Strongpoint #3-23 Fartshump eller rødt lys?

tunktee
STRO 22.11.2023 kl 17:24 84343

3. kvartal og status.


Mange av oss ble tatt på sengen av de siste to kvartalers svake tall.
Det er også misnøye å spore om CEOs uttalelser i Q2-presentasjonen.

I ettertid var visse uttalelser om avtaler i 3. kvartal åpenbart uheldige.
Antageligvis er ledelsen bevisst på dette, da uttalelsene i Q3-presentasjon var noe mer forsiktig.

Signalene fra ledelsen er like fult viktig å fange opp. Det er dem som sitter tettest på markedet!
Jeg har fremdeles full tillitt til ledelsen i Strongpoint, men aksjekursen signaliserer ikke det samme.


Redusert omsetning og økte lønnsutgifter er hovedårsakene til den dårlige bunnlinjen i 3. kvartal, sammen med høyere finans- og valutakostnader.
Sistnevnte vil variere med valutasvingninger og havnet dessverre på toppen av de andre faktorene i kvartalet, med negative 5,4 mill.


Bruttomarginen viser sterk økning fra 37,1 til 44,1%.

Marginen vil variere, men jeg syns det er viktig å belyse at bakgrunnen for den økte marginen er produktmiksen og at våre proprietære produkter selger godt.
Som følger: (YoY inkludert service)
Payment Solutions -8,3%
Check Out Efficiency +0,4%
Other retail technology +15,1% (antatt hovedsakelig egenutviklet)
E-commerce logistics +11.6%


Det er altså In-store Productivity og Shop Fitting som har bidratt til den dårlige topplinjen, med henholdsvis negative 32,6% og 23,1%.
Men så er det helle ikke disse segmentene som skal løfte Strongpoint til stratosfæren.

Salgsnedgang av ESL/Pricer i Sverige er årsaken til nedgang i I-sP.
Dette er naturlige svingninger og gir ikke grunn til bekymring.

Shop Fittings stammer fra Air Link Group og nedgangen kan forklares med et spesielt sterkt 3. kvartal i fjor.
UK & Ireland rapporteres som eget område, og tallene er identiske med segmentet Shop Fittings,
Det er derfor uklart for meg hvordan proprietære produkter samt ESL rapporteres i området, og er et aktuelt spørsmål ved neste presentasjon.


Det er ellers innført et program for kostnadsreduksjoner på 20 mill p.a. som vil ha virkning fra 1. kvartal 2024.


Jacob Tveraabak avslutter sin innledning av Q3-rapporten med
“Hence, I continue, along with my management team, to stand behind our financial
ambitions for 2025 with 2.5 BNOK revenue and 13-15% EBITDA margin.”

Selv tror jeg mange brikker skal falle på plass for å nå målet.
Men om man bare kommer halvveis til mål i 2025 er aksjen i dag et svært godt kjøpt.
Markedet er tilsynelatende avventende, og vil har mer pudding på bordet.
Redigert 14.04.2024 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
tunktee
22.01.2024 kl 09:52 6680

Godt å høre, enig med du om utbytte.

I fjor fikk vi 90 øre/40 mill.
Jeg er overbevist om at kursen ville vært langt mer enn 90 øre høyere nå om selskapet hadde 40 mill mer på bok, og at vi aksjonærer således ville hatt høyere papirverdier.
Et slikt forhold kan vedvare lenge i aksjemarkedet, all den tid investorer søker trygge havner.
Jeg håper derfor at selskapet sikter mot å betale ned kassakreditten og kun ha denne som en backup i fremtiden.
Gordon Ekko
22.01.2024 kl 10:04 6668

