Vår Energi, oppkjøpskandidat?

Granly
VAR 11.12.2023 kl 18:24 1334

Vi hører nå om store oljeselskaper som sluker andre oljeselskaper. Siste i rekken er Occidental som vil kjøpe CrownRock for 131 milliarder kroner, Tidligere i år varslet Exxon planer om å sluke Pioneer for godt over 600 milliarder kroner, mens Chevron ville kjøpe Hess for nesten 600 milliarder kroner.

Så har flere teorier om at Vår Energi kan være en kandidat da de framover de neste årene vil øke produksjonen og sitter på store ressurser.

Hva tenker dere?

Det største hinderet i mine øyner er Eni som sitter med 63% av selskapet.. og om eg mener å huske riktig har de uttalt at de er langsiktige eiere i vår energi.
Kan det være en mulighet der at de ønsker å sluke resten av selskapet?

Eller kan vi se at vår energi jobber videre med å øke produksjonen sin og kanskje kjøper andre mindre selskaper? samtidig som de fortsetter å betale ut utbytte til oss aksjonerer og vi får betalt på den måten, i løpet av 2023 er over 4,5 betalt ut til oss aksjonerer.


for ordn skyld, eier eg en bitteliten del i selskapet.
kaunis
14.03.2024 kl 11:36 602

Er det noen som kjemper mot en kurs økning før det legges inn et bud her. Oljen snart i 85$ fatet og Vår dau som en skutt katt. Utrolig at det lar seg gjøre.
Mammon
14.03.2024 kl 11:42 564

oppkjøp er veldig aktuelt
rundt 45-48kr? :)
kaunis
14.03.2024 kl 11:47 533

Nordea har ny rapportmål(44 Kr)

Estimat og verdsettelsesendringer
Vi gjentar vår kjøpsanbefaling og SOTP-baserte målpris på 44 kroner
etter CMD 13. mars, hvor selskapet skisserte omfanget for
opprettholde produksjonen i området 350-400 kboepd frem mot 2030, som
etterlater materiell oppside til gjeldende markedsforventninger. I tillegg potensialet
å generere 4,5-8 milliarder USD i FCF på toppen av rekordsterke balanseblader
en annualisert utbytteavkastning på 18 % – som vi hevder bør omgraderes dersom
selskapet leverer på sine vekstplaner. Vi gjør ingen vesentlige endringer i vår
estimater, men ser betydelige rom for oppside til Visible Alpha-konsensus i
mellomlang til lang sikt, noe som gir lavere rabatt til NAV (og NAV
utvidelse) hvis utførelsen går etter planen.


7