Convertible Bond to prepare for commercial ramp-up

keane
10.11.2023 kl 07:59 2232

Ryktene går som sagt på at det er et meget spenennde fond som ville inn. Vi får vel vite mer om ikke så lange. Idex sitter med markedets beste teknologi - vi går meget spennende tider i møte!
007 James Bond
10.11.2023 kl 07:45 2275

Conversion price will be at a premium to the stock price at closing of the final agreements and any repayments by issuance of shares will be at a discount to market price at each instalment.

Det står at konverteringskurs for aksjer vil bli rabattert til under markedspris for hvert avdrag. Faller aksjekursen, er dette et dødsspirallån! NÅ kan vi kanskje si Case closed, eller må noen ha det inn med en enda mindre teskje???
Møyfrid
09.11.2023 kl 21:50 2594

Er det Pierre Vannineuses Alpha Blue Ocean som står bak det aksjonærvennlige lånet til tidenes teknologiske industrieventyr?
YNWA250505
09.11.2023 kl 17:28 2839

Hva er det 000 skriver nå? Har blokkert hen. Nei forresten ikke svar meg
tuja
09.11.2023 kl 17:02 2903

Du får lese en gang til. Eller må du ha det inn med den berømte teskjeen?

"Konverteringskursen blir fastsatt, og ikke flytende"

Case closed !
kroif
09.11.2023 kl 16:53 2908

Salgsjobben?
godkjenninger har jo ikke vært klare, og forsinket, som forklart på prentasjon idag.
Konverteringskursen låses, så nå må du ta deg en bolle tenker jeg.
Står jo i artikkelen men Spetalen, men de, FA og junior spettet farer nok med blank løgn i media.
Nice try.
Redigert 09.11.2023 kl 16:54 Du må logge inn for å svare
007 James Bond
09.11.2023 kl 16:45 2935

Sitat:
"– Det er ikke caset her, med mindre man kun betalte tilbake lånet med aksjer på fallende kurser. For det første gir ikke det mening finansteoretisk og for det andre vil ikke Idex komme i en posisjon der selskapet ikke har råd til å betale gjelden med kontanter, for da har det ikke råd til driften heller."

Risikoen med et såkalt dødsspirallån er at man må tilbakebetale lånet med aksjer på fallende kurser. Det er nettopp dette som er Idex sitt problem. Klarer de ikke, meget raskt, å hoste opp store, betalende kunder, er det nettopp dette de må gjøre. Betale avdrag med aksjer på fallende kurser. Altså er risikoen stor for at dette er et dødsspirallån. De siste årene har ikke Idex klart salgsjobben. Klarer de det plutselig de kommende 3 månedene??? Det blir avgjørende for om dette lånet ender opp som et dødsspirallån.
kroif
09.11.2023 kl 16:39 2943

Fin dag, nå virker en del usikkerhet å være visket bort etter dagens presentasjon, og godsnakk om finansiering i media.
Tipper vi lett ser 0,50 kr imorgen, og at vi jager mot 1 kr frem til konverteringskurs skal settes i slutten av måneden.
Dette behøver selvsagt ikke nødvendigvis bli fasit, men sammenligner vi med tidligere prising og kurser ved de siste emisjonene, så kan 1kr lett forsvares med emisjon avblåst, og salgsordrevolum nærmere forestående enn noen gang tidligere. Nå er spørsmålet hvor fort og hvor stort dette blir.
Fingerbiometri virker å ha komme for å bli det neste store, og som Vinze sier, så ligger IDEX et hestehode foran konkurrentene.
Nå skjer dette endelig, etter en evig seigpining.
Føre var
09.11.2023 kl 15:41 3031

God forklaring, den kjøper jeg og mer!

Det hele dreier seg vel om man hr trua på Idex sitt produkt eller ikke, det er vel det alle bør handle ut i fra.
Redigert 09.11.2023 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
tuja
09.11.2023 kl 15:32 3027

Da er det bare å legge den ballen død:

I Idex' tilfelle vil konverteringskursen være 25 prosent over sluttkurs i aksjen ved det tidspunktet avtalen signeres. Dette ventes å skje innen et par uker uker.

