Grieg Seafood - Tiden er inne for å ta et bet !!

Steinhammeren
GSF 08.12.2023 kl 13:22 26697

Siste år har den beveget seg i et sikksakk mønster mellom midt på 60 tallet og 90.
Nå er vi under Vedum bunnen og klar for neste oppgang.

Man kan si det man vil om denne perioden med vintersår etc.
Ser vi på siste året hadde GSF en sterk periode fra begynnelsen av Desember til Februar.
Registrer også at flere i ledelsen nylig har kjøpt seg inn på 65.

Jeg tar et bet her nå.
Kursmål 75 innen Februar.

Bennyfyfasan
25.07.2024 kl 23:13 695

Ingen har overtatt. Kan godt være de som er inne nå klargjører til en ny fase med budprosesser - eller rett og slett endring av kurs. Det største problemet er vel at det fortsatt sitter 2 stk Grieg der
Sjaman-Durek
25.07.2024 kl 22:24 732

Ved et oppkjøp er det vanlig at det nye eierskapet ønsker å installere sitt eget styre for å sikre at selskapets strategi og operasjoner er i tråd med deres visjon og mål. Dette kan bety at eksisterende styremedlemmer blir erstattet med nye medlemmer som er valgt av den nye eieren. Bye Bye tidenes drittstyre, kan garantere at salmar, mowi eller cermaq får bedre utnyttet grieg sine lokalisjoner.

Hvem tror dere har overtatt? Må enten være en stor utenlandsk bank med tanke på svak valuta eller en av de nevnt ovenfor(bare de som har råd til å kjøpe hele dritten)
Bennyfyfasan
25.07.2024 kl 17:13 844

noen som har fått med seg at nesten hele styret ble byttet i sommer?

https://w2.brreg.no/kunngjoring/hent_en.jsp?kid=20240000672365&sokeverdi=946598038

ibyx
24.07.2024 kl 23:20 995

Ikke alt med Grieg er "bud og short".
Eksportprisen for laks
Uke 29 2024
81,46
Det er opp ca 2% fra forrige uke. Legg så til at euro samtidig har styrket seg nesten 2%.
ibyx
24.07.2024 kl 21:07 1078

Tja si det?
En amatør kan ikke annet enn undres en smule over denne shortiveren på hva som framstår som allerede lav prising... 🤔
Kfr fx Paretos verdioppfating i linken over her.
oppturen
24.07.2024 kl 19:49 1150

Slike oppdrag tåler vel ikke dagslys?
Og med budkrig er vel det en lite effektiv taktikk ?
ibyx
24.07.2024 kl 18:27 1212

Kan gjerne være noe i det ja. Oppdragsshorting med hensikt å "spare" en milliard eller to?
De er jo tilsynelatende latterlig utsatt for inndekning med tap. Men i sum blir jo det jo ikke slik...
Selvsagt. Skulle tatt seg ut! 😅🎪

"Bare å fylle på hver gang den dupper under 60" 😅
Redigert 24.07.2024 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Sjaman-Durek
24.07.2024 kl 18:14 1219

Det faktum at nå anerkjente meglerhus som Qube Research & Technologies og Arrowstreet Capital, som har en historikk med å shorte aksjer før oppkjøp (som med Kahoot), nå shorter Grieg Seafood, kan tolkes som et tegn på et nært forestående oppkjøp. Dette understøttes av deres strategiske bruk av shorting for å dempe aksjekursen midlertidig og dermed gjøre et oppkjøp mer kostnadseffektivt. I tillegg kan noen aktører betale meglerhusene for å gjennomføre denne strategien, spesielt med tanke på Grieg Seafoods historisk dårlige resultater som øker shortingen fra andre investorer.

Grieg Seafood markedsverdi pr dagens tall: 6,94 mrd
Faktiske verdi regnet av pareto: 11 mrd : https://www.finansavisen.no/sjomat/2024/05/21/8132931/oppkjopsrykter-florerer-kan-vaere-verdt-11-milliarder
ibyx
24.07.2024 kl 17:55 1240

Men flokken av genihus står i kø for å gå på en blemme...?
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010365521

Kan være "spille for galleriet" med "sikkerhetsnett" da...?
Sjaman-Durek
24.07.2024 kl 16:47 1296

På tide å slippe atombomben...

Nå er det på tide å avslutte diskusjonene om det kommer bud eller ikke. Det er jo helt åpenbart- Grieg famien er en SHIPPING familie og desverre ikke laks. Tror dere virkelig de gidder å sitte i dette drittselskapet lenger; Grieg Seafood, der familien er majoritetseier, har sunket mye på børs siden i fjor. Shippingvirksomheten går bra, men nedgangen i sjømat gjør at formuen synker.

