Belco - En pengemaskin

Buzzi
BELCO 08.11.2023 kl 14:21 44236

På dette forum opprettet jeg for vel ett år siden et innlegg under tittelen "Belco - Børsens desiderte beste tørrbulkaksje". Så langt har det vist seg å være riktig.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Mulla3
29.08.2024 kl 15:58 6850

Hva er det som holder aksjen nede. Belco må jo få økt verdi når det nye flåten er på plass. Da vil jo verdiene i selskapet øke. Det forundrer meg at vi ikke ser en stigning I aksjen allerede, når selskapet vil bli mer vert med flere skip i flåten. Noen får kjøpt svært billige aksje for tiden.
desirata
29.08.2024 kl 18:35 6741

Det finnes ingen billige eller dyre aksjer. Dagens kurs er den rette, slik fungerer markedet.

Hadde du trodd den var billig, hadde du stamper gård & grunn og kjøpt for alt du hadde.
msmekk
12.09.2024 kl 09:21 5873

ABG har fremdeles kursmål kr 39 på Belship, dette gir idag over 100% oppside til kursmål. God risk reward for inngang her nå for den tålmodige investor. Bulkmarkedet ventes å toppe ut tidligst i 2028-29
Mulla3
12.09.2024 kl 10:52 5766

Det er ikke vanskelig å vente til 28-29 så lenge de betaler ut bytte. Slik som det har vert med utbytter i Belco har vi fått en brukbar avkastning.
Massimo
24.09.2024 kl 09:20 5319


Belco er flinke og tenker alltid på aksjonære

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/09/24/8183292/belships-har-vedtatt-ekstraordinaert-utbytte

En ekstra krone pr. aksje du har

Massimo
26.09.2024 kl 09:07 4966


Bare et par dager igjen av Q3 -24

Da skal det forberedes et ordinært utbytte for de tre måneder
"mer cash enn vi trenger" var vel ordene som ble brukt når det extra-utbyttet ble besluttet for noen dager siden

Belco leverer til aksjonærene! :-)

desirata
26.09.2024 kl 11:30 4848

Greit nok, men hvorfor faller Belco så mye idag, bulk o.a. shipping er opp ?
Mulla3
26.09.2024 kl 12:31 4778

Vi fikk kr 1 i utbytte så nå er kassa tom. Det kan jo virke som det er slik. Men det handler vel om at noen har sin egen agenda. Vi enkle småaksjonærer klarer ikke å forstå de fiffige måtene noen tjener penger på. Når du er på børs kan du glemme de hederlig riddere. Nå har du tråd in blant ulver og hyener.
megabea
26.09.2024 kl 20:20 4572

Dette var da voldsomt.
I Q2 rapporten, som du leste?, så kunne du se at inntjeningen EPS var ned 30% fra i fjor og at utbyttet ble presset opp til 70% av netto resultat, dette var utover utbytte politikken som sier maks 50% av net result. Altså de presset grenser for å holde oppe utbyttet, og nå ga de et ekstra utbytte på kr 1.

Belco er godt i gang med å forberede seg på dårligere tider. De selger skip dyrt mens de ennå kan og kjøper inn nye skip som vil bli mer attraktive i et bulk bear marked. De inngår langsiktige kontrakter slik at spot marginen/eksponeringen går ned.
I sin Q2 rapport så ga de deg alle signaler at vi er/har passert toppen av syklusen for denne gang.
Dette har finansmiljø og investorer fått med seg og posisjonerer seg deretter.

Du beskriver "vi enkle småaksjonærer" de kan også lese rapporter og basere seg på realiteter og fakta når de kjøper.
At det er kjekt å hause hverandre opp på børs tråder fører nødvendigvis ikke til gode investeringer.

Og ja helt til slutt jeg har fortsatt aksjer i belco som jeg vil beholde iht min investerings strategi.



shipanalyse
27.09.2024 kl 11:28 4301

Kinesisk import av jernmalm har økt med 5,2%-kullimport med 11,8%-kornimport med 6,1 % i år.
Lav flåtevekst holder tørrlastmarkedet stramt
Mulla3
27.09.2024 kl 12:05 4256

Så kan vi forvente en oppgang.
megabea
27.09.2024 kl 12:45 4209

Belco frakter ca 5% med jernmalm, så det slår ikke så mye ut i seg selv. Imidlertid så er det posetivt ved at det opprettholder veksten i Kina som fører til mer varehandel (samt bygging av nye skip) og økt transport behov av andre varer.

