EDDA WIND

Granly
EWIND 22.11.2023 kl 12:59 10342

EDDA WIND.
Edda Wind leverer servicefartøy og service til den globale vindkraftindustrien, hvor selskapets fartøy går ut med teknikere for å tilby service til vindturbinene. Selskapet operer i hovedsak på de europeiske vindparkene og er den eneste «pure play» aktøren i offshore vind service.

14 November, pressenterte q3 resultater som viser Vekst. og et driftresultat på 2,6 mllioner euro.
13. oktober, John Fredriksen kjøper seg ytlegere opp i selskapet. etter kjøpet på 2 millioner aksjer, sitter Geveran trading med en eiendel på 20,68%
22 September, Edda Wind fikk en ny kontrakt for båten Edda Passat.

I tillegg har Edda wind nye båter under bygging,

Eg finner ikke så mange kursmål på denne her, men DNB har et kursmål på 40 kroner.
Fearnley Securities har også et kursmål på 40 kroner.


For ordn skyld.
Eg eier en mikroskopisk andel i dette selskapet for øyeblikket.

Skilder: Fa.no, https://eddawind.com/high-activity-in-edda-wind/ , E24.no
Granly
05.08.2024 kl 11:25 244

hehe, når det gjelder shipping så gjør eg som deg og setter min lit til at Fredriksen er flinkere :D
Frodon
05.08.2024 kl 11:19 248

Da har jeg kjøpt her. Liker ikke at Varner brødrene selger på disse nivå da de er svært dyktige. Får satse på at Fredriksen er enda flinkere 😅
Granly
05.08.2024 kl 10:45 277

kursen åpnet i dag med et fall på over 4% men har nå begynt å hente seg inn igjen, selv om fallet er fortsatt på 1.8% er ikke dette krise

eg regner med den faller i takt med alle Andre shipping aksjer uavhengig av type, selv om denne ikke var med på den store oppgangen i shipping markedet får den være med på nedgangen :/

men legger eg dyster dommen til side er eg fortsatt positiv til denne her og mener fortsatt at en oppgang er i sikte.

som nevnt i går er Varner brødrene ute av denne etter salg av 1.3 millioner aksjer siden mai. (salgspress)
selskapet er godt finansiert etter en emisjon tidligere i vår/sommer til høyere kurser som vart fulltegnet samt de største aksjonærene hadde allerede garantert for hele emisjonen )
selskapet har ikke noe ledig kapasitet på nåværende tidspunkt.
Selskapet opererer i en bransje som skriker etter nye ship og kapasitet.
selskapet har også fått ordnet i de uforosette problemene sine.

med det ser alt positiv ut for selskapet og tiden framover,

Granly med sterk tro på selskapet og ser for seg grønne tall i dagene, ukene og mnd framover.

Granly
bellx
04.08.2024 kl 13:30 427

Salgene til vj invest har nok holdt aksjen nede da det er liten omsetning i aksjen og de har holdt på lenge. Jeg er optimist og tror vi ser høyere kurser hvis ikke alt krakker da. Heldigvis er det ingen"sjarlatan" som er hovedeier.
Granly
04.08.2024 kl 09:46 513

Da ser det ut som Varner brødrene er ute av denne, de siste 221.919 aksjene er nå solgt, regner derfor med at vi nå får en stigning av kursen da salgspresset fra dem er borte. (de har siden mai solgt over 1.3 millioner aksjer i selskapet)

tenker også at siden selskapet er fullbooket i mnd fremover vil vi få mer lystig lesing på q tallene i tiden framover uten de store overraskelsene.

eg ser derfor kursen i 25-26 i løpet av 2-3 mnd tid.

