Er du klar for regnskaps-overraskelsen til LINK til 3Q-2023?

Garderobemannen
LINK 14.11.2023 kl 15:13 4566

Jeg tror LINK vil rapportere et potensielt milliardtap som nettoresultat (etter av-/nedskrivninger) når 3Q-2023 offentliggjøres om kort tid. Og det selv etter det smått utrolige salget av Message Broadcast. Ingen meglere/analytikere har ennå kommentert de foreløpige tallene (Handelsbanken har endret anbefalingen fra Kjøp til Hold), antakelig fordi spørsmålet om denne nedskrivningen er ukjent. Det kan gi litt tilsynelatende "dramatikk" hvis man ikke skjønner tegninga. Kan gi en fin kjøpsmulighet ved en kurs-drop ifm publisering som følge av at noen ikke forstår dette...

Men det er ingen grunn til å henge med geipen av den grunn… her er mitt resonnement:

Bokført ren goodwill i LINK pr 31.12.2022 var NOK 5,8 milliarder, hvorav 1,7 milliarder kunne henføres til den amerikanske virksomheten i Message Broadcast. Resterende bokført goodwill på den øvrige ervervede virksomheten er derfor 4,2 milliarder. LINK tok i 2022 nedskrivninger av goodwill med MNOK 180 på den spanske virksomheten.

(Valutakursutviklingen gjør at tallene jeg her for illustrasjonsformål har operert med er en del høyere. LINK vil bokføre en betydelig gevinst i NOK, ettersom goodwill ble bokført til valutakursen på closing-datoen, som tilsvarer den negative utviklingen på valutakursen på tilordnet goodwill frem til closing av den nye dealen. Valutaeffekten utgjorde NOK 410 millioner pr 2Q-2023 på alle immaterielle verdier. Valutagevinsten ved salget vil være høyere enn valutakurstapet på goodwill'en som følge av at langt fra hele kjøpesummen var aktivert som goodwill.)

Goodwill avskrives ikke i regnskapet, men den bokførte balanseverdien verditestes ved hvert årsskifte, opp mot hvilken forventningsrett neddiskontert kontantstrøm den lokale nasjonale virksomheten genererer (CGU-vurderinger). Dessuten testes verdiene løpende (kvartalsvis), hvis det er indikasjoner på at verdsettingen bør settes lavere. Er resultatet at goodwill-verdiene er lavere, nedskrives verdien.

ERICSSON pr 3Q-2023
I november 2021 meldte Ericsson at de kjøpte en av LINKs store amerikanske konkurrenter Vonage for USD 6,2 milliarder (USD 21 pr aksje), som dessuten ble fullt ut ble betalt kontant (https://www.ericsson.com/en/press-releases/2021/11/ericsson-to-acquire-vonage-for-usd-6.2-billion-to-spearhead-the-creation-of-a-global-network-and-communication-platform-for-open-innovation). Dealen ble closet 21.7.2022 på SEK 63 milliarder. Sett i ettertid er det liten tvil om at dette var en svært uheldig timing, i tillegg til en uheldig oppgjørsform, og verdsettingen av CPaaS-selskaper har siden falt betydelig.

Ericsson måtte ta en nedskrivning av den bokførte goodwill-verdien på Vonage med hele SEK 31,9 milliarder ved 3Q-2023 som ble fremlagt 17.10.2023 (https://www.ericsson.com/en/press-releases/2023/10/ericsson-reports-third-quarter-results-2023), slik de hadde varslet markedet den 11.10.2023. Dette tilsvarer 50 % nedskrivning av bokført goodwill! Begrunnelsen var som følger (https://www.sec.gov/Archives/edgar/data/717826/000119312523254551/d527215d6k.htm):

"Ericsson (NASDAQ: ERIC) today announced that, in accordance with IFRS accounting requirements, it will record a non-cash impairment charge of SEK 32 billion in the third quarter of 2023. The impairment charge represents 50% of the total amount of goodwill and other intangible assets attributed to Vonage. The impairment will be reported in segment Enterprise as an item affecting comparability.

The impairment is a consequence of the significant drop in the market capitalization of Vonage’s publicly traded peers, increased interest rates and overall slowdown in Vonage’s core markets. Ericsson continues to advance its enterprise strategy, with Vonage’s network API capabilities being central to this strategy and the development of a Global Network Platform (GNP). The impairment does not alter Ericsson’s positive outlook on the GNP market potential."


SINCH i 2022
Sinch tok i 3Q-2022 SEK 5 milliarder i nedskrivninger på Pathwire, som var ett av sine tre høyt prisede oppkjøp fra 2021: (https://investors.sinch.com/static-files/e4955709-26f3-42be-afcb-f0dd99702525).
  1. Inteliquent (17.2.2021, SEK 10,6 mrd - goodwill SEK 5,7 mrd)

  2. MessageMedia (9.6.2021, SEK 10,7 mrd - goodwill SEK 6,9 mrd)

  3. Pathwire (30.9.2022, SEK 16,6 mrd - goodwill SEK 8,5 mrd)
Selv etter nedskrivningen på SEK 5 mrd har Sinch pr 3Q-2023 bokført ren goodwill på SEK 26,7 mrd i balansen. I tillegg kommer øvrige immaterielle eiendeler. Det kan ligge an til nye betydelige nedskrivninger hvis en negativ utvikling fortsetter.

LINK pr 3Q-2023
I min bok er det liten tvil om at LINK bør ta en betydelig nedskrivning i 3Q-2023 på bokført goodwill på sine mer enn 30 oppkjøp. Dette baseres på konkrete CGU-vurderinger for hvert land, og man opererer også med sensitivitetsanalyser for dette. Revisor må dessuten godkjenne verdsettelsen. Problemet er renteelementet i CGU'en. LINK har høy vekst/lønnsomhet, men som alle andre aktører opererer de i et marked med lavere forventet vekst. LINK har treffende beskrevet dette under overskriften "Aquisition risk" i Årsrapporten for 2022:

"Value creation through the acquisition of businesses requires the successful purchase of suitable companies at sound multiples and well-managed integrations to realize synergies and scale advantages. Failure to realize synergies or winner’s curse through overpayment for acquired companies may lead to significant value destruction. The results of the prior year’s acquisitions confirm that LINK has such expertise. In 2022, the organizational structure and key functions were further developed to ensure even more efficient integration of new businesses. Please refer to section “LINK to execute on profitability in 2023” including a description of LINK’s pragmatic M&A strategy."

