ENSU: Fra skandaleselskap til tidenes tech eventyr?

Herman*
ENSU 07.12.2023 kl 15:44 47390

ENSU er vel kanskje det selskapet på OSE med dårligst kursutvikling de siste 20 årene. Da har jeg også hensyntatt tiden som Opticom og Thinfilm. Det er derfor lett å avskrive selskapet som en vits, men det kan vise seg å være en skjebnesvanger feil.
Parallelt med gjennomføringen av utallige emisjoner, har selskapet utviklet en unik og verdensledende batteriteknologi som markedet skriker etter. Mikrobatterier er helt nødvendige innen wearables og sensorer, og antall IOT enheter er ventes å nå ca 30 milliarder enheter innen 2030. Selskapets batterier har vesentlig bedre energitetthet og mer fleksibel formfaktor enn det som er er tilgjengelig i dag og det som er under utvikling. Første generasjon batteri er ferdigutviklet, og det gjøres nå mindre justeringer før produksjon starter over nyttår.

Suksessfaktorer:

1. Er teknologien produksjonsklar:
Etter mange år og 3.5 milliarder kroner i utviklingskostnader, er første versjon av første generasjon klar til produksjon over nyttår, antagelig i januar. Alle utfordringer er løst, nå er det bare litt finetuning som gjenstår.

2. Kan de skalere produksjonen:
De har produksjonsfasiliteter inhouse og vil lisensiere bort produksjon til partnere/kunder. Hvor raskt de klarer å skalere gjenstår å se. Etterspørselen etter batteriene er ubegrenset på dette stadiet. Alt handler om evne til å skalere opp produksjonen.

3. Kan de stanse den konstante utvanningen av aksjonærene?

De jobber med store strategiske avtaler som bla innebærer lisensiering. Avtalene vil bidra med betydelige inntekter og vil landes om kort tid, enten det blir i desember eller på nyåret en gang.

4. Kan de skalere teknologien for å nå nye markeder? :
Eksisterende market er meget stort. Første generasjon batterier vil nå 100 miliamp. Fremtidige generasjoner vil bli kraftigere, og da kan f eks mobiltelefoner være aktuelle.

5. Kan selskapet skape store aksjonærverdier?
Historisk har de ødelagt aksjonærverdier, men klarer de å gå break even uten å hente mye kapital, er oppsiden enorm. Personer med inngående kjennskap til teknologien hevder at hvis… Hvis de klarer å spille sine kort riktig er muligheten stor for å nå en market cap på flere titalls milliarder. Klarer Ensu å skalere, snakker vi om en av de største tech selskapene i Norge noen sinne. Interessen rundt batteriene beskrives som ekstrem.

6: DIV:
Arbeidende styreformann er Terje Rogne. Han er tidligere CFO i Tandberg og Styreformann i Nordic Semiconductor. Han er ny i selskapet i år, og tok en aktiv rolle etter en lang og grundig due dil, bla ved å snakke med selskapets potensielle kunder.

Konklusjon:
Selskapets mørke historie gjør at de er konkurspriset, men om 1-2 mnd vil de være en produksjons og teknologibedrift med betydelige lisens inntekter og gradvis voksende salgsinntekter. Kursutviklingen fremover kan bli enorm, men som alltid må det leveres konkrete resultater.

True
17.02.2024 kl 15:57 6991

ENSUs historie og kjente mønster går nok ikke i glemmeboken så fort. Men nå har de i minste en god sjanse til å forandre både historien og mønsteret på veien fremover og det er alt som teller. Må gi Terje Rogne kreditt hvor kreditt er fortjent.
macland
17.02.2024 kl 17:02 6923

Hehe,ja om du tenker det er reellt så. Men er lov å fantasere da. Uansett,kjenner ikke selskapet nå annet enn at det har levd på emisjoner,og bruker komme med nyheter for de trenger mer penger. Kanskje det er sånn denne gangen og. Det jeg er innom for er fordi jeg tror det kanskje kan bli litt liv i aksjen fremover,så måtte inn her å lese litt.
Gullhaugen
17.02.2024 kl 17:05 6927