I dag er kursen 42 øre. Om man antar at utviklingen er sidelengs frem til signering vil konverteringskursen være 53 øre.

– Långiveren vil ikke konvertere dersom aksjekursen er under konverteringskursen, kun dersom den stiger. Poenget med en konvertibel er at du får nedsidebeskyttelse ettersom du eier gjelden, men oppsiden dersom det går bra, sier Spetalen. – Ikke et spirallån

Han mener man misforstår, om man anser lånet som et dødsspirallån. Forklaringen er at et såkalt spirallån ville hatt flytende konverteringskurs, mens her blir den fastsatt.

– Det er ikke caset her, med mindre man kun betalte tilbake lånet med aksjer på fallende kurser. For det første gir ikke det mening finansteoretisk og for det andre vil ikke Idex komme i en posisjon der selskapet ikke har råd til å betale gjelden med kontanter, for da har det ikke råd til driften heller.
keane
09.11.2023 kl 15:12 3075

Bare vås det med dødsspirallån. Sikkert mange som lot seg skremme ut av aksjen da noen rimelig dumme folk begynte å snakke om det. Her er det investorer som vil inn i aksjen. Spetalen vet hva han snakker om.
Føre var
09.11.2023 kl 15:11 3074

Her skal det holdes på de aksjene man har, det er tross alt 50% opp til 65 øre også, jeg har troen på att vi skal dit. Å kommer vi dit har jeg troen på att vi skal over siste emikurs også.
Redigert 09.11.2023 kl 15:13 Du må logge inn for å svare
Føre var
09.11.2023 kl 14:02 3235

Den er god.
Ja att det er mere aksjonærvennlig overfor for oss små er det jo ingen tvil om. Det viser jo kursen også. Short likte det nok ikke så godt:)
YNWA250505
09.11.2023 kl 13:58 3247

CEO sa ikke hvem de var, men en ganske ny investorgruppe han har visst om side 2020. Han poengterte at denne gruppen er solid og at de visste godt om Idex så det bar en bra match. Han poengterte også at dette lånet var gunstig på nåværende tidspunkt og langt mer aksjonærvennlig en en utvannende emisjon på disse lave kursene. Neste emisjon som nok vil komme vil sette på langt høyere kurser. Det er helt logisk da kursen vil fortsette å stige når ordrene vil renne inn. Obs den siste setningen er min:-) Ta plass, nå går toget. tut tut tut
keane
09.11.2023 kl 13:40 3294

Går rykter om at den nye investoren skal være en meget spennende en i så fall!
Føre var
09.11.2023 kl 13:25 3332

Noen som vet hvem som er långiver, var det kansje en kunde, mastercard eller visa kansje, hehehe
kroif
09.11.2023 kl 13:18 3372

Hvis man har sittet ombord ned hit, så er det ihvertfall ingen grunn til å selge nå, det er vel derfor vi beveger oss i riktig retning igjen.
Føre var
09.11.2023 kl 13:14 3395

Ingen dum ide:)

Alltid dumt å gå glipp av de første 50%ene
Redigert 09.11.2023 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Natig
09.11.2023 kl 12:58 3455

Og får de napp fra "Det Hvite hus" for sine løsninger som de har presentert der, så kommer det til å gå enda fortere i svingene!
YNWA250505
09.11.2023 kl 12:54 3474

Selskapet henter akkurat det de selv mener skal til for å kjøre på å få inntekter. Når de neste ordrene begynner å tikke inn skal kursen selvfølgelig mye lenger opp en der Idex har vært de siste årene. Det vil aldri bli satt en emisjon under krona, det føler jeg meg 100% sikker på. Ordrene meldes, Visa er godkjent og utrullingen vil starte. At de trenger penger litt lenger frem selv med kraftig redusering i utgifter og økte inntekter det kan alle se. Men å tro du kan tape penger på å kjøpe Idex på 40 øre da skal du ikke være på børs. Markedet er klart, Idex er klare, Idex er best i verden og de har alt på plass for produksjon. De mangler absolutt ingenting. Biometriske kort er fremtiden og vil være det sikreste som finnes. Press kursen ned til 40 øre blank igjen i morgen så henter jeg 400k til. Toget begynner straks å rulle, du rekker fortsatt å ta plass. Ikke bry deg om Mr.Negativ og iTrader, ingen av de har aksjer i Idex.
kroif
09.11.2023 kl 12:49 3498