Vi er flere som tydeligvis er enige om at selskapet bør prioritere soliditet og ha midler til fremtidig vekst fremfor utbetaling av utbytte. Basert på min forståelse så trengs det mye likviditet for å håndtere den veksten som selskapet frem til nå har kommunisert at de skal nå i 2025. Dersom denne skal realiseres kan jeg ikke forstå at de skal klare det ved nåværende balanse og betaling av utbytte uten en eller annen form for kapitalinnsprøytning som kan gjøres på flere måter. Spennende tider for informasjon om dette som må komme.
Ols123
22.01.2024 kl 10:14 6664

Ni får gärna kolla 6 månader bakåt. Jag och börsen brukar annars ligga 6 månader framåt 🤗
kössa
22.01.2024 kl 10:21 6695

Jag tror företagets likviditet säkras och även räcker till normal utdelning i vår i och med stora ordrar som snart rullar in, bl a Cashguard Connect projektet i Spanien.
Brenno Invest
22.01.2024 kl 11:05 6644

Jeg er enig deg her, hadde ikke syntes denne avtalen hadde vært bra hvis det hadde vært "Hardware". Høy omsetning som da hadde satt pent ut men lite dekning på det.
Jeg har sett mange ganger folk juble her i tråden angående "hardware avtaler", Nye er selvsagt mer "viktig" jeg vektlegger de nye mer enn gamle som blir fornyet.

Plukk regner jeg med blir fakturert månedlig. veldig standard når det gjelder den type ting :)

Software is king, når først utvikling av et program er ferdig da man tjener rått på det. Selv om det er konkurranse på "like programmer", så er det blitt så komplekst at
selv om du hadde hatt 10 plukk programmer så hadde alle sammen vært forskjellige og dekket forskjellige behov selv om det kun er et "plukk program". Det gjør også sånn at det er enklere å konkurrere på pris. Min erfaring med pricer og andre ting som jeg har vært å satt opp i samarbeid med strong er det at de lager løsningene sine veldig enkel integrerbare (de snakker simpelt med alt annet av programmer). Gjør sånn at det er enklere å velge Strong vs andre :).

Jeg liker veldig godt når det kommer avtaler fra andre bransjer enn dagligvare. De blir nok veldig presset på hardware marginer. Dagligvare bransjen er treig når det gjelder adopsjon og utvikling.

Denne ordren i mitt syn viser at vi er på vei i rett retning når det gjelder 2025, men jeg er fortsatt ikke overbevist om det. Det må komme en til i samme størrelse tidlig dette året her så får jeg full tro på det.
HrDuck
22.01.2024 kl 11:34 6624

Takk Brenno, jeg leser alltid dine innlegg med stor interesse. Nyttig å få kunnskap fra bransjen, ikke alt kan forstås bare ved å lese rapporter.
Når det gjelder hardware-kontrakter som ikke gir store marginer på kort sikt så er jeg mer positiv til det lange bildet. Vi ser fra tallene til strong at ca 50% av inntektene kommer fra service. Jeg tror at stort sett hver hardware-kontrakt bærer i seg fremtidige inntekter fra dette.

Som jeg sa i går så tror jeg ikke utdeling er realistisk nå (ihvertfall ikke første halvdel av 2024). Jeg skal ikke være like kategorisk for hele 2024.
Som flere andre her så liker jeg selskap med solide balanser og romslig likviditet. Det gjør jobben enklere for både investorer og selskapet selv. For Strong har dette gitt muligheten til bla å kjøpe ALS og jeg ser dette som et svært viktig moment for selskapet inn i fremtiden.

Men så er det sjelden to streker under svaret for hva som er best måte å finansiere et selskap. Selskap uten inntekter har normalt ikke muligheten til å lånefinansiere, det er ganske enkelt. For selskap som strong med betydelige inntekter er det ikke alltid like enkelt å si hva som er optimal mix av egenkapital og lånefinansiering. I gode tider (som strong stort sett har) så er en del lånefinansiering normalt verdiøkende for aksjonærene. Men dette må hele tiden balanseres mot at selskapet skal være robust også i svakere perioder på resultatsiden.
JosMag
22.01.2024 kl 15:30 6458

Greit med litt klarlegging vedrørende selskapets gjeldssituasjon..

