Prs hvor langt går den?
Kan bli en nyttårsrakett og det lysner litt fremover med kontrakter.
100-200 dg snitt er 105 kr.
Overkjøpt nå med stocastic 100 men etter oppdateringer flåteutnyttelse og meldinger kontrakts siden fremover går aksjen godt.
Hvor langt skal den?
100-200 dg snitt er 105 kr.
Overkjøpt nå med stocastic 100 men etter oppdateringer flåteutnyttelse og meldinger kontrakts siden fremover går aksjen godt.
Hvor langt skal den?
TEM75
30.01.2025 kl 19:56
3972
Det har kommet en hel del spørsmål som Petrobras svarer ut.
Bare å gå inn på Petronect, public bids å søke med id 7004358055.
Bare å gå inn på Petronect, public bids å søke med id 7004358055.
Munin
30.01.2025 kl 20:33
3931
Har vi fortsatt grunn til å tro at kontrakt vil berge caset og en slipper en griseemisjon på svært lav kurs?
TEM75
30.01.2025 kl 21:02
3907
Tenker at utsikter i Brasil med pågående tender og forlengelse på Zephyrus tilsier bedre muligheter for ok refinans. Spørsmålet blir hvor stor del som må tas av aksjonærer. Forhåpentligvis har Styreleder mfl som har aksjer samme interessen av at dette blir så aksjonærvennlig som overhodet mulig.
Munin
30.01.2025 kl 21:42
3864
Vurderingene spriker fra topp til bånn så det er ikke helt enkelt case å vurdere. Har ikke mistet helt troa enda på grunn av at markedet ser ut til å bli veldig bra, men om det blir ok betingelser på refinansiering er jo langt fra sikkert.
Investor2025
03.02.2025 kl 07:54
3619
Q4 rapporten var i utgangspunktet god lesning. De vurderer salg av både concordia og Skandinavia. I tillegg opplyser de om at finansiering er innenfor rekkevidde, og det er flere muligheter for nye kontrakter både i Brasil og andre steder. Når de tidligere har antydet positive nyheter har de levert på det de har sagt. Akkurat struktur på refinansiering er fortsatt usikker da mange baller fortsatt er i luften. Men det er nok også stor intetesse for de største aksjonærene å få til en så god deal som mulig. Både Halvorsen og Austbø har aksjer for 150mill som de nok er svært lite interessert i å tape. Blir uansett spennende å høre hva de har og si på dagens fremlegging.
Investor2025
05.02.2025 kl 04:58
3435
Q4-presentasjonen var som forventet. Selskapet informerte om pågående samtaler med flere aktører angående et mulig salg av Skandinavia, samtidig som det også er muligheter for en kontrakt i Nordsjøen. Lay up er også et alternativ. Når det gjelder Caledonia, jobber de aktivt med å sikre en ny kontrakt, etter uk oppdrag.
For Concordia vurderes også nye kontraktsmuligheter, men disse må kunne rettferdiggjøre de tilhørende SPS-kostnadene. Hvis ikke, vil selskapet vurdere enten salg eller lay-up.
Det ble gitt begrenset informasjon om egenkapitalkomponenten, annet enn at CFO nevnte et CapEx-behov på 70 millioner USD i 2025. Videre ser selskapet ut til å ha tilstrekkelig likviditet til midten av året, hvor refinansieringen etter planen skal være fullført.
For Concordia vurderes også nye kontraktsmuligheter, men disse må kunne rettferdiggjøre de tilhørende SPS-kostnadene. Hvis ikke, vil selskapet vurdere enten salg eller lay-up.
Det ble gitt begrenset informasjon om egenkapitalkomponenten, annet enn at CFO nevnte et CapEx-behov på 70 millioner USD i 2025. Videre ser selskapet ut til å ha tilstrekkelig likviditet til midten av året, hvor refinansieringen etter planen skal være fullført.
Redigert 05.02.2025 kl 05:00
Du må logge inn for å svare
Investor2025
05.02.2025 kl 09:41
3334
I 2021 gjennomførte Prosafe en omfattende restrukturering der $1,1 milliarder i gjeld ble konvertert til egenkapital, noe som resulterte i at kreditorene overtok 99% av selskapet. Dette førte til en massiv utvanning av aksjonærene og et kursfall fra rundt 1 000 NOK til 70 NOK. Med en ny refinansiering planlagt i 2025, er det gode grunner til å tro at Prosafe ikke vil følge samme modell denne gangen. I 2021 var Prosafe på randen av kollaps, og kreditorene hadde lite valg annet enn å ta over selskapet for å sikre at de fikk igjen noe av sin investering. Nå er situasjonen annerledes. Prosafe har en sterk backlog på $370 millioner, noe som gir forutsigbar kontantstrøm og øker verdien av selskapet. I motsetning til 2021, hvor selskapet var i en desperat situasjon, er det nå mer tid og fleksibilitet til å forhandle en refinansiering som også tar hensyn til eksisterende aksjonærer.
