AZT -nyttårsrakett 🚀🧨

JosefK
AZT 10.12.2023 kl 07:03 7182

Segmentet AZT befinner seg i har vært og er nok fremdeles plaget med kapitaltørke. Men dette rammer andre mer enn AZT, som ikke har behov for penger. Om man ser bort fra covid-effekten, som nå er helt avsluttet, så presterer de jevnt. De tre siste kvartalene har vært +/- 30 mill og har hatt utgifter som har vært jevne og forutsigbare. Organisasjonen er kraftig forsterket fra pre-covid (fra ca 20 ansatte til 65). Maskinparken har også fått en kraftig oppgradering de to-tre siste årene. Noe som har økt kapasiteten fra liter-nivå til hundrevis av liter.

Men det er en ting som gjør at jeg ser på aksjen som nyttårsrakett og det er lanseringen av SAN HQ GMP, som nå kun er dager unna.

På forhånd er det selvfølgelig vanskelig å si hvor mye det vil påvirke, men jeg finner det usannsynlig at det ikke vil ha noen effekt. Produktlanseringen har til forskjell fra tidligere blitt omtalt og promotert mot relevante kunder. Og med tanke på at produktet er et resultat av de samme kundenes etterspørsel, er jeg sikker på at det vil merkes. Men jeg er usikker på hvor mye. Men hvis skaleringen av organisasjonen er en relevant metric, så mener jeg de har tatt høyde for omsetning som er ca 50% høyere enn dagens med rom for ytterligere vekst.

Og arbeidet med GMP compliance fortsetter. Også lillebroren i SAN-familien M-SAN HQ kommer i en GMP sertifisert utgave til neste år. Det ville ikke gitt mening å fortsette med dette om det ikke gir betraktelig omsetnings økning.

Ut over dette, vil første produkt rettet mot RNA therapeutics bli lansert om noen dager. Det er en T7 RNA polymerase. Og den vil få følge av et helt knippe av nye produkter rettet mot dette segmentet de neste par årene.

2023 har konsolidert selskapet med fornyet fokus på biologics, noe som gir rom for eksepsjonell vekst gitt de rette forutsetningene. Med en gradvis bedring i markedsforholdene, blir det eksepsjonelt bra, tror nå jeg. Guidingen i 2022 sa 350 mill omsetning i 2025. Det var før markedet syrnet helt. Men det er kanskje på tide å se på det med nye øyne. AZT er uansett en av de mest solide selskapene, så en forlenget nedtur vil by på uorganiske muligheter om det skjer.



Redigert 10.12.2023 kl 07:07 Du må logge inn for å svare
Fünke
10.12.2023 kl 19:58 6943

Jeg stiller meg bak betraktningen av situasjonen slik den er nå. Jeg har kanskje vært optimistisk på vegne av selskapet og forventning om vekst, men jeg synes ikke jeg har stilt for høye krav til min egen vurdering. Tydeligvis har denne nedbyggingen av lagrene i bransjen påvirket AZT betydelig. Jeg har hele tiden hatt et håp om at nye produktlanseringer og at SAN HQ skulle være en så betydelig motvekt slik at vi skulle se vekst til tross for motvinden i markedet. Her tok jeg feil, men på den positive siden har jo selskapet posisjonert seg veldig godt for når vinden på et eller annet tidspunkt snur. SAN HQ GMP virker jo å være et essensielt produkt for bioprosessering og kan for gi betydelige synergier til andre produkter i porteføljen. Fujifilm diosynth på kundelisten er strålende og er jo et kvalitetsstempel for selskaper i seg selv. Jeg tror og håper vi kan få noen ordentlige positive overraskelser på kvartalspresentasjonene fremover. Forbrukerne av SAN har jo så vidt kommet inn i kliniske studier, så vi har fortsatt ikke sett betydningen av å ha kunder som behøver SAN i større skala. Jeg vet ikke forholdet mellom behovet for råvarer i klinisk vs preklinisk, men man må vel ganske med mer enn 10. Her er jeg på tynn is og det vil jo selvfølgelig variere fra prosjekt til prosjekt.

