Norsk Titanium - Strong Endorsment from Scatec

NordicGuy
NTI 14.11.2023 kl 11:43 31944

Scatec provided more funding to Norsk Titanium.

Norsk Titanium ble notert på Euronext Growth under børsboomen. Siden den gang har aksjen falt nesten 80 prosent, og nå varsler det en strategisk gjennomgang av selskapet.
Publisert 12. sep. 2023 kl. 16.06
Lesetid: 3 minutter

KREVENDE Å HENTE KAPITAL: – Det har vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier styreleder i Norsk Titanium og adm. direktør i Scatec Innovation, John Andersen Jr.
Industri

Benedicte Storm Bamvik
Da Norsk Titanium ble notert på handelsplassen Euronext Growth i 2021 ble selskapet omtalt som «teknologisk globalt ledende» i luftfartssektoren, i deres satsing på 3D-printing av metaller, rettere sagt titan.
Selskapet ble priset til 2,1 milliarder kroner før de hentet over 400 millioner kroner i forkant av børsnoteringen, der blant annet Johan H. Andresens Ferd dukket opp på aksjonærlisten.
Til tross for at selskapet gikk på børs med underskudd på over 850 millioner kroner som hadde samlet seg opp siden starten av 2007, hevdet styreleder John Andersen at børsnoteringen ville vise seg å være en god investering «etter hvert som selskapet for alvor tar fatt på industrialiseringen».
Etter 28 måneder med kurshavari på Oslo Børs har selskapet engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
– Krevende
– Norsk Titanium har hatt god industriell fremgang det siste året, og selskapet har en stadig økende aktivitet i tett samarbeid med strategiske kunder som Boeing og Airbus, forteller styreleder John Andersen.
Styrelederen understreker også at selskapet er vitne til en økende etterspørsel etter titan-komponenter for bruk innenfor andre industrier og forsvarssektoren.
– Det har imidlertid vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier han.
– Slik situasjonen nå er i kapitalmarkedet mener vi derfor det er riktig å vurdere nærmere om den økende interessen vi ser for Norsk Titanium fra industrielle aktører, også kan være et grunnlag for tilførsel av kapital for videre vekst og utvikling.
Pengetrøbbel
Siden selskapet ble notert på Oslo Børs har aksjen rast 78,6 prosent fra 10,50 til 2,25 kroner, og har børsverdien kokt ned til 607 millioner kroner.
I april hyret selskapet inn Seaport Global Securities i New York for å hente inn ytterligere aksje- og/eller fremmedkapital i internasjonale markeder.
Kapitalen skulle støtte opp om selskapets langsiktige vekststrategi som sikter mot inntekter på 150 millioner dollar i 2026 – et mål som fortsatt står ifølge halvårsrapporten som ble sluppet i august.
Til sammenligning hadde Norsk Titanium inntekter på 3,2 millioner dollar i 2022, ned fra 5,3 millioner dollar i 2021. Kontantbeholdningen hadde også krympet med 15,2 millioner dollar år-over-år, mens resultatet landet på minus 9,4 millioner dollar, opp fra minus 16,1 millioner dollar i 2021.

STRATEGISK GJENNOMGANG: Norsk Titanium gikk på børs under noteringsboomen i 2021. Etter et kursfall på 80 prosent har de nå engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
Engasjementet av Seaport Global Securities skjedde bare et par uker etter at selskapet hadde gjennomført en rettet emisjon på 89 millioner kroner til en kurs på 3 kroner per aksje – 2,08 kroner under daværende aksjekurs.
I halvårsrapporten som ble sluppet 30. august opplyste selskapet at denne emisjonen var tilstrekkelig til å finansiere driften ut måneden, men at de var i samtaler med flere potensielle investorer angående ny finansiering.
For å «lette på videre drift» hadde de derimot fått et bro-lån på 2 millioner amerikanske dollar fra deres to største aksjonærer, Norsk Titanium Cayman Limited og Scatec Innovation, som gir Norsk Titanium likviditet ut september.
Føre var
06.03.2024 kl 15:19 5034