Dersom kreditorene igjen skulle ta over 99% av selskapet gjennom en massiv gjeldskonvertering, risikerer de å gjenta 2021-scenarioet der aksjekursen kollapser. Dette ville redusere verdien av aksjene de mottar, og mange långivere ønsker heller å beholde en del av gjelden for å sikre stabil avkastning. Den mest sannsynlige løsningen innebærer: En kapitalinnhenting på $30-40M for å sikre likviditet. Konvertering av $100-150M av gjeld til egenkapital, som reduserer gjeldsbyrden betydelig uten å utvanne eksisterende aksjonærer fullstendig. Refinansiering av de resterende $200-250M, med forlengede løpetider og mer fleksible vilkår.
Denne løsningen gir kreditorene trygghet for at de får tilbakebetalt deler av lånet, samtidig som aksjonærene ikke blir fullstendig utvannet.
Dersom kreditorene igjen skulle ta over 99% av selskapet gjennom en massiv gjeldskonvertering, risikerer de å gjenta 2021-scenarioet der aksjekursen kollapser. Dette ville redusere verdien av aksjene de mottar, og mange långivere ønsker heller å beholde en del av gjelden for å sikre stabil avkastning. Den mest sannsynlige løsningen innebærer: En kapitalinnhenting på $30-40M for å sikre likviditet. Konvertering av $100-150M av gjeld til egenkapital, som reduserer gjeldsbyrden betydelig uten å utvanne eksisterende aksjonærer fullstendig. Refinansiering av de resterende $200-250M, med forlengede løpetider og mer fleksible vilkår.
Denne løsningen gir kreditorene trygghet for at de får tilbakebetalt deler av lånet, samtidig som aksjonærene ikke blir fullstendig utvannet.
mellomulv
05.02.2025 kl 10:03
3321
Ikke fullstendig utvanning? Egenkap i PRS er -94mill NOK. Den er tapt. Det blir total reset av selskapet.
desirata
05.02.2025 kl 10:15
3310
Det er å håpe som du beskriver. Vil tro de vil vente å se om de kan få enda en kontrakt av ending Petrobras tenderen. Da vil de ligge bedre an ovenfor kreditorene og markedet.
Investor2025
05.02.2025 kl 12:07
3270
Sett deg inn i caset. De har i underkant av 48mill usd i cash. I tillegg vil de motta flere forhåndsbetalinger fra nye kontrakter, som annonsert på presentasjonen. Sannsynligheten er minimal for at det blir en total debt-to-equity konvertering. Hva slags balanseforhold det blir i forhold til kapitalinnhenting, debt to equity og backlog pluss evt salg av assets, vil avgjøre hvordan dette vil utvikle seg. Ingen som helt vet om markedet allerede har priset inn refinansieringen. Det kan godt være. Kursen i 2021 falt før selve refinansieringen ble annonsert. Tiden vil vise, men det virker som om ledelsen forsøker å balansere dette så godt som mulig. Prosafe er i hvertfall i en betydelig bedre forhandlingsposisjon enn i 2021.
TEM75
05.02.2025 kl 20:31
3168
Lite kritiske spørsmål under q4 presentasjonen angående refinansieringen. Tenker at kontrakter alltid er positivt, men tviler litt på om vi får noe news fra Petrobras med det første. Dp 3 tenderen hadde deadline 7. februar, men tipper det blir q2 før det kommer resultat. Notos evt nybygg var vel aktuelle for disse. Tipper emisjon på 60-65mill usd.
__eagle__
07.02.2025 kl 15:48
3037
Voldsom omsetning i dag! Ikke mange som har noe tro på napp på tenderen som går ut i dag?
Investor2025
08.02.2025 kl 01:27
2934
På presentasjonen sa de at tenderen ble forlenget til 14/2, og at avklaring kommer i q2.
Investor2025
08.02.2025 kl 02:43
2914
I dag prises Prosafe ekstremt lavt fordi markedet frykter høy utvanning eller en ugunstig refinansieringsavtale. Når en avtale er på plass, vil investorene endelig vite hva de forholder seg til, og usikkerheten vil reduseres.
Med en flåteverdi på USD 1.2–1.5 milliarder og en nåværende markedsverdi på kun ~NOK 150M (USD 15M), er aksjen åpenbart kraftig undervurdert. Etter emisjonen på NOK 60 hadde selskapet en markedsverdi på 1–1.2 milliarder NOK, noe som viser hvor mye sentimentet har påvirket dagens prising.
Dersom Prosafe klarer å refinansiere uten en stor emisjon, bør aksjekursen gå betydelig opp. Skulle det derimot bli stor utvanning med lav emisjonskurs, kan kursen få en kortsiktig nedtur før den stabiliserer seg. Hvis selskapet samtidig annonserer nye kontrakter, kan vi se en kraftig oppgang i aksjekursen.