Regner med at du shorter stort, med slik skråsikkerhet, burde i såfall være penger på gaten.
Slik flere av oss mener motsatt.
iTRADER09
09.11.2023 kl 12:43 3509

Ikke så mange måneder til det hentes mer. Lånet holder ikke flammen vedlike i mer enn 45 dager til.
Nå kommer muligens en bump i salget. Det var ned med ca 33% fra Q2 til Q3, noe av det er mest sannsynlig forsinkelser så kanskje et salg på nærmere 2 mill kan ventes i Q4. Men det hjelper svært lite på behovet for bidrag fra aksjonærene når marginene vaker rundt 20 tallet.
Antar neste aksjonærbidrag kommer sent i Q1 eller tidlig i Q2 neste år.
Men utvanning er bra, EPS blir mindre negativ på den måten.
Redigert 09.11.2023 kl 12:44 Du må logge inn for å svare
kroif
09.11.2023 kl 12:43 3510

Jeg mener at dagens aksjekurs motsvarer at selskapet mangler finansiering, vi har blitt gruset i påvente av emisjon, som ikke kom, jeg mener vi skal godt opp herfra nå.
Håper også større eksisterende eiere kjøper kursen opp til konverteringskursen settes i slutten av måneden, slik at potensiell konvertering i fremtiden blir best mulig.
Det ville jeg selv gjort, hvis jeg f.eks hadde finansielle muskler som Sundt.Kjørt en slags privat rep. emi. som dagens kurs gjenspeiler mener jeg, hehe
vulkan
09.11.2023 kl 12:36 3522

men de sier jo selv at markedet først vil eksplodere i 2025, de har ikke penger til å komme dit.
Med en dobling av omsetning for 2024 (som de selv predikerer) og kostnad på 80-90 prosent av 2023, vil de ha akkurat nok penger til å komme seg igjennom 2024.
Dette er pokerspill. De burde hentet 150-200 mill. Om det ser lovende ut i 2024 er kanskje planen å spe på med mere lån. Tiden vil vise. Fantastisk gearing for oss aksjærer om det går bra, men litt i overkant spennende.
Hadde håpet på 5 mill i underskudd
Redigert 09.11.2023 kl 12:38 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
09.11.2023 kl 12:36 1915

Ikke bare idex som har ståltro. Visa, Mastercard, flere av verdens største kortprodusenter, korttilbydere etc. Bunnen på 40 øre er satt. Kjøper du ikke nå skal du ikke være på børs. Markedet r nå klart. Penger på gata
YNWA250505
09.11.2023 kl 12:33 1912

Vi er kanskje få, men MR Viggo har bidrat med over tusen innlegg på Idextråder. Og KUN på Idex tråder. Vi var ganske få på Lifecare tråder også. Der renner jo kronene inn daglig. Det wr faktisk et bra tegn at ikke flere løker uten aksjer spammer ned tråder. Sees på kr 10
Natig
09.11.2023 kl 12:30 1921

En prioritert oppgave. Tipper at den er klar før jul i år! Ellers så var mitt inntrykk av presentasjonen at Idex har ståltro på sine løsninger med alle sine samarbeidspartnere og at det vil ta av etter hvert!
tuja
09.11.2023 kl 12:14 1965

Vince Graziani, CEO, har ståltro på at markedet vil eksplodere, og dertil vil volumordre og inntjening gå som hånd i hanske. Det er nå man har sjangsen å laste, før markedet akselererer. Da vil man IKKE angre på dagens mulighet til å komme rimelig inn i en framtidig, fantastisk reise. At noen ikke ser muligheten, er deres pine(eller valg).
Slettet bruker
09.11.2023 kl 11:53 2033

