Belco - En pengemaskin
På dette forum opprettet jeg for vel ett år siden et innlegg under tittelen "Belco - Børsens desiderte beste tørrbulkaksje". Så langt har det vist seg å være riktig.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Mulla3
08.11.2023 kl 14:42
33734
Det har du rett i, men utbytte er jeg usikker på 30 øre. håper jeg tar feil.
velkjent
08.11.2023 kl 15:03
33678
Rent generelt mener jeg at OSE er for høyt priset. Med et rentenivå på 6-7% eller høyere for mer risikofylte investeringer, burde kapitalavkastningen vært langt høyere for de fleste aksjer. Slik det er nå fremstår de fleste som død kapital. Sist ut i dag var Mowi, med et utbytte på NOK 1,50, Md aksjekurs på ca.180 burde utbyttet vært minst 15, så hva er det analytikere og kommentarer babler om? Lakseoppdrett er dessuten nærmest miljøkriminelt
Capslock
08.11.2023 kl 16:39
33582
Vel, med den svake kronekursen burde vel Bellern kunne veksle inn litt utenlandsk valuta for et hyggelig utbytte.. synes mange 😀
boupa
08.11.2023 kl 18:16
33485
30 øre vil være sjokkerende lavt med samme inntjening som forrige kvartal. Da holder de igjen. Jeg forventer 50-60 øre.
boupa
09.11.2023 kl 07:43
33282
Da ble det 45 øre. Inntjening og Ebitda litt ned fra forrige Q. Helt greit resultat i et dårlig marked.
42% av flåten er fiksert på 17800 per dag for 2024, med uendret breakeven på 10900. Garantert utbytter også fremover med andre ord.
42% av flåten er fiksert på 17800 per dag for 2024, med uendret breakeven på 10900. Garantert utbytter også fremover med andre ord.
Redigert 09.11.2023 kl 07:55
Du må logge inn for å svare
boupa
09.11.2023 kl 13:49
33065
2020 Bulkers får økt kursmål på grunn av ny flåte og fantastisk utbyttepolitikk. Dette gjelder vel i like stor grad Belco, så her bør det komme oppjusteringer.
Startruck
09.11.2023 kl 16:44
32936
At Belships heller betaler endel gjeld enn unødvendige høye utbytter mener jeg bare er positivt. Vitner om seriøs drift i trange tider.
Enig med Startruck, og nå mener jeg at Belships har vert gode på utbyttepolicy med å ikke betale for mye. Men jeg forstod bare slik at boupa mente at gode rater og ny flåte etc gjør at 2020B kan øke utbytte (som i Q3 var payout ratio på 52%!) burde kunne forventes for Belships også.
Eneste som gjør det vanskelig å sammenligne er at Belships har Ultramax båter og 2020B har Newcastlemax båter. Så de operer i litt forskjellige sektorer. Belships sine båter har egen lesse og losse utstyr så kan legge til på mange flere kaier, mens 2020B sine båter er 4-5x større og går mellom de største havnene.
https://www.braemarscreen.com/
Linken er god til å få innblikk i ratene. Og nå for november er Cape (som er nermeste til 2020B) 19k dagens, mens Smax (som er nermest til Belships) er 12k. Så for båtene som ikke er på låst kontrakt er det bedre for 2020B akkurat nå. Dermed venter jeg ikke samme fra Belships som fra 2020B.
0.45kr aksjen som var nevnt nå er helt OK i min bok. Og som andre har sagt før med mengden båter på låste OK rater blir det utbytter fremover også.
Eneste som gjør det vanskelig å sammenligne er at Belships har Ultramax båter og 2020B har Newcastlemax båter. Så de operer i litt forskjellige sektorer. Belships sine båter har egen lesse og losse utstyr så kan legge til på mange flere kaier, mens 2020B sine båter er 4-5x større og går mellom de største havnene.
https://www.braemarscreen.com/
Linken er god til å få innblikk i ratene. Og nå for november er Cape (som er nermeste til 2020B) 19k dagens, mens Smax (som er nermest til Belships) er 12k. Så for båtene som ikke er på låst kontrakt er det bedre for 2020B akkurat nå. Dermed venter jeg ikke samme fra Belships som fra 2020B.
