Belco - En pengemaskin
På dette forum opprettet jeg for vel ett år siden et innlegg under tittelen "Belco - Børsens desiderte beste tørrbulkaksje". Så langt har det vist seg å være riktig.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Strategi
21.02.2024 kl 14:23
6841
Største og nyeste flåte
Inkludert åtte nybygg som skal leveres fra verft i Japan og som alle er fullfinansiert teller dagens Belships-flåte 38 bulkcarriere i supra- og ultramax-klassene.
– Vi har verden største og nyeste ultramax-flåte, sier Skarsgård.
Ved årsskiftet hadde Belships en kontantbeholdning på 128,3 millioner dollar, mens den rentebærende bankgjelden beløp seg til 103,4 millioner dollar. Det var status etter at selskapet hadde forskuddsbetalt 13,2 millioner dollar av gjelden.
I tillegg kommer leasingforpliktelser på 461 millioner dollar, ettersom rederiet har flere av sine skip på leasingavtaler med japanske motparter.
Opsjonsprisene som Belships har mulighet til å kjøpe disse skipene for ligger ifølge Skarsgård langt under markedet; mellom 20 og 50 prosent.
Rimelige nybygg
– Nå rapporteres det om ultramax bestillinger i Japan for 39 millioner dollar pr. skip med levering i 2027 og 2028. Skal man skaffe et skip med umiddelbar levering koster det over 40 millioner dollar. Våre nybygg ble bestilt og fullfinansiert på lavere priser og det første kommer senere i år, sier Skarsgård.
Og tilføyer:
– Det er de tre R’er som styrer skipsverdier: renter, rater og replacement; det vil si nybyggingspriser. Nå taler to av dem for økende annenhåndsverdier og vi tror man kommer til å se oppjusteringer.
Ved utgangen av fjerde kvartal var den bokførte verdien pr. aksje 12,30 kroner, som tilsvarer en egenkapitalandel på 33 prosent.
Den verdijusterte egenkapitalen er ifølge kvartalsrapporten mandag vesetlig høyere.
– Kan bli veldig bra
Basert på dagens kontraktsdekning og forventningene selskapet har til fraktmarkedet fremover venter styret at man kan fortsette å betale kvartalsvise utbytter.
– Markedet bedrer seg nå og vi har en økende andel av skipene på indekskontrakter. Da tror vi på økte skipsverdier og at investorene våre kan glede seg over et nybyggingsprosjekt uten finansieringsrisiko. Det kan bli veldig god avkastning, sier Skarsgård.
Inkludert åtte nybygg som skal leveres fra verft i Japan og som alle er fullfinansiert teller dagens Belships-flåte 38 bulkcarriere i supra- og ultramax-klassene.
– Vi har verden største og nyeste ultramax-flåte, sier Skarsgård.
Ved årsskiftet hadde Belships en kontantbeholdning på 128,3 millioner dollar, mens den rentebærende bankgjelden beløp seg til 103,4 millioner dollar. Det var status etter at selskapet hadde forskuddsbetalt 13,2 millioner dollar av gjelden.
I tillegg kommer leasingforpliktelser på 461 millioner dollar, ettersom rederiet har flere av sine skip på leasingavtaler med japanske motparter.
Opsjonsprisene som Belships har mulighet til å kjøpe disse skipene for ligger ifølge Skarsgård langt under markedet; mellom 20 og 50 prosent.
Rimelige nybygg
– Nå rapporteres det om ultramax bestillinger i Japan for 39 millioner dollar pr. skip med levering i 2027 og 2028. Skal man skaffe et skip med umiddelbar levering koster det over 40 millioner dollar. Våre nybygg ble bestilt og fullfinansiert på lavere priser og det første kommer senere i år, sier Skarsgård.
Og tilføyer:
– Det er de tre R’er som styrer skipsverdier: renter, rater og replacement; det vil si nybyggingspriser. Nå taler to av dem for økende annenhåndsverdier og vi tror man kommer til å se oppjusteringer.
Ved utgangen av fjerde kvartal var den bokførte verdien pr. aksje 12,30 kroner, som tilsvarer en egenkapitalandel på 33 prosent.
