Prs hvor langt går den?

geo01
PRS 21.12.2023 kl 13:33 22471

Kan bli en nyttårsrakett og det lysner litt fremover med kontrakter.
100-200 dg snitt er 105 kr.
Overkjøpt nå med stocastic 100 men etter oppdateringer flåteutnyttelse og meldinger kontrakts siden fremover går aksjen godt.
Hvor langt skal den?
Investor2025
26.10.2024 kl 15:45 397

Mange frykter en emisjon, men det er lite sannsynlig at aksjonærene (de største) vil akseptere dette på dagens kursnivå. I tillegg er det å hente penger nå meningsløst med tanke på avtalen som krever cash mellom 28 og 66 mill USD. Et hvert beløp over 66 vil fremtvinge krav om gjeldsnedbetaling. Det store spørsmålet forblir gjeldsforhandlingene: Vil de lykkes med å selge eiendeler, få en forlengelse av Zephyrus-kontrakten med to år, og til hvilken rate? En waiver? Kan de sikre en stor kontrakt fra Petrobras sin nye utlysning på det største oljefeltet i Brasil? Er det muligheter for å lande kontrakter i andre markeder? Enhver nyhet som gir investorer og banker tillit til gjeldssituasjonen, kan utløse en eksplosiv kursøkning..
Redigert 26.10.2024 kl 15:46 Du må logge inn for å svare
Fyr
25.10.2024 kl 13:00 492

Er priset veldig lavt nå, har lyst til å snitte ned men hva skjer når emisjonen kommer? Den er vel ikke til å unngå.
Ahmed1
22.10.2024 kl 19:38 681

Gjeldssituasjonen er det eneste som pt gjør at kursen er 22kr og lkke 220kr. Vet ikke hva som er status der, men gitt verdenssituasjonen, samt at Prosafe i praksis er alene i verden med ledig kapasitet, bør selskapet ha gode kort på hånden. Men, som vi vet så er ikke alltid alt svart hvitt. Oslo Børs er som kjent mafiabørsen, hvor moben styrer prisen. Det er garantert noen storfisker som har ekstremt mye å tjene på en griseemisjon, og det er kjipt for oss småfisker. Får håpe at mafiaen lar denne være, slik at spillet blir spilt med rene kort. I så fall, kan vi vente oss en gigaoppgang. Ser forøvrig at omsetningen var nesten 3 ganger normal omsetning idag. Norskebulls har en kjøpsanbefaling. Noen som akkumulerer?
Investor2025
22.10.2024 kl 10:11 757

Flere av de største aksjonærene har snitt godt over 100kr. Denne aksjen skal oppover, det er kun et spørsmål om å få litt mer forutsigbar info i forhold til gjeldssituasjon, som garantert kommer til å bli ordnet opp i på en eller annen måte.
Ahmed1
22.10.2024 kl 09:19 802

For å tallfeste det. Selskapet består idag av totalt 17 868 651 aksjer. Av disse, så er hele 14 328 723 aksjer eid av topp 40. For oss småfisker er det bare å glemme å få kloa i de aksjene. Vi må kjempe om de resterende 3 539 928 aksjene som topp 40 har latt være igjen for oss. Straks det blir litt handel, så vil aksjen fyke i været. Husk at den har vært på over 200kr med dagens struktur. Det beste er at siden så store deler er eid av de store gutta, så vil det ikke bli høydeskrekk ved en oppgang. Fordi topp 40 selger ikke, før aksjen er tilbake til minst 150kr.
Ahmed1
22.10.2024 kl 09:02 825

Ikke mye som skal til for å tenne lunta her. Ekstremt lav omsetning hver dag, med topp 40 som eier over 80% av aksjene. Dissse kommer ikke til å selge bare fordi prisen går opp til f.eks 60kr aksjen (nesten 200% fra dagens nivå). Potensialet er enormt, og det ser ut som at bunnen er etablert på rett i overkant av 22kr, som er rekordlavt.
Fyr
02.10.2024 kl 07:39 1384

Begynner vel å nærme seg en u sving denne kursen? Ser aksjesladder traderen har tatt 11000 aksjer, hva er sannsynligheten for emisjon og får eksisterende små aksjonærer bli med?
PerUlv Den ene
30.09.2024 kl 20:12 1541

Tja...

