EAM - Aksjen som kan gå inntill 25X innen Q2-24, være med?
EAM har i lang tid vært underanalysert, undervurdert og upopulær og frem til nå tapt i rettsapparatet mht krav om erstatning.
Noe har endret seg de 3 siste dagene med total over 2,5 millioner aksjer. Det er kun 6,85 millioner aksjer totalt i selskapet.
To viktige forhold har taler i favør av EAM denne gangen
• Italiensk høyesterett har allerede konkludert med at EAM er utsatt for svindel
• Investeringsselskapet Therium er blitt medinvestor i saken. De har 70% suksessrate i de sakene de går inn i.
Italiensk høyesterett:
Skrivet fra Italiensk høyesterett som går helt og holdent god for EAM sine påstander.
«On the fraud of EAM, the supreme court concluded that the evidenced withholding of essential information during contractual negotiations constitutes a contractual fraud.» Les mer på tråden. https://www.finansavisen.no/forum/thread/162307/view
Investeringsselskapet Therium
At de har fått med seg Therium på laget, det er en enorm styrke
Investeringsselskapet Therium garanterer for halvparten av EAM Solars advokatregninger når de saksøker selgerne av 31 solkraftverk i Italia. Internasjonalt har vi de siste årene vurdert mer enn 1200 saker, og vi har bare investert i under 100 av dem. Så langt har vi vunnet eller forlikt syv av ti saker vi har involvert oss i, sier daglig leder Henrik Berg i Therium Nordic . For dette skal Therium skal ha 10% av kravet.
De to angitte forhold over sammen med at det nå EAM fra er det kun få måneder igjen til en endelig avgjørelse, som ikke kan ankes foreligger, gjør at EAM har en styrket sak og at en snarlig endelig avgjørelse vil foreligge innen Q1-24. Dersom det ender med et forlik kan det komme raskt Som oftest kommer et forlik rett før eller rett etter en rettsak har begynt. Taper EAM er dagens kurs på kr 19 for høy i forhold til de underliggende verdier i selskapet.
Alt dette gjør at en nå må vurdere risk/reward for EAM.
- Totalt 6 852 210 aksjer i EAM
- Totalt krav +300MEUR = NOK 3,51 mrd.
- Totalt krav pr aksje: 512NOK
- Kurs i dag: 19NOK dvs kun 3,7% av det totale kravet
- Therium vinner eller forlik i 70% av sakene
- Therium skal ha 10% av kravet
- Therium la til grunn en mer nøktern sum med 1,5-1,7 mrd. i erstatning
Reell verdi ved full erstatning:
512 – (10% * 512) = 416NOK pr aksje/25X
Forventningsverdi pr aksje ved full erstatning:
70% * 512 – (10%*512) = 300NOK pr aksje/15,8X
Forventningsverdi pr aksje ved forlik mellom kr 120 – 220 gir en aksjekurs 10% lavere lik 108 – 198NOK pr aksje:
Med en aksjekurs i dag mellom 19MNOK ser en at kurspotensialet i EAM er fra 5,7X til XX.
Er EAM en av de mest spennende aksjene med høyest potensial innen Q1-24 på dagens kurs kr 19 selv også hensyntatt muligheten for at EAM taper saken?
Synspunkter?
Noe har endret seg de 3 siste dagene med total over 2,5 millioner aksjer. Det er kun 6,85 millioner aksjer totalt i selskapet.
To viktige forhold har taler i favør av EAM denne gangen
• Italiensk høyesterett har allerede konkludert med at EAM er utsatt for svindel
• Investeringsselskapet Therium er blitt medinvestor i saken. De har 70% suksessrate i de sakene de går inn i.
Italiensk høyesterett:
Skrivet fra Italiensk høyesterett som går helt og holdent god for EAM sine påstander.
«On the fraud of EAM, the supreme court concluded that the evidenced withholding of essential information during contractual negotiations constitutes a contractual fraud.» Les mer på tråden. https://www.finansavisen.no/forum/thread/162307/view
Investeringsselskapet Therium
At de har fått med seg Therium på laget, det er en enorm styrke
Investeringsselskapet Therium garanterer for halvparten av EAM Solars advokatregninger når de saksøker selgerne av 31 solkraftverk i Italia. Internasjonalt har vi de siste årene vurdert mer enn 1200 saker, og vi har bare investert i under 100 av dem. Så langt har vi vunnet eller forlikt syv av ti saker vi har involvert oss i, sier daglig leder Henrik Berg i Therium Nordic . For dette skal Therium skal ha 10% av kravet.