Se på kjøpet som ble gjort igår av Brøymer og de seneste fra Carl Steen. Hva er sammenhengen mellom de? Jo den ene er største aksjonær og den andre er styreleder i sammen shippingselskap(wilh. wilhelmsen). Hva er sammenhengen mellom disse og grieg? Et enkelt søk på dette :

Per Grieg jr. har flere forbindelser til Wilhelmsen-familien gjennom felles investeringer i ulike selskaper. En konkret forbindelse er deres felles eierskap i Safe4 Security Group AS. I dette selskapet eier Wilhelmsen-familien aksjer gjennom Skips AS Tudor, mens Per Grieg jr. også er blant aksjonærene​ (Safe4 Security Group AS)​.

Tror dere Per Grieg Jr ber kameratene kjøpe sjøselskapet hans uten grunn?

Mr Kvame , den gode styrelederen sa at en konklusjon skulle komme fram i Juli på den forrige conference callen. Vi får se om han holder sitt ord. Hvis dette ikke skulle skje innen neste uke sender jeg og flere aksjonærer inn et klagebrev med krav om ekstra ordinær generalforsamling til styret.
ibyx
19.07.2024 kl 15:44 1711

Shortlauget tror hverken på bud eller høyere laksepris neste uke! 😅🎪
ibyx
19.07.2024 kl 15:04 1742

Litt ukentlige laksebud:

En storoppdretter ser imidlertid en nokså voldsom oppgang i spotprisen for neste uke.
– Prisene har jo bedret seg vesentlig gjennom uken, og vi har følgende priser i Oslo på neste ukes slakting, sier han, før han ramser opp:
2-3 kg 74 kroner
3-4 kg 81 kroner
4-5 kg 83 kroner
5-6 kg 85 kroner
6+ kg 88 kroner

Kanskje er han unntaket...
https://ilaks.no/ny-uke-med-priser-som-gar-sidelengs/
Mammon
17.07.2024 kl 15:30 1440

Hva blir budet mon tro? 🤭
Bennyfyfasan
17.07.2024 kl 15:09 1467

Lakseprisen bunner vanligvis ut i fellesferien i Europa - dvs i august.
Etmont99
17.07.2024 kl 14:19 1505

Lakseprisene bunnet for et par uker siden, steg et par kr i forrige uke, og er opp 5-6 kr sålangt denne uke. 3-6 handles nå på 81-83 og 6+ rundt 88 as we speak.
Kostnadene til de ulike selskapene på tur ned. Er gode innganger i forkant av høsten dette!
ibyx
17.07.2024 kl 10:06 1626

FOMO-bud vs short.
Men lakseprisen er opp 2% sier SSB. Må ikke glemme den heller.
Thumbs-up
16.07.2024 kl 20:32 1835

Enig med både Benny og ibyx. Når det gjelder de greiene med aksjekjøpet (og salget) til Arntsen er det jo nærmest enigmatisk hvorfor Salmar gidder. De greiene der har de vel holdt på med ifb tidligere oppkjøpsprosesser?
Redigert 17.07.2024 kl 00:39 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.07.2024 kl 17:33 1926

Nå er vel ikke Salmar den eneste "laksen i sivet" da...
Og GSF har solgt biter før.
Men den "store teorien" med salg av det hele er selvsagt mest spennende!

Har tatt et par lodd og er klar for snitte nedover i passe intervaller som måtte tilbys...
Bunnen treffer man som bekjent sjelden. Og dersom det kommer bud er det ikke mulig å løpe etter før kanskje 20% eller mer opp. Muligens er 55 en "tvangstanke" for shorterne som kan gå inn dersom lakseprisen "sommerstamper" litt for lenge? Men selv uten bud er den billig nå. Alle vet jo at lakseprisen skal opp igjen. Dersom fishpool ikke klarer å signalisere det (som de gjør) så har *de* et dårlig produkt...😅
https://fishpool.eu
GSF vil ikke prises til 58 kroner med kilopriser over 90NOK+ uten betydelige biologiske uhell eller en "vedum-2-pakke".


In June 2021, Scottish Sea Farms – which is co-owned 50/50 by Lerøy Seafood Group and SalMar ASA – signed a Share Purchase Agreement to acquire 100% of the shares in Grieg Seafood Hjaltland UK from Grieg Seafood ASA for the purchase price of GBP 164 million.
Redigert 16.07.2024 kl 17:47 Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
16.07.2024 kl 14:48 2025

Man skal i disse dager være forsiktig med innsideinfo uansett årsak til kjøp. Hvis det er ledere for store selskap som kjøper - for så å legge inn bud - vil jeg tro det kan bli problemer.