0.45kr aksjen som var nevnt nå er helt OK i min bok. Og som andre har sagt før med mengden båter på låste OK rater blir det utbytter fremover også.
desirata
12.11.2023 kl 14:57
32465
Jo, men kun 6 uker igjen av 2023, kan ikke kjøpe en aksje på det grunnlaget.
Jeg tror aksjen bare vil swinge i range 15 - 20kr neste året Eller inntil ratene får en vedvarende lenger løft. Dersom svake rater urover 2024 er det ikke til å unngå at Belco vil være nærmere 15kr.
Skipene er bra, moderne, med dyktig ledelse, men markedet bestemmer til slutt. Utbyttet kan falle til 1kr per år. Det vil da finnes bedre alternativ på børsen, innen shipping mange. Tank o.a.
Jeg tror aksjen bare vil swinge i range 15 - 20kr neste året Eller inntil ratene får en vedvarende lenger løft. Dersom svake rater urover 2024 er det ikke til å unngå at Belco vil være nærmere 15kr.
Skipene er bra, moderne, med dyktig ledelse, men markedet bestemmer til slutt. Utbyttet kan falle til 1kr per år. Det vil da finnes bedre alternativ på børsen, innen shipping mange. Tank o.a.
Capslock
12.11.2023 kl 15:21
32423
Nå er det jo ikke så mye nybygg på gang i markedet og det tar jo litt tid fra bestilling til levering. Dette er sterke kort for bulk.
Redigert 12.11.2023 kl 16:17
Du må logge inn for å svare
DividendYield
12.11.2023 kl 19:17
32209
For meg virker det å være priset inn allerede. Aksjene er ganske dyr i forhold til inntjening og utbytte. Det holder ikke bare med lav supply, det må være demand også for at ratene skal gå. Dessuten er vel ordreboken noe høyere i belships sitt segment enn cape og storbulk?
desirata
13.11.2023 kl 02:03
31950
Enig. Jeg solgte Belco for 18kr fiæorrige uke og kjøpte MPC for 14kr.
MPC vil gi 15c i to kvartaler til og troleg en halv dollar i 2024. Vil da få halve innsatsen tilbake i et selskap uten gjeld og restverdi på flåten på 20kr aksjen.
MPC vil gi 15c i to kvartaler til og troleg en halv dollar i 2024. Vil da få halve innsatsen tilbake i et selskap uten gjeld og restverdi på flåten på 20kr aksjen.
boupa
24.11.2023 kl 13:10
31216
Hyggelige dager nå. Ratene stiger jevnt og trutt. Teknisk ser aksjen meget bra ut. Bryter motstandsnivåer nesten hver dag. Testet 18,74 i dag, etter det er det lite motstand framover og da er vi fort på 20-tallet.
boupa
29.11.2023 kl 19:09
30422
Copy-paste fra Fearnleys weekly:
Supramax
Laden vessels in the Pacific are at all-time highs, and laden vessels in the Indian Ocean are slightly down from all-time highs. The market has tightened considerably in the Atlantic, where like in the other segments earnings is comparable to the heights of 2021 and 2022. This ongoing late-year rally strongly suggest fundamentals will be firm far into next year in our opinion, as it is unusual to see a rally at this time of year. The forward curve is likely to continue being bid in the coming months.
Kan bli svært så hyggelig framover😃
Supramax
Laden vessels in the Pacific are at all-time highs, and laden vessels in the Indian Ocean are slightly down from all-time highs. The market has tightened considerably in the Atlantic, where like in the other segments earnings is comparable to the heights of 2021 and 2022. This ongoing late-year rally strongly suggest fundamentals will be firm far into next year in our opinion, as it is unusual to see a rally at this time of year. The forward curve is likely to continue being bid in the coming months.
Kan bli svært så hyggelig framover😃
Capslock
01.12.2023 kl 16:44
30078
Flere får øynene opp for Belships
https://www.finansavisen.no/finans/2023/12/01/8066483/norne-securities-kaster-seg-pa-torrbulkbolgen
https://www.finansavisen.no/finans/2023/12/01/8066483/norne-securities-kaster-seg-pa-torrbulkbolgen
ErikNordnet
04.12.2023 kl 10:11
29760
Kaster seg på tørrbulkbølgen
Etter et voldsomt rykk i tørrbulkratene har analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities en klar anbefaling til kundene. – Kanskje det mest interessante selskapet, sier han.