Er de ferdig med å surre rundt her nede, eller:)
kentove
07.03.2024 kl 02:17 4942

asbjørnsen skrev Kva PE er det basert på?
Umh, varierer fra selskap til selskap, tesla hadde vel pe på 10000 en periode.. Storebrand og DnB og andre forutsigbare selskaper tipper eg ligger på 10, lenge siden eg så på p/e... Les regnskap, guiding, meldinger og guiding... P/e og teknisk analyse funker null på euronext growth på mange firma.. Guidingen her er vel d eg ser mest på, i teorien skal selskaper kunne gi utbytte på mer enn dagens aksjekurs om 2 år, og neppe mindre årene etter mtp hva de sier om egen teknologi, fly, verdens største våpen produsent og forsvarsdepartementet i Usa som kunder med mindre materiale kjappere produksjon og støtte fra New York state.. Ikke helt fan av å tjene penger på krig, iallefall siden Nato/Usa i mine øyne er bad guys men betaler iallefall investeringer i bedre aksjer for verden
NordicGuy
12.03.2024 kl 11:44 4765

NORSK TITANIUM PRESS RELEASE TODAY:

Norsk Titanium Qualifies Component for US Department of Defense Application

PLATTSBURGH NEW YORK, March 12, 2024 — Norsk Titanium (Euronext: NTI, OTCQX:
NORSF), a global leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural
titanium components using its patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®)
technology, announces qualification of structural flight components for
Department of Defense (DoD) hardware.

In collaboration with Northrop Grumman, Norsk Titanium successfully printed a
qualified near-net-shape preform for the subsequently finished component,
dramatically reducing raw material lead times and allowing for significantly
fewer machining hours to produce the final part. Two structural titanium
components are expected to undergo first flight the second quarter of 2024.

“This was a tremendous achievement for our team. It is a critical demonstration
of our RPD® material performance and our ability to rapidly print parts for use
in defense applications,” said Nicholas Mayer, Norsk Vice President of
Commercial. “The defense sector is one of our strategic growth areas, and this
demonstration builds confidence among customers evaluating our process to
displace legacy subtractive methods,” added Mayer.


About Norsk Titanium
Norsk Titanium is a global leader in metal 3D printing, innovating the future of
metal manufacturing by enabling a paradigm shift to a clean and sustainable
manufacturing process. With its proprietary Rapid Plasma Deposition® (RPD®)
technology and 700 MT of production capacity, Norsk Titanium offers
cost-efficient 3D printing of value-added metal parts to a large addressable
market. RPD® technology uses significantly less raw material, energy, and time
than traditional energy-intensive forming methods, presenting customers with an
opportunity to better manage input costs, logistics, and environmental impact.
Billyjojimbob
12.03.2024 kl 12:17 4742

Pos strokes gir bevegelse,spennende fremover👍
NordicGuy
12.03.2024 kl 16:26 4692

From Norsk Linkedin:

Norsk Titanium

Norsk Titanium has achieved a monumental milestone by securing qualification to manufacture structural flight components for Department of Defense (DoD) hardware. This significant accomplishment highlights the aptitude of our RPD® technology, showcasing both the exceptional performance of our RPD® materials and our ability to rapidly print parts.


https://www.norsktitanium.com/media/press/norsk-titanium-qualifies-component-for-us-department-of-defense-application
kentove
13.03.2024 kl 18:10 4581

Spennende fremover, og spesielt hva de sier 24 april når regnskap og spesielt guidingen kommer, absurd prising når de sist mener inntekter og ebidta blir så høye i 2026, er som å finne en knøttliten mynt i forhold til et kronestykke for så å finne ut den er laget av gull og verdt x antall ganger mer(digresjon men gud bedre hvor liten en gullmynt på 1 gram er 🤣ble så snurt at jeg måtte rett inn å kjøpe en sølvmynt fra ka rasmussen (egentlig en bar) på ett kilo, slapp mva siden den regnes som mynt 🤣
NordicGuy
20.03.2024 kl 17:03 4426

From Norsk Titanium LInkdeIN right now - VERY IMPRESSIVE

Our value customer, Northrop Grumman, presented an overview of how they apply our process to flight-critical components at this year's 2024 National Conference for Additive Manufacturing in Hammerfest, Norway. Read more about it on our website.

https://norsktitanium.com/storage/home/24-0427-Approved-Additive-Manufactured-Titanium-for-Critical-Flight-Components.pdf
kentove
20.03.2024 kl 17:20 4452

💪🏼💪🏼 Fremdeles absurd verdsetting av selskapet, så lenge de fortsetter guidingen på 500 mill ebidta i 2026 så er prisingen her helt på trynet 🤔
Octagon
20.03.2024 kl 18:01 4438

Enig i det.

Nettopp av den grunn jeg kjøpte meg inn her, vel og merke etter emisjonen. Alltid inn etter emisjon. Finnes det det minste tegn til nær emisjon ut fra kontant situasjonen kjøper jeg meg ikke inn i selskaper. P.t. er NTI sannsynligvis bra finansiert.

