Norsk Titanium - Strong Endorsment from Scatec
Scatec provided more funding to Norsk Titanium.
Norsk Titanium ble notert på Euronext Growth under børsboomen. Siden den gang har aksjen falt nesten 80 prosent, og nå varsler det en strategisk gjennomgang av selskapet.
Publisert 12. sep. 2023 kl. 16.06
Lesetid: 3 minutter
KREVENDE Å HENTE KAPITAL: – Det har vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier styreleder i Norsk Titanium og adm. direktør i Scatec Innovation, John Andersen Jr.
Industri
Benedicte Storm Bamvik
Da Norsk Titanium ble notert på handelsplassen Euronext Growth i 2021 ble selskapet omtalt som «teknologisk globalt ledende» i luftfartssektoren, i deres satsing på 3D-printing av metaller, rettere sagt titan.
Selskapet ble priset til 2,1 milliarder kroner før de hentet over 400 millioner kroner i forkant av børsnoteringen, der blant annet Johan H. Andresens Ferd dukket opp på aksjonærlisten.
Til tross for at selskapet gikk på børs med underskudd på over 850 millioner kroner som hadde samlet seg opp siden starten av 2007, hevdet styreleder John Andersen at børsnoteringen ville vise seg å være en god investering «etter hvert som selskapet for alvor tar fatt på industrialiseringen».
Etter 28 måneder med kurshavari på Oslo Børs har selskapet engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
– Krevende
– Norsk Titanium har hatt god industriell fremgang det siste året, og selskapet har en stadig økende aktivitet i tett samarbeid med strategiske kunder som Boeing og Airbus, forteller styreleder John Andersen.
Styrelederen understreker også at selskapet er vitne til en økende etterspørsel etter titan-komponenter for bruk innenfor andre industrier og forsvarssektoren.
– Det har imidlertid vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier han.
– Slik situasjonen nå er i kapitalmarkedet mener vi derfor det er riktig å vurdere nærmere om den økende interessen vi ser for Norsk Titanium fra industrielle aktører, også kan være et grunnlag for tilførsel av kapital for videre vekst og utvikling.
Pengetrøbbel
Siden selskapet ble notert på Oslo Børs har aksjen rast 78,6 prosent fra 10,50 til 2,25 kroner, og har børsverdien kokt ned til 607 millioner kroner.
I april hyret selskapet inn Seaport Global Securities i New York for å hente inn ytterligere aksje- og/eller fremmedkapital i internasjonale markeder.
Kapitalen skulle støtte opp om selskapets langsiktige vekststrategi som sikter mot inntekter på 150 millioner dollar i 2026 – et mål som fortsatt står ifølge halvårsrapporten som ble sluppet i august.
Til sammenligning hadde Norsk Titanium inntekter på 3,2 millioner dollar i 2022, ned fra 5,3 millioner dollar i 2021. Kontantbeholdningen hadde også krympet med 15,2 millioner dollar år-over-år, mens resultatet landet på minus 9,4 millioner dollar, opp fra minus 16,1 millioner dollar i 2021.
STRATEGISK GJENNOMGANG: Norsk Titanium gikk på børs under noteringsboomen i 2021. Etter et kursfall på 80 prosent har de nå engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
Engasjementet av Seaport Global Securities skjedde bare et par uker etter at selskapet hadde gjennomført en rettet emisjon på 89 millioner kroner til en kurs på 3 kroner per aksje – 2,08 kroner under daværende aksjekurs.
I halvårsrapporten som ble sluppet 30. august opplyste selskapet at denne emisjonen var tilstrekkelig til å finansiere driften ut måneden, men at de var i samtaler med flere potensielle investorer angående ny finansiering.
For å «lette på videre drift» hadde de derimot fått et bro-lån på 2 millioner amerikanske dollar fra deres to største aksjonærer, Norsk Titanium Cayman Limited og Scatec Innovation, som gir Norsk Titanium likviditet ut september.
Norsk Titanium ble notert på Euronext Growth under børsboomen. Siden den gang har aksjen falt nesten 80 prosent, og nå varsler det en strategisk gjennomgang av selskapet.