Lisensiering blir meget bra. Da kan andre OEM produsenter kjøre produksjon på sine egne lokasjoner = tikkende inntekter uten kostnader
Herman*
17.02.2024 kl 18:20 6831

Helt enig, jeg reagerte bare på at noen mener at 270 milliarder høres rimelig ut. Slike tall hører ikke hjemme i en seriøs diskusjon. Vi må ikke glemme at vi snakker om mikrobatterier og at det ikke er før vi kommer til 3. eller 4. generasjon at de kan være aktuelle for mobiltelefoner. De aller største pengene vil nok ligge i bilbatterier som aldri blir aktuelt for Ensu, men her vil også de fleste aktørene gå konkurs med bare en håndfull vinnere til slutt. Jeg tror forresten det selges ca 1.5 milliarder mobilbatterier årlig, og hvis Ensu klarer å skalere opp teknologien til å ta markedsandeler her, kan det jo bli svært lukrativt. Så spørs det om de kommer så langt før de blir kjøpt opp. Det virker som ledelsen ønsker å bygge sten på sten og skape et nytt industrieventyr, men jeg tviler på om de får den muligheten.Batterier er helt sentrale komponenter innen for det meste av elektronikk, og for aktører som Apple, Samsung osv, kan det gi dem store konkurransefordeler. Hvem vil ikke ha produkter med lang batteritid og kort ladetid… Å ta skrittet fra lab til masseproduksjon er utrolig vanskelig, det er her det strander for de fleste start-ups. Hvor lang tid går det før den første globale aktøren prøver seg?
tynnidioten
17.02.2024 kl 21:16 6675

Neste melding blir kanskje den varslede leveransen av 150.000 batterier til den første kunden ?
Herman*
17.02.2024 kl 23:56 6511

Det vil nok ta noen måneder før de har levert alle de batteriene da produksjonskapasiteten må skaleres opp gradvis.Det er allikevel mulig at de på et tidspunkt melder at første leveranse er gjennomført, enten det dreier seg om f eks 25000 eller 50 000 batterier. Det jeg tror de aller fleste venter på nå er betydelige lisensavtaler, samt litt mer info om selskapets "finansieringsmix" gjennom 2024.
iTRADER09
18.02.2024 kl 02:47 6446

Nei, jeg tror ikke 270 mrd er rimelig, ikke engang mulig for et micro-batteriselskap.
I første omgang 2.7mrd i mcap kan være mulig på 1 til 2 års sikt om alt går på skinner. Men hvor mye av det får dagens aksjonærer? Finansieringen framover vil avgjøre det, men alle former for finansiering (untatt donasjoner) vil redusere den delen av det dagens aksjonærer vil få. I så måte var ukas melding viktig for dages aksjonærer, pengesekken er snart tom og den kan nok fylles til en noe bedre pris nå. Hadde de ikke hatt gjennombruddet, ville nok det neste vært en ny 10-øres, eller kanskje enda lavere etter revers splitt og kapital-nedskriving.

Du nevner global aktører, sjekk ut Murata solid state micro battery. De er en av de aller beste på høyvolum produksjon og de er råsterke på batteri-teknologi (har kjøpt Sony's batteri business for noen år siden). De har vist frem industrielt produserte solid state batterier i 2020, men tydeligvis ikke enda kommet over terskelen til lønnsom høyvolum-produksjon.
https://article.murata.com/en-sg/article/solid-state-battery-that-supports-wearables-1
Redigert 18.02.2024 kl 02:53 Du må logge inn for å svare
Kvike11
18.02.2024 kl 03:21 6436