Jeg vil anta at LINK vil foreta en goodwill-nedskrivning på fra et sted mellom NOK 1 - 1,5 milliarder pr 3Q-2023. En slik nedskrivning har ingen kontanteffekt, men vil bare bringe de bokførte balanseverdiene på et mer realistisk nivå, gitt dagens nye markedssituasjon. LINK antyder også at de vil benytte muligheten til å refinansiere gjelden sin på totalt EUR 370 millioner, og kreditorene ville da uansett krevd en realistisk verdsetting. Like greit å ta dette pr 3Q-2023 da, og ikke vente til 4Q-2023-tallene. Og dessuten er timingen svært god nå, siden LINK er blitt et helt annet selskap med en gjeldsgrad (net debt/adjusted EBITDA) som faller fra 4 til 1. Fra å være en opplagt short-kandidat hvor de årlige renteutgiftene utgjorde en stadig større del av inntjeningen, er LINK blitt en rimelig og lønnsom de-risket pengemaskin. I årsrapporten fra tidligere i år, før dette salget, beskrev LINK risikoen slik under "Financial risk":

Increased macroeconomic uncertainty may affect LINK’s ability to refinance its 5-year EUR 370 million outstanding bond maturing in December 2025. The bond is listed on the Oslo Stock Exchange and carries a fixed coupon of 3.375% per year, exposing LINK to interest rate risk upon refinancing. The EUR bond also exposes LINK to additional exchange rate risk. This currency risk is however mitigated by LINK’s significant cash flow exposure to EUR. Through both revenue enhancing commercial initiatives and cost reducing initiatives, LINK expects to improve future cash flows and financial results which will support deleveraging of the company. A prudent debt level and plans for a credit rating are main leavers to secure future refinancing of current debt.

Dette viser hvor godt gjort det var for LINK å kunne realisere Message Broadcast på nesten samme verdi som det ble kjøpt for. Verdsettingen av denne type virksomhet (peers) har falt dramatisk (70-80 %) siden kjøpet ble gjort. (LINK anslår selv at markedsverdiene har falt med 80 % i sin presentasjon 7.11.2023 - https://newsweb.oslobors.no/message/603200). Goodwill-verdi-testingen er ingen generell markedsverdijustering, men en CGU-vurderingen, men endringene gir en antydning). Kjøpet er dessuten det største LINK noensinne har gjennomført, så det ville svidd ekstra ille om akkurat det hadde vært et dårlig kjøp.

Det er ikke helt riktig som LINK gjør i sin presentasjon 7.11.2023 (https://newsweb.oslobors.no/message/603200) å sammenligne prisen fra juni 2021 (MUSD 260), ettersom de den 16.11.2022 kjøpte en annen amerikansk portefølje kontant for NOK 61 millioner (ikke børsmeldt), som også ble integrert i den amerikanske virksomheten. Men prisen LINK har oppnådd er nesten for god til å være sann.

Ved å «få tilbake» prisen betalt under et helt annet regime (lavrente- og høy IT-prisingsregime) har LINK gjort en meget god deal. Positivt er det også at LINK hadde en høyere kontantandel på salget enn på kjøpet. Aksjeandelen (26 %, se https://newsweb.oslobors.no/message/536776) har tatt samme byrden som LINKs øvrige aksjonærer, og ikke representert noe kontantutlegg for LINK. De kan nå benytte «disse pengene» til å gjøre svært mye rimeligere oppkjøp basert på anslagsvis 20-30 % av tidligere markedsprising.

Tenk hvilken verdsettelse en tilsvarende verdivurderingen ville gitt Sinch, som har gjort en rekke enorme oppkjøp i høykonjunkturtiden….

Merk dere at LINK ikke har sendt noen ny finansiell kalender for den endrede 3Q-2023-rapporteringen, kun opplyst at den er 3 uker utsatt. Jeg vil tro at den kan komme før det og at LINK har sørget for at den i hvert fall ikke kommer senere. Tidsbruken er i hovedsak knyttet til at dealen gjør at regnskapstallene, herunder innvirkningen på goodwill-fastsettelsen, blir en helt annen, som også må godkjennes av revisor. Jeg blir ikke overrasket om vi ser LINK publisere 3Q-2023-tallene mandag f.k (20.11.2023).
Redigert 22.11.2023 kl 10:54 Du må logge inn for å svare
jonne
14.11.2023 kl 15:43 4542

Flott å lese slike velfunderte betraktninger, hakket bedre enn 'Nå går toget.../ Siste sjanse til billige aksjer' osv ;-)
Redigert 14.11.2023 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Sequia
14.11.2023 kl 16:59 4439

Godt innlegg, og dette er som du sier en regnskapsmessig øvelse uten noen cash effekt. Vi får se hvordan hvordan tallene blir og hvilke tanker de har fremover med en kasse på nesten 3.5 milliarder. Ja transaksjonen er helt vannvittig hensyntatt rådende makroforhold og m&a sentimentet. Når det gjelder rabatten på potensielle m&a kandidater vil jeg anta at den er stor, større enn 20-30%, hvis jeg har lest innlegget ditt korrekt.
Garderobemannen
14.11.2023 kl 17:03 4420

Sequia,
Ja, rabatten er 70-80 % - prisingen er 20-30 %.
Sequia
14.11.2023 kl 18:02 4317

Hvis jeg skal tilføye noe, så vil jeg tro at dette er en større oppkjøpskandidat nå enn tidligere mye pga løsningen på gjeldssituasjonen og ny kasse. Jeg vil tro at Karbon mfl har sett på scenarioet om å ta dette av så snart transaksjonen er closet mye pga cash posisjonen til selskapet. Aksjonærmassen er langt på vei utvasket med flere som har kommet inn på gunstige kurser, og jeg vil tro at premium nødvendigvis ikke må være så altfor stor før du får de største med gjøre public to private. Iqbal i Sundt klarte å kjøpe 7 mill aksjer på rundt 10-11 som må sies å være en god langsiktig deal. Ren spekulasjon, men jeg vil tro du får tatt dette av for et sted mellom NOK 20-25.
Garderobemannen
14.11.2023 kl 18:31 4282

Jeg tror man må en del høyere for å få LINK nå. Som du sier er dagens gjeldssituasjon helt fantastisk for LINK. De kan nå refinansiere sitt EURO-lån som forfaller i desember 2025 i fred og ro, uten problemer.

