B2 Impact, nytt navn og kanskje nytt styre?

navnkalle
B2I 28.11.2023 kl 15:17 5868

Lenge siden det har blitt skrevet om B2 her på forumet. De har byttet navn til B2 Impact og i går kom melding om ekstraordinær GF med forslag om nytt styre. 3 storeiere med til sammen 24,5% eierskap skal forsøke å kaste deler av styret.

B2 hadde et litt svakt kvartal nå i Q3, etter mitt syn, men ikke i nærheten av så dårlig aksjekursen skulle tilsi. De har nå ca 20 kvartaler på rad med netto overskudd, ligger an til over 1 kr i pluss for året og kjøper tilbake ca 5% av egne aksjer i løpet av året. Merk at dette kunne vært gitt som utbytte (0,42 kr per aksje) men det er mye bedre å gjøre som styret har valgt å kjøpe egne aksjer. På sikt… likviditeten er dessverre dårlig og dette er med på å gjøre aksjen uattraktiv.
Som artikkelen i finansavisen i dag sier, noe av målet med å kaste styret er å muliggjøre konsolideringen som det var snakk om for 5 år siden.

Det er ekstremt lite interesse også på forumet her, så jeg håper at flere kan bidra i denne tråden. Hva tenker du om Q3 og ekstraordinær GF, samt fremtiden til B2I?
mithra
28.11.2023 kl 15:35 5835

Hvorfor er det bra å benytte likviditet til å kjøpe egne aksjer, hvis det er mulig å investere i usikrede porteføljer med 20% IRR ?
Det ville jo også vært bedre for selskapet å nedbetale dyr gjeld. Det ville vel gitt 8-10 % avkastning.
Det virker som om dette gjøres for å tilfredstille eiere som ikke liker kursfallet. Kursfallet er helt naturlig som følge av økte kapitalkostnader og økt risiko i alle markedene som selskapet opererer i . Dette må bare ris av gjennom stødig kurs og konsekvent opptreden i markedene.
Jeg synes forøvrig at selskapet driftes profesjonelt og at ledelsen virker svært kompetent.
Det må være slitsomt å forholde seg til eiere som bare ønsker rask aksjekursstigning uten hensyn til selskapets langsiktige strategi.
Som du sikkert skjønner, håper jeg at de ikke vinner frem i den EGF-en.
Snila
28.11.2023 kl 16:00 5796

Ser ingen utsikt til rask oppgang i denne aksjen. Her har det vært et konstant salgspress de siste to årene. Tilbakekjøp av aksjer istedenfor utbytte eller reinvestering i bedriften brukes for å subsidiere de som vil ut av aksjen ved at aksjen faller noe mindre enn den ville ha gjort uten at salgspresset møtes av tilbakekjøp. Nærmest uten unntak har det vært pågående nedsalg av store aksjonærer. Siste nå er Hausta investor. Disse har vel omlag 1,4 mill aksjer og selger ut ca 100.000 om dagen. Aksjen har perioder med oppgang, men setter stadig lavere bunner.
Klausre
28.11.2023 kl 17:42 5722

Aksjonær her også (med 49k aksjer a 9NOK/aksje). Skuffet over kurs-utviklingen, og er solid i minus. Forstår at rentene koster, men trodde det skulle snu nå med mer interesse og tilbakekjøpene. Men regisserer det som skrives med kursoppgang på tilbakekjøpene, og så kaster noen større kortene.

Kursen presses bare ned, og lengre ned.... For meg er det viktigste at det begynner å komme litt utbytter, så får kursen være som den blir. En kan argumentere for at å kjøpte tilbake er smartere, men jeg valgt B2I for jeg trodde på ok utbytter. Det er en av momentene jeg søker når jeg investerer. Hvis det blir like dårlig til sommeren, vil jeg vurdere å kaste kortene.