Du skriver en masse vrøvl og prøver at forvirrer nogle aktionærer.
Heldigvis er vi mange der kan gennemskue din agenta.
Stop alt dit vrøvl, om hvis og hvis,hvad skal vi bruge det til.
Hvorfor skriver du alle former for finansiering undtage donationer vil reducerer dagens aktionærer.
hvad med forudbetaling og betaling fra kunder, som skal finansiering fremtiden.
Mulig Støtte fra Goverment vil også give en del,
hvergang der produceres.
Murata solid state battery, er lysår bagefter ENSU, de har endnu intet fremstillet som kan bruges til noget som helst, ellers havde de produceret idag..
Ensu er verdens leder pr dags dato,
og de eneste der kan fremstille denne type batterier,
og det er endda med egne patenter.
Regner ikke med du ejer en eneste aktie i ENSU,
måske du er journalist, derfor så negativ,
men er meget skuffet over du ikke ejer, eller må købe aktier i ENSU.
ENSU gennembrud kom i denne uge, nu ser alle frem til gode forretnings aftaler,
stor produkton
og milliard indtjening i løbet af få år.
iTRADER09
18.02.2024 kl 04:55 6424

Vi får se hvem som skriver vrøvl.
Du må være temmelig naiv, som kjøper alle "best i verden" argumentene til ENSU, uten å ville ha motforestillinger.
Murata nådde den milepælen som ENSU meldte forrige uke allerede i 2019. Men det er rett at batteriene ikke er alment tilgjengelige. Det skyldes mest sannsynlig problemer med å få opp yield og kapasitet, selv om de på papiret skulle være godt rustet til det, mye bedre enn ENSU, de er tross alt en av de største batteri-produsentene i verden og de er suverent den største produsenten i verden på MLCC (9 trillion shipped and counting) som lages i en liknende prosess.
Kvike11
18.02.2024 kl 06:42 6394

Tro du bare det er samme batteri.
Verdens nyhed, patenteret.
ENSU har patent på deres batterier.
Bruger ikke mere tid på dig
Good look med dine murata, jeg kan godt unde dig du tjener på dem, der er så stort et marked ,at ENSU ikk kan leverer til alle, find et andet sted og lad dine fustrationer gå ud over andre, et andet forum
iTRADER09
18.02.2024 kl 07:44 6362

Selvfølgelig tror jeg ikke det er samme batteri, jeg forstår denne teknologien.
Og jeg trakk ikke fram Murata fordi de vil "utkonkurrere" ENSU. Det kommer til å være mange aktører i dette markedet. Det er minst 10 allerede, med forskjellige styrker og svakheter og det er sikkert plass for flere av dem.
Jeg trakk fram Murata som et eksempel på at veien fra der ENSU er idag, til lønnsom volum-produksjon kan være lang, selv for en bedrift som har lang tradisjon i høyvolum produksjon av både MLCC og batterier.
Bare de aller mest naive tror at utviklingen er ferdig der ENSU er nå. Der er en viktig milepæl og ikke noe annet.
I motsetning til hva du tror så er jeg grunnleggende positiv nå, selv om jeg ikke har noen illusjoner om MCAP på 27mrd eller 270mrd som enkelt her vrøvler om
TheKurgan
18.02.2024 kl 08:49 6294

Støtetr deg iTrader, du beskriver en mye mer reell situasjon for Ensu. Det er mange flere humper på veien frem til batteripressa går og dollars renner inn. Oppskalering betyr fabrikker, tomter & godkjenninger i fleng, ansettelser, testing osv. Men dette kan bli gull likevel og det er NÅ det er billige aksjer å få her. Så de som følger med daglig her vil kunne bli skuffa flere ganger underveis på sin drøm og rask gevinst, men dette er altså bare en av mange naturlige trinn på veien. Så er det veldig spennende dette med lisensiering og NÅR disse pengene kan renne inn, for da kan bildet endres raskt!
tynnidioten
18.02.2024 kl 09:35 6251