Publisert 1. des. 2023 kl. 15.50
STERKE RATER: – Vi ser at ratebildet beveger seg, og vi ser at kullimporten til Kina er sterk, sier analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities.
FinansvMartin Brennmoen
Den siste uken har det vært full fart i tørrbulk der spesielt capesizeratene har fått seg et løft. Torsdag rapporterte Clarksons om en oppgang på 11,7 prosent i capesizesegmentet til 46.700 dollar, og ser man uken under ett er oppgangen på 110 prosent.
«Det er tonnasjeskvis i Atlanterhavet», sa Clarksons-analytiker Even Kolsgaard til Finansavisen tidligere i uken.
Fredag er analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities ute med en oppdatert liste over toppvalg til sine kunder. I porteføljen beholdes Aker BP, Scatec, Kitron og Sparebanken Møre, mens SpareBank 1 SR-Bank og Stolt-Nielsen byttes ut til fordel for Sparebanken Vest og Belships.
– Vi ser at ratebildet beveger seg, og vi ser at kullimporten til Kina er sterk. Sesongmessig er tørrbulksegmentet ofte sterkt på denne tiden av året inn mot kinesisk nyttår, og vi ser at utviklingen i Belships-aksjen henger etter. Selskapet operer i supramax-segmentet hvor Belships nå gjør en del smarte grep samtidig som det ventes begrenset med flåtevekst de neste årene, sier Slyngstadli.
Analytikerne i Norne Securities har i dag en kjøpsanbefaling på Belships-aksjen med et kursmål på 26 kroner. Til sammenligning ble aksjen handlet til 19 kroner på Oslo Børs fredag ettermiddag.
Ligger bak
– Er det usikkerhet knyttet til hvordan kinesisk økonomi vil utvikle seg fremover?
– Ja det er det, og det er naturligvis usikkerhet knyttet til de forskjellige shippingsegmentene. Analytikerne våre synes Belships kanskje er det mest interessante selskapet vi dekker innenfor shipping, hvor vi ser at kullimporten og etterspørselen har vært bra.
Etter et voldsomt rykk i tørrbulkratene har analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities en klar anbefaling til kundene. – Kanskje det mest interessante selskapet, sier han.
Publisert 1. des. 2023 kl. 15.50
STERKE RATER: – Vi ser at ratebildet beveger seg, og vi ser at kullimporten til Kina er sterk, sier analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities.
FinansvMartin Brennmoen
Den siste uken har det vært full fart i tørrbulk der spesielt capesizeratene har fått seg et løft. Torsdag rapporterte Clarksons om en oppgang på 11,7 prosent i capesizesegmentet til 46.700 dollar, og ser man uken under ett er oppgangen på 110 prosent.
«Det er tonnasjeskvis i Atlanterhavet», sa Clarksons-analytiker Even Kolsgaard til Finansavisen tidligere i uken.
Fredag er analysesjef Petter Slyngstadli i Norne Securities ute med en oppdatert liste over toppvalg til sine kunder. I porteføljen beholdes Aker BP, Scatec, Kitron og Sparebanken Møre, mens SpareBank 1 SR-Bank og Stolt-Nielsen byttes ut til fordel for Sparebanken Vest og Belships.
– Vi ser at ratebildet beveger seg, og vi ser at kullimporten til Kina er sterk. Sesongmessig er tørrbulksegmentet ofte sterkt på denne tiden av året inn mot kinesisk nyttår, og vi ser at utviklingen i Belships-aksjen henger etter. Selskapet operer i supramax-segmentet hvor Belships nå gjør en del smarte grep samtidig som det ventes begrenset med flåtevekst de neste årene, sier Slyngstadli.
Analytikerne i Norne Securities har i dag en kjøpsanbefaling på Belships-aksjen med et kursmål på 26 kroner. Til sammenligning ble aksjen handlet til 19 kroner på Oslo Børs fredag ettermiddag.
Ligger bak
– Er det usikkerhet knyttet til hvordan kinesisk økonomi vil utvikle seg fremover?
