ArcticZymes’ julekalender 🎅🏻🌲

JosefK
AZT 30.11.2023 kl 18:39 4458

Luke 1
ArcticZymes R2D LigaseTM

R2D ligase er et enzym som kan binde DNA til 5’-fosforylerte ender av RNA i nærvær av en DNA-mal som plasserer de sammenføybare endene. Det er det første ligasen på markedet som har denne unike substratspesifisiteten. Det er hentet fra marine organismer og uttrykt i E. coli. Det er nyttig for utvikling av nye teknologier i molekylærbiologi

Luke 2
T4 DNA Ligase

ArcticZymes’ T4 DNA Ligase er en ATP- og Mg²⁺-avhengig dsDNA-ligase. Den katalyserer dannelsen av en fosfodiesterbinding mellom 3’-hydroksyl- og 5’-fosfat-termini i dobbelttrådet DNA, dobbelttrådet RNA og noen DNA/RNA-hybrider. T4 DNA Ligase er aktiv på både stump-end og sammenhengende-end substrater. Denne høykvalitetsenzymen produseres rekombinant i E. coli og testes grundig for forurensende DNase- og RNase-aktiviteter samt gjenværende vertscelle-gDNA

Luke 3
Arcticzymes Proteinase

ArcticZymes Proteinase er en uspesifikk endopeptidase som stammer fra en mikrobiell kilde i Arktis. Den har bred substratspesifisitet og er lett å inaktivere etter bruk. Histoner og andre proteiner beskytter nukleinsyrer mot optimal interaksjon med andre DNA-bindende proteiner og enzymer. Dette enzymet er ideelt for å transformere kromatin og andre tette nukleinsyrer til naken DNA. Det er også enkelt å varmeinaktivere, og det er kompatibelt med nedstrømsanalyser

Luke 4
HL-Exol

ArcticZymes’ HL-Exol er en 3’-5’ eksoklase, spesifikk for enkelttrådet DNA. Den er aktiv ved temperaturer ≥25°C og inaktiveres etter 1 minutt ved 80°C eller 15 minutter ved 60°C. Enzymet produseres rekombinant i E. coli og er ideelt for behandling av sensitive prøver og teknologiutvikling. Det bryter ned ssDNA i 3’- til 5’-retning, og produserer 5’-mononukleotider som biprodukt

Luke 5
Shrimp Alkaline Phosphatase

Shrimp alkaline phosphatase (SAP) er et enzym som fjerner fosfatgrupper fra 5’-endene av DNA og RNA. SAP er varmelabil, noe som betyr at den blir inaktivert ved oppvarming. SAP brukes i molekylærbiologi for å forhindre religering av DNA eller fjerne overskytende dNTPer etter PCR

Luke 6
Double-strand specific DNases

Double-strand specific DNases (dsDNaser) er spesielle endonukleaser som bare spalter dobbelttrådet DNA. De fordøyer ikke enkelttrådet DNA eller RNA, så de kan brukes til å fjerne dsDNA i nærvær av andre nukleinsyrer. Enzymene er varmelabile, noe som betyr at de blir inaktivert ved oppvarming

Luke 7
AZscript™ Reverse Transcriptase

AZscript™ Reverse Transcriptase (RT) er et enzym som lager komplementær DNA (cDNA) fra en RNA-mal. Enzymet kommer fra Moloney Murine Leukemia Virus (M-MLV), men er endret for å tåle høyere temperatur og ha mindre RNase H-aktivitet. Dette gir bedre effektivitet og spesifisitet i cDNA-syntesen, spesielt for lange transkripter

Luke 8
COD UNG

Cod UNG fra ArcticZymes er et enzym som kommer fra torskelever og som brukes i diagnostiske tester for å påvise virus, som for eksempel covid-19. Enzymet fjerner uracil fra DNA og hindrer falske positive resultater. Enzymet er varmelabil, noe som betyr at det blir ødelagt ved oppvarming

Luke 9
IsoPol® BST+

IsoPol® BST+ fra ArcticZymes er et varmetolerant Bst-polymerase (stort fragment) med forbedret strandforskyvningsaktivitet. IsoPol® BST+ er aktiv fra 25 til 65°C. Det mangler 5’-3’- og 3’-5’-eksonukleaseaktivitet. Enzymet brukes i isoterme amplifikasjonsmetoder som LAMP og RT-LAMP for å detektere DNA og RNA fra virus og bakterier

Luke 10
ISOPOL® SD+

IsoPol® SD+ er et DNA-polymerase som har sterkere trådforflytning og høyere salttoleranse enn ArcticZymes første IsoPol™1. Enzymet har 5’-3’ polymeraseaktivitet og mangler 3’-5’ exonukleaseaktivitet1. Enzymet kan varmeinaktiveres ved temperaturer over 50°C1. Enzymet er egnet for molekylær forskning og diagnostikk