For min del må jeg bare si at det nesten er negativt med tanke på oppkjøpsteori
Babbai
16.07.2024 kl 13:58 2065

Interessant at Salmar CEO kjøpte 5000 aksjer, men så solgte igjen rett etter (ref. gårsdagens lister). Så han skulle altså ikke ha tilgang til info slik du sa. Spm er da; fikk han refs internt for å ha kjøpt og ble bedt om å selge? Merkelig kjøp og salg fra en CEO!
Redigert 16.07.2024 kl 13:59 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.07.2024 kl 13:39 2093

"Vi" har vel heller ikke glemt denne fra 21. mai?
Oppkjøpsrykter florerer – kan være verdt 11 milliarder
Ryktene om et oppkjøp florerer. Analytikerne i Arctic Securities mener beilere må ut med 11 milliarder kroner.
OPPKJØPSKANDIDAT: Analytiker Christian Nordby i Arctic Securities mener det er 50 prosent sannsynlighet for at selskapet kjøpes opp.
https://www.finansavisen.no/sjomat/2024/05/21/8132931/oppkjopsrykter-florerer-kan-vaere-verdt-11-milliarder#:~:text=I

Så nå vet vi litt mer om markedets "opportunisme" med dette i mente...
Men med minus 20% siden 25. mai er det slett ikke sikkert at et bud/delbud er mindre sannsynlig nå? Antagelig tvert om?
Og selv uten bud viser historikk at Grieg kan være attraktivt priset nå...

PS. Dagens mcap = 6,6MRD
Hvor mye ville lisensene deres alene samlet kunne gått for om de lå ute i en ordinær lisensauksjon nå?
Redigert 16.07.2024 kl 13:41 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.07.2024 kl 13:13 2115

Mean consensus
HOLD
Number of Analysts
6
Last Close Price
58.9 NOK
Average target price
75.33 NOK
Spread / Average Target
+27.90%
High Price Target
90 NOK
Spread / Highest target
+52.80%
Low Price Target
55 NOK
Spread / Lowest Target
-6.62%

Kun 3 kroner over low target nå!
Høyeste spread to average på 9 måneder.
Snitt kursmål ifølge FA: 76,83NOK

Uten et "biologisk uhell" skal det vel en god porsjon "shortopportunisme" til for å se nedgraderinger til under 55 nå?

Dessuten er volumtørken et faktum. Hittil idag:
VOLUME: 99.01K
65 DAY AVG: 491.95K
20% VS AVG
Redigert 16.07.2024 kl 13:14 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.07.2024 kl 11:35 2187

En sommeragurk verdt knappe 2MRD for 3 år siden:
https://www.kyst.no/grieg-seafood-leroy-scottish-sea-farms/bekreftet-scottish-sea-farms-kjoper-grieg-seafood-hjaltland-for-knappe-to-milliarder/483236
Det er med andre ord ikke første gang GSF selger "en bit" av kaka.
Timing is all...
Steg raskt med 9 kroner den gang. Fra ca 74 til 83. Deretter relativt sidelengs.
Sommeren etter maxet den over 140.
Grieg kan fortsatt sprelle...
Redigert 16.07.2024 kl 11:47 Du må logge inn for å svare
ibyx
16.07.2024 kl 11:25 2195

DNB ser 52% oppside i Grieg.
ibyx
16.07.2024 kl 10:10 2256

"Budgiverene" presser snart kursen under vedumbunnen nå.
Dermed må vi tilbake til 2018 for å se den lavere priset...
Begynner å bli interessant nå?
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010365521
Thumbs-up
11.07.2024 kl 20:01 2786

Har du gjort deg opp noen tanker vedrørende tidshorisont? Enig med deg mtp at jeg tror det mest sannsynlige nå er at hele selskapet blir solgt. Samtidig var GSF CEO tydelig på at de regnet med en avklaring på sitsen i Canada tidlig i Q3 (ref q and a ifb q1 presentasjonen). Det fikk meg til å tenke at en kanskje har en avklaring rundt hele selskapet til q2 presentasjonen, men det blir seff bare tipping.
Bennyfyfasan
11.07.2024 kl 19:34 2820

Jeg har aldri opplevd så mange rykter før i miljøet. Det har skjedd ting organisatorisk - og det vil komme ut (skal ikke gå inn i det).