De to angitte forhold over sammen med at det nå EAM fra er det kun få måneder igjen til en endelig avgjørelse, som ikke kan ankes foreligger, gjør at EAM har en styrket sak og at en snarlig endelig avgjørelse vil foreligge innen Q1-24. Dersom det ender med et forlik kan det komme raskt Som oftest kommer et forlik rett før eller rett etter en rettsak har begynt. Taper EAM er dagens kurs på kr 19 for høy i forhold til de underliggende verdier i selskapet.
Alt dette gjør at en nå må vurdere risk/reward for EAM.
- Totalt 6 852 210 aksjer i EAM
- Totalt krav +300MEUR = NOK 3,51 mrd.
- Totalt krav pr aksje: 512NOK
- Kurs i dag: 19NOK dvs kun 3,7% av det totale kravet
- Therium vinner eller forlik i 70% av sakene
- Therium skal ha 10% av kravet
- Therium la til grunn en mer nøktern sum med 1,5-1,7 mrd. i erstatning
Reell verdi ved full erstatning:
512 – (10% * 512) = 416NOK pr aksje/25X
Forventningsverdi pr aksje ved full erstatning:
70% * 512 – (10%*512) = 300NOK pr aksje/15,8X
Forventningsverdi pr aksje ved forlik mellom kr 120 – 220 gir en aksjekurs 10% lavere lik 108 – 198NOK pr aksje:
Med en aksjekurs i dag mellom 19MNOK ser en at kurspotensialet i EAM er fra 5,7X til XX.
Er EAM en av de mest spennende aksjene med høyest potensial innen Q1-24 på dagens kurs kr 19 selv også hensyntatt muligheten for at EAM taper saken?
Synspunkter?
Redigert 15.05.2024 kl 07:25
Du må logge inn for å svare
oryx
16.02.2024 kl 19:16
5916
EAM børsvinner i dag. Ser ut som investorene har fått med seg at det kun er 14 dager igjen til rettskjennelsen. Den italienske høyesteretten har tidligere uttrykt at det er skyldbetingende brudd i favør EAM. Mulighetene for å vinne frem synes derfor som meget solide. Nedsiden fra dagens nivå er begrenset mens oppsiden er enorm. Vinner EAM frem snakker vi som flere har påpekt, om erstatning som kan utgjøre trolig et sted mellom 200 - 400 kroner, pr aksje!
Får investorene øynene opp for denne kan vi kommende 14 dager kan fort se en dobling - tredobling eller mer av kursen opp mot 35 - 60 - 70 kroner, før kjennelsen.
Får investorene øynene opp for denne kan vi kommende 14 dager kan fort se en dobling - tredobling eller mer av kursen opp mot 35 - 60 - 70 kroner, før kjennelsen.
Redigert 16.02.2024 kl 20:40
Jeg spør meg hvordan folk klarte å selge under 14 ? Når de vet at rettsavgjørelse er så nære ? Der er oddsene ganske store for EAM, men selvsagt kan det meste skje, men når høyestrett sendte saken tilbake så øker det sjansen for EAM. Sier seg selv at når staten/Italia sier de er svindlet så bør vel også EAM være svindlet ? Dagens oppgang var uventet for meg, men uffattelig gledelig. Selger ikke nei, her står jeg løpet ut. Ikke sikkert en er så heldig men lar ikke en sjanse til mellom 100 - 300 Millioner Euro gå fra meg når oddsene er så høye.
ORYX : Jeg er konservativ og er storfornøyd med 100 kroner, men sier ikke nei takk til mere.
ORYX : Jeg er konservativ og er storfornøyd med 100 kroner, men sier ikke nei takk til mere.
Redigert 16.02.2024 kl 23:21
Fevang
18.02.2024 kl 00:46
5489
Er vel ikke så opplagt at den skal til himmels når storeier Sundt har solgt mye rundt dagens kurs i flere omganger. Han mener i alle fall det er mer sannsynlig med fall enn oppgang - hvis ikke hadde han vel ikke solgt??
oryx
18.02.2024 kl 11:03
5330
Investorer kjøper og selger aksjer hele tiden og har ulike grunner til det. Det er mange eksempler på at aksjer har steget kraftig etter at noen større aktører som har holdt kursen nede, har solgt. For hver selger fins det en kjøper.
