Prs hvor langt går den?
Kan bli en nyttårsrakett og det lysner litt fremover med kontrakter.
100-200 dg snitt er 105 kr.
Overkjøpt nå med stocastic 100 men etter oppdateringer flåteutnyttelse og meldinger kontrakts siden fremover går aksjen godt.
Hvor langt skal den?
100-200 dg snitt er 105 kr.
Overkjøpt nå med stocastic 100 men etter oppdateringer flåteutnyttelse og meldinger kontrakts siden fremover går aksjen godt.
Hvor langt skal den?
Investor2025
26.03.2025 kl 14:25
2548
Petrobras forhandler med fire selskaper om å chartre UMS!!
Bluewhale, Prosafe, OOS og Floatel presenterte de beste tilbudene i det statseide selskapets anbudsprosess for å ansette fem vedlikeholds- og sikkerhetsenheter. Selskaper snakker i dag direkte med oljeselskapet.
Bluewhale, Prosafe, OOS og Floatel presenterte de beste tilbudene i det statseide selskapets anbudsprosess for å ansette fem vedlikeholds- og sikkerhetsenheter. Selskaper snakker i dag direkte med oljeselskapet.
Gullholmen
26.03.2025 kl 14:56
2517
Vel, visst en skal vedlikeholde, modifisere eller utvikle installasjoner/felt i tråd med de til enhver tid gjeldende krav (eks. myndighetskrav eller andre tekniske krav) er det vel behov for ekstra kapasitet i perioden. Kost og losji.
Investor2025
28.03.2025 kl 05:53
2351
.Jeg mener det er stor sannsynlighet for at Prosafe får minst én kontrakt i Petrobras’ 5-floatel-tender, så lenge Petrobras opprettholder behovet for fem enheter. Q2 starter om få dager, og med tanke på prosessen tipper jeg vi vet betydelig mer før Q1-rapporten 21. mai.
Gullholmen
28.03.2025 kl 07:51
2301
Her kan en se contract status
https://www.prosafe.com/fleet/contract-status/
Merk at Zephyrus er forlenget fra februar 2025 til september 2027 ref. melding.
https://www.prosafe.com/fleet/contract-status/
Merk at Zephyrus er forlenget fra februar 2025 til september 2027 ref. melding.
Investor2025
02.04.2025 kl 14:33
2103
Refinansieringsprosessen i Prosafe nærmer seg nå med stormskritt. Det har vært mye spekulasjon, men en ting er klart: IR har bekreftet at «Lik behandling av aksjonærene står definitivt øverst på agendaen». Det gir et viktig signal om at det ikke er aktuelt å inngå løsninger som favoriserer enkelte store aksjonærer på bekostning av andre.
Selskapet har i dag en backlog på over 380 millioner USD og har budt inn fire moderne DP3-enheter til Petrobras sin 5-flotell-tender, der Prosafe nå er én av 4 aktører(ned fra 6). Det betyr at mulighetene for store kontrakter i 2026–2030 er høyst reelle, og at fremtidig inntjening kan bli betydelig (200mill USD per kontrakt)
Dagens aksjekurs reflekterer i liten grad dette bildet, og mye skyldes den psykologiske usikkerheten rundt refinansiering. Når den biten faller på plass, vil risikoen reduseres dramatisk, og da kan det skje en reprising, særlig hvis utvanning begrenses og kontraktsnyheter følger.
Selskapet har i dag en backlog på over 380 millioner USD og har budt inn fire moderne DP3-enheter til Petrobras sin 5-flotell-tender, der Prosafe nå er én av 4 aktører(ned fra 6). Det betyr at mulighetene for store kontrakter i 2026–2030 er høyst reelle, og at fremtidig inntjening kan bli betydelig (200mill USD per kontrakt)
Dagens aksjekurs reflekterer i liten grad dette bildet, og mye skyldes den psykologiske usikkerheten rundt refinansiering. Når den biten faller på plass, vil risikoen reduseres dramatisk, og da kan det skje en reprising, særlig hvis utvanning begrenses og kontraktsnyheter følger.
