Hjeltefjord forbannelsen slår etter alle regjeringer

kokkohill
26.11.2018 kl 15:27 2556

Fjorden er historisk spesiell, fiske var enten eventyrlig eller svart hav ,sa det gamle.

Adolf Hitler sendte sine siste ubåter avgårde til Japan ,med sine beste teknologi ombord . Noen hevdet at top Nazier også var ombord for flukt til Argentina ,men dette er det ingen belegg for slik jeg kjenner saken. Men vi vet der var fly spesifikasjoner, kvikksølv og uran . Senket av Englendere ved Fedje.

Deepsea Bergen dundret på en flu ved ubåten i 1976 og dette blir omtalt som den glemte tragedie.

Helge Ingstad for 3 uker siden ,så var det vaktskipet igår som klasket en småbåt og lagt ved kai på Ågotnes

Idag ble den store flytedokken til CCB basen Ågotnes ,utsatt for fjordens forbannelse og gikk til bunns , hva skjer ?

Regjeringen må snarest heve kvikksølvet og dekke til resten forsvarlig , og vi håper forbannelsen for fjorden opphører......



Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
kokkohill
01.12.2018 kl 00:15 2418

Norges Bermudatriangel som fjorden nå kalles ,har endelig skremt regjeringen. Om dette er ett spill om å bli sittende så er denne saken brukt for mange ganger ,av røde ,blå og grønne....

Regjeringspartiene med ny u-sving om ubåten
Regjeringspartiene og KrF vil ha vurdert ny teknologi før de lander på om U-864 og kvikksølvlasten skal dekkes til eller heves.

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/jPe5K9/Regjeringspartiene-med-ny-u-sving-om-ubaten
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2018 kl 10:26 2334

Vikingene sitt navn på Shetland var Hjaltland. Hjeltefjorden kommer av Hjaltlandsfjorden - fjorden man seilte ut når man skulle til Hjaltland. Der finnes merker i fjorden på berget hvor man slipte sverdene før man dro til havs.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
davan
01.12.2018 kl 12:21 2290

Er nok tilfeldigheter og sammentreff det hele. Det skyldes jo for det meste menneskelig feil og forsømmelse. Det sies
at en ulykke kommer skjelden alene, vi har vel fått hele dosen for en god del år fremover. Dokken som sank finner de nok ut av, var nok en ventil som ikke var stengt, kun småting som skaper de store ulykker som oftest. Det roer seg nok i fjorden nå!
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2018 kl 16:40 2226

Vi skal ikke bruke en krone mer på forsvar pga. dette. Ikke en krone !
Fregatten skal vi ikke erstatte med en ny.
Prøv å gjør noe av dette, og se hva som skjer.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
01.12.2018 kl 18:00 2186

3 hovedårsaker, les fatale feil, gjorde at Helge Ingstad ulykken kunne skje. I tilfeldig rekkefølge;

1) overvåkingssenteret på Fedje har en lignende funksjon som flygeledere. Alle som kommer inn i fjorden melder seg til dem, og de skal plotte dem på radar og ha full oversikt over hvor/hvilket fartøy befinner seg til en hver tid. De skulle i dette tilfelle satt seg i førersete, informert HI om den kritiske situasjonen, og beordret dem styrbord. Gitt beskjed at det var god klaring mot land. De som har lydloggen må bli lett sikkert over nøling/ passivitet fra deres side.

2) HI baserer seg på visuell seiling og tror tankskipet er et landobjekt, All verdens utstyr ombord, skulle på selvstendig grunnlag , uavhengig av alle andre ha unngått situasjonen.

3) Losen på tankskipet kjører med full dekksbelysning. Av denne årsak ser ikke HI dekks lanternene.

3 grove feil av 3 forskjellige aktører involvert i ulykken gir i sum dette forferdelige resultatet.

Det het en gang, « den norske sjømann er et gjennombarket folkeferd, der fartøy flyte kan, der er han første mann».
Med alle ulykkene til sjøs man har sett siste tiden, kan en begynne å lure.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
01.12.2018 kl 18:19 2173

Jeg synes den beste unnskyldningen er at de trodde tankskipet var land. De så den og trodde det var land.
Så da var det altså ansett som helt fint å kjøre rett på land da.