Har pt. ikke abo. på FA, og har ikke lest deres vurderinger. Ser de har fått en kommentar fra en av de aksjonærene, om at "de har en plan". Hvilken plan, og hva skriver FA?
SELJE3
28.11.2023 kl 23:05 5607

Det er totalt 387.180.824 stk aksjer i B2i. Av disse eier pr 27/11 de 20 største aksjonærene 273.967.304 stk aksjer tilsvarende 70,76%, og de øker stadig. På et kvartal har det samtidig blitt ca100 færre aksjonærer hos Nordnet. Dvs det blir færre småaksjonærer mens de store øker. B2i har pr 27/11 i alt 16.876.599 aksjer kjøpt til en snittkurs på kr 6,74 pr aksje. Til sammen kr 113.827.599. Det vil si at de sitter igjen med kr 48.772.402 som de kan handle for. Dersom de klarer å handle til samme sluttkurs ( 6,74 ) vil de få tilsammen 7.236.261 stk aksjer for dette beløpet. ( det er det litt optimistisk å anta ) De vil i så tilfelle sitte med totalt 24.122.860 stk aksjer som vil bli slettet fra totalen. Totalen vil da utgjøre 363.952.222 stk aksjer etter slettingen. Med tanke på at egenkapitalen pr aksje er rundt kr 12 pr aksje, så er dette god butikk.
Selskapet betalte kr 0,20 pr aksje i utbytte ( ca 3% ) og brukte kr 0,42 pr aksje til tilbakekjøp av aksjer. Utbytte beskattes med 37,8% skatt for private, mens tilbakekjøp ikke beskattes.
Redigert 28.11.2023 kl 23:16 Du må logge inn for å svare
mithra
28.11.2023 kl 23:40 5566

Ville det ikke vært mye bedre butikk å investere disse 160 millionene i usikrede porteføljer.
Med normal gearing kunne det fort blitt nærmere 400 millioner- med forventet IRR på 20% ????
navnkalle
29.11.2023 kl 07:18 5486

Sett i ettertid, kanskje? Men det er bra avkastning å kjøpe 1 kr for 50 øre også. Hadde aksjekursen ligget på 10-11 kr, tror jeg ikke tilbakekjøp hadde skjedd i like stor grad. Egenkapitalen er over 14 kr per aksje nå.
navnkalle
04.12.2023 kl 14:28 5107

https://newsweb.oslobors.no/message/605598
B2I melder om høy cash ebitda i 4 kvartal.
Usikker på om denne meldingen kommer som et resultat av maktkamp i styret, eller uavhengig av det.
Utdrag:
* Unsecured collection performance trending above the curves, in line with
previous quarters
* Strong secured collection and REO sales
* Cash EBITDA expected to exceed NOK 1.5 billion
* Leverage ratio is expected below 2x at the end of the fourth quarter
* Portfolio investments above NOK 750 million so far this quarter,
underwritten at improved returns
We are very pleased with the settlement of the largest secured asset owned by
B2 Impact. This is a result of the refocused strategy of our secured business
carried out over the last years, and I want to thank George Christoforou and
the Veraltis team for their great efforts and results so far. With another
strong quarter expected for B2 Impact we will have a very strong balance sheet
with solid liquidity going into 2024. As such we are in a unique position to
grow the business and maintain a healthy leverage, in a market where we
observe substantial improvement in expected return on portfolios and a
favorable competitive landscape," said Erik Just Johnsen, CEO B2 Impact ASA.
navnkalle
04.12.2023 kl 14:33 5086

Jeg mistenker at det kan være hotellet i Krotatia som ble nedskrevet i Q2 2019.
https://newsweb.oslobors.no/message/484169
Noen som har noen tanker rundt dette?
navnkalle
18.01.2024 kl 14:21 4300

Ny trading update i dag, som egentlig sier det samme som forrige. Noen som forstår hvorfor aksjen går så mye på gammel info?
navnkalle
19.01.2024 kl 07:49 4153

https://newsweb.oslobors.no/message/608797

Ny presentasjon ifm nytt obligasjonslån på 100 mEur.
Arky
01.02.2024 kl 08:57 3838

