Norsk Titanium - Strong Endorsment from Scatec

NordicGuy
NTI 14.11.2023 kl 11:43 32516

Scatec provided more funding to Norsk Titanium.

Norsk Titanium ble notert på Euronext Growth under børsboomen. Siden den gang har aksjen falt nesten 80 prosent, og nå varsler det en strategisk gjennomgang av selskapet.
Publisert 12. sep. 2023 kl. 16.06
Lesetid: 3 minutter

KREVENDE Å HENTE KAPITAL: – Det har vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier styreleder i Norsk Titanium og adm. direktør i Scatec Innovation, John Andersen Jr.
Industri

Benedicte Storm Bamvik
Da Norsk Titanium ble notert på handelsplassen Euronext Growth i 2021 ble selskapet omtalt som «teknologisk globalt ledende» i luftfartssektoren, i deres satsing på 3D-printing av metaller, rettere sagt titan.
Selskapet ble priset til 2,1 milliarder kroner før de hentet over 400 millioner kroner i forkant av børsnoteringen, der blant annet Johan H. Andresens Ferd dukket opp på aksjonærlisten.
Til tross for at selskapet gikk på børs med underskudd på over 850 millioner kroner som hadde samlet seg opp siden starten av 2007, hevdet styreleder John Andersen at børsnoteringen ville vise seg å være en god investering «etter hvert som selskapet for alvor tar fatt på industrialiseringen».
Etter 28 måneder med kurshavari på Oslo Børs har selskapet engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
– Krevende
– Norsk Titanium har hatt god industriell fremgang det siste året, og selskapet har en stadig økende aktivitet i tett samarbeid med strategiske kunder som Boeing og Airbus, forteller styreleder John Andersen.
Styrelederen understreker også at selskapet er vitne til en økende etterspørsel etter titan-komponenter for bruk innenfor andre industrier og forsvarssektoren.
– Det har imidlertid vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier han.
– Slik situasjonen nå er i kapitalmarkedet mener vi derfor det er riktig å vurdere nærmere om den økende interessen vi ser for Norsk Titanium fra industrielle aktører, også kan være et grunnlag for tilførsel av kapital for videre vekst og utvikling.
Pengetrøbbel
Siden selskapet ble notert på Oslo Børs har aksjen rast 78,6 prosent fra 10,50 til 2,25 kroner, og har børsverdien kokt ned til 607 millioner kroner.
I april hyret selskapet inn Seaport Global Securities i New York for å hente inn ytterligere aksje- og/eller fremmedkapital i internasjonale markeder.
Kapitalen skulle støtte opp om selskapets langsiktige vekststrategi som sikter mot inntekter på 150 millioner dollar i 2026 – et mål som fortsatt står ifølge halvårsrapporten som ble sluppet i august.
Til sammenligning hadde Norsk Titanium inntekter på 3,2 millioner dollar i 2022, ned fra 5,3 millioner dollar i 2021. Kontantbeholdningen hadde også krympet med 15,2 millioner dollar år-over-år, mens resultatet landet på minus 9,4 millioner dollar, opp fra minus 16,1 millioner dollar i 2021.

STRATEGISK GJENNOMGANG: Norsk Titanium gikk på børs under noteringsboomen i 2021. Etter et kursfall på 80 prosent har de nå engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
Engasjementet av Seaport Global Securities skjedde bare et par uker etter at selskapet hadde gjennomført en rettet emisjon på 89 millioner kroner til en kurs på 3 kroner per aksje – 2,08 kroner under daværende aksjekurs.
I halvårsrapporten som ble sluppet 30. august opplyste selskapet at denne emisjonen var tilstrekkelig til å finansiere driften ut måneden, men at de var i samtaler med flere potensielle investorer angående ny finansiering.
For å «lette på videre drift» hadde de derimot fått et bro-lån på 2 millioner amerikanske dollar fra deres to største aksjonærer, Norsk Titanium Cayman Limited og Scatec Innovation, som gir Norsk Titanium likviditet ut september.
NordicGuy
20.05.2024 kl 09:13 1210

Finally, valuation published

Valuation indicates 3x upside over the next 18 months.

https://fitinvestmentideas.com/2024/05/20/norsk-titanium-valuation-3x-upside-in-18-months/

Glennis
10.05.2024 kl 11:06 1826

34 kroner tenker jeg. Kun med de 150 mill USD de guider for nå og ikke gitt noen videre nye kontrakter utover det.
Svendand
09.05.2024 kl 23:55 2111