Alt i alt: En vellykket refinansiering bør gi et betydelig kursløft – forutsatt at betingelsene er gode.
Med en flåteverdi på USD 1.2–1.5 milliarder og en nåværende markedsverdi på kun ~NOK 150M (USD 15M), er aksjen åpenbart kraftig undervurdert. Etter emisjonen på NOK 60 hadde selskapet en markedsverdi på 1–1.2 milliarder NOK, noe som viser hvor mye sentimentet har påvirket dagens prising.
Dersom Prosafe klarer å refinansiere uten en stor emisjon, bør aksjekursen gå betydelig opp. Skulle det derimot bli stor utvanning med lav emisjonskurs, kan kursen få en kortsiktig nedtur før den stabiliserer seg. Hvis selskapet samtidig annonserer nye kontrakter, kan vi se en kraftig oppgang i aksjekursen.
Alt i alt: En vellykket refinansiering bør gi et betydelig kursløft – forutsatt at betingelsene er gode.
Investor2025
09.02.2025 kl 09:14
2758
For de som er interessert: I 2021 stod Prosafe uten en klar refinansieringsplan, hadde stanset gjeldsbetalingene og var på vei mot full kontroll fra långiverne. Selskapet advarte aksjonærene i god tid (januar 2021) før refinansieringen (des 2021) om at en omfattende debt-to-equity-konvertering ville etterlate null verdier til eksisterende aksjonærer, og at antallet nye aksjer ville bli ekstremt høyt.
I dag betjener prosafe gjeld uten problemer, de forhandler om refinansiering proaktivt før misligholdelse, og backlogen er betydelig styrket. For de som frykter en reprise av 2021 har ikke satt seg godt nok inn i selskapets historie. Denne gangen vil nok bli betydelige annerledes. Selv om långiverne fortsatt kan presse på for en emisjon, er selskapet nå i en langt bedre posisjon enn i 2021.
I dag betjener prosafe gjeld uten problemer, de forhandler om refinansiering proaktivt før misligholdelse, og backlogen er betydelig styrket. For de som frykter en reprise av 2021 har ikke satt seg godt nok inn i selskapets historie. Denne gangen vil nok bli betydelige annerledes. Selv om långiverne fortsatt kan presse på for en emisjon, er selskapet nå i en langt bedre posisjon enn i 2021.
HP17
09.02.2025 kl 09:30
2745
Her er det nok bare å holde seg langt unna til refinansieringen er gjennomført. Kan ikke minnes en case innen olje/oljeservice der eksisterende aksjeeiere har kommet godt ut av en refinansiering?
Investor2025
09.02.2025 kl 09:32
2736
For de som allerede ikke er investert, er det nok best å vente ja.
TEM75
12.02.2025 kl 18:32
2396
Investor2025 skrev For de som allerede ikke er investert, er det nok best å vente ja.
Ikke den mest spennende aksjen å sitte med om dagen. Kan det samme skje med Prosafe som med Seabird?
Investor2025
14.02.2025 kl 03:50
2248
Seabird hentet vel nærmere en milliard i Ek til ekstrem rabatt, og snudde trenden. Prosafe har mye større verdier (assets) enn SeaBird Exploration. Bransjene og forretningsmodellen er ellers ikke veldig sammenlignbar.
Investor2025
18.02.2025 kl 07:25
2043
Ser ut til at enda en tender er utlyst fra Petrobras. Ser ikke ut til at det dette er den samme som tidligere hvor det var 5 flotels. Dersom dette er en ny en, er dette meget gode nyheter for Prosafe.
https://www.upstreamonline.com/rigs-and-vessels/four-year-contract-petrobras-launches-new-flotel-tender-offshore-brazil/2-1-966640
https://www.bnamericas.com/en/news/petrobras-launches-flotel-tender
https://www.upstreamonline.com/rigs-and-vessels/four-year-contract-petrobras-launches-new-flotel-tender-offshore-brazil/2-1-966640
https://www.bnamericas.com/en/news/petrobras-launches-flotel-tender
TEM75
18.02.2025 kl 19:04
1913
Positivt! Slipper SPS kostnader mm
https://www.offshore-energy.biz/prosafe-months-away-from-saying-goodbye-to-2005-built-vessel/
https://www.offshore-energy.biz/prosafe-months-away-from-saying-goodbye-to-2005-built-vessel/
Investor2025
19.02.2025 kl 02:28
1811
Salget av Safe Concordia er klart positivt for Prosafe. Selv om prisen på 5 millioner USD virker lav, sparer selskapet store summer ved å unngå SPS-kostnader på 15–20 millioner USD, livsforlengelseskostnader på 10–15 millioner USD og cold-stacking på 5–10 millioner USD årlig. Dette gir Prosafe mer tid og fleksibilitet til å sikre nye kontrakter, som de pågående tenderne fra Petrobras, eller å gjennomføre refinansiering på bedre vilkår.
desirata
19.02.2025 kl 14:01
1650
Ok, det er en måte å se det på. Reagerte når jeg så den "gi bort" prisen. Vet noen hva verdi denne var bokført til i regnskapet.