Investor2025
04.04.2025 kl 11:56
1940
Interessant artikkel om floatel markedet: https://www.rivieramm.com/news-content-hub/news-content-hub/floatel-and-prosafe-sell-accommodation-semi-submersibles-in-almost-sold-out-market-84140
"Out of a total global fleet of 18 high-end accommodation semi-submersibles, only Floatel Reliance and Safe Scandinavia are out of service and laid up. Total fleet utilisation has risen to over 80% in 2025 from 70% in 2024, and is almost fully sold out into 2026."
"Out of a total global fleet of 18 high-end accommodation semi-submersibles, only Floatel Reliance and Safe Scandinavia are out of service and laid up. Total fleet utilisation has risen to over 80% in 2025 from 70% in 2024, and is almost fully sold out into 2026."
Investor2025
06.04.2025 kl 17:02
1838
Dette tror jeg blir en sannsynlig refinansierings struktur:
***Høy bankandel, moderat utvanning
Banklån: $250–275M
Debt-to-equity swap: $50–75M til 8 NOK, tilsvarer 60-90 mill aksjer.
Egenkapital emisjon: $0–30M
Cash fra balansen: $57M
Vill tippe dette gjøres i to eller flere sekvenser. Først annonseres refinansiering med debt to equity swap som vil gi en positiv markedsreaksjon. Kursen reprises (usikkert hvor), og deretter kommer en emisjon, muligens etter at de lander en eller flere kontrakter med Petrobras. En trinnvis løsning med først refinansiering + konvertering, og deretter emisjon på høyere kurs, er det mest sannsynlige, fornuftige og verdibevarende for eksisterende aksjonærer.
Vi får se om dette stemmer eller ikke.
***Høy bankandel, moderat utvanning
Banklån: $250–275M
Debt-to-equity swap: $50–75M til 8 NOK, tilsvarer 60-90 mill aksjer.
Egenkapital emisjon: $0–30M
Cash fra balansen: $57M
Vill tippe dette gjøres i to eller flere sekvenser. Først annonseres refinansiering med debt to equity swap som vil gi en positiv markedsreaksjon. Kursen reprises (usikkert hvor), og deretter kommer en emisjon, muligens etter at de lander en eller flere kontrakter med Petrobras. En trinnvis løsning med først refinansiering + konvertering, og deretter emisjon på høyere kurs, er det mest sannsynlige, fornuftige og verdibevarende for eksisterende aksjonærer.
Vi får se om dette stemmer eller ikke.
Slettet bruker
06.04.2025 kl 18:24
1804
Dette er altfor optimistisk. Refinansieringen vil ramme aksjonærene mye hardere. Konvertering langt under fredagens sluttkurs. Dette kan fort bli brutalt. Det er dyrt å være fattig.
Investor2025
06.04.2025 kl 18:41
1779
Dette er absolutt ikke usannsynlig. Viser til ABG analytiker sin uttalelse i november, før Safe Zephyrus kontrakten var i boks. Her nevner han kombinasjonen E.K, rullering av bankgjeld og muligens en obligasjon. De ligger allerede godt an til å lande en eller flere kontrakter med Petrobras til en verdi av 200mill USD hver, med en eksisterende backlog på 380 mill USD. Fremtiden ser lys ut for selskapet i et meget tight marked.
I tillegg ville ikke selskapet annonsert at de førte regnskap "on a going concern basis" dersom det var helt natta. 2021 og 2025 er helt forskjellige scenarier.
Det som kan endres er evt størrelsesorden på debt-to-equity swap og e.k, men fortsatt skal selskapet reprises betydelig fra en market cap på 120-130 mnok.
ABG analytiker:
Han tror refinansieringen kan bli gjennomført som en kombinasjon av egenkapital, rullering av bankgjeld og muligens en obligasjon.
– Det blir nok en litt krevende refinansiering, men vi har sett i andre oljeserviceselskaper at investorene er villige til å komme inn med ny kapital, så jeg tror de vil klare det. Strukturen vil imidlertid avhenge av ordreboken, sier ABG-analytikeren.