Et interessant forhold er at de tidligere eierne av Message Broadcast vel fortsatt er blant de største private eierne i LINK. Lurer på hva de gjør nå når de får en ny eier. Antar de vil være med opp igjen til den salgsprisen (ca NOK 32,-) de fikk sin eierandel på 16 755 069 aksjer, som da utgjorde. Den tidligere største eieren av av Message Broadcast har sittet helt stille med disse siden den gang, på Citibank-kontiene #473A (13 404 055 aksjer, som overført til felleskto i Citibank 17.10.2023), mens den andre mindre eieren solgte seg ut fra Citibank-kontoen # 432A (3 351 014 aksjer) 6.11.2021 pga skatteforpliktelse (5 dager etter første release-tidspunktet).
Redigert 15.11.2023 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
Syklisten1
15.11.2023 kl 00:02 4020

Du e helt rå! Takk for maten📑📊
Syden
15.11.2023 kl 09:56 3773

Først veldig bra innlegg.
Men dere som følger veldig godt med på selskapet enn mange av oss andre.
Mener dere at ett oppkjøp nå kan være mer interresant for noen etter salg datterselskapet i USA
Garderobemannen
15.11.2023 kl 10:23 3735

Lite sannsynlig at vi ser noe oppkjøp så veldig raskt - først trenger LINK å få closet dealen, noe som skjer rett før årsskiftet. LINK har også sagt at den skjer på andre siden av årsskiftet, så her er det to typer informasjon. Eventuelle budgivere forbereder seg nok til dette tidspunktet, og kan evt vurdere å trykke på knappen ganske kort tid etter det.

LINK er nok høyinteressant for minst et par industrielle aktører... (to i Europa og minst en i USA).

Men langsiktig verdiskapning skjer nok best ved at LINK beholdes som et selskap, og får anledning til selv å gjøre flere interessant oppkjøp av veldig lavt prisede aktører.
Sequia
15.11.2023 kl 10:33 3696

Enig, transaksjonen må closes først. Jeg snakket med selskapet og det er standard CP'er i SPA'en (customary closing conditions), noe som innebærer at det ikke skal være knyttet noe risiko til dette, evt bare waives dette. Ift tidspunktet fremgår det av presentasjonen i år, men av børsmelding neste år. Slik jeg oppfattet dem closes den så raskt alt er på plass, enten i slutten av året eller tidlig neste år.

Ellers enig, hvis det skjer noe, skjer det etter closing. Men som du sier, verdiskapningen for aksjonærene skjer ved å kunne ta del i den nye reisen, for dette blir en ny m&a maskin som skal reprises.
Redigert 15.11.2023 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Blygen
15.11.2023 kl 10:54 3650

Etter disse gode innleggene er det vel bare å henge fast på vei oppover:)....17 og 18nok i kommingen...men det er bare starten på eventyret:)
Redigert 15.11.2023 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
TrondM
15.11.2023 kl 12:09 3553

Dette er noe av det mest innsiktsfulle jeg har lest på lang tid her – og da snakker jeg ikke bare om forumet men om Hegnar.no totalt. Tusen takk, Garderobemannen!

Noen refleksjoner:
- Underlig stille fra analytikerne, men jeg noterte meg i hvert fall et utspill fra Lodgaard i ABG, som påpekte at hele caset rundt Link har endret seg med salget av Message Broadcast. https://www.finansavisen.no/teknologi/2023/11/07/8055233/link-mobility-med-milliardsalg-blir-et-helt-annet-case
- Følger deg på spekulasjonen om nedskriving av verdien på goodwill, men samtidig viser jo salgsprisen for Message Br at verdien av goodwill i det caset har vært ‘riktig’ satt (?) – så kan man jo spekulere i hvordan det evt vil påvirke goodwillvurderingene for andre selskaper de har kjøpt. Har de hatt flaks med Message Br, eller er det en indikasjon på at de er usedvanlig dyktige på M&A (c:
- I det store bildet, så ser det jo også ut som Tek som sektor er på vei opp igjen.

Har vært med Link hele veien ned fra 50kr til 7kr og har akkumulert hele veien (30% i pluss på Link med mine drøye 30k aksjer nå), og det som har bekymret meg mest er faktisk eierskapsstrukturen, med en eier som sitter på 35% av selskapet.
Redigert 15.11.2023 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
15.11.2023 kl 12:34 3512

TrondM,

Tror de fleste analytikerne er godt oppdatert på caset, etter å ha korrigert for siste transaksjon, selv om de ikke vil gå ut med det. Men de vil neppe spekulere rundt dette i media, siden de har mye å tape på å ta feil på faktum. Tror det kommer ganske raske kommentarer etter at LINK faktisk legger ut sine 3Q-2023-tall.

Jeg følger deg på det du sier at goodwill faktisk kan være satt riktig, og den blir jo løpende valutajustert. Pr definisjon skal goodwill jo være riktig satt senest pr 30.6.2023 (2Q-2023) som var forrige gang dette ble testet.

Men dessverre har rentenivået steget litt siden den gang, og det er nok fort den økte renten som "velter lasset" i forhold til å beholde tidligere vurderinger, siden det såvidt jeg forstår krever høyere relativ inntjening i CGU-modellen for å forsvare gjeldende pris. Det stadig høyere rentenivået påvirker nåverdiberegningen negativt (reduserer nåverdien) av de fremtidige kontantstrømmene i goodwill-beregningene ("value in use"-beregningene).

