Strongpoint #3-23 Fartshump eller rødt lys?

tunktee
STRO 22.11.2023 kl 17:24 83086

3. kvartal og status.


Mange av oss ble tatt på sengen av de siste to kvartalers svake tall.
Det er også misnøye å spore om CEOs uttalelser i Q2-presentasjonen.

I ettertid var visse uttalelser om avtaler i 3. kvartal åpenbart uheldige.
Antageligvis er ledelsen bevisst på dette, da uttalelsene i Q3-presentasjon var noe mer forsiktig.

Signalene fra ledelsen er like fult viktig å fange opp. Det er dem som sitter tettest på markedet!
Jeg har fremdeles full tillitt til ledelsen i Strongpoint, men aksjekursen signaliserer ikke det samme.


Redusert omsetning og økte lønnsutgifter er hovedårsakene til den dårlige bunnlinjen i 3. kvartal, sammen med høyere finans- og valutakostnader.
Sistnevnte vil variere med valutasvingninger og havnet dessverre på toppen av de andre faktorene i kvartalet, med negative 5,4 mill.


Bruttomarginen viser sterk økning fra 37,1 til 44,1%.

Marginen vil variere, men jeg syns det er viktig å belyse at bakgrunnen for den økte marginen er produktmiksen og at våre proprietære produkter selger godt.
Som følger: (YoY inkludert service)
Payment Solutions -8,3%
Check Out Efficiency +0,4%
Other retail technology +15,1% (antatt hovedsakelig egenutviklet)
E-commerce logistics +11.6%


Det er altså In-store Productivity og Shop Fitting som har bidratt til den dårlige topplinjen, med henholdsvis negative 32,6% og 23,1%.
Men så er det helle ikke disse segmentene som skal løfte Strongpoint til stratosfæren.

Salgsnedgang av ESL/Pricer i Sverige er årsaken til nedgang i I-sP.
Dette er naturlige svingninger og gir ikke grunn til bekymring.

Shop Fittings stammer fra Air Link Group og nedgangen kan forklares med et spesielt sterkt 3. kvartal i fjor.
UK & Ireland rapporteres som eget område, og tallene er identiske med segmentet Shop Fittings,
Det er derfor uklart for meg hvordan proprietære produkter samt ESL rapporteres i området, og er et aktuelt spørsmål ved neste presentasjon.


Det er ellers innført et program for kostnadsreduksjoner på 20 mill p.a. som vil ha virkning fra 1. kvartal 2024.


Jacob Tveraabak avslutter sin innledning av Q3-rapporten med
“Hence, I continue, along with my management team, to stand behind our financial
ambitions for 2025 with 2.5 BNOK revenue and 13-15% EBITDA margin.”

Selv tror jeg mange brikker skal falle på plass for å nå målet.
Men om man bare kommer halvveis til mål i 2025 er aksjen i dag et svært godt kjøpt.
Markedet er tilsynelatende avventende, og vil har mer pudding på bordet.
Redigert 14.04.2024 kl 03:21 Du må logge inn for å svare
kössa
28.02.2024 kl 16:51 6387

Nä, mycket konstigt att inte någon information kring projektet kommer!
Ols123
28.02.2024 kl 17:06 6402

Jag helt otroligt dåligt o insiderköp lyder med sin frånvaro
JosMag
29.02.2024 kl 11:25 6153

Det har vært 2 innside kjøp. 6691 aksjer til Knut Olav Nyhus Olsen og 17000 aksjer til Marius Drefelin.
tiger
29.02.2024 kl 12:39 6120

Ja, og - takk og lov - ingen innsidesalg!
Storebetong
29.02.2024 kl 14:44 6078

Jeg fikk denne mailen kl 13.00 i dag - flere fugler på taker nå i Benelux:

StrongPoint Strengthens Partnership with Cennox for E-commerce Solutions in Benelux Region
29.2.2024 13:00:09 CET | StrongPoint | Non-regulatory press releases
[Oslo, Feb 29, 2024] — StrongPoint, a leading provider of retail technology solutions, is pleased to announce the extension of its partnership agreement with Cennox, a trusted provider of managed services and retail technology solutions.