Redigert 18.02.2024 kl 11:03
tuja
18.02.2024 kl 11:07
5313
Sundt har nok vektet seg ned for å redusere risiko. Men han sitter vel fortsatt igjen med flere 100k aksjer. Om det går veien, får han en formidabel avkastning på resterende aksjer. Er nok takket være han at flere har fått en ok inngang ved seier i begge rettsinstanser.
elnomi
19.02.2024 kl 08:29
5038
Spennende å følge EAM i dag og denne uken. Ikke mange dager igjen til rettavgjørelsen nå.
Skjønner lite av hvorfor den skal så høyt akkurat nå ? Var nede under 14. Børs er irrasjonelt, men er jo glad den fortsetter oppover. Jeg håper på bra domsavgjørelse, da jeg har endel her. Helt stille så neppe noe forlik ? Håper oryx har rett 35-40 før kjennelsen.
Redigert 19.02.2024 kl 08:49
Hellboy
19.02.2024 kl 09:04
4945
Haha. 27 sekunder tok det før det ble handelsstands pga for stigende kurs.
Som jeg skrev på fredag, det kommer flere handelsstanser til uka. Dvs denne uka. Men det er alltid trivelig med handelsstanser pga at kursen stiger "for mye" for de automatiske sjekkene til OSE :D
Som jeg skrev på fredag, det kommer flere handelsstanser til uka. Dvs denne uka. Men det er alltid trivelig med handelsstanser pga at kursen stiger "for mye" for de automatiske sjekkene til OSE :D
Dåsemannen
19.02.2024 kl 09:06
5032
Spørsmålet er vel heller hvorfor den gikk så lavt som 14 kroner, så kort tid før spenningen utløses i form av rettslige avgjørelser.
Dåsemannen
19.02.2024 kl 09:09
5045
Hvorfor disse latterlige handelsstansene? Jeg trodde handelsstans ble iverksatt når en aksje stiger 10% på kort tid. EAM startet dagen med ca 5% oppgang, og det var altså nok til å stoppe handelen. Får håpe det suser videre opp når handelen åpner igjen, da. 100 mill markedsverdi for et selskap som sannsynligvis i løpet av 5-6 uker tilkjennes milliarder i erstatning må vel være en god deal?
Hellboy
19.02.2024 kl 09:13
5038
Litt ulike typer stans uten at jeg har alle detaljene, men det var en "dynamic collar breach" som går på range.
Og, vi har fått den andre stansen hittil i dag, men nå på salg :D
Rekker noen til i løpet av dagen......
Og, vi har fått den andre stansen hittil i dag, men nå på salg :D
Rekker noen til i løpet av dagen......
Hellboy
19.02.2024 kl 09:22
5004
Snakker om.... 2 stanser til, så nå har vi rukket 4 på de første 20 minuttene. Kan vi sette ny børsrekord i antall handelsstanser på en dag? (Ikke at jeg vet hva rekorden er, men dog.... )
tuja
19.02.2024 kl 12:00
4924
Flaggemelding
Nordnet AB (publ), via deres datterselskap Nordnet Pensionsförsäkring AB, Nordnet Livsforsikring AS, har den 19.02.2024 kjøpt 12 509 aksjer i EAM Solar 0. Nordnet AB (publ) via deres datterselskap Nordnet Pensionsförsäkring AB, Nordnet Livsforsikring AS og Nordnet Bank AB eier på konsolidert basis etter dette 342 748 aksjer i bolaget. Dette tilsvarer 5,00% av antall utestående aksjer og stemmer i selskapet. Nordnet AB (publ) utøver ikke stemmerett for disse aksjene.
Nordnet AB (publ), via deres datterselskap Nordnet Pensionsförsäkring AB, Nordnet Livsforsikring AS, har den 19.02.2024 kjøpt 12 509 aksjer i EAM Solar 0. Nordnet AB (publ) via deres datterselskap Nordnet Pensionsförsäkring AB, Nordnet Livsforsikring AS og Nordnet Bank AB eier på konsolidert basis etter dette 342 748 aksjer i bolaget. Dette tilsvarer 5,00% av antall utestående aksjer og stemmer i selskapet. Nordnet AB (publ) utøver ikke stemmerett for disse aksjene.