Årsaken til nåværende kurs er vel at markedet fortsatt er litt "skeptisk" til om dette virkelig var siste emisjon og når en forventer en start på disse solide pluss tallene som er guidet.
Q1 vil forhåpentligvis gi noe bedre svar.
Og når så skjer, at selskapet begynner å levere og ,så vil vi se helt andre kurser..

Så om en utgår fra at de ikke behøver flere emisjoner (som jeg - etter å ha sett litt på tallene og ikke minst "cash") , så er aksjen et røverkjøp på disse nivåer.


Redigert 20.03.2024 kl 18:05 Du må logge inn for å svare
asbjørnsen
20.03.2024 kl 18:37 4414

Ja det er ikkje så hot med vekstaksje innan industri for tida...

Kva har dykk gjort med teikningsrettane dykkar? Solgt for så å kjøpt ordinær aksjer eller avvente til juni og november?
asbjørnsen
22.03.2024 kl 19:19 4286

Ingen som har gjort noko med det? :)
Slettet bruker
22.03.2024 kl 20:21 4245

Jeg har solgt endel warrants, men ikke solgt en eneste aksje siden emisjonen.
Dette er et veldig spennende case og tror det kommer mye positive nyheter fremover.
asbjørnsen
22.03.2024 kl 23:57 4241

Men vil det ikkje vere lurt å vente med å selge då?

Dersom dei no leverer på meldingar framover og kursen løfter seg så vil vell warrents følge etter... Så er jo det to periodar, juni og November.
Eg trur eg avventar og ser det litt an... men eg er usikker altså. Betre med ein fugl i hendene enn ti på taket
kentove
23.03.2024 kl 01:23 4242

Beholder warrants, og kjøper hvis jeg kan, risky emi i unotert, samt røto andre notert på de to mindre børsene som jeg ikke føler helt har verdi nok å selge, men håper å få flere til noenlunde denne prisen, majoriteten spyttet inn på 10 kr aksjen
asbjørnsen
23.03.2024 kl 07:29 4252

Ja det er sant at dei kom inn med 10kr, men då ved 278mill aksjer. No er det over 516mill aksjer, så tilbake til 10kr vil jo ta litt tid, men at det skjer burde det ikkje vere nokon tvil om dersom dei treffer på framtidsutsiktene.
PE for forsvarsindustri er vell fort i området 40-45, opp dit er det laaangt.
Slettet bruker
23.03.2024 kl 09:12 4225

Investert kapital USD 400m. Market cap før de hentet penger i siste runde var USD 22m. 94% rabatt til investert kapital. Ingen gjeld etter refinansiering. Management guiding USD 15-20 i 2024 og 150-300 i 2026. 30 prosent EBITDA margin. Det er ventet store avtaler fra blant annet Airbus og Northrop Grumman fremover. Årlig produksjonskapasitet på USD 300-400 USD. Det store spørsmålet er nå om ordre tar lengre tid enn ventet for å komme til lønnsomhet og hva som er planene for eventuell videre økt produksjonskapasitet. De burner ca 15 mill NOK i måneden med dagens omsetning så tid og økt omsetning er viktig! Håpet er at pengene i kassa skal holde frem til lønnsomhet. Det har tatt sykt lang tid og store investeringer for NTI å komme dit de er i dag, og nå er det opp til kundene for veien videre.
asbjørnsen
23.03.2024 kl 13:54 4171

Heilt sant!

Det verkar som kundane no kjem inn, ein etter ein. Gode meldingar som har komt inn dei siste mnd
kentove
05.04.2024 kl 20:03 3348

Er vel 19 dager til tallene for 2023 kommer, spent på guidingen og om det kommer noen nyheter før den tid, sinnsyk kapasitet og veldig gode nyheter siste månedene så at den enda er så billig får vi bare utnytte 😊
Hellcat
08.04.2024 kl 08:34 3196

Norsk Titanium hosts site visit and Capital Markets Update at Eggemoen 25 April

Oslo, 8 April 2024: Norsk Titanium AS (Euronext: NTI, OTCQX: NORSF), a global leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural titanium components using its patented Rapid Plasma Deposition® technology, is pleased to welcome current and potential new investors, analysts and other stakeholders to a combined site visit and Capital Markets Update at its facilities at Eggemoen outside Hønefoss from 09:30-12:00 CET on 25 April 2024.

Norsk Titanium is looking forward to this opportunity to demonstrate its leading RPD® technology and present its market outlook and investment case to its stakeholders, and will be represented by CEO Carl Johnson, CFO Ashar Ashary and Chair John Andersen jr.