Flåteveksten er på 3,5%, som ikke fører til vekst gitt 30år nedskriving, selv om det kommer 70 nye skip i løpet av 2024 så er det forventet at dette holder seg.
Ordreboka er nær all time low slik at markedet for lange kontrakter ser posetivt ut (83% i Q3) selv om syklusen er mot oss.
Les Q2 rapporten før Q3 kommer så er det lettere å sammenligne pluss en selv kan gjøre seg opp en mening.
megabea
27.09.2024 kl 15:06 4094

Jeg ser her at det kan misforstås dette med flåtevekst og ordrebok.
Dette er ikke for Belco men for hele bulkmarkedet på verdens basis, dette for å belyse konkurranse utsiktene.
Nybygging matcher for tiden avgangen. Hva et evt gråmarked kan ta unna er usikkert.
Belcos nye tilganger samt markedet kan dere lese om i Q2 rapporten.
Tøff
04.10.2024 kl 14:59 3599

Utbytte på 1kr er på konto. Skal vi håpe litt utbytte for 3 kv. også. En 50-øring kanskje? Aksjekursen holdes i en skrustikke i underkant av 20 kr. Hvor går vi herfra?
Massimo
04.10.2024 kl 15:12 3579


Ser man på det som en langsiktig "sparegris" el.l så kan man jo kjøpe flere og vente på neste utbytte, så neste osv...
Massimo
09.10.2024 kl 15:35 3196



Today:

the panamax index, which usually carries about 60,000-70,000 tons of coal or grain cargo, increased 26 points to 1,441 points;
and the supramax index added 7 points to 1,264 points.

shipanalyse
11.10.2024 kl 08:56 2981

Rederienes kredittverdighet.

Utsiktene er best i tørrlast og tank.
Lavere belåningsgrad gir høyere utbytter.
Stigende skipsverdier bidrar til større finansiell fleksibilitet
Massimo
11.10.2024 kl 09:02 2966



https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/11/8190504/clarksons-lavere-belaningsgrad-gir-hoyere-utbytter-i-shipping

Godt posisjonert

Stigende skipsverdier bidrar også til større finansiell fleksibilitet og evne til å stå i mot en nedtur på tvers av sektoren, heter det.

Suhm tror de fleste rederiene som meglerhuset dekker vil fortsette å se forbedringer i kredittprofilene sine gjennom 2025, drevet av en sunn kontantstrømgenerering og bedre balanser. Disse faktorene støtter gunstige utsikter til tross for makroøkonomisk usikkerhet.

Mange selskaper er etter hans mening godt posisjonert for å navigere i økonomiske utfordringer. Tørrbulk- og tankrederiene har ifølge Suhm de gunstigste utsiktene.

Og selv i segmenter der inntjeningsveksten har begynt å avta drar mange fortsatt nytte av lave belåningsnivåer etablert under forrige oppgangsyklus.

Selskaper som har redusert gjelden er godt posisjonert for å takle potensiell økonomisk motvind. Med aldrende flåter og lavere ordrebøker vurderes risikoen for overkapasitet på tilbudssiden dessuten generelt som liten.

Tøff
14.10.2024 kl 15:58 2627

Fra FA i dag. Nevner ikke Belships med et ord. Greit det.

DNB Markets har salg på omtrent det som er av norske børsnoterte tørrlastaksjer. – Forventningene for vinteren og 2025 er for høye og det vil sannsynligvis komme betydelige negative estimatendringer, sier Jørgen Lian i DNB Markets.
Redigert 14.10.2024 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
desirata
14.10.2024 kl 16:56 2555

DnB er snodige. Ikke lenge siden da var veldig positive til Gogl og 2020, kursmål henholdsvis 170 og 200.

