Markedets mest undervurderte sjømatselskap?

DividendDynamo
NOAP 15.12.2023 kl 15:54 2897

Etter å ha fulgt Nordic Aqua Partner siden i sommer, har jeg fundert mye over verdsettelsen til selskapet. For meg virker det caset underpriset under er noen strategiske og tallbaserte betraktninger jeg har gjort meg om selskapet:

- Konstruksjonsrisiko
Selskapet ble notert for drøyt 3 år siden til 90kr/aksjen. Storyen er uendret siden da, men risikoen er betraktelig lavere etter min oppfatning. Innen prosjektfinansiering, verdsettes «greenfield»-prosjekter slik NOAP var i 2020 med en risikopremie for konstruksjons og teknologirisiko gjerne på 3-5%. denne premien reduseres gradvis når kontrakter låses og konstruksjonen er vellykket. Mitt første argument er derfor at cvi i dag observerer en underprising som fremdeles er 10% under noteringskurs, til tross for at selskapet nå har bygget fasiliteter og er klare for slakt i skiftet Q1 /Q2 2024.

- Operasjonell suksess
Ledelsen sier at de er i rute mot å nå alle sine mål som har vært tydelig kommunisert hele perioden siden NOAP ble notert. De har truffet godt på ansettelser i ledelse og styre, og virker å ha tatt lærdom av andre landbaserte selskaper sine operasjonelle problemer. Her kan det argumenteres at de har hatt litt flaks med timing, da de først til neste år vil være slakteklare med phase 1.

- Strategisk unikt plassert
Som eneste produsent av atlanterhavslaks i Kina vil NOAP få et enormt konkurransefortrinn der de kan kapitalisere på premium-priset laks i Kina (1,3-1,5x høyere enn prisen vi ser i Europa). Her er det enorme marginer å hente da de både høster billig subsidiert arbeidskraft i kina, men også har svært gunstige vilkår i leasing-avtaler med lokale myndigheter. NOAP har i tillegg halv selskapsskatt, en direkteeffekt av Ove Nodland (æresborger i regionen) sitt styrelederverv.

- Noen tall
Ledelsens utsikter har så langt vist seg å være gode med tanke på tidslinje for delmål, samt vekstprognoser og dødelighetstall på fisk. Jeg ser derfor ingen grunn til å mistro at de fortsetter prosessen mot å nå målene i fase 2 og 3 på henholdsvis 4000tonn og 12000tonn slik at de når et totalt slaktevolum på 20 000 tonn mot utgangen av 2026 og dermed når steady state på rundt 2-2.4mrd i årlig omsetning (kinesiske priser på 100-120kr/kg). Med EBITDA margin: 60-70% og EBIT margin rundt 40-50% gir dette en sterk positiv fri kontantstrøm (550m+). Disse antakelsene til grunn gir en enorm oppside til tross for store investeringsbeløp, om man gjennomfører en enkel regneøvelse av en DCF.

- Innsidere
Det ble i Q3 rapporten også annonsert at NOAP gjennomfører en rettet emisjon for å hente kortsiktig finansiering før første slakt. Kontrari, CEO Atle Eide, og storaksjonær Aino AS tegnet seg i denne emisjonen. Offerprisen var ikke rabattert, så innsiderne synes åpenbart ikke verdsettelsen er for høy. Da det i tillegg ble annonsert at største aksjonær og styremedlem Kontrari AS (Vegard Gjerde) kjøpte seg ytterligere opp 7% 11.12.2023 er det vel ingen tvil om at Gjerde har tro på caset.

- Risikofaktorer
Det er ikke til å stikke under en stol at NOAP har eksponering mot en rekke risikofaktorer. De to kanskje mest åpenbare ligger i det teknologiske/operasjonelle, og politisk risiko. Landbasert oppdrett medfører åpenbare risikofaktorer som vi har sett utspille seg hos andre aktører. Noen av disse forholdene tror jeg dog NOAP unngår ved at de har ansatt eksperter innen RAS systemer, og at fokuset på problematikk som vannkvalitet og temperatur bør være høyt prioritert når vi ser hvilke problemer det har medført andre selskaper. Politisk risiko er alltid høy i Kina, og dette gjelder også NOAP selv om de tilsynelatende nyter godt av Ove Nodland sin gode relasjon med Kina.
En risiko jeg mener utgjør stor forskjell er nettopp finansieringsbehovet deres for phase 3. Her trenger de slik min modell viser finansiering på et sted mellom 800m-1.6mrd. Spørsmålet her blir derfor hvorvidt de velger å hente dette i markedene (noe som blir vanskelig uten en rettet emisjon gitt lav likviditet i aksjen), eller om de henter inn finansiering i form av en obligasjon eller et lån. En tredje mulighet jeg ser er et potensielt oppkjøp av en større aktør som selv kan finansiere utbyggingen med cash og dermed senke avkastningskravet slik at oppsiden blir enorm.

