🤶🏻Ny Kjendisaksje🧑🏻🎄
3.12
«OLJESERVICE: Prosafe kan ha bunnet ut på Oslo Børs, men kan den bli en vinneraksje?»
Ja, nå tror jeg oppturen starter og anbefaler nye/ gamle aksjonærer om å følge med på kjøpene nylig utført (fredag 1.12) av
disse 🎅🏻SYV -8- 🎅🏻‘celebre aksjonærene
MIDELFART
ALDEN
FREDLY
AUSTBØ
BLYSTAD
TRØIM
SKOGSTAD
HALVORSEN
Sundal Collier tar for sikkerhetsskyld og slenger inn en analyse som forsvarer kursmål på hele kr 250,-
Overskriften er : «The golden days are about to return»
Idag er kursen ca 60,-
Kjendisene kjøpte også på litt under 60, så inngangen er perfekt akkurat nå….
Husker sist Midelfart kjøpte seg inn for 2-3 år siden. Ikke veldig lenge etterpå doblet den seg🤶🏻
Nå har hun altså fått med seg 6 nye investorer til på moroa, refinansiert og redusert gjeld med flere hundre millioner «på bok», eneste med ledig kapasitet i et «kokende»markedet, samt to nye sjøhoteller liggende klare for oppdrag🧑🏻🎄
Pga forholdsvis få aksjer så går denne aksjen som ei kule på kort tid når «de største» har inntatt nødvendige posisjoner…
Her forventes 200% før nyttårsrakettene treffer himmelen🧑🏻🎄🎅🏻🎄🔑🎄
5.12
Ironisk nok var Prosafe også på 3. plass med score 89 av 100 på Investech sin A1 robot over nyttårsraketter.
Dette underbygger magefølelsen og historisk erfaring med aksjen.
Går den 100% en dag holder den seg der for å kunne være kapabel til å gå 100% til og holde seg der…
Jeg spår 100% hver gang en av de resterende 4 hotellene meldes på langtidskontrakter
«OLJESERVICE: Prosafe kan ha bunnet ut på Oslo Børs, men kan den bli en vinneraksje?»
Ja, nå tror jeg oppturen starter og anbefaler nye/ gamle aksjonærer om å følge med på kjøpene nylig utført (fredag 1.12) av
disse 🎅🏻SYV -8- 🎅🏻‘celebre aksjonærene
MIDELFART
ALDEN
FREDLY
AUSTBØ
BLYSTAD
TRØIM
SKOGSTAD
HALVORSEN
Sundal Collier tar for sikkerhetsskyld og slenger inn en analyse som forsvarer kursmål på hele kr 250,-
Overskriften er : «The golden days are about to return»
Idag er kursen ca 60,-
Kjendisene kjøpte også på litt under 60, så inngangen er perfekt akkurat nå….
Husker sist Midelfart kjøpte seg inn for 2-3 år siden. Ikke veldig lenge etterpå doblet den seg🤶🏻
Nå har hun altså fått med seg 6 nye investorer til på moroa, refinansiert og redusert gjeld med flere hundre millioner «på bok», eneste med ledig kapasitet i et «kokende»markedet, samt to nye sjøhoteller liggende klare for oppdrag🧑🏻🎄
Pga forholdsvis få aksjer så går denne aksjen som ei kule på kort tid når «de største» har inntatt nødvendige posisjoner…
Her forventes 200% før nyttårsrakettene treffer himmelen🧑🏻🎄🎅🏻🎄🔑🎄
5.12
Ironisk nok var Prosafe også på 3. plass med score 89 av 100 på Investech sin A1 robot over nyttårsraketter.
Dette underbygger magefølelsen og historisk erfaring med aksjen.
Går den 100% en dag holder den seg der for å kunne være kapabel til å gå 100% til og holde seg der…
Jeg spår 100% hver gang en av de resterende 4 hotellene meldes på langtidskontrakter
Redigert 10.12.2023 kl 08:25
Du må logge inn for å svare
JahMason
06.02.2024 kl 13:44
1347
Bare stålet (NAV) til fire av riggene er verdt to-tre ganger mcap her.
Per nå (etter massive nedskrivninger) er gjennomsnitter 65mio usd per rigg. Ser Floatel sine rigger som er mye eldre bokføres til 115-120mio usd.