Gjennomgang av selskapets gjeld i 3. Kvartal viste følgende;

84 millioner i rentebærende gjeld. Dette er tall eks IFRS rett og slett for at IFRS beløpene ikke er rentebærende.

Net leverage = 1,59 (eks IFRS, pga ikke rentebærende)

CFO Marius kommenterer dette som godt innenfor låneavtalen med banken. Well within..

Det nevnes også at selskapet har en sterk balanse . 49 % dekningsgrad og 83 millioner i disponible midler ved utgangen av 3. Kvartal.

Mao så er en ev emisjonsfrykt fullstendig ubegrunnet!


Redigert 22.01.2024 kl 16:05 Du må logge inn for å svare
HitIT
23.01.2024 kl 09:09 6184

Lå vel en ca. 50k'er på 16,50 ved åpning, spist ganske kjapt:p
Norviking
23.01.2024 kl 09:30 6146

Dem som fabulerer om dårlig likviditet og mulighet for emisjon tror jeg er i overkant negative .
Selskapet driftes bra og sjefen sjøl har nok en meget kløktig plan for å nå målsettingen for 2025.
Jeg oppfatter ikke Jacob Tveraabak som noen cowboy som brenner cash.
Jeg minner på om at JT er en MEGET disiplinert herremann og jeg tviler sterkt på at han ikke har kontroll.
Jeg er også helt enig med selskapets filosofi om å ta utviklingskostnader over drift ..
Bokført ek er ca 500 mill litt ned siste året men fortsatt ca 11kr pr aksje så emisjon er nok utopi.
Men gratulerer til de negative som evner å skremme fanden på flat mark slik at dere får kjøpt billige aksjer..
kössa
23.01.2024 kl 10:41 6071

Vem vill stå utanför när Cashguard Connect-ordern från Spanien är i box? Kan ske vilken dag som helst. Vid förra kvartalsrapporten sa J.T. att kunden var mer intresserad än någonsin av att få lösningen på plats och att bollen låg helt på Strongpoint att färdigställa och driftsäkra lösningen till kunden, som är en av Spaniens största dagligvarukedjor.
JosMag
23.01.2024 kl 11:44 6017

StrongPoint har allerede investert ca 20 millioner i Iberia prosjektet som må være gigantisk 👍

Det tar dessverre nesten alltid lenger tid enn forventet å få på plass en endelig avtale. Jf. Sailsbury's som også var forventet mye tidligere. Tror i hvertfall ikke det står på selvtilliten til StrongPoint i ev forhandlinger etter siste avtale👍
JosMag
26.01.2024 kl 10:25 5397

Zzzzzzzzz..

Noen flere tips for 4. Kvartal??

95000 omsatt på 17.25. Gjesp?
Redigert 26.01.2024 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
Storebetong
26.01.2024 kl 11:02 5376

Ja, volumet i aksjen og aktiviteten her på tråden har tatt en pause de siste dagene...

Det tok seg opp nå med en post på 95.000 aksjer omsatt på 17,25 i markedet, slik at vi igjen er tilbake til over 100.000 aksjer omsatt pr dag - det er bra:)

Kun drøyt 2 uker til 4. kvartalsrapporten mandag 12.02.

Vi får se om det har vært litt stille før stormen her og det kan vi jo leve med:)
HrDuck
26.01.2024 kl 11:38 5326

Interessant, price-action i forkant og prisen på selve posten av 95k tyder (imo) på at det er initiert av kjøpsinteresse. Men det er bare gjetning fra min siden.
Just_Nilsen
26.01.2024 kl 14:49 5202

Det er også interessant å se: Disse to der i det store in vesteringbanken som øker og begynner å bli rett så stsore på aksjonærlisten. Første er lokalisert i London
BANK PICTET & CIE (EUROPE) AG 4.19%
BANQUE PICTET & CIE SA 1.31%

De er henholdsvis 4 og 15 på listen over de største aksjlnærene.
God helg!
Storebetong
26.01.2024 kl 15:41 5151

Meget interessant Just_Nilsen 😉.