I tillegg ville ikke selskapet annonsert at de førte regnskap "on a going concern basis" dersom det var helt natta. 2021 og 2025 er helt forskjellige scenarier.
Det som kan endres er evt størrelsesorden på debt-to-equity swap og e.k, men fortsatt skal selskapet reprises betydelig fra en market cap på 120-130 mnok.
ABG analytiker:
Han tror refinansieringen kan bli gjennomført som en kombinasjon av egenkapital, rullering av bankgjeld og muligens en obligasjon.
– Det blir nok en litt krevende refinansiering, men vi har sett i andre oljeserviceselskaper at investorene er villige til å komme inn med ny kapital, så jeg tror de vil klare det. Strukturen vil imidlertid avhenge av ordreboken, sier ABG-analytikeren.
Redigert 06.04.2025 kl 18:41
Du må logge inn for å svare
Investor2025
06.04.2025 kl 18:46
1773
Dette sier han videre: Prosafe trenger flere kontrakter før refinansieringen. Hvis selskapet får forlenget kontrakten på «Safe Zephyrus» og dekket opp litt mer på «Safe Caledonia» i 2026 og på «Safe Concordia» i 2025 og 2026, til de ratene vi tror det kan klare å oppnå, så kan det bli lettere å få til refinansieringen.
Slettet bruker
06.04.2025 kl 19:10
1754
Aksjen ned fra 30 til 7 kroner siden ditt første innlegg om.PRS 9.9.24.
Redigert 06.04.2025 kl 19:11
Du må logge inn for å svare
Investor2025
06.04.2025 kl 19:51
1724
Underpriset da, enda mer Underpriset i dag. Dette selskapet er ikke verdt 130 mill NOK.
mellomulv
06.04.2025 kl 20:05
1709
De må iallefall drøye emisjonen til vi har fått tørket tårene etter Donald-skrellen.
Investor2025
06.04.2025 kl 21:36
1665
En liten kommentar til debt-to-equity swap: En debt-to-equity swap kan i prinsippet gjennomføres til hvilken som helst kurs, det er i stor grad et forhandlingsspørsmål mellom selskapet og kreditorene. Men det finnes visse praktiske og strategiske hensyn som bestemmer om det skjer til markedspris (f.eks. 8 NOK), over eller under. Markedspris er den mest rettferdige og vanlige tilnærmingen og oppfattes stort sett som fair av eksisterende aksjonærer og markedet. I Prosafe situasjon er nok det mest sannsynlig og realistisk.
Dersom Prosafe var i en mye svakere finansiell situasjon enn nå med liten eller fraværende backlog, kunne en tenke seg at det foregikk til en mye mer rabattert pris. Derimot, hvis kreditorene virkelig tror på verdistigning og ønsker å signalisere støtte, kan det teoretisk skje over markedspris, men dette er svært sjeldent og lite sannsynlig. Det mest sannsynlige er at en eventuell debt-to-equity swap skjer rundt markedspris, altså 8 NOK, eller med en liten rabatt (f.eks. 6–7 NOK). En altfor lav konverteringskurs vil utvannes voldsomt og kan provosere eksisterende aksjonærer som da nekter å godta forhandlingene.
Dersom Prosafe var i en mye svakere finansiell situasjon enn nå med liten eller fraværende backlog, kunne en tenke seg at det foregikk til en mye mer rabattert pris. Derimot, hvis kreditorene virkelig tror på verdistigning og ønsker å signalisere støtte, kan det teoretisk skje over markedspris, men dette er svært sjeldent og lite sannsynlig. Det mest sannsynlige er at en eventuell debt-to-equity swap skjer rundt markedspris, altså 8 NOK, eller med en liten rabatt (f.eks. 6–7 NOK). En altfor lav konverteringskurs vil utvannes voldsomt og kan provosere eksisterende aksjonærer som da nekter å godta forhandlingene.
TEM75
08.04.2025 kl 20:22
1497
En stund siden jeg har sett en kjøpsordre som i dag på 50k aksjer i Prosafe. Denne lå inne på 7,60 helt på slutten av dagen.
Hadde vært nice om det var innsidere som begynte å røre på seg..