MEN, det snakkes også om at hele selskapet skal selges - stykkevis. Problemet blir nok å få solgt det utenlandske til rett pris.

Jeg tenker å kjøpe litt snart - men jeg er usikker på hvor mye som kan komme inn på ett slakt....faktisk veldig usikker.
ibyx
11.07.2024 kl 17:14 2900

Artig korrelasjon mellom shortaktivitet og anlytikersprik her?

Mean consensus
HOLD
Number of Analysts
6
Last Close Price
60.3 NOK
Average target price
75.33 NOK
Spread / Average Target
+24.93%
High Price Target
90 NOK
Spread / Highest target
+49.25%
Low Price Target
55 NOK
Spread / Lowest Target
-8.79%
Topofthehill
11.07.2024 kl 17:02 2918

Skal ikke se bort fra at den posisjonen øker.

Tror Lerøy er en mulig kjøper her også, begge regionene i Norge passer dem ypperlig - dette gjelder også Mowi. Tviler litt på at Grieg-familien vil satse alene i Canada, og at begge regionene her går til Cermaq eller Mowi. Ifølge CEO Kvame så kommer konklusjonen i løpet av dette kvartalet, går fint for meg om den holder seg på 50-tallet for jeg skal plukke noen flere aksjer så lenge nyheten ikke er kommet.
Bennyfyfasan
11.07.2024 kl 15:36 2987

5000 aksjer til 300k...kan få en fortjeneste på 200k ved ett bud? Tror du virkelig en leder i Salmar gjør det? Hvis det var det som var motivasjonen (fortjeneste) ville det nok vært en god del mer aksjer.

Men....dette får vi ikke svaret på

Tipper det kommer bud på GSF Finnmark. Idiotisk å selge den delen, men det vil nok skje om ikke dramatiske endringer i eierstrukturen blir godtatt av Grieg familien.
Babbai
11.07.2024 kl 15:29 3003

Jeg tror nok Salmar og de andre store allerede har full kontroll på marked og konkurrenter og får alt av papirer. CEO trenger ikke kjøpe 5000 aksjer for å få tilgang til noe ekstra. Sekkingstadfamilie og Hofseth har også kjøpt aksjer i Grieg. Det er nok ikke for å få innsyn, men fordi de tror kursen skal opp innen rimelig tid.
Bennyfyfasan
11.07.2024 kl 15:24 3015

Jeg kan ikke alt - men kan mye om havbruk.

Det du spør om der er lett tilgjengelig for alle.

Hvis du ikke vet (eller vil ta til deg) at interesserte parter bruker å kjøpe en lyttepost for å få tilsendt papirer og informasjon om blant annet generalforsamlinger (samt innkalling) stopper dialogen her.

Uansett - lykke til videre :-)
Topofthehill
11.07.2024 kl 12:28 3134

Du kan alt du ja? Hva ble pris pr tonn MTB i PO12 nå nylig? Og hvor mange tonn MTB har Grieg Seafood Finnmark i dette området? Nei info er så aldeles ikke lettere tilgjengelig som aksjonær, eneste er at man har stemmerett når man eier aksjer. Må du slutte med det tullet der.
Mammon
11.07.2024 kl 12:03 3165

Da fikk jeg fisket litt 🎣
Når kommer budet? 😜
ibyx
11.07.2024 kl 11:05 3229

Bygger seg fint ned til attraktiv rekyl nå!
Shorten skal jo ha sitt!
Bare å hive seg på når tilbakekjøpene kommer som perler på snor...
Er vel noe "avtalt" inndekkingsopplegg på gang...
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010365521
Bennyfyfasan
11.07.2024 kl 03:59 3400

Jeg kjenner selskapet meget godt - samt mange av dem som jobber der (på godt og vondt)

1) Jeg vet alt om auksjonene i produksjonsområde 1,9,10,11,12,13. Legg merke til at område 2 til 8 ikke hadde vekst...og noen av dem fikk reduksjon. Det er ikke sikkert det vil bli høyest pris i Rogaland. Det er direkte relatert til tilgjengelige lokaliteter og produksjons kost i regionen...som igjen er relatert til lus og PD. Derfor høy pris i 9,10 og 11.

2) Jeg kjenner godt til prosjektet på Adamselv. Det er moving bed biofilter levert av Pure salmon. Det er en solid og god leverandør....men....de trenger mer. De to postsmoltmodulene KAN produsere ca 5000t i året med 3 utsett - om det er det de velger ( 5 mill stk 1 kg fisk - ). Jeg ser de opererer med 3000t - så de går nok for en 2+ utsettsmodell. Man kan presse inn ett 4 utsett, men det er urealistisk i Finnmark. Til og med det 3 utsettet er utfordrende (nov-des).

