenninger. Det dummeste en kan gjøre er å lansere noe som ikke er på plass. Ref Norwegian og Strawberry.

Der er ingen hast her så lenge selskapet leverer som I Mars. Tenker nok at dette får attention i styrerommet rundt omkring. Tenk bare på hva RyanAir ville kunnet levere om de fikk grep om Norse og kunne knytte Norse inn i sitt nettverk. Lowlight Cost fra alle hjørner i Europa inn til storbyer i US eller Asia...
Octagon
09.04.2024 kl 11:02 2596

Ja.

Det ville være merkverdig om Norse ikke fikk til en eller annen form for god avtale for aksjonærene her.
Det er flere fly selskap som er interessert.
Bransjen går mot høysesong og mangler flykapasitet.
Økning i billett priser gir også bedre marginer nå for bransjen enn på mange år.

Så lite selskap som Norse er med sine 15 Boeing Dreamlinere (som Boeing ikke har problemer med) så vil jeg tro at oppkjøp av hele selskapet er av mest ineresse for alle parter.

Ytterligere betraktninger fra 01.02.24 om akkurat det her Podcast "Oppkjøpscaset Norse Atlantic Airways"

https://podcasts.apple.com/no/podcast/ett-case/id1729281366
SPXL
09.04.2024 kl 12:24 2553

Skjønner ikke de som selger under 10kr nå, hva driver de med…norse burde ikke vært under 10kr med dagens melding, heller nærmere 15kr
Redigert 09.04.2024 kl 14:54 Du må logge inn for å svare
Octagon
10.04.2024 kl 07:36 2390

E24 Artikkel litt intetsigende , de kommer med noen påstander som de senere i artikkelen selv innrømmer sannsynligvis er feil.....

Naturligvis er artikkelen med litt negativ vinkling som sist, var jo de som i sin tid påstod at de forhandlet med "Banana Airlines".

Litt forenklet. Har en tro på at selskapet fører budsjetter og har en viss kontroll er valget "kjøp".

Spørsmål i intervju om mulig emisjon som adm.dir avkreftet var vel på basis av budsjetter og kontroll på settingen en knapp måned senere. (?)
En annen sak er at emisjon skulle ha kommet for lengst om så var aktuelt.

For hver dag nå fremover fylles pengebingen ytterligere og pengene fra kredittkort selskapene kommer inn raskere har de selv kommunisert.
Dette var som nevnt 60 MUSD utestående pr 31.12 og så har de også fått inn penger fra rep.emisjonen nylig.
Tallene for mars billetter som selvfølgelig ikke er solgt til "gi bort priser" viser tydelig at de må ha generert en hel del inntekter der også.

E24 "ror seg litt i land" avslutningsvis med:

"Unngår selskapet nye emisjoner, skal man ikke se bort fra at aksjekursen kan stige til gamle høyder. Og vel så det."
"Man må imidlertid tro at Norse Atlantic ikke undergraver sine egne fremtidsutsikter med for mange billetter til «gi-bort-priser».
Og en økning i antall passasjerer på 103 prosent bør jo gi en minst tilsvarende økning i inntektene fra salg ombord."

https://e24.no/boers-og-finans/i/rlv7Rl/norse-atlantics-trafikkstatistikk-mangler-ett-tall

Vanskelig å forstå nedgangen på starten av dagen nå, i så måte har artikkelen hatt sin hensikt fra E24.

Mars tallene er slik jeg ser det en god indikator på at emisjon ikke er nødvendig p.t. og samsvarer de kommuniserte bookingtallene (børsmeldinger) også med høyere priser på billettene heller ikke i kjent fremtid. Når dette demrer for markedet så ser vi helt andre kurser enn i dag hvor selskapet knapt er verdt mer enn slot rettighetene på Gatwick og JFK alene.

Estimat på kontant utgangen Q1 beholdning fra annen tråd: 19.2 MUSD - utgangen av april 26.7 MUSD - utgangen av mai 43,5 MUSD
Estimert snitt billettpris (incl. ancilliary) USD 415 ifølge trådskriver "Manawa" (Shareville) noe forsiktig estimat.
Antall flighter i April basert på snitt siste 8 dager (15,4 pr døgn) og 500 flighter totalt.

En annen sak er at et selskap med en viss kontroll emiterer straks og en god stund før "kassa er tom", når så ikke har skjedd allerede og vi vet at inntektene nå i høysesongen øker for hver dag nå - så tilsier summen av dette at vi neppe ser ny emisjon her nå.

Husk på at bookinger er +80% i forhold til 2023 og det til antatt høyere stk. priser enn i 2023 (Q3 i 2023 var også første kvartal med overskudd).

Selskapet vil få solide inntekter fremover nå når vi går inn i høysesongen og så kan det jo komme positive nyheter fra de pågående strategiske forhandlinger.




Redigert 10.04.2024 kl 09:57 Du må logge inn for å svare
Realisten2
14.04.2024 kl 00:58 2039

Iran angrep og stengte luftrom over flere land. Greit Norse har sin siste Bangkok tur denne sesong. Ikke bra dette...