EDDA WIND

Granly
EWIND 22.11.2023 kl 12:59 7993

EDDA WIND.
Edda Wind leverer servicefartøy og service til den globale vindkraftindustrien, hvor selskapets fartøy går ut med teknikere for å tilby service til vindturbinene. Selskapet operer i hovedsak på de europeiske vindparkene og er den eneste «pure play» aktøren i offshore vind service.

14 November, pressenterte q3 resultater som viser Vekst. og et driftresultat på 2,6 mllioner euro.
13. oktober, John Fredriksen kjøper seg ytlegere opp i selskapet. etter kjøpet på 2 millioner aksjer, sitter Geveran trading med en eiendel på 20,68%
22 September, Edda Wind fikk en ny kontrakt for båten Edda Passat.

I tillegg har Edda wind nye båter under bygging,

Eg finner ikke så mange kursmål på denne her, men DNB har et kursmål på 40 kroner.
Fearnley Securities har også et kursmål på 40 kroner.


For ordn skyld.
Eg eier en mikroskopisk andel i dette selskapet for øyeblikket.

Skilder: Fa.no, https://eddawind.com/high-activity-in-edda-wind/ , E24.no
habbiten
22.11.2023 kl 13:02 7778

Kursmålet på 40kr tilsvarer det man må betale hvis man bestiller tilsvarende skip på egenhånd nå, altså ingen grunn til å bestille skip på egenhånd nå, man får helt nye skip på salg via aksjer i Edda Wind, noe JF ser ut til å være enig i :)
karve
22.11.2023 kl 13:05 7801

Svært lav omsetning i aksjen , men med Fredriksen og Wilhelmsen som de største eiere satser jeg på at denne skal komme sterkt i løpet av 6 mnd
Granly
22.11.2023 kl 17:48 7710

Ikke det største volumet nei, i dag er det omsatt 5974 aksjer i selskapet tilsvarer 148 275,90 kroner. Og om vi tenker langsiktig tror eg dette vil være en meget god investeringer.

og eg ser for meg at selskapet vil øke veksten sin framover, da det ikke flyter over av disse båtene, og som du nevner at kursmål på 40 tilsvarer det en må betale for tilsvarende skip, tyder dette på en rimelig skipping aksje som har en lys fremtid i vente og ikkje minst er det også et selskap som bygger seg opp med god kompetanse på feltet og kanskje blir en foretrukken leverandør.
Granly
01.12.2023 kl 09:56 7490

opsummering av November


Edda Wind steg 4,91% i november mnd etter å startet mnd med en kurs på 22.85 og avsluttet på kursen 24.55,-

14 November, la selskapet frem tall som viste nokk et kvartal med vekst.

For ordn skyld, Eier eg en liten andel i selskapet, kilder https://eddawind.com og handelsplattformen eg handler aksjer igjennom.
Granly
07.12.2023 kl 12:28 7302

John Fredriksen kjøper seg opp,

GEVERAN TRADING har økt med 331.665 aksjer i selskapet og med det sitter de på 24.281.313 som tilsvarer 21,6%

kilde:
(https://www.finansavisen.no/finans/2023/12/07/8068579/fredly-solgte-alt-og-gjorde-kule-na-laster-han-opp-pa-nytt)


Molo
25.12.2023 kl 22:36 6982

Sakset fra FA 22.12:

- Spår kjemperally i Fredriksen-selskap
Aksjekursen til Intergrated Wind Service (IWS) er opp 39 prosent så langt i år. Til sammenligning er John Fredriksen-dominerte Edda Wind ned 13 prosent. På aksjonærlisten til Edda Wind ligger John Fredriksen på en andreplass med 24 millioner aksjer til en verdi på 582 millioner kroner. Her spår Olaisen et kjemperally.
Hvorfor er det så stor spread?
– Det er spesielt at det er så stor forskjell mellom de to. Begge driver med det samme og Edda har allerede fått levert båter, så de er i så måte egentlig litt foran IWS i løypa – helt riktig at IWS har gått så bra, men det burde ikke være så stor forskjell, mener han.
Så det er større oppside i Edda Wind?
– Jeg tror det kan bli et kjemperally i Edda Wind, sier Olaisen og legger til:
– Det kan bli et godt år for IWS, men et veldig bra år for kursutviklingen til Edda. Aksjen har lagget veldig.
Granly
27.12.2023 kl 20:36 6712

Var kjekt å se i dag at kursen har steget med 4,35%
Granly
01.02.2024 kl 16:18 6192

Den 31.01.2024 valgte CFO å si opp sin stilling for å ta en ny stilling i et annet selskap. Han blir værende i selskapet en periode. Blir spennende å se hvem som skal fylle denne stillingen.