Disse to aktørene Pictet & Cie som kom på banen i 2021 har vektet seg opp i blant. Fra nyttår snakker vi kun om en oppvekting på henholdsvis ca 90.000 og 27.000 aksjer fram til tallene du har funnet. Kanskje de skal ha en god del mer aksjer og startet med dette i dag.

God helg folkens 🙂

EDIT: Etter min oppfatning er aksjen vår klart i ferd med å bli mer likvid selv om dette ikke synes i ordrebildet.
Et par tiøringer ned eller opp så finnes det nå ofte kjøpere eller selgere av brukbart volum. Vi var mer på 50 øre for kort tid tilbake.

Dette betyr selvsagt ikke at aksjekursen kommer til å gå opp med det første, men jeg tror noen av de som skyr aksjen på grunn av dårlig likviditet kan tenke seg om en gang til.

Redigert 26.01.2024 kl 18:54 Du må logge inn for å svare
Storebetong
26.01.2024 kl 20:35 4994

Jeg vet ikke hvor du ser dette med at kjøper initierte for jeg kan ikke se det på Nordnet eller Euronext live, men at noen trykket på kjøpsknappen mot noe som lå (mulig skjult) til salgs virker sannsynlig.

Det tekniske i denne sammenheng er ikke så viktig, men at noen er ivrige på å komme seg inn i aksjen er et godt tegn😉.

Verdivurderingen på sikt tar vi oss av hver for oss og gjerne kombinert med tanker her på forumet!

Snaut 200K aksjer omsatt rundt 17,25 viser hvor vi er.




Redigert 26.01.2024 kl 23:17 Du må logge inn for å svare
HrDuck
27.01.2024 kl 13:53 4790

Bare en gjetning, kan ikke se sånt noe sted. Men aksjen ble tatt litt på høyresiden (små volum) og så kom et kryss på 95k. Jeg tror dette var en post som ble funnet av megler, ikke to ordre som tilfeldig møtte hverandre med volum på børs. Uansett ikke viktig, god helg 🙂
Storebetong
27.01.2024 kl 14:04 4832

Tror du har rett. Noen avtalte antagelig hvordan handelen skulle foregå på børs 🙂.
Redigert 27.01.2024 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.01.2024 kl 14:32 4795

Jeg er lite glad i all krig og elendighet som vi har i verden, og burde sikkert ikke postet dette innlegget i det hele tatt.

Dog er KOG som har vanvittig inntjening og ordreinngang på vei oppover og har brutt kr 500 i aksjekurs. Vi ser nok 700 i løpet av året.

Jeg forholder meg til null aksjer i KOG etter etisk plan.
Redigert 27.01.2024 kl 16:55 Du må logge inn for å svare
Storebetong
27.01.2024 kl 22:04 4673

Som et lite pust i bakken fra meg som er en av optimistene her virker aksjekurs på rundt kr 17 meget spinkelt, men desto bedre for de som vekter seg inn.

Vi har ingen god forventning til tall for Q4 2023 eller Q1 2024 og må følge godt med på børsmeldt ordreninngang
Just_Nilsen
27.01.2024 kl 23:56 4618

Jeg har tatt mine valg. Jeg er ute av KOG og KItron. Økononmisk ikke lurt, men som deg, mykbetong, er det mot min etikk også. Jeg går nå for grønn energi. Thorirum kraftverk med partikkelaklerato som tennsats, ren hydrogen og solcelle park i India. Vindmøller på dypt vann har jeg mistet helt troen på økonomisk.

Så er jeg veldig glad for at STRO fikk inn en dataordre. Var det 2000 den hble kaldt i sin tid? Så lett å skalere opp! Jeg tror 2025-målet nås før tiden eller i hver fall ikke lenge etter.)
Hilsen fra 24 degC på kanariøyene en time før midnatt her.