På den annen side viser jo LINKs gode marginer at de har en løpende god inntjening på tidligere kjøpte virksomheter, slik at det kan være at de ennå forsvarer å beholde den i ett eller et par kvartaler. Samtidig kan man si at den største posten har vist sin berettigelse når Message Broadcast faktisk forsvarte verdien, og vel så det.

Når det gjelder eierskapet i LINK må man være klar over at de reelle eierne skjuler seg bak nominee-konti. Det er for eksempel ikke én eier som eier 35 % (Citibanks konto). Jeg har en oversikt som jeg tenkte å skrive litt om senere. Det har skjedd ganske store endringer i eiersitsen nå på vei ned. Jeg vet i hvert fall om noen svensker som neppe er så veldig glade nå...
Redigert 15.11.2023 kl 13:20 Du må logge inn for å svare
Sequia
15.11.2023 kl 12:44 3475

Analytikerne er oppdatert på caset og har allerede gitt foreløpige kommentarer, både ABG og SB1, og de er åpenbart meget positiv til det "nye" caset. Utfyllende kommentarer og kursmål kommer etter Q3 oppdatering, hvor det også forventes mer info rundt veien videre.
Blygen
15.11.2023 kl 14:25 3383

++ at innsiden muligens kjøper mer:) meglerhusene laster nok opp nå

E.m-rally i emming:)
Redigert 15.11.2023 kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
16.11.2023 kl 10:04 2998

Et interessant apropos til hvilken verdireduksjon markedet har sett for CPaaS-selskaper har vi i Soprano Design.

Som mange kjenner til hadde LINK i mai 2021 besluttet å kjøpe opp det australsk-baserte CPaas-selskapet Soprano Design, etter at HT&E (Here There and Everywhere (HT&E) Ltd) hadde engasjert Macquarie Capital til å gjennomføre en "beauty contest" i disse covid-tider. HT&E var på dette tidspunktet i en liten finansiell skvis, og hadde kjøpt posten i 2021 og den var bokført til AUD 19,8 millioner pr 31.12.2020. Soprano hadde på dette tidspunktet akkurat fullført kjøpet av Singapore-baserte Silverstreet. Mange, meg inklusive, var veldig godt fornøyd med det strategiske rasjonale i denne dealen og deal-strukturen, som i praksis innebar en omfattende utvidelse av LINKs geografiske representasjon (https://www.finansavisen.no/forum/thread/138233/view). Selskapet kunne sees på som et mindre versjon av LINK på den andre siden av kloden (sentral aktør i Australia/New Zealand, og en viktig aktør i kommende kraftige vekstmarkeder i Latin-Amerika, og Sør-Øst Asia).

Et spesielt positivt element med denne dealen var oppgjørsformen, hvor kun 5 % skulle betales i kontanter (AUD 25 millioner, som da tilsvarte MNOK 160), mens 95 % i nye aksjer i form av 88,7 millioner aksjer til en kurs på NOK 38,65 pr aksje. Sopranos eiere ville med dealen bli nest største aksjonær i LINK med 24 %. Eiersitsen i Soprano var 75 % hos den egenrådige grunnleggeren Dr. Richard Favero m/familie og 25 % hos det børsnoterte medieselskapet HT&E (nåværende ARN Media med tidl ticker HT1, nåværende ticker: A1N).

Den implisitte prisingen av Soprano Design var basert på en EV på NOK 3,5 milliarder, som på publiseringstidspunktet tilsvarte MUSD 425 på kurs 8,23). Jeg omregner her alle tall til USD i stedet for AUD. HT&E ville motta verdier tilsvarende ca MUSD 106,25 av dette.

Som alle vet besluttet partene å terminere denne dealen, og HT&E har siden sittet med aksjene.

I begynnelsen av 2023 publiserte HT&E at de solgte sin 25 %-andel til et ledende australsk teknologifokusert private equity firm Potentia Capital for AUD 66,3 millioner, noe som tilsvarte MUSD 44,6 (kurs 1,49 AUD/USD) på closing-dato. (https://cdn-api.markitdigital.com/apiman-gateway/ASX/asx-research/1.0/file/2924-02617924-2A1423292?access_token=83ff96335c2d45a094df02a206a39ff4). Dealen ble closet 31.3.2023. (https://cdn-api.markitdigital.com/apiman-gateway/ASX/asx-research/1.0/file/2924-02617924-2A1423292?access_token=83ff96335c2d45a094df02a206a39ff4)

Det er en verdireduksjon for HT&E/ARN Media på rett i underkant av 60 % på 1,5 år.

Det skal tilføyes at et salg av en slik minoritetspost ikke er like attraktivt som å være med på en salg av hele selskapet, som er med å forklare noe av denne verdireduksjonen.

Soprano har heller ikke ligget på latsiden og publiserte 6.11.2023 at de gir et kontantbud på overtakelse av alle aksjene i Whispir Ltd (WSP på ASX) for AUD 0,48 pr aksje (https://company-announcements.afr.com/asx/wsp/befcc159-7c27-11ee-b18a-f259736c014c.pdf).

Personlig blir jeg ikke lei meg om LINK og Soprano tar opp hansken igjen i dagens edruelige prisede regime, og søker å etablere en global aktør…
Redigert 16.11.2023 kl 11:15 Du må logge inn for å svare
Sequia
16.11.2023 kl 15:22 2888

Nedskrivningen som du antyder og impairment testen gjøres 1 gang i året og gjøres ofte ved Q4/FY. Hva konkret mener du skal trigge en nedskrivning nå eller det faktum at det skal gjøres en nedskrivning? Ift Broadcast mener jeg at dette i seg selv ikke vil trigge en nedskrivning når selskapet ble kjøpt og solgt på omtrent samme pris.
Garderobemannen
16.11.2023 kl 15:28 2870

Det som vil trigge dette er som jeg skriver at rentesatsen som benyttes i nåverdiberegningene av hver enkelt CGU er høyere enn tidligere, som følge av den bratte renteutviklingen vi har hatt. Dermed blir testen som foretas tøffere for LINK å "bestå", i den forstand at de neddiskonterte verdiene av de fremtidige kontantstrømmene blir lavere. Mange glemmer dette i vurderingene. Men jeg har ikke innsyn i LINKs tidligere foretatte beregninger og vet derfor ikke hvor mye de hadde å gå på fra tidligere (hvor langt fra de var å måtte nedskrive).

