Idex emisjon Nov 2023

Sente
IDEX 15.11.2023 kl 16:48 12898

IDEX Biometrics ASA (the "Company"), a leading provider of advanced fingerprint identification and authentications solutions, has retained Arctic Securities AS as sole manager and bookrunner (the "Manager") to advise on and effect a private placement (the "Private Placement") of new shares in the Company (the "Offer Shares") to raise gross proceeds of up to NOK 35 million.

The net proceeds from the Private Placement will be used to fund the Company’s commercialization phase, necessary product development and market development expenses, working capital requirements, as well as other general corporate purposes.

In addition, the Company entered into a non-binding term sheet with a new institutional investor on 6 November 2023 to issue a senior convertible bond of up to NOK 100 million (as previously announced) (the "Convertible Bond").

The Private Placement may be divided into two tranches. Tranche 1 will consist of up to 131,603,374 Offer Shares ("Tranche 1" and the "Tranche 1 Offer Shares"). Tranche 2 will consist of up to the number of Offer Shares that, together with the Tranche 1 Offer Shares, is necessary in order to raise gross proceeds of up to NOK 35 million ("Tranche 2" and the "Tranche 2 Offer Shares"). Allocations of Offer Shares to investors are expected to be split between Tranche 1 and Tranche 2 on a pro rata basis. Completion of Tranche 2 will be subject to approval by the EGM. In the event the number of Offer Shares allocated is less than the number of Offer Shares available in Tranche 1, Tranche 2 will be cancelled.

oto1
16.11.2023 kl 14:30 5512

Evens1

Det er vel heller Kristian Spetalen som misforstår.

For det første så er det ikke konverteringskursen som er interessant i slike lån.
Konverteringskursen setter bare begrensning på oppsiden, da långiver kan velge å konvertere lånet til aksjer.

Men i utgangspunktet så skal ikke lånet konverteres til aksjer.
Lånet skal tilbakebetales over 3,5 år, med avdrag + renter annenhver mnd.

Og her ligger dødsspiralen.
Idex kan nemlig velge å betale avdragene i form av aksjer, og her er kursen såvisst ikke fast, men høyst flytende og med rabatt.
Så det som skjer i praksis er at långiver shorter aksjen, og om Idex velger å betale lånet med aksjer, dekker shorten med aksjer til lavere kurs siden de får rabatt.

Så sier Spetalen at selvsagt skal renter + avdrag betales med cash, noe annet gir ikke mening.
Og det er hele poenget.
Idex har aldri hatt inntekter til å dekke drift, og de har heller ikke cash eller cashflow til å dekke lånet.

Skal Idex tilbakebetale lånet med lånet, så burde de jo latt være å ta opp lånet i første omgang.

Og glem at Idex er fullfinansiert ut 2024.
Om de overrasker meg og betaler lån med aksjer så klarer de seg kanskje ut 1 halvår 24, men jeg tviler på det og.
YNWA250505
16.11.2023 kl 14:40 5500

oto1 har bedre greie på dette enn de som jobber med dette og ikke minst ledelsen/styre i Idex. Gratulerer.
tuja
16.11.2023 kl 14:41 5487

Når visasertifiseringen blir fullført, vil kommersialiseringsprosessen øke farten betraktelig. Virker som de fleste ikke tror det kommer volumordrer utover i 2024. Der tror jeg mange vil få seg en positiv overraskelse. Forventer børsmelding ang ferdig sertifisering før julen ringes inn. Pluss på med en volumordre i tillegg, så blir det en fin inngang til julehøgtiden.
YNWA250505
16.11.2023 kl 14:48 5531

100k nye til 40 øre blank
iTRADER09
16.11.2023 kl 15:04 5555

Når visa sertifiseringen er fullført må menigheten finne noe nytt å vente på. Kortene til Idemia har hatt både MC og Visa sertifisering i 2 år og det selger ikke. Så det kan ikke være manglende sertifiseringer som er problemet. Det kan heller ikke være kost, for Idemia kan produsere sine kort til under halve prisen av Idex Pay.
Problemet er at "ingen" etterspør dette produktet, og det vil mest sannsynlig fortsette selv om noen små kort-produsenter også blir MC og Visa sertifiserte.