Den verdijusterte egenkapitalen er ifølge kvartalsrapporten mandag vesetlig høyere.
– Kan bli veldig bra
Basert på dagens kontraktsdekning og forventningene selskapet har til fraktmarkedet fremover venter styret at man kan fortsette å betale kvartalsvise utbytter.
– Markedet bedrer seg nå og vi har en økende andel av skipene på indekskontrakter. Da tror vi på økte skipsverdier og at investorene våre kan glede seg over et nybyggingsprosjekt uten finansieringsrisiko. Det kan bli veldig god avkastning, sier Skarsgård.
Capslock
21.02.2024 kl 11:41
6752
Norwegian er avhengig av setedekning gjennom året og er svært syklisk med oveflod av fly som leases..
Belships lever på den meste faste kontrakter og litt spot marked og hvor skipsverdien bestemmes av "få" båter i markedet med lang bestillingstid på nye båter. Og ikke minst, Belships eier skipene .
Belships lever på den meste faste kontrakter og litt spot marked og hvor skipsverdien bestemmes av "få" båter i markedet med lang bestillingstid på nye båter. Og ikke minst, Belships eier skipene .
Strategi
21.02.2024 kl 11:36
6631
Ikke uenig, det kommer an på hvordan man sammenligner.
Jeg snakker om det fundamentale samt driftsmodell , ledelse, soliditet og fremtidige innkjøp.
På de fleste parametere leverer BELCO meget bra .
Jeg snakker om det fundamentale samt driftsmodell , ledelse, soliditet og fremtidige innkjøp.
På de fleste parametere leverer BELCO meget bra .
Capslock
21.02.2024 kl 10:35
6610
Næhh... Belships er i en helt annen klasse og helt forskjellig segment enn Norwegian. Sissener styrer unna Norwegian :
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/02/16/8098639/sissener-i-aksjepodden-styrer-unna-norwegian-til-tross-for-knalltall
De er ikke sammenlignbar i det hele tatt .
:)
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/02/16/8098639/sissener-i-aksjepodden-styrer-unna-norwegian-til-tross-for-knalltall
De er ikke sammenlignbar i det hele tatt .
:)
Strategi
21.02.2024 kl 08:09
6742
Etter min mening er BELSHIPS
(BELCO) på sjøen sammenlign bar med Norwegian i luften.
God ledelse, god økonomi, sterkt marked, sterke fremtidige kontrakter med store fordeler- undervurdert i sitt segment samt en historikk som Norwegian - som ikke har vært studert godt nok.
Sterke kursmål som stadig flyttes opp.
Det er på tide å begynne å grave frem fakta rundt BELCO fra A til Å.
Denne har gått lenge under radaren.
Mitt tips er at denne blir en "veldig" god og sikker investering LONG.
Norwegian er og kommer fortsatt til å være en perle og den er ikke ferdig som investering, den vil fortsette å fly høyt.
BELCO tror jeg sterkt på da den har alt det fundamentale på plass.
For meg blir denne neste mann ut.
Her er det bare å grave grundig og snu steiner så finner man "gullet".
(BELCO) på sjøen sammenlign bar med Norwegian i luften.
God ledelse, god økonomi, sterkt marked, sterke fremtidige kontrakter med store fordeler- undervurdert i sitt segment samt en historikk som Norwegian - som ikke har vært studert godt nok.
Sterke kursmål som stadig flyttes opp.
Det er på tide å begynne å grave frem fakta rundt BELCO fra A til Å.
Denne har gått lenge under radaren.
Mitt tips er at denne blir en "veldig" god og sikker investering LONG.
Norwegian er og kommer fortsatt til å være en perle og den er ikke ferdig som investering, den vil fortsette å fly høyt.
BELCO tror jeg sterkt på da den har alt det fundamentale på plass.
For meg blir denne neste mann ut.
Her er det bare å grave grundig og snu steiner så finner man "gullet".
Redigert 21.02.2024 kl 08:11
Du må logge inn for å svare
Strategi
20.02.2024 kl 15:35
6811
boupa skrev Pareto oppjusterer også fra 23 til 29.