Publisert 12. sep. 2023 kl. 16.06
Lesetid: 3 minutter
KREVENDE Å HENTE KAPITAL: – Det har vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier styreleder i Norsk Titanium og adm. direktør i Scatec Innovation, John Andersen Jr.
Industri
Benedicte Storm Bamvik
Da Norsk Titanium ble notert på handelsplassen Euronext Growth i 2021 ble selskapet omtalt som «teknologisk globalt ledende» i luftfartssektoren, i deres satsing på 3D-printing av metaller, rettere sagt titan.
Selskapet ble priset til 2,1 milliarder kroner før de hentet over 400 millioner kroner i forkant av børsnoteringen, der blant annet Johan H. Andresens Ferd dukket opp på aksjonærlisten.
Til tross for at selskapet gikk på børs med underskudd på over 850 millioner kroner som hadde samlet seg opp siden starten av 2007, hevdet styreleder John Andersen at børsnoteringen ville vise seg å være en god investering «etter hvert som selskapet for alvor tar fatt på industrialiseringen».
Etter 28 måneder med kurshavari på Oslo Børs har selskapet engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
– Krevende
– Norsk Titanium har hatt god industriell fremgang det siste året, og selskapet har en stadig økende aktivitet i tett samarbeid med strategiske kunder som Boeing og Airbus, forteller styreleder John Andersen.
Styrelederen understreker også at selskapet er vitne til en økende etterspørsel etter titan-komponenter for bruk innenfor andre industrier og forsvarssektoren.
– Det har imidlertid vist seg krevende å hente kapital over Euronext Growth for denne typen langsiktige industrielle satsninger, sier han.
– Slik situasjonen nå er i kapitalmarkedet mener vi derfor det er riktig å vurdere nærmere om den økende interessen vi ser for Norsk Titanium fra industrielle aktører, også kan være et grunnlag for tilførsel av kapital for videre vekst og utvikling.
Pengetrøbbel
Siden selskapet ble notert på Oslo Børs har aksjen rast 78,6 prosent fra 10,50 til 2,25 kroner, og har børsverdien kokt ned til 607 millioner kroner.
I april hyret selskapet inn Seaport Global Securities i New York for å hente inn ytterligere aksje- og/eller fremmedkapital i internasjonale markeder.
Kapitalen skulle støtte opp om selskapets langsiktige vekststrategi som sikter mot inntekter på 150 millioner dollar i 2026 – et mål som fortsatt står ifølge halvårsrapporten som ble sluppet i august.
Til sammenligning hadde Norsk Titanium inntekter på 3,2 millioner dollar i 2022, ned fra 5,3 millioner dollar i 2021. Kontantbeholdningen hadde også krympet med 15,2 millioner dollar år-over-år, mens resultatet landet på minus 9,4 millioner dollar, opp fra minus 16,1 millioner dollar i 2021.
STRATEGISK GJENNOMGANG: Norsk Titanium gikk på børs under noteringsboomen i 2021. Etter et kursfall på 80 prosent har de nå engasjert BNP Paribas for å gi selskapet råd om strategiske alternativer for selskapet.
Engasjementet av Seaport Global Securities skjedde bare et par uker etter at selskapet hadde gjennomført en rettet emisjon på 89 millioner kroner til en kurs på 3 kroner per aksje – 2,08 kroner under daværende aksjekurs.
I halvårsrapporten som ble sluppet 30. august opplyste selskapet at denne emisjonen var tilstrekkelig til å finansiere driften ut måneden, men at de var i samtaler med flere potensielle investorer angående ny finansiering.
For å «lette på videre drift» hadde de derimot fått et bro-lån på 2 millioner amerikanske dollar fra deres to største aksjonærer, Norsk Titanium Cayman Limited og Scatec Innovation, som gir Norsk Titanium likviditet ut september.
Pensjon
12.10.2024 kl 10:44
2368
Hei,TK
Du må jo være helt på viddene/feil planet.
I en rasjonalings-/effektiviseringsprosess som er behovet til Boeing, må jo NTI være midt i blinken.
Mvh gammel pensjonist og investor i NTI.
Du må jo være helt på viddene/feil planet.
I en rasjonalings-/effektiviseringsprosess som er behovet til Boeing, må jo NTI være midt i blinken.
Mvh gammel pensjonist og investor i NTI.