Per nå (etter massive nedskrivninger) er gjennomsnitter 65mio usd per rigg. Ser Floatel sine rigger som er mye eldre bokføres til 115-120mio usd.
JahMason
05.02.2024 kl 21:28
1488
Ledelsen er byttet ut? Ny CEO som ikke pynter på ting, sier det som det er på webcast. Skikkelig dårlig 2023, en rigg på dårlig rater og it is what it is. Fremover er de eneste tilbyder de neste to årene (så å si!!) og vil dra svært gode rater av slikt. Prosafe er skikkelig gearet og når kontraktene kommer så går kursen langt opp.
De har vel også nevnt at ved å få noen kontrakter og gjerne noen med lengre visibilitet så vil de refinansiere gjeld på bedre betingelser og lengre løpetid.
Det finnes ikke nybygg, kun Prosafe sine to opsjoner, så det kommer ikke mer tonnasje på markedet. Verdien på et nybygg ferdig levert fra verft til jobb i f.eks Brasil er rundt $300-$350mio. Prosafe kunne altså kjøpt ut begge riggene for $400mio og solgt dem videre før levering med $150-$200mio netto i cash. Det er mer enn dobbelt så mye som dagens mcap :)
Med Askvig som kan å skape verdi for så å selge det (PE bransjen) og Magnus Halvorsen som topp 3 aksjonær kan det tale mot noe større i spill her også. Hvem vet
De har vel også nevnt at ved å få noen kontrakter og gjerne noen med lengre visibilitet så vil de refinansiere gjeld på bedre betingelser og lengre løpetid.
Det finnes ikke nybygg, kun Prosafe sine to opsjoner, så det kommer ikke mer tonnasje på markedet. Verdien på et nybygg ferdig levert fra verft til jobb i f.eks Brasil er rundt $300-$350mio. Prosafe kunne altså kjøpt ut begge riggene for $400mio og solgt dem videre før levering med $150-$200mio netto i cash. Det er mer enn dobbelt så mye som dagens mcap :)
Med Askvig som kan å skape verdi for så å selge det (PE bransjen) og Magnus Halvorsen som topp 3 aksjonær kan det tale mot noe større i spill her også. Hvem vet
Pølsebua
05.02.2024 kl 14:46
1597
Svava, jeg selger halvparten for å ta ned risikoen. Selger jeg hele, blir det for definitivt - tapet. Og beholder jeg hele, kan det bli vanskelig i en kommende emisjon. Jeg er selvfølgelig usikker på hva som skjer her, men veldig skuffet over at de ikke har tatt kontrakter som kunne spart en emisjon eller to. Så kan det hende at det plutselig kommer en melding om en ny kontrakt fra 25, og da går aksjen.
Så kall det halvering av risiko. Samtidig føler jeg meg litt lurt av ledelsen, og det borger ikke for tillit i fortsettelsen.
Så kall det halvering av risiko. Samtidig føler jeg meg litt lurt av ledelsen, og det borger ikke for tillit i fortsettelsen.
Svava
05.02.2024 kl 08:41
1697
De brukes også ved vedlikehold. Det er vedlikehold av FPSO-er som driver etterspørselen i Brasil. Det varme farvannet i Brasil skaper korrosjon som gjør at hyppigere vedlikehold kreves enn i Nordsjøen.
desirata
05.02.2024 kl 08:28
1722
Glem 10 års kontrakter. Boligrigger brukes kun under utbygginger, typisk 1år m/opsjoner.
Eneste Petrobras kan ta multiple år, pga de har mange felt som utbygges hele tiden. Dvs vedvarende behov.
Eneste Petrobras kan ta multiple år, pga de har mange felt som utbygges hele tiden. Dvs vedvarende behov.
JahMason
05.02.2024 kl 08:21
1738
Ut med kortsiktige på første kontrakt, så skal PRS høyt på neste kontrakt.
Plutselig ligger det en 10års kontrakt for et av nybyggene nede i Australia f.eks. Da blir det morsomt med mcap på 90mill USD.
Plutselig ligger det en 10års kontrakt for et av nybyggene nede i Australia f.eks. Da blir det morsomt med mcap på 90mill USD.
__eagle__
05.02.2024 kl 07:50
1783
Overreaksjon så det holder! Ikke noe overaskelse at q4 ikke ble allverden.