På høy tid at markedet begynner å se på Belco med nye øyne.
Selskapet fremstår i ny drakt, her er orden på det meste og kursmålene raser opp.
Selskapet fremstår i ny drakt, her er orden på det meste og kursmålene raser opp.
boupa
20.02.2024 kl 09:02
6911
Opp 3 og 5 kroner det da om jeg ikke husker helt feil.
Rettelse 3 og 3.
Rettelse 3 og 3.
Redigert 20.02.2024 kl 09:04
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
20.02.2024 kl 08:56
6909
Meglerhusene Norne securitas og Fearnley har begge kommet med for Belship.
Begge oppdaterer sine rekommandasjoner med kjøp på kursmål 29 NOK resp. 27 NOK.
Begge oppdaterer sine rekommandasjoner med kjøp på kursmål 29 NOK resp. 27 NOK.
Redigert 20.02.2024 kl 08:57
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
19.02.2024 kl 15:14
7023
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/19/8099575/har-sendt-2-3-mrd.-til-eierne
Belships fortsetter å betale utbytter etter resultater som overgikk forventningene. Siden andre kvartal 2021 har eierne fått 225 millioner dollar. Omregnet i kroner tilsvarer det 2,36 milliarder basert på mandagens vekslingskurs. – Vi er fornøyde. Dette ble et knallbra kvartal og år som helhet, der det ikke bare har vært enkelt å manøvrere, sier rederisjef Lars Christian Skarsgård til Finansavisen. De siste to årene er det besluttet og utbetalt 8,70 kroner pr. aksje
Markedet bedrer seg nå og vi har en økende andel av skipene på indekskontrakter. Da tror vi på økte skipsverdier og at investorene våre kan glede seg over et nybyggingsprosjekt uten finansieringsrisiko. Det kan bli veldig god avkastning, sier Skarsgård. Selv eier rederisjefen 900.000 aksjer til en børsverdi av vel 19,9 millioner kroner, pluss at han sitter med fem millioner aksjeopsjoner."
Belships fortsetter å betale utbytter etter resultater som overgikk forventningene. Siden andre kvartal 2021 har eierne fått 225 millioner dollar. Omregnet i kroner tilsvarer det 2,36 milliarder basert på mandagens vekslingskurs. – Vi er fornøyde. Dette ble et knallbra kvartal og år som helhet, der det ikke bare har vært enkelt å manøvrere, sier rederisjef Lars Christian Skarsgård til Finansavisen. De siste to årene er det besluttet og utbetalt 8,70 kroner pr. aksje
Markedet bedrer seg nå og vi har en økende andel av skipene på indekskontrakter. Da tror vi på økte skipsverdier og at investorene våre kan glede seg over et nybyggingsprosjekt uten finansieringsrisiko. Det kan bli veldig god avkastning, sier Skarsgård. Selv eier rederisjefen 900.000 aksjer til en børsverdi av vel 19,9 millioner kroner, pluss at han sitter med fem millioner aksjeopsjoner."
boupa
19.02.2024 kl 12:50
7125
Capslock skrev Noen som vet når tid utbytte kommer på konto ?
De deler det opp i 2 utbetalinger 29. februar og 1. mars.
msmekk
19.02.2024 kl 10:10
7092
Dette var virkelig bra og veien videre ser enda bedre ut. Vil nok sige opp sakte men sikkert fremover
ErikNordnet
19.02.2024 kl 09:58
7121
Meget sterk rapport.
Synes Belco er blandt de mest aksjonærvennlige selskapene på Oslo børs. Bra miks mellom utbytte og tilvekst.
Bra økning i resultatet fra forrige kvartal :)
Q4
EBITDA of USD 40.8m including USD 9.6m from Lighthouse Navigation
Net result of USD 22.6m
Declared dividend of NOK 0.60 per share
Q3
EBITDA of USD 33.0m
Net result of USD 15.3m
Declared dividend of NOK 0.45 per share
Synes Belco er blandt de mest aksjonærvennlige selskapene på Oslo børs. Bra miks mellom utbytte og tilvekst.
