Bra førstegangskjøp?

Goldeneye
OSLO 28.12.2023 kl 14:17 2980

Datteren min har blitt myndig og skal kjøpe sin første bolig i Oslo med noe støtte fra meg og. moren. Hun ønsker en moderne leilighet med utsikt og mye sol, helst ikke mer enn 3 år gammel. Har funnet denne. Er dette et bra kjøp?

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=332908344
Redigert 28.12.2023 kl 16:33 Du må logge inn for å svare
sebra_rull
28.12.2023 kl 15:04 2927

Kommer litt an på hvor mye 9. etg og sol fra morgen til kveld betyr. Økern T har ikke den beste beliggenheten sett med en ung voksens øyne, og det er også noe begrenset med kollektivmuligheter vs andre knutepunkter. Synes det er en stiv kvm-pris for noe som fortsatt er såpass «usentralt» og ikke nødvendigvis samme potensiale for prisstigning. Men hvis 9. etg og sol fra morgen til kveld er et must, er det ikke noe dårlig alternativ, selv om 100k pr kvm på Økern er mye.

Personlig synes jeg det finnes leiligheter i samme prisklasse med nogenlunde samme kvaliteter og ganske mye bedre beliggenhet, feks denne:

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=331613582&ci=21
Goldeneye
28.12.2023 kl 16:03 2852

Takk for alternativt forslag, sebra_rull. For min datter er kveldssol og utsikt viktigere enn hvilken t-banestasjon som ligger nærmest. Ser at den på Ensjø har mindre balkong, dårligere solforhold og helt klart dårligere utsikt. For øvrig jobber hun på Storo Storsenter og det er få minutters busstur dit fra leiligheten. Denne kvm.prisen for en leilighet som er et par år gammel er innenfor, og alt er TG1 ifølge takstrapporten. Kvm.pris på helt nye 2-roms leiligheter såpass sentralt i Oslo er faktisk høyere enn dette.

Hun har dessuten en venninne som bor i samme borettslag og som stortrives der. De fleste beboerne i Ulven Park er unge enslige eller unge par.
Traktor94
28.12.2023 kl 16:08 2836

Mine tanker. Usentralt. Her bor man ganske inneklemt mellom trafikkmaskiner og jernbane. Godstogene som går her støyer ganske mye. Klønete kjøkken. Lailadører trekker ned, men er vel ganske standard i dag?
Cain666
28.12.2023 kl 17:47 2749

Viktigdte er at hun trives og kan tenke seg å bo der i 5 år eller mer (for å sikre gevinst).
En tting å bemerke seg er at det ligger i bydel Bjerke. kvm prisen er kanskje litt for høyt (nesten 98k) for denne leiligheten. Ser at flere i samme bygg som er blitt solgt i år har gått til lavere pris.
Goldeneye
29.12.2023 kl 05:36 2560

Togsporet går ganske langt unna Ulven Park, og venninnen til datteren min har aldri opplevd eller hørt antydning til støy fra godstog i borettslaget.
Goldeneye
29.12.2023 kl 05:46 2551

I bydel Bjerke er det et klart skille mellom gamle blokker og disse nye og moderne boligbyggene. Det blir derfor helt feil å se på gjennomsnittspris i bydelen. Du hevder at "flere i samme bygg" har blitt solgt til lavere priser. Vi har også undersøkt og finner ikke prisen urimelig. Husk at det er enorm forskjell mellom lav og høy etasje. OBOS tok 100-150.000 kr mer per etasje for leiligheter i de øverste etasjene da de ble lagt ut for salg.
Redigert 29.12.2023 kl 05:49 Du må logge inn for å svare
Kaloix
31.12.2023 kl 00:45 2292

Felleskost/mnd.
9 174 kr

Avdragsfritt hvor lenge? Når avdrag skal betales så stiger felleskost mnd med 5-6.000 kr. Oslo, totalt skakkjørt. Kommunale avgifter, vann og kloakk vil eksplodere de neste 3-4 årene. En andels leilighet ser sikkert 'billig' ut, men med slike kostnader, jeg hadde ikke engang vurdert det uansett sol, ny bygg og etasje.
Har selv jobbet som finansrådgiver og solgt lån for flere 100 mill kroner. Andels leilighet er helt uaktuelt i min verden. Ingen kontroll på fellesgjeld (som eier er ansvarlig for) og mnd husleie kostnader. Mnd kostnader stiger mye før avdrag også siger inn. Når alt dette realiseres så vil trolig husleien doble seg om få år i tillegg til lånekostnaden. Så de velger å selge så lenge det er avdragsfritt på felleslånet :) de som selger er smarte, de som kjøper.....før pris på leilighet for litt over 2 år siden var kr 900.000.-? Alt er feil her.
Krækknissen
31.12.2023 kl 06:24 2204

Jeg er ikke enig i at der er så stor forskjell på å investere i selveier og borettslagsleilighet som du skal ha det til. Med mindre man skal leie ut naturligvis. Lånet må betjenes med avdrag og renter uansett og det er totalsummen som er avgjørende når man sammenligner nye leiligheter uten oppussingsbehov. Merk at førpris er inngått ved kjøpstidspunkt før bygging, dvs 5 år siden.