Det er forøvrig ikke slik at det å ikke ha Visa sertifisering har noen særlig innflytelse på salg til issuers som benytter seg av Mastercard, så hadde det vært mangel på sertifiseringer som manglet burde ordrene ha ramla inn nå (egentlig for mange måneder siden, for det har ikke vært noen tvil det siste halvåret at denne sertifiseringen ville komme)
iTRADER09
16.11.2023 kl 15:09 5524

Ja ledelse og styre i Idex har en 26 år lang endeløs rekke av suksess. Kan ikke betvile deres kunnskaper.
På to områder vil jeg dog gi dem kred: Skape fantasier og kjøre emisjoner. Ingen selskap, bortsett fra ENSU med samme bakmenn, har så finslepen emisjons-teknologi.
Litt skuffende denne gangen at de ikke kunne sette en overtegnet PP på 135 mill, men imponerende at de greide å sette en på en kurs på 44 tallet.
Natig
16.11.2023 kl 15:30 5446

Har opplevd dette tidligere. Kursen kjøres under emi kurs . Så går det et par dager og så bærer det nordover igjen. Vedder dessuten på at det kommer nyheter i nærmeste fremtid som løfter kursen betydelig! Lån og emisjon ville vært vanskelig uten at det foreligger stort "potensiale"!
oto1
16.11.2023 kl 15:31 5433

ynwa

Du vil neppe oppleve at ledelse og styre i et selskap gir ut børsmelding på at nå er vi tett på kollaps, kassa er tom, så vi så oss nødt til å ta opp et dødsspirallån.
Jeg har i alle fall ikke opplevd slike meldinger før, men resultatet har likevel langt på vei vært gitt.

Det er faktisk din oppgave å være litt kritisk, en egenskap du ser ut til å ikke besitte i nevneverdig grad.

Det jeg har sett fra Idex sin ledelse i 15 år er stadige meldinger om inngåtte avtaler og at suksessen er like rundt hjørnet.
De har gjennom disse 15 årene feilet hver eneste gang på sine prognoser, så nei, jeg er ikke spesielt imponert.

Hva de egentlig vet og tror vet ikke jeg. Jeg vet bare at jeg hadde denne som en av 4 konkurskandidater for 13 år siden, og det eneste som jeg er imponert over er evnen de har hatt til stadig å lure nye "investorer" inn i selskapet. Etter å ha svidd av x antall milliarder gjennom 15 år har de fortsatt inntekter som en liten kebabsjappe på Karl Johan, og at investorene fortsatt er i himmelrike hver gang det kommer en emisjon er smått imponerende.
MrViggo
16.11.2023 kl 15:34 5418

” Lån og emisjon ville vært vanskelig uten at det foreligger stort "potensiale"!”

Inte när alternativet är konkurs.
Natig
16.11.2023 kl 15:43 5371

Så du mener at långiver yter lån til et selskap der alternativet er konkurs? Og attpå til, til en lav rente. Så korka er de neppe!
oto1
16.11.2023 kl 15:51 5333

Så du tror det er første gang?

De som låner ut har dette som sin spesialitet, og jeg vet ikke om noen selskap som har inngått slike lån der det har gått bra.

Du får håpe at Idex blir det første, men jeg for min del skjønner ikke hvorfor småaksjonærer skal holde liv i risikoselskap.
Småaksjonærer bør holde seg til solide selskap, og overlate risikokapital til større investorer som har penger å tape.
tuja
16.11.2023 kl 15:53 5315

Og innsidere tok emi-aksjer for en halv mill kr. Ingen kaster penger på havet. Tenker jeg setter pengene på de som sitter nærmest kortene som er utdelt.
HitIT
16.11.2023 kl 15:59 5277

Dobbelt beholdningen nå, fint å kjøpe godt under emisjonskurs. Kan snu fort igjen:p
Redigert 16.11.2023 kl 15:59 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
16.11.2023 kl 16:06 5242

Penger på gata. Sitter nå med langt over 2mill aksjer med snitt på 0.42 og klarer ikke å se hvordan dette kan gå dårlig. Markedet r klart og Idex er klare med markedets beste løsninger innen BC. Å kunne handle aksjer 10% under emikurs er rett og slett bare deilig. Masse krutt igjen så fortsett å mate løven, han er ikke mett
Atomvinter
16.11.2023 kl 16:20 5187

Idex er ikke penger på gata, det er penger ut av vinduet. Du bare skjønner det ikke. Ennå.
MrViggo
16.11.2023 kl 16:32 5143

Natig,

Om Idex hade fått signaler att pp norr om 100 mnok var möjligt så hade de såklart inte tagit lånet. Idex tjänar inga pengar och marknaden är långt ifrån mogen ens generera break even. Notera även att Idex under många år tills nu använt skuldfri som en av sina sales pitchar till investerare i sina årliga emissionsrundor.