Hadde vært nice om det var innsidere som begynte å røre på seg..
Investor2025
08.04.2025 kl 20:52
1472
Yes, la merke til det samme. 10k av de gikk, så det stod 40 igjen. Det som virkelig skuffer, er det totale fraværet av innsidekjøp. På dette nivået burde det vært en no-brainer for både styret, CEO og CFO å plukke noen aksjer.
TEM75
08.04.2025 kl 21:10
1449
Enig i at selskapets ledelse ikke akkurat hamstrer aksjer. Selskapet burde kanskje kjøpt egne aksjer på disse nivåene. Forventer at det jobbes på spreng med refinansieringen, og at styret ivaretar dagens aksjonærer og ikke evt nye beilere som ønsker en grisebillig inngang..
Investor2025
09.04.2025 kl 10:27
1348
Ledelsen har i hvertfall signalisert at rettferdig behandling av aksjonærer står på topp av agendaen. Samtidig ser de på alle muligheter for å unngå unødvendig utvanning i refinansieringsprosessen. Det ville de ikke svart skriftlig i epost om det ikke var tilfelle. De har kjøpt seg tid med salget av Scandinavia og Concordia, noe som trengs nå i denne kaotiske situasjonen med tariffer. Denne aksjen er for øvrig selve definisjonen på russiske prosenter, opp og ned 15% hver eneste dag.
d12m
09.04.2025 kl 23:33
1255
Hvis det blir en endring i regelverket i Norge som åpner for økt bruk av båt til innkvartering så er det neppe positivt for Prosafe, Floatel og andre. Hva tror dere? Blir det regelverksendring? Nok av motstand fra fagforeningssiden så ikke gitt at det åpnes mer opp.
Investor2025
10.04.2025 kl 06:56
1211
Floteller ikke bare flytende hotellrom. De oppfyller en rekke krav til sikkerhet, arbeidsmiljø, og beredskap som går langt utover det vanlige passasjer- eller boligskip gjør. Nr 2 er at minimalt av flotell markedet er i Norge. Petrobras står for 50% av dp3 markedet, og kommer ikke plutselig til å begynne å bruke noe annet de neste par årene.
Redigert 10.04.2025 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
TEM75
24.04.2025 kl 11:37
965
Reprising kan starte nå som usikkerheten er eliminert. Skal nok litt ned først, men større volumer omsatt fremover sammen med litt posistive nyheter burde kunne dra denne nordover fra dagens nivåer..
Investor2025
24.04.2025 kl 12:48
879
Nei, det stemmer ikke at gjelden ble konvertert på 0,12 kr per aksje, dette er en misforståelse. Långiverne konverterer 193 millioner USD til 90 % eierskap i Prosafe. Eksisterende aksjonærer sitter igjen med 5 %, og får opsjon (penny warrants) på ytterligere 5 % til en kurs på 0,01 EUR per aksje (altså nesten gratis). Den faktiske konverteringskursen avhenger av hva selskapet er verdt etter refinansieringen.
0,12 kr ville bety at hele selskapet etter refinansieringen er verdt kun 13 millioner kroner, og det er helt urealistisk gitt at Prosafe har Ca. 380 millioner USD i backlog
En flåte med høy verdi. Nettogjeld etter refinansiering på kun 220 millioner USD. Likviditet på ca. 80 millioner USD. Det er hele eierskapsbasen som endres. Det er altså ikke en "emisjonskurs" i klassisk forstand. Det er en eierskapsfordeling, ikke en emisjon på lav kurs.
0,12 kr ville bety at hele selskapet etter refinansieringen er verdt kun 13 millioner kroner, og det er helt urealistisk gitt at Prosafe har Ca. 380 millioner USD i backlog
En flåte med høy verdi. Nettogjeld etter refinansiering på kun 220 millioner USD. Likviditet på ca. 80 millioner USD. Det er hele eierskapsbasen som endres. Det er altså ikke en "emisjonskurs" i klassisk forstand. Det er en eierskapsfordeling, ikke en emisjon på lav kurs.