Kanskje nettopp derfor man kan vurdere inngang. Når konkurrenten ikke kan ta flere nye kontrakter. Ja da er det kanskje fornuftig for kontrakt utbyder å akseptere at man må betale noe mer. Ganske sikkert mer lønnsomt en at utbygging/vedlikehold utsettes. Med et nærmest utsolgt marked til dagens pris skal prisen opp. PRO er igjen alene med mye stål tilgjengelig. Men...

PRO trenger penger å er nok nå i sluttfasen av hva slags finansiering de skal lande på. Om det blir en emisjon blir neppe den grisete. Med renter på vei ned er obligasjons markedet et godt alternativ.. Når dette nå snart blir avklart og med ny kommende oppgang i OSX i USA kan PRO fort gå tre gangeren. Derfor kjøper jeg på nåværende kurser. Så får tiden vise om dette var lurt eller ikke, hehe

Redigert 30.09.2024 kl 20:26 Du må logge inn for å svare
Svava
30.09.2024 kl 16:38 1613

Det er jo ingen ende på elendigheten i denne aksjen. Det mens vi går inn i et utsolgt marked for DP3-rigger, ref. Floatel som er fullbooket og har meldt at de har fått flere henvendelser for årene fremover som de har måttet avvise.

Prosafe har en DP3-rigg som går av kontrakt i Q1 2025, så der bør det komme en oppdatering snart. Men så lenge likviditetsproblemene ikke er avklart, så fortsetter vel nedgangen..
Klabbeføre
26.09.2024 kl 11:06 1823

Det er fordi Prs er en bunnløs søppelaksje, lykke til med å finne bunnen
Investor2025
26.09.2024 kl 10:32 1858

Prosafe er i dag på billigsalg. 26 kr!! Når det er salg i butikker, som på Black Friday, stormer folk til for å handle. Men når aksjemarkedet byr på rabatter, løper folk og gjemmer seg.
Investor2025
24.09.2024 kl 09:37 1186

Samlet sett, etter salg og gjeldsnedbetaling, vil selskapet ha en betydelig sum igjen. Aksjonærer kunne dratt nytte av dette, med forbehold om de eksakte kostnadene og verdsettelsene ved salget. Det gjelder både ved et evt hastesalg og ved salg tilnærmet replacement value. Med 17,8 mill aksjer blir det et relativt enkelt regnestykke. Mange glemmer at bare Safe Nova og Vega har en samlet verdi på rundt 700 mill USD til sammen, mens resten av flåten er verdt et sted mellom 470-550 mill USD.
Investor2025
23.09.2024 kl 12:37 1300

Dagens spørsmål: Med en total gjeld på 420 mill USD og en replacement value på flåten som er 1.2-1.5 milliarder USD, hva ville skjedd dersom selskapet solgte alt de hadde av assets?
Redigert 23.09.2024 kl 16:02 Du må logge inn for å svare
Investor2025
12.09.2024 kl 20:45 1641

Gjeldssituasjon:

Total gjeld: USD 424,5 millioner.
Main Tranche: USD 343 millioner, med forfall 31. desember 2025.
COSCO Sellers Credit: USD 81,5 millioner, med forfall rundt Q3 2028 eller når gjelden reduseres til USD 50 millioner.

Likviditetskrav:
Prosafe må opprettholde en kontantbeholdning på over 28 millioner USD for å unngå brudd på lånebetingelsene. Dersom kontantbeholdningen overstiger 66 millioner USD, vil det utløse krav om avdragsbetaling. Dette betyr at kontantstrømmen må balanseres nøye mellom disse nivåene frem til refinansiering.
Så lenge inntektene fra forlengelsen av Zephyrus-kontrakten er tilstrekkelige og kommer i tide, vil det være mindre sannsynlig at Prosafe møter utfordringer med å overholde lånebetingelsene. Kontinuerlige inntekter vil gi selskapet mulighet til å balansere mellom gjeldsbetjening og opprettholdelse av nødvendig likviditet.