Det är väldigt dåligt ställt med grundläggande ekonomikunskaper i det här forumet. Kanske är så att Idex främst attraherar nybörjare och lottköpare.
MrViggo
16.11.2023 kl 16:34 5135

Atomvinter,

Tänker att han skönjer det, därav hans pubertala försök skriva och skrika upp kursen.
curly
16.11.2023 kl 17:23 5036

Hvordan er det mulig å håve inn penger på emisjon på 44 øre når kursen nå ligger på 40 øre. Forrige emisjon var vel rundt 80 øre. Der har de som var med da allerede tapt 40 øre.
YNWA250505
16.11.2023 kl 17:52 4955

Ja vi får se da Atomvinter hvem som får rett. Hvem som skjønner hva kan vi ikke diskutere nå.
elnomi
17.11.2023 kl 08:36 4578

Og her ligger dødsspiralen.
Idex kan nemlig velge å betale avdragene i form av aksjer, og her er kursen såvisst ikke fast, men høyst flytende og med rabatt. Så det som skjer i praksis er at långiver shorter aksjen, og om Idex velger å betale lånet med aksjer, dekker shorten med aksjer til lavere kurs siden de får rabatt."

Dette innlegget fra oto1 anbefaler jeg alle (både de som er aksjonærer i IDEX og andre) å lese nøye.
Det forklarer enkelt og på en god måte hvordan et "dødsspitallån" virker. Ta også et raske google søk (targovax, element m.m) så ser dere hva som har skjedd i andre selskaper med denne finansieringen.
Redigert 17.11.2023 kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Sente
18.11.2023 kl 12:17 4227

Dette er et godt poeng om lånet, at disse investorene kan shorte kursen og dermed sikre gevinst med aksjer fra selskapet. Og for de som lurer er det ikke nåværende aksjonærer som har gitt lånet, men "a new institutional investor group" fra børsmeldingen.
Det kan være Idex tok emisjonen for å dekke de første avdragene på lånet med cash. Hvis det er planen til Idex kan en si Idex tok innersvingen på långiver. Hadde Idex hentet penger før de fikk lånet hadde lånet blitt gitt med høyere rente.
Natig
18.11.2023 kl 14:12 4133

Idex blir neppe rammet av noen "dødsspiral". Emisjonen har nullet ut risikoen her, og med de utsikter som nå ligger i pipeline er det bare å laste til ripen.
https://www.idexbiometrics.com/wp-content/uploads/2023/11/IDEX-2023-Q3-presentation-pub.pdf
kroif
20.11.2023 kl 10:24 3594

Jeg har for øyeblikket vanskelig for å se særlig nedside for øyeblikket.
Tegningskursen i emisjonen kunne vært mye verre, og det hadde mulighet til å trykke flere aksjer enn det som ble gjort, så det betyr at det fortsatt finnes tro hos de store aksjonærene at IDEX skal lykkes.
V.G. økte også i emisjonen, det er bra.
Men dete r fortsatt salgsordre som vil sette fart på kursen, ja , de sier de har cash ut 2024, men det forutsetter nok en del salg, som vil være bekreftelsen på at fingerbiometri har livets rett.
IDEX er jo i førersetet innen feltet, så har det livets rett, så er vi i riktig selskap.
Men jeg tar ikke en dritt for gitt lenger, etter å ha fulgt selskapet siden før pandemien, og x-antall emisjoner satt skyhøyt over dagens aksjekurs.
Psykologien i aksjen kan snu veldig fort, det er jo Mikke mus volum foreløpig.
YNWA250505
21.11.2023 kl 09:49 3338

Sundt fyller på med ca 9.7mill aksjer, Tigerstaden 5mill, Alden 4.39mill og F2Funds 4.39mill. Disse har selvfølgelig ikke greie på det de driver med og kaster frivillig ut millioner av kroner på Idex. Jeg gjør det samme som de store og kjøper mer. Sitter du utenfor når storordren(e) meldes mister du 100% oppgang på timen. Aksjen er kraftig overholdt.
iTRADER09
21.11.2023 kl 10:49 3238

Ja alle store investorer vet hva de driver med.
Bare et par eksempler:
https://www.idexbiometrics.com/invesco-funds-invest-nok-300-million-circa-usd-49-million-in-idex-asa/
https://www.idexbiometrics.com/disclosure-of-large-shareholding-in-idex/