Første postsmolt blir satt i sjøen i 2026 hvis alt går etter planen. Dvs at man tidligst kan høste av dette sent i 2027....tidligst.

Ikke glem at de var på 60 tallet før de steig, for så å synke igjen på nok en gang dårlige nyheter. Det kom i tillegg nok en gang dårlige nyheter om slaktevolum 5 juli - så det er en grunn til at den har fortsatt i en negativ spiral.

Det at GSF i år har så dårlige resultater gjør at selv mange optimister har mistet litt troa. Jeg tror GSF får en ny opptur iløpet av høsten drevet av slaktevolum eller bud på deler av drifta. MEN en ting er sikkert - mange ting innad i GSF har negativ verdi på totaliteten om man skal kjøpe det opp.

Morsomt å lese at dere tror det betyr noe at en mangemillionær kjøper noen tusen aksjer. Info er lettere tilgjengelig fra egne innlogginger som aksjonær.

Legg også merke til hvor mye av fisken GSF produserer selv som blir slaktet på egne slakteri...hvor mange milliarder i etterslep er det her?
Topofthehill
10.07.2024 kl 21:16 3551

Tror ikke du har satt deg godt nok inn i selskapet her.
1. Det ble nylig holdt auksjon i produksjonsområde i Finnmark hvor Grieg opererer og har sin største norske virksomhet. Rogaland har vært bedre på drift og er sjeldent tilgjengelig for auksjon, ergo høy pris for kjøp av denne region.
2. Grieg er godt i gang med bygging av et post-smolt anlegg i Finnmark til 2 mrd for å nettopp unngå å ha fisk i sjø gjennom 2 vintre, kun 1 vinter i fremtiden.

At den skulle falle fra 74 til 60kr på noen midlertidige politiske avgjørelser fra Canada er ikke annet enn en ypperlig kjøpsmulighet.

Og det er helt feil at de investerer for å «få lett tilgang til papirer, generalforsamlinger osv». Dette er åpen info som publiseres for alle og enhver, man får ingen «innside info» med å kun være akjsonær. Her er det utelukkende noen som åpenbart vet at Grieg ikke søker partner, men at hele eller store deler skal selges til betydelig høyere verdier enn dagens markedsverdi av Grieg.

Bennyfyfasan
10.07.2024 kl 20:23 3613

Jeg ser noen spekulere i verdi i forhold til produksjon. Man må se på MTB i hver region i forhold til pris (ikke produserte kilo). Mange regioner har ikke hatt auksjon på mange år, og er derfor vanskelig å prissette. Prisen for kjøpt MTB på auksjon vil også være høyere enn om man kjøper ett selskap. Som regel øker man produksjonen med organisk vekst via MTB kjøp - kontra tar over en dårligere drevet enhet (som regel - og iallefall med GSF). Det koster penger å snu den skuta. Bare på smoltsida som er en av de største problemene for GSF tipper jeg 4-6 milliarder i etterslep. For å få nok tillatelser osv tar det minst 5 år.

Gjør ikke de noe innen smolt - og ikke bare kjøper rester og liten smolt rundt omkring - vil de aldri klare å snu produksjonen. De siste årene kan man ikke produsere på liten smolt som trenger 2 år i sjø uten å få enormt med nedklassing i år 2 (det er typisk fisk man slakter i nov-mai). På toppen av det kom lenkemanetene - og de må man forvene i år også.

På kort sikt tror jeg dermed at GSF må ta ned produksjonen i Finnmark - spesielt for den fisken som slaktes på vinteren.

Jeg har ikke kjøpt meg inn enda - og trodde jeg hadde gjort en tabbe når den var over 70kr. Jeg klarte å holde meg...men sitter nå på tuppen av stolen. Jeg håper på 10% lengre ned...men selv om jeg er negativ tror jeg denne skal opp via bud eller delsalg...

Mange av ulvene som har kjøpt seg inn med noen tusen aksjer gjør det for å få lett tilgang til papirer, generalforsamlinger osv. Det er lytteposter i ordets rette forstand
milk
10.07.2024 kl 19:21 3689

Hvor ligger spenningen?? Store aktører ser mulighetene til å ta over et defekt selskap! Ledelsen blir satt på båten, en Hansvik 14 speed :-) Jeg velger å sitte i de selskapene som vil få GSF på tilbud.. Synergi effektene kan bli store :)))