Instämmer. Det är inget gott tecken att håsarna dels är få samt är som Ynwa. Dvs en lottköpare. Det är faktiskt ett dåligt tecken.
Føre var
09.11.2023 kl 11:50 2037

Det var ikke så mange som skrev om Lifecare heller bare for noen dager / uker siden, det var heller ikke så mange som skrev om Solstad når den stod på 3 kroner, å deretter gikk til nesten 50 var det vel:)
Det var nesten ingen som skrev om Scana heller på 1 krone.
Av og til så er det sånn att jo stillere jo bedre:)

Om det blir trenden i Idex gjenstår jo å se, men om det nå mot all formodning skulle gå som ledelsen sier til slutt, vill vekst( fritt oversatt) så skal vi vel dure i vei oppver snart. Men vi må få noen saftige ordre før jul sånn att de slipper å trekke for mye av lånet de akkurat har fått.

Att den står i 40øre er vel fordi det har vært messet om emisjon siden siste emisjon. Å så ble det ingen emisjon!

Kun fremttiden vi vise fasit!
Redigert 09.11.2023 kl 12:05 Du må logge inn for å svare
Wrold
09.11.2023 kl 11:18 2129

I første omgang trenger vi Visa Loa da blir det fart i saker og ting😉
YNWA250505
09.11.2023 kl 10:45 2215

Når det gjelder lånet forklarer CEO dette godt i presentasjonen.
YNWA250505
09.11.2023 kl 10:44 2215

Velkommen til børsen Theo19. Min tro på dette bunner ut i at Biometriske kort er the next big thing. Jada det har tatt sykt lang tid og sånn er det med alt som er nytt. Hadde det vært lett å utvikle dette som Idex har gjort så hadde alle andre gjort det samme. Idex er verdensledende her. Markedet hater utsettelser og sender kurser nedover. Lytt på Q3 presentasjonen og gjerne intervjuer av CEO etc fra Idex så vil du også forstå at Biometriske kort blir gigantisk i årene som kommer. Jeg har lastet svært mange aksjer og kjøper så mye jeg kan på duppene. Jeg har tid til å vente i lang tid og selger ikke under kr 10
Theo19
09.11.2023 kl 10:37 2249

Er det ikke lit rart at det kunn er noen få som skriver hær,som har trua på dette.Hvis dette blir så bra,kan noen fortelle meg hvorfor kursen går ned lit nesten vær dag.Hvis låne var så bra og kursmålet til Arctic,hvorfor er kursen på 0,4045.Bare lurer
tuja
09.11.2023 kl 10:25 2266

Dessverre. Var noen på andre forum som fikk den i morgenoppdatering fra Arctic. De la ut kun nytt kursmål, ikke analysen.

Edit: det var etter at Idex fikk ny finansiering med "ramp up" lån på 100mill kr.
Redigert 09.11.2023 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
tuja
09.11.2023 kl 10:13 2307

Er nok en grunn til at Arctic kom ut med ny TP på 2,6kr pr aksje. 600% opp dit.
keane
09.11.2023 kl 10:09 2324

Dette blir usedvanlig bra! Tenk å få inngang her på rundt 40 øre. Takker og bukket for det!
YNWA250505
09.11.2023 kl 09:53 2310

Vi må ikke glemme salg av hardware og ikke minst software fra Idex. De er ikke bare kort
YNWA250505
09.11.2023 kl 09:52 2271

Jeg har aldri følt meg tryggere på Idex suksess enn jeg gjør nå. TTT, men nå er vi her og plattformen Idex har utviklet er de alene om og bruksområdene er mange flere enn jeg visste om. Kun fantasien som setter grenser så CEO. Han forklarte lånet og at dette var til det beste for oss aksjonærer. Kursen er for lav til å sette EMI så da fikk de til en særdeles gunstig låneavtale. Markedet er klare for Idex og det er nå fremover det vil skje store ting for selskapet. Emisjon er utelukket nå og det er digg. Neste ordre vil løfte Kursen. Så kommer VISA sertifisering og nye ordre, nye partnere. Kursen er i bunn og stigningen kan begynne
kroif
09.11.2023 kl 09:46 2210

Vi kan jo håpe at eksisterende store aksjonærer ønsker så høy aksjekurs som mulig, når konverteringskursen skal settes i slutten av måneden.
Dette gjelder vel også innsidere, og mindre aksjonærer.
Ellers ser det ut som ting fortsetter i retning "very profitable", når kortene starter å komme i hendene på forbrukerne.