Potensielle utfordringer:
Selv med forlengelsen av Zephyrus-kontrakten, kan det oppstå utfordringer hvis inntektene ikke kommer raskt nok til å dekke løpende utgifter, eller hvis uforutsette kostnader oppstår. For eksempel kan vedlikeholdskostnader eller høyere renteutgifter på eksisterende gjeld fortsatt skape likviditetsutfordringer.
Forlengelsen av Safe Concordia-kontrakten gir en verdiøkning på USD 13,14 millioner til Prosafe sin backlog, noe som sikrer mer forutsigbare inntekter de kommende månedene. Dette er avgjørende for å opprettholde likviditeten og sikre finansiell stabilitet.

Sannsynlighet for refinansiering:
Gitt den tidligere vellykkede gjeldsrestruktureringen og den forbedrede finansielle situasjonen, er det sannsynlig at Prosafe vil kunne sikre en ny refinansiering. En høy backlog, stabile kontrakter, og sterke relasjoner til store kunder som Petrobras styrker denne muligheten. Dersom de unngår uforutsette utgifter, kan det også være mulig å sikre mellomfinansiering eller oppnå en waiver fra kreditorene.

Kostnader knyttet til SPS (Special Periodic Survey):
Den totale estimerte kostnaden for 5-års SPS og thruster-overhalinger for Safe Boreas, Zephyrus, Notos og Caledonia er mellom 48 millioner og 60 millioner USD. Denne beregningen tar hensyn til de reduserte kostnadene for thruster-overhaling for Zephyrus og Notos.

Risiko for emisjon:
Hvis Prosafe ikke klarer å refinansiere gjelden på gunstige vilkår, kan selskapet bli tvunget til å gjennomføre en emisjon for å styrke kapitalen. Dette vil medføre utstedelse av nye aksjer, noe som kan føre til betydelig utvanning av eksisterende aksjonærers verdier. For nåværende aksjonærer representerer dette fortsatt risiko. Slik jeg ser det, bør selskapet kunne unngå en emisjon, spesielt en lignende refinansiering som i 2021, som medførte stor utvanning. En nøkkelfaktor for å unngå dette er å øke backloggen ytterligere, spesielt gjennom å sikre nye flerårige kontrakter for Safe Vega og Safe Nova. En slik styrking av backloggen vil forbedre kontantstrømmen og redusere behovet for egenkapitalinnhenting, samtidig som det styrker selskapets posisjon i forhandlinger med kreditorer og muliggjør en mer gunstig refinansiering.

Andre tiltak:
Prosafe har sikret flere forhåndsbetalinger fra kunder, noe som gir en viss fleksibilitet. I tillegg kan selskapet forhandle ytterligere med kunder for å justere betalingsbetingelser, noe som vil bidra til å håndtere gjeldssituasjonen mer effektivt.
Salg av Safe Scandinavia: Et kanskje enda bedre tiltak ville være å selge Safe Scandinavia, som ville kunne frigjøre betydelig kapital og redusere gjelden betraktelig. Dette ville ikke bare forbedre likviditeten, men også styrke selskapets balanse, noe som kunne gjøre det lettere å forhandle frem bedre vilkår med kreditorer og investorer.
Redigert 12.09.2024 kl 20:46 Du må logge inn for å svare
Svava
12.09.2024 kl 17:34 1698

Hva tenker du om dette da?
"Focus on achieving sustainable capital structure prior to 2025 debt maturity"
Investor2025
12.09.2024 kl 07:55 1795

Ifølge siste presentasjon på Pareto konferanse forhandler de muligens (kan i hvertfall tolkes slik) med Petrobras om langsiktige kontrakter for Vega og Nova:
"Ongoing dialogue with the yard on how to facilitate delivery in expected future Petrobras tenders"
"Long-term contracts required to justify delivery"

Hvis Prosafe sikrer flerårige kontrakter for både Safe Nova og Safe Vega, her er hvordan det vil påvirke backloggen. Det er betydelig aktiveringskost, så 1-2 årskontrakter er nok for kort:

3-Års Kontrakter for begge riggene:

USD 137 millioner per rigg x 2 = USD 274 millioner.

