Prising og drift frikoplet

Goldsmith
CRAYON 09.11.2023 kl 10:43 2354

Det er sjelden man ser tilsvarende frikopling mellom operativ utvikling og prising av et selskap - som vi ser i Crayon i dag.

Selskapet leverer relativt jevn vekst i omsetning og driftsresultat før avskrivinger og er godt lønnsomt.

Samtidig faller selskapets prising som en stein, og selskapet er i dag priset til omtrent 50% rabatt mot SoftwareOne; en omtrent identisk konkurrent.

Det er gode grunner til skepsisen i markedet, blant annet gjentatt reduksjon i selskapets EBITDA margin guiding, men prisingen er fullstendig frikoplet det tross alt relativt gode nivået på vekst i omsetning og driftsresultat.

Hovedgrunnen til dette er nok de "rykter" som har oppstått i etterkant av den utestående fordringen i Filipinene og en svak kontantstrøm. Filipinene fordringen er på USD 45 millioner, mens rabatten mot SoftwareOne er på ca 50x90 mill aksjer = USD 450 millioner! Det står ikke i forhold til hverandre.

Filipinene fordringen er mot myndighetene i Filipinene og Filipinenes egen internrevisjon har konstatert kravet. Fordringen vil bli betalt, men det kan ta enda mer tid!

Ser vi på resten av arbeidskapitalen så ser du at utestående fordringer i forhold til omsetningen ikke er spesielt høyt, selv med Filipinene fordringen i bøkene. I 3Q var den dårlige kontantstrømmen et resultat av lavere leverandørgjeld, ikke spesielt høye kundefordringer. Det er ikke mye å bekymre seg over.

På ett eller annet tidspunkt kommer pris og realitet til å konvergere. Da skal Crayon nesten doble seg (en rabatt mot et mye større SoftwareOne er ikke urimelig).
Dette må være et av de klareste tilfellene av feilprising i dagens marked

YNWA250505
09.11.2023 kl 10:50 2336

100% enig om må si jeg skvatt når kursen raste i går. Har fulgt Crayon og vært litt ut og inn med ymse hell på høyere kurser. Jeg fikk tak i 5k til 55.97 i går og det tror jeg er sykt billig. Enig med deg om kurs mot kr 100. Tror det kommer et bud på hele selskapet snart. Microsoft kanskje?
Obxserver
10.11.2023 kl 09:59 2112

Da har jeg begynt å posisjonere meg i Crayon.

*Ikke lenge til FED skal begynne å kutte renten.
*4 budgivere i SoftwareOne, no brainer her.
*Q4 vil levere, og er sånn sett den beste Q i denne bransjen.
*Ny CFO som vil ha fokus på arbeidskapital fremover

Ikke minst tror jeg CoPilot vil selge som varmt hvetebrød fremover.
Goldsmith
10.11.2023 kl 11:42 2044

Alttid vanskelig å spå, men med en enorm shortandel og en veldig høy aksjeomsetning siste to dager (5.2 og 2.3 millioner aksjer), samt et høy antall aksjer omsatt så tidlig på dagen i dag, er det grunn til å tro at shortcovering har startet.

Denne aksjen kan gå vesentlig den neste måneden.
Obxserver
10.11.2023 kl 12:44 1981

Største andelen short var massiv i september fordi de visste at Q3 ikke ville levere. Dette er nå priset inn og markedet ser frem mot Q4. I kombinasjon med buybacks opp mot 100mNOK (her tar de rett og slett vekk 1.5mill + aksjer fra markedet) og sesongmessig bra Q4 vil short sakte men sikkert revurdere sin posisjon.
Samtidig ser man en tendens til sektor rotasjon over til Tech aksjer.
Rassen
13.11.2023 kl 15:53 1717

Kjip nedgang i dag!! Bratt ned nå!
Sequia
13.11.2023 kl 16:03 1687

Hm, klarer den minus 10% idag på no news?
Hirsh
13.11.2023 kl 20:52 1526

Var dette om bla Crayon: https://www.dn.no/borskommentar/illevarslende-hoy-shorting-i-disse-fem-aksjene/2-1-1553478
Jeg har ikke abonnement i DN men akkurat da jeg så titelen aksje begynte å ramle.
Rassen
15.11.2023 kl 12:42 1158

Den aksjen på norsk børs som er mest shortet…. Nå begynner vi å se inndekninger tror jeg. Denne kan gå høyt framover!
Redigert 15.11.2023 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Goldsmith
14.05.2024 kl 12:00 436

Etterhvert ble markedets usynlige hånd enig!

Shortandelen er fremdeles kjempehøy, ca 14%. 1Q resultatet validerte at selskapet har en sunn drift og god kontroll på pengene. Nå er shortcaset dødt, og fremover skal alle disse aksjene kjøpes tilbake.

På samme måte som selskapet ble for billig i oktober/november, så kan selskapet fort bli for dyrt når disse aksjene skal kjøpes inn. Hvor høyt kursen skal - blir alltid et bingospørsmål, men det er vel ikke helt usannsynlig at den kan komme opp mellom 150 - 200/aksje ett sted. Det er (sannsynligvis?) langt over "virkelig verdi", men når aksjene må kjøpes - kan alt skje på kort sikt.

Dette blir veldig spennende. Og mens vi venter er det betryggende å vite at driften går i riktig retning!

Redigert 14.05.2024 kl 12:01 Du må logge inn for å svare