Minner om at OPC var oppe i en mcap på 35mrd i år 2000.
Jeg vil påstå at ENSU har bedre fremtidsutsikter.
Redigert 18.02.2024 kl 09:45 Du må logge inn for å svare
macland
18.02.2024 kl 10:39 6349

Hvor lenge siden siste emisjon,4-5 mnd? Hvor mye kan de ha igjen? Kan siste mld være et nytt agn for neste emisjon?
Spør bare, dere vet mer enn meg, Jeg vet bare historien,
iTRADER09
18.02.2024 kl 11:57 6248

Ja, jeg er klar over det.
OPC var priset til 35mrd før det var klart om "produktet" kunne masseproduseres lønnsomt. Og selv om det hadde gått var det minst 7-10 år før de kunne kommet dit.
Så selv luftslott kan hausses opp til 35 mrd.
Så jeg må vel moderere mitt påstand og si at 270 mrd eller 27 mrd er ikke mulig om mcap bygger på substans og resultater.
Herman*
18.02.2024 kl 14:52 6030

Jeg synes det er positivt at vi har nøkterne skribenter med litt relevant kunnskap på disse trådene, så bare fortsett med det. Det du skriver om yield er svært viktig, og lav yield har som du antyder skapt store problemer for mange aktører som forsøker å lansere innovative løsninger, enten det gjelder batterier eller annet. Et godt eksempel på dette er jo Quantafuel hvor styret til slutt måtte velge konkurs eller å bli kjøpt opp for en latterlig sum. Jeg lurer allikevel på om du kanskje har oversett en svært viktig detalj i dette tilfellet. De fleste produksjonsselskaper har som formål å ha full kontroll på produksjonen, mens Ensu har som hovedstrategi å lisensiere ut teknologien. (samtidig som de beholder litt produksjon inhouse for å bevare produksjonskompetansen som de kan videreføre til nye lisenskunder). Som vi vet, trodde de at de ville begynne signere de første lisensavtalene på tampen av fjoråret, og dette med store aktører. Tror du en stor global aktør vil betale betydelige summer for å lisensiere teknologien hvis Ensu ikke har bevist at de kan produsere med en "minimum" yield? Det tror ikke jeg. Så selv om yilelden antagelig vil stige betydelig det neste året, er jeg rimelig overbevist om at de har kommet et godt stykke på vei allerede.
Fuselmannen
24.02.2024 kl 00:19 5214


Verdens første funksjonelle kommersielle solid-state litium-mikrobatteri: I februar 2024 produserte Ensurge Micropower ASA verdens første funksjonelle kommersielle solid-state litium-mikrobatteri ved hjelp av en 10-mikron rustfritt stålsubstrat. Dette batteriet vil revolusjonere markedet for hearables, wearables og IoT-tilkoblede sensorer. Produksjonskapasiteten økes nå for å møte etterspørselen fra partnere og kunder. Batteriene vil bli produsert i San Jose-anlegget, og leveranser til teknologipartnere og kunder forventes i Q1 20241.
1. Fokus på inntektsvekst: Med teknologiske utfordringer løst, retter selskapet nå fokus mot inntektsvekst. Dette inkluderer levering av mikrobatterier til eksisterende kunder og teknologipartnere, samt inngåelse av kontrakter med potensielle kunder som har vist interesse de siste seks månedene. Ensurge har utviklet en mer effektiv emballasjeprosess, noe som reduserer produksjonskostnadene og gir raskere syklustider ved oppskalering. Selskapet har også signert evalueringssamarbeid med ledende kunder innen wearables, hearables og medisinsk sektor, og den første kommersielle leveransen av en 150 000 enheters kontrakt forventes i Q2 20241.
2. Patentanerkjennelse: I november 2023 ble Ensurges batteridesign anerkjent av det amerikanske energidepartementets (DOE) Microbattery Design Competition. I desember 2023 ble det også kunngjort at ytterligere tre patenter ville bli utstedt av det amerikanske patentkontoret, noe som gir selskapet en sterkere beskyttelse mot konkurrenter. Selskapet har opplevd en ekstraordinær interesse og etterspørsel innen alle målrettede sektorer1.
3. Mål om å bli markedsleder: Ensurge har som mål å bli markedsleder innen strømforsyning til wearables, hearables og IoT-tilkoblede sensorer. Med en fleksibel formfaktor, høy sikkerhet, mange ladningscykler, ekstraordinær pulsrate og høy energitetthet passer deres batteri perfekt til behovene til disse kundene1.
Kort sagt, Ensurge Micropower ASA har gjort betydelige fremskritt innen batteriteknologi og forventer å fortsette å lede an i markedet for mikrobatterier.

