Krelva
11.12.2023 kl 14:55 5014

https://e24.no/boers-og-finans/i/7lkjB9/stian-fra-krokstadelva-knuser-aksje-proffene

Da har jeg i løpet av noe dager lastet båten min her ,,,lykke til medaksjonærer , vi skal nok opp😉
Krelva
11.12.2023 kl 15:42 4979

Takker for de som solgte til Meg ,,nær 5 kr ...
ibyx
12.12.2023 kl 14:38 4822

4,80 idag. Risikoen minsker selvsagt dess nærmere havbunnen den synker igjen? 🤔
X-43 scramjet
12.12.2023 kl 14:42 4825

Må være bunnen nå
Krelva
13.12.2023 kl 07:59 4712

Vi satser på Det , i Dag blir det +++++%%%%%
Lykke til og god jul
moneymachine
13.12.2023 kl 10:44 4631

Trades for summer likt for noen uker siden. Før nyheter og økt kursmål.
Krelva
14.12.2023 kl 08:52 4479

Den som gir seg har tapt ,,,vi går håpe på en oppgang her rtterhvert som oljen ,kull og gass skal utfases ..men kan ta tid ...Lykke til og god jul
moneymachine
14.12.2023 kl 09:48 4417

Jeg tenker at rally kommer plutselig i denne. Som sist. Lav mcap som gjør den særdeles attraktiv.
ibyx
14.12.2023 kl 09:48 4437

Ikke så lenge siden den var nede i 3,10 kroner ser jeg...
Noe av det mer volatile for tiden. For å si det forsiktig...
Zombie animation?
moneymachine
14.12.2023 kl 09:56 4475

Det har jo skjedd noe vesentlig siden da, og Fearnley har økt kursmålet til 15 kr.
Krelva
14.12.2023 kl 16:32 4428

Opp 11,21 % det var bra ,tross lavt volum ...vi får ha troa ,så blir det nok bra🙂
moneymachine
15.12.2023 kl 09:17 4264

Tror vi kommer til å se GEM inngå strategiske avtaler med selskap, og nye letekontrakter i nær fremtid. All inngang under 10 kr vil være svært gunstig. Ha fokus på mcap, ikke prosenter. Børsverdi på ca 75 mill.
moneymachine
15.12.2023 kl 09:19 4262

Redigert 18.12.2023 kl 13:43 Du må logge inn for å svare
Krelva
15.12.2023 kl 20:15 4166

God helg ,,vi sjåast til Mandag
moneymachine
18.12.2023 kl 13:44 3851

Nok en gang er det vel en småaksjonær som ser på prosenter og ikke en ekstremt lav mcap.
moneymachine
20.12.2023 kl 15:08 3631

Kveles av patetisk trading, som gjør at volum forsvinner. Ingen tjener og ingen taper. Fearnley verdsatte GEM til 15 etter siste melding. Disse smarte traderne tenker å rote rundt 1/3 av det gir mening.
Krelva
21.12.2023 kl 06:25 3524

(Havbunnsmineraler )Regjeringen meldte at de har flertall for åpning på norsk sokkel og den formelle beslutningen i Stortinget ventes 11. januar 2024 KL 10.00
Jeg sitter med mine Aksjer og forventer en Dobbling av kursen i løpet av Januar 2024..

Vennlig hilsen https://e24.no/boers-og-finans/i/7lkjB9/stian-fra-krokstadelva-knuser-aksje-proffene
Redigert 21.12.2023 kl 06:27 Du må logge inn for å svare
moneymachine
21.12.2023 kl 08:59 3455

Det å sitte med en aksje som er så skvisa til beinet, der et seriøst meglerhus ser en 3-dobling, samt at de opererer innenfor et satsingsområde for fremtiden, tilsier akkumuler og stay long. Toppet kr 11,50 intradag da meldingen kom om at regjeringen åpnet for mineralvirksomhet på norsk sokkel.

https://offshorenorge.no/om-oss/standpunkt/havbunnsmineraler/?utm_medium=cpc&utm_source=google&utm_campaign=23_offshorenorge&gclid=EAIaIQobChMIkp2agYeggwMVk6fVCh2WdAC8EAAYASAAEgISbfD_BwE
moneymachine
21.12.2023 kl 09:23 3449