4-Års Kontrakter for begge riggene:

USD 183 millioner per rigg x 2 = USD 366 millioner.

Om dette skulle gå gjennom vil backlog øke til et sted mellom 700-830 mill USD gitt at Zephyrus også går gjennom. Dette sier litt om potensialet.
Redigert 12.09.2024 kl 07:58 Du må logge inn for å svare
Svava
11.09.2024 kl 18:48 1889

Problemet nå er frykten for en utvannende emisjon. Det hjelper ikke at det ikke er noen innsidekjøp.

Ser Floatel i dag meldte at de plangger å selge DP2-riggen Floatel Reliance i løpet av året. Den har vært i opplag siden 2016. Det er gjerne noe Prosafe også burde gjøre for å styrke likviditeten.
Investor2025
11.09.2024 kl 17:18 1934

Ikke akkurat dårlig nyheter!!

Boligriggen «Safe Concordia» er tildelt en ny forlengelse av en avtale i den amerikanske delen av Mexicogulfen, melder boligriggselskapet Prosafe etter børsslutt onsdag.

Totalt er avtalen forlenget med fire måneder. Verdien av forlengelsen oppgis til 13,14 millioner dollar, som tilsvarer 143 millioner kroner.
Investor2025
09.09.2024 kl 17:50 2098

Statusoppdatering om Prosafe – Underpriset og Positiv Fremtid

Prosafe ser ut til å være betydelig underpriset i markedet til tross for flere positive utviklinger som har styrket selskapets fundamentale verdier. Aksjekursen er nå på rundt 32 NOK med et lavt daglig handelsvolum på under 10,000 aksjer. Dette reflekterer ikke selskapets underliggende verdi eller de nylige positive utviklingene, inkludert nye kontrakter, en sterkere backlog, og en solid flåte med høy erstatningsverdi.

Her er et par nøkkelfaktorer:

-Backlog: Etter signeringen av LOIs som kontrakter for Safe Caledonia (verdi $26-37 millioner) og Safe Boreas (verdi $75-100 millioner), har Prosafe sikret en betydelig backlog. Med den potensielle 2-års forlengelsen av kontrakten for Safe Zephyrus, som forventes å gi omtrent $82 millioner i ekstra inntekter, kan total backlog nå opp til $419 til $451 millioner USD.

-Erstatningsverdien for Prosafes flåte, inkludert avanserte DP3-fartøyer som Safe Nova og Safe Vega, anslås til å være rundt $1,2 til $1,5 milliarder USD. Denne verdien er betydelig høyere enn det som reflekteres i selskapets nåværende markedsverdi.

-Prosafe har en kontantbeholdning på $65.9 millioner USD per Q2 2024, men må opprettholde en minimumskontantbeholdning på $28 millioner USD i 2024 for å unngå brudd på lånebetingelsene. Med den nylige signeringen av kontrakter og pågående kontantstrøm fra eksisterende kontrakter, er selskapet godt posisjonert for å overholde disse kravene. Samtidig må de unngå å overstige $66 millioner USD i likviditet uten å bruke overflødig kontantstrøm til å betale ned gjeld.

-Gjeld: Den største utfordringen for Prosafe er håndteringen av gjeldsforfall på $340 millioner USD som forfaller i desember 2025. Med dagens backlog og situasjon antar de et brudd med lånebetingelser i q2-q3 2025. Imidlertid, med en sterkere backlog og forbedret kontantstrøm, er selskapet bedre posisjonert til å forhandle frem gunstigere vilkår for refinansiering. En høy backlog, stabile kontrakter, og et sterkt forhold til store kunder som Petrobras styrker denne muligheten.