Storebetong
28.01.2024 kl 00:12 4619

Hei Justen:)

Om det ble riktig i komme seg ut av KOG og Kitron har jeg ingen formening om.
Kos deg på kanariøyene med STRO på lur.

Mvh
Frank
Storebetong
28.01.2024 kl 00:26 4612

Blanke Ark:

Etter det jeg vet det nå ingen norske aksjefond i STRO.

Med så lav market cap som vi har i dag er det greit for fondende, men ikke om blir ordentlig fart i sakene.Vi får bare se ...😎
Newsseaker
28.01.2024 kl 09:57 4520

At Storebetong velger å ikke investere i Kongsberggruppen er helt greit. At han velger å ikke ville bidra til vår FORSVARS-industri av etiske grunner gjør meg livredd.
Storebetong
28.01.2024 kl 10:27 4502

Takk for tilbakemelding Newsseaker. Vi har alle sikkert grunner til å være redd, men det hører nok ikke hjemme på dette forumet.
Det er jeg som har dummet meg ut her med å trekke inn andre aksjer enn Strong. Beklager for det og nå skal jeg slutte med slike feil.

Ring meg på tlf 91 87 37 57 om du trenger hjelp med frykten.
Brenno Invest
29.01.2024 kl 10:07 4186

Noe av det som er vanskelig i tech er å forklare verdi av teknologien.

Her er det et kjempe bra eksempel som forklarer hvordan SaaS fungerer se: https://engineering.dunelm.com/pizza-as-a-service-2-0-5085cd4c365e
Den viser en analogi i forhold til pizza.

Vendor = Microsoft, You manage = Strong.

Vi som jobber i bransjen som konsulenter og slikt må vite forskjell og ha gode kunnskaper om disse her tingene. SaaS er så enkelt for både kunder og leverandører siden det krever ingen infrastructur. Alt er skalerbart fordi det ligger på Microsoft sine servere og tjenester, derfor er det enkelt. Jeg kan trykke 1 knapp og voila 200 nye arbeidstasjoner i skyen for kunden min. Microsoft Retail har jo skrytet av strong, de gir også penger til kunder og leverandører for å få et salg ;).


Ols123
01.02.2024 kl 15:21 3216

STRONGPOINT
StrongPoint ASA: Mandatory notification of trade (Nordic IR)
2024-02-01 10:34
1.2.2024 10:34:12 CET | StrongPoint | Mandatory notification of trade primary insiders

The Board shall use 20% of their gross remuneration to acquire shares in the company until they own shares equal in value to one year's gross board remuneration. The shares are allocated from StrongPoint ASAs own holdings.

StrongPoint ASA has today sold 5,562 shares. The shares were sold to the members as a part of the board shareholder program. The price for the shares was NOK 16.45, which is the volume weighted average for the past three working days. New holding is 344,842 shares, 0.8% of the outstanding shares.

Morthen Johannessen, chairman of the board of StrongPoint ASA, today acquired 1,854 shares through the program. New holding is 113,989 shares, 0.3% of the outstanding shares.

Peter Wirén, member of the board of StrongPoint ASA, today acquired 927 shares through the program. New holding is 41,534 shares, 0.1% of the outstanding shares.

Ingeborg Molden Hegstad, member of the board of StrongPoint ASA, today acquired 927 shares through the program. New holding is 26,529 shares, 0.1% of the outstanding shares.

Cathrine Laksfoss, member of the board of StrongPoint ASA, today acquired 927 shares through the program. New holding is 6,138 shares, 0.0% of the outstanding shares.

Audun Nordtveit, member of the board of StrongPoint ASA, today acquired 927 shares through the program. New holding is 23,999 shares, 0.1% of the outstanding shares.

Please see the attached form(s) for notification and public disclosure of transactions.