Bra økning i resultatet fra forrige kvartal :)
Q4
EBITDA of USD 40.8m including USD 9.6m from Lighthouse Navigation
Net result of USD 22.6m
Declared dividend of NOK 0.60 per share
Q3
EBITDA of USD 33.0m
Net result of USD 15.3m
Declared dividend of NOK 0.45 per share
Winter is Here
19.02.2024 kl 07:10
7416
Utbytte: NOK 0.60
De har 42 prosent av flåten som er signert for de neste 4 Q til USD 16 700
De har flere båter som er gjeldfrie nå
Cash breakeven for 2024 of about USD 10 900
"Belships gjør det bedre enn markedet
Belships legger frem tallene for fjerde kvartal."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/19/8099356/belships-gjor-det-bedre-enn-markedet
De har 42 prosent av flåten som er signert for de neste 4 Q til USD 16 700
De har flere båter som er gjeldfrie nå
Cash breakeven for 2024 of about USD 10 900
"Belships gjør det bedre enn markedet
Belships legger frem tallene for fjerde kvartal."
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/19/8099356/belships-gjor-det-bedre-enn-markedet
Redigert 19.02.2024 kl 07:14
Du må logge inn for å svare
boupa
16.02.2024 kl 08:00
7734
Rapport over helga da, skal se at det blir noenlunde samme utbetaling som sist på 45 øre, kanskje 40. Det viktigste vil uansett være utsikter videre i 24. Ikke vært særlig hyggelig uke dette, kan fort ramle videre neste uke om rapporten blir dårlig mottatt.
boupa
23.01.2024 kl 12:43
8476
Belships er en aksje som passer best for langsiktige investorer med fokus på utbytte. Over 30% oppside er vel ikke så aller verst. Kan jo kjøpe gogl i stedet, varierer litt mer og er lettere å trade.
Capslock
23.01.2024 kl 11:37
8529
Innen utgangen av 2024...det blir jo som å se på at malingen på veggen skal tørke.......... :`/
ErikNordnet
23.01.2024 kl 05:41
8681
Shippinganalytiker Ingeborg Almås i Clarksons Platou fremhever sine tre favoriter
Belships:
– Belships har klart å vokse og fornye flåten gjennom attraktive japanske leaser, samtidig som de har eierskap i en operatørvirksomhet som har vist seg å være veldig lønnsom i sterke tørrlast markeder. På våre tall, så bygges NAV-en til 31,5 kroner per aksje ved utgangen av 2024.
Belships:
– Belships har klart å vokse og fornye flåten gjennom attraktive japanske leaser, samtidig som de har eierskap i en operatørvirksomhet som har vist seg å være veldig lønnsom i sterke tørrlast markeder. På våre tall, så bygges NAV-en til 31,5 kroner per aksje ved utgangen av 2024.
General T
18.01.2024 kl 17:08
8994
Q3 resultater? Egentlig, 0,45 kr er ikke spesielt bra (under 10%) hvis mann tenker på risiko nivå, Belco har andre fordeler ( fremtiden f.eks) som gjør dem interessant
boupa
18.01.2024 kl 14:53
8996
Hvor har du dette fra? De har ikke annonsert utbytte ennå, og Q4 er ikke før 19. februar.
Startruck
18.01.2024 kl 13:59
8947
Belco har betalt ut 8,10 kr i utbytter siden september 2021. Med dagens kurs på snaut 21 kr betyr det (teoretisk) kurs på ca 29kr uten utbytteutbetaling (man kunne jo for eksempel brukt likviditeten til å kjøpe tilbake aksjer). Alternativt så ser man på dagens kurs og trekker ut de utbyttene man har fått av snitt (de tre siste har vært tilbakebetaling av kapital og går direkte på snittkurs, øvrige har vært tradisjonelle utbytter som ikke har påvirket snittkursen).
Det har vært et par trangere år etter covid-bonanzaen. Ratene kommer vel neppe tilbake dit (med det første) men "alle" spår jo tørrbulk opp i tiden fremover, og mye ligger godt til rette for Belco.