Pareto Securities tar inn B2 Impact, Golden Ocean, Link Mobility, Norbit og Sparebanken Vest i meglerhusets modellportefølje for februar, mens Bonheur, BW LPG, Kongsberg Gruppen, Orkla og Schibsted går ut.
andglo
01.02.2024 kl 10:54 3761

Er det noen som har tilgang til å se hva de skriver i den tilhørende rapporten de lager i forbindelse med at de tar den inn?
Pelegrini
13.02.2024 kl 14:47 3401

Resultat kommer Torsdag
Kursmål 10. Utbytte estimat 0,55 kr.

Selskapet har en haug med cash
Pareto-analytiker Vegard Toverud forventer et høyere utbytte fra B2 Impact.
skvisen
15.02.2024 kl 23:27 3144

Utrolig bra resultat og rekord utbytte på 70 øre i B2I. Gir nesten 9% direkteavkastning. Likevel ingen som gidder å skrive om det. Men når feksTomra får ett godt resultat og gir utbytte på 1,5% er det geni erklæring og side oppog ned🤷‍♂️🤷‍♂️
YL
16.02.2024 kl 09:21 3001

Er nok ikke mange som mener resultatet er utrolig bra. I beste fall greit. Størrelsen på utbyttet, som også jeg er glad for, skyldes den ekstraordinære tilførselen av cash. Vi får krysse fingrene for bedre bunnlinje de neste kvartalene. Bør opp på 90-100 mill for tilfredsstillende reo.
navnkalle
16.02.2024 kl 15:12 2898

Enig med deg YL, ikke spesielt bra resultat. Jeg leste først børsmeldingen om utbytte, og tenkte det her måtte være bra. Utbytte er endel høyere enn jeg hadde forventet. De tjener 19 øre per aksje og 84 øre per aksje totalt for året. Gir en P/E på under 10, så jeg jeg er ikke så bekymret. Utbyttet blir greit å ha med seg, men jeg mener det hadde vært bedre å kjøpe tilbake 9% av selskapet (skattefritt), altså å fortsette tilbakekjøpsprogram. Flertallet av eierene er dessverre ikke enig med meg i dette, men jeg tenker at på lang sikt hadde dette vært fantastisk.
At gjeldsgraden er nede på 1,9x er bra, men jeg håper de øker investeringer endel i år for å fortsette veksten. Overall greit år, bra utbytte, men svakt Q4.
navnkalle
28.04.2024 kl 20:59 1994

Podcast om B2 Impact. Lytt og hør for de som er interesserte:
https://open.spotify.com/episode/7j0zxCTpzAztXNrDoAmajF?si=HKWeWBB5T16kvfB06Kh3YQ

Ganske bull. Sammenfaller bra med mitt syn.
navnkalle
06.09.2024 kl 19:56 1164

Lite forum interesse på denne aksjen her. Av og til kan det oppleves som et kvalitetstegn…
Q2 tallene kom inn langt over hva jeg hadde forventet, men deler av det (ca halvparten) var pga salg av polsk virksomhet. Jeg syntes det var rart at dette ikke ble fjernet fra justert resultat, og tok kontakt med ledelsen som svarte dette ut på en god måte.

I tillegg har de fornyet ett obligasjonslån med en reduksjon i renten på 3%. Dette tilsvarer ca 17 millioner på bunnlinjen hvert kvartal fremover. Noe kostnader med å fornye, så forventer ikke resultater fra dette før i Q4.

De guider økt utbytte, så gleder meg til sommeren igjen. Blir fort 10% direkteavkastning på dagens kurs, for de som synes utbytte er en bra ting. Personlig skulle jeg ønsket at de fortsatte å kjøpe egne aksjer i kombinasjon med et lavere utbytte, men flertallet av eierene ønsket ikke en sånn løsning.