Kilde: https://newsweb.oslobors.no/message/609552

drekkapilsen
10.02.2024 kl 19:46 5769

Nå selger de Edda Passat da Breeze og Brint er tilbake på jobb i Mars. Da kommer vel Goelo og begynner sin jobb og Nordri kan gå på sin. Da har de 6 stykk i drift for det meste av 2024. Selger de Passat så de slipper mer lån for å finansiere siste vard-båten eller fordi den ikke støtter null-utslipp? Synes de kunne begrunnet salget litt bedre.
Skifer
11.02.2024 kl 22:27 5585

Enig. Tynn begrunnelse. Vil de selge Mistral eller andre også, eller er alle utenom Passat kompatibel med strategien? Hvorfor er prisen hemmelig?
Redigert 11.02.2024 kl 22:28 Du må logge inn for å svare
Molo
11.02.2024 kl 23:24 5521

Er vel ikke usannsynlig at de selger Mistral til høsten dersom ikke opsjonene blir utløst. Passat og Mistral er ikke klargjort for LOHC.
Ang. Gangvei problematikken kan det virke som McG sliter med å få det til. Mistral og Passat har MA gangveisystem. Kommende nybygg får Imeca Salus…
Fredriksen satte tidligere ned foten for utløsing av flere nybyggopsjoner, med ønske om å synliggjøre aksjonærverdier.
Kan han ha en finger med i spillet ift salget vi ser nå?
drekkapilsen
12.02.2024 kl 08:11 5402

Mener Mistral er samme. De har vel Uptime gangvei de to også, mens nybyggene har McGregor som tydeligvis virker sånn passe. IWS har vel også McGregor på sine. Tipper det er pga miljøkrav de selger Passat og at de også vil selge Mistral. De er jo fra 2017-2018, så kanskje ålreit å få en fin pris for de nå.
Tamotama
13.02.2024 kl 15:13 5230

Tror det blir viktig å se fremover i tid. Jeg tenker denne kan stige til tosifret milliard i verdi over noen få år, med svært gode rater. Blir nok også en utbytte maskin langt der fremme.

Regjeringen har en plan, og det grønne skiftet må vi gjennom uansett hva vi vil. https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/kraftfull-satsing-pa-havvind/id2912297/
Tamotama
15.02.2024 kl 22:30 5030

Equinor + Edda Wind vil gi en større markedsprising. Den som venter vil se..

https://e24.no/energi-og-klima/i/bgRgXl/norges-foerste-havvindpark-kan-koste-80-milliarder-kroner
Tamotama
28.02.2024 kl 13:09 4708

Bare en heads up til de som sitter på gjerdet. Q4 resultatene blir lagt frem i morgen kl 08:30.
Granly
29.02.2024 kl 20:00 4442

Hei, dette har vert en spesiell dag, kursen raste for så å hentet seg noe tilbake men endte med minus 1.35%

Positive aspekter:

* Selskapet har seks skip operative ved slutten av Q4 2023.
* Betydelig inntektsvekst på 55% sammenlignet med Q4 2022, med EUR 11,4 millioner i inntekt.
* Oppstart av operasjoner for Edda Nordri i desember 2023.
* Sikring av en attraktiv grønn term loan-fasilitet på EUR 161 millioner i desember 2023.
* Edda Wind posisjonert som den ledende C/SOV-operatøren i markedet
* Gunstig etterspørselsutsikt for C/SOV til tross for annonserte forsinkelser og tilbakeslag innenfor leverandørkjeden.
* Kontrakts backlog på EUR 416 millioner ved utgangen av kvartalet, som indikerer en sterk fremtidig inntektsstrøm.
* Potensial for å kapitalisere på forventet vekst i markedet på grunn av begrenset tilgjengelighet av skip og betydelig etterspørsel.

så til de Negative aspekter:

* Negativ EBITDA på EUR -1,1 millioner, (eg puttet denne på negativt, men eg er ikke overrasket at de gjekk i underskudd, eg hadde regnet 2 millioner så er egentlig positiv her)
* Systemoppdateringer på gangveier som fører til offhire. (er meldt tidligere)
* eventuelle utsettelse av prosjekter.