Denne underlige iveren etter å la kjøperne bestemme kursutviklingen, må være ønsket. Begge de 2 siste nyhetene har tatt kursen 130% og 80% over pålydende. På meget godt volum. Så selges den ned på tynt volum. Det sier meg at det er ønsket utvikling, og tyngre aktører kan akkumulere på disse nivåer. Dette er jo nivåer vi lå på uten de 2 siste meget positive nyhetene, samt Fearnleys økning av kursmål til kr 15.
moneymachine
21.12.2023 kl 09:41 3435

Har sendt en lengre mail til Ståle med litt grubling 😉
Krelva
21.12.2023 kl 10:35 3405

Blir spennende og høre hva han sier til Deg? Lykke til oss begge ,, jeg gikk inn rundt 8 kroner ,,,håper vi passerer det igjen...
moneymachine
21.12.2023 kl 12:25 3352

Jeg har snitt på 5,48…meget fornøyd med det. Har kjøpt yttterligere både idag og i går.

Blir bra denne 👌
Redigert 21.12.2023 kl 12:26 Du må logge inn for å svare
moneymachine
21.12.2023 kl 15:49 3273

Jeg tenker jeg skal akkumulere det jeg kan frem til 9. jan da beslutning om åpning tas på Stortinget. Så får vi håpe "Transfer of Rights" bli avseggjort så fort som mulig relatert til deres MoU på en lisens i Clarion Clipperton Zone.
moneymachine
22.12.2023 kl 14:05 3162

Fikk forresten hyggelig mail fra CEO ja. Svarte profesjonelt og godt på alle spørsmål. At folk selger denne på disse ultralave kurser er utrolig spør du meg. At det trades for ører under 1/3 av Fearnley’s kursmål er utrolig.
Dåsemannen
23.12.2023 kl 00:07 3086

Legger du ut svarene du fikk, please?

En investering i GEM nå kan vel sammenlignes med om man var vill og gal nok til å invester i selskap som trodde på norsk oljeeventyr tilbake på 1960-tallet. Kan jo bli det neste store industrieventyret, dette.
moneymachine
23.12.2023 kl 20:12 2942

Hei Xxxxxxx,

Beslutning om åpning vil tas i Stortinget 9 jan 2024.

Internasjonalt har vi fremdeles en MoU på en lisens i Clarion Clipperton Zone, men det tar noe tid å gjennomføre transfer of rights.
Dette er ikke noe som gjelder spesifikt for den lisensen vi jobber med.

Vi er optimistiske med tanke på 2024, og tror en åpning i Norge vil ha stor betydning også internasjonalt.

Med ønske om en Riktig God Jul.

Mvh
Ståle
moneymachine
28.12.2023 kl 16:08 2466

Hvordan man kan akkumulere på dette nivået kun få børsdager før det mest sannsynlig blir åpning, er rett ut utrolig.
moneymachine
29.12.2023 kl 15:34 2244

Noen støvsuger! Hvorfor mate dyret??
moneymachine
30.12.2023 kl 21:26 2063

Blir det vedtatt åpning 9. januar er denne 2-sifret.
Dåsemannen
02.01.2024 kl 11:40 1802

Fin oppgang på lavt volum, og lite skråling og støy om GEM her på forum. Og kun et par tusen Nordnet-kunder som eier aksjer. Summen av dette forteller meg at «den siste idiot» ikke på langt nær er inne (Det er jo som kjent da man bør vurdere å selge).
Nå har vel anerkjente meglerhus kursmål 15 kr for GEM. Altså mcap på ca 300 mill kroner. Det høres særdeles lite ut, dersom Stortinget 9. januar som forventet åpner for Norges neste store industrieventyr, havbunnsutvinning av mineraler.
Fluefiskeren
02.01.2024 kl 12:48 1722

Denne burde vært klassifisert innen kategorien Gull og Gruve.

Hva er grønt med å ødelegge økologien på havbunnen?