Ikke_viktig
19.02.2024 kl 13:01
4866
Virker som noen driver forsiktig lasting nå. Holder den i minus og kjøper småposter hele tiden. Interessant.
Blir spennende å se hva dommen blir. Har null tro på at det blir noe spesielt suksess da min tiltro til italiensk rettsvesen ikke akkurat er spesielt høy.
Har dog sikret meg 5K aksjer som jeg håper jeg får valuta for. I verste fall blir det tidenes dårligste trade, i beste fall tidenes beste trade.
Går kursen til 35 så selger jeg innsatsen og sitter med resten over!
Blir spennende å se hva dommen blir. Har null tro på at det blir noe spesielt suksess da min tiltro til italiensk rettsvesen ikke akkurat er spesielt høy.
Har dog sikret meg 5K aksjer som jeg håper jeg får valuta for. I verste fall blir det tidenes dårligste trade, i beste fall tidenes beste trade.
Går kursen til 35 så selger jeg innsatsen og sitter med resten over!
tuja
19.02.2024 kl 13:02
4868
Lite FOMO enda, men nå er det kun 8,5 børsdager igjen før første delmål i rettsprosessen skal avgjøres. Har man trua, er det ikke mange dagene igjen dersom man vil ta ett lodd.
tuja
19.02.2024 kl 13:07
5013
Tja, Italiensk høgsterett har vel allerede antydet at EAM er utsatt for svindel.
Italiensk høyesterett:
«On the fraud of EAM, the supreme court concluded that the evidenced withholding of essential information during contractual negotiations constitutes a contractual fraud.»
Italiensk høyesterett:
«On the fraud of EAM, the supreme court concluded that the evidenced withholding of essential information during contractual negotiations constitutes a contractual fraud.»
Ikke_viktig
19.02.2024 kl 13:13
5073
Der er jeg enig. De er utsatt for svindel. Det tror jeg alle kan se. Men å gå derifra til å få penger på konto tror jeg fortsatt kan være særdeles vanskelig. Jeg håper jo selvsagt på det beste men jeg vil si det er 5% sjanse for at de faktisk klarer å få dekt inn kravet sitt...
tuja
19.02.2024 kl 14:16
4994
Tror nok ikke det skal stå på penger. Selskapet i Luxembourg er vel statseid, så der bør penger ikke være noe problem:
EAM Solar, et solenergiselskap, er involvert i en langvarig rettssak i Italia. Denne striden har pågått i ti år og har vært en utfordring for både ledelsen og aksjonærene. Saken dreier seg om en avtale fra slutten av 2013, der EAM Solar hevder at de ble rundlurt i forbindelse med kjøp av 31 solkraftparker fra det italienske selskapet Aveleos. Morselskapet Enovos, som er basert i Luxembourg, skal ha tilbakeholdt informasjon om en pågående etterforskning mot produsenten av kraftverket, italienske Aion. Denne saken har vært en hodepine for selskapet, men nå har det skjedd en ny utvikling. Italiensk høyesterett har sendt saken tilbake til en annen avdeling for ny vurdering.
EAM Solar, et solenergiselskap, er involvert i en langvarig rettssak i Italia. Denne striden har pågått i ti år og har vært en utfordring for både ledelsen og aksjonærene. Saken dreier seg om en avtale fra slutten av 2013, der EAM Solar hevder at de ble rundlurt i forbindelse med kjøp av 31 solkraftparker fra det italienske selskapet Aveleos. Morselskapet Enovos, som er basert i Luxembourg, skal ha tilbakeholdt informasjon om en pågående etterforskning mot produsenten av kraftverket, italienske Aion. Denne saken har vært en hodepine for selskapet, men nå har det skjedd en ny utvikling. Italiensk høyesterett har sendt saken tilbake til en annen avdeling for ny vurdering.