Når det gjelder tidspunktet for når testen foretas, er det riktig at det minst skal foretas hver årsskifte. Men det er også et løpende krav at det foretas hele tiden, som i praksis vil si at ethvert CPaaS-selskap foretar dette minst hvert kvartal. Man kan ikke vente med å ta nedskrivning av goodwill som konstateres i f eks. 2Q eller 3Q, til 4Q-tallene/årsoppgjøret.

Både Sinch i 2022 og nå Ericsson i 2023 tok jo slike betydelige nedskrivningen av goodwill ved kvartalsregnskapene.

Message Broadcast vil jo åpenbart ikke trigge noe slikt, ettersom hele goodwill-verdien av den nordamerikanske CGU'en blir løftet ut ved salget. Dette salget vil innebære en betydelig realisert finansiell gevinst i NOK, som følge av den betydelige svekkelsen av NOK vs USD.
Redigert 09.01.2024 kl 00:28 Du må logge inn for å svare
Sequia
16.11.2023 kl 15:36 2852

Ja jeg klarer ikke å bli helt klok på nedskrivningen eller størrelsen uten følgelig å ha fullstendig innsikt i Links beregninger, noe jeg følgelig ikke har. Jeg er vel der at det nødvendigvis blir gjort en slik nedskrivning, alternativt at den ikke gjøres før ved publisering av Q4/FY 2023. Når det er sagt er dette i dialog med revisor og min erfaring i praksis er at man kan pushe revisor ganske så langt, gitt det faktum at nedskrivningen i seg selv ikke fremstår åpenbar.
Redigert 16.11.2023 kl 15:38 Du må logge inn for å svare
Syden
16.11.2023 kl 16:20 2804

Men var mener dere disse nedskrivningene vil påvirke kursen fremover etc ?
Sequia
16.11.2023 kl 16:26 2794

Alltid mulig for kortsiktig svingninger. Den evt nedskrivningen har ingen cash effekt, kun regnskapsmessig effekt
Redigert 16.11.2023 kl 17:01 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
19.11.2023 kl 15:24 2408

KEEP IT REAL...
Jeg har nå sett litt nærmere på årsoppgjøret LINK avla i mai 2023 (https://newsweb.oslobors.no/message/588883). Det var noen interessante funn her som har betydning for hva man kan spekulere i rundt goodwill før fasiten blir fremlagt om senest 1 uke. Jeg har valgt å ikke endre trådstarten for å beholde trådhistorikken. Men her er noen revurderinger av mitt innlegg på trådstarten, som følge av at det bygger på noen forutsetninger som ikke er tidsavgrenset riktig. Under gjennomgangen har jeg også sett noen andre punkter jeg ønsker å dele.

Den viktigste endringen er knyttet til tidsavgrensninger. Vi venter nå på LINKs 3Q-2023-tall pr 30.9.2023. Dealen hvor LINK solgte Message Broadcast er signert først i november 2023, dvs i 4Q-2023. Dermed vil ikke de regnskapsmessige effektene av dette salget inngå i 3Q-2023-tallene, utover at Message Broadcast reklassifiseres til "discontinued business". Dette betyr at 3Q-2023-tallene ikke vil inkludere noen valutagevinst eller salgsgevinst av dette salget. Den viktigste effekten på 3Q-2023-tallene vil være at LINK slipper å nedskrive goodwill på den amerikanske virksomheten, og at de kan omklassifisere denne virksomheten som "discontiued". Jeg vil tro at PWC ikke vil kreve nedskrivning av goodwillen med en slik fast avtale. Jeg har her i oversikten også inkludert behovet for å vurdere ekstraordinær nedskrivning av øvrige deler av de immaterielle eiendelene.

NEDSKRIVNINGER PÅ GOODWILL OG ØVRIGE IMMATERIELLE EIENDELER PÅ KANSKJE NOK 0,3 - 0,5 MRD
Etter å ha gjort noen flere amatør-analyser av LINKs goodwill fordelt på CGU'ene, og litt tankearbeid, har jeg kommet til at det ikke er grunn til å forvente en så stor nedskrivning som jeg i trådstarten har angitt. Men jeg forventer en mindre nedskrivning av goodwillen på kanskje MNOK 300-500, inklusive eventuelt økt avskrivning/ evt nedskrivning av øvrige aktiverte immaterielle eiendeler. Nedskrivningen av goodwillen antar jeg i første omgang kan være knyttet til CGU'ene Østerrike, Finland, Danmark og Tyskland i den rekkefølgen. For Polen og Norge tror jeg ikke det er noe behov ennå.

Sett bort fra valutakursutviklingen siden årsskiftet var bokført goodwill-verdi pr 31.12.2022 for de ulike CGU'ene (landene) NOK 5,8 mrd, fordelt på følgende land i synkende rekkefølge etter absolutte tall; USA, Norge Tyskland, Østerrike, Frankrike, Danmark, Italia, Polen, Finland, Sverige, Sveits, Nederland, Bulgaria, Spania, Ungarn og UK.

Bokført goodwill-verdi pr land (CGU) relativt til omsetningen i hvert land, er et interessant startpunkt i vurderingen av goodwill. Jo høyere tall, jo større er den relative bokførte goodwill-verdien i forhold til omsetning. Og her er det ekstreme forskjeller. Den klart største CGU'en var USA, hvor bokført goodwill/omsetning 2022 var på hele 6,02. Deretter følgende Østerrike (2,26), Finland (2,20), Danmark (1,84), Tyskland (1,50), Polen (1,08), Norge (1,07). Frankrike har for eksempel et forholdstall på 0,49 som altså betyr at bokført goodwill på MNOK 416 utgjør kun halvparten av ett års omsetning på MNOK 847.