Er det noen som kan gi estimat på kurs i januar 2027 hvis slt går strålende og et estimat hvis det "går greit"?
Sydney
09.05.2024 kl 22:24 2236

Det som hadde gjort inntrykk var om vi får se resultater av avtalene allerede på de to neste kvartalene. De vet jo hva de skal produsere fram mot nyttår og neste år. Så der er enkelt å beregne inntekter her. Ett fantastisk selskap om de leverer fremover
. Casen er utrolig

Fra 6-60 deler hos Airbus og hundrevis med boing..
Redigert 09.05.2024 kl 22:27 Du må logge inn for å svare
asbjørnsen
09.05.2024 kl 22:21 2238

Der gjer jo absolutt det, men hugs kapasiteten mtp antal produksjonsmaskiner.

Det som tek tid er å få delane kvalifisert sånn at dei kan begynde å sveise dei ut.

Her gjelde det å følge med på kor mange delar dei melder per kvartal framover
asbjørnsen
09.05.2024 kl 22:16 2250

$150mill, ebitda 30%.

Så kan du velje ein PE du synst passar, del på antal aksjer så er vi der.

Forsvar og luftfart jobbar med 40-45 typisk i PE
kaunis
09.05.2024 kl 18:43 2493

Målet er 150mill i løpet av -26. Da har de beregnet nye kunder , og har en produksjonsmulighet 300mill$
Aaleby
09.05.2024 kl 15:31 2657

Høres utrolig ut på den ene siden, potensielt underdrevet på den andre iom at nye kunder ikke er en del av den beregningen. Mao; produksjonen kan også tenkes å bli enda større.
kaunis
09.05.2024 kl 14:30 2733

Fra dagens produksjon på 6mill $ til 150 mill $ innen -26, høres nesten utrulig ut. Hvem vil mene noe om netto driftsresultat for -26. Men vi kan jo prøve og spå hva en aksje-kurs kan være 01.01-27.?
NordicGuy
09.05.2024 kl 10:46 2918

From Norsk Titanium LInkdein today:

Norsk Titanium VP Commercial, Nick Mayer speaks with Steve Darling from Proactive to announce a significant agreement with Boeing, marking a milestone in the company's aerospace-grade structural titanium components manufacturing. To learn more about this milestone, view the video.

https://www.proactiveinvestors.com/companies/news/1047019/norsk-titanium-secures-direct-supply-agreement-with-boeing-achieves-strong-growth-milestones-1047019.html
asbjørnsen
26.04.2024 kl 09:31 3499

Ja det skal bli ganske interessant å sjå kva analyser som kjem, og ikkje minst når dei kjem...

Så hadde det vore greit å bli løfta inn på OBX
oryx
26.04.2024 kl 09:20 3573

Helt ok med noe gevinstsikring på morgenen. Også forståelig etter oppgangen. Det tas imidlertid bra i mot av de som ennå ikke har fått kjøpt seg inn, og som trolig har begynt å regne på verdiene i selskapet og hvilken aksjekurs som vi faktisk snart kan se i NTI. Ser frem mot kommende uke, både med evt meldinger fra selskapet og kanskje kommer det en kjøpsanbefaling og kursmål fra et meglerhus eller to som var på Capital Market Day på Eggemoen i går :)
Redigert 26.04.2024 kl 09:23 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2024 kl 06:47 3902

Jeg hamstret på øre. Kursen falt øyeblikkelig på en meget god nyhet. Har nevnt min historie om glupskhet noen runder. Var ikke mye aktivitet på trådene her. Noen og de er meget solide investorer .
Lang historie kort. Først nervøs! Noe jeg har oversett? Før jeg innså markedet sov. Jeg måtte doble kjøpet. Doblet ble det og enda mer til!
Lang historie kort. NTI trådene koker og markedet har begynt å få øyene opp for denne juvelen. En dag er ditt kjøp på 3,04kr billig akkurat som 1,5kr virket noe dyrt for noen dager siden😀
Det er helt enormt hva NTI har fått til, helt enormt!
Du må benytte lavere kurser til å fylle kraftig på. Sitte deg på hendene eller gjøre noe annet nyttig med dem. Lykke til!
Svendand
26.04.2024 kl 00:25 4053