Ikke_viktig
19.02.2024 kl 15:29
4913
Det beste er vel at de får fullt gjennomslag og får hevet kjøpet, dekket rettsutgifter og fulle renter siden kjøpet. Og at disse kan hentes ut via Enovos/Avelar. Men kan dette bli dommen som kommer nå? Er det ikke også en annen rettssak som er på gang?
tuja
19.02.2024 kl 16:32
4839
Første rettslige dom er opp mot Aveleos, men den viktigste kommer senere i år. Der ligger de store kravene:
"30 November 2023 Today, 30 November 2023, the first hearing was conducted before the Fifth Section of the Court of Appeal of Milan in relation to the ongoing criminal case brought by the Italian State for subsidy fraud, and for contractual fraud against EAM Solar ASA. The Criminal Court decided that the next hearing for substantive discussions will take place on 5 March 2024. Furthermore, the Court identified, as a target date, 20 March 2024 for hearing replies and for issuing its final decision in the criminal appeal procedure. "
"30 November 2023 Today, 30 November 2023, the first hearing was conducted before the Fifth Section of the Court of Appeal of Milan in relation to the ongoing criminal case brought by the Italian State for subsidy fraud, and for contractual fraud against EAM Solar ASA. The Criminal Court decided that the next hearing for substantive discussions will take place on 5 March 2024. Furthermore, the Court identified, as a target date, 20 March 2024 for hearing replies and for issuing its final decision in the criminal appeal procedure. "
Ikke_viktig
20.02.2024 kl 12:45
4589
Hva er det de kan få i den dommen som kommer neste uke da?
Ser forresten ut som at salgspresset har avtatt kraftig. Lite som ligger ute i boken oppover. Kommer neste rykk i ettermiddag?
Ser forresten ut som at salgspresset har avtatt kraftig. Lite som ligger ute i boken oppover. Kommer neste rykk i ettermiddag?
Ikke_viktig
21.02.2024 kl 10:41
4283
Ser ut som det plutselig dukket opp litt kjøpere. Fint å se at de som solgte så billig nå må bla opp for å få kjøpt inn igjen :)
tuja
21.02.2024 kl 11:24
4286
7 børsdager igjen før forventet første dom. Men den kan nok også børsmeldes før forventet dato, vil jeg tro.
Ikke_viktig
22.02.2024 kl 09:54
4086
Det ble totalstopp for kursen. Kun småtrading for noen tiører her og der som foregår. 6 dager igjen... Spørs om det er noen som gambler på at det blir fart neste uke?
elnomi
26.02.2024 kl 18:55
3547
Da er det bekreftet. Kun dager igjen til dommen foreligger. Spennende tider og nå har folk 3 handelsdager igjen å sikre seg aksjer før dommen foreligger.
«due to the fact that the Arbitration Court of Milan has informed that the deadline for a decision in the arbitration proceedings is set to the 1st of March.»
https://newsweb.oslobors.no/message/611876
«due to the fact that the Arbitration Court of Milan has informed that the deadline for a decision in the arbitration proceedings is set to the 1st of March.»
https://newsweb.oslobors.no/message/611876
Redigert 26.02.2024 kl 18:55
Så du er positiv altså , ja vi får håpe dette går veien. Tror ikke på noe oppgang her før saken er endelig forkynt.
Har lyst å kjøpe mer, men er vel ikke vits å gamble for mye heller.
Har lyst å kjøpe mer, men er vel ikke vits å gamble for mye heller.
Ikke_viktig
26.02.2024 kl 23:00
3387
Det som er bra er at de som sitter inne, har nå to sjanser til gode nyheter. Kommer det gode nyheter på fredag/mandag så spretter'n vel gjerne skyhøyt før en eventuell 2 nyhet. Og skulle det ikke gå så bra nå så er det bare å sitte til neste rettssak...
Jeg håper på gode nyheter nå slik at traderne ikke kommer seg inn igjen...
Jeg håper på gode nyheter nå slik at traderne ikke kommer seg inn igjen...
Spennende timer og dager nå. Deadline er satt 1.mars.
Kan komme avgjørelse når som helst i første sak og nærmer sos med stormskritt avgjørelse i sak to.
Faller dommen i eam sin favør i sak 1 kan kursen løpe løpsk opp mot 200-300 % vil jeg tro.
Spennende tider
Kan komme avgjørelse når som helst i første sak og nærmer sos med stormskritt avgjørelse i sak to.
Faller dommen i eam sin favør i sak 1 kan kursen løpe løpsk opp mot 200-300 % vil jeg tro.