Jeg skjønner ikke at de ikke bare senka farten. Blir man usikker på sjø’n er vel det mest naturlige å stoppe opp og finne ut av det man lurer på.

Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
01.12.2018 kl 20:05 2136

Fjellgutten
1.fedje har ingen kommando over HI, det er det vakthavende offiser som har.
De kan ikke beordre HI til noe som helst, de kan informere og anmode.
Kommandoen over fartøyet er det vakthavende som har og ingen andre.
2.Dersom de tror at Sola TS er et landobjekt, da må de foreta en kurs forandring (ikke en vikemanøver) til babord da landobjekte av forståelige grunner kan gjøre lite og ingenting.
En må ikke fortsette med samme kurs og fart om en tror at objekt en har rett forrut er land...
3. Igjen tror du at objekt du har i baugen er land må du forandre kursen andre alternativer finnes ikke for å unngå en kollisjon,
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.12.2018 kl 20:29 2121

Det er ikke sjans i havet å bruke en krone mer på forsvar i Norge what so ever. Før det taper vi gjerne 2000 milliarder på oljefondet, om det er nødvendig. Men forræderne blir drept altså ALLE SAMMEN. DET ER HELT SIKKERT !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
UANSETT HVA DE HETER OG UANSETT HVILKE STILLINGER DE HER !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
01.12.2018 kl 20:34 2116

Kappa; gir deg rett i at det er broen på HI som har råderett her. Poenget mitt er at trafikksentralen i det minste skulle kommet med en STERK anmodning og info om faren, anmodet dem på det STERKESTE om ny kurs for å unngå kollisjon. Igjen, de har eller skulle hatt full kontroll på alle fartøy i leden, vite nøyaktig navn på alle skip i leden og hvor de befinner seg. Det er jo derfor sentralen ble etablert i sin tid, for å overvåke og styre trafikken i farvannet. Være proaktive ved potensielle farer. De er trent på slike situasjoner noe en ikke skulle trodd om du hører på lydloggen. Der fremstår de mildt sagt tafatt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
01.12.2018 kl 20:47 2109

Fjellgutten. Sola TS hadde aktivert AIS, det var bare å kaste ett blikk i rader en så ville en fått All nødvendig info..., Sola TS beveget seg med 7.5 knops fart nord øst over.
Båten representerte ingen fare for hverken HI eller den øvrige trafikken, det må være helt klart.
Dette var en helt ORDINÆR seilas ut fra Sture terminalen og ikke noe annet.
Nå må marinen og havarikommisjonen plassere ansvaret for det so har skjedd der det hører hjemme, og der tror jeg de fleste vet hvor er.
Dette er amatører og skulle ALDRI hatt kommandoen over et skip, hva om dette hadde skjedd i rom sjø og dårlig vær..., liv kunne gått tapt.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
Fjellgutten
01.12.2018 kl 21:46 2083

For all del, HI burde definitivt håndtert situasjonen på egen hånd, Det har jeg jo gitt utrykk for. Men at at trafikksentralen opptrådte klanderverdig kan det ikke herske tvil om, det er åpenbart for de fleste selv om ikke du ser det, Enn videre, å gå ut i fjorden som et opplyst juletre er også en feilvurdering av losen.
Mitt poeng er at det her er 3 sentrale aktører som har sviktet,men kan erkjenne at hovedansvaret ligger på HI. Tror ikke du evner å ta dette innover deg, så END of discussion fra min side. Jeg ønsker deg fortsatt en fin helg og god natt etterhvert.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
kokkohill
01.12.2018 kl 22:01 2073

Tror ikke noen her skal prøve å kverulere over det kappa sier, det er 100 % riktig det han kommer med.
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
kokkohill
10.12.2018 kl 10:03 1832

1 måned har gått og Hva skjer . Litt diesel noe greier fra dekket er alt..... Vil tidligst bli hevet i romjula...
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare
kokkohill
07.01.2019 kl 20:40 1561

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H Er Forbannet .....

Nei det gjelder jenter som blir seksuellt trakassert i forsvaret... sikkert greit det.

Men hva med litt sinne i denne saken , vi venter enda på news fra broen...
Redigert 21.01.2021 kl 08:18 Du må logge inn for å svare