Ved en enkel tilnærming hvor jeg legger til grunn at hvert enkelt land har lik inntJening og like vekstutsikter, vil dette bety at tilordnet goodwill for USA var posten som i særklasse har høyest risiko for å bli nedskrevet. Her er (var) bokført verdi av goodwill mer enn 6 ganger årlig omsetning. Med mindre man ser for seg en helt utrolig vekst i inntjening (og omsetning), var denne kontantstrømmen veldig utsatt for å bli nedskrevet. En økning i diskonteringssatsen (renten) treffer som kjent fremtidige konstantstrømmer hardere, jo lenger frem i tid de ligger. Det er forskjeller i inntjeningen mellom CGU'ene, og det er inntjening som er avgjørende i CGU-beregningene. Det å ta utgangspunkt i omsetningen gir likevel en brukpar pekepinn på hvor eksessene ligger.

Jeg er derfor ikke i tvil om at LINK måtte ha tatt en betydelig nedskrivning av bokført goodwill på sitt USA-kjøp, om ikke salget var foretatt. På den måten kan salget av Message Broadcast fremstå mer som et helt nødvendig salg. Det er likevel ikke riktig å kalle det et "fire sale", ettersom prisen som ble oppnådd var så god.

REVISORS SÆRLIGE FOKUS PÅ NEDSKRIVNINGER AV GOODWILL
PWC har i sin revisjonsberetning 27.4.2023 under "Key Audit Matters" forklart at de har et særskilt fokus fremover på behovet for nedskrivning av goodwillen:

"Impairment of Goodwill has approximately the same risks and characteristics as last year and continues to be in our focus.

"Impairment of Goodwill
At the balance sheet date, the net book value of goodwill was NOK 5 788 277 thousand, distributed between different cash generating units (CGU’s). The values involved are significant and constitute a major part of total assets in the balance sheet. An impairment charge of NOK 180 360 thousand was recognized in 2022.

Management performs an impairment test at least annually by estimating the recoverable amount of goodwill. Determination of the recoverable amount requires application of significant judgment by management, in particular with respect to cash flow forecasts and the applied discount rate.

We focused on impairment of goodwill due to the pervasive effect of goodwill in the balance sheet and management's use of judgment in estimating the recoverable amount.

See note 13 in the consolidated financial statement for further explanation of management's use of judgment and impairment review.

We obtained an understanding of management’s process related to impairment review of goodwill. We also obtained management’s impairment review and satisfied ourselves that the impairment review and the valuation model used, contained the elements and methodology required by IFRS. We also tested the impairment model for mathematical accuracy by recalculating the recoverable amount.

We challenged management’s assumptions on future revenues and margins by comparing them to historical financial data and future budgets approved by management. Further, we assessed the accuracy of management’s budgets and forecasts in prior years, by comparing them to actual results.

We evaluated the discount rate used by management by reviewing the elements in the calculation of the discount rate against both internal and external information.

We found management's impairment assessment reasonable and noted no deviations that would significantly impact the conclusions of the impairment assessment.

Finally, we considered the adequacy of Financial Statements disclosure in note 13 and found them appropriate.


REFINANSIERINGEN AV LÅNET PÅ EURO 370
Hadde LINK måttet rapportere en slik nedskrivning pr 3Q-2023, uten noen tilsvarende "gladnyhet" om salg av Message Broadcast, hadde fort markedet kunnet oppfatte dette som svært negativt. En slik nedskrivning har noe definitivt med seg idet det på tidspunktet utgjør en varig redusert verdi. Jeg har ikke regnet på det, men antar at dette kunne gitt LINK problemer med balanseverdiene i forhold til blant annet covenanten på lånet.

Og hadde tilliten til LINKs evne til å kunne fornye låneavtalen på akseptable vilkår blitt stilt spørsmål med, ville refinansieringen av lånet på EUR 370 kunne blitt utfordrende.

LINK betalte i 2022 MNOK 146,6 i årlig rente på EURO-lånet med en fast rente på 3,375 %. Sensitivitetsberegningen til LINK viser at en 1 % økning i låneutgiftene utgjorde MNOK 38,9 millioner i årlig merutgifter i mai måned 2022 (Note 20). Med dagens valutakurs (EUR/NOK) utgjør årsrenten MNOK 163,9. Og hadde en lagt til grunn en årsrente på mer normalisert på et par prosent høyere (5,375 %) ville årlige renteutgifter utgjort MNOK 251,2 gitt samme gjeldsgrad og valutakurs. Den inntjeningen LINK nå viser gir dessuten en jevn reduksjon av gjeldsgraden.

HVORFOR PRØVER LINK Å OVERDRIVE GEVINSTEN MED SMÅBELØP?
Men LINK hadde stått seg på å følge slagordet "keep it real". Som nevnt foran i tråden liker jeg ikke at LINK i sin presentasjon publisert 7.11.2023 (https://newsweb.oslobors.no/message/603200) helt uten grunn forsøker å overdrive den gunstige effekten av salget, ved å unnlate å ta med den integrerte porteføljen de ga i overkant av MNOK 61,5 for i november 2022. Det er helt unødvendig med en så god salgspris. Dette er også noe som har økt verdiene LINK har lagt inn i Message Broadcast utover hva de betalt i juni 2021. Hvorfor de unnlater å korrigere for knappe MUSD 6 når de inngår en så god avtale, er uforståelig for meg.

NEDSALG FRA EX-INNSIDER (STYREOBSERVATØR) SØREN SUNDAHL (COOL GROUP - 2015)
Et annet forhold jeg har merket meg er at den tidligere primærinnsideren - styreobservatøren Søren Sundahl (Sundahl ApS) som ble storaksjonær ved integrasjonen av danske Cool Group i 2015, og som jevnt og truss kjøpte seg opp i LINK på en ganske høy pris, har solgt seg mye ned i det siste. Han og hans selskap benyttet en stund to forvalterkonti (Danske Bank og Saxo Bank), men samlet i oktober 2022 alle sine da omtrent 9,7 millioner aksjer i Danske Bank. Han begynte å selge seg ned i mars i år, og forserte sine salg i september, oktober og november. Jeg legger til grunn at han kan ha vært aktiv de siste 3 dagene også (som ennå ikke er synlg på Infront), og kan ha solgt seg helt ut. Vet ikke hvorfor han gjør det nå, på så gode nyheter, men det er ikke nødvendigvis et godt tegn. Siden han trådte ut av primærinnsiderposisjonen og -registeret (https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010894231-XOSL/primary-insiders) har han kunnet selge uten å børsmelde.
Redigert 23.11.2023 kl 05:07 Du må logge inn for å svare
Sequia
19.11.2023 kl 18:25 2308

Jeg tror ikke det blir gjort noen nedskrivning i dette kvartalet. Muligens det skjer på et senere tidspunkt, i så fall, tror jeg det er mer nærliggende med avleggelsen av Q4/FY23.