Spennende tider
elnomi
28.02.2024 kl 11:20
6205
Faller dommen i eam sin favør i sak 1 kan kursen løpe løpsk opp mot 200-300 % vil jeg tro.«
Tror du har helt rett her og nå er det ikke mange timene igjen til svaret foreligger. EAM har en god sak, les begrunnelsen i en annen tråd. Kan EAM bli årets vinneraksje på ose i 2024?
Tror du har helt rett her og nå er det ikke mange timene igjen til svaret foreligger. EAM har en god sak, les begrunnelsen i en annen tråd. Kan EAM bli årets vinneraksje på ose i 2024?
tuja
28.02.2024 kl 12:12
6157
Uten tvil ett spennende år for EAM. Første hinder er på fredag. Med positivt utfall for selskapet, er føringen satt for siste hinder. Da tror jeg kursen kan gå bananas.
Veksa
29.02.2024 kl 11:28
5921
Spennende dager.
Redigert 29.02.2024 kl 11:29
Har meget stor tro på aksjen, men første sak er jeg veldig usikker på. Tror ikke EAM får noe som helst der og de må heller ikke betale noe tror jeg. Vil trolig settes i sammenheng med siste rettssak slik at det meste kommer der. Det er der kanonpotensialet ligger. Har ingen tro på aksjekurs over 200 (med erstatning)men bevares, bør være nok for de fleste om den kommer dit. Jeg eier bare to selskaper på børsen og begge er SOLenergi. Da erklærer jeg offisielt at jeg er blitt en miljøkriger og grønn investor. Satser på at mine grønne investeringer er bedre enn Jens Ulltveit Moe sine.
Redigert 29.02.2024 kl 12:19
elnomi
29.02.2024 kl 13:37
5955
Har ingen tro på aksjekurs over 200 (med erstatning)men bevares, bør være nok for de fleste om den kommer dit.
Vel nå er det totale kravet rundt kr 500 pr aksje, så kr 200 ved erstatning/forlik er helt realistisk om EAM vinner saken.
Starten kan være i morgen for faller den saken i favør av EAM også så øker selvsagt optimismen før neste sak som også snart er klar med endelig avgjørelse.
ENSI i forrige uke, SAS denne uken og EAM neste ut i mars?
Mangedobbling er helt klart mulig når totalkravet er rundt kr 500 og aksjekursen er kr 16.80. 10X er kr 160 og det er nok helt i nedre del ved et evt. forlik vi vil aksetere
Vel nå er det totale kravet rundt kr 500 pr aksje, så kr 200 ved erstatning/forlik er helt realistisk om EAM vinner saken.
Starten kan være i morgen for faller den saken i favør av EAM også så øker selvsagt optimismen før neste sak som også snart er klar med endelig avgjørelse.
ENSI i forrige uke, SAS denne uken og EAM neste ut i mars?
Mangedobbling er helt klart mulig når totalkravet er rundt kr 500 og aksjekursen er kr 16.80. 10X er kr 160 og det er nok helt i nedre del ved et evt. forlik vi vil aksetere
Vel jeg er ikke som deg og skryter et selskap enten opp i skyene eller sier neste er emsjon. Jeg har en litt mer edruelig tilnærming til aksjer enn deg. Jeg synes 200 er en god pris og tar alt som kommer over som en lottogevinst evt.
Redigert 29.02.2024 kl 18:08
kaptah70
29.02.2024 kl 18:27
5759
Avgjørelse i første sak er kommen: 29 February 2024
Today EAM ASA received the Milan Chamber of Arbitration's (CAM) final decision
in the ongoing arbitration case concerning payment obligations between EAM Solar
ASA and Aveleos SA under the share purchase agreement of 2013.
The arbitration court decided to award both parties the right to receive
payments under the SPA, including calculated interest up until today, and
allocated these as follows:
1) EAM Solar ASA/EAM Solar Italy Holding Srl. was granted the right to receive a
payment from Aveleos of approximately EUR 4,024,418 in damages for breach of the
representations and warranties up to a liability cap.
2) Aveleos SA was granted the right to receive a payment from EAM Solar ASA/EAM
Solar Italy Holding Srl. of approximately EUR 1,084,605 representing the net
set-off for the various contractual claims and obligations between the parties
in accordance with the SPA.
The conclusion of CAM's decision in the arbitration proceedings is a net amount
in favour of EAM Solar ASA/EAM Solar Italy Holding Srl. of approximately of EUR
2,939,814.
