RECSI 2024

hottentott1
RECSI 31.12.2023 kl 22:57 295883

Godt Nytt År!

I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?

Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.

Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."

Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.

Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.

Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
Redigert 08.08.2024 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
KommersK
09.02.2024 kl 21:41 8842

Feil?? 'Enn de er nå''. Ikke ''en''. Du skjønte tydeligvis ikke hva jeg mente med det: Kursen må stabilisere seg, og fremtiden må bli tryggere. Det er den slettes ikke nå. Da hadde kursen vært en helt annen. Og du kan ikke bare velge hva som hovedsaklig styrer/bestemmer kursen. Det er det nyheter som gjør, som vist med all ønskelig tydelighet denne uka. Jeg sidestiller TA-investering med religion. Begge deler er idioti. Få det inn i hodet først som sist.
Stabukk
09.02.2024 kl 20:17 8951

En kan gjerne etterlyse at «ting er mer på stell en de er nå», men det blir feil. Rec luker bort ulønnsom produksjon i Butte og trapper opp i ML. Pengene fra Yulin-salget sikrer nødvendig cash. Det som må mer på stell er å drive i pluss. Her får en stole på at det kommer eller la være og ikke være langsiktig i aksjen. Sannsynligvis ville spleis og notering i USA gi en reprising, men det vil vel ta tid. Men kanskje vil Hanwha gå for det for å unngå videre firvitring av sine verdier? Inntil videre ser det ut for at kursen styres av teknisk analyse, trading og shorting.

Men så kan «ting» fort endre seg og se lysere ut når ML er i full produksjon ut på høsten!
KommersK
09.02.2024 kl 18:21 8884

Må si det er en underlig aksje. Solgte tradeposten i går. Dog laaangt fra toppen. Men det ble god forretning på et par dager. Tør rett og slett ikke å sitte i den over tid. Jeg aner ikke om den skal opp eller ned, og det gjør visst ingen andre heller, bortsett fra Nsx, da...
Men man skal ha kullsviertro for å sitte tungt lastet her. Og det er det da tydeligvis mange som har. De som har gitt opp har selvsagt solgt seg ut/kraftig ned, og da er det den harde kjerne som sitter igjen. Hvor mange private er det nå som sitter med aksjer? Det tallet var en stund ubegripelig høyt, i hvert fall.
Jeg kommer av gammel vane til å følge kursen tett, og kanskje kan det bli inngang igjen hvis ting er mer på stell enn de er nå. Og ikke minst må trenden snu for kursen. Blir spennende å følge med. Det hjelper fint lite med lyse utsikter om kursen uansett bare daler. Spennende blir det. Men for min del blir det foreløpig mest shipping. Så får vi se.
Redigert 09.02.2024 kl 18:23 Du må logge inn for å svare
Badgirl
09.02.2024 kl 18:18 8882

Stabukk dette er ikke noe nytt fenomen dessverre :( REC-aksjen har oppført seg på denne måten siden Enger styrte skuta. BG
Stabukk
09.02.2024 kl 18:16 8850

Markedet liker ikke Rec! Hjelper lite å hausse og skryte av CEO Levens sin Q4-opptreden. Fasit siste uke er ned 8 prosent og ned 18 prosent fra nyttår. 2024 kan bli tungt kursmessig. Både trist og merkelig når selskapet ser ut for å ta alle rette grep for å gå med overskudd.
Null
09.02.2024 kl 16:40 9010

Nei, det kan du si
På samme måte som jeg har troen på selskapet og verdiene som kommer utover mot 2030.
Det som er litt påtagende er vel at det ikke er noen som har tid på å vente lengre på utvikling.
Man må ha avkasting i dag eller helst i går....

Så får vi se hvor langt ned det bærer før noen tar tank, jeg hadde likt at det kom melding om innside kjøp. eller så må vi vente til første levering....
Jeg tror levering kommer før kjøp må jeg vel si
dermed kan det bli en lang tur på 11 tallet
Eskimo2
09.02.2024 kl 16:17 7193

Nå var dette salgspris nå i dag som ledelsen sier,. Reflekterer bare galskapen . Ikke ment som noe annet .
Null
09.02.2024 kl 16:06 7200

Bygge kostnader er vel egentlig ikke så mye å bry seg om når noen ønsker å selge seg ut på dagens nivå.

Det er også vanskelig å få inn noen større eiere her så lenge man ikke kan komme seg ut på ok vis.
Det så vi sist onsdag, når kursen plutselig siger eller heller stuper ned.

det er vel ikke det lille gapet mellom 11,08 onsdag og start kursen 11,2 i går som skal lukkes.....
Her er det vel bare for oss lange som Stabukken sier låse boksen komme tilbake til høsten...

NULL
Redigert 09.02.2024 kl 16:10 Du må logge inn for å svare
Eskimo2
09.02.2024 kl 15:02 7202

Når selskapet sier at de lett kunne solgt alt av verdier og vi hadde sittet igjen med en langt høyere pris per aksje enn dagens kurs. Så kaster man bort pengene ut av vinduet ved å selge her nede . Nå håper jeg jo ikke det blir en løsning, men det viser litt av galskapen at den prises her nede.