Jeg antar vi er enig i at dette er skjønnsmessige vurderinger (estimering av fremtidig kontantstrøm, vekstrate, valg av disk rente etc) som innebærer at det ligger en viss fleksibilitet i valg av tidspunkt, forutsatt at det ikke er på det rene at en nedskrivning skal foretas. Min erfaring er at man kan pushe revisor på om man i det hele tatt er forpliktet og tidspunktet for dette, forutsatt at vurderingene til selskapet er godt begrunnet og realistiske. Når det er sagt, skal følgelig imp testen gjøres en gang i året.

Når det gjelder revisors kommentar til goodwill gitt i årsberetningen vil jeg si at dette relativt standard tekst og i hvert fall til selskaper som har gjort det antall oppkjøp som LINK har gjennomført med påfølgende goodwill post. Ordlyden er videre, slik jeg vurder det, ikke noe strengere enn hva jeg har sett for selskaper i tilsvarende situasjon som LINK.

Hvor selskapet er nå, mener jeg ut fra et ECM/kapitalmarkedsperspektiv at det ikke er fornuftig å gjøre denne evt nedskrivning nå – forutsatt at det er fleksibilitet for dette. Selskapet er nå best tjent med å levere Q3 tall ex solgt virksomhet, og gi mer color til markedet vedr hva selskapet tenker rundt cash posisjonen, videre vekstplaner etc etc. Dette vil styrke troen på caset som kan resultere i høyere aksjekurser. Selskapet og aksjonærene er følgelig best tjent med en aksjekurs som reflekterer «nye» LINK og dets vekstplaner, og høyere aksjekurs vil også resultere i at aksjen på nytt kan brukes som valuta ifm nye oppkjøp.

Fasiten på om det blir en nedskrivning får vi uansett om relativt kort tid.

For øvrig virker det som ytterst få har fått med seg nyheten om Apple og RCS. De fleste kommentarer jeg har sett har vært ift kjente Twilio og Sinch. Denne nyheten som kom forrige uke er vel så relevant og har positiv betydning for LINK. DNB publiserte i går en kommentar hvor de mener dette åpenbart vil støtte høyere vekst for Sinch «messaging segment».

Et lite utdrag fra DNB kommentaren:
An ability to reach basically all smartphone users in the world should lead to a quick, broad adoption of RCS. Below we include global figures from 2022 to better understand the potential effect from this news (source: Statista and Signhouse):
- Smartphone users: 6.4bn
- WhatsApp: 2bn
- iMessage: 1.3bn
- WeChat: 1.3bn
- Facebook Messenger: 0.9bn
Redigert 20.11.2023 kl 08:46 Du må logge inn for å svare
Blygen
19.11.2023 kl 19:25 2258

Nærliggende å tro at det kommer nye kursmål som er betydelig høyere etterhvert:)
Sequia
20.11.2023 kl 08:49 2039

Det fremstår åpenbart at det er utenlandske kontoer som er på kjøperen og pusher kursen oppover siste perioden. Det er i all hovedsak Bank of New York Mellon kontoene, JP. Morgan SE kontoene og DNB Norge som har kjøpt mest, hvor sistnevnte har doblet posisjonen sin til 3.5 mill aksjer siste uken.
Blygen
20.11.2023 kl 08:57 2014

Kursen lukter nok på 20 denne uken, selv om det og er altfor lavt:)
Garderobemannen
20.11.2023 kl 11:24 1900

Sequia,

Takk for gode og innsiktsfulle tilbakemeldinger fra deg. Bidrar til å hjelpe oss litt, mens vi venter....

Som det fremgår er jeg også blitt mer overbevist om at det ikke er behov for så stor nedskrivning som jeg skrev opprinnelig pr 3Q-2023, som følge av at jeg overså tidsavgrensningen. Mitt forsøk på "analyse" av goodwill-betraktningene kan forhåpentligvis gi et visst innblikk i hvilke CGU'er som har høyest relativt tilordnet goodwill, i forhold til omsetning. Så får det heller være at vi utenfor LINK ikke har innsyn i den avgjørende inntjeningen på CGU-nivå, og derfor må spekulere litt.

Hva som er fokus hos revisorer er vanskelig for meg å kommentere, utover hva de har skrevet. Generelt tror jeg utviklingen mht rentenivå og tøffere tider, har gjort revisor mer, ikke mindre, fokusert på behovet for nedskrivninger av goodwill. Følger deg med tanke på at det går an å diskutere med revisor. Skal jeg spekulere har nok revisor tydelig gitt uttrykk for et nedskrivningsbehov før salget av Message Broadcast. Jeg ser ingen mulighet til at LINK kunne forsvare en så høy verdsetting av USA-CGU'en, på tross av høy vekst og høy inntjening i USA. LINKs norske revisor PWC hadde i så fall måttet ta et nærmest motsatt standpunkt av hva Vonage og Vonages revisor Deloitte AB ga uttrykk for om markedssituasjonen for kun få uker siden. Selv om Vonage og Message Broadcast driver litt forskjellig i samme bransje, er det en tydelig reduksjon i verdsettingen av aktørene, økt rentenivå og redusert generelt aktivitetsnivået også i USA. (hentet fra Ericssons børsmelding 11.10.2023: The impairment is a consequence of the significant drop in the market capitalization of Vonage’s publicly traded peers, increased interest rates and overall slowdown in Vonage’s core markets.)