Although immediately payable, we do not expect, based on previous experience,
Aveleos SA, or its shareholders Enovos Luxembourg SA and the Renova Group, to
honour any payment obligations without further legal proceedings. The CAM
decision may be appealed by both parties to the civil Court of Milan.
The arbitration court decided not to consider any merits relating to the ongoing
criminal proceedings against directors of Aveleos SA for fraud against the State
of Italy nor EAM Solar ASA in their decision.
Today EAM ASA received the Milan Chamber of Arbitration's (CAM) final decision
in the ongoing arbitration case concerning payment obligations between EAM Solar
ASA and Aveleos SA under the share purchase agreement of 2013.
The arbitration court decided to award both parties the right to receive
payments under the SPA, including calculated interest up until today, and
allocated these as follows:
1) EAM Solar ASA/EAM Solar Italy Holding Srl. was granted the right to receive a
payment from Aveleos of approximately EUR 4,024,418 in damages for breach of the
representations and warranties up to a liability cap.
2) Aveleos SA was granted the right to receive a payment from EAM Solar ASA/EAM
Solar Italy Holding Srl. of approximately EUR 1,084,605 representing the net
set-off for the various contractual claims and obligations between the parties
in accordance with the SPA.
The conclusion of CAM's decision in the arbitration proceedings is a net amount
in favour of EAM Solar ASA/EAM Solar Italy Holding Srl. of approximately of EUR
2,939,814.
Although immediately payable, we do not expect, based on previous experience,
Aveleos SA, or its shareholders Enovos Luxembourg SA and the Renova Group, to
honour any payment obligations without further legal proceedings. The CAM
decision may be appealed by both parties to the civil Court of Milan.
The arbitration court decided not to consider any merits relating to the ongoing
criminal proceedings against directors of Aveleos SA for fraud against the State
of Italy nor EAM Solar ASA in their decision.
Fantastisk det var en virkelig god dom. Da ble det noen kroner på vårs, men riktignok ikke så mye:)
Da blir det vel champis åpning på noen her likevell:) Takk for oppdatering
Kaptah70. Virkelig morsom lesing! Da åpner vi noen kroner opp i morgen!
En blir så glad av i eie Solaksjer, sommer reker, øl, bli brun og høyere aksjekurs:)
Blir morsomt å høre presentasjonen/rapporten neste uke.
Da blir det vel champis åpning på noen her likevell:) Takk for oppdatering
Kaptah70. Virkelig morsom lesing! Da åpner vi noen kroner opp i morgen!
En blir så glad av i eie Solaksjer, sommer reker, øl, bli brun og høyere aksjekurs:)
Blir morsomt å høre presentasjonen/rapporten neste uke.
Redigert 29.02.2024 kl 18:43
tuja
29.02.2024 kl 18:35
5739
Det var positivt iht tidligere dom. EAM er tilkjent ca 3mill eur i godtgjørelse. Da ser jeg enda lysere på hoveddommen som kommer senere i år.
oryx
29.02.2024 kl 18:50
5686
Var dette egentlig så positivt? Kun ca 33 mill kr i erstatning, som først kanskje kommer etter en ny rettslig prosess som kan ta et par år. Fordelt på ca 6,8 mill aksjer i EAM blir det 4,8 kr pr aksje. Er det egentlig noen særlige restverdier igjen i EAM utenom dette oppgjøret man har ventet på? Dersom det ikke er det, ser jeg ikke en oppside men heller en mulig solid nedside i EAM med dagens dom. Ser det har vært store forventninger her inne om en giganterstatning for EAM, noe som uteble. Tar gjerne imot objektive innspill og korrigeringer om noen mener jeg tar feil.
Redigert 29.02.2024 kl 19:02
Gratulerer! Første slag slått og fjær i hatten.
Dette kan gi en effekt som tar kursen de nevnte % over - beregnet med en finger i luften…
Mye taler for at aksjen vil gå en vei herifra. På spekulasjoner rundt utfall av dommen var kursen rundt 23kr før jul. Det endte med utsettelse. Etter det har kursen lugget mellom 13-17kr ca. Frem til avsagt dom idag, vendepunkt og katalysator!
Har vært mikro volum frem og tilbake mellom Nordnet sine kontoer.