Norsk Titanium’s technology centre and Norwegian production facilities are located at Eggemoen, Flyplassveien 20 outside Hønefoss. This is approximately one hour’s drive from Oslo CBD, and the company will facilitate bus transport leaving Aker Brygge at 08:00 CET and returning approximately 13:30 CET. For planning purposes participants are requested to register on ca@carnegie.no by 17 April 2024.

For more information, please contact:
Ashar Ashary, CFO Norsk Titanium AS
Email: Ashar.Ashary@norsktitanium.com
Tel: +1 518 556 8966

About Norsk Titanium:
Norsk Titanium is a global leader in metal 3D printing, innovating the future of metal manufacturing by enabling a paradigm shift to a clean and sustainable manufacturing process. With its proprietary Rapid Plasma Deposition® (RPD®) technology and installed production capacity to generate annual revenues of approximately USD 300 million, Norsk Titanium offers cost-efficient 3D printing of value-added metal parts to a large addressable market. RPD® technology uses significantly less raw material, energy, and time than traditional energy-intensive forming methods, presenting customers with an opportunity to better manage input costs, logistics, and environmental impact. RPD® printed parts are already flying on commercial aircraft, and Norsk Titanium has gained significant traction with large defense and industrial customers.

For the latest news, go to www.norsktitanium.com or follow us on LinkedIn.
NordicGuy
08.04.2024 kl 17:14 3165

Norsk Titanium hosts site visit and Capital Markets Update at Eggemoen 25 April

This is positive. You do not do capital markets update when you have nothing to say.

Full press release:
https://live.euronext.com/en/node/12403410
kentove
08.04.2024 kl 19:43 3114

Spennende, men behøves vel, dagens kurs va guidingen de har for 2026 er jo totalt misvisende, ikke akkurat en bransje som går konkurs fremover
NordicGuy
09.04.2024 kl 10:18 3012

The latest announcement by Hittech on their cooperation with Norsk Titanium - posted on LInkedin

Thank you Koen Mentink and Marco Verloop for your continued support to Norsk Titanium and additive manufacturing in general. Looking forward to the conference in Veldhoven!
Hittech Group
Hittech GroupHittech Group
4,505 followers4,505 followers
5d • 5d •

Follow
This lightweight, high-accuracy titanium structure is initially produced by removing 90% by extensive milling. This product has successfully been transferred into a product realised through additive manufacturing. Our Partner, Norsk Titanium, manufactures a pre-shape made by Rapid Plasma Deposition (3Drpd)—a technology developed and qualified for aerospace. The final shape and accuracy are realised by milling at Hittech.

Koen Mentink from our Hittech Bihca B.V. company and Nick Mayer from Norsk Titanium will give a 30-minute presentation on April 16 in Veldhoven (NL) at the Manufacturing Technology Conference, explaining how they evolved from removing 180 kg of titanium chips to 20 kg from carrier structures.

The conference, organised by the Knowledge Sharing Centre, aims to bring together technicians from the design and manufacturing industry to share knowledge about manufacturability. Register for our presentation from 11:30 – 12:00 on April 16 at the NH Conference Centre Koningshof, Locht 117, 5504 RM Veldhoven, via the link in the comments.

https://www.linkedin.com/posts/nick-mayer-a66562a_this-lightweight-high-accuracy-titanium-activity-7181692143000862720-QzFx?utm_source=share&utm_medium=member_desktop
kentove
13.04.2024 kl 19:59 2817

11 dager til q4 kommer, blir spennende guiding, lite baisere i denne tråden så hva er den potensielle nedsiden jeg eventuelt ikke ser når jeg mener denne er absurd billig i forhold til guidingen de gjentok med emisjonen?
NordicGuy
15.04.2024 kl 08:33 2720

Norsk Titanium and Airbus Aerostructures complete Master Supply Agreement negotiations
15 APR 2024 08:00 CEST

COMPANY NAME

NORSK TITANIUM AS

ISIN

NO0010969108

MARKET

Euronext Growth

SYMBOL

NTI

Oslo, 15 April 2024: Norsk Titanium AS (Euronext: NTI, OTCQX: NORSF), a global
leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural titanium
components using its patented Rapid Plasma Deposition® technology, completed
negotiations of the Master Supply Agreement with Airbus Aerostructures for the
delivery of printed preforms.


On Friday April 12, 2024 Airbus Aerostructures procurement leadership visited
Norsk Titanium’s Plattsburgh Production Center for a site tour and process
discussions. This marked the completion of Master Supply Agreement negotiations
between the companies. The Master Supply Agreement documentation has entered the
final approval cycle and is expected to be signed shortly.
Granly
15.04.2024 kl 09:22 2740

Gode nyheter :D Eg har allerede fått fylt på med nye aksjer i dag og ser frem til videre oppgang.