Her er det nok noen som rister hardt i ett dårlig klima.
Prises til drøye 900mill nå.
Her er det mange tunge navn med.
Kontraktsmeldinger ventes:)
Her er det nok noen som rister hardt i ett dårlig klima.
Prises til drøye 900mill nå.
Her er det mange tunge navn med.
Kontraktsmeldinger ventes:)
JahMason
04.02.2024 kl 13:58
1940
Askvig kommer fra PE (Triton partners), han kan gamet og skape verdi. Skal ikke se bort i fra at PRS selges eller tas av børs.
Kortsiktig er det risk ved å ikke inngå kontrakter med lavere pris, men situasjonen medium-long term nå er at PRS nærmest har monopol og er eneste tilbyder av semi rigg hotell. Dette betyr at PRS burde minst få disse ratene som Askvig viser på «plansjene». Både Brasil og Australia har store prosjekter fra 2025, og UK og Norge likeså. Mulig Afrika også kommer i gang.
Videre ligger det potensiale for mineral utvinning og havvind, ved større prosjekter som muligens trenger tjenestene.
Slik jeg forstår det et det ca 20stk rigger globalt (og totalt!) inkludert PRS sine to nybygg. Kun 17 av dem moderne nok til drift og nybyggene er 12mnd unna levering (tidligst). Praksis er at det da er ca 14 rigger globalt hvor noen ligger i kaldt opplag. Det er utsolgt og PRS er eneste med to ledige + en markedsført for 2025.
Kortsiktig er det risk ved å ikke inngå kontrakter med lavere pris, men situasjonen medium-long term nå er at PRS nærmest har monopol og er eneste tilbyder av semi rigg hotell. Dette betyr at PRS burde minst få disse ratene som Askvig viser på «plansjene». Både Brasil og Australia har store prosjekter fra 2025, og UK og Norge likeså. Mulig Afrika også kommer i gang.
Videre ligger det potensiale for mineral utvinning og havvind, ved større prosjekter som muligens trenger tjenestene.
Slik jeg forstår det et det ca 20stk rigger globalt (og totalt!) inkludert PRS sine to nybygg. Kun 17 av dem moderne nok til drift og nybyggene er 12mnd unna levering (tidligst). Praksis er at det da er ca 14 rigger globalt hvor noen ligger i kaldt opplag. Det er utsolgt og PRS er eneste med to ledige + en markedsført for 2025.
Svava
04.02.2024 kl 11:31
2016
Ledelsen fremstår inkompetent. Jeg vil også si de har forledet aksjonærene ved å gjenta at de forventer direkte tildeling av kontrakt og/eller flere tender før det hele ender i at begge riggene i Nordsjøen etter all sannsynlighet vil stå uten jobb hele 2024 som annonsert forrige kvartal. Jeg forstår ikke hvordan det går an å bomme så grovt. I tillegg er det ikke lange kontrakter de har priset seg ut fra i 2024 noe som bare gjør det enda mer uforståelig at de ikke har sikret noe kapasitet.
Jeg har et stort papirtap selv her etter inngang før de siste to emisjonene, og vurderer nå å kaste kortene. Ikke i tvil om at dette blir bra til slutt, men tilliten til ledelsen er minimal etter denne fadesen og som du påpeker - her ligger det i kortene at mer penger må hentes. Hvorfor beholder du halve beholdningen?
Edit: Nå skal det sies at Askvig er forholdsvis ny i ledelsen, og han har ingen skyld i tidligere synder som har ført til ingen nye kontrakter for 2024. Syntes han i alle fall gjorde en god figur ved innrømmelsen av feilvurderingene som har blitt gjort.
Jeg har et stort papirtap selv her etter inngang før de siste to emisjonene, og vurderer nå å kaste kortene. Ikke i tvil om at dette blir bra til slutt, men tilliten til ledelsen er minimal etter denne fadesen og som du påpeker - her ligger det i kortene at mer penger må hentes. Hvorfor beholder du halve beholdningen?
Edit: Nå skal det sies at Askvig er forholdsvis ny i ledelsen, og han har ingen skyld i tidligere synder som har ført til ingen nye kontrakter for 2024. Syntes han i alle fall gjorde en god figur ved innrømmelsen av feilvurderingene som har blitt gjort.