-Forlengelse av Zephyrus-kontrakten: En vellykket 2-års forlengelse av kontrakten for Safe Zephyrus med Petrobras vil tilføre betydelige inntekter og kontantstrømmer som kan brukes til å styrke balansen ytterligere. Dette vil være en avgjørende faktor for å opprettholde likviditetskravene og unngå brudd på lånebetingelser, samtidig som det forbedrer posisjonen til selskapet i refinansieringsforhandlinger. Forlengelsen vil derfor redusere risikoen for likviditetsproblemer og støtte opp under en positiv aksjekursutvikling.

Slik jeg ser det er Prosafe betydelig underpriset i forhold til sine fundamentale verdier, særlig med tanke på flåtens erstatningsverdi på $1,2 til $1,5 milliarder USD, forbedret backlog, og potensial for Zephyrus forlengelse. Det kan se ut til at markedet priser inn verst tenkelige scenario, med 2021 gjeldsfinansiering i friskt minne. Med pågående positive utviklinger og en strategi rettet mot gjeldsreduksjon og refinansiering, representerer selskapet en potensiell oppside for investorer som ser etter langsiktig verdi. Med lav likviditet i aksjen og manglende markedsinteresse til tross for solide fundamentale data, kan det være muligheter for en betydelig prisjustering fremover.
Redigert 10.09.2024 kl 07:19 Du må logge inn for å svare
Svava
29.08.2024 kl 17:02 2233

Etter aksjekursen å dømme tror ikke investorene på en lykkelig slutt i forbindelse med likviditetsproblemene som må fikses innen Q2/Q3 2025 slik jeg har forstått det.

https://newsweb.oslobors.no/message/626518
På lengre sikt står det ikke på markedet i alle fall skal man tro Floatel som kom med resulter i dag: "Limited supply both in the North Sea and Rest of the World including Brazil 2025-2027 with several clients unsuccessful in securing an ASV"
Svava
05.07.2024 kl 19:55 2674

Fra hva jeg kan se var sist kontrakt for Caledonia i 2022 på 95k USD, så jeg tror absolutt raten er akseptabel. Det er en eldre rigg med lavere spesifikasjon.

Men skummelt med emisjonsfaren som truer om de ikke får finansiert på andre måter ja.
desirata
05.07.2024 kl 18:42 2703

Se børsmelding om kontrakt for Caledonia UK sektor, 6-9mnd. Litt lav rate $144k, men bedre enn null.

Prosafe har da fått 2 kontrakter på litt over 1 måned. Håper de kan finansiere utgiftene uten emisjon, bridgeloan, o.l. Isåfall kan vi få 3- sifret kurs igjen neste år.
__eagle__
06.06.2024 kl 05:44 3249

Mobilisering er dekket i kontrakt. Nå er aksjen opp 40% siden bunn, men fortsatt relativt beskjeden omsetning. Kontrakter ventes i ett marked som strammes til og prosafe omtrent har monopol? Fortsetter Halvorsen å laste i dag?
Svava
30.05.2024 kl 12:03 3609

Men hvordan blir det med mobiliseringskostnader til Australia?
__eagle__
30.05.2024 kl 11:42 3656

Børsverdi 650 mill. Kontraktsverdi 75-100 mill dollar😂
zool
09.05.2024 kl 08:56 4285

Jeg har tatt en rask titt på Prosafe for å se om dette er et undervurdert case verdt å kjøpe meg litt inn i, så vennligst arrester meg om jeg leser dette feil, men…

Det Prosafe må gjøre nå er å få en kontrakt i forgårs på en femte enhet, kjøre en emisjon nå, sammen med en melding om at pengene går til å gjøre den femte enheten klar, rundt dagens kurs før kursen gruses videre. Samt oppgi at dette betyr at de med fem enheter vil endelig gå med overskudd.

Har de ikke en kontrakt klar nå, og kjører en emisjon for å dekke inn kostnadene med å gjøre den femte enheten klar for arbeid nå, så kommer denne aksjen til å gruses til helvete.

