Bosatt i utlandet - Eiendeler i Norge

Scatman
27.11.2023 kl 11:15 820

Hei,

Er det noen her som har erfaring å være Skattepliktig bosatt i utlandet men har eiendeler i Norge ?

Svaret jeg får fra forsikringstilbyder i Norge er at man må være medlem i Folketrygden og ha bostedsadresse i folkeregisteret for å få lov å forsikre bolig, bil etc i Norge. Skal leie ut bolig i Norge men beholde en bil i Norge er planen.

Hvordan gjør de store gutta det, Håland/Hovland osv. Kjøper de alle eiendeler via et selskap ?

Som fast ansatt på norsk sokkel så er man "pliktig medlem av folketrygden" men når man søker å bli skattepliktig bosatt i utlandet , utenfor EU for min del. Så forsvinner jo man ut av folkeregisteret hvertfall.

Noen tips eller triks her ?

PSI- Investor
27.11.2023 kl 11:37 797

Ikke at jeg vet svaret på det du spør om, men jeg synes det høres rart ut. Du kunne jo høre med flere selskaper?
Ellers så kan det jo være sånn at du får kjøpe forsikring i landet du nå bor i?
Kanskje er det til og med billigere. Kan være verdt å undersøke?
For forsikring av utleiebolig har jo blitt sinnsykt dyrt i Norge. Det har til og med blitt et poeng å lese gjennom vilkårene, for enkelte aktører har jo snart unntak for om trent alt.
Scatman
30.11.2023 kl 14:36 685

Takk for svar.

Har hørt og med IF, de var mer usikker på alt faktisk. Hvertfall personen i Chat, mente at det sikkert skulle gå bra så lenge man var bosatt i Norge når en eventuelt kontrakt blir inngått så for så å flytte til utlandet i ettertid.

Om noen her har erfaring med å jobbe offshore og bo utenfor EU så bare å fyre løst.