Jeg kommer alltid tilbake til hvordan denarase økte omsetningen til C-lecta fra 10 mill til 20 mill Euro etter det ble GMP-godkjent. Nå vet vi jo ikke detaljene om det kanskje var andre årsaker til at omsetningen økte, men økningen kom nå det påfølgende året etter GMP. Denarase skiller seg ikke nevneverdig fra Benzonase og likevel tok de betydelige markedsandeler. Jeg tror heller ikke C-leita var noe bedre stilt hva gjelder kredibilitet i bransjen. Nå kommer SAN med andre egenskaper enn de to nevnte endonukleasene og utklasser disse under spesifikke forhold som er gunstig for kvalitet og effektivitet ved fremstilling av virale vektorer. Det er vanskelig for meg å finne argumenter for at aktørene ikke er rasjonelle og omfavner produktet. Eller har Merck en så sterk og klam hånd om bransjen slik at det vanskelig lar seg gjøre å komme inn for et lite Nord-Norsk selskap til tross for fabelaktige produkter? Den genteknologiske tidsalderen er såvidt startet og vil på sikt overgå dagens konvensjonelle behandlingsregime. De første gullgravere har såvidt kommet til Yukon og AZT sitter på de mest robuste hakkene og spadene.
JosefK
10.12.2023 kl 21:30 6860


😂 Merck had så sterk og klam hånd om alt at de selger Benzonase side om side med SAN familien 🤓

AZT omsatte for 137 millioner i fjor. I år blir det litt mindre sånn det ser ut nå. Jeg har et regneark i hodet der jeg har baseline 120-150 mill + 100 (post SAN HQ GMP) + 100 (post M-SAN HQ GMP) ≈ 350 mill i 2025

Da er plutselig gammel guiding gullende go 🤓

Jeg tror det ikke før jeg ser det, men jeg nekter å tro Jethro dro fram 350 fra fantasien. Vi har en del confunding factors underveis også, Ribonucleasen, f eks. Men det kommer fler ting som kan ta av og gjør tvilen min til skamme.

JosefK
16.12.2023 kl 11:37 6469


DNB er enig i min asessment. Av andre grunner, men 😂 Sånn er det å være fundamentalist

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/bors-og-marked/januareffekten-bemerkelsesverdig-stabil-tradingstrategi?cLvl=2
Treville
16.12.2023 kl 14:42 6364

Spennende med økning fra State Street, noen anelse om hvem som skjuler seg bak kontoen?
JosefK
31.12.2023 kl 19:09 5913


Godt nyttår da folkens!

Frozen
31.12.2023 kl 23:04 5802

Godt Nytt År!😃
skadi
31.12.2023 kl 23:24 5777

Godt nytt år folkens. 😃
Fünke
02.01.2024 kl 15:36 5474

godt nyttår. har de møtt på kvist vedrørende GMP? i alle kanaler har de jo meldt lansering i Q4-2023.
Fünke
15.01.2024 kl 09:42 5049

Nå har de i alle fall endret lansering fra Q4-23 til Q1-24 på landingssiden til produktet.
https://www.arcticzymes.com/ilovesalt
rufus01
15.01.2024 kl 12:27 4907

Det er bra, syns de kunne kommet med en uttalelse rundt denne forsinkelsen. Det er nok usikkerhet rundt dette som holder igjen både omsetning og kurs for tiden tror jeg. Men det blir nok bra når det kommer! :)

Frozen
22.01.2024 kl 14:15 4560

Foreløpig var det relativt lite futt i denne nyttårsraketten, og det helper heller ikke at GMP utgaven av SAN HQ lar vente på seg.

Men, det rører seg litt andre steder - og det er vel god grunn til å anta at AZT kan være involvert basert på tidligere informasjon om nært samarbeid...

https://reithera.com/2024/01/22/reithera-srl-the-ragon-institute-and-iavi-announce-collaboration-to-advance-highly-networked-t-cell-hiv-vaccine-candidate-towards-phase-i-clinical-evaluation/
issis
29.01.2024 kl 12:21 4305

er det noen som har saklig formening om hva vi kan forvente Q4
snuffe
29.01.2024 kl 13:38 4239

Tipper 35/10, med en 50/50 fordeling på Molecular Tools og Biomanufacturing.