Redigert 04.02.2024 kl 12:09
Du må logge inn for å svare
Pølsebua
04.02.2024 kl 09:29
2094
Jeg er skuffet over kvartalspresentasjonen. De priser seg ut på anbud etter anbud som Floatel vinner. F har full ordrebok, mens P velger å stå uten inntekter på halve flåten i påvente av bedre marked. Men det kom ikke. Det kommer for sent. De har tulla det til for seg, og snakker om at de er glade for aksjonærstøtten. To emisjoner i 23 og flere kommer. Hvorfor de ikke har tatt flere kontrakter, skjønner ikke jeg. Og så snakker Askvig ned de to gamle lange kontraktene i Brasil, som er årsaken til at selskapet i det hele tatt lever. Ikke ser det ut som Askvig har et godt forhold til CFO heller. Jeg har solgt halve beholdningen og tapt masse penger her.
2024 går med tap. Store kapitalkostnader i 2025 da tre rigger skal ha SPS (anslag kost tilsammen 40 mill d). Her holder det ikke med å få en kontrakt i 25 på litt bedre betingelser.
Så viser Askvig opp plansjer med hvossomattedersomatte. Patetisk. Prosafe har feilberegnet fullstendig, og sitter i gjørma til langt opp på lårene.
Til slutt vil det bli bra, men først må aksjonærene spytte inn penger en eller to ganger og kursen gruses. Tragisk historie som burde vært løst gjennom bedre ledelse.
2024 går med tap. Store kapitalkostnader i 2025 da tre rigger skal ha SPS (anslag kost tilsammen 40 mill d). Her holder det ikke med å få en kontrakt i 25 på litt bedre betingelser.
Så viser Askvig opp plansjer med hvossomattedersomatte. Patetisk. Prosafe har feilberegnet fullstendig, og sitter i gjørma til langt opp på lårene.
Til slutt vil det bli bra, men først må aksjonærene spytte inn penger en eller to ganger og kursen gruses. Tragisk historie som burde vært løst gjennom bedre ledelse.
Garderobemannen
01.02.2024 kl 12:23
2374
Amadu skrev Hva tenker man her da?
Har nå falt under emisjonskursen i høst i hvert fall. Men det er ikke så mange som har så mange boligrigger å tilby i markedet.
Dette vil nok snu.
Dette vil nok snu.
Edgar A
02.01.2024 kl 19:07
3237
Flyr til 200,- før februar
Alt under 150,- må kunne kalles røverkjøp,tipper 4sifret innen det er gått 365 dager.
Alt under 150,- må kunne kalles røverkjøp,tipper 4sifret innen det er gått 365 dager.
Amadu
02.01.2024 kl 17:32
3306
Falnes er en person som vet hvordan man tjener på markedet. Det meste han er i nærheten av blir til gull!
klaesp
02.01.2024 kl 17:11
3364
Jeep,.stiger jevnt og trutt.
Ser Falnes har kjøpt aksjer I selskapet.
Ser Falnes har kjøpt aksjer I selskapet.
__eagle__
02.01.2024 kl 16:03
3440
Fin start på året dette:)
Kontrakt eller 2 nå så forlater vi 2 sifret
Kontrakt eller 2 nå så forlater vi 2 sifret
Edgar A
21.12.2023 kl 18:03
3992
Setter pris på din åpenhet og ikke minst dine nydelige analyser.
Du er Gud rosegun.
Du er Gud rosegun.
Amadu
21.12.2023 kl 13:38
4132
Ikke så langt unna en kontrakt! Volumet idag er også veldig bra. Ser vi 80kr i morgen?
desirata
21.12.2023 kl 13:37
4139
Opp 10% på bra omsetning 10mil.
Det går vel rykter om kontrakt i kjendis kretsen.
Da er isåfall ikke veien til 3-tre sifret kurs så lang -
Det går vel rykter om kontrakt i kjendis kretsen.
Da er isåfall ikke veien til 3-tre sifret kurs så lang -
klaesp
21.12.2023 kl 12:14
4200
Ser lovende ut med tanke på kommende kontrakter
A tender was recently submitted for 2025 operations in the Norwegian Continental Shelf for a high specification accommodation unit. The tender has an expected duration of 6 months with the potential for further options. The outcome of this tender is expected in Q1 2024.