Octagon
12.10.2024 kl 11:17
2323
Riktig. Det er jo ikke de nyeste fly typene hvor en har mest bruk for NTI Boeing reduserer på/faser ut slik at jeg ikke kan se at dette skulle påvirke NTI.
Snarere tvert om, med de besparelser som kan oppnås i en slik effektiviseringsprosess er vel NTI teknologi bare mer relevant fremover.
Snarere tvert om, med de besparelser som kan oppnås i en slik effektiviseringsprosess er vel NTI teknologi bare mer relevant fremover.
TheKurgan
12.10.2024 kl 11:18
2319
Vanskelig å se det positive i dette når de melder om fly som ikke skal produseres og andre som utsettes, du bør lese hele artikkelen om du ikke har gjort det.
NTI har en kjempegreie på gang men utsettesler betyr faktisk at de inntektene (kursen) vi investorer venter på også blir utsatte. Men fasiten kommer etter hvert da. Egentlig bare en påminnelse om at ting tar tid for de som er utålmodige og gretne her eller bortskjemte etter den grønne bobla vi er forbi nå.
NTI sin suksess beror ikke på Boeing, men ting ville da gått raskere bedre for de. Så kan dette også være noe av grunnen til at Invesstech tok NTI inn i sin portefølje over aksjer man bør holde seg unna. Men så er vi her likevel da fordi vi har trua👍
NTI har en kjempegreie på gang men utsettesler betyr faktisk at de inntektene (kursen) vi investorer venter på også blir utsatte. Men fasiten kommer etter hvert da. Egentlig bare en påminnelse om at ting tar tid for de som er utålmodige og gretne her eller bortskjemte etter den grønne bobla vi er forbi nå.
NTI sin suksess beror ikke på Boeing, men ting ville da gått raskere bedre for de. Så kan dette også være noe av grunnen til at Invesstech tok NTI inn i sin portefølje over aksjer man bør holde seg unna. Men så er vi her likevel da fordi vi har trua👍
minsin
12.10.2024 kl 11:23
2307
På sikt er NTI bra for boeing, uten tvil
I det korte øyeblikk så rammes også NTI av boeings nedskalering av produksjon
Når 10 pst av Boeings arbeids styrke får fyken , samtidig som 20 pst streiker - sier det seg selv at situasjonen er meget alvorlig.
Boeing aksjen har tapt seg 40 pst i år.
NTI vil i det korte øyeblikk produsere for lager - men om ikke lenge vil også det stoppe opp
"En langvarig produksjonsstans vil også kunne gi problemer for både flyselskaper og leverandører av flydeler."
Vi får se når Biden adminsistrasjonen griper inn , eller om fagforeningen tar yttligere grep og øker streike massen.
Uansett så vil dette ha langvarige konsekvenser
I det korte øyeblikk så rammes også NTI av boeings nedskalering av produksjon
Når 10 pst av Boeings arbeids styrke får fyken , samtidig som 20 pst streiker - sier det seg selv at situasjonen er meget alvorlig.
Boeing aksjen har tapt seg 40 pst i år.
NTI vil i det korte øyeblikk produsere for lager - men om ikke lenge vil også det stoppe opp
"En langvarig produksjonsstans vil også kunne gi problemer for både flyselskaper og leverandører av flydeler."
Vi får se når Biden adminsistrasjonen griper inn , eller om fagforeningen tar yttligere grep og øker streike massen.
Uansett så vil dette ha langvarige konsekvenser
Aaleby
12.10.2024 kl 11:29
2292
Du er klar over at NTI kun leverer deler til Dreamliner og at produksjonen av denne ikke påvirkes av streiken?
Redigert 12.10.2024 kl 11:40
Du må logge inn for å svare
Ruda9
12.10.2024 kl 11:37
2289
Vil nok få konsekvenser for Boeing, men ikke for NTI. Tror nok den er doblet før årsskifte
Aaleby
12.10.2024 kl 11:37
2285
Situasjonen er meget alvorlig for Boeing. Korrekt. Helt sikkert også bekymringsverdig for leverandører av flydeler til 737. Som ikke innbefatter NTI.
Og nei, Norsk Titanium rammes ikke på kort sikt. Produksjonen av 787 foregår i Sør-California. Hvor ingen av Boeings ansatte er organisert.