M.V.H
Granly.
Slettet bruker
15.04.2024 kl 18:59 2557

Den ble holdt godt igjen idag. Ingen fest før jubel meldingen med tall kan vises til
kentove
15.04.2024 kl 19:41 2537

Skyldes vel også litt børsen den er på, men med så store hovedeiere smeller kursen fort når den først kommer, snittet deres er 8-10 ganger høyere enn min inngang
Winter
15.04.2024 kl 21:15 2482

" snittet deres er 8-10 ganger høyere enn min inngang"

Selv etter den nylige emien? Nå vet jeg ikke nøyaktig hvor mange nye aksjer som kom i forhold til tidligere om det eksempelvis er 10-25% eller 50% flere.
Slettet bruker
15.04.2024 kl 22:05 2460

Nekter å tro noen tømte seg for 2millioner aksjer idag når kursen stod klar til å løpe løpsk. Det gikk frem og tilbake mellom kontoer med sperre over og under.

Får vi et bud her på hele butikken?
asbjørnsen
15.04.2024 kl 23:07 2419

Dei har vell fått kjøpt ein del til emi-pris dei som alle andre...

270mill aksjer har no blitt til 516mill.

Her tenker eg det er lurt å kjøpe det ein vil og sjå fram til 2026.

Eg har meldt meg på til den 25 april på Eggemoen, ser fram til det!
asbjørnsen
15.04.2024 kl 23:10 2419

Ja eg frykta at den kjem til å bli kjøpt opp før den går for høgt.... når ein ser på besparelse mot konvensjonell framstilling så er det jo heilt vanvittig.
Det einaste som kan true ein solid marknadsposisjon vil vere konkurrentar med tilnærma lik teknologi
Slettet bruker
16.04.2024 kl 09:24 2332

Spent på hvor store tall vi snakker om her. Forventer noen 100 millioner.
Gavepakke! Handle på disse nivåer
kentove
16.04.2024 kl 12:37 2271

Tenkte før emisjonen, de startet vel opp med rundt 10 kr aksjen, fant den ved en tilfeldighet når den bikket under kronen noen dager, så de har selvsagt fått snittet kraftig ned nå ja 😊
kentove
16.04.2024 kl 19:37 2203

Lurer litt på om dette kanskje kan være avtalen om de større komponentene med den nye G4L de har snakket om, som de holdt på med med et flyselskap, eller om det er ny kontrakt med mindre deler med den gamle G4B, uansett lite oppgang forsåvidt, blir spennende neste onsdag den 24 å se tall og ikke minst guiding, northrop grumman, Boeing og airbus blandt noen av kundene er verdt mer enn equinor hver for seg (northrop litt mindre, men tipper de har verdier og patenter som garantert er off the books via darpa og DoD(som forøvrig også har godkjent NTI), Department of defense har vel omtrent et budsjett på 3 ganger Norge totale budsjett alene så kunne vel knapt fått større kunder
kentove
17.04.2024 kl 20:15 2038

Hadde sbanken nå DnB, står kursmål 15, men ikke kem eller korti det kom på aksjen, finner ikke noe på infoen på DnB iallefall 🤔
Føre var
18.04.2024 kl 12:22 1896

Tusler og går, under radaren til de fleste enda.
Fangal
19.04.2024 kl 11:32 1751

Og der paserte vi 1 kr
Fangal
19.04.2024 kl 11:37 1746

Hvis det er Airbus kontrakten som er signert ser vi vel ganske kjapt 5 kr
http://www.cerclefinance.com/default.asp?pub=valactu&isin=NL0000235190&art=717133
Redigert 19.04.2024 kl 13:03 Du må logge inn for å svare
kentove
19.04.2024 kl 18:04 1662

Mener aksjen startet på ca 10 kr aksjen, så selv med emisjonen er vel snittet til de største eierne over 5 kr aksjen... Og mtp guidingen, så er selv det billig, guidet vel ca 300 mill ebidta i 2026, verdien e vel under det dobbelte av d, så blir en spennende q4/h2 på onsdag, men ingen analyser? Akkurat blitt overflyttet til DnB siden løsning så mens jeg venter på aksjene skal flyttes så lurer jeg på om noen har noen analyser, DnB never kun en analyse på 15 kr aksjen men finner ikke ut hvor den kommer fra, vil tro den kom tidlig i starten av selskapet...?