Granly

Kilde: https://www.finansavisen.no/bjellesauer?tickers=EWIND&fromDate=2023-10-01&toDate=2024-07-31&investors=Varner-brødrene
Redigert 04.08.2024 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
Frodon
25.07.2024 kl 22:37 789

Tenkte på risikoen ved å få et helt nytt skip, til det er testet og er i drift. Vet det vil bli massiv mangel på disse skipene, hvis havvind faktisk blir bygget i stor skala. Tror du supplyskip får like gode marginer? Kommer kanskje an på hva slags drivstoff/motor de bruker. Edda Wind kan lade sine skip rett fra vindmøllene
DividendYield
25.07.2024 kl 21:00 840

Nei, her er det ikke fare for nybygg, heller motsatt, fare for mangel på skip. Klart noen supplyskip kan gjøre mye av samme jobben, men det er lite nybygg der også
Frodon
25.07.2024 kl 17:35 912

Hvordan er prisingen vs IWS nå? Tidligere var den billigere, men enda kjedeligere. Ser ut som den har økt en del og er langt dyrere på p/b
Frodon
25.07.2024 kl 17:26 921

Pga faren rundt nybygg? Minnes å lese at salg av tidligere fartøy gjorde at de var fullfinansiert? Eller må de en siste runde med finansiering til alle fartøy er i drift?
DividendYield
25.07.2024 kl 16:23 953

Det handler mest om å få båtene på vannet her for å få kursen opp. Vi så det for eks i 2020 og HSHIP at båtene må på vannet for å øke omsetning, da følger kursen etter.
Om jeg husker riktig vil vi om ett år bare mangle ett skip, da tror jeg kursen er en helt annen. Håper virkelig de ikke tas av børs.
Patron72
25.07.2024 kl 16:02 981

Noe er endret siden sist.
Nå har selskapet 7 fartøy i sving og er fullbooket ut q3.
Så kommer nr 8 inn i q4(forhåpentligvis rett på jobb)

Q2 viser nok økning mot q2 23. Men q3 da bør det vises i regnskapet.
Så får vi håpe det ikke inntreffer noe nye fuck ups
bellx
25.07.2024 kl 15:39 1004

Fredriksen vet nok hva han gjør siden han tok det meste i siste emi på 23,50.han er ikke kjent for å kaste gode penger etter dårlige.
Frodon
25.07.2024 kl 15:26 1017

Det verste er at et oppkjøp 30-40% over børskurs er krise for langsiktige aksjonærer, som sannsynligvis vil gå glipp av betydelig oppside 😳
bellx
25.07.2024 kl 15:21 1028

MMMA OFFSHORE blir kjøpt opp av CYAN RENEWABLES for 1,1 mrd aus dollar.det er vel ca 7,9mrd nok kanskje kan det hjelpe på verdien i EDDA WIND???
Patron72
25.07.2024 kl 13:42 1078

Kristian Siem er nesten oppe i 100k aksjer i Edda.
Hvorfor velger han å kjøpe hos «konkurenten» istedenfor i eget selskap? 😉

Frodon
25.07.2024 kl 13:39 1082

Lite som er endret mao 😜

Får håpe «alle» og «deg» har rett, budkrig er det mest lønnsomme 😅
Patron72
25.07.2024 kl 13:27 1095

At nybygg prisene øker er bare flott det. Edda har allerede en bra flåte som øker i verdi.
Jeg er positiv til fremtiden her selv om aksjen er dønn kjedelig pr idag.
Konsensus viser økte dagrater fremover på csov.

Jeg tror ikke vi får være med så lenge her.
Alle snakker om bud fra Fredriksen, men jeg heller mot at ddt er Subsea7 som kjøper dette.