Det viser at rigger uten oppdrag som er due for klassing er kun skrapverdi. Noble skrapet nyleg et drillship, 14 år gammel som aldri hadde vært i jobb. Kostet vel $500m å bygge, e.l.
Det viser at rigger uten oppdrag som er due for klassing er kun skrapverdi. Noble skrapet nyleg et drillship, 14 år gammel som aldri hadde vært i jobb. Kostet vel $500m å bygge, e.l.
Investor2025
19.02.2025 kl 14:30
1622
Concordia er en rigg fra 2005, som ble oppdatert i 2015. Selv om Prosafe kun mottar USD 5 millioner i cash, innebærer den reelle verdien for kjøperen at Safe Concordia kan være verdt mellom 35 og 50 millioner USD. Kjøperen overtar hele risikoen, inkludert kostnader for oppgraderinger, sertifiseringer og mulig kald-stabling. Markedssentimentet for eldre DP2-rigger er svakt, og prisen reflekterer høy risiko for lav utnyttelsesgrad.
Når du skriver gi-bort pris, tar du ikke disse refleksjonene i betraktning.
Når du skriver gi-bort pris, tar du ikke disse refleksjonene i betraktning.
Redigert 19.02.2025 kl 14:30
Du må logge inn for å svare
Investor2025
21.02.2025 kl 04:07
1454
I q4 rapporten skrev selskapet dette:
-Expect to complete refinancing during H1 2025, likely to include equity component in form of debt for equity conversion and/or equity injection.
-The Board and management are of the view that achieving a refinancing is realistic and have therefore prepared the fourth quarter 2024 financial reporting on a going-concern basis
Slik jeg tolker dette er at refinansieringsprosessen er i en avansert fase, og at selskapet ikke ser umiddelbar risiko for mislighold. Ledelsen tror at refinansieringen vil lykkes, og sannsynligvis foreligger ingen umiddelbare hindre for å oppnå en avtale. Når de rapporterer på "going-concern basis" betyr det at selskapet ikke forventer konkurs eller behov for drastiske tiltak. Når ledelsen er såpass offensiv i kommunikasjonen, betyr det nok at bankene trolig har gitt positive tilbakemeldinger.
Utvanning er nå garantert, spørsmålet er hvor stor den blir. Selskapet holder flere muligheter åpne men nevner kun debt-equity conversion og/eller equity injection. Gjeldskonvertering skjer normalt kun hvis bankene tror på selskapets fremtidige verdi. Emisjonen bør jo helst skje til høyere aksjekurs for å unngå at for mange aksjer utstedes. Andre alternativer som ikke er nevnt kan være at: gjeld dekkes gjennom nye lån( mindre sannsynlig) eller at de inngår strategisk partnerskap for en av DP3 riggene (høyst usikkert) Når jeg sammenligner disse uttalelsene med den svært dramatiske de hadde i 2021 virker det som om ledelsen tror på en løsning som nogenlunde bevarer aksjonærenes verdier, men at noe utvanning er uunngåelig.
Hvorvidt salg av concordia er en del av refinansierings forhandlinger er vanskelig å vurdere, men trolig er dette en posisjonering i forhold til pågående forhandlinger. Landes en av DP3 tenderene for f.eks Notos til USD 120–130k/dag i 1400 dager vil det være en game-changer for Prosafe sin refinansieringsprosess. Kontrakten vil ha en verdi på 170 mill USD. Det vil redusere risikoen, styrke aksjekursen, forbedre kontantstrømmen og gi selskapet bedre lånevilkår, noe som kan føre til mindre emisjonsbehov og mindre utvanning av eksisterende aksjonærer. Lykke til alle nåværende aksjonærer!!
-Expect to complete refinancing during H1 2025, likely to include equity component in form of debt for equity conversion and/or equity injection.
-The Board and management are of the view that achieving a refinancing is realistic and have therefore prepared the fourth quarter 2024 financial reporting on a going-concern basis
Slik jeg tolker dette er at refinansieringsprosessen er i en avansert fase, og at selskapet ikke ser umiddelbar risiko for mislighold. Ledelsen tror at refinansieringen vil lykkes, og sannsynligvis foreligger ingen umiddelbare hindre for å oppnå en avtale. Når de rapporterer på "going-concern basis" betyr det at selskapet ikke forventer konkurs eller behov for drastiske tiltak. Når ledelsen er såpass offensiv i kommunikasjonen, betyr det nok at bankene trolig har gitt positive tilbakemeldinger.