MrNuts
25.02.2024 kl 15:52 4737

Følg med på min reise gjennom Ensurge Micropower.
For øyeblikket sitter jeg med litt i overkant av 10 millioner aksjer.

https://www.instagram.com/misternuuts/
Kraamz
25.02.2024 kl 16:56 4647

Spennende å se hvor mye denne beholdningen står i om en mnd MRNuts 🙂👍
Bulleys
25.02.2024 kl 18:56 4498

Trading eller Long? Tipper du selger det ut rundt
0.60/70 når vi kommer opp dit
tobo581
25.02.2024 kl 19:29 4419

Det er da helt normalt å selge litt på vei oppover.
Redigert 25.02.2024 kl 19:30 Du må logge inn for å svare
Bulleys
25.02.2024 kl 21:32 4259

Absolutt. Med 10 milioner aksjer så har du gjort det meget bra på disse kurser. Så var ikke noe negativt med det👍 spm er vel hvor høyt denne kan gå i løpet av året. att denne skal over krona er sikkert men hvor det stopper er ett annet spm. Noen lurer vel nå på hvorfor den skal det å vis man har lest reglene til Oslo Børs så får aksjen bare ligge under 1 krone i 6 mnd pluss 4 mnd etter for å gjøre tiltak for å få denne over krona i gjenn slik som nom nå må gjøre.styreleder har selv vært i kontakt med oslo børs og dem har en plan på dette. Styreleder vil Att det skal gå i riktig rekkefølge Han kunne kjørt spleis han kunne hentet ut mye mer i emisjon. Men ut fra kommentaren hans å dømme virker det som dette ikke trengs da dette vil gå av seg selv som han sier.
Så med litt tålmodighet her så tror jeg dette kan belønne oss alle som kjøper her nede så nærme emi bunden noen skriker att dette er risiko aksje men da lurer jeg på åssen aksjer er det som ikke er risiko🤔 ensu er konkurspriset vi er på ører. Oppsiden kontra nedsiden her nede vi er i dag ser jeg på som en god risk/reward. Andre kan komme med det ene og det andre svaret men endrer ikke synet mitt. Tar nok ikke lange tiden før en ny børsmelding kommer. Vis man har sett intervjuet som nylig var. Ikke mange timene i gjenn før børsen åpner lykke til medaksjonærer👍
Slettet bruker
26.02.2024 kl 19:16 3913

Håper det kan drøye litt. Snart igjen realisert tap på skatten! Og jeg har svelget en stor kamel etter min skala å måle.
Halv million kroner er på vei
Blygen
26.02.2024 kl 20:01 3786

Opps...får håpe du "ser" de igjen:)...lykke til:)
True
26.02.2024 kl 21:18 3595

Hyggelig opptur igjen i dag, akkurat som forventet. Hadde håpet vi skulle bikke 40 øre, men det er sikkert ikke lenge til nå. Krysser fingrene for noen nye meldinger snarlig for å holde momentumet oppe.
True
26.02.2024 kl 21:24 3564

Skal bare være glad du ikke var med i forrige runde fordi da hadde du tapt stort. Dine 10 mill aksjer til kun 29 øre i gj.snitt mot mine ca. 100K aksjer med 1.54 kr i gj.snitt... Pris deg selv heldig dersom dette toget endelig går nå.
Slettet bruker
26.02.2024 kl 23:38 3285