Menigheten var selvfølgelig i fyr og flamme, disse proffene kunne ikke ta feil og kursen kunne bare gå en vei fra 5 kroner.
Tilsammen nesten en milliard kastet bort på Idex fra Invesco og Woodford når de noen år senere kastet seg. Ikke noen stor skade for dem, en mini-investering, og forvalterne fikk sikkert sine millioner GBP i bonuser og fasanjakt det året likevel.
vulkan
21.11.2023 kl 10:56 3212

Klarer de å kutte kostnader til 4 mill i kvartalet er det håp, men klarer de det??
Emisjonen tok ned risiko for kræslanding på kort og mellomlang sikt. Sover litt bedre.
kroif
21.11.2023 kl 11:21 3140

Har vel rent litt vann under broen siden 2014, og cash, men vi skal vel tro at IDEX er et par syvmilssteg nærmere målet nå, handler og salg nå, ikke utvikling.
Som noen skrev, så er det vel make ore break nå.
Er det "make", så kan dette bli veldig morro, ca 150% opp til 1 kr nå, som er veldig lav kurs historisk sett, og en kurs hvor de fleste topp 20 fortsatt er i minus.
iTRADER09
21.11.2023 kl 13:13 3020

Mitt innlegg handlet ikke om tilstand i Idex. Det var kun en kommentar til bruken av store og proffe investorer til å "bevise" at det vil gå veien. Store og proffe investorer gjør mange feil på enkelt-aksjer men de har råd til å ta store tap på noen, ha flere som beveger seg sidelengs, enda flere som beveger seg omtrent som markedet totalt og noen få stjerner.

Når det er sagt så er jeg ikke sikker på om tilstanden i Idex er bedre enn i 2014. Den gangen var det også snakk om inflection point og at de blåste konkurrentene av banen med off chip sensorer som var billigere og bedre enn alt annet. Kommunikasjonen var veldig lik det vi ser idag. Idex var best og "samarbeidet" med mange store, det var bare en emisjon igjen før milliardene skulle rulle inn. Og den gang kom virkelig markedet og ble enormt..... Nå er det et lite nisjemarked som Idex og FPC kan håpe på at blir stort.
Redigert 21.11.2023 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
21.11.2023 kl 14:14 2948

Ikke sikker på at tilstanden er bedre nå enn i 2023 og BC er et lite nisjemarked sier jo alt om iTrader, nei ikke alt, men det meste. Her er det kun en ting som gjelder og det er å skrive mest mulig negativt om Idex og legg merke til det folkens, KUN Idex. Sammen med Mr.Viggo så skriver altså disse to som ikke eier aksjer i Idex, KUN om Idex. Ingen andre aksjer har de noensinne skrevet om. Det kan kun være et par grunner til dette og jeg skal ikke nevne disse da jeg ikke ønsker admin på nakken.
YNWA250505
21.11.2023 kl 14:18 2936

Jeg sier absolutt ikke at disse kan ta feil og feil gjøres på børsen vært eneste sekund. Men at du igjen prøve å vinkle innsidekjøp til noe negativt er jo bare destruktivt. iTrader, alle her inne vet hva du mener om Idex. Må du sitte døgnet rundt og skrive at du ikke har tro på verken Idex eller BC? Hva i alle dager er agendaen din? r du short? Eller jobber du for noen som er short?
YNWA250505
21.11.2023 kl 14:20 2926

Nei kanskje ikke på timen da det muligens vil bli en MH. Men at kursen vil gå til 80+ øre med en stor ordre tar jeg som en selvfølge. Hvorfor i alle dager skulle den ikke det? Men husk Mr.Viggo, det gjelder jo kun for oss som har aksjer i selskapet da.
iTRADER09
21.11.2023 kl 14:41 2889

Forsøker du å si at Sundt,Tigerstaden, Alden og F2Funds har innside-informasjon?
I så fall setter det en rettet emisjon i et dårlig(ere) lys.
Jeg tror faktisk ikke Idex er så useriøse.