Nå tror jeg vi har snust på bunnen, og nå er det kun en vei, - oppover:-) Jeg tror videre, at fra og med Q3, kommer vi aldri mer se omsetning under 50 mill. pr kvartal.
Fünke
29.01.2024 kl 15:46 4129

Det er jo interessant at de drar meg seg bedriftsutvikleren Jeremy Gillespie i presentasjonen på torsdag. Det har jo også blitt uttalt av større spillere i bransjen at de begynner å se bunnen i lagertømmingen som har pågått i 2023. Jeg tror på noe høyere omsetning Q4 enn vi har sett de siste 3-4 kvartalene. Jeg tror på det på grunn av at AZT har flere produkter å spille på og den nevnte lagertømmingen ser ut til å være forbi. SAN er litt joker her da aktører muligens venter på GMP-versjonen. Uansett spennende som alltid og jeg håper de har visibilitet fremover og kan si noe positivt om fremtiden.
JosefK
30.01.2024 kl 08:32 3885

Lonza begynner å se lys i tunnelen etter et blytungt 2023:

https://www.biospace.com/article/lonza-projects-flat-sales-for-2024-as-cdmos-look-to-recover-from-2023-/?s=72

Lonza var i hvert fall størst målt i volum i CDMO businessen.
Fünke
30.01.2024 kl 10:22 3788

De guider flat utvikling i omsetning for 2024 mot 2023, men det er på grunn av at de har vært tungt eksponert mot produksjon av substanser til modernas mRNA covid-vaksine. Denne kontrakten ble terminert i slutten av 2023. Ellers sier de: "2024 sales driven by commercial CDMO momentum and growth project ramp up". Signalene ellers vekter mot at vi er rundt bunnpunktet og at markedene AZT opererer i begynner å ta seg opp. Jeg forventer at investeringsviljen mot biotech på ett eller annet tidspunkt kommer til å ta seg opp fra de relativt lave nivåene vi ser nå. Tech med store vektsutsikter begynner kanskje å bli dyrt. Biotech-sektoren har ikke hentet seg inn etter fallet med høyere renter og at covid pumpet verdiene opp. Kanskje sektoren begynner å bli interessant med forventning om lavere renter fremover etter at inflasjonspresset har lagt seg i statene.
Fünke
30.01.2024 kl 12:05 3715

Endelig kan vi sjekke av SAN GMP.
Star
19.02.2024 kl 15:58 3302

rally
Star
19.02.2024 kl 16:07 3267

toget går ser bra ut i dag.
xjack
19.02.2024 kl 16:10 3253

Nyttårsraketten må fortsatt gå et stykke innen den er i bakkehøyde, men det drar jo på!
Grunnpilar
04.03.2024 kl 15:26 2826

Star skrev rally
Nå har Azt klar å komme på unngå/sverte-listen til investech.

https://www.finansavisen.no/finans/2024/03/04/8105297/investtech-advarer-mot-forrige-ukes-kursrakett

bj111
04.03.2024 kl 16:43 2733

Der har den da vert en god stund.
rufus01
05.03.2024 kl 09:30 2549

Baseres kun på teknisk analyse og trender. Og man trenger ikke å være hjerneforsker for å se at trenden for AZT ikke er den beste. Men man kan si det til det kjedsommelige. Fremtiden har aldri sett lysere ut, ting tar bare mye lengre tid enn de fleste av oss har regnet med.....Men en dag vil trenden snu, jeg tror iløpet av dette året :)
Grunnpilar
05.03.2024 kl 11:16 2486

Korrekt det, og enig i at fremtiden/potensialet til AZT er stort. Problemet er jo som du sier, det tar lang tid. Det har tatt så lang tid nå, at man begynner å tvile på om de faktisk klarer å utnytte dette potensialet, og spesiellt siden det har vært skifte i ledelsen. Hjelper ikke å ha verdens beste produkt, når man ikke klarer å markedsføre det.
Fünke
05.03.2024 kl 15:50 2387

Det har tatt tid på grunn av ulike årsaker. Først fikk vi koronaen som ga en kjempeboost i molecular tools, men som til dels satte bioprocessing segmentet litt ut av spill. Det var ventet at aktiviteten ville ta seg opp der etter man fikk kontroll på koronaen, men da slo rentehevingene inn og finansieringen ble svekket. Som jeg har skjønt er AZT hovedsakelig inne i tidlig fase, pre clinical hos de fleste av sine kunder og det er disse det har gått hardest ut over. Nå antydes det at finansieringen og investeringsviljen er på vei tilbake i gen og celle-terapi bransjen. Samtidig har SAN HQ GMP blitt lansert inneværende kvartal. Får vi en oppsving i markedet generelt, så vil vi også se det på tallene til AZT. Jeg forventer at veksttakten i AZT kommer tilbake i økende grad fremover. AZT har en sterkt økende kundebase og på ett eller annet tidspunkt begynner endel av disse kundene å komme inn i klinisk utprøving og etterhvert også i godkjente terapier.
rufus01
05.03.2024 kl 17:32 2300