Når det gjelder området kommer både økern og ulven til å utvikles de neste 20 årene og integreres i større grad i løren. Det utvikles også arbeidsplasser (blant annet construction city) og skal bygges en stor park på nedre del av økern. Når det er sagt hadde jeg også ville vurdere Ensjø som er foreslått over. Leiligheten der er kanskje ikke fult så fin, men innenfor ring tre og nærmere i gåavstand til sentrum. Område der er også snart ferdig utviklet så mindre byggestøy kanskje.

Ellers tenker jeg 2024 blir et bra tidspunkt å investere i Oslo. Boligprisene har vært flate et par år og vi vil snart se resultatet av lav igangsetting og rentenedgang. Ved å investere sammen med datter kan dere også selge skattefritt når den tid kommer. Lykke til!
Edgar A
01.01.2024 kl 17:46 1854

Ville kjøpt på Ensjø,NRK kommer etterhvert,sentrumsnært

Her skal prisene høyt,ser ingen gode grunner til å kjøpe på ulven.
Midas69
01.01.2024 kl 22:18 1704

Her er det rest fellesgjeld på 1,5 millioner kroner og IN-ordning. Ett fett om man har billig lån fra OBOS gjennom felleskostnadene eller gjennom sin egen bank, som ofte er dyrere enn OBOS.

Og i den grad kommunale avgifter øker vil de øke like mye for selveiere som for borettslag, så argumentasjonen din henger ikke på greip.

Forrige kjøpspris må være før innfrielse av en stor andel av fellesgjelden, og ser dessuten ut som et internt gavesalg i nær familie. Ifølge OBOS var ikke leiligheten utlyst på forkjøpsrett ved "resalget" for et par år siden.
Redigert 01.01.2024 kl 22:36 Du må logge inn for å svare
Midas69
01.01.2024 kl 22:58 1641

Det er ikke så stor forskjell på borettslag og selveier. Om man skal bo i blokk er det derimot en del fordeler med en borettslagsleilighet.

1. Man sparer 2,5 % dokumentavgift ved kjøp, og når man selger slipper også neste kjøper 2,5 % dokumentavgift

2. I mange borettslag er det faktisk bedre bomiljø og man tar bedre vare på eiendommen enn i blokker med selveiere, nettopp fordi de fleste i et borettslag eier sin egen bolig, mens i blokker med selveiere er det flere leietakere som ikke har samme forhold og motivasjon når det gjelder å ta vare på boligen og eiendommen for øvrig.

3. Om man allikevel skal leie ut en borettslagsleilighet en periode, er det også fullt mulig etter på ha bodd i den minst ett år selv.

Jeg er ellers enig med "Krækknissen" i at Ulven og Økern er et interessant område, og at det ved inngangen til 2024 er et bra tidspunkt å investere i Oslo. Prisene har falt en del fra toppen, det bygges for få boliger og etter hvert vil lavere renter bidra til ny oppgang i prisene.
Redigert 01.01.2024 kl 22:59 Du må logge inn for å svare
Midas69
03.01.2024 kl 16:35 1286

For øvrig har jeg et vennepar som bor i dette hyggelige borettslaget på Ulven Park.

Det er mange fasiliteter i borettslaget, blant annet trimrom, smørerom for skientusiaster, hobbyrom, urte- og kjøkkenhager, store takterrasser for beboerne og gjester. Da jeg var på hyggelig middagsbesøk der sist sommer gikk vi på taket og plukket desserten, deilige norske jordbær.
Redigert 04.01.2024 kl 00:02 Du må logge inn for å svare
fjellape
03.01.2024 kl 18:56 1199

1: Dokumentavgift er et vesentlig poeng, spesielt dersom man skal ha leiligheta i kort tid. Selger man etter 2,5 år, blir avgifta på 1% pa, og det kan bli 45000kr/år eller 4000kr/mnd.

2: Jeg har en mistanke om at det er mer stabile og langsiktige eiere i sameier enn i borettslag. I borettslag kan det være andelseiere som selger seg ut, grunnet et utenlandsopphold etc, og er det ett og 2-roms leiligheter kan det være en tredjedel av boligene som selges i løpet av ett år, og i gjennomsnitt kan boligene selges hvert 3. år. Ved frammøte på generalforsamlinger, og ved engasjement i tillitsverv, så er det gull verdt å ha de langsiktige som bryr seg, og som kjenner forholda.
petterpan2
03.01.2024 kl 22:48 1071

Gjetter at din datter er ny i byen. Ville fokusert mer på område enn på hvor gammel leiligheten er.