Totalt sett er eg sterkt positiv til dette selskapet, tidligere har eg lest artikler om konkurrerende selskap som har en god vekst i aksjekursen noe som eg på sikt håper å se igjen i dette selskapet. Så eg sitter rolig i selskapet og hadde eg hatt tilgjengelige midler hadde eg benyttet anledningen til å laste opp mer, men med kun 6000 kroner på konto må eg vente..

kilder: https://newsweb.oslobors.no/message/612153
Granly
06.03.2024 kl 10:44 4178

Endring i kursmål

Aksje: Edda Wind
Meglerhus: Clarksons Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 31 (35)

Kilde: https://www.finansavisen.no/energi/2024/03/05/8105948/clarksons-senker-kursmalet-pa-edda-wind?internal_source=aksjeanalyse

Tamotama
07.03.2024 kl 23:04 4058

John Fredriksen (Geveran trading) kjøper seg stadig opp i Edda Wind. Sist på Mandag økte han med 83.500 aksjer! Verdipapirfondeg Nordea økte med 104.000 aksjer.

Kan anbefale å sette dere inn i Edda Wind, der vil det være mye å hente når man ser mot megatrender innen ENERGI.
Granly
13.03.2024 kl 13:14 3777

Edda wind går litt sidevegs nå, De har som sagt problemer med gangbroene på skip noe som er under Reperasjon som har gått ut over inntektene deres. De har også solgt et skip (noe eg tenker var lurt på dette tidspunktet.

samtidig har Edda Wind en ordrereserve på 4,7 milliarder kroner.
Selskapet er den største aktøren i markedet, og med sterke eiere som ønsker vekst, er selskapet veldg godt posisjonert i markedet.

Eg tenker derfor at Edda Wind er et godt kjøp på disse nivåene, kan også minne om at selskapet får levert 3 skip i år, 4 skip i 2025 og 1 i 2026

M.V.H

Granly
kilde: Eddawind.com

Patron72
02.04.2024 kl 18:24 3483

Edda Goelo er levert.
Skal da på jobb «early q2» ifølge q4 rapport

https://eddawind.com/delivery-of-c416/
Granly
02.05.2024 kl 12:11 3032

Spennende, Nå har det vert storhandel i Edda Wind, Fredriksen og Wilhelmsen sto bak Østensjøs exit, de tok insiativet til å kjøpe aksjene til en av de største eieren i selskapet som også var gründeren av Edda Wind, mine umidlebare tanker er at det har vert uenigheter i toppen om veien videre som har resultert i denne handelen.

legger også ved en uttalelse: «Selskapet har tunge industrielle eiere, og grunnlaget er der for videre vekst med ambisjon om å skape en klar markedsleder», sa Geelmuyden.


eg anbefaler alle til å lese artikkelen: https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/02/8126139/storeier-selger-alt-fredriksen-blir-storste-eier

Selskapet har ikke vert den suksessen en såg føre seg på børsen, men eg tenker at med økende aktivitet og så fort de får ordn på problemene med landgangsystemene på skip i flåten og i februar måtte skipene «Edda Breeeze» og «Edda Brint» tas ut av drift frem til starten av mars i år for å utføre reparasjoner og modifikasjoner på disse.

eg ser nå lysere på fremtiden av selskapet.