Redigert 24.04.2025 kl 12:49
Du må logge inn for å svare
Investor2025
24.04.2025 kl 12:53
866
Ja, utvanningen er stor, men den er nå kjent og blir etter hvert bakt inn i prisen. Usikkerheten rundt emisjon er eliminert. Med økte dagrater og sterk kontraktsposisjon er Prosafe godt posisjonert for å hente inn store inntekter fremover.
Investor2025
24.04.2025 kl 21:05
671
La meg gå gjennom refinansieringen som er annonsert. Dette er en stor og omfattende refinansieringsavtale som vil endre både kapitalstrukturen og eiersammensetningen i Prosafe. Det er en hard men nødvendig reset og relativt bra med tanke på de svært vanskelige markedsforholdene og usikkerheten som råder i verden.
Hovedstrategien er at gjeld konverteres til aksjer. Totalt USD 193 millioner av dagens gjeld konverteres til egenkapital, og långiverne får 90 % av aksjene i Prosafe etter transaksjonen (post-rekapitalisering). Transaksjonen forventes gjennomført rundt Q3 2025. Eksisterende aksjonærer blir utvannet og vil sitte igjen med kun 5 % av aksjene. I tillegg får man rett til å kjøpe ytterligere 5 % av aksjene via penny warrants, det vil si at man kan kjøpe et tilsvarende antall nye aksjer som man eier i dag for 0,01 EUR per aksje (nærmest gratis).
En viktig presisering: Långiverne får 90 % eierandel uavhengig av dagens aksjekurs. Det er altså ikke snakk om noen konverteringskurs som f.eks. 0,12 kr, slik enkelte feilaktig har antydet. Dette er ikke en tradisjonell konvertering, men en fast prosentvis utvanning. Verdien per aksje etter refinansieringen vil avhenge av hvordan markedet verdsetter hele selskapet etterpå. Frykten for emisjon er også med denne ordningen eliminert.
Det etableres også ny gjeldsstruktur: USD 150 millioner super senior sikret gjeld, hvorav halvparten er nye penger og halvparten er gammel gjeld med ny løpetid.
I tillegg kommer USD 75 millioner i senior sikret gjeld som også får forlenget løpetid.
Etter refinansieringen: Brutto gjeld: ca. USD 306 millioner Netto gjeld: ca. USD 220 millioner Likviditet: ca. USD 80 millioner
Hvis Prosafe opprettholder virksomhet, backlog og kontrakter, og samtidig har en sterkere balanse og lavere risiko, kan dette gi grunnlag for en reprising. Det er rimelig å forvente en verdsettelse i området 4–6x EV/EBITDA, gitt markedet og utsiktene. I tillegg deltar Prosafe i Petrobras’ 5-flotell-anbud, hvor hver kontrakt kan ha en verdi på rundt USD 200 millioner, noe som kan bidra vesentlig til inntjeningen og verdien fremover.
Alt i alt: Dette er en solid men hard realitet av en avtale som legger til rette for vekst for Prosafe, styrker tilliten til å vinne nye kontrakter, og fjerner den største usikkerheten som har tynget aksjen i lengre tid. Utvanningen er et faktum og nå er tiden for å se fremover.
Hovedstrategien er at gjeld konverteres til aksjer. Totalt USD 193 millioner av dagens gjeld konverteres til egenkapital, og långiverne får 90 % av aksjene i Prosafe etter transaksjonen (post-rekapitalisering). Transaksjonen forventes gjennomført rundt Q3 2025. Eksisterende aksjonærer blir utvannet og vil sitte igjen med kun 5 % av aksjene. I tillegg får man rett til å kjøpe ytterligere 5 % av aksjene via penny warrants, det vil si at man kan kjøpe et tilsvarende antall nye aksjer som man eier i dag for 0,01 EUR per aksje (nærmest gratis).
En viktig presisering: Långiverne får 90 % eierandel uavhengig av dagens aksjekurs. Det er altså ikke snakk om noen konverteringskurs som f.eks. 0,12 kr, slik enkelte feilaktig har antydet. Dette er ikke en tradisjonell konvertering, men en fast prosentvis utvanning. Verdien per aksje etter refinansieringen vil avhenge av hvordan markedet verdsetter hele selskapet etterpå. Frykten for emisjon er også med denne ordningen eliminert.