Gartner uttrykte seg slik om markedet i sin rapport publisert i mai i år: The CPaaS market achieved early success with offerings like SMS and voice calls. With first-generation offerings now commoditized, CPaaS product leaders must deliver more advanced capabilities in such areas as conversations, e-commerce, security and verticals to achieve higher growth and margins. Key Findings: Communications platform as a service (CPaaS) market growth dropped to 25% in 2H22 as the market matured, offerings commoditized and the economy flattened. Growth of these first-generation foundational services is expected to further decelerate to 15% in 2023-2024.

En hyggelig bieffekt av at Message Broadcast selges, er at også den vesentligste posten av øvrige immaterielle eiendeler (intangible assets) reduseres betydelig, og dermed også de årlige avskrivninger. Bakgrunnen er at LINK hadde aktivert store verdier også på denne balanseposten ved kjøpet (https://newsweb.oslobors.no/message/539825). Så vidt jeg kan se var de opprinnelige balanseførte verdiene MNOK 806,3 for verdien av Kundeforhold og MNOK 130,9 for verdien av Teknologien til Message Broadcast. Til sammen utgjør dette bokførte immaterielle verdier på MNOK 937,2 i bokførte verdier som nå omgjøres til cash i balansen, noe som medfører at også årlige avskrivningen reduseres med minst MNOK 100. Pr 31.12.2022 var posten nedskrevet til MNOK 2,929,5 (utover goodwill'en). Pr 2Q-2023 var den bokførte verdien av de immaterielle eiendelene ex goodwill økt til MNOK 3.017, hvor årsaken til økningen var valutakursjustering. LINK vil konvertere mer enn 1 milliard av bokført verdi til cash også av øvrige immaterielle verdier ved salget av Message Broadcast. Dermed blir også resterende verdsetting av denne posten betydelig mer edruelig.

Men jeg står fast på at det gir en dårlig eim når LINK prøver å fremstille salget som bedre enn det er, ved å unnlate å ta med porteføljekjøpet (Aerialink LLC) som er lagt inn i Message Broadcast. Det betyr så lite økonomisk, men reduserer troverdigheten til ledelsens kommunikasjon. Jeg ser naturligvis at det er hyggelig og pedagogisk flott å kunne si at man går ut på samme verdi som man gikk inn, men det er helt unødvendig.

Du nevner også at LINK etterhvert kan begynne å bruke trykking av aksjer som "valuta" igjen ifm oppkjøp, og her ligger det betydelige positive effekter for LINK. Små cash-andeler og heller betydelige aksjeandeler sørger for en sunn vekst. Så får aksjonærene heller leve med at det blir et visst salgspress etterhvert som stadig nye aksjer frigis etter standard lock-up-perioder. Det er jo en av grunnene til at LINK (og øvrige aktører, se f. eks. Sinch) har måttet være så tilbakeholden med oppkjøp med en så presset aksjekurs.

Et forhold jeg ser du nevnte er nyheten om at også Apple åpner opp for RCS. Dette kom jo overraskende på markedet, og kom vel etter børsslutt på torsdag i forrige uke, jf fredagens kursreaksjon. (https://9to5mac.com/2023/11/16/apple-rcs-coming-to-iphone/). Dette er jo noe som gavner alle aktørene i bransjen, så vidt jeg kan forstå. Hva tenker du om konsekvensene for LINK av dette?
Redigert 09.01.2024 kl 00:30 Du må logge inn for å svare
Sequia
20.11.2023 kl 15:09 1792

Synes dine vurderinger er gode. Jeg er nok mer uenig i tidspunktet for nedskrivning (forutsatt at det er fleksibilitet), enn at det må gjøres. Men om det blir noe nedskrivning i det hele tatt, er det bare selskapets og dets revisor som vet, men svaret får vi uansett shortly.

Apple og RCS synes jeg er veldig interessant, og det er åpenbart positivt for alle aktører i bransjen. Jeg vil anta dette blir et spørsmål fra analytikerne på kvartalsgjennomgangen og håper å få noe mer color da. Men at dette gavner selskapet og kan legge til rette for ytterligere vekst er det ingen tvil om. I et samarbeid mellom Infobip og Deutche T konkluderte man følgende: "Compared to earlier SMS campaigns, the RCS campaign drove:
- 2x performance conversion rates.
- 26% higher open rate.
- 66% increased engagement.
- A mind-boggling conversion rate surge by 120%."
Syden
20.11.2023 kl 16:36 1728

Hvordan mener dere alt dette vil påvikrke kursen fremover mot Q4 som vel legges frem i Feb?
Ser at fullstendig Q 3 legges frem på Tirsdag 28.
Redigert 22.11.2023 kl 15:07 Du må logge inn for å svare
Blygen
28.11.2023 kl 09:08 1183

LINK Mobility (LINK) reported revenue of NOK 1,597 million, growing 30% in third
quarter 2023 with strong FX tailwind and unusually high activity in Global
Messaging. Organic revenue growth in fixed currency was 17%. Gross profit and
adjusted EBITDA were reported at NOK 317 million and NOK 147 million
respectively, with organic growth in fixed currency of 6% and 16%. The European
enterprise segments delivered stable growth momentum as expected. YTD Q3 23
organic adjusted EBITDA growth in fixed currency was 12%. The divestment of US
subsidiary Message Broadcast will significantly reduce leverage to 1.0x adjusted
EBITDA with proceeds from the transaction enabling LINK to fast-track accretive
M&A opportunities. LINK's global ambitions remain unchanged and the US market a
priority.

Following the US divestment, Message Broadcast is reported as a discontinued
business from Q3 23. The headline figures and restated comparables in this
report are thus related to LINK's European business only.

The European enterprise segments continued to deliver stable underlying growth
supported by a solid contract backlog. Organic gross profit growth in fixed
currency was 7% and in line with the previous quarter. The adjusted EBITDA
growth of 16% was supported by completed cost reductions in accordance with
targets previously communicated.
Syden
28.11.2023 kl 14:08 1011

Virket som dagens rapport ikke ble så godt mottatt .