Belco - En pengemaskin
På dette forum opprettet jeg for vel ett år siden et innlegg under tittelen "Belco - Børsens desiderte beste tørrbulkaksje". Så langt har det vist seg å være riktig.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Hverken 2020 Bulkers eller Golden Ocean, kan ikke vise til tilnærmet samme avkastning som Belco, dette gjelder både prosentvis avkastning i form av utbytte, så vel som egenkapital.
I Finansavisen i dag skrøt de av 2020 Bulkers som hadde utbetalt et utbytte et samlet utbytte for siste 12 mnd. på 0,72 dollar, altså en avkastning på 8% i forhold til aksjekurs. I morgen kommer Belco med sitt resultat, og om det ikke blir mer enn Kr.0,50 i utbytte pr. aksje, (Jeg tror det blir mer), så har de da utbetalt et samlet utbytte for siste 12 mnd. på Kr.2,55, og det gir en avkastning på ca. 15% i forhold til aksjekurs. Vi snakker da om nesten dobbelt så høy avkastning. Golden Ocean kommer heller ikke til å nå opp mer en ca. halvveis til det Belco presterer.
Belco er på billigsalg i forhold til 2020 Bulkers og Golden Ocean, takket være at analytikere og Finansavisa har mer fokus på de største rederiene, men tallene lyver ikke. Belco er priset som om 2020 Bulkers og Golden Ocean skulle være priset til Kr.50,- til Kr.60,- nå i dag, da hadde det vært mange som hadde kastet seg på.
Belco er fortsatt Børsens desiderte tørrbulkaksje, ingen over og ingen ved siden av.
Capslock
I dag kl 05:36
108
Jeg har fulgt Belco lenge og var aksjonær forrige gang hvor kjøpet ble foreslått til en skampris og transaksjonen ble ikke noe av men derimot økte aksjeverdien ganske betraktelig. Og det var jo bra siden min inngangsverdi var høyere enn budet på selskapet.
Buzzi
I går kl 20:17
565
Er ganske så sikker på at vi Belship-aksjonærer har noe å glede oss til ganske så snart, tipper jeg.
Dette var det jeg avsluttet med i mitt innlegg den 13-12-24
Budet kom riktig nok fra et annet hold enn Fredriksen, og ble litt lavere enn det jeg antydet, men bra gevinst blir det uansett.
Men det jeg ikke skjønner er at noen selger seg ut av Belship på Kr.15,- og Kr.16,- osv, selv etter at det er børsmeldt at hovedaksjonær Frode Teigen, planlegger og vurderer strategiske grep med sin aksjepost på ca. 54% av selskapet, da bør jo de aller fleste skjønne at det vil skje noe før eller seinere. Synes egentlig synd på dem som nå har solgt på slike lave nivåer, dette budet var tilnærmet varslet.
Dette var det jeg avsluttet med i mitt innlegg den 13-12-24
Budet kom riktig nok fra et annet hold enn Fredriksen, og ble litt lavere enn det jeg antydet, men bra gevinst blir det uansett.
Men det jeg ikke skjønner er at noen selger seg ut av Belship på Kr.15,- og Kr.16,- osv, selv etter at det er børsmeldt at hovedaksjonær Frode Teigen, planlegger og vurderer strategiske grep med sin aksjepost på ca. 54% av selskapet, da bør jo de aller fleste skjønne at det vil skje noe før eller seinere. Synes egentlig synd på dem som nå har solgt på slike lave nivåer, dette budet var tilnærmet varslet.
Me
I går kl 19:58
643
Tørrlastrederiet Belships melder torsdag ettermiddag at selskapet Blue Northern BLK, en såkalt «special purpose vehicle» for investeringsselskapet EnTrust, har lagt inn et bud på det Oslo Børs-noterte selskapet.
Startruck
I går kl 19:49
673
Da må det skje raskt iom at 61% inkl styret allerede har gitt signal om at budet er akseptert. Vi får nå se da hvem som har lagt inn budet her, ingen hadde blitt sjokkert tror jeg om det er noe Fredriksen-greier i bakhånd her.
Litt vemodig at et av børsens eldste selskaper nå blir borte.
Litt vemodig at et av børsens eldste selskaper nå blir borte.
Redigert i går kl 19:50
Du må logge inn for å svare
Mulla3
I går kl 18:49
614
Et bud på kr. 20,50 Er ren svindel. Aksjen har stått i kr 25. Og de har flere nybygg som vil være med på å løfte verdien av selskapet. Det er utrolig at ledelsen foreslår at vi skal godta budet. Aksjen har vert verdsatt til kr 40 Så kr 30 må være et minimum. Her blir småaksjonærer regelrett voldtatt.
