FLNG vs ALNG

Cartagena
FLNG 04.01.2018 kl 07:20 5731

Har sett over og sammenlignet Flex LNG (FLNG) og Awilco LNG (ALNG). ALNG eier 2 TFDE drevne LNG skip bygget i 2013. FLNG får levert 6 nye MEGI drevne skip, 4 i år og 2 i 2019 hvis ting går som planlagt.

ALNG har på nåværende aksjekurs en market cap på NOK 768 millioner. Med gjeldende cash og lån som beskrevet i 3Q'17 gir dette en enterprice value på omtrent NOK 2.68 milliarder, eller NOK 1.34 milliarder per skip.

FLNG har en equity på rundt $520 millioner. Har ikke funnet eksakt pris for skipene som bygges av Samsung, men har brukt et estimat på $200 millioner per skip. Har antatt $180 millioner per skip for de fire som bygges ved DSME. Den observante investor har allerede lagt merke til at sistnevnte er mindre enn $183 millioner, som ALNG i snitt bokførte sine 4 år gamle skip til i 3Q'17. Sett bort i fra inntjening frem til levering, vil derfor FLNG sitte på omtrent $600 millioner i netto gjeld ved levering av siste skip. Med dagens market cap på NOK 4.7 milliarder, gir dette en enterprice value på NOK 9.56 milliarder, eller NOK 1.59 milliarder per skip.

Dermed ligger enterprice value ca. 19% høyere per skip for FLNG enn ALNG, noe som forsvares av at skipene er 4-5 år yngre. Den store forskjellen kommer derimot når vi ser på propulsjonssystemene. MEGI skipene til FLNG er opptil 30% mer effektive enn TFDE skipene til ALNG. Med en utgangseffekt fra motor på 23000 kW og en dieselpris på $400 per tonn, tilsvarer dette en besparelse på ca. $15 000 per døgn, $5 250 000 per år, for MEGI skipene. Med en diskonteringsrate på 8% over 20 år, gir dette en merverdi per skip på NOK 460 millioner. FLNG fremstår dermed som en overlegen investering, med tanke på avkastning på totalkapitalen. Skal dog nevnes at ALNG reelt sett er vesentlig høyere gearet, noe som øker utfallsrommet på begge sider for sistnevnte.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Shippingballs
04.01.2018 kl 09:13 5530

Bra innlegg! Takk skal du ha:)
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.01.2018 kl 21:03 5333

Takk til deg Cartagena for et utmerket innlegg. Har selv satset på begge aksjene med svært god verdistigning de siste ukene, og akkumulerer nå videre i FLNG.
K
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
fjellmann1
04.01.2018 kl 21:11 5308

Jeg synes det er noe feil med drivstoffbesparelsen. 30% mindre forbruk gir 15000 dollar besparelse PR dag?
Det betyr at ALNG sine TFTD skip bruker drivstoff for 50000 dollar PR dag og flex sine MEGI bruker da 30% mindre som blir 35.000 PR dag???
Dette må være feil. ALNG har oppgitt sin break Even rate på 47.000 dollar PR dag....
Gaslog oppgir Opex på sine TFTD skip til 15.000 dollar dagen. Med drivstoff, renter og avdrag kommer vel break Even opp til 45-ish??
Mener flex sin break Even er ca 40.000 dollar dagen og da kan de ikke bruke drivstoff for 35.000???

Mulig jeg bommer totalt her?? Kan noen oppklare?
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
busk1
04.01.2018 kl 21:51 5285

Sonatrach kom med noen talleksempler i dette innlegget:
https://nytt.forum.hegnar.no/post/1632

MEGI anslås å bruke 30-35 mt mindre fuel per dag enn TFDE.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Cartagena
05.01.2018 kl 04:51 5158

Sonatrach sitt innlegg som busk1 linker til beskriver dette bra. I shipping er det vanlig og skille mellom Capex, Opex og Voyex. Opex inkluderer da crew, forsikring, forbruksvarer, vedlikehold. Voyex er kostnader spesifikk for reisen, typisk havnekostnader, eventuelle kanaler og drivstoff.

Typisk oppgir selskapene TCE (Time Charter Equivalent) for inntjening i rapportene. Dette er det samme som voyage revenues minus voyage expenses, delt på antall dager for turen. TCE som trengs for break even vil på tilsvarende måte heller ikke inkludere voyage expenses.