« Energi- og miljøkomiteen inviterte torsdag til høring om utvinning av havbunnsmineraler. Førstemann ut, Storebrand-toppen Jan Erik Saugestad, kom med kraftige advarsler. – Vi støtter et moratorium på havbunnen og setter selskaper som utvinner til havs på vår eksklusjonsliste, sa han»

https://www.altinget.no/artikkel/finanstopp-advarer-mot-norsk-utvinning-av-havbunnsmineraler-ikke-forsvarlig-finansielt-eller-miljoemessig
Dåsemannen
02.01.2024 kl 13:32 1656

Fluefiskeren;

Gammel artikkel. Og merkelige uttalelser fra Jan Erik Saugstad i Storebrand Asset Management. Merkelig fordi;

Han virker jo nærmest hysterisk i sin negativitet til mineralutvinning på havbunnen. Han kan da ikke være så dum at han tror en "ja til utvinning" i Stortinget vil innebære fritt frem for hemningsløs herjing med havbunnen. Det er slik han uttaler seg.

Det som sannsynligvis vil skje etter et potensielt "ja" i Stortinget, er at det vil bygges opp et regime rundt denne nye industrien, ganske likt det vi i dag har, og er miljømessig gode på, innen olje og gass;

1) Lete- og utvinningslisenser tildeles kun aktører som tilfredsstiller visse kriterier - også miljømessige

2) Før et eneste "spadetak" kan finne sted, må lisensinnehaveren lever inn søknad til myndighetene om å få lov til å starte opp. Innen olje og gass heter dette Plan for Utvikling og Drift (PUD). PUD må inneholde såkalt Konsekvensutredning. Konsekvensutredningen må beskrive konsekvensene for miljøet, og blant annet basere seg på såkalte "Seabed Surveys" (videokartlegging av havbunnen) hvor det kartlegges potensiell forekomst av koraller og dyrearter som må vernes. PUD inkl Konsekvensutredning må godkjennes av myndighetene; Oljedirektoratet (nå Sokkeldirektoratet) er ansvarlig for godkjenningen, men de godkjenner ikke før de har fått "tommel opp" fra Miljødirektoratet. Som en del av denne prosessen går PUD / Konsekvensutredning ut på høring til et stort antall instanser, deriblant også de største miljøvernorganisasjonene faktisk (og som av en eller annen grunn stort sett alltid velger å unnlate å kommentere eller komme med innsigelser).

3) Når PUD inkl Konsekvensutredning er godkjent fra myndighetene, så kan lisensinnehaveren gå i gang med prosjektet sitt. Men de må hele tiden forholde seg til relevante tilsynsmyndigheter, for olje og gass sitt vedkommende; Petroleumstilsynet. Og dersom godkjenning av PUD er gitt med visse forbehold fra myndighetene, så må lisensinnehaveren naturligvis også dokumentere etterlevelse av disse vilkårene.

Jeg vil anta at et tilsvarende regime også vil bygges opp for "gruvedrift på havbunnen" (Du mener dette er korrekt betegnelse).

Og så kan man jo undre seg over hvorfor Oljedirektoratet allerede har endret navn til Sokkeldirektoratet. Kanskje for å også kunne dekke den nye næringen, gruvedrift?

Jeg tror man skal være rimelig "grønn" for å sette seg på bakbeina mhht dette, dersom det rette kontrollregimet bygges opp. Og at man i det hele tatt har kommet så langt som man har i den politiske prosessen tyder vel på at man mener teknologien tillater forholdsvis "ren" utvinning.
Fluefiskeren
02.01.2024 kl 13:55 1618

Du har tydeligvis stor tillit til politikere og myndigheter. Vindkraft på land viser at det er det liten grunn til.


Oljedirektoratet har nok skiftet navn til Sokkeldirektoratet grunnet havvind. Gruvedriften er for nytt og ikke banket helt igjennom ennå.

Gruvedriften vil dessuten også forgå på flere tusen meters dyp utenfor sokkelen.
Dåsemannen
02.01.2024 kl 14:14 1594

Petroleumstilsynet endrer for øvrig også navn. Fra i går, altså 1.1.2024 heter det Havindustritilsynet.