Aksjen tåler ikke tre kvartaler til med underskudd i 2024, pluss kanskje noen flere kvartaler med underskudd i 2025, uten at det ligger en gulrot i den andre enden.

Så jeg må nok se den emisjonen og kontrakten, med melding om at dette vil føre til overskudd før jeg ville våget meg inn her.

Og selv da så kommer vel konkurrenten Floatel på børs synes jeg å ha lest en artikkel om. De ser ut til å vite hva de gjør i dette segmentet. Kanskje like greit å vente på den.
Redigert 09.05.2024 kl 08:59 Du må logge inn for å svare
Vampyren
09.05.2024 kl 07:19 4348

Prosafe vant ingen kontrakter i første kvartal, men er avhengig av nye avtaler for å ha kontroll på likviditeten og refinansieringen neste år. 😱

https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/08/8129121/trenger-sart-kontrakter


Svava
29.04.2024 kl 10:01 4694

https://newsweb.oslobors.no/message/617095 Konkurrenten Floatel vurderer nå også å reaktivere sin siste rigg Floatel Reliance som har vært i opplag siden 2016. I mellomtiden fortsetter kontraktstørken for Prosafe.

"We have managed to secure new assignments for Floatel Endurance, Floatel Superior and Floatel Triumph in 2025 and 2026. And so, subject to finding work for Floatel Reliance, the fleet will be more or less fully booked until Floatel Victory comes off contract in Spring 2026."
Slettet bruker
24.04.2024 kl 14:41 4969

Da gikk det 246,000 aksjer på avtalt kurs 39. Kan regne med at nedsalget er ferdig nå. Det var nok de resterende aksjene til Midelfart.
Her snur det!!
Gullhaugen
24.04.2024 kl 08:00 5052

Prosafe er dessverre en dinosaur og har nok ikke livets rett lenger.
Slettet bruker
24.04.2024 kl 07:41 5088

Ikke spesielt mye som har endret seg siden det forrige kursmålet de hadde, annet enn tid og venting på kontrakter som skal komme i løpet av H1.
Hadde kursen holdt seg rundt 50kr som i forrige uke, ville de satt kursmålet der.
Vampyren
24.04.2024 kl 07:19 5116

Carnegie senker Prosafe til behold (kjøp), kursmål 40 kroner (80) 😱
Slettet bruker
22.04.2024 kl 08:30 5295

Da er forklaringen på fallet forrige uke klar: PRS MIDELFART CAPITAL AS -200.385 284.136
Dette er par dagers etterslep, så hun er nok mer eller mindre ute tenker jeg. Spesiell avgjørelse å selge på den måten, men alle har sine grunner.
Slettet bruker
19.04.2024 kl 09:49 5498


Den nåværende administrerende direktøren har vært ved roret i mindre enn ett år. Nylig ble Gunnar Eliassen innlemmet i styret. Boligriggmarkedet er nærmest tomt for rigger, og Prosafe er alene om å tilby nye rigger, og er derfor i en svært gunstig forhandlingsposisjon. Petrobras kunngjorde mot slutten av 2023 økte oljeinvesteringer frem mot 2028. Gjelden forfaller ved utgangen av 2025, og selskapet har ressurssterke investorer klare til å bidra med kapital om nødvendig. Dette er trolig hva markedet priser inn, i tillegg til geopolitisk uro og en økende dollarkurs. En høy dollar er ugunstig for risiko assets. Dette er en lite likvid aksje og krever is i magen dersom du er aksjonær. Volatiliteten er tilsvarende til oppsiden også.
__eagle__
19.04.2024 kl 08:44 5558

https://www.prosafe.com/operational-update-april-2024/

Minimal økning i flåteutnyttelse. Ellers ikke noe nytt ser det ut som
Dølle
18.04.2024 kl 18:02 5710

Ledelsen i dette selskapet burde fått n skudd tvert. De evner ikke å få landet kontrakter. De har håndtert markedet så ræva at de antagelig er satt på sidelinja.
Blir en ff her au.