Rentefond Investert i fastrenteobligasjoner
TapeReader
20.11.2023 kl 11:04
747
Hei, er det noen som vet hvilke rentefond som er investert hovedsakelig i fastrenteobligasjoner?
CLCO
20.11.2023 kl 11:48
723
fex Storebrand Global Obligasjon, men Alt for tidlig å gå inn i det nå, kjøp high yield rentefond som følger markedsentene, så lenge rentene er høy og ikke fallende, skift til fastrenteobligasjoner nå renten på de kommer opp, rentene der er veldig lave enda siden investeringene er knyttet opp mot laaange rentekonrakter som ble inngått da rentene var rundt 0. Storebrand Global Obligasjon er kun opp 0.5% i år pga dette.
TapeReader
20.11.2023 kl 14:34
678
Takk for input.
Ref ditt råd så vil jeg vil anta at den lave fastrenten de har investert i er priset inn ved at obligasjonen har falt i pris ettersom renten har steget. Hvis man tror på fallende renter så bør jo da prisen på disse obligasjonene stige igjen, eller hvis kort til utløp bli reinvestert til dagens fastrente. Min tanke er å finne et bet på at rentenivået ikke skal videre opp. Jeg ønsker imidlertid ikke valuta risiko, så jeg ser etter fastrentefond uten valutarisiko.
Ref ditt råd så vil jeg vil anta at den lave fastrenten de har investert i er priset inn ved at obligasjonen har falt i pris ettersom renten har steget. Hvis man tror på fallende renter så bør jo da prisen på disse obligasjonene stige igjen, eller hvis kort til utløp bli reinvestert til dagens fastrente. Min tanke er å finne et bet på at rentenivået ikke skal videre opp. Jeg ønsker imidlertid ikke valuta risiko, så jeg ser etter fastrentefond uten valutarisiko.