Det etableres også ny gjeldsstruktur: USD 150 millioner super senior sikret gjeld, hvorav halvparten er nye penger og halvparten er gammel gjeld med ny løpetid.
I tillegg kommer USD 75 millioner i senior sikret gjeld som også får forlenget løpetid.
Etter refinansieringen: Brutto gjeld: ca. USD 306 millioner Netto gjeld: ca. USD 220 millioner Likviditet: ca. USD 80 millioner
Hvis Prosafe opprettholder virksomhet, backlog og kontrakter, og samtidig har en sterkere balanse og lavere risiko, kan dette gi grunnlag for en reprising. Det er rimelig å forvente en verdsettelse i området 4–6x EV/EBITDA, gitt markedet og utsiktene. I tillegg deltar Prosafe i Petrobras’ 5-flotell-anbud, hvor hver kontrakt kan ha en verdi på rundt USD 200 millioner, noe som kan bidra vesentlig til inntjeningen og verdien fremover.
Alt i alt: Dette er en solid men hard realitet av en avtale som legger til rette for vekst for Prosafe, styrker tilliten til å vinne nye kontrakter, og fjerner den største usikkerheten som har tynget aksjen i lengre tid. Utvanningen er et faktum og nå er tiden for å se fremover.
Redigert 24.04.2025 kl 21:08
Du må logge inn for å svare
Investor2025
25.04.2025 kl 08:50
522
Det er faktisk ganske imponerende at Prosafe fikk til en refinansieringsavtale i et svært utfordrende finansielt og økonomisk klima.
Markedet for å hente ny egenkapital eller sikre nye lån er krevende, med høyere renter og forsiktige investorer. At Prosafe har klart å forhandle frem både gjeldskonvertering og tilførsel av ny kapital under disse forholdene, viser sterk forhandlingskraft og tillit fra långivere.
Prosafe hadde en kompleks gjeldsstruktur med flere långivere og fasiliteter. Å få alle interessenter på linje, spesielt når 90 % av gjelden konverteres til aksjer, er en stor prestasjon. Det viser koordinasjon, støtte fra kreditorene og tro på selskapets fremtid.
Mange fryktet en stor emisjon som ville utradere dagens aksjonærer. Selv om avtalen er utvannende (eksisterende aksjonærer beholder 5–10 % av selskapet, avhengig av om de benytter warrants), er det langt mindre ødeleggende enn mange forventet, spesielt sammenlignet med restruktureringen i 2021 og andre refinansieringer i oljesektoren siden 2020. Med omtrent 80 millioner USD i likviditet og ingen faste avdrag før 2029, har Prosafe kjøpt seg tid, noe som er avgjørende i en kapitalkrevende og syklisk industri.
Ser du på lignende refinansieringer som Seadrill, DOF eller Valaris etter 2020, fremstår Prosafe sin mye mer aksjonærvennlig. Topp 10 største aksjonærer har vært involvert i prosessen og støtter refinansieringspakken, noe de aldri ville gjort om det ikke var relativt bra.
Markedet for å hente ny egenkapital eller sikre nye lån er krevende, med høyere renter og forsiktige investorer. At Prosafe har klart å forhandle frem både gjeldskonvertering og tilførsel av ny kapital under disse forholdene, viser sterk forhandlingskraft og tillit fra långivere.
Prosafe hadde en kompleks gjeldsstruktur med flere långivere og fasiliteter. Å få alle interessenter på linje, spesielt når 90 % av gjelden konverteres til aksjer, er en stor prestasjon. Det viser koordinasjon, støtte fra kreditorene og tro på selskapets fremtid.