Vi får se 😃
Frodon
25.07.2024 kl 11:28 1147

Minuset hvis HS formasjonen blir utløst, er det ofte et tegn på at noe større er galt. Så tror egentlig dagens inngang er den beste 😜 Får satse på at noen blir lei og kaster litt ut når de kommer tilbake fra ferie 🥳

Hva tenker du om veien videre nå? Sist jeg fulgte nøye med her, var det forsinkelser i havvind installasjoner som holdt ratene nede. Hva tenker du om det videre? Eller nybygg prisene?
Patron72
25.07.2024 kl 07:36 1244

Hehe… nei det er ikke stygt av deg å håpe på best mulig inngang.
Håper du joiner 😀

Kommer den på 17,9 vil jeg nok vurdere et godt påfyll
Frodon
25.07.2024 kl 00:04 1290

Denne frister mer og mer når den faller 😜 kr 21,70 har vært en fin støtte i langt tid. Er det stygt om jeg håper HS formasjonen blir utløst ned til kr 17,9? 😅😅 Er jo liv å håpe for oss som ikke er aksjonærer, men som sikler etter bedre inngang 😇👊
Aksjerus
19.07.2024 kl 12:28 1466

Fra LinkedIn: Fullbooket ut Q3 24!

"Aldri en kjedelig dag hos Edda Wind 📣 😁 Etter at Goelo Enabler ble ansatt for Siemens Gamesa i går, ble Sudri Enabler i dag ansatt og startet driften for DEME ved Dogger Bank vindpark hvor hun skal jobbe frem til Q2 2025. Gratulerer til alle involverte og det beste lykke til mannskapet ombord!

Edda Wind har nå syv fartøy i drift og er fullbooket ut Q3 2024. Følg med - neste fartøy, C503 skal leveres sent Q4 2024 👍"
Molo
19.07.2024 kl 10:59 1514

Jeg er enig i dine betraktninger Granly, har sittet med denne lenge, og er solid i tap. Det er vel bare å vente… blir vinn eller forsvinn med kursen tror jeg. Rakett dersom folk får opp øynene og ønsker å få has på de få aksjene som er i free float, eller avnotering og tvangsinnløsning til langt under fair value.
Rart at ikke selskapet og storeierne har inngått marketmaking avtale, men heller tillater at kursen kjøres i kjelleren på veldig lavt volum. Det er jo da man begynner å spekulere om evt avnotering….
Redigert 19.07.2024 kl 11:23 Du må logge inn for å svare
Patron72
18.07.2024 kl 22:15 1650

Goelo Enabler er på jobb nå 👍

Thrilled to announce the start of a new era for our state-of-the-art Service Operating Vessel, Goelo Enabler! Today, the vessel went onhire and commenced operation for Siemens Gamesa at the Saint-Brieuc wind farm. Goelo Enabler will be working at this wind farm until Q3 2028.
Edda Wind would like to congratulate everyone involved, and look forward to supporting the crew and vessel in full operation! 🤩
Redigert 18.07.2024 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Granly
17.07.2024 kl 16:11 1767

Nå har kursen på Ewind falt til 22 som er veldig lavt når vi tenker på

Flåten er fullt utnyttet til ut 3 kvartal om eg husker rett.
emisjon på 23.5 var fulltegnet.

Vi kan også så nå at u-turn ventura har den siste mnd benyttet muligheten til å kjøpe 35 000 aksjer, (siste handel var 12 juli med 15 000 stk)

Granly som har troen på selskapet og fremtiden, eneste frykten er at de 3 største velger å legge inn bud på hele selskapet for å ta det av børs.

Granly
Granly
30.06.2024 kl 22:38 1998

det var rift om aksjene i emisjonen så de store tegnet seg for sin eiendel. ser også at noen bjellesauer (fa.no) har kjøpt aksjer i selskapet noe som er positivt. I tillegg kunne vi lese at alle båtene har arbeid ut 3q noe som er positivt for selskapet.

selskapet har også gode økonomiske muskler etter emisjonen til videre vekst. noe penger vart hentet pga dårlig inntjening pga problemer som er no løst.

eg ser derfor minimal risiko i denne her aksjen og når vi ser de 3 store eier over 82% av selskapet skal det ikke my til for at denne går fint oppover om flere ønsker inn.


Granly
HerbM
27.06.2024 kl 10:13 1938

Emisjonen på 23,5 vet vi ble overtegnet, og et par dager senere er kursen på 22,8 kr. Nå er vi altså flere prosent under nivået småsparere kjempet for å kjøpe aksjer for, og enda lenger under kursen JF og co kjøpte ut grunnlegger i mai.