Utvanning er nå garantert, spørsmålet er hvor stor den blir. Selskapet holder flere muligheter åpne men nevner kun debt-equity conversion og/eller equity injection. Gjeldskonvertering skjer normalt kun hvis bankene tror på selskapets fremtidige verdi. Emisjonen bør jo helst skje til høyere aksjekurs for å unngå at for mange aksjer utstedes. Andre alternativer som ikke er nevnt kan være at: gjeld dekkes gjennom nye lån( mindre sannsynlig) eller at de inngår strategisk partnerskap for en av DP3 riggene (høyst usikkert) Når jeg sammenligner disse uttalelsene med den svært dramatiske de hadde i 2021 virker det som om ledelsen tror på en løsning som nogenlunde bevarer aksjonærenes verdier, men at noe utvanning er uunngåelig.
Hvorvidt salg av concordia er en del av refinansierings forhandlinger er vanskelig å vurdere, men trolig er dette en posisjonering i forhold til pågående forhandlinger. Landes en av DP3 tenderene for f.eks Notos til USD 120–130k/dag i 1400 dager vil det være en game-changer for Prosafe sin refinansieringsprosess. Kontrakten vil ha en verdi på 170 mill USD. Det vil redusere risikoen, styrke aksjekursen, forbedre kontantstrømmen og gi selskapet bedre lånevilkår, noe som kan føre til mindre emisjonsbehov og mindre utvanning av eksisterende aksjonærer. Lykke til alle nåværende aksjonærer!!
Investor2025
28.02.2025 kl 06:38
1110
Fra Pareto securities i går: Prosafe $PRS / Floatel $FLOAT: Dayrates substantially higher in new Petrobras tender.
Investor2025
05.03.2025 kl 15:52
895
1600 aksjer og 12000kr i omsetning. Dette må omtrent være rekord på Oslo børs. Sjelden man ser aksjer være så illikvide.
Investor2025
07.03.2025 kl 07:35
754
Pareto Securities rapporterte i går om nye floatel-anbud i markedet, i tillegg til de eksisterende. Nå strammer markedet seg betydelig til, både når det gjelder dagrater og tilgjengelige enheter. Dette bør veie positivt inn i refinansieringsprosessen
Redigert 07.03.2025 kl 07:36
Du må logge inn for å svare
Investor2025
11.03.2025 kl 09:31
590
Dagratene det nå er snakk om i Petrobras-tenderen ligger på over 140 000 USD. Det betyr at en kontrakt på 1 400 dager vil kunne ha en verdi på rundt 200 millioner dollar. Da begynner det virkelig å monne, og dette vil utvilsomt kunne spille positivt inn i en refinansieringsavtale. Både Notos, Vega, Nova og Eurus skal være kandidater.
Min hypotese er at aksjekursen allerede har nådd bunnen. En lav aksjekurs kan faktisk være fordelaktig i en refinansieringsfase, ettersom det gjør det mer attraktivt å konvertere gjeld til egenkapital (debt-to-equity). Med de nye, høyere ratene, et stadig strammere marked, salget av Safe Concordia, og betydelig sannsynlighet for en ny, langvarig kontrakt, antar jeg at långiverne vil være villige til å bidra både gjennom nye banklån og konvertering av gjeld til aksjer.
Dette kan potensielt føre til at selskapet ikke trenger å hente frisk kapital i markedet, og at utvanningen dermed blir mye mindre enn antatt. I så fall ligger alt til rette for en betydelig reprising av aksjen så snart usikkerheten rundt refinansieringen er avklart. Risikoen er selvsagt fortsatt høy, men belønningen kan vise seg å bli enda større. Men igjen, dette er min hypotese. Kan selvfølgelig vise seg at sammensetningen av refinansieringen blir annerledes og at det blir en emisjon, og da bør kursen helst stå høyere.
Min hypotese er at aksjekursen allerede har nådd bunnen. En lav aksjekurs kan faktisk være fordelaktig i en refinansieringsfase, ettersom det gjør det mer attraktivt å konvertere gjeld til egenkapital (debt-to-equity). Med de nye, høyere ratene, et stadig strammere marked, salget av Safe Concordia, og betydelig sannsynlighet for en ny, langvarig kontrakt, antar jeg at långiverne vil være villige til å bidra både gjennom nye banklån og konvertering av gjeld til aksjer.
Dette kan potensielt føre til at selskapet ikke trenger å hente frisk kapital i markedet, og at utvanningen dermed blir mye mindre enn antatt. I så fall ligger alt til rette for en betydelig reprising av aksjen så snart usikkerheten rundt refinansieringen er avklart. Risikoen er selvsagt fortsatt høy, men belønningen kan vise seg å bli enda større. Men igjen, dette er min hypotese. Kan selvfølgelig vise seg at sammensetningen av refinansieringen blir annerledes og at det blir en emisjon, og da bør kursen helst stå høyere.