- Konklusjoner
Tatt disse forholdene i betraktning er min tese at NOAP per utgang av 2023 priser inn en overdreven rabatt gitt status på utbygging og produksjon. Det er noen hinder som skal overkommes før de er i et eventuelt steady state i 2026, kanskje spesielt med tanke på finansiering. Til tross for dette virker oppsidepotensialet såpass stort at jeg sliter veldig med å forklare dagens prisnivå.


Håper dette innlegget kan bidra til en saklig debatt rundt selskapet og noen flere synsvinkler på caset. Jeg står ikke fast ved at mine analyser er treffsikre, så oppfordrer derfor til motargumenter og poengtering av risikofaktorer som er oversett. Takk!
DocAntle
04.03.2024 kl 10:59 2557

Opp 105% siste 12 måneder og ikke en kjeft som har engasjert seg haha. Tidenes mest oversette aksje
DividendDynamo
04.03.2024 kl 16:01 2523

Enig med deg der @DocAntle. Litt overraksende hvor sent markedet har reagert på nyhetene rundt NOAP, også etter de har sluppet tall hvor det både i Q3 og Q4 tok en drøy uke før markedet reagerte. Morro at caset utspiller seg litt slik som diskutert i hovedinnlegget da! Synes siste kvartalsrapport virkelig bekrefter at NOAP har lyktes med biologien i RAS systemene sine, og med dette i boks er eneste hinder for et fullutspilt bull case, finansiering av phase 3. Volumet i aksjen begynner å jobbe seg opp nå, så kan jo bli aktuelt med en emisjon. Tror heller ikke det er usannsynlig at vi ser flere analytikere tar opp dekning her etter hvert gitt en stigende interesse fra retail investorer.

Noe annet jeg har fundert litt over er hvorvidt et NOAP-oppkjøp kan bli aktuelt i de kommende kvartalene. Strategien deres er nå bevist å fungere, så synes dette virker som en lavt-hengende frukt for større aktører som Mowi, SalMar, Lerøy eller liknende. Oppsiden er jo enorm dersom de skaffer billig finansiering av phase 3 (og potensielt phase 4 på 30 000tonn), og alle disse selskapene kan cash-finansiere hele prosjektet. Dette i betraktning vil det kunne redusere avkastningskravet på investeringen til deres eget avkastningskrav på 8-9%. Da snakker vi en oppside på flere hundre prosent oppside ut fra mine beregninger (jeg har brukt ~14% avkastningskrav for NOAP). Synes hvertfall dette er et interessant scenario, men blir kanskje i overkant risikabelt for disse selskapene å gå inn i Kina?
Slettet bruker
06.03.2024 kl 10:59 2429

Det er dette som er fint på finansavisen. De trådene som har flest innlegg er taper tråder, men de selskapene som leverer solid, blir glemt. Men jeg er fornøyd med inngang på kr 55. Denne skal videre til 200kr
Slettet bruker
02.04.2024 kl 19:25 2219

Ja, gode nyheter i dag løfter nok denne videre mot 150 kr snart
Slettet bruker
19.04.2024 kl 16:44 2082

Ikke ofte jeg svarer meg selv, men dagens børsmelding om første innhøsting var meget lovende. 150 som lovet kommer i mai 2024
Slettet bruker
16.05.2024 kl 17:04 1901

Kursen går riktig vei. 150 kr som jeg sa innfridd i mai. Men noen å snakke Noap med, er det noen her?
God 17. mai og Grattis med Alltime High
Slettet bruker
03.06.2024 kl 09:13 1727

her vil kursen passere 200 kr i løpet av juli måned. Konge selskap dette her
DocAntle
18.06.2024 kl 21:44 1618

Kun 65 dager igjen en kan handle aksjen for under 200 kr. Blir bra med halvårsrapport 22 august
Redigert 18.06.2024 kl 21:44 Du må logge inn for å svare
DocAntle
21.06.2024 kl 10:53 1536

Oppdrett i sjø blir ulovlig i Canada. Når kommer andre land på banen? Dette er positivt på lang sikt for NOAP
ibyx
21.06.2024 kl 12:54 1517

Det er kanskje disse positive utsikter som får kortsiktige til å ta gevinst eller vekte seg ned idag?
"Do the opposite" eller "sell on good news" er en populær øvelse på børs?
DocAntle
25.06.2024 kl 11:52 1447

Synd at det er dårlig likviditet i aksjen. Ekstremt store svingninger om noen vil inn eller ut
breiflabb
25.07.2024 kl 15:35 1294

Og inte blir det bedre med Geosmin utbruddet i kinaanlegget. Resultattapp där.
Redigert 25.07.2024 kl 15:37 Du må logge inn for å svare
breiflabb
25.07.2024 kl 17:51 1259

Fisken smakar jord/dy pga geosminet.
Jmf med tilapiasmaken och våra sorter braxen, ruda och id. Även öring/örret som finns i skogslandets småsjöar har viss dysmak. Ju mer näringsrik ett vatten är ju större är chansen att fisken får den smaken en period under den isfri delen av året. Geosmin som är samlingsnamnet, för ett gäng smak och luktrika organiska ämnen som skapar smaken av jord och dy. Hoppas NOAP reser sig ur eländet!
DocAntle
25.07.2024 kl 23:01 1194