Minimal risiko å kjøpe nå, fordi ingen vil tjene penger på å selge på dagens kurs. Dessuten har selskapet nok penger nå til å klare seg i lang tid, så ingen fare for utvanning. Problemet til EWIND er hvor lite den blir omsatt, 82% av selskapet er eid av de tre største aksjonærene.
livsstil
12.06.2024 kl 10:04 2195

Dette selskapet har dessverre ikke noe lenger å gjøre på børs så det bør avnoteres. Det er absolutt null interesse i forbindelse med at de 3 største aksjonærene er så dominerende. Vi får håpe de finner en løsning slik at vi øvrige aksjonærer kan bli kjøpt ut til en fair pris.
Granly
11.06.2024 kl 19:47 2336

Skipping aksjer har hat noen forrykende år, og i år er mange kraftig opp når vi ser i de fleste segmenter bortsett fra servicefartøy til vindkraft. Nå som disse har hatt en dag der de har falt litt tilbake samt noen har falt litt tilbake en stund nå. Kan vi få den glede av at noen av disse investorene finner veien til servicefartøy til vindkraft så blant annet Edda wind vil få en pen oppgang og komme nærmere til de reale verdiene som ligger i selskapet? Eller er dette bare en ønsketenking fra min side?

Granly som lufter tanker,
Granly
29.05.2024 kl 10:30 2624

spennende, vil vi passere 26 kroner? vi ligger på øyeblikket på 26 blank. spennende å se om denne begynner omsider å stige mot verdiene som ligger i selskapet,

Granly,
Granly
28.05.2024 kl 20:42 2743

vi har nå passert 25 kroners merket (25,2) med en flott oppgang i dag, blir spennende å se om den fortsetter videre oppover.

Granly
Granly
22.05.2024 kl 08:52 2963

Edda Wind har lagt frem q1 tall i dag :D

https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/22/8132716/edda-wind-har-kontraktsreserve-pa-naer-5-mrd.

Edda Wind fikk et resultat på 1,74 millioner euro
driftsinntekter på 17 millioner euro
kontraktreserve på hele 416 millioner Euro.

Granly har troen på fremtiden :D
Granly
07.05.2024 kl 10:25 3243

Eg har ikke mye kunnskap til shipping-bransjen, men som du nevner er Edda stor i dagens marked, men det er flere rederier med båter under bygging og dette er et voksende marked. Nå er det rundt 73-80 ship strødd over en mengde rederier og markedet innen 2030 er på mellom 250-300 skip (varierende tall)

om vi ser på forskjellige rederier innen havvind,
kan vi finne GC-Rieber, Windkeeper. De har båter service vessels under bygging, dette er et design eg er spent på.
andre som er i bransjen er foreksempel ESVAGT
eller BS offshore

dette var noen,

så det er store muligheter å vokse seg stor i dagens marked og fremtidens marked det spørs litt på hva en ønsker og er det noe eg har lagt merke til i alle årene er at Fredriksen er Langsiktig og stresser ikke, men eg regner med han har en plan for fremtiden og var nok derfor han var med å kjøpte ut gründeren da de hadde ulike tanker om fremtiden.

Granly,


habbiten
07.05.2024 kl 10:11 3258

Har selskapet klart å få et eneste skip i drift uten problemer?

Oslo (Infront TDN Direkt): Edda Wind mottok mandag en rapport om en hendelse under Harbor Acceptance Test av gangbrosystemet for fartøyet "Goelo Enabler", ifølge en melding tirsdag.

Det har ikke vært skader på personell, men hendelsen vil føre til forsinket driftsstart for fartøyet, som skulle starte i mai.