Mange fryktet en stor emisjon som ville utradere dagens aksjonærer. Selv om avtalen er utvannende (eksisterende aksjonærer beholder 5–10 % av selskapet, avhengig av om de benytter warrants), er det langt mindre ødeleggende enn mange forventet, spesielt sammenlignet med restruktureringen i 2021 og andre refinansieringer i oljesektoren siden 2020. Med omtrent 80 millioner USD i likviditet og ingen faste avdrag før 2029, har Prosafe kjøpt seg tid, noe som er avgjørende i en kapitalkrevende og syklisk industri.
Ser du på lignende refinansieringer som Seadrill, DOF eller Valaris etter 2020, fremstår Prosafe sin mye mer aksjonærvennlig. Topp 10 største aksjonærer har vært involvert i prosessen og støtter refinansieringspakken, noe de aldri ville gjort om det ikke var relativt bra.
Redigert 25.04.2025 kl 08:51
Du må logge inn for å svare
Investor2025
26.04.2025 kl 08:50
397
Det skrives mye rart om hva som vil skje med transaksjonen i forbindelse med refinansieringen. Her er en oversikt over hva som faktisk vil finne sted:
Per i dag er det 17,8 millioner utestående aksjer. Ved full benyttelse av penny warrants vil antallet øke til 35,6 millioner aksjer, som representerer 10 % av selskapet. Dette innebærer at det totale antallet aksjer vil være ca. 356 millioner, hvor långiverne eier 90 %.
Selskapet vil deretter reprises basert på den nye gjeldssituasjonen, særlig dersom en eller flere kontrakter med Petrobras landes i mai. Med en markedsverdi på 1 milliard kroner vil aksjekursen ligge rundt 3 kroner. Ved en markedsverdi på 2 milliarder vil kursen være omtrent 6 kroner, og ved en markedsverdi på 4 milliarder vil kursen nærme seg 12 kroner.
Alle nåværende aksjonærer som benytter seg av penny warrants vil få omtrent halvert sin nåværende snittkurs. Det finnes enkelte som tror aksjekursen vil bli utradert, men dette er en total misforståelse. Industristandard for verdsetting av oljeserviceselskaper ligger typisk på rundt 5–6 ganger EV/EBITDA. Med en fremtidig EBITDA i området 100–120 millioner USD, kan dette etter hvert bli riktig hyggelig.
Per i dag er det 17,8 millioner utestående aksjer. Ved full benyttelse av penny warrants vil antallet øke til 35,6 millioner aksjer, som representerer 10 % av selskapet. Dette innebærer at det totale antallet aksjer vil være ca. 356 millioner, hvor långiverne eier 90 %.
Selskapet vil deretter reprises basert på den nye gjeldssituasjonen, særlig dersom en eller flere kontrakter med Petrobras landes i mai. Med en markedsverdi på 1 milliard kroner vil aksjekursen ligge rundt 3 kroner. Ved en markedsverdi på 2 milliarder vil kursen være omtrent 6 kroner, og ved en markedsverdi på 4 milliarder vil kursen nærme seg 12 kroner.
Alle nåværende aksjonærer som benytter seg av penny warrants vil få omtrent halvert sin nåværende snittkurs. Det finnes enkelte som tror aksjekursen vil bli utradert, men dette er en total misforståelse. Industristandard for verdsetting av oljeserviceselskaper ligger typisk på rundt 5–6 ganger EV/EBITDA. Med en fremtidig EBITDA i området 100–120 millioner USD, kan dette etter hvert bli riktig hyggelig.
Redigert 26.04.2025 kl 08:50
Du må logge inn for å svare
Investor2025
29.04.2025 kl 07:20
213
Interessant artikkel om flotel industrien: https://www.bairdmaritime.com/offshore/vessels-rigs/offshore-accommodation/column-prosafe-saved-at-last-floatel-international-floating-and-telford-growing-the-high-spec-floating-accommodation-market-offshore-accounts
Her er oppsummering:
1. Operatører av flytende boligenheter (floatels) som Prosafe, Floatel og Telford tilbyr offshore-innkvartering for oljearbeidere under FPSO-igangkjøring, plattformvedlikehold og når det ikke er nok sengeplasser ombord på produksjonsenhetene.
2. De siste 10 årene har sektoren lidd kraftig:
Overinvestering og overbygging under forrige høykonjunktur.