Takk for det og lykke til du med :) må ha troen. Ensu kan bli selskapet som går mange X i år
Blygen
27.02.2024 kl 00:45 3180

Oslo, 27 February 2024 This disclosure is sent on behalf of a certain large shareholder in Ensurge Micropower ASA (the "Company" or "Ensurge"). The Company disclosed on 20 February 2024 that it had successfully placed a private placement of 233,468,885 new shares in the Company. In connection with the private placement, a share lending agreement was entered into by the manager Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ), the Company and Robert Keith, as announced in a disclosure on 22 February 2024. Robert Keith has lent shares in connection with the settlement of the private placement. Mr. Keith also subscribed for 14,000,000 of the private placement shares. On 26 February 2024, the share capital increase in connection with the issuance of new shares in the private placement shares was registered and disclosed, the shares borrowed from Robert Keith were returned to Mr. Keith in accordance with the share lending agreement, and Mr. Keith was issued 14,000,000 of the private placement shares. As a result of the foregoing, Robert Keith discloses the following information pursuant to Section 4-2 of the Norwegian Securities Trading Act and the Securities Trading Act Regulations: On 26 February 2024, following the registration of the share capital increase associated with the private placement in the Register of Business Enterprises, the subsequent redelivery to Robert Keith of the borrowed shares, and the issuance of 14,000,000 of the private placement shares, Robert Keith's holdings of shares went from 117,242,468 shares, representing 4.76% of the total number of shares and votes in the Company, to 364,711,353 shares, representing 13.54% of the total number of shares and votes in the Company. The disclosure obligation was triggered by Robert Keith crossing above the 5% and 10% thresholds of the total number of voting rights and shares in Ensurge.
Rule
27.02.2024 kl 05:09 3067

enig - det vi tage lang tid inden de har volumen der kan dække deres egen løn og nødvendig CAPEX. Mye emissioner.
Og inden det begynder at give overskud er de for længst udkonkurreret af A-batterier:
https://www.independent.co.uk/tech/nuclear-battery-betavolt-atomic-china-b2476979.html
Redigert 27.02.2024 kl 05:10 Du må logge inn for å svare
Kvike11
27.02.2024 kl 06:39 2954

Forstår ikke du gider skrive her, med den holdning.
Fidusen er også patenterne som giver fra dag et.
Nuclear batterier er fantasi batterier, dem kan de komme i fly og andet krigsmaterialle, vil sikkert være populært
Tænk dig om , ENSU sidder på patenterne og bestemmer priserne og inden for kort tid styrer de marked.
Kratos
14.03.2024 kl 14:34 2109

The company expects to close larger technology contracts with partners and customers over the next months where the customer pays a significant USDm up
front fee.

Tikk-takk!
Thesistulling
14.03.2024 kl 14:41 2094

Nå kan det fort dra på litt her ser det ut til.
tynnidioten
14.03.2024 kl 16:17 1924

Hva ser du som vi andre ikke ser?
Redigert 14.03.2024 kl 16:22 Du må logge inn for å svare
RobRoy
15.03.2024 kl 08:28 1716

Hei Herman

Sitat ovenfor er hentet fra mld (se under):

"The company expects to close larger technology contracts with partners and customers over the next months where the customer pays a significant USDm up front fee"

https://newsweb.oslobors.no/message/611311
Herman*
15.03.2024 kl 08:51 1623

Ok. Jeg merket meg denne: Over
the next 6-9 months Ensurge Micropower expects significant funding from
customers and technology partners to complement this equity funding.

Det er tydelig at de forventer avtaler, spørsmålet er bare når.
Kratos
15.03.2024 kl 09:24 1542

Kontrakter kan komme NÅR som helst. Det er derfor kursen ikke stuper etter 200% opp. Denne skal mye lenger opp. Moment er her!