Selskapet har allerede startet en undersøkelse av hendelsen, og selv om denne er i et veldig tidlig stadium og ingen konklusjon er nådd, viser en foreløpig vurdering at dette er en isolert hendelse og uten sammenheng med utfordringene Edda Wind tidligere har hatt med sine gangbrosystemer.
DividendYield
06.05.2024 kl 21:45 3402

En global kjempe innen segmentet? Høres fint ut om Edda skulle blitt et nytt frontline eller golden ocean, men Edda er allerede blant de største. Det er få like rederi. Det nærmeste en kommer konkurrenter er de andre offshore rederiene som satser fornybart ved siden av olja, muligens noen kinesiske spillere.
habbiten
06.05.2024 kl 14:45 3499

Får jeg tilbud om 30 kr kan det hende jeg takker ja bare for å bli ferdig med dette, men alt under det så gir jeg meg aldri!
Granly
06.05.2024 kl 08:45 3599

er kke et enkelt spørsmål fra livsstil, men som du skriver Molo så sitter de største med stor eienandel i selskapet, så om de er enige og ser at de kan tjene på et samarbeid er det mulig at de prøver seg med et bud på 24,50-26 kroner for å se om de får aksept for de siste aksjene.

det er også godt mulig at de 2 største velger å kjøpe selskapet for 28-30 kroner men da på et lenger perspektiv.

et annent er at det fortsetter som i dag.

og siste scenario som eg ser, er at selskapet begynner å kjøpe selskaper og slår seg sammen med flere aktører for å bygge en global kjempe innen segmentet med betaling i for eksempel aksjer eller lånte penger fra de 2 største aksjonærene med mulighet for å konvertere lån til aksjer.

dette er bare tanker og synsing fra min side, men eg håper vi småaksjonærer får muligheten å være med på denne reisen og innkassere noen kroner.
en annen ting som eg tror er med på at denne er lavt priset er at de store aksjonærene Eiger så mye at det ikke er rom for flere store og at mange småaksjonærer velger andre shippingaksjer som har fløyet til himmelske mens denne har ligget stille på sjøen,

Granly som sitter stille i båten og venter på medvind :D
Molo
04.05.2024 kl 11:32 3828

Så lenge ikke Freddy bikker 90% hvor vi kan bli tvangsinnløst, så er det viktig at aksjonærer benytter seg av stemmerettighetene sine og takker nei til frivillige bud som evt kan komme dersom Freddy bikker 33,3%.
Det har vært en tøff start på 2024 med offhire av båter, samtidig som selskapet oppskalerer egen driftsorganisasjon med tilhørende økning av opex.
Legger man til grunn kun dagens (lave) fartøyprising på 57mill eur og ganger opp med 13 fartøy innen Q1 2026, så får man et tall. Dette sammen med backlog på 416mill Eur kan vitne om en lys fremtid.
Men man skal også levere på driftsinntektssiden, samt ivareta låneforpliktelser.
Spørsmålet er om Freddy er villig til å kjøre selskapet ned i grøfta før det kommer inn bud med enda lavere prising?
Evt om topp 3 med dagens ca 82% velger å slå sammen sine aksjer i et nytt skallselskap og bare trenger å kjøpe opp ca 8% til for å kunne tvangsinnløse resterende aksjonærer?
For de store er dette business as usual, de driter nok pent i håpefulle mindreaksjonærer.
Bare synsing fra min side, selv om jeg håper på det beste😅
livsstil
04.05.2024 kl 08:51 3925

Hva er realistisk kurs man kan forvente hvis Fredriksen ønsker å ta dette av børs. Han får ikke tilslag hvis han kun byr 24,50 som han kjøpte ut en annen stor aksjonær. Hva tror folk?
Granly
02.05.2024 kl 16:42 4238

legger ved link til e24 sin artikkel

https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/02/8126432/analytiker-spekulerer-fredriksen-vil-ta-rederiet-av-bors

handler om spekulasjon om at fredriksen ønsker å ta rederiet av børs, da børsen priser selskapet mye lavere en verdien. Fredriksen har rikelig med kapital og er en tålmodig mann, han bygger opp selskaper over flere år, mens børsen ser på kvartal til kvartal og ønsker raske resultater.

Granly