Winter is Here
I går kl 18:09
728
Er dette et skambud med tanke på NAV, jeg tror den er på 25-26 eller priser de inn båter som kommer også ?
De har cash på ca 153,7 mill USD.
Bra for de som kjøpt seg nylig inn hvis budet går gjennom, og de andre som kjøpte under 20.5
"Aksjonærer som representerer rett over 60 prosent av aksjene har allerede forpliktet seg til å selge, ifølge meldingen.
"Belships kan bli kjøpt opp"
Rederiet Belships har mottatt et oppkjøpstilbud på 20,50 kroner per aksje fra Blue Northern, som verdsetter rederiet til 5,2 milliarder kroner.
Til sammenligning var sluttkursen onsdag på 15,84 kroner.
Styret i Belships anbefaler enstemmig aksjonærene å godta tilbudet. Aksjonærer som representerer 61,23 prosent av aksjene har allerede forpliktet seg til å selge. Dette inkluderer flere styremedlemmer og ledelsen i selskapet."
De har cash på ca 153,7 mill USD.
Bra for de som kjøpt seg nylig inn hvis budet går gjennom, og de andre som kjøpte under 20.5
"Aksjonærer som representerer rett over 60 prosent av aksjene har allerede forpliktet seg til å selge, ifølge meldingen.
"Belships kan bli kjøpt opp"
Rederiet Belships har mottatt et oppkjøpstilbud på 20,50 kroner per aksje fra Blue Northern, som verdsetter rederiet til 5,2 milliarder kroner.
Til sammenligning var sluttkursen onsdag på 15,84 kroner.
Styret i Belships anbefaler enstemmig aksjonærene å godta tilbudet. Aksjonærer som representerer 61,23 prosent av aksjene har allerede forpliktet seg til å selge. Dette inkluderer flere styremedlemmer og ledelsen i selskapet."
Redigert i går kl 18:24
Du må logge inn for å svare
desirata
18.12.2024 kl 03:33
1089
De får like mye mat o.a. varer om frakt ratene er høye eller lave. Hva var poenget ditt ?
Belco stod i 22, er nå 15. Men kan falle mye mere, se historien -
Belco stod i 22, er nå 15. Men kan falle mye mere, se historien -
msmekk
15.12.2024 kl 16:39
1762
RSI i Belco er nå nede på 30. Her har det alltid gitt gevinst å laste
msmekk
13.12.2024 kl 18:49
2164
Desirata, den enkle forklaring. Verdens befolkning øker, de skal ha mat, Strøm, varer og luxus artikler levert. Der er underskudd på Suprmaxer og ingenting bygges. Om verden går til h…. Kan vi få et problem, men tror du på det?
Capslock
13.12.2024 kl 15:56
2316
Så du mener det vil bli flere billige aksjer servert , kjøper knappen skal brukes da . God helg :)
desirata
13.12.2024 kl 14:14
2438
Alt du sier er feil:
Kommer ikke til å havne på 24kr
PE 5, mange som er billigere, bil, tank. Problemet er at E (earnings) er fra ifjor. Den blir mye lavere neste året.
Muleg siste dag på lave 16, men det kan kjøpes på 15- tallet senere i måneden.
Kommer ikke til å havne på 24kr
PE 5, mange som er billigere, bil, tank. Problemet er at E (earnings) er fra ifjor. Den blir mye lavere neste året.
Muleg siste dag på lave 16, men det kan kjøpes på 15- tallet senere i måneden.
msmekk
13.12.2024 kl 10:47
2613
Jeg tror vi havner i området 23-24kr. P/E 5 finner ikke noe billigere i shipping. Tror dette er siste dag den kan plukkes på lavt 16 tall
Redigert 13.12.2024 kl 10:53
Du må logge inn for å svare
Buzzi
13.12.2024 kl 09:49
2687
msmekk skrev Tror et bud på Belship er nærme, det blir i 2024
Bud - Har en god følelse at John Fredriksen kommer til å sluke Frode Teigens sine ca. 55% eierskap i Belship, og at det vil bli fremsatt et bud på Kr.21,- til Kr.22,- på samtlige aksjer. Belships flåte vil passe som hånd i hanske for Golden Ocean, som da vil kunne dekke et mye bredere segment av tjenester i markedet med 30 - 40 topp moderne ultramaxer. Samtidig må man huske på at Belship er det mest veldrevne selskap innen shipping på Oslo Børs, samtidig som selskapet er bunnsolid og stinn av cash.