Granly

Kilde: https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/02/8126139/storeier-selger-alt-fredriksen-blir-storste-eier
habbiten
02.05.2024 kl 12:39 2994

Om ~12 mnd har de 12 skip i drift, da kan det fort være at utbyttekranene åpnes om ikke noe annet skjer på veien.
Granly
02.05.2024 kl 16:42 2877

legger ved link til e24 sin artikkel

https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/02/8126432/analytiker-spekulerer-fredriksen-vil-ta-rederiet-av-bors

handler om spekulasjon om at fredriksen ønsker å ta rederiet av børs, da børsen priser selskapet mye lavere en verdien. Fredriksen har rikelig med kapital og er en tålmodig mann, han bygger opp selskaper over flere år, mens børsen ser på kvartal til kvartal og ønsker raske resultater.

Granly
livsstil
04.05.2024 kl 08:51 2564

Hva er realistisk kurs man kan forvente hvis Fredriksen ønsker å ta dette av børs. Han får ikke tilslag hvis han kun byr 24,50 som han kjøpte ut en annen stor aksjonær. Hva tror folk?
Molo
04.05.2024 kl 11:32 2467

Så lenge ikke Freddy bikker 90% hvor vi kan bli tvangsinnløst, så er det viktig at aksjonærer benytter seg av stemmerettighetene sine og takker nei til frivillige bud som evt kan komme dersom Freddy bikker 33,3%.
Det har vært en tøff start på 2024 med offhire av båter, samtidig som selskapet oppskalerer egen driftsorganisasjon med tilhørende økning av opex.
Legger man til grunn kun dagens (lave) fartøyprising på 57mill eur og ganger opp med 13 fartøy innen Q1 2026, så får man et tall. Dette sammen med backlog på 416mill Eur kan vitne om en lys fremtid.
Men man skal også levere på driftsinntektssiden, samt ivareta låneforpliktelser.
Spørsmålet er om Freddy er villig til å kjøre selskapet ned i grøfta før det kommer inn bud med enda lavere prising?
Evt om topp 3 med dagens ca 82% velger å slå sammen sine aksjer i et nytt skallselskap og bare trenger å kjøpe opp ca 8% til for å kunne tvangsinnløse resterende aksjonærer?
For de store er dette business as usual, de driter nok pent i håpefulle mindreaksjonærer.
Bare synsing fra min side, selv om jeg håper på det beste😅
Granly
06.05.2024 kl 08:45 2238

er kke et enkelt spørsmål fra livsstil, men som du skriver Molo så sitter de største med stor eienandel i selskapet, så om de er enige og ser at de kan tjene på et samarbeid er det mulig at de prøver seg med et bud på 24,50-26 kroner for å se om de får aksept for de siste aksjene.

det er også godt mulig at de 2 største velger å kjøpe selskapet for 28-30 kroner men da på et lenger perspektiv.

et annent er at det fortsetter som i dag.

og siste scenario som eg ser, er at selskapet begynner å kjøpe selskaper og slår seg sammen med flere aktører for å bygge en global kjempe innen segmentet med betaling i for eksempel aksjer eller lånte penger fra de 2 største aksjonærene med mulighet for å konvertere lån til aksjer.

dette er bare tanker og synsing fra min side, men eg håper vi småaksjonærer får muligheten å være med på denne reisen og innkassere noen kroner.
en annen ting som eg tror er med på at denne er lavt priset er at de store aksjonærene Eiger så mye at det ikke er rom for flere store og at mange småaksjonærer velger andre shippingaksjer som har fløyet til himmelske mens denne har ligget stille på sjøen,

Granly som sitter stille i båten og venter på medvind :D
habbiten
06.05.2024 kl 14:45 2137

Får jeg tilbud om 30 kr kan det hende jeg takker ja bare for å bli ferdig med dette, men alt under det så gir jeg meg aldri!
DividendYield
06.05.2024 kl 21:45 2042

En global kjempe innen segmentet? Høres fint ut om Edda skulle blitt et nytt frontline eller golden ocean, men Edda er allerede blant de største. Det er få like rederi. Det nærmeste en kommer konkurrenter er de andre offshore rederiene som satser fornybart ved siden av olja, muligens noen kinesiske spillere.
habbiten
07.05.2024 kl 10:11 1898

Har selskapet klart å få et eneste skip i drift uten problemer?