ALNG sine skip har som sagt motorer med en utgangseffekt på 23000 kW. Med en virkningsgrad på 40%, trengs det dermed energitilførsel per tidsenhet tilsvarende 23000kW/0.4=57500 kW. Altså 57500 kW*24h=1380000 kWh per dag. Diesel har en nedre brennverdi på 11600 kWh/tonn, hvilket gir et forbruk på 119 tonn per dag. Ved en dieselpris på $400 per tonn er dette alene nesten $48000 per dag. 30% av dette er i underkant av $15000 per dag. Det skal riktignok sies at ved lavere hastigheter vil fordelene med MEGI bli lavere. Men som Sonatrach beskrev i sitt innlegg vil det i tillegg være en del å hente på at skipene kan frakte mer enn ALNG sine, samt fordelene reliquefaction gir.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Cartagena
07.01.2018 kl 01:12 4948

Ser at på side 9 i 4Q'16 rapporten til FLNG er kjøpsprisen på de to Samsung skipene oppgitt til $423.8 millioner ($211m+$213.8m), altså $211.9 millioner per skip i snitt. Ikke $200 millioner som jeg først antok. Dette øker EV per skip hos FLNG til NOK 1.62 milliarder, men hovedpoenget står seg fortsatt.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 04:14 4943

Takk for gode innlegg, Cartagena. Ser ut som du har gjort mye godt arbeid her, skal lese litt mer om LNG markedet, men FLNG ser attraktiv ut her.

Jeg tror P/NAV for FLNG ligger rett rundt 0.8-0.9 området, ser det ut til å stemme?
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 09:22 4868

Bra når noen tar regnejobben og deler. Mer av det! Fint også at folk kontrollregner og kvalitetssikrer.

Har vært ute av shipping et par års tid, men sitter nå på gjerdet og vurderer disse. Føler kanskje at mye er tatt ut, men ser på den annen side LNG som en kommende megatrend i energimarkedet. Noen som har tanker de vil dele om potensielle scenarier på 2-3 års sikt?

Ps: Jeg synes også drivstoff-estimatet virker utrolig høyt. Motorene går jo ikke full pinne hele tiden. Sannsynligvis gjør de det sjelden eller aldri, og spesielt ikke under lassing/lossing og annen venting i havn som utgjør en stor andel av tiden.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Simo
07.01.2018 kl 12:59 4766

Her er nok fint lite tatt ut av oppside, men forvent en dump gjennom sommern så kanskje sensommer/tidlig høst kan være en tiden for den langsiktige inngangen. Selv holder jeg uansett en post gjennom sommeren.

P/NAV er pdd 1.07 (pareto)
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 17:55 4654

Mente å si at mye av *den kortsiktige* oppsiden er tatt ut.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 18:46 4622

Det er lang tid til sommeren og høsten, og det er nok mye som kan skje med LNG-aksjene og denne sektoren generelt innen den tid. Kursutviklingen de seneste par-tre måneder av fjoråret har vært veldig bra, nærmest veldig bra med økning på 30-60%. Man blir lett fristet til kortsiktig gevinstsikring av slikt, men personlig tror jeg som mange her på HO at vi vil se stor økning fram mot sommeren.
Lykke til
K
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.01.2018 kl 21:43 4492

Da venter vi på at raketten starte
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.01.2018 kl 10:03 4390

Kursene varierer men siste ukene er det ALNG som leder, men jeg venter at FLNG snart skal ta av igjen. Myrseth/|Dovre holder i dag fortsatt fast på begge LNG-aksjene.
K
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
08.01.2018 kl 13:30 4263

Siden alle reiser eller periodeslutninger skjer med Time Charter Party (TCP) i LNG er fuel kostnadene for Charterers account.

Dvs, i et halvslakt marked kan Flex bruke fuelbesparelsen til å være mer competitive enn de andre rederne ved å ta ut fordelen i høyere utilization men til ca same rate.

I et stramt marked, kan man bruke den lavere fuelkostnaden til å fremtvinge høyere rate.

Vi skal ikke se oss helt blinde på dollar/mot dollar ettersom hver enkelt slutning som regel er et resultat av lange forhandlinger hvor en hel haug andre clausuler spiller inn også. Uansett, Flex har de mest attractive skipene i spotmarkedet pr i dag, og det vil vi få betalt for over tid.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Sonatrach
08.01.2018 kl 13:37 4270

ALNG var et interessant spill ettersom aksjen var så utbomba som den var. Den vil ikke stige like heftig i fortsettelsen pga kun 2 skip, Teekay eierstrukturen og purchase obligation som ALNG har på skipene etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
16.01.2018 kl 14:09 4001

nesten rart at denne ikke beveger seg mere, gass er jo explosivt om dagen
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare
abbos
16.01.2018 kl 16:21 3919

Den beveger seg, men sørover ?
Redigert 20.01.2021 kl 22:17 Du må logge inn for å svare