Takk kaunis for veldig gode refleksjoner og råd. Jeg har bestemt meg: jeg holder, og tar på lange briller og blir ikke skremt av en eventuell liten dupp før helga. Etter å ha sett FA-tv intervju med styreleder og lest en god del, ser jeg for meg at dette må gå opp opp opp. Caset virker svært godt med så solide kunder og ferdig nedbetalt utstyr/fabrikk.
Redigert 26.04.2024 kl 00:26 Du må logge inn for å svare
Bullfight
25.04.2024 kl 22:48 4197

Ja det er full krise når airbus og boing signerer, verden står ikke til påske, god natt !
kaunis
25.04.2024 kl 22:35 4245

Problemet er, at verden ikke er som da vi var barn, ingen kjenner dagen før solen går ned. Plutselig har noe forferdelig skjedd, og da er mottoet: Reddes det som reddes kan.
Bullfight
25.04.2024 kl 22:16 4344

Følge med hver dag ? Nei, du gjør leksen din, setter inn pengene og venter på gevingsten, hva som skjer fra dag til dag er unitressant.
kaunis
25.04.2024 kl 20:17 4591

Hvis du tenker slik på dette tidspunktet av utviklingen, er du for umoden til å være med på slike utviklingssaker. Men jeg vil gi deg det rådet og selge deg ut i morgen tidlig eller bli mer proff og legger en plan. En plan kan være at vurdere hvor mye kapital du kan gå inn med i morgen . Denne kapitalen bør du ikke ha bruk for på lang tid. 6mnd , 3-5år. Da kjøper du deg inn på en lavere kurs som kommer i morgen, du er ikke alene om å få skrekk for å skulle tape noen kroner (papirtap) , det er derfor det selges ned etter slike oppganger. Noen selger bare for å få kursen ned, det har de god trening i og har nok kapital til å hode ut en tid. Alt avhenger av hvor stor etterspørselen blir. Men det er ikke så viktig å få denne noen ører billigere, du kan kjøpe når du mener det er riktig å gjøre det. Så komme det viktigste, i natt må du gå gjennom dine neste 3-5 år ,og tenke på om denne aksjen/selskapet har en god fremtid eller ikke. Jeg kan gi deg et puff, jeg kjøpte i dag og tenkte ikke på prisen på dette lave nivået, og vet at jeg godt kan komme i MINUS, men det gir meg bare en god mulighet til å kjøpe flere. (dette selskapet er noe av det mest posetive jeg har opplevd på OSE( En svært umoralsk plass å ha aksjer i, her er så mye skjult dritt at du ikke må tenke normale økonomiske forhold) . Leser du på trådene i dag så forstår du at det mange som er forundret over at denne aksjen (selskap) faktisk finnes og hvor enormt de hyller fremtidsutsiktene. klare du også å forstå det samme, kan du le av din egen redsel for kursen på dine aksjer. Ta din egen vurdering, jeg ser fremover (jeg er en svært erfaren innvestor på OSE) og vil laste opp når jeg har ledig kapital, gang på gang på gang i kansje flere år fremover. Men.men, du må følge med hver dag, lykke til.
Aaleby
25.04.2024 kl 20:11 4623

“Let your profits run”

Gale-Mathias å ta tidlig gevinst i dette tilfellet når man har Airbus og Boeing som garantist for at NTI er the real deal.
Redigert 25.04.2024 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
Broker500
25.04.2024 kl 19:56 4678

Hvor mange tror du satt på den fra 2,8 til 20 kroner? Du solgte på 4,5 og noe kjøpte på 4,5...osv osv
asbjørnsen
25.04.2024 kl 19:53 4699

Hei.

Ja det var som sagt veldige tal det jobba med.

Som eg skreiv tidlegare i dag (side 6 i tråden):

"strukturdelar wave 1 og 2, Airbus og Boeing årleg 2,5milliardar USD som er eit marked dei kan ta.... dei har maskiner som kan ta unna 300mill USD no."

Så ja, med dagen maskinpark ved full utnyttelse (ved dagens drift) så kan dei ta unna 0,3/2,5 som då er ca 12% av årleg behov frå Airbus og Boeing. Så ja, dei kan nok vokse ganske kraftig kun på dei to kundane.