Emisjonsspøkelse er borte, og som Vinze sa, så valgte de denne finasieringen for å beskytte dagens aksjonærer mot stor utvanning.
Også oppløftene at burnraten reduseres kraftig i Q4, det betyr at det skal mye mindre inntekter til for at unngår denne spiralen shorterne ser for seg.
Redigert 09.11.2023 kl 09:59 Du må logge inn for å svare
tuja
09.11.2023 kl 09:14 2303

Fra dagens børsmelding. Det er meget nær at volumordrer vil materialisere seg i større omfang:

Market availability of biometric smart card solutions continues to expand
globally with several new card-based solutions coming to market for payment,
cyber security, and identity manage¬ment. In all, IDEX now has more than 20 card
manufacturing partners and solutions providers who have either launched or are
in commercialization to launch biometric card solutions.

In the payments space we are seeing strong initial demand in the premium segment
including metal cards. With three of the leading global metal card manufacturers
committed to IDEX Pay, we observe a growing number of opportunities among card
issuers and are well positioned to take advantage of this market momentum
particularly in Asia where metal card is growing at + 30% CAGR.
Our IDEX Pay platform was certified
by Mastercard in August, and we now have our first manufacturer to complete
their card certifications to begin volume manufacturing. This gives us
confidence that other manufacturers will be receiving their card certifications
in the near term as well.
YNWA250505
08.11.2023 kl 17:21 2644

Ja dett våset om dødsspirallån er jeg møkk lei. At de lett kunne hentet 100mill i en emisjon på feks 40 øre tviler jeg ikke på. Jeg hadde kommet med den ene alene. Når det er sagt så skal de bruke lånet til å ramp up og inntektene vil snart begynne strømme inn. Først salg av alt utstyr og så kommer kortene etterpå evt samtidig. Tror inntektene vil ta seg raskt opp og at kursen vil eksplodere oppover. For meg har baisserne bare vært nyttige idioter og jeg har hamstret svært mange aksjer ned mot 40 øre. Kl 12 i morgen sitter jeg klistret. Kan vi håpe at det meldes en ordre eller i det minste en endelig bekreftelse fra Visa før kl 12 i morgen? Hadde jo vært litt gøy. Uansett lykke til alle Idex aksjonærer.
curius
08.11.2023 kl 17:10 2668

NEPPE FLERE OG KONVERTERTE AKSJER TIL SALGS MED DET FØRSTE

Idex vil etter all sannsynlighet bruke tilgjengelig cash til å betale drift, renter og avdrag. Dermed kommer ikke flere aksjer til salgs før lånet eventuelt konverteres. Dette skjer neppe før aksjen noteres til over kr 1,5.

Kontantstrømmen er økende etter som salget er på vei opp og lånet er tilstrekkelig til å dekke perioden frem til positiv cash flow.

Under denne mest sannsynlige forutsetning kan vi utelukke at dette dreier seg om et dødspirallån ettersom konvertering og utstedelse av nye aksjer kun vil skje dersom kursen er høy.

Ser frem til presentasjon i morgen og til detaljene rundt finansieringen før generalforsamlingen i slutten av november.

Føre var
08.11.2023 kl 13:46 2843

Kansje en turnaround snart, skal ledelsen dele ut noe godteri til jul.
Kansje kommer nissen her også, hvem vet?
YNWA250505
08.11.2023 kl 12:11 2926

100k til kjøpt på 0,41. Keep them coming :-)