Belco - En pengemaskin

Buzzi
BELCO 08.11.2023 kl 14:21 54850

På dette forum opprettet jeg for vel ett år siden et innlegg under tittelen "Belco - Børsens desiderte beste tørrbulkaksje". Så langt har det vist seg å være riktig.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Startruck
I går kl 19:49 519

Da må det skje raskt iom at 61% inkl styret allerede har gitt signal om at budet er akseptert. Vi får nå se da hvem som har lagt inn budet her, ingen hadde blitt sjokkert tror jeg om det er noe Fredriksen-greier i bakhånd her.

Litt vemodig at et av børsens eldste selskaper nå blir borte.
Redigert i går kl 19:50 Du må logge inn for å svare
Me
I går kl 19:58 490

Tørrlastrederiet Belships melder torsdag ettermiddag at selskapet Blue Northern BLK, en såkalt «special purpose vehicle» for investeringsselskapet EnTrust, har lagt inn et bud på det Oslo Børs-noterte selskapet.
Buzzi
I går kl 20:17 412

Er ganske så sikker på at vi Belship-aksjonærer har noe å glede oss til ganske så snart, tipper jeg.
Dette var det jeg avsluttet med i mitt innlegg den 13-12-24
Budet kom riktig nok fra et annet hold enn Fredriksen, og ble litt lavere enn det jeg antydet, men bra gevinst blir det uansett.
Men det jeg ikke skjønner er at noen selger seg ut av Belship på Kr.15,- og Kr.16,- osv, selv etter at det er børsmeldt at hovedaksjonær Frode Teigen, planlegger og vurderer strategiske grep med sin aksjepost på ca. 54% av selskapet, da bør jo de aller fleste skjønne at det vil skje noe før eller seinere. Synes egentlig synd på dem som nå har solgt på slike lave nivåer, dette budet var tilnærmet varslet.