At noen selger aksjer i Belship langt ned på Kr.16,- tallet, er for meg helt ubegripelig, da har de total mangel på innsikt i selskapet. Aksjen kommer tilbake som en rakett når markedet viser litt tendens til å stige..
Det er ikke for ingen ting at sjefen sjøl, Lars Christian Skarsgaard, over lang tid har hamstret aksjer i sitt eget selskap, det hadde han sikkert gjort nå også, men det kan han ikke hvis han sitter på viktig inside informasjon, og det er jeg ganske sikker på at han gjør.
Er ganske sikker på at vi Belship-aksjonærer har noe å glede oss til ganske så snart tipper jeg.
At noen selger aksjer i Belship langt ned på Kr.16,- tallet, er for meg helt ubegripelig, da har de total mangel på innsikt i selskapet. Aksjen kommer tilbake som en rakett når markedet viser litt tendens til å stige..
Det er ikke for ingen ting at sjefen sjøl, Lars Christian Skarsgaard, over lang tid har hamstret aksjer i sitt eget selskap, det hadde han sikkert gjort nå også, men det kan han ikke hvis han sitter på viktig inside informasjon, og det er jeg ganske sikker på at han gjør.
Er ganske sikker på at vi Belship-aksjonærer har noe å glede oss til ganske så snart tipper jeg.
msmekk
11.12.2024 kl 13:15
3030
Capslock skrev Nå farter vel ikke Belskipene gjennom Suez.
Tror et bud på Belship er nærme, det blir i 2024
msmekk
11.12.2024 kl 10:11
3218
Reduksjon av DWT for Supramax de siste år samt at det nesten ikke bygges nye skip vil gi Belship gode år så langt frem vi kan se. Tror på kommende supersyklus spesielt i supra og ultramax
Kaaresve
11.12.2024 kl 09:26
3306
GOLDMAN SER MULIG RATEFALL PÅ 30% HVIS OMDIRIGERINGENE TAR SLUTT. Dette gjeldedr spesielt tank , men også skipsfart generelt
msmekk
10.12.2024 kl 21:31
3543
Akkumulerer sakte men sikkert, tror vi kan få smell opp når som helst.
Massimo
06.12.2024 kl 12:36
3905
For noen dager siden dukket denne shippingfyren opp
500.000 aksjer
SONGA CAPITAL AS
Regner med at de kan sine saker :-)
Capslock
05.12.2024 kl 07:19
4186
SEB har nylig kursmål på 25, Blystad har posisjonert seg ....da tror jeg det er lurt å øke beholdningen i Belships :) God helg.
Redigert 06.12.2024 kl 16:14
Du må logge inn for å svare
msmekk
28.11.2024 kl 10:09
4779
SEB med kursmål 25kr mener interessen for selskapet kan være en trigger for å utløse dette. Selskapet kan fort komme i spill
Skorpionen
27.11.2024 kl 20:34
5097
SEB tar opp dekning med kursmål 25. Jeg tviler på at Kontrari selger sine aksjer rimeligere enn det. Hovedgrunnen til den lave kursen nå er vel primært at folk er usikre på hva Teigens ønske om nedsalg kan bringe. Noen tror visst at ethvert blokksalg skjer med rabatt og selger i frykt. I Belships tilfelle tror jeg nok interessen for Teigens aksjepost er stor, og at det er interessenter som kan tenke seg å betale godt over dagens kurs som er med betydelig NAV-rabatt. Selskapet er solid og selv med handelskrig og andre skjær i sjøen er det en relativt sikker havn.
Redigert 27.11.2024 kl 20:36
Du må logge inn for å svare
abbos
27.11.2024 kl 15:33
5301
Må vel få opp kursen en del før han avhender alt i en transaksjon ?😇
Gikk vel inn på 7 kroner iflg FA .
Gikk vel inn på 7 kroner iflg FA .
Buzzi
27.11.2024 kl 13:42
5437
Selvfølgelig kan en aksje defineres som kjempebillig, billig eller dyr, og det gjøres ut i fra mange forhold, ikke minst i forhold til underliggende verdier, inntjening, utbytter,gjeld,utsikter m.m..
Jeg hevder fortsatt at Belship er kjempebillig på nivåer rundt Kr.17 - 18,-, og nedsiden er minimal i forhold til oppsiden.