Investor2025
18.03.2025 kl 11:44
455
Jeg så at mitt forrige innlegg ble delt på Nordnet-forumet, og en kommentator skrev: "Det her helt uinteressant å snakke om dag rater."
Dagrater er en av de aller viktigste variablene når man skal vurdere fremtiden til et riggselskap som Prosafe. For å vise hvorfor, vil jeg presentere to scenarioer, ett der dagraten er 110 000 USD, og ett der den er 140 000 USD, og forklare hva dette betyr for kontantstrøm, EBITDA og verdsettelse.
Petrobras har nylig utlyst fem nye DP3-floatel-kontrakter, hver med en varighet på rundt 1400 dager. Prosafe har allerede levert bud på fire av riggene sine, Nova, Vega, Notos og Eurus, og fremstår som en av de mest aktive og kvalifiserte aktørene i denne prosessen.
I scenario 1, med en dagrate på 110 000 USD, vil én slik kontrakt gi en total kontraktsverdi på cirka 154 millioner USD. Det tilsvarer omtrent 40 millioner USD i årlig inntekt, og med en EBITDA-margin på 50 %, gir dette cirka 20 millioner USD i EBITDA per år. To slike kontrakter vil da tilsvare omtrent 308 millioner USD i total verdi og 40 millioner USD i årlig EBITDA. I scenario 2, med en dagrate på 140 000 USD, øker verdiene betydelig. Her vil én kontrakt gi omtrent 196 millioner USD i verdi og 25 millioner USD i årlig EBITDA, mens to kontrakter vil kunne gi 392 millioner USD totalt og rundt 50 millioner USD i årlig EBITDA.
Dersom man benytter en EV/EBITDA-multippel på 7x, som er et normalt nivå for oljeserviceselskaper i oppsving, vil to kontrakter med 140 000 USD i dagrate tilsvare en økt enterprise value på omtrent 350 millioner USD. Etter fratrekk for gjeld kan dette alene tilsvare 2,5–3 milliarder NOK i potensiell markedsverdi. Og dette er kun basert på de to nye kontraktene, eksisterende backlog og Safe Zephyrus kommer i tillegg.
Dette viser tydelig at dagrater er alt annet enn uinteressante, de er selve fundamentet for selskapets kontantstrøm, EBITDA og verdsettelse. For de som fortsatt tror vi står i en gjentakelse av 2021, la meg kort skissere forskjellene:
I 2021 stod Prosafe i en ekstremt presset situasjon. Riggmarkedet var svakt, dagratene lave, backloggen nær null, og selskapet hadde ingen kontraktsforlengelser i siktet. Refinansieringsdialogene foregikk fra en posisjon med dårig forhandlingsmakt, og det hele endte i en brutal restrukturering og massiv utvanning.
I 2025 er bildet vesentlig annerledes. Dagrater i Brasil er nå over 130–140 000 USD, og det er høy etterspørsel etter moderne DP3-rigger. Prosafe har nettopp forlenget Safe Zephyrus-kontrakten med 954 dager, verdt 109 millioner USD. Selskapet har fire kvalifiserte rigger inne i en av Petrobras’ største floatel-tendere noensinne. Refinansieringsprosessen er i gang, og selskapet har kommunisert at de anser en løsning som realistisk innen første halvår. Samtidig sitter store og erfarne eiere som Magnus Halvorsen og Edvin Austebø tungt inne, med aksjer kjøpt til langt høyere kurser enn dagens nivå (100kr).
Dagrater er ikke bare relevante, de er helt avgjørende. Forskjellen mellom 110 000 USD og 140 000 USD over 1400 dager er forskjellen mellom et marginalt refinansierbart selskap og et kraftig oppkapitalisert selskap med sterk fremtid. Refinansieringsutfallet vil i stor grad være et resultat av selskapets evne til å generere fremtidig kontantstrøm, og det er nettopp her dagraten kommer inn.
Dagrater er en av de aller viktigste variablene når man skal vurdere fremtiden til et riggselskap som Prosafe. For å vise hvorfor, vil jeg presentere to scenarioer, ett der dagraten er 110 000 USD, og ett der den er 140 000 USD, og forklare hva dette betyr for kontantstrøm, EBITDA og verdsettelse.
Petrobras har nylig utlyst fem nye DP3-floatel-kontrakter, hver med en varighet på rundt 1400 dager. Prosafe har allerede levert bud på fire av riggene sine, Nova, Vega, Notos og Eurus, og fremstår som en av de mest aktive og kvalifiserte aktørene i denne prosessen.