Luke 11
ISOPOL® DNA Polymerase

IsoPol® DNA Polymerase er et lavtemperatur enzym som har 5’-3’ polymeraseaktivitet og mangler 3’-5’ og 5’-3’ exonukleaseaktivitet1. Enzymet har utmerket prosessivitet og sterk trådforflytning1. Enzymet kan varmeinaktiveres ved temperaturer over 50°C1. Enzymet er egnet for genomisk forskning og teknologiutvikling

Luke 12
HL-SAN

HL-San er et uspesifikt endonuklease som har optimal aktivitet ved høye saltkonsentrasjoner. HL-San er aktiv i ulike buffere og kan lett inaktiveres ved behandling med et reduserende middel. Disse egenskapene gjør HL-San spesielt nyttig i rensing av proteiner og fjerning av DNA og RNA fra molekylærbiologiske reagenser

Luke 13
M-SAN High Quality

M-SAN High Quality er et nytt enzym fra ArcticZymes som er spesielt utviklet for å fjerne nukleinsyrer ved fysiologiske saltforhold1. Enzymet er et uspesifikt endonuklease som er aktivt over et bredt pH-område og har optimal aktivitet ved saltkonsentrasjoner rundt 175 mM2. Enzymet er egnet for bioprosessering og bioproduksjon

Luke 14
SAN High Quality 2.0

SAN High Quality 2.0 er et nytt enzym fra ArcticZymes som er spesielt utviklet for å fjerne nukleinsyrer ved fysiologiske saltforhold1. Enzymet er et uspesifikt endonuklease som har høy aktivitet ved høye saltkonsentrasjoner og er kompatibelt med ulike nedstrømsprosesser som brukes i bioprosessering2. Enzymet kan varmeinaktiveres ved temperaturer over 50°C2. Enzymet er egnet for bioproduksjon og molekylærbiologiske applikasjoner

Luke 15
SAN High Quality

Salt active nuclease HQ er et nytt, konstruert endonuklease som tåler reaksjonsbetingelser med høye saltkonsentrasjoner. Enzymet har optimal aktivitet ved 0,5 M NaCl og er et utmerket valg for fjerning av nukleinsyrer i produksjons- og bioprosesseringsarbeid.

Luke 16
Heat&Run gDNA removal kit

Heat & run av er et sett for fjerning av forurensende gDNA fra RNA før revers transkripsjon. Settet er basert på det rekombinante varmelabile dsDNase (HL-dsDNase) fra ArcticZymes, som er irreversibelt inaktivert ved lave temperaturer. Dette gjør det mulig å utføre revers transkripsjon i samme rør som DNase-behandlingen

Luke 17
PCR Decontamination Kit

PCR decontamination kit av er et sett for å fjerne forurensende DNA i PCR-masterblandinger, uten å redusere PCR-sensitiviteten. Settet inneholder dsDNase, et dobbelttrådsspesifikt enzym som tillater dekontaminering med primere og probe til stede. Settet er effektivt for endepunkt-PCR og probe-basert qPCR

Luke 18
AZtaq

AZTaq er et nytt produkt fra ArcticZymes Technologies som er et termo stabilt DNA-polymerase egnet for bruk i polymerasekjedereaksjon (PCR) applikasjoner. AZTaq har høy kvalitet og gir pålitelige resultater i PCR. AZTaq er en del av selskapets molekylære verktøy portefølje som støtter molekylær diagnostikk og forskning

Luke 19
ELISA kit

Hvert enkelt produkt i SAN HQ familien (SAN HQ, M-SAN HQ og SAN HQ 2.0) kommer med hvert sitt ELISA kit for enkelt å kunne sjekke at alt plasmid DNA er fjernet fra det ferdige produktet. Det kommer til og med et oppdatert kit i forbindelse med GMP lansering.

Luke 20
IsoPol BSU+

Den fjerde iterasjonen av ISOPOL er også på vei ut av laboratoriet. Det har vært veldig sparsomt med nyheter rundt ISOPOL familien av produkter. Er dette den varianten som snur det på hodet? Hvem vet?

Luke 21
T7 RNA polymerase

Denne vet jeg kommer før jul i en slags light-utgave for å kunne eksperimentere med. Så kommer «the real deal» i en HQ utgave over nyttår. Og dette er første skritt inn i RNA therapeutics universet. Så om ikke det var spennende før, så blir det kanskje det nå?

Luke 22
ET-N1

Navnet skjemmer ingen, men bak denne arbeidstittelen skjuler det seg en ribonuklease, altså altså et ensym med tilsvarende kvaliteter som SAN, men rettet mot RNA (RiboNucleic Acid). Foreløpig er det ikke kjent hva som er spesielt med ET-N1, jeg spaner etter at patentsøknaden blir publisert. Men ryktet er at det er helt unikt. Og det blir det andre ensymet til RNA therapeutics!

Luke 23
En kvart milliard kroner!!