Og nei, Norsk Titanium rammes ikke på kort sikt. Produksjonen av 787 foregår i Sør-California. Hvor ingen av Boeings ansatte er organisert.
Redigert 12.10.2024 kl 11:38
Du må logge inn for å svare
Aaleby
12.10.2024 kl 11:43
2273
"Så kan dette også være noe av grunnen til at Invesstech tok NTI inn i sin portefølje over aksjer man bør holde seg unna."
Våkn opp. Investtech handler KUN om én ting; teknisk analyse. Det fundamentale er ikke en faktor overhodet. Du kan også merke deg at følgende sies fra den fronten per i dag: "Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 2.27 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt."
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101197
Våkn opp. Investtech handler KUN om én ting; teknisk analyse. Det fundamentale er ikke en faktor overhodet. Du kan også merke deg at følgende sies fra den fronten per i dag: "Aksjen har brutt opp gjennom motstanden ved cirka 2.27 kroner og videre oppgang er dermed signalisert. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt."
https://www.investtech.com/no/market.php?CompanyID=101197
Redigert 12.10.2024 kl 11:46
Du må logge inn for å svare
TheKurgan
12.10.2024 kl 16:01
2098
For noen betyr det fundamentale ALT, men da vet vi det, du bryr deg ikke om dette og helt OK det. Håper de tar feil jeg også.
Det er mange ting å merke seg rundt NTI, men at det vil ta tid er ganske sikkert. Vi snakker 2025 og 2026 før dette blir skikkelig gøy.
Det er mange ting å merke seg rundt NTI, men at det vil ta tid er ganske sikkert. Vi snakker 2025 og 2026 før dette blir skikkelig gøy.
Aaleby
12.10.2024 kl 16:32
2073
What?? Hva babler du om? Investtech kunne ikke brydd meg mindre. Nettopp basert på at de ikke hensyntar det fundamentale bildet.
Og hva håper at de tar feil? Det Investtech har sagt er at det tekniske bildet for et par uker siden pekte i retning av noe virkelig stygt. Etter det har man brutt motstandsnivået både på ca kr 2,23 og 2,4. Som betyr at det tekniske bildet er snudd på hodet til det positive. Grunnet nyheter x2 av fundamental karakter. Som viser hvorfor man skal ta slike tjenester med verdens største klype salt.
Selvsagt vil TTT før man kan vite for sikkert at guidingen frem mot 2026 holder mål, men ikke basert på de grunnene som du har skissert tidligere i dag. Der er du fullstendig på bærtur.
Og hva håper at de tar feil? Det Investtech har sagt er at det tekniske bildet for et par uker siden pekte i retning av noe virkelig stygt. Etter det har man brutt motstandsnivået både på ca kr 2,23 og 2,4. Som betyr at det tekniske bildet er snudd på hodet til det positive. Grunnet nyheter x2 av fundamental karakter. Som viser hvorfor man skal ta slike tjenester med verdens største klype salt.
Selvsagt vil TTT før man kan vite for sikkert at guidingen frem mot 2026 holder mål, men ikke basert på de grunnene som du har skissert tidligere i dag. Der er du fullstendig på bærtur.
TheKurgan
12.10.2024 kl 18:40
1957
Når det gjelder hold-deg-unna portreføljen deres er fakta ganske enkle, de er fortsatt iNNE på listene deres, altså ikke UTE.
Aaleby
12.10.2024 kl 19:04
1930
Har aldri påstått noe annet. Porteføljen har en viss varighet i sine posisjoner uavhengig av kortsiktige bevegelsene. Hadde vært kaotisk om ikke. Er tross alt rimelig volatile aksjer som oftest får æren av å bli inkludert.
Redigert 12.10.2024 kl 19:05
Du må logge inn for å svare
Parsons
13.10.2024 kl 20:01
1542
Enda en gang har du en link, kanskje til Norsk titanium som verifiserer påstandene dine om 787 eller er det noe du tar ifra løse luften.