I scenario 1, med en dagrate på 110 000 USD, vil én slik kontrakt gi en total kontraktsverdi på cirka 154 millioner USD. Det tilsvarer omtrent 40 millioner USD i årlig inntekt, og med en EBITDA-margin på 50 %, gir dette cirka 20 millioner USD i EBITDA per år. To slike kontrakter vil da tilsvare omtrent 308 millioner USD i total verdi og 40 millioner USD i årlig EBITDA. I scenario 2, med en dagrate på 140 000 USD, øker verdiene betydelig. Her vil én kontrakt gi omtrent 196 millioner USD i verdi og 25 millioner USD i årlig EBITDA, mens to kontrakter vil kunne gi 392 millioner USD totalt og rundt 50 millioner USD i årlig EBITDA.
Dersom man benytter en EV/EBITDA-multippel på 7x, som er et normalt nivå for oljeserviceselskaper i oppsving, vil to kontrakter med 140 000 USD i dagrate tilsvare en økt enterprise value på omtrent 350 millioner USD. Etter fratrekk for gjeld kan dette alene tilsvare 2,5–3 milliarder NOK i potensiell markedsverdi. Og dette er kun basert på de to nye kontraktene, eksisterende backlog og Safe Zephyrus kommer i tillegg.
Dette viser tydelig at dagrater er alt annet enn uinteressante, de er selve fundamentet for selskapets kontantstrøm, EBITDA og verdsettelse. For de som fortsatt tror vi står i en gjentakelse av 2021, la meg kort skissere forskjellene:
I 2021 stod Prosafe i en ekstremt presset situasjon. Riggmarkedet var svakt, dagratene lave, backloggen nær null, og selskapet hadde ingen kontraktsforlengelser i siktet. Refinansieringsdialogene foregikk fra en posisjon med dårig forhandlingsmakt, og det hele endte i en brutal restrukturering og massiv utvanning.
I 2025 er bildet vesentlig annerledes. Dagrater i Brasil er nå over 130–140 000 USD, og det er høy etterspørsel etter moderne DP3-rigger. Prosafe har nettopp forlenget Safe Zephyrus-kontrakten med 954 dager, verdt 109 millioner USD. Selskapet har fire kvalifiserte rigger inne i en av Petrobras’ største floatel-tendere noensinne. Refinansieringsprosessen er i gang, og selskapet har kommunisert at de anser en løsning som realistisk innen første halvår. Samtidig sitter store og erfarne eiere som Magnus Halvorsen og Edvin Austebø tungt inne, med aksjer kjøpt til langt høyere kurser enn dagens nivå (100kr).
Dagrater er ikke bare relevante, de er helt avgjørende. Forskjellen mellom 110 000 USD og 140 000 USD over 1400 dager er forskjellen mellom et marginalt refinansierbart selskap og et kraftig oppkapitalisert selskap med sterk fremtid. Refinansieringsutfallet vil i stor grad være et resultat av selskapets evne til å generere fremtidig kontantstrøm, og det er nettopp her dagraten kommer inn.
Investor2025
18.03.2025 kl 12:01
433
Legger også ved denne artikkelen om Equinor-Petrobras samarbeid om å utvikle havvindsprosjekter. Dette vil utvilsomt være positivt for flotell-markedet:
https://www.equinor.com/no/nyheter/20230306-petrobras-equinor-avtale-havvindprosjekter-brasil
https://www.equinor.com/no/nyheter/20230306-petrobras-equinor-avtale-havvindprosjekter-brasil
Investor2025
19.03.2025 kl 11:16
320
For de som er interessert: Her er oversikt over de ulike boligriggene og når de ble bygget:
Safe Boreas - DP3 unit 2015
Safe Zephyrus - DP3 unit 2016
Safe Eurus - DP3 unit 2019
Safe Notos - DP3 unit 2016
Safe Caledonia - 1982, oppgradert 2004 & 2012
Safe Scandinavia - 1984, oppgradert 2003/2005/2014/Konvertert til TSV(Tender support vessel i 2015)
Safe Vega & Nova - DP3 unit 2022
Det er sannsynlig at Prosafe vil måtte vurdere å kvitte seg med Safe Scandinavia, med mindre det dukker opp en svært attraktiv mulighet. Riggens alder og spesialisering gjør den mindre relevant i dagens marked sammenlignet med selskapets nyere DP3-enheter. Safe Caledonia er også en eldre enhet, men opererer for tiden i Storbritannia og kan fortsatt ha et begrenset livsløp igjen i det markedet.
Flertallet av Prosafes flåte består imidlertid av moderne DP3-rigger med høy spesifikasjon, og flere av disse vil ha gjennomgått SPS i løpet av 2025, noe som forlenger levetiden og opprettholder teknisk verdi.
Når det gjelder Safe Vega og Safe Nova, krever hver av dem rundt USD 45 millioner i aktiverings- og mobiliseringskostnader. Det betyr at kun kontrakter av betydelig størrelse, som Petrobras sin 5-flotell tender med 1400 dagers varighet, kan rettferdiggjøre slike investeringer.