Cennox is currently a StrongPoint partner for in-store retail technology solutions in the Benelux region. Through this expanded partnership, Cennox will become a Value-Added Reseller of StrongPoint’s full grocery e-commerce Suite with a particular focus on Click & Collect Grocery Lockers and Order Picking. In addition, Cennox acquired StrongPoint’s Cash Security business in 2020, underlining the long collaboration between the two companies.

"We are thrilled to extend our partnership with Cennox. This expanded partnership agreement will allow us to provide retail technology solutions to more grocery retailers, empowering them to deliver better customer experiences while driving essential efficiency savings to protect margins,” said Jacob Tveraabak, CEO of StrongPoint ASA.

“We are excited about the opportunities this partnership with StrongPoint brings and remain steadfast in our commitment to delivering excellence to our valued partners and customers. The sale of smart groceries lockers, aligns seamlessly with Cennox's strategic vision to become the preferred service partner and marks a significant step towards offering innovative solutions and providing top-tier services and technologies to the retail sector”, said Frederiek De Prest, General Manager Cennox Belgium.

The StrongPoint e-commerce solution suite includes all the essential tools a grocery retailer needs to fulfill grocery e-commerce orders. This includes warehouse-based order picking, in-store order picking, and multiple last-mile solutions ranging from home delivery to click & collect services. StrongPoint’s solutions are designed for maximum efficiency and profitability, originating in Sweden to address some of the highest in-store labour costs globally.

About Cennox

Cennox works with major retail customers across their facility improvement, security integration and adoption of latest technologies. Within a challenging and constantly evolving sector, retailers are always looking for smart ways to enhance their businesses and build customer loyalty across their stores. As a nationwide technology installation and maintenance company, Cennox is well-placed to support the industry.

About StrongPoint

StrongPoint is a grocery retail technology company that provides solutions to make shops smarter, shopping experiences better and online grocery shopping more efficient. With over 500 employees in Norway, Sweden, Finland, the Baltics, Spain, the UK and Ireland and together with a wide partner network, StrongPoint supports grocery and retail businesses in more than 20 countries. StrongPoint provides cash management and payment solutions, electronic shelf labels, self-checkouts, store management software, in-store and warehouse robotics solutions, click & collect parcel and grocery lockers, in-store and drive-thru grocery pickup solutions and grocery e-commerce order picking solutions, both manual and automated. StrongPoint is headquartered in Norway and is listed on the Oslo Stock Exchange.

Attachments
Download announcement as PDF.pdf
Pingheng
29.02.2024 kl 16:38 6000

Det kan han vel. Han har jo ikke overbevist hittil.

Når du kombinerer et stort selvbilde, og stor gjennomføringsevne med dundrende inkompetanse, kan du får de virkelig store katastrofene.
Storebetong
02.03.2024 kl 10:21 5633

Et år forsinkelse på Iberia var da tidlig å snakke om, men vi får bare vente.

Som jeg har nevnt her mange ganger er det ikke "guidet" noe om årene før 2025, men 2023 var selvsagt et meget skuffende år for de fleste.
Jeg tror vi skal være forsiktig med å dømme før vi ser faktiske tall for 2025 og hva som blir nye mål som vi får i april.

Fortsatt god helg folkens:)

Edit: For de som mener at meldingen om at 2025 målene bør nedjusteres burde kommet et halvt år før, så er jeg ikke uenig.

Dog forstår jeg at JT og styret trengte mer tid for å innse at målene måtte justeres.

Mine tips er som før 2 mrd og 10 prosent ebitda i 2025, samt 2,5 mrd og 14 prosent ebitda i 2027.

Mine tips for 2025 forsvarer en aksjekurs på minst 70.