– Ja det er det, og det er naturligvis usikkerhet knyttet til de forskjellige shippingsegmentene. Analytikerne våre synes Belships kanskje er det mest interessante selskapet vi dekker innenfor shipping, hvor vi ser at kullimporten og etterspørselen har vært bra.
boupa
06.12.2023 kl 10:57
29423
Supramax-ratene er nå på det høyeste på over et år. Håper og regner med at selskapet benytter denne opptrenden til å spikre gode kontrakter for det som mangler utover 2024 slik at utbyttene holder seg på fortsatt gode nivåer.
boupa
04.01.2024 kl 09:29
28208
Det kommer et rykk om hovedindexen bryter gjennom 1310 tipper jeg, den har ligget og stanget der nå ei god stund og Belco har fulgt i samme løype.
Fizberg
09.01.2024 kl 10:33
27785
shipanalyse skrev spennende å følge denne fremover
Avtalt handel før børsåpning i dag:
4152922 BELCO-aksjer til rabattert kurs kr 18,15 (totalt ca 75 millioner NOK) 09.01.2024 kl 08:22:30.
Foreløpig ukjent hvem som står bak denne transaksjonen?
4152922 BELCO-aksjer til rabattert kurs kr 18,15 (totalt ca 75 millioner NOK) 09.01.2024 kl 08:22:30.
Foreløpig ukjent hvem som står bak denne transaksjonen?
Fizberg
09.01.2024 kl 16:19
27574
Transaksjonen på 4152922 BELCO-aksjer til kurs kr 18,15 fremgikk av handelsloggen til DNB Markets ved børsstart i dag tidlig.
boupa
15.01.2024 kl 13:12
26843
Fearnley øker fra 23 til 24. Samtlige meglerhus som følger Belco har nå kjøp.
Mulla3
15.01.2024 kl 13:59
26835
Litt utroli at en aksje med så god avkastning er priset så lavt, men en skal ikke se bort i fra at antall frie aksjer kan være en årsak.
boupa
16.01.2024 kl 12:03
26559
Helt enig, men den har alltid gått litt under radaren. Voldsom motstand på 20 kr her nå, men den prøver seg hver eneste dag. Lite eller ingen motstand etter det.
Fizberg
17.01.2024 kl 10:00
26297
I en fersk analyse i går fra Arctic Securities gjengitt i Finansavisen i dag høynes kursmålet for Belships fra NOK 24,70 til NOK 28,40.
Belships-kursen beveger seg i dag sakte oppover og aksjen omsettes nå for NOK 20,65, så det går foreløpig rette veien.
Belships-kursen beveger seg i dag sakte oppover og aksjen omsettes nå for NOK 20,65, så det går foreløpig rette veien.
Fizberg
17.01.2024 kl 11:09
26219
Det raske kursfallet ned mot NOK 19,86 for kort tid siden tyder på en gevinstsikring, ikke dumt det heller, men kurstrenden for BELCO er fortsatt oppadgående..
boupa
17.01.2024 kl 12:36
26280
Børsen er fullstendig råtten. Belco har dessuten gått knallbra en god stund nå, at den er ned litt en dag betyr null og niks i det lange løp. Folk posisjonerer seg nå for den gode trenden de forventer skal komme utover året. Opp til hver enkelt å bestemme om de vil hoppe av med gevinsten de har eller bli med på videre opptur.
Mulla3
17.01.2024 kl 12:55
26278
Belship har vel gått mer eller mindre sidelengs i 2 år. Mellom 24-16 kr.
I mellomtiden har aksjen gitt oss gode utbytter.
I mellomtiden har aksjen gitt oss gode utbytter.
Ebit
18.01.2024 kl 13:23
25931
Forventer et utbytte på min 0,45 NOK, når Q4 utbyttet annonseres i morgen.
Ebit
18.01.2024 kl 13:41
9097
Utbyttet for kvartalet er 0,45 kroner per aksje. 87 prosent av skipsdager for fjerde kvartal 2023 er booket til en rate på 17.800 dollar pr dag brutto. Videre opplyses det at 42 prosent av skipsdager for de neste fire kvartalene er booket på 17.800 dollar pr dag brutto.
Startruck
18.01.2024 kl 13:59
9253
Belco har betalt ut 8,10 kr i utbytter siden september 2021. Med dagens kurs på snaut 21 kr betyr det (teoretisk) kurs på ca 29kr uten utbytteutbetaling (man kunne jo for eksempel brukt likviditeten til å kjøpe tilbake aksjer). Alternativt så ser man på dagens kurs og trekker ut de utbyttene man har fått av snitt (de tre siste har vært tilbakebetaling av kapital og går direkte på snittkurs, øvrige har vært tradisjonelle utbytter som ikke har påvirket snittkursen).