Oslo (Infront TDN Direkt): Edda Wind mottok mandag en rapport om en hendelse under Harbor Acceptance Test av gangbrosystemet for fartøyet "Goelo Enabler", ifølge en melding tirsdag.

Det har ikke vært skader på personell, men hendelsen vil føre til forsinket driftsstart for fartøyet, som skulle starte i mai.

Selskapet har allerede startet en undersøkelse av hendelsen, og selv om denne er i et veldig tidlig stadium og ingen konklusjon er nådd, viser en foreløpig vurdering at dette er en isolert hendelse og uten sammenheng med utfordringene Edda Wind tidligere har hatt med sine gangbrosystemer.
Granly
07.05.2024 kl 10:25 1883

Eg har ikke mye kunnskap til shipping-bransjen, men som du nevner er Edda stor i dagens marked, men det er flere rederier med båter under bygging og dette er et voksende marked. Nå er det rundt 73-80 ship strødd over en mengde rederier og markedet innen 2030 er på mellom 250-300 skip (varierende tall)

om vi ser på forskjellige rederier innen havvind,
kan vi finne GC-Rieber, Windkeeper. De har båter service vessels under bygging, dette er et design eg er spent på.
andre som er i bransjen er foreksempel ESVAGT
eller BS offshore

dette var noen,

så det er store muligheter å vokse seg stor i dagens marked og fremtidens marked det spørs litt på hva en ønsker og er det noe eg har lagt merke til i alle årene er at Fredriksen er Langsiktig og stresser ikke, men eg regner med han har en plan for fremtiden og var nok derfor han var med å kjøpte ut gründeren da de hadde ulike tanker om fremtiden.

Granly,


Granly
22.05.2024 kl 08:52 1602

Edda Wind har lagt frem q1 tall i dag :D

https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/22/8132716/edda-wind-har-kontraktsreserve-pa-naer-5-mrd.

Edda Wind fikk et resultat på 1,74 millioner euro
driftsinntekter på 17 millioner euro
kontraktreserve på hele 416 millioner Euro.

Granly har troen på fremtiden :D
Granly
28.05.2024 kl 20:42 1382

vi har nå passert 25 kroners merket (25,2) med en flott oppgang i dag, blir spennende å se om den fortsetter videre oppover.

Granly
Granly
29.05.2024 kl 10:30 1263

spennende, vil vi passere 26 kroner? vi ligger på øyeblikket på 26 blank. spennende å se om denne begynner omsider å stige mot verdiene som ligger i selskapet,

Granly,
Granly
11.06.2024 kl 19:47 976

Skipping aksjer har hat noen forrykende år, og i år er mange kraftig opp når vi ser i de fleste segmenter bortsett fra servicefartøy til vindkraft. Nå som disse har hatt en dag der de har falt litt tilbake samt noen har falt litt tilbake en stund nå. Kan vi få den glede av at noen av disse investorene finner veien til servicefartøy til vindkraft så blant annet Edda wind vil få en pen oppgang og komme nærmere til de reale verdiene som ligger i selskapet? Eller er dette bare en ønsketenking fra min side?

Granly som lufter tanker,
livsstil
12.06.2024 kl 10:04 834

Dette selskapet har dessverre ikke noe lenger å gjøre på børs så det bør avnoteres. Det er absolutt null interesse i forbindelse med at de 3 største aksjonærene er så dominerende. Vi får håpe de finner en løsning slik at vi øvrige aksjonærer kan bli kjøpt ut til en fair pris.
HerbM
27.06.2024 kl 10:13 578

Emisjonen på 23,5 vet vi ble overtegnet, og et par dager senere er kursen på 22,8 kr. Nå er vi altså flere prosent under nivået småsparere kjempet for å kjøpe aksjer for, og enda lenger under kursen JF og co kjøpte ut grunnlegger i mai.

Minimal risiko å kjøpe nå, fordi ingen vil tjene penger på å selge på dagens kurs. Dessuten har selskapet nok penger nå til å klare seg i lang tid, så ingen fare for utvanning. Problemet til EWIND er hvor lite den blir omsatt, 82% av selskapet er eid av de tre største aksjonærene.