Akkurat som at Belco fikk kontrakter med lengre horisont for typisk 23-25 000 USD når ratene lå kunstig høyt, vil de kunne få noe lignende nå når de kanskje ligger kunstig lavt. Jeg blir ikke overrasket over om kontrakter som snart blir signert på 2-3 år da de gamle går ut vil ligge på 18-20 000, dvs 4-6000 høyere enn dagens nivåer. Når vi kjenner break even på rundt 11 000 daglig blir det gode penger av dette også.
Det har vært et par trangere år etter covid-bonanzaen. Ratene kommer vel neppe tilbake dit (med det første) men "alle" spår jo tørrbulk opp i tiden fremover, og mye ligger godt til rette for Belco.
Akkurat som at Belco fikk kontrakter med lengre horisont for typisk 23-25 000 USD når ratene lå kunstig høyt, vil de kunne få noe lignende nå når de kanskje ligger kunstig lavt. Jeg blir ikke overrasket over om kontrakter som snart blir signert på 2-3 år da de gamle går ut vil ligge på 18-20 000, dvs 4-6000 høyere enn dagens nivåer. Når vi kjenner break even på rundt 11 000 daglig blir det gode penger av dette også.
Ebit
18.01.2024 kl 13:41
8791
Winter is Here skrev Imorgen eller 19 Feb når Q4 skal presenteres?
Utbyttet for kvartalet er 0,45 kroner per aksje. 87 prosent av skipsdager for fjerde kvartal 2023 er booket til en rate på 17.800 dollar pr dag brutto. Videre opplyses det at 42 prosent av skipsdager for de neste fire kvartalene er booket på 17.800 dollar pr dag brutto.
Ebit
18.01.2024 kl 13:23
19293
boupa skrev Arctic høyner til 28 kr.
Forventer et utbytte på min 0,45 NOK, når Q4 utbyttet annonseres i morgen.
Mulla3
17.01.2024 kl 12:55
19641
Belship har vel gått mer eller mindre sidelengs i 2 år. Mellom 24-16 kr.
I mellomtiden har aksjen gitt oss gode utbytter.
I mellomtiden har aksjen gitt oss gode utbytter.
boupa
17.01.2024 kl 12:36
19642
Børsen er fullstendig råtten. Belco har dessuten gått knallbra en god stund nå, at den er ned litt en dag betyr null og niks i det lange løp. Folk posisjonerer seg nå for den gode trenden de forventer skal komme utover året. Opp til hver enkelt å bestemme om de vil hoppe av med gevinsten de har eller bli med på videre opptur.
Fizberg
17.01.2024 kl 11:09
19583
Det raske kursfallet ned mot NOK 19,86 for kort tid siden tyder på en gevinstsikring, ikke dumt det heller, men kurstrenden for BELCO er fortsatt oppadgående..
Fizberg
17.01.2024 kl 10:00
19662
I en fersk analyse i går fra Arctic Securities gjengitt i Finansavisen i dag høynes kursmålet for Belships fra NOK 24,70 til NOK 28,40.
Belships-kursen beveger seg i dag sakte oppover og aksjen omsettes nå for NOK 20,65, så det går foreløpig rette veien.
Belships-kursen beveger seg i dag sakte oppover og aksjen omsettes nå for NOK 20,65, så det går foreløpig rette veien.
boupa
16.01.2024 kl 12:03
19924
Helt enig, men den har alltid gått litt under radaren. Voldsom motstand på 20 kr her nå, men den prøver seg hver eneste dag. Lite eller ingen motstand etter det.
Mulla3
15.01.2024 kl 13:59
20202
Litt utroli at en aksje med så god avkastning er priset så lavt, men en skal ikke se bort i fra at antall frie aksjer kan være en årsak.
boupa
15.01.2024 kl 13:12
20212
boupa skrev Pareto fra hold til kjøp og kursmål 23 kroner.
Fearnley øker fra 23 til 24. Samtlige meglerhus som følger Belco har nå kjøp.
Fizberg
09.01.2024 kl 16:19
20951
Shen skrev Hvor ser du dette?
Transaksjonen på 4152922 BELCO-aksjer til kurs kr 18,15 fremgikk av handelsloggen til DNB Markets ved børsstart i dag tidlig.