Det må gå an å være negativ til aksjer på et diskusjons-forum. Hvorfor bare i Idex? Fordi det knapt er noen luftslott som er like oppblåst på OSE, i alle fall ikke med teknologi jeg forstå. Det kan sikkert være noen innenfor bio og grønn mote, men det forstår jeg ikke nok av til å skille ut luftslottene.
Om du ikke ønsker å se hva vantro skriver så får du gå i kirken (for eksempel en tråd hvor bare troende får tilgang), eller du kan blokkere kjettere og bli forskånet fra vantro på den måten.
Cartr
21.11.2023 kl 14:59 2850

La oss håpe du tar deil, men jeg er skeptisk nå. Idex skulle jo ta av for to år siden da kursen lå oppe i 3,80 og "ekspertene ropte løp og kjøp. Idex gjorde også et stunt i Mai da de la ut 11-12 meldinger på rad før emisjon på 87 øre kom. Da hadde jeg virkelig troa på at nå løsner det og handlet mer, men det ser ut til at de samlet opp meldinger med tanke på emisjonen. Det klarte de ikke denne gang. Meldingene uteble og kursen stupte.

Lurer på hvem denne investorgruppen er. Kan det være GSA CAPITAL PARTNERS LLP som ligger inne på shortlista med 11 882 799 mill aksjer. De økte shorten den 24.10 og på så lav kurs som rundt 40 øre. Hva er det disse skjønner som ikke småaksjonærene forstår. De har shortet hele veien. Har de innside informasjon?
MrViggo
21.11.2023 kl 16:09 2778

”80+ öre”’

Intressant. Vi utgår från din åsikt att Idex drar till 80 öre på en större order. Vi sätter din åsikt om 80 öre bredvid din åsikt att Idex kommer handlas i 5 nok nästa år. Vi vet att Idex fått större order från och via Linxens (en miljon slc38). Den ordern har ännu inte resulterat i utrullning av kort från banker. Förefaller som det blir banker i Azerbajdzjan, Turkiet och Bangladesh som blir först ut. Utifrån Idex CMD i september så gissar jag det blir Bangladesh. Hursom, vi är nu i i slutet av november. Det är rimligt anta nästa större order kommer när den initiala ordern (en miljon slc38) effektuerats. En miljon är i sammanhanget många kort så rimligen kommer nästa order tidigast under senare delen nästa år, eller i början av 2025. Hur ska Idex aktie nå 80 öre och därefter 5 nok nästa år? Vill läsa din utförliga motivering.
Redigert 21.11.2023 kl 16:11 Du må logge inn for å svare
kroif
21.11.2023 kl 16:21 2754

Ser ikke ut til at shorten ble dekket i emisjonen ihvertfall, så da får de ta den kampen over børs, på ett eller annet tidspunkt.
Natig
21.11.2023 kl 16:53 2703

Hvis en ser på Q-rapportene, så har vel Vince G. presentert "fremdriften" og markeds utsiktene/forventet salg til å starte i slutten av 2023. Se side 12 i q1-rapporten fra 2023. For øvrig :fra Interim rapporten fra samme kvartal: "Commercial Update
Seven banks in Turkey and Bangladesh have in 2023 announced biometric payment card programs with IDEX. This is accelerating the trend from 2022 when the inflection point in the biometric payment card market was reached; Banks launched nine new biometric payment card programs using IDEX Biometrics’ technology platform. There is a strong pipeline of banks and issuers worldwide demanding card with card manufacturers. The interest is particularly strong in Europe and the Middle East. We see market readiness and bank card launches coming in countries such as India, Bangladesh, and Korea.

IDEX Biometrics card manufacturing partners are launching biometric payment card solutions at scale to their portfolios of banks and issuers. The commercial success of these card manufacturers, who have selected the IDEX Biometrics sensor solution over competitor solutions, will continue to manifest in the coming months."

Korea har vel vært førstemann ut såvidt jeg har fått med meg!
Redigert 21.11.2023 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
YNWA250505
21.11.2023 kl 18:10 2601

Hehehehe jeg tror alle som deltok i denne emisjonen får vite litt mer en det vi som ikke fikk delta. Det tipper jeg er normalt. Ikke noe konkret, men litt mellom linjene er nok ikke unormalt. At du velger å bruke all din tid på et luftslott fatter bare du. Skal du liksom redde noen fra å investere og tape i Idex. At du ikke bare kontakter Sundt og Tigerstaden og forteller disse at de kaster pengene sine ut av vinduet og at Idex ikke har livets rett. Og det er absolutt lov å være negativ og du har sikkert en god grunn som bare du vet.
007 James Bond
21.11.2023 kl 20:12 2493

Det jeg tror Ynwa prøver å si er at en stor ordre vil gjøre at aksjen dobler seg. Så om det kommer en ordre våren -24, og aksjen står i 5 øre, så vil den raskt doble seg til 10 øre. Det er jo tross alt en dobling.