Jepp, i balansen så ligger det en kvart milliard og venter på å bli satt i arbeid. Det var nære på at det ble et oppkjøp i fjor. Jeg håper det blir oppkjøp av noe nyttig!

Luke 24
SAN HQ GMP

Og sist, men ikke minst, så skjuler det seg kanskje det viktigste som har skjedd i AZT noen sinne: GMP versjonen av SAN HQ. Kortsiktig den vekst faktoren som er kjent. Så får vi håpe alle 200+ SAN kunder finner at GMP er det som får nissen til å drysse gaver langt ut i neste år 🤓

GOD JUL 🎄


Luke 1-18 er skrevet og oversatt av Chat GPT, resten er fremdeles meg 🥳
Frozen
01.12.2023 kl 10:10 4297

Imponerende julekalender dette, og veldig spennende etterhvert som lukene åpner seg mer og mer opp de kommende årene.
JosefK
01.12.2023 kl 11:34 4240


Ikke sant? Jeg var i tvil om jeg ville klare å sette sammen 24 unike luker, men det gikk fint med å planlegge ut fra hjemmesiden. Deretter fikk jeg mye hjelp fra chat GPT som oversetter overraskende godt, selv om det er noen blemishes. Men med å bruke strukturerte kommandoer, gjorde den det enkelt å lage korte forklaringstekster på norsk. Den hadde en tendens til å blande de variantene som er veldig like, men jeg tror jeg unngikk de store feilene.

Men det jeg ville fram til var å vise hvor omfangsrik porteføljen allerede er. Noe jeg synes kommer klart fram i dette formatet.
JosefK
02.12.2023 kl 08:06 4087


Litt myke pakker før de harde: ny hjemmeside

https://www.arcticzymes.com/

🎄

Fünke
18.12.2023 kl 12:32 3401

Meget hyggelig.
Frozen
18.12.2023 kl 13:33 3344

Vi får rette en stor takk til byråkratene for finfin julegave.

Slike beløp fra det offentlige utgjør normalt inntil 50% av prosjektkostnadene, og dette var jo en romslig beløp.

Så kan man kanskje anta at det kommer nyheter tilknyttet lukene 21 og 24 ila denne uken. Tenker da også på (forhåpentligvis) vellykkede GMP-batcher av SAN HQ.
JosefK
18.12.2023 kl 14:33 3282


Det venter jeg og på. Enda litt tid til juleaften 😵‍💫
bj111
19.12.2023 kl 12:32 3071

https://newsweb.oslobors.no/message/607057
ArcticZymes Technologies announces Partnership with Biomatter
Fünke
19.12.2023 kl 12:44 3043

Vi så ikke den komme. Jeg har tenkt tanken på om AZT ville kunne utnytte seg av de teknologiske fremspringene og nå fikk vi en hyggelig og beroligende melding. De er på ballen og tidlig ute! Bra jobbet!
JosefK
19.12.2023 kl 12:59 2998


Myke pakker 🎅🏻🎅🏻
JosefK
21.12.2023 kl 08:05 2375


Endelig litt harde pakker 🎄🎁

https://newsweb.oslobors.no/message/607277
BioNord
21.12.2023 kl 09:44 2251

......men den hardeste pakken som var annonsert på siste kvartalspresentasjon er vel enda ikke ute av sekken?
JosefK
21.12.2023 kl 10:49 2157


Det kommer vel an på om barna har vært snille? 😉
OlJaOs
21.12.2023 kl 11:29 2117

Imponerande JosefK du traff til og med på dagen med luke 21 👏👏👏
bj111
22.12.2023 kl 11:07 1869

Luke 31 er skjermingsfradraget som for 2023 nok blir høyere enn tidligere år. Tror ikke mange tenker noe særlig på det.
Tenker man at man skal ha aksjer i Januar er det bedre skattemessig å kjøpe de før nyttår enn etter for dette fradraget får man kun om man sitter på aksjene over nyttår.
rufus01
22.12.2023 kl 20:10 1700

Dersom du ikke har oversikt over hvilket skjærmingsfradrag du har krav på, blir dette regnet ut av skattemyndighetene?. Jeg har stort sett vært aksjoner i AZT (Biotec Pharmacon) siden 2009. Dog med litt forskjellig aksjeantall. Mister man fradraget dersom man ikke fører det opp i selvangivelsen? Ikke at jeg har solgt altså, men på ett eller annet tidspunkt vil jeg nok gjøre det også :))
Redigert 22.12.2023 kl 20:12 Du må logge inn for å svare
bj111
25.12.2023 kl 14:12 1339

Det ligger i beregning fra skatteetaten ved realisasjon. Mener du kan se ubrukt skjermingsfradrag i oppgavene som kommer fra skatteetaten årlig.
BioNord
29.12.2023 kl 15:51 902

Det ble mange uåpnede "julekalender luker"

Vi får bare håpe det har en naturlig forklaring .....

Har uansett troa på 2024 for ArticZymes