Vi venter spent på guiding i april og i hvilken grad markedet vil tro på den:)
Redigert 03.03.2024 kl 23:13 Du må logge inn for å svare
Storebetong
06.03.2024 kl 17:11 4779

Takker for link bjørns1:)

Litt mer bevegelse i topp 50 i februar enn vanlig, men det er jo ikke så overraskende når vi faller 18% primært på rapporten om at 2025-mål antagelig blir vanskelig å nå.
Dog rimelig stabilt som vanlig på topp 50. Vi ble 3 aksjonærer færre i februar.
Storebetong
06.03.2024 kl 23:16 4648

Det ser ut som Strong henger bra med på bruk av AI og teknologi generelt, men aksjen vil ikke opp før inntjening er sannsynliggjort for de som styrer aksjekursen ved å kjøpe og selge. Jeg vet at jeg ikke er eneste optimist her på tråden, men må vi holde oss nede og kanskje enda lavere så frister kjøp meg bare mer. Jeg tror ikke på julenissen men å tro på Strong virker fornuftig fra min synsvinkel.
HitIT
07.03.2024 kl 11:43 4503

11:32:15 13,15 120 000

Er very very soon før eller etter påske? blæ
bjørns1
07.03.2024 kl 13:22 4476



11:32:00 120.000 13.15 OffBook

Storebetong
07.03.2024 kl 18:14 4349

Bra med litt omsetning er det uansett om det er på børs eller utenfor som her:)

Hadde jeg hatt cash til det skulle jeg gjerne kjøpt denne blokka og mere til.
Storebetong
08.03.2024 kl 10:49 4172

Very soon or not, er vel ikke så interessant. Ingen grunn til at selskapet skal komme med noe mer info enn status på større prosjekter i kvartalsrapportene.
Dog gleder jeg meg til å analysere ordren på Iberia på bakgrunn av hva som blir sagt når den børsmeldes. På sikt vil vi selvsagt se effektene i regnskapet.

God helg folkens:)
Redigert 08.03.2024 kl 11:18 Du må logge inn for å svare
Otto40
08.03.2024 kl 11:05 4170

I min verden er dette veldig interessant og det handler om troverdigheten på det som meldes fra ledelsen.
Urutinert av SP/JT å gå såpass høyt ut å begynne å melde dette, når det åpenbart er så lite kontroll. Til nå har det bare vært forsinkelse på forsinkelse og nærmest ingen informasjon.
Storebetong
08.03.2024 kl 11:21 4179

Vel, jeg forstår hva du mener Otto40, men min oppfatning endres ikke. Vi må bare vente til avtalen er signert (eller den lite sannsynlige ulykken at det ikke blir noe av).
PSI- Investor
08.03.2024 kl 11:23 4200

Hvis det var sånn at ledelsen måtte tjene rått på sitt sinnsykt høye antall aksjeopsjoner for å gidde å gjøre jobben sin så er vi vel inne i en ond spiral kanskje he he...?
Storebetong
08.03.2024 kl 14:30 4108

Jeg tror nok ledelsen/selskapet har planer om å gjøre en god jobb/tjene gode penger for selskapet noen år fram i tid slik at både deres verdier i aksjer/opsjoner og vi andre aksjonærer sine verdier blir bra.

Noe annet virker rart å tro på. Selvsagt hender det at selskaper ikke lykkes etter plan, men vi får bare se. Dette er litt av spenningen med å være investert i aksjer:).

EDIT: Dette er etter min oppfatning ikke et selskap med høy risiko slik som for eksempel Ultimovacs. Her bygges det stein på stein og selskapet har en ok historikk samt solid egenkapital med mye kostnadsført løpende. Fremtidsutsiktene som selskapet bør prises på i tillegg til egenkapitalen er det spennende elementet.
Redigert 08.03.2024 kl 16:09 Du må logge inn for å svare
Storebetong
08.03.2024 kl 18:13 3994

tunktee som er sjefen på forumet her begynner å kanskje bli litt lei av høy eksponering i Strong.

Uansett utfordrer jeg tunktee, ,HrDuck og andre til å mene noe om fremtidsutsiktene til selskapet her på tråden
Storebetong
08.03.2024 kl 20:08 3960

Edit. Prognose/estimat for inntekter og editda 2025 og 2027 er fint. En form for begrunnelse for estimat er supert .

Edit2: Jeg forstår godt om ingen vil tippe på 2025 og 2027.
Selv tipper jeg for det er fint å sette en mening på investeringen. Om jeg er for optimistisk? Vi får se. Kanskje selskapet slår mine forventninger. Mine tips for 2025 er begrunnet i ordreinngang men mest feeling. 2027 er ren gjetning.