Og det er temmeleg unikt at dei kan/får lov til å levere til dei største konkurrentane innan kommersiell luftfart. Heilt suverent altså!
oryx
25.04.2024 kl 19:50 4708

Husker jeg kjøpte MPCC på 2,8 kroner. Solgte på 4,5 kr og var storfornøyd. Ca 1/2 år senere ble den handlet over 20 kroner. Var ikke like fornøyd da. Tålmodighet lønner seg i slike vekstaksjer.
Aaleby
25.04.2024 kl 19:36 4772

Ble forsøkt presset ned til LOD flere ganger iløpet av dagen. Ikke rart at det finnes betydelig salgsvillighet når den har tatt 3-gangeren på noen få dager. Retningen på lengre sikt bør være åpenbar.
Viggen
25.04.2024 kl 19:29 4808

Høyres bra ut. Gler meg til andre rapporterer frå samlinga. Satt og såg sendinga på fa.no og venta på eit byks opp, men istadenfor gjekk det rett ned. Noko må tydeligvis ha uroa, sjølv om eg syns det verka veldig solid.
oryx
25.04.2024 kl 19:27 4830

Korrekt, takk. Egentlig enda bedre. En styreleder som er såpass oppdatert og hands on i forhold til selskapets produkter, utvikling og videre kontraktsmuligheteter i et selskap er gull verdt.
Redigert 25.04.2024 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Halv 8
25.04.2024 kl 19:22 4842

Liten rettelse, John Andersen Jr er ikke CEO i selskapet men styreleder.
Halv 8
25.04.2024 kl 19:21 4857

Norsk Titanium leverer komponenter og det er mange av de forskjellige typene. Finner mye informasjon på presentasjonene deres og hjemmesiden. Kan faktisk se gode promovideoer fra Plattsburgh på YouTube om du vil.
Redigert 25.04.2024 kl 19:24 Du må logge inn for å svare
Sydney
25.04.2024 kl 19:18 4882

Slettet bruker skrev Årets investering🚀
Ja hvor går ferden videre mot innløsning?

I dagens melding sier de at boing vil kreve flere hundre deler til produksjon. Litt uklart hva dette betyr. Hva mener Asbjørnsen om det?
oryx
25.04.2024 kl 19:11 4909

Interessant å se hvor denne går videre.

Redigert 26.04.2024 kl 22:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2024 kl 19:04 4935

Årets investering🚀
asbjørnsen
25.04.2024 kl 18:58 4953

Stemningen var generelt veldig god, men reservert vil eg sei. Var ikkje så mange spørsmål i felles samlinga, men mange spørsmål under framvisning i grupper.

Vi fekk sjå lab'en deira, korleis maskinene blei bygd, samt at vi fekk sjå utførelse i maskinene. Så ei maskin sto og sveisa medan vi såg på.

Eg spurde om det var autonomt, dei sa at dei jobbar no mot det, og rigger maskinene. Men at det per no er ein operatør som jobbar med maskinene når dei er i drift.

Det var litt snakk om dagen melding, og at dei var veldig glade for å kunne gå ut med denne informasjonen no. Grunnen til at det er så få tal som blir inkludert i rapportane er kundekrav. Airbus og Boeing filtrerar tekstane deira noko voldsomt.

Men ja, kor mange delar dei kan ta inn var store tal på altså... så vidt eg hugsa så var det no 21stk, så blir det 60stk ila året og 120stk innan eit år frå i dag. Dei var ganske på optimistiske på å få fylt fabrikken dei har no. 35stk maskiner står i den. Det er klart at dersom dei kan sveise raskare og køyre døgnkontinuerleg (utan operatør) så blir det gode greier med det dei har.

Nikkellegeringar av ulike typer var visst noko dei jobba med no i tillegg til titanium i lab'en.

Det eg synst var mest spennade var at dei no jobba med wave 3 som omhandla kritiske komponentar og ikkje minst roterande utstyr. Gasturbinar. Dersom dei kjem seg innanfor det markedet òg så hadde det vore heilt suverent.
asbjørnsen
25.04.2024 kl 18:45 3299

Hugs emien som har vore i mellomtida.

Men som mange har vore innom her så er nok 10NOK veldig konservativt mtp avtalar og pipeline.
Svendand
25.04.2024 kl 18:30 3354

Hvordan tror dere denne utvikler seg i morgen og de neste dagene? Har GAV på 3,04 og fikk plutselig høydeskrekk nå etter stengetid når jeg ser siste handler på 2,82. Hvilke faktorer trekker denne enten opp eller ned? Mitt resonnement for å gå inn så "sent" som på 3,04 er at stor omsetning og gode nyheter i et ellers "tamt" marked, gjør denne ekstra interessant nå. Men kanskje var det uklokt. De som gikk inn på 1- eller 2-tallet er sikkert superhappy. Men hva med oss som kom inn på 3 - bør vi ut eller holde? Hvorfor?
Redigert 25.04.2024 kl 18:31 Du må logge inn for å svare