Få selgere som venter på den store jackpoten. Nå styrkes troen! Og nye kjøpere vil kaste seg på toget. Mars blir en fin måned i eam. Ved seier er det verdier for 500kr aksjen så at den skal gå til 55kr på håp og tro ikke usannsynlig! Dette var vel strengt talt den dommen man forventet å tape.
Ved positivt utfall i neste sak er det vel strake veien mot 200-300kr
Dette kan gi en effekt som tar kursen de nevnte % over - beregnet med en finger i luften…
Mye taler for at aksjen vil gå en vei herifra. På spekulasjoner rundt utfall av dommen var kursen rundt 23kr før jul. Det endte med utsettelse. Etter det har kursen lugget mellom 13-17kr ca. Frem til avsagt dom idag, vendepunkt og katalysator!
Har vært mikro volum frem og tilbake mellom Nordnet sine kontoer.
Få selgere som venter på den store jackpoten. Nå styrkes troen! Og nye kjøpere vil kaste seg på toget. Mars blir en fin måned i eam. Ved seier er det verdier for 500kr aksjen så at den skal gå til 55kr på håp og tro ikke usannsynlig! Dette var vel strengt talt den dommen man forventet å tape.
Ved positivt utfall i neste sak er det vel strake veien mot 200-300kr
Redigert 29.02.2024 kl 19:34
elnomi
29.02.2024 kl 19:01
5649
Dette var meget positivt for dette er bare den lille og vanskeligste delen. Hoveddelen der kravet utgjør inntill kr 500 pr aksje faller senere i mars. Så når de klart vinner mesteparten av denne dele, ja da kan en nok glede seg til hva som vil meldes 20.mars (hvis ikke et forlik kommer innen den tid)
The Criminal Court decided that the next hearing for substantive discussions will take place on 5 March 2024. Furthermore, the Court identified, as a target date, 20 March 2024 for hearing replies and for issuing its final decision in the criminal appeal procedure.
https://newsweb.oslobors.no/message/605442
The Criminal Court decided that the next hearing for substantive discussions will take place on 5 March 2024. Furthermore, the Court identified, as a target date, 20 March 2024 for hearing replies and for issuing its final decision in the criminal appeal procedure.
https://newsweb.oslobors.no/message/605442
Yes! Er dette som er hele casen.
Vi får se imorgen og tiden fremover hva folket mener og tror… børsen er et finurlig sted
Se bare på sas
Vi får se imorgen og tiden fremover hva folket mener og tror… børsen er et finurlig sted
Se bare på sas
Redigert 29.02.2024 kl 19:09
tuja
29.02.2024 kl 19:20
5577
Elnomi. Dette vil uten tvil gi føringer til den store delen av rettsaken. Og der har Italiensk høgsterett allerede uttalt at Eam er utsatt for svindel. Dette begynner faktisk å se veldig bra ut. Erstatningskrav på over 300mill eur pluss renter. 👍😊
Det blir en spennende mars måned folkens. Glad for at jeg kom meg på dette toget😁☀️🌞☀️
Kunne spart meg for kosetur med kona i dag, hadde tenkt å kjøpe 2000-2500 stykker til. Tør ikke fortelle henne hva hun kostet meg🤣min egen feil burde gjort det tidligere.
Kunne spart meg for kosetur med kona i dag, hadde tenkt å kjøpe 2000-2500 stykker til. Tør ikke fortelle henne hva hun kostet meg🤣min egen feil burde gjort det tidligere.
Redigert 29.02.2024 kl 19:46
oryx skrev Takk for informasjonen.
At kursen skal stå i 22kr imorgen er bare rett og rimelig etter kroner i kassen om dagens verdi er fair value.
Billigsalg forholdte hva verdien blir ved positivt utfall 20.mars
Her blir det fart fremover…
Billigsalg forholdte hva verdien blir ved positivt utfall 20.mars
Her blir det fart fremover…
Redigert 29.02.2024 kl 19:33
gamperally
29.02.2024 kl 21:59
5247
Tvilsomt om den når kr.22,- EAM vil ikke få en krone av denne voldgiftsdommen, den kan i tillegg ankes til sivil ankedomstol. Neste domsavgjørelse i mars vil kanskje utløse en stigende trend ved positivt resultat for EAM, men det vil ta årevis før de får noen erstatnings sum inn på konto.
Redigert 29.02.2024 kl 21:59