In addition, Prosafe continues to see an increase in enquiries from potential clients and is optimistic that there will be additional tenders and/or direct awards in the North Sea during Q1 and Q2 2024 with a focus on 2025 onwards.
A tender was recently submitted for 2025 operations in the Norwegian Continental Shelf for a high specification accommodation unit. The tender has an expected duration of 6 months with the potential for further options. The outcome of this tender is expected in Q1 2024.
In addition, Prosafe continues to see an increase in enquiries from potential clients and is optimistic that there will be additional tenders and/or direct awards in the North Sea during Q1 and Q2 2024 with a focus on 2025 onwards.
__eagle__
21.12.2023 kl 11:40
4242
https://www.prosafe.com/contract-and-tender-status-update-december-2023/
Når ryker 70? Ble akkurat kjøpt/solgt 40000 aksjer på dagens høyeste i en enkelt handel
Når ryker 70? Ble akkurat kjøpt/solgt 40000 aksjer på dagens høyeste i en enkelt handel
rosgun
21.12.2023 kl 08:25
4393
Ja, takk for det…🤩
Skal bare få med Polight oppgang nå, så skal jeg ta et lodd igjen, men det blir av overskuddet polight gir.
Prosafe vil gå videre den🧑🏻🎄
God jul🤶🏻
Skal bare få med Polight oppgang nå, så skal jeg ta et lodd igjen, men det blir av overskuddet polight gir.
Prosafe vil gå videre den🧑🏻🎄
God jul🤶🏻
Edgar A
21.12.2023 kl 04:32
4488
Nydelig dette rosegun,må si du traff bra her.
Håper du sitter til 500kr slik vi ble enige om.
Håper du sitter til 500kr slik vi ble enige om.
Amadu
20.12.2023 kl 15:31
4636
Nå er det oss og kjendisene 😂 Håper mange fikk gode kjøp på 60-tallet! 🚀
moneymachine
20.12.2023 kl 15:28
4646
Det hjalp vel på troen for småaksjonærene når Rosgun stakk, for da slipper man å ha frykten for dumping hengende over seg.
klaesp
20.12.2023 kl 15:22
4661
Amadu skrev Den fortsetter å klatre. Hvor høyt skal vi?
Motstand rundt 105kr
klaesp
16.12.2023 kl 09:45
3195
Ser bra ut teknisk nå.
Kursen har imidlertid brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 55.00 kroner og motstand ved cirka 105 kroner.
I kombinasjon med profilerte investorer har vektet seg opp I aksjen, i forkant av kommende kontrakter.
Kan det bli bedre?, nei
Kursen har imidlertid brutt et motstandsnivå på kort sikt og gitt kjøpssignal fra kortsiktig trading range. Aksjen har støtte ved cirka 55.00 kroner og motstand ved cirka 105 kroner.
I kombinasjon med profilerte investorer har vektet seg opp I aksjen, i forkant av kommende kontrakter.
Kan det bli bedre?, nei
klaesp
15.12.2023 kl 14:22
3429
Eventuelt tidlig neste uke. Ser sprekke ferdig ut, ser bra teknisk også.
__eagle__
15.12.2023 kl 14:09
3453
Har også lastet opp tidligere i uka. Tror dette kan bli meget bra.
Ser allerede potent ut uten omsetning:)
Kommer vel meld i dag om avsluttet emi?
Ser allerede potent ut uten omsetning:)
Kommer vel meld i dag om avsluttet emi?
klaesp
15.12.2023 kl 13:57
3472
Spennende neste uke for å ikke snakke om januar, hvor vi kan se nye kontrakter.
Har porsjonert meg videre opp i selskapet.
Har porsjonert meg videre opp i selskapet.
klaesp
15.12.2023 kl 11:50
3544
Ser ut som rally I beggyner i dag og jeg som trodde neste uke, posjonering i forkant av kommende kontrakter.
rosgun
15.12.2023 kl 01:21
3759
Dølle skrev Du kødder..nesten morsomt
Hynion har gått 63% på 3 dager etter mitt inntog, bare å bli med på børsens fjerde beste case og mest underprisede aksje👍…. Imorgen ryker 50 øringen på vei til kr 5,50🤩🤩
Skulle uansett «rekke» det før Prosafe tar av…..😆😆
Bli med på en 3-4 dobling ila denne/neste uke….