Det har vært et par trangere år etter covid-bonanzaen. Ratene kommer vel neppe tilbake dit (med det første) men "alle" spår jo tørrbulk opp i tiden fremover, og mye ligger godt til rette for Belco.
Akkurat som at Belco fikk kontrakter med lengre horisont for typisk 23-25 000 USD når ratene lå kunstig høyt, vil de kunne få noe lignende nå når de kanskje ligger kunstig lavt. Jeg blir ikke overrasket over om kontrakter som snart blir signert på 2-3 år da de gamle går ut vil ligge på 18-20 000, dvs 4-6000 høyere enn dagens nivåer. Når vi kjenner break even på rundt 11 000 daglig blir det gode penger av dette også.
Det har vært et par trangere år etter covid-bonanzaen. Ratene kommer vel neppe tilbake dit (med det første) men "alle" spår jo tørrbulk opp i tiden fremover, og mye ligger godt til rette for Belco.
Akkurat som at Belco fikk kontrakter med lengre horisont for typisk 23-25 000 USD når ratene lå kunstig høyt, vil de kunne få noe lignende nå når de kanskje ligger kunstig lavt. Jeg blir ikke overrasket over om kontrakter som snart blir signert på 2-3 år da de gamle går ut vil ligge på 18-20 000, dvs 4-6000 høyere enn dagens nivåer. Når vi kjenner break even på rundt 11 000 daglig blir det gode penger av dette også.
boupa
18.01.2024 kl 14:53
9302
Hvor har du dette fra? De har ikke annonsert utbytte ennå, og Q4 er ikke før 19. februar.
General T
18.01.2024 kl 17:08
9300
Q3 resultater? Egentlig, 0,45 kr er ikke spesielt bra (under 10%) hvis mann tenker på risiko nivå, Belco har andre fordeler ( fremtiden f.eks) som gjør dem interessant
ErikNordnet
23.01.2024 kl 05:41
8987
Shippinganalytiker Ingeborg Almås i Clarksons Platou fremhever sine tre favoriter
Belships:
– Belships har klart å vokse og fornye flåten gjennom attraktive japanske leaser, samtidig som de har eierskap i en operatørvirksomhet som har vist seg å være veldig lønnsom i sterke tørrlast markeder. På våre tall, så bygges NAV-en til 31,5 kroner per aksje ved utgangen av 2024.
Belships:
– Belships har klart å vokse og fornye flåten gjennom attraktive japanske leaser, samtidig som de har eierskap i en operatørvirksomhet som har vist seg å være veldig lønnsom i sterke tørrlast markeder. På våre tall, så bygges NAV-en til 31,5 kroner per aksje ved utgangen av 2024.
Capslock
23.01.2024 kl 11:37
8835
Innen utgangen av 2024...det blir jo som å se på at malingen på veggen skal tørke.......... :`/
boupa
23.01.2024 kl 12:43
8782
Belships er en aksje som passer best for langsiktige investorer med fokus på utbytte. Over 30% oppside er vel ikke så aller verst. Kan jo kjøpe gogl i stedet, varierer litt mer og er lettere å trade.
boupa
16.02.2024 kl 08:00
8041
Rapport over helga da, skal se at det blir noenlunde samme utbetaling som sist på 45 øre, kanskje 40. Det viktigste vil uansett være utsikter videre i 24. Ikke vært særlig hyggelig uke dette, kan fort ramle videre neste uke om rapporten blir dårlig mottatt.
Winter is Here
19.02.2024 kl 07:10
7723
Utbytte: NOK 0.60
De har 42 prosent av flåten som er signert for de neste 4 Q til USD 16 700
De har flere båter som er gjeldfrie nå
Cash breakeven for 2024 of about USD 10 900
"Belships gjør det bedre enn markedet
Belships legger frem tallene for fjerde kvartal."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/19/8099356/belships-gjor-det-bedre-enn-markedet
De har 42 prosent av flåten som er signert for de neste 4 Q til USD 16 700
De har flere båter som er gjeldfrie nå
Cash breakeven for 2024 of about USD 10 900
"Belships gjør det bedre enn markedet
Belships legger frem tallene for fjerde kvartal."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/19/8099356/belships-gjor-det-bedre-enn-markedet
Redigert 19.02.2024 kl 07:14
Du må logge inn for å svare