Enig med deg i det. Tenker bare med skrekk å gru over hvordan de mislyktes med å få verdens beste sår behandlingsprodukt på markedet. Det var intet mindre enn tragedie for alle med vanskelige sår. Håper bare ikke historien gjentar seg. Og det tror jeg ikke den vil, idag er det en helt annen ledelse heldigvis.
Redigert 05.03.2024 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
JosefK
05.03.2024 kl 20:00 2214


Fullstendig uenig. Det som skjer rundt Azt for tiden har lite med TTT å gjøre. Det har derimot med marked å gjøre. ‘22 var tools segmentet fullstendig oversaturert. Det tok tre kvartalet før det rettet på seg. Og i ‘23 ser vi det er stabilt/økende. Biomanufacturing sliter med finansiering. Det har null med interne faktorer å gjøre.

Dette er eksterne faktorer. Internt kan de trykke på knappen og dytte ut produkter i mye større omfang enn noen gang. Og selv om biomanufacturing skulle ta år å få i gang igjen, så vil pipelinen sørge for større eksponering og økt flyteevne. Les: T7 RNA POL og Et-N1 + mange fler

Og vi er alltid bare en pandemi unna super syklus. Men alt tatt i betraktning, det tull å si at det er TTT. For det er falskt. Nå går vi på tomgang etter ikke bare en markedsnedtur, men to…

Jeg lyttet for sikkert fjerde gang på webcasten i dag og vet jeg har rett.
elnomi
05.03.2024 kl 20:06 2205

AZT leverer for dårlig på salg. Hvorfor?
Det må vi finne ut av.
Redigert 05.03.2024 kl 20:16 Du må logge inn for å svare
rufus01
06.03.2024 kl 19:59 1986

Tillater meg og poste siste innlegg fra Labull på Twitter

ArcticZymes. Rejäl validering av SAN från en av de två huvudkonkurrenterna c-LEcta som lanserar en egen "salt-tolerant" version av DENERASE. GMP-version är dock inte tillgänglig förrän om 1.5 år.

Ska man oroa sig för konkurrens när både c-LEcta och Merck Kga försöker lansera egna salt-toleranta nukleaser? SAN har 1% marknadsandel idag. Jag ser det snarare som en väldigt stor validering av SAN som dessutom har ett försprång mot konkurrenterna.

99% av marknaden för tillverkning av genterapier använder idag en nukleas om inte är salt-tolerant. Men vi vet att yield är ett mycket stort fokus för CDMOs och pharma. Mer än 60% av genterapi-pipelinen i industrin använder adenovirus (AAV) och då är hög salthalt en stor fördel.

Min slutsats är att marknaden kommer till AZT när båda huvudkonkurrenterna försöker kopiera SANs säljargument med egna salt-toleranta nukleaser.
Redigert 06.03.2024 kl 20:00 Du må logge inn for å svare
Fünke
07.03.2024 kl 15:26 1777

Det er jo absolutt bull!
bj111
07.03.2024 kl 20:50 1647

At ikke flere investerer i AZT men satser sine penger i bio luftslott som mest sannsynlig ikke lykkes er litt merkelig. Tror ikke folk skjønner AZT og potensialet her.
JosefK
07.03.2024 kl 23:51 1538


Jepp. Er det noen som kan fortelle meg P/E i Ultimovax for tiden? Etter å ha holdt kjeft om den og sett innsidere tyte ut, ser det mørkt ut. Og blir nok en gang minnet om at risikoen er begrenset i AZT. For min del dr risikoen nesten dekket 100% med cash. Og med Børges rentefond, har han sørget for at det blir som et kombinasjonsfond, noe folk villig vekk betaler for 🤭

Markedet snur en dag. Og da blir det fart i ensymene 💥

xjack
27.03.2024 kl 08:43 965

Nå er det fyr på lunta! Vi går påskehøytiden i møte vel vitende om at det skjer store, edge cutting saker rundt AZT

https://newsweb.oslobors.no/message/614712

Jippi, og god pååske, mine venner!