De har annonsert at de produserer 350 tonn per måned i år og dette gjaldt kun 190 tonn produksjon og at problemet er løst. Så tenker at dette her er en overreaksjon og en fin kjøpsmulighet.
breiflabb
26.07.2024 kl 07:53 1165

Bra att det inte blev värre!
ibyx
07.08.2024 kl 13:22 1027

"Overreaksjonen" fikk drahjelp av generell markedsuro her som overalt ellers...
Det setter selvsagt sine spor i det "tekniske":
Aksjen har støtte ved cirka 80.00 kroner og motstand ved cirka 174 kroner. Negativ volumbalanse svekker aksjen på kort sikt. (Investtech)
ibyx
15.08.2024 kl 12:17 925

Får åpenbart "drahjelp" av at alfa-landbaserte Salme "skuffer" idag?
Men gjør den egentlig det, bortsett fra kursmessig?
Vurderer litt NOAP...
Redigert 15.08.2024 kl 12:51 Du må logge inn for å svare
ibyx
15.08.2024 kl 12:30 910

Invesstech:
Det er foreløpig vanskelig å si noe om den framtidige trendretningen. Aksjen har støtte ved cirka 80.00 kroner og motstand ved cirka 174 kroner. Negativ volumbalanse indikerer at volumet er høyt på nedgangsdager og lavt på oppgangsdager, noe som svekker aksjen.

hmm
ibyx
15.08.2024 kl 12:43 899

Kan man argumentere for at det skjuler seg en HS-formasjon i den ruglete kurven?
Kan bunne helt ned i 80?
På den annen side har vi facts som sendte den opp på høye volum. Må sitte en del papirtap her som kanskje finner det opportunt å ikke støtte 100% opp om TA-fantasier?
Nå var det dette med luktslakt da. Blitt straffet fra kurs 142 siden den meldingen kom.

Løftet til 150 den 16.5 var på mye høyere volum enn selloffen etter PWen 25.7
Redigert 15.08.2024 kl 12:54 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.08.2024 kl 09:21 776

Oi! En kvart MRD er ikke det omtrent dobbelt så mye som 250 MNOK? 😅
https://ilaks.no/nordic-aqua-partners-varsler-emisjon-pa-en-kvart-milliard-etter-kvalitetstrobbel/
Og 99% superior...

Men HS-formasjonen fikk seg en boost da!
Redigert 22.08.2024 kl 09:21 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.08.2024 kl 09:30 760

Ser at denne ble notert første gang på 88. Er der snart igjen.
Ligner ganske mye på Salme da. Startet høyt på visjoner og nærmest faller dess mer de leverer opp imot visjonene...
Det er nesten noe "strukturelt" stortraderplan over det ...

Denne kan bli interessant igjen rundt 90 da, når HS-formasjonens første bunnivå innfris..
Redigert 22.08.2024 kl 09:32 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.08.2024 kl 09:39 731

How much does geosmin taste impact price on salmon?
ChatGPT:
Geosmin is an organic compound that can give salmon an earthy or muddy taste, which significantly affects consumer perception and, consequently, the price of the fish. The presence of geosmin in farmed salmon, particularly when levels are high, can lead to a reduction in market value because consumers typically prefer fish with a fresh, clean taste.

While there isn't a specific percentage drop universally applied to salmon affected by geosmin, the impact on price can be substantial. If the taste defect is noticeable, it can lead to lower demand, reduced prices, and even the rejection of the fish by buyers, particularly in premium markets. The exact financial impact varies depending on the severity of the taste, the market, and the availability of alternative suppliers. However, it's clear that geosmin negatively impacts the commercial value of affected salmon, leading to efforts by producers to mitigate this issue through improved water management and filtration systems in aquaculture operations.
ibyx
22.08.2024 kl 09:52 710

Blir nok 90...
VOLUME: 5.96K
65 DAY AVG: 5.26K
113% VS AVG
ibyx
22.08.2024 kl 10:14 664

Due to reduced harvest and CAPEX related to geosmin, additional equity
financing of approximately mNOK 250 will be raised

Det blir ca 8% utvanning gitt dagens kurs.
Men det skal gjerne gis litt rabatt?
Skal vi tippe 90 kroner?
ibyx
30.08.2024 kl 12:01 388

Nordic Aqua har tatt opp en kortsiktig kredittfasilitet på 5,8 millioner euro hos DNB. Fasiliteten har en løpetid på inntil fire måneder og er utformet for å gi nødvendig likviditet til selskapets løpende drift og strategiske vekstinitiativer, skriver selskapet i en melding onsdag.

Det var visst litt prekært pga geosminuhellet?
De ekstra 250 MNOK kommer visst senere i år.

Men kursen har jo korrigert på det meste av dette allerede. Den potensielle HS-formasjonen er vel også "stabilisert" eller avsluttet ved ca 90NOK...