Det er fortsatt lenge til nyttårsaften…. hva med å prøve litt bakkefyrverkeri først ?🚀🚀
Skulle uansett «rekke» det før Prosafe tar av…..😆😆
Bli med på en 3-4 dobling ila denne/neste uke….
Det er fortsatt lenge til nyttårsaften…. hva med å prøve litt bakkefyrverkeri først ?🚀🚀
Redigert 15.12.2023 kl 01:27
Du må logge inn for å svare
Dølle
14.12.2023 kl 23:39
3620
moneymachine skrev Rosgun solgte PRS etter lunsj torsdag. Nå er det haussing av HYN.
Du kødder..nesten morsomt
moneymachine
14.12.2023 kl 23:11
3602
Rosgun solgte PRS etter lunsj torsdag. Nå er det haussing av HYN.
klaesp
14.12.2023 kl 22:56
3584
Stabil på lav omsetning, ingen selger her nede før kontrakter meldes markedet.. vent, det finnes noen få unntak, eller hva rosgun😉
Neste uke starter oppturen
Neste uke starter oppturen
klaesp
13.12.2023 kl 09:12
3900
klaesp skrev Da fikk jeg økt Prosafe portisen.
Spennende tid neste uke og rett på nyåret.
Emisjon ferdig, profilerte segment investorer ferdig lastet, selskapet klargjør/,mobilisering av rigger for kommende kontrakter..
Emisjon ferdig, profilerte segment investorer ferdig lastet, selskapet klargjør/,mobilisering av rigger for kommende kontrakter..
rosgun
12.12.2023 kl 12:21
4170
Handelsmønsteret er i dag helt klart endret med færre aksjer som aksepteres på kjøpers bud av selgere…
Nå blir flere gjerrige på salgskursen…
Endring er registrert, og nå blir det verre og få kjøpt høyere volum på billigsalg🎅🏻
Nå blir flere gjerrige på salgskursen…
Endring er registrert, og nå blir det verre og få kjøpt høyere volum på billigsalg🎅🏻
rosgun
12.12.2023 kl 12:09
4135
Teknisk :
«Aksjen har støtte ved cirka 55.00 kroner og motstand ved cirka 105 kroner»
Da er det «rake veien» oppover….
«Kun 2,5 dager igjen av salget på Prosafe for denne gang»
Blir lenge til neste gang nå, !!!!Ca 30000 aksjer til salgs på kr 63-64…!!!! akkurat NÅ
Kan det være snakk om få timer til det beryktede og forespeilede «rykket»?
«Aksjen har støtte ved cirka 55.00 kroner og motstand ved cirka 105 kroner»
Da er det «rake veien» oppover….
«Kun 2,5 dager igjen av salget på Prosafe for denne gang»
Blir lenge til neste gang nå, !!!!Ca 30000 aksjer til salgs på kr 63-64…!!!! akkurat NÅ
Kan det være snakk om få timer til det beryktede og forespeilede «rykket»?
Redigert 12.12.2023 kl 12:15
Du må logge inn for å svare
rosgun
12.12.2023 kl 11:53
4113
Ting på gang- dette er iferd med å bli en skikkelig pengemaskin med svært begrenset nedside:
https://hitecvision.com/news/reshaping-prosafe/
Prosafe har inngått avtaler med COSCO og dets långivere som vil transformere selskapets flåte, markedsposisjon og inntjeningspotensiale, og sikre en betydelig forbedret finansiell rullebane.
Prosafe og COSCO har signert en avtale som åpner for fleksibel levering og langsiktig finansiering av Safe Eurus, Safe Nova og Safe Vega.
Avtalen med COSCO inkluderer følgende hovedvilkår:
Fleksibel mulighet for levering av enhetene over en periode på inntil 5 år
En direkte rabatt på USD 55 millioner til den samlede opprinnelige kontraktsprisen for enhetene
Ingen betalingsforpliktelser før levering. Totale gjenværende kontantbetalinger på USD 100 millioner til sammen for de tre enhetene etter hvert som de blir levert
Langsiktig finansiering fra COSCO på ca. USD 431 millioner totalt for en periode på mellom 5 og 10 år fra levering av hver enhet
Tilbakebetaling av verftsfinansiering (Gjeldsbrev) og renter knyttet til fremtidig inntjening og oppnådde dagsrenter
COSCO gir avkall på periodisering av oppleggskostnader på opptil USD 24 millioner for Safe Eurus ved levering. Ingen oppleggskostnader for Safe Nova og Safe Vega
50/50 resultatdeling på justert EBITDA-basis mellom COSCO og Prosafe etter tilbakebetaling til Prosafe av mobiliserings- og lagerkostnader på opptil USD 20 millioner per enhet og med forbehold om at COSCO mottar minimum årlig amortiseringsbetaling.