Du nevner Frontline, og den anser jeg ikke som kjempebillig på nivå med Belship, men vil definere Frontline som billig på nivåer rundt Kr.180 - 190,-
Jeg hevder fortsatt at Belship er kjempebillig på nivåer rundt Kr.17 - 18,-, og nedsiden er minimal i forhold til oppsiden.
Du nevner Frontline, og den anser jeg ikke som kjempebillig på nivå med Belship, men vil definere Frontline som billig på nivåer rundt Kr.180 - 190,-
desirata
27.11.2024 kl 11:04
5604
Det finnes ingen kjempebillig, ei heller billig eller dyr aksje.
Dagens kurs på enhver er den rette og alt er diskontert (innbakt) der.
Er Frontline billig idag på 182 ? Isåfall løp og kjøp -
Dagens kurs på enhver er den rette og alt er diskontert (innbakt) der.
Er Frontline billig idag på 182 ? Isåfall løp og kjøp -
Buzzi
27.11.2024 kl 10:20
5692
Kan hende du har rett i at mega-syklusen vi nå har hatt i noen år er over, men det går ikke helt i bunnen tror jeg. Kjøp når alle vil selge, og selg når alle vil kjøpe.
Heller ikke noe særlig med nedside i Belship, selskapet har mer enn nok cash, lite gjeld, stor andel av flåten på relativt høye faste rater, og et veldrevet selskap med greie kvartalsvise utbytter. Skal du være inne i shipping. så er Belship med og mange andres favoritt.
Heller ikke noe særlig med nedside i Belship, selskapet har mer enn nok cash, lite gjeld, stor andel av flåten på relativt høye faste rater, og et veldrevet selskap med greie kvartalsvise utbytter. Skal du være inne i shipping. så er Belship med og mange andres favoritt.
Kaaresve
27.11.2024 kl 10:08
5731
Ser kollegaer i Nederland antyder at en syklus nå er over - Redselen er at Trump vil ramme verdenshandelen med en tollkrig.
Buzzi
27.11.2024 kl 09:58
5766
Nei, Teigen trenger sikkert ikke penger, men det kan jo hende Golden Ocean eller noen andre store tørrbulkaktører, er ute etter Belships sin topp moderne Ultramaxflåte, og at det er mottatt et bud på aksjene til Teigen. Golden Ocean har en moderne og stor flåte av Capesize og Panamax, men ingen Ultramax, og hva er vel bedre enn å komplettere med Belships sin Ultramaxflåte, som er topp moderne og et tilstrekkelig antall skip til at det kan være attraktivt for Golden Ocean.
P/S - Kan hende dette er feil, men en liten mulighet er det for at det er det som ligger bak, men vær forsiktig, ikke bli for overivrig. Uansett, så er Belship på Kr.17,- - Kr.18,- pr. aksje kjempebillig, så noe bomkjøp blir det ikke uansett.
P/S - Kan hende dette er feil, men en liten mulighet er det for at det er det som ligger bak, men vær forsiktig, ikke bli for overivrig. Uansett, så er Belship på Kr.17,- - Kr.18,- pr. aksje kjempebillig, så noe bomkjøp blir det ikke uansett.
desirata
27.11.2024 kl 09:38
5819
Itmann skrev Vet ikke om dette inkluderer alle nybyggene?
Nybygga er kun leaset, ikke eiet. Derved ingen påvirkning for NAV. Det finnes mange shipping aksjer med samme kurs rabatt. Så tror ingen kanon gevinst her.
Hvorfor selger Teigen ? Han trenger ikke penger ihvertfall -
Hvorfor selger Teigen ? Han trenger ikke penger ihvertfall -
Winter is Here
27.11.2024 kl 07:39
6059
triggerhappy10 skrev Tipper de snakker med Golden, og at de fremsetter et frivillig bud på 25
25 kroner ? Hva er NAV på denne (De har også bra med cash tror jeg) + nye båter som kommer de neste årene ?
triggerhappy10
27.11.2024 kl 07:11
6125
oppturen skrev Kan JIN være interessert ?
Tipper de snakker med Golden, og at de fremsetter et frivillig bud på 25
Me
27.11.2024 kl 00:00
6331
Denne kommer til å gå til himmels!! Eller?
Redigert 27.11.2024 kl 09:14
Du må logge inn for å svare
Muggost
26.11.2024 kl 23:54
6342
Det er vanlig at man gir rabatt ved salg av store aksjeposter. 20% er ikke uvanlig.
Itmann
26.11.2024 kl 23:46
6357
Tenker også det. En fin oppgang ila kort tid, og videre opp hvis det kommer melding