Lave oljepriser førte til utsatte vedlikeholds- og igangkjøringsprosjekter.
Flåteutnyttelsen har vært fastlåst på rundt 50–65 %, langt svakere enn for jack-up-rigger eller borerigger for dypt vann.
3. Prosafe og Floatel har nylig skrapet fartøyer for å tilpasse flåtene sine:
Prosafe har skrapet Safe Concordia og Safe Scandinavia.
Prosafe opererer nå fem aktive floteller, pluss to nybygg (Nova og Vega) som er satt i bevaring.
4. Finansielle restruktureringer har vært brutale:
Prosafe gjennomførte en stor restrukturering i 2021–2022.
Nå igjen i 2025: en ny gjeld-til-egenkapital bytteavtale.
Aksjonærene har igjen blitt utvannet, men selskapet er reddet og stabilisert.
Total gjeld etter restruktureringen er cirka 306 millioner USD (veldig håndterbart dersom markedet bedres). 220 Mill USD netto gjeld.
5. Positivt fremtidsbilde:
Brasil driver nå etterspørselen.
Petrobras planlegger 26 nye FPSO-er innen 2030.
De 65 eksisterende FPSO-ene i Brasil trenger også vedlikehold.
Etterspørselen etter floteller forventes å øke kraftig fra 2025 til 2030.
Dagrater stiger allerede fra omtrent 112 000 USD (2022) mot 200 000 USD+ (2025–2026).
6. Aktørene forbereder seg nå på vekst igjen:
Floatel antyder at de kan komme til å kjøpe opp svakere aktører som Telford.
John Fredriksen (Edda Fortis) sin inntreden i sektoren viser at "big money" tror på en kommende oppgang.
Her er oppsummering:
1. Operatører av flytende boligenheter (floatels) som Prosafe, Floatel og Telford tilbyr offshore-innkvartering for oljearbeidere under FPSO-igangkjøring, plattformvedlikehold og når det ikke er nok sengeplasser ombord på produksjonsenhetene.
2. De siste 10 årene har sektoren lidd kraftig:
Overinvestering og overbygging under forrige høykonjunktur.
Lave oljepriser førte til utsatte vedlikeholds- og igangkjøringsprosjekter.
Flåteutnyttelsen har vært fastlåst på rundt 50–65 %, langt svakere enn for jack-up-rigger eller borerigger for dypt vann.
3. Prosafe og Floatel har nylig skrapet fartøyer for å tilpasse flåtene sine:
Prosafe har skrapet Safe Concordia og Safe Scandinavia.
Prosafe opererer nå fem aktive floteller, pluss to nybygg (Nova og Vega) som er satt i bevaring.
4. Finansielle restruktureringer har vært brutale:
Prosafe gjennomførte en stor restrukturering i 2021–2022.
Nå igjen i 2025: en ny gjeld-til-egenkapital bytteavtale.
Aksjonærene har igjen blitt utvannet, men selskapet er reddet og stabilisert.
Total gjeld etter restruktureringen er cirka 306 millioner USD (veldig håndterbart dersom markedet bedres). 220 Mill USD netto gjeld.
5. Positivt fremtidsbilde:
Brasil driver nå etterspørselen.
Petrobras planlegger 26 nye FPSO-er innen 2030.
De 65 eksisterende FPSO-ene i Brasil trenger også vedlikehold.
Etterspørselen etter floteller forventes å øke kraftig fra 2025 til 2030.
Dagrater stiger allerede fra omtrent 112 000 USD (2022) mot 200 000 USD+ (2025–2026).
6. Aktørene forbereder seg nå på vekst igjen:
Floatel antyder at de kan komme til å kjøpe opp svakere aktører som Telford.
John Fredriksen (Edda Fortis) sin inntreden i sektoren viser at "big money" tror på en kommende oppgang.
Investor2025
I går kl 20:04
84
From Annual report today: "In the second quarter of 2025, the Safe Caledonia will start its new contract for Ithaca Energy UK on the Captain field following upgrades and SPS, and we are in discussions on further contract opportunities in the UK and Norway for 2026 and onwards."