Utestående presedens og endelige godkjenninger for avtalen forventes å bli bekreftet innen august.
Avtalen gir en svært attraktiv løsning for både Prosafe og COSCO. Prosafe oppnår kommersiell fleksibilitet for å ta enhetene til markedet etter hvert som mulighetene materialiserer seg i årene fremover, mens COSCO sikrer en leveringsport for sine viktigste nybygg for halvt nedsenkbare boliger via en ledende operatør for overnattingsfartøy.
Prosafe har også vært i nyere diskusjoner med sine långivere angående lånefasilitetene sine for å gjøre det mulig å fullt ut utnytte den strategiske valgmuligheten og fleksibiliteten som den nye avtalen gir, bevare verdier på kort sikt og potensielt øke langsiktig kontantstrøm til fordel for alle interessenter. Endringene i lånefasilitetene for å støtte den strategiske transformasjonen av selskapet og for å forbedre selskapets finansielle stilling betydelig i årene fremover inkluderer:
Utvidet rullebane i form av fortsatt reduserte amortiseringer og ett års løpetidsforlengelse til hovedkredittfasiliteten på USD 1,3 milliarder. Fasiliteten på USD 144 millioner for Safe Notos vil bli betjent i samsvar med gjeldende amortiserings- og forfallsprofil
Fortsatt lettelse av avtaler for både USD 1,3 milliarder og USD 144 millioner fasilitetene
Samtykke til å fullføre avtalen med COSCO, inkludert bruk av selskapets kontanter til å finansiere levering av enhetene, mot en innledende marginøkning på 60 bps til USD 1,3 milliarder fasilitet og långivere som har muligheten til å velge enten en ytterligere økning i renten margin eller warranter for maksimalt 9,78 millioner aksjer knyttet til levering av både Safe Nova og Safe Vega (forutsatt at 1,3 milliarder USD-fasiliteten fortsatt er utestående på disse tidspunktene).
Fleksibilitet til å skrote inntil tre eksisterende Prosafe-fartøyer som for øyeblikket er sikkerheter under de aktuelle lånefasilitetene uten tilbakebetaling av tilsvarende sikkerhetsverdi til långiverne
På dette stadiet i prosessen har Prosafe støtte til endringene fra ca. 94 prosent av långiverne, med forbehold om endelige kredittgodkjenninger og sedvanlige presedenser, og forventer ferdigstillelse innen august.
I en kommentar sier Jesper Kragh Andresen, administrerende direktør i Prosafe; "Avtalen med COSCO kombinert med fleksibiliteten til å muligens skrote opp til ytterligere tre eldre fartøy vil endre vår flåteprofil betydelig. Prosafe vil kunne oppnå en moderne og konkurransedyktig flåte med fremtidig inntjeningspotensial på lang sikt. Avtalen med våre långivere inkluderer forbedrede finansieringsvilkår og innebærer en utvidet finansiell rullebane samt muligheten til å finansiere den trinnvise leveransen av de 3 fartøyene fra eksisterende kontanter og kontantstrøm fra driften. Kombinasjonen av avtalen med COSCO og avtalen med våre långivere forventes å skape verdier for alle interessenter”.
https://hitecvision.com/news/reshaping-prosafe/
Prosafe har inngått avtaler med COSCO og dets långivere som vil transformere selskapets flåte, markedsposisjon og inntjeningspotensiale, og sikre en betydelig forbedret finansiell rullebane.
Prosafe og COSCO har signert en avtale som åpner for fleksibel levering og langsiktig finansiering av Safe Eurus, Safe Nova og Safe Vega.