Redigert 09.03.2024 kl 11:05 Du må logge inn for å svare
Storebetong
10.03.2024 kl 09:41 3704

Selv om det står på Nordet at aksjen ikke kan shortes tror jeg dette er feil.

At noen shorter aksjen er helt fint for min del for det øker omsetning i aksjen.

Kansje gjørmebrytingen på 13-tallet er for høyt nivå på aksjen?

Vi får se. Markedet bestemmer.
bernes
12.03.2024 kl 10:47 3443

Sparebank 1 Markets ringer rundt og tilbyr 200.000 aksjer til salgs.
HrDuck
12.03.2024 kl 15:34 3330

Tenkte å vente litt siden vi uansett skal få en oppdatering fra selskapet. I det store bildet så tenker jeg at selskapet har et solid grep om markedet innen sine geografiske kjerneområder (nor/swe/baltikum), utenfor det er oppside og fortsatt en del å bevise. Over tid får vi se hva turen inn i benelux kan bidra med.
Resultatene har vært svake siste kvartalene. Mye av grunnen antar jeg er noe som mange selskap har opplevd: Det skaleres opp for vekst, men markedet stagnerer (jeg tror det er forbigående). Skal jeg tippe så bidro pandemien med vekst som nok lå over normalisert vekst.
Men aksjekursen har også falt og jeg tenker at prisingen nå ikke er spesielt krevende. Markedet ønsker nok å se 100% kontroll på balansen. Som jeg har sagt tidligere så bør ikke dette være et problem om man kommer tilbake til normaliserte resultat.

Så er det sånn at når aksjekurser faller så blir man lei/skeptisk/ser farer der man tidligere så muligheter osv. Det å kontrollere følelser er en stor del av hemmeligheten til å lykkes i markedet. Jeg har gjennom årene hatt noen langsiktige investeringer som jeg til slutt har fått godt betalt for. Men uten unntak så har det vært perioder (noen lange perioder også) med fallende aksjekurs, pessimisme og alt det som hører med. Alt det er glemt om det ender med økt omsetning, økte resultat og dermed også økt verdi på investeringen. Når man ser tilbake så virker nedturer nesten uviktige og ubetydelige, men det kjennes overhodet ikke sånn mens de pågår.
Redigert 12.03.2024 kl 15:44 Du må logge inn for å svare
Elektrikeren
12.03.2024 kl 17:29 3303

Dette kan være restposten til Hausta Investor AS. De solgte 120 000 aksjer for noen dager siden, og stod da igjen med 257 000. Så kan de jo ha solgt unna noen poster etter det også, så 200K kan kanskje være resten. Forøvrig er det også andre på topp 50 som har solgt ut litt større poster etter avtale, så det må jo ikke være Hausta
Redigert 12.03.2024 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
HitIT
12.03.2024 kl 21:49 3248

Skjønner ikke hva som sies, men sikkert bra greier:

StrongPoint and Alimerka - Asturias, Spain
https://www.youtube.com/watch?v=F3sIU279KFc
Ols123
12.03.2024 kl 22:02 3244

Cashguard , click and collect o även pricer till Alimerka mkt mkt bra
tunktee
13.03.2024 kl 20:57 3028

Skryter veldig av Strongpoint, om kunskap og tillit til dem.
De har ikke minimumsordre, og noe om 17% bedre kundetilfredshet med C&C.
De har 3 forskjellig måter å handle på, er vel gjerne vanlig, henteskap og utkjøring antar jeg.

Måtte bruke Google translate, men selv ikke den forstår så hurtig Spansk som dette. 🙈
Løftet uansett blikket litt, har ikke fått med meg at Alimerka har etablert henteskap, takk for lenke HitIT!

Jeg ble lei av å lese her når samme personen står for annenhvert innlegg.
Flott hvis noen andre gidder å lage en ny tråd.


Har vi forresten blitt informert om at SP har solgt Pricer (og C&C) til Alimerka, eller er det nyheter for flere?
Redigert 13.03.2024 kl 21:00 Du må logge inn for å svare
HitIT
19.03.2024 kl 11:49 2230

11:13:57 13,10 236 454
Noen som ble kvitt siste rest?