Renteforventninger med baktanke!?...

Framtia
25.11.2023 kl 13:30 852

Kjersti Haugland, sjeføkonom DNB sier rentene vil forbli høye fram til desember 2024!? Er det akseptabelt å synse om dette for å skape aksept i befolkningen for at rentene skal forbli høye fremover!?
Matbransjen får ikke lov å forespeile/annonsere prisøkning innen deres segment, da det nettopp skaper aksept og snikende prisøkning innen en hel bransje...!
Hvorfor skal bankenes egne " eksperter" da få lov å synse om rentene fram i tid, for at kundene lettere skal akseptere at sånn er det bare...🤔!?
https://www.finansavisen.no/jus/2023/11/25/8063350/blir-noen-med-a-oke-prisene
Redigert 25.11.2023 kl 14:48 Du må logge inn for å svare
glimt
25.11.2023 kl 16:36 780

Jeg synes det er veldig bra at DnB er så tydelig i sine prognoser.Ser den svenske sentralbanksjefen uttalte på fredag mye av det samme.
Mye avgjøres i Usa med inflasjon og renter.En optimisme der med nedgang smitter raskt over til Europa og resten av verden.Heldigvis styrer Amerika showet ikke Kina
Slettet bruker
25.11.2023 kl 17:27 749

Aksept? Om kundene plutselig ikke vil ha flytende rente lenger må den bindes, til den kostnaden det har. I USA er fastrentelån langt vanligere enn her. Det er sikkert, forutsigbart og lite risiko knyttet til det. Flytende rente viste seg å være prima til ca. to år siden. Nå er det ikke like lukrativt med høyt lån og flytende rente lenger.

Hvis du er misfornøyd med rentebetingelsene, skift bank eller selg det du har lån på.

Angående spåmenn og koner, ingen kan si noe sikkert om fremtiden.
Jeg lytter mer på sentralbanken enn økonomer i banker. De er selgere, sammen med bil- og eiendomsbransjen.
Framtia
26.11.2023 kl 16:44 620

Jeg har ikke lån, men bare misliker synsere med agenda...Enig med deg angående økonomer forøvrig. Mitt poeng var bare at det er lett å gi et inntrykk av at renter og priser forøvrig må heves for å forsvare økte utgifter. Jeg mener økning av renter/ priser må dokumenteres og bare kan forsvares med reelle utgifter. Nå virker det som alle skylder på økte utgifter, selv om vi vet at mye av prispresset pga flaskehalser er redusert ift hva vi opplevde ifm Pandemien. Blir lett at man havner i en vond sirkel av prisstigning, som bare kan begrunnes med kynisk tilnærming og et narrativ om at alt blir dyrere...Snakkes det nok rundt temaet, blir det lett et " aksept" for at dette må vi bare forvente...Tror mye er basert på ren grådighet, dessverre for mange!
Redigert 26.11.2023 kl 16:46 Du må logge inn for å svare
kaedureddfor
26.11.2023 kl 19:42 542

Bankene følger stort sett sentralbanken, så helde sentralbanken renten oppe, ser du neppe lavere rente hos DNB. Vi har ingen "matsentral" som fastsetter matprisene ;-) Ein sak ville det jo vårt om analytikeren gjekk ut og så at DNB må øke rentene, og enda meir spesielt om sentralbankem holdt renta urmdra.
Slettet bruker
26.11.2023 kl 20:22 506

Det er fint å ha noe å skylde på når en skal berike seg selv. Ikke rart når et av våre basalle behov dekkes av tre store aktører som styrer omtrent hele matvarebransjen, med unntak av produsentene.

Synes nesten eiendomsskatten er verre, for der har politikere en reell mulighet til å endre avgiftsystemet. Tror dog ikke det skjer.
Det jeg tror skjer er at DnB vil gotte seg på økte marginer mellom innskudd og utlån.