Så kan man igjen undre seg over årsaken? Og man trenger kanskje ikke undre lenge.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/oljedirektoratet-og-petroleumstilsynet-bytter-navn/id2992909/

Her står det jo mer eller mindre direkte at muligheten for utvinning av mineraler på havbunnen er en av årsakene til omleggingen.
Dåsemannen
02.01.2024 kl 14:26 1579

Eh... Jeg jobber med disse tingene til daglig selv, så jeg vet litt om hvordan det fungerer. Og nei, det handler ikke om tillit til politikerne. Politikerne er vel stort sett nikkedukker som fores med informasjon av rådgiverne sine, samt påvirkning fra lobbyister.

I Sokkeldirektoratet og Havindustritilsynet sitter det dyktige fagfolk med ekspertise på blant annet miljø og andre tekniske fagfelt. Det er disse man man må overbevise for å få lov til å utvikle prosjektene sine.

Politikerne dukker vel først opp når prosjektet er ferdig utviklet, og det skal klippes rød fløyelssnor og spises marsipankake foran det fremmøtte pressekorpset :-)

Videre, litt søkt å trekke sammenligninger til vindkraft på land. Landbasert industri er ikke underlagt samme tilsynsorgan som offshore olje og gass. Uten at jeg kjenner regimet rundt landbasert vindkraft i detalj.
Dåsemannen
02.01.2024 kl 15:23 1516

Du må også legge bort fluebinderstikka og ta deg 5 minutter til å lese side 18 og utover i denne publikasjonen.

https://www.npd.no/globalassets/1-npd/publikasjoner/norsk-sokkel/nr1-2020/norsk-sokkel-nr-1-20202.pdf

På side 19 bekreftes vel nøyaktig det jeg antok i mitt tidligere innlegg;

"I 2017 fikk Olje- og energidepartementet ansvaret for å forvalte mineralforekomstene på den norske kontinentalsokkelen, og i vår ble det vedtatt
en ny lov om havbunnsmineraler. Den erstatter kontinentalsokkelloven fra 1963, som omfattet alle mineralressurser utenom olje og gass, men avgrenset seg til de som strekker seg fra land og ut i havet.
Den nye loven bygger på forvaltningsregimet for olje og gass. Saksgangen blir den samme, fra kartlegging og konsekvensutredninger og utlysning av blokker eller områder, til tildelingen av lete- og utvinningstillatelser"

Den siste setningen der er akkurat hva jeg beskrev tidligere.

Det vil bli en gedigen nedtur for myndighetene dersom Stortinget 9. januar sier noe annet enn "ja" til oppstart av det nye industrieventyret.
Som jeg nå bør ha bevist, så er det allerede gjort betydelige tilrettelegginger og omstruktureringer fra myndighetenes side for at mineralutvinning på havbunnen skal kunne bli Norges neste store satsningsområde.

Publikasjonen jeg linket til er 4 år gammel. Vel..nå har "fremtiden" kommet.

Det var sikkert de som satt og murret i skjegget tilbake i 1969 også, da Ekofisk feltet ble oppdaget. "Nei, nei....dette har vi ikke noe tro på", sa sikkert Fluefiskeren og hyttet med neven i retningen Regjeringskvaratelet.

Men hvorfor ikke være med fra starten på det neste store? Det er jo NÅ man må inn hvis man ønsker virkelig stor avkastning!

Nåværende estimat tyder på verdier tilvsarende 1000 milliarder kroner i mineraler på de undersøkte områdene. Sannsynligvis blir det langt mer etter hvert som dette får utvikle seg.

Tenk hvor mange fluestenger du kan kjøpe om 4 år, Fluefiskeren, når 50.000 kroners investeringen din har blitt til 20 millioner :-)
moneymachine
02.01.2024 kl 15:54 1473

Bra ikke disse hysteriske menneskene var "aktører" når lisenser for leting etter olje i sin tid ble gitt.
moneymachine
02.01.2024 kl 15:58 1477

Word!!! Dette blir bygget opp like klokt og fornuftig som olje- og gass eventyret på norsk sokkel. Vi er best til det, og vi vil bli best innen havbunnsmineraler…og verden vil følge etter, og kopiere hvordan vi gjør dette trygt og sikkert.