Det er jo ganske alvorlig hvis det viser seg at du feilinformerer ?
https://www.norsktitanium.com/search?q=boeing
Det er jo ganske alvorlig hvis det viser seg at du feilinformerer ?
https://www.norsktitanium.com/search?q=boeing
Aaleby
13.10.2024 kl 21:21
1451
😂😂😂
Skulle sannelig tro at det var obligatorisk at man visste hva selskapet drev med som aksjonær. Så feil kan man tydeligvis ta 🤷♂️
https://www.norsktitanium.com/search?q=787
https://www.norsktitanium.com/search?q=737
21 treff på 787, ingen treff på 737. Hva forteller det deg? 😉 Virkelig ikke min oppgave å mate slike som deg med teskje. Det er forøvrig ikke påstander, men fremlegging av fakta.
Skulle sannelig tro at det var obligatorisk at man visste hva selskapet drev med som aksjonær. Så feil kan man tydeligvis ta 🤷♂️
https://www.norsktitanium.com/search?q=787
https://www.norsktitanium.com/search?q=737
21 treff på 787, ingen treff på 737. Hva forteller det deg? 😉 Virkelig ikke min oppgave å mate slike som deg med teskje. Det er forøvrig ikke påstander, men fremlegging av fakta.
Redigert 13.10.2024 kl 21:35
Du må logge inn for å svare
kentove
14.10.2024 kl 10:26
1160
Alle er vel enig om at de kommer til å produsere myyyye fremover, Boeing er bare en av tingene, airbus, og ikke minst northrop grumman ogo dod vil jeg tro er ting man neppe får vite så mye om men som har mer penger å svi enn resten til sammen, det dere nå krangler om nå er tidshorisonten, om de når guidet mål eller blir litt forsinket, men som de nevner har nye muligheter dukket opp, om 2 år er denne mangedoblet uansett om de ikke når de målene som selv med forsinkelser tilsier kursen skal myyyye opp.. Og flere emisjoner, blir isåfall små, men mtp hvor villig NY og andre stater ville ha de vil de lett fikse de pengene til en rente som er betraktelig lavere enn de fleste andre bedrifter.. For oss som skal sitte noen år bryr vi oss lite, for øretradere dette har noe å si..
NordicGuy
17.10.2024 kl 09:24
622
NordicGuy
13.11.2024 kl 11:43
179
Bullish!
Norsk Titanium and Safran Landing Systems Explore Applications for Rapid Plasma Deposition®
12 Nov 2024 07:30 CET
Issuer
Norsk Titanium AS
Plattsburgh New York, November 12, 2024 — Norsk Titanium (Euronext: NTI, OTCQX:
NORSF), a global leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural
titanium components using its patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®)
technology, announces a collaborative effort with Safran Landing Systems, a
world leader in landing and braking systems, to apply RPD® to landing gear
applications.
Teams from both companies have evaluated the business case for producing Safran
Landing System products with Norsk Titanium’s patented Rapid Plasma Deposition®
(RPD®) additive process.
“We are very pleased with the progress towards manufacturing Safran products
with our process,” said Nicholas Mayer Norsk Titanium Vice President of
Commercial. “Penetrating new markets such as large landing gear structure is a
key part of our long-term plans. Working with a world leader like Safran
Landing Systems shows the maturity of our process, and its applicability to
critical applications,” added Mayer.
Norsk Titanium and Safran Landing Systems Explore Applications for Rapid Plasma Deposition®
12 Nov 2024 07:30 CET
Issuer
Norsk Titanium AS
Plattsburgh New York, November 12, 2024 — Norsk Titanium (Euronext: NTI, OTCQX:
NORSF), a global leader in additive manufacturing for aerospace-grade structural
titanium components using its patented Rapid Plasma Deposition® (RPD®)
technology, announces a collaborative effort with Safran Landing Systems, a
world leader in landing and braking systems, to apply RPD® to landing gear
applications.
Teams from both companies have evaluated the business case for producing Safran
Landing System products with Norsk Titanium’s patented Rapid Plasma Deposition®
(RPD®) additive process.
“We are very pleased with the progress towards manufacturing Safran products
with our process,” said Nicholas Mayer Norsk Titanium Vice President of
Commercial. “Penetrating new markets such as large landing gear structure is a
key part of our long-term plans. Working with a world leader like Safran
Landing Systems shows the maturity of our process, and its applicability to
critical applications,” added Mayer.