Safe Boreas - DP3 unit 2015
Safe Zephyrus - DP3 unit 2016
Safe Eurus - DP3 unit 2019
Safe Notos - DP3 unit 2016
Safe Caledonia - 1982, oppgradert 2004 & 2012
Safe Scandinavia - 1984, oppgradert 2003/2005/2014/Konvertert til TSV(Tender support vessel i 2015)
Safe Vega & Nova - DP3 unit 2022
Det er sannsynlig at Prosafe vil måtte vurdere å kvitte seg med Safe Scandinavia, med mindre det dukker opp en svært attraktiv mulighet. Riggens alder og spesialisering gjør den mindre relevant i dagens marked sammenlignet med selskapets nyere DP3-enheter. Safe Caledonia er også en eldre enhet, men opererer for tiden i Storbritannia og kan fortsatt ha et begrenset livsløp igjen i det markedet.
Flertallet av Prosafes flåte består imidlertid av moderne DP3-rigger med høy spesifikasjon, og flere av disse vil ha gjennomgått SPS i løpet av 2025, noe som forlenger levetiden og opprettholder teknisk verdi.
Når det gjelder Safe Vega og Safe Nova, krever hver av dem rundt USD 45 millioner i aktiverings- og mobiliseringskostnader. Det betyr at kun kontrakter av betydelig størrelse, som Petrobras sin 5-flotell tender med 1400 dagers varighet, kan rettferdiggjøre slike investeringer.
TEM75
I går kl 13:41
225
https://www.petronect.com.br/sap/opu/odata/SAP/YPCON_GET_ROOM_ATTACH_SRV/roomattachSet(objid='00505693CAB21EDFBDC498C5C756A204',class='YPSCPHIO')/$value
TEM75
I går kl 14:23
191
Vet ikke dato for tildeling. Ser det ligger en liste under ordamento som er lik på Lote 1 og 2, men det ligger også noe de har kalt virtual
LOTE 1
Nº EMPRESA
LICITANTE UMS
1 PROSAFE SAFE NOTOS
IMO 9721762
2 PROSAFE SAFE EURUS
IMO 9721774
3 OOS VALARIS
IMO 8770522 and TBN
4 BLUEWHALE HUA YE LONG
IMO 9826512
5 FLOATEL VICTORY
IMO 9630779
6 OOS ENSCO
IMO 8770534 and TBN
7 BLUEWHALE HUA DIAN ZHONG JI 01
IMO 9650963
8 FLOATEL TRIUMPH
IMO 9707766
9 PROSAFE SAFE NOVA
IMO 9672911
10 PROSAFE SAFE VEGA
IMO 9710024
11 NORTRANS NOR SPIRIT
IMO 9757046
Nº LOTE 1 Virtual
EMPRESA
LICITANTE UMS
VIRTUAL 1 DE 2
SAFE NOTOS
IMO 9721762
PROSAFE
VIRTUAL 2 DE 2
SAFE EURUS
IMO 9721774
VIRTUAL 1 DE 2
SAFE NOVA
IMO 9672911
PROSAFE
VIRTUAL 2 DE 2
SAFE VEGA
LOTE 1
Nº EMPRESA
LICITANTE UMS
1 PROSAFE SAFE NOTOS
IMO 9721762
2 PROSAFE SAFE EURUS
IMO 9721774
3 OOS VALARIS
IMO 8770522 and TBN
4 BLUEWHALE HUA YE LONG
IMO 9826512
5 FLOATEL VICTORY
IMO 9630779
6 OOS ENSCO
IMO 8770534 and TBN
7 BLUEWHALE HUA DIAN ZHONG JI 01
IMO 9650963
8 FLOATEL TRIUMPH
IMO 9707766
9 PROSAFE SAFE NOVA
IMO 9672911
10 PROSAFE SAFE VEGA
IMO 9710024
11 NORTRANS NOR SPIRIT
IMO 9757046
Nº LOTE 1 Virtual
EMPRESA
LICITANTE UMS
VIRTUAL 1 DE 2
SAFE NOTOS
IMO 9721762
PROSAFE
VIRTUAL 2 DE 2
SAFE EURUS
IMO 9721774
VIRTUAL 1 DE 2
SAFE NOVA
IMO 9672911
PROSAFE
VIRTUAL 2 DE 2
SAFE VEGA
Investor2025
I går kl 16:19
146
Klabbeføre skrev Når blir kontraktene tildelt? Positive tendenser i prs aksjen nå
Det er rett og slett ikke særlig mange aksjer igjen til salgs. Når det gjelder 5 flotell tenderen, så vil den bli tildelt i løpet av april/mai mest sannsynligvis. Prosessen bør ikke ta mer enn 2-3mnd. Det er typisk to faser etter bud er gitt: 1. En teknisk fase med gjennomgang og evaluering av tilbydernes boligrigger. Deretter en fase med vurdering av pris og forhandlinger før LOI (Letter of intent).