This information is subject to disclosure requirements set out in the Market Abuse Regulation EU 596/2014 Article 19 and the Norwegian Securities Trading Act Section 5-12.

Contacts
Marius Drefvelin, CFO StrongPoint ASA, +47 958 95 690, marius.drefvelin@strongpoint.com
About StrongPoint
Storebetong
01.02.2024 kl 21:44 3082

Plussen i aksjekurs fra ca kr 14 siden avtalen i UK kom er i ferd med å fordufte. På tide å vurdere god timing på ytterligere innvektning her😎.
Redigert 01.02.2024 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
HitIT
02.02.2024 kl 12:49 2838

Har ikke tilgang til hele artikkelen, men høres jo nice ut:
"...02.02.2024
kl. 11:16
DAGLIGVARER
Slik tror Coop at nærbutikken kan reddes – kan få flere Robbie og Eve-roboter i butikken
Coop vil satse på mer digitaliserte og hel-digitaliserte butikker. Det kan være en ”game changer” for spesielt de små nærbutikkene med lav omsetning..."


https://handelswatch.no/nyheter/dagligvarer/article16809812.ece
Storebetong
02.02.2024 kl 16:29 2693

Puslete uke for aksjen, men det ble da noe omsetning i sluttauksjonen i dag.

God helg folkens🙂
Storebetong
04.02.2024 kl 00:19 2338

Jeg har tenkt en del i lengre tid på når det er sannsynlig at Strong kommer til å vise fine resultater og god cashflow.

Det blir neppe før 2025.

Om det er supertlurt å kjøpe aksjer underveis, og på hvilket nivå får hver enkelt vurdere, men jeg tror dette blir bra på 2-4 års sikt.
Iberiaordren som vi venter på vet jo alle om, så hvordan markedet vil tolke den er uklart. Altså ikke gitt at aksjen går opp med denne i boks.

Uansett er min verdivurdering av selskapet på forventninger i 2025-2027 lik at aksjen er verd å akkumulere også på kortere sikt 😎.
Norviking
04.02.2024 kl 19:16 2135

Synes det er i overkant mye baising fra deg Storebetong.
Senest for 3 mnd siden så gjentok selskapet guidingen om en omsetning på 2,5 mrd og 10-12 % ebitda i løpet av 2025
Jeg vet ikke din agenda men du repeterer til stadighet at ting ikke går ..
Hvem sitter nærmest bordet ? Du eller Jacob Tveraabak som guider.
Selskapet har nylig landet sin største og viktigste kontrakt noen sinne men markedet har ikke skjønt hvor stor den er .. ( hint )
Kursen burde stått i mellom 22 og 25 kr nå etter den kontrakten.
Kommer det et par autostore installasjoner samt at den mye omtalte iberia ordren snart kommer så er det ikke sikkert vi er så langt unna 2,5 mrd ..
Vi kan også få noen overraskelser med både pricer order , self check outs og click & collect ..
Roboter er vel også rett rundt hjørnet og man forer nå flere applikasjoner med AI
Jeg har tro på at selskapet lykkes og det sier jeg for at jeg mener det og ikke bare som en motvekt til all elendigheten du spår



kössa
04.02.2024 kl 19:54 2110

Instämmer Norviking, förutom att 2025-målsättningen gällande EBITDA var 13 - 15 och inte 10 -12 %😊👍🏼
tiger
04.02.2024 kl 19:56 2109

Vikingen, jeg synes du er for positiv nå. Det er ingenting som tyder på at at 2025 målet kan nås i tide. Mange signaler gir meg en uggen følelse av pratmakeri og underlevering ift. mål fra JT. Selskapet skal nok komme seg oppover igjen, men alt tyder på at det blir nærmere 2030 et sted. Jeg har i likhet med betongen benyttet dippen til å vekte meg litt opp, og han er da ikke så veldig negativ ift. et par andre her på forumet som dømmer selskapet nord og ned.