Avtalen med COSCO inkluderer følgende hovedvilkår:
Fleksibel mulighet for levering av enhetene over en periode på inntil 5 år
En direkte rabatt på USD 55 millioner til den samlede opprinnelige kontraktsprisen for enhetene
Ingen betalingsforpliktelser før levering. Totale gjenværende kontantbetalinger på USD 100 millioner til sammen for de tre enhetene etter hvert som de blir levert
Langsiktig finansiering fra COSCO på ca. USD 431 millioner totalt for en periode på mellom 5 og 10 år fra levering av hver enhet
Tilbakebetaling av verftsfinansiering (Gjeldsbrev) og renter knyttet til fremtidig inntjening og oppnådde dagsrenter
COSCO gir avkall på periodisering av oppleggskostnader på opptil USD 24 millioner for Safe Eurus ved levering. Ingen oppleggskostnader for Safe Nova og Safe Vega
50/50 resultatdeling på justert EBITDA-basis mellom COSCO og Prosafe etter tilbakebetaling til Prosafe av mobiliserings- og lagerkostnader på opptil USD 20 millioner per enhet og med forbehold om at COSCO mottar minimum årlig amortiseringsbetaling.
Utestående presedens og endelige godkjenninger for avtalen forventes å bli bekreftet innen august.
Avtalen gir en svært attraktiv løsning for både Prosafe og COSCO. Prosafe oppnår kommersiell fleksibilitet for å ta enhetene til markedet etter hvert som mulighetene materialiserer seg i årene fremover, mens COSCO sikrer en leveringsport for sine viktigste nybygg for halvt nedsenkbare boliger via en ledende operatør for overnattingsfartøy.
Prosafe har også vært i nyere diskusjoner med sine långivere angående lånefasilitetene sine for å gjøre det mulig å fullt ut utnytte den strategiske valgmuligheten og fleksibiliteten som den nye avtalen gir, bevare verdier på kort sikt og potensielt øke langsiktig kontantstrøm til fordel for alle interessenter. Endringene i lånefasilitetene for å støtte den strategiske transformasjonen av selskapet og for å forbedre selskapets finansielle stilling betydelig i årene fremover inkluderer:
Utvidet rullebane i form av fortsatt reduserte amortiseringer og ett års løpetidsforlengelse til hovedkredittfasiliteten på USD 1,3 milliarder. Fasiliteten på USD 144 millioner for Safe Notos vil bli betjent i samsvar med gjeldende amortiserings- og forfallsprofil
Fortsatt lettelse av avtaler for både USD 1,3 milliarder og USD 144 millioner fasilitetene
Samtykke til å fullføre avtalen med COSCO, inkludert bruk av selskapets kontanter til å finansiere levering av enhetene, mot en innledende marginøkning på 60 bps til USD 1,3 milliarder fasilitet og långivere som har muligheten til å velge enten en ytterligere økning i renten margin eller warranter for maksimalt 9,78 millioner aksjer knyttet til levering av både Safe Nova og Safe Vega (forutsatt at 1,3 milliarder USD-fasiliteten fortsatt er utestående på disse tidspunktene).
Fleksibilitet til å skrote inntil tre eksisterende Prosafe-fartøyer som for øyeblikket er sikkerheter under de aktuelle lånefasilitetene uten tilbakebetaling av tilsvarende sikkerhetsverdi til långiverne
På dette stadiet i prosessen har Prosafe støtte til endringene fra ca. 94 prosent av långiverne, med forbehold om endelige kredittgodkjenninger og sedvanlige presedenser, og forventer ferdigstillelse innen august.
I en kommentar sier Jesper Kragh Andresen, administrerende direktør i Prosafe; "Avtalen med COSCO kombinert med fleksibiliteten til å muligens skrote opp til ytterligere tre eldre fartøy vil endre vår flåteprofil betydelig. Prosafe vil kunne oppnå en moderne og konkurransedyktig flåte med fremtidig inntjeningspotensial på lang sikt. Avtalen med våre långivere inkluderer forbedrede finansieringsvilkår og innebærer en utvidet finansiell rullebane samt muligheten til å finansiere den trinnvise leveransen av de 3 fartøyene fra eksisterende kontanter og kontantstrøm fra driften. Kombinasjonen av avtalen med COSCO og avtalen med våre långivere forventes å skape verdier for alle interessenter”.
Redigert 12.12.2023 kl 11:55
Du må logge inn for å svare