Belco - En pengemaskin

Buzzi
BELCO 08.11.2023 kl 14:21 39755

På dette forum opprettet jeg for vel ett år siden et innlegg under tittelen "Belco - Børsens desiderte beste tørrbulkaksje". Så langt har det vist seg å være riktig.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
boupa
24.11.2023 kl 13:10 23208

Hyggelige dager nå. Ratene stiger jevnt og trutt. Teknisk ser aksjen meget bra ut. Bryter motstandsnivåer nesten hver dag. Testet 18,74 i dag, etter det er det lite motstand framover og da er vi fort på 20-tallet.
desirata
13.11.2023 kl 02:03 23941

Enig. Jeg solgte Belco for 18kr fiæorrige uke og kjøpte MPC for 14kr.

MPC vil gi 15c i to kvartaler til og troleg en halv dollar i 2024. Vil da få halve innsatsen tilbake i et selskap uten gjeld og restverdi på flåten på 20kr aksjen.
DividendYield
12.11.2023 kl 19:17 24199

For meg virker det å være priset inn allerede. Aksjene er ganske dyr i forhold til inntjening og utbytte. Det holder ikke bare med lav supply, det må være demand også for at ratene skal gå. Dessuten er vel ordreboken noe høyere i belships sitt segment enn cape og storbulk?
Capslock
12.11.2023 kl 15:21 24410

Nå er det jo ikke så mye nybygg på gang i markedet og det tar jo litt tid fra bestilling til levering. Dette er sterke kort for bulk.
Redigert 12.11.2023 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
desirata
12.11.2023 kl 14:57 24453

Jo, men kun 6 uker igjen av 2023, kan ikke kjøpe en aksje på det grunnlaget.

Jeg tror aksjen bare vil swinge i range 15 - 20kr neste året Eller inntil ratene får en vedvarende lenger løft. Dersom svake rater urover 2024 er det ikke til å unngå at Belco vil være nærmere 15kr.

Skipene er bra, moderne, med dyktig ledelse, men markedet bestemmer til slutt. Utbyttet kan falle til 1kr per år. Det vil da finnes bedre alternativ på børsen, innen shipping mange. Tank o.a.
shipanalyse
12.11.2023 kl 14:17 24494

Ser bra ut for resten av 2023
boupa
10.11.2023 kl 10:41 24836

Pareto høyner til 20, fortsatt Hold.
Slettet bruker
09.11.2023 kl 18:27 25087

Enig med Startruck, og nå mener jeg at Belships har vert gode på utbyttepolicy med å ikke betale for mye. Men jeg forstod bare slik at boupa mente at gode rater og ny flåte etc gjør at 2020B kan øke utbytte (som i Q3 var payout ratio på 52%!) burde kunne forventes for Belships også.

Eneste som gjør det vanskelig å sammenligne er at Belships har Ultramax båter og 2020B har Newcastlemax båter. Så de operer i litt forskjellige sektorer. Belships sine båter har egen lesse og losse utstyr så kan legge til på mange flere kaier, mens 2020B sine båter er 4-5x større og går mellom de største havnene.

https://www.braemarscreen.com/

Linken er god til å få innblikk i ratene. Og nå for november er Cape (som er nermeste til 2020B) 19k dagens, mens Smax (som er nermest til Belships) er 12k. Så for båtene som ikke er på låst kontrakt er det bedre for 2020B akkurat nå. Dermed venter jeg ikke samme fra Belships som fra 2020B.

0.45kr aksjen som var nevnt nå er helt OK i min bok. Og som andre har sagt før med mengden båter på låste OK rater blir det utbytter fremover også.
Startruck
09.11.2023 kl 16:44 24923

At Belships heller betaler endel gjeld enn unødvendige høye utbytter mener jeg bare er positivt. Vitner om seriøs drift i trange tider.
boupa
09.11.2023 kl 13:49 25051

2020 Bulkers får økt kursmål på grunn av ny flåte og fantastisk utbyttepolitikk. Dette gjelder vel i like stor grad Belco, så her bør det komme oppjusteringer.
boupa
09.11.2023 kl 13:03 25110

Ex dato 13.11 og utbetaling 22.11.
boupa
09.11.2023 kl 07:43 25269

Da ble det 45 øre. Inntjening og Ebitda litt ned fra forrige Q. Helt greit resultat i et dårlig marked.
42% av flåten er fiksert på 17800 per dag for 2024, med uendret breakeven på 10900. Garantert utbytter også fremover med andre ord.
Redigert 09.11.2023 kl 07:55 Du må logge inn for å svare
boupa
08.11.2023 kl 18:16 25469

30 øre vil være sjokkerende lavt med samme inntjening som forrige kvartal. Da holder de igjen. Jeg forventer 50-60 øre.
Capslock
08.11.2023 kl 16:39 25563

Vel, med den svake kronekursen burde vel Bellern kunne veksle inn litt utenlandsk valuta for et hyggelig utbytte.. synes mange 😀
velkjent
08.11.2023 kl 15:03 25657

Rent generelt mener jeg at OSE er for høyt priset. Med et rentenivå på 6-7% eller høyere for mer risikofylte investeringer, burde kapitalavkastningen vært langt høyere for de fleste aksjer. Slik det er nå fremstår de fleste som død kapital. Sist ut i dag var Mowi, med et utbytte på NOK 1,50, Md aksjekurs på ca.180 burde utbyttet vært minst 15, så hva er det analytikere og kommentarer babler om? Lakseoppdrett er dessuten nærmest miljøkriminelt
Mulla3
08.11.2023 kl 14:42 25709

Det har du rett i, men utbytte er jeg usikker på 30 øre. håper jeg tar feil.