Vi har diskutert dette før med MPC som de har spådd under 10kr. Den er nå 24kr og har mottatt flere kroner i utbytte på toppen.

Glem de tullingene i DNB er mitt råd
DividendYield
14.10.2024 kl 17:04 2541

Blir nevnt at cape er mest følsomt for en nedtur, og belships har vel ikke noe særlig av de.
Massimo
17.10.2024 kl 12:24 2223


BELCO = favoritt

Superbull på tørrlast

Clarksons-analytiker Frode Mørkedal mener at tørrlastaksjene er svært attraktive priset.
På Oslo Børs er Belships og Golden Ocean favorittene.

https://www.finansavisen.no/shipping/2024/10/16/8192912/superbull-pa-torrlast


Blant de billigste aksjene i sektoren finner vi Belships og Star Bulk,
men også Golden Ocean handles til en betydelig rabatt, sier han.
Massimo
25.10.2024 kl 11:34 1741


ABG oppdaterer kursmål på Belships (leses i FA i dag)

Nytt mål er 37 kroner



Massimo
30.10.2024 kl 12:59 1434

Litt om tørrbulk fra ABG analytiker


I likhet med stortank har tørrbulk fremdeles en overkommelig ordrebok, nå tilsvarende omlag ti prosent av dagens flåte. Det er riktignok høyere enn hva den var for ett og to år siden, men fremdeles lavt nok til at flåteveksten sannsynligvis blir lavere enn etterspørselsveksten. Vi estimerer flåtevekst på cirka to prosent hvert år i perioden 2024–2026, omlag halvparten av etterspørselsveksten vi venter i samme periode, og godt under gjennomsnittlig etterspørselsvekst siste 20 år, som er på fem prosent.


Petter Haugen i ABG Sundal Collier

Som kjent har Kina nylig iverksatt flere støttetiltak for å fremme sin økonomiske aktivitet. Selv om vi mener dette ikke bør være særlig overraskende, er vissheten om at styresmaktene der synes villige til å komme med finanspolitiske tiltak opp mot økonomien generelt, og boligmarkedet spesielt, godt nytt for tørrbulkshipping.

Redigert 30.10.2024 kl 13:00 Du må logge inn for å svare
msmekk
31.10.2024 kl 11:40 1221

Det er bare utrolig å få kjøpt Belship her nede. Håper det lagger litt videre så det blir skremt ut flere.
Massimo
14.11.2024 kl 07:12 657


Godt levert!


HIGHLIGHTS

* EBITDA of USD 27.0m including USD 1.5m from Norwegian Bulk Carriers
* Net result of USD 19.3m
* Declared dividend of NOK 0.50 per share, in addition to the extraordinary
dividend of NOK 1.00 per share paid in October
* Sold two debt-free Supramax vessels (2016-built) for a total of USD 56.6m
with a book gain of USD 6.5m
* First newbuilding BELGRACE was delivered in September and entered a contract
of about 18 months at USD 16 500 gross per day
* TCE of USD 16 724 gross per day for owned fleet
* 80 per cent of ship days in Q4 2024 are fixed at USD 16 200 gross per day
* 37 per cent of ship days in the next four quarters are fixed at USD 16 200
gross per day
* Cash breakeven for 2024 of about USD 10 900 per day per vessel
* Uniform fleet of 42x Ultramax vessels including 12x newbuildings


https://newsweb.oslobors.no/message/632144
Winter is Here
14.11.2024 kl 07:48 586

Bra, jeg håper at denne rapportentrksten ikke skremmer de fleste investorne.

The average spot market rate for Ultramax vessels according to the Baltic Exchange is currently at about USD 13 000, displaying a weak trend in October and November. The FFA market (Forward Freight Agreements) currently indicates a market average of around USD 14 000 for the next twelve
months
Redigert 14.11.2024 kl 09:09 Du må logge inn for å svare
Massimo
14.11.2024 kl 08:06 541


Gidder man å lese rapporten, så ser man at Belco har inngått lengre kontrakter med vesentlig bedre rater enn spot rater

Hvem går på spot i dag da??? Eldre skip som ikke får lengre avtaler :-))