Fra presentasjonen …..
Spørsmålet er, har du en ide om hva som er utsalgsprisen på Moses Lake og Butte i markedet for øyeblikket? > A: Beklager, jeg forsto det ikke helt. > > Spørsmål: Hva er salgsprisen for plantene i Moses Lake og Butte? > A: Du mener hvis vi skulle selge dem? > Q: Ja. > A: Vel, ja, det er -- jeg kunne bare si at hvis du skulle bygge noe fra et greenfield-perspektiv, fra et erstatningsperspektiv, at du snakket om 3 milliarder dollar for dem begge. Jeg mener, kombinert. >> Q: Rett. For øyeblikket er aksjonærverdien rundt 400 millioner dollar, 500 millioner dollar, og du sier at 3000 millioner dollar kan være salgskostnaden eller prisen. Er det riktig? > A: Ja, 3 milliarder dollar. > > Spørsmål: Er det lettere å selge det? > A: Ja. Det er et interessant spørsmål. > > Q: Fordi det ville øke aksjonærens verdi. > A: Ja.
Redigert 09.02.2024 kl 15:43 Du må logge inn for å svare
Null
09.02.2024 kl 14:50 7183

Ja vi håper jo at de som du anbefalte å selge over 9 kroner på torag gjorde det.

Utover dette så er det mye som stemmte med det vi lange også mener om utvilklingen funamentalt....
Selv CEO mener kursen ikke viser verdiene i selskapet, og som du så rett sier da bør han vise det med å kjøpe seg noen aksjer han også.

Baluba blir det vel ikke nå før vi får første leveranse, da skal nok endel inn.... Den neste triggeren er vel Q1 i starten av mai...
OM det blir mer hubba bubba i perioden det er vel avhengig av eventuelle nye kontrakter med naboene, men de kommer ikke så raskt vil jeg anta

Så det er vel ikke noe kinderegg vi sitter i (3-1). men heller to trinn en på første leveranse som uttalt Q1 sikkert sent mars, så Q1 resultat der vi også vil se hvor mye HW har betalt på forskudd ved første leveranse fra ML:_::

TIL deg også nemis .... god helg

Null
nemi's
09.02.2024 kl 14:15 7145

Forutsigbart fall. Igjen. Lavere topper og bunner. At dere ikke drar nytte av det, og lærer en gang for alle. En stund til det blir baluba igjen, og jeg melder meg på.

Alle katter er ute av sekken. CEO synes REC er lavt priset. Men kjøper ikke aksjer.

Langt opp til 42.5 i skrivende stund. Nesten så jeg får lyst til å ta le-så-jeg-griner emoji, jeg også. Men jeg skal la være.

Ønsker dere en så god helg som bare mulig.
Redigert 09.02.2024 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
AmatørK
09.02.2024 kl 14:13 7072

Mulig jeg overtolker og forskutterer noe, bare mener denne koblingen er så naturlig. Har det fra Q4 transcriptet, men også det inntrykket jeg fikk når jeg hørte på presentasjonen.

Discord har hele transcriptet ute.
MikkeMus
09.02.2024 kl 14:10 7024

Ja, du har muligens rett, så beklager. ... Jeg kan imidlertid ikke huske han brukte ord som at de jobber aktivt for å få dem som kunder, men fikk inntrykk av at de allerede har snakket en god del sammen. ... Det er også min vurdering at de ikke ville plassert seg tvers over veien om de ikke allerede hadde snakket sammen før de etablerte seg der.
Redigert 09.02.2024 kl 14:11 Du må logge inn for å svare
AmatørK
09.02.2024 kl 13:53 6990

CEO sa at de jobbet aktivt med og hadde fokus på å levere silangass til G14 og SilaN og i noen setninger før det, når han kommenterte og pekte på fabrikkene til G14 og SilaN i forhold til Rec sin fabrikk, så sa han at de er der for en grunn. Det er jo ikke urimelig å anta at det er pga silangassen Rec har tilgengelig rett over veien, som CEO også påpekte.

Man kan tolke det som man vil, men jeg syns det er helt rimelig og anta at her jobbes det ut løsninger.

Spørsmål under Q4 fra salen:

Q: Do you believe that you are going to supply them (SilaN & G14) this year? Or will it be next year?
A: Yeah, our ambition is to supply them when they come online, which they currently say is this year, so yes.

Sammen med at Rec sier det var de som terminerte MoU med Hanwha for silangass, fordi dem har bedre muligheter med å ta det direkte med kundene, sier det meg en del. Her tror jeg det kommer litt snart, men folk må gjerne tolke det som dem vil. Må gjerne komme med andre synspunkter på hva dette kan bety.

Nå leser jeg forøvrig at dette også påpekes som en av de neste triggerne av blant annet denne analytikeren: https://www.finansavisen.no/industri/2024/02/09/8094997/de-neste-rec-triggerne?internal_source=aksjeanalyse

Ikke at dette burde være noe revolusjonerende for oss som følger selskapet litt tett. Kan du påpeke hvor jeg prøver å vrenge på noe som helst Mikkemus?
Redigert 09.02.2024 kl 14:08 Du må logge inn for å svare
MikkeMus
09.02.2024 kl 13:41 6988

Du og denne "reprisingen" og kursmålet på 20 kroner!! ...Du gjentar deg selv i nesten hvert eneste innlegg - og dem begynner det nå bli mange av. Har du ingenting vesentlig å bidra med som er relatert til selskapet og driften?? ... Det har akkurat vært en kvartalspresentasjon - og hvis du har fulgt med på den så er det ingen grunn til å forvente grønne tall og "reprising" av aksjen før ML er i 100% produksjon. - I mellomtiden vil det bli betydelige kostnader knyttet til nedleggelse av polysiumproduksjonen ved Butte - og omorganisering av produksmiksen.
MikkeMus
09.02.2024 kl 13:33 7024

Prøv nå ikke å vrenge og vri på det som ble sagt, ja, han sa "they are there for a reason" - men ingenting mer.
Redigert 09.02.2024 kl 13:34 Du må logge inn for å svare
Sosekopp 1
09.02.2024 kl 13:27 7032

Høres ut som en god plan å se det an ett år eller to.
Skulle kursen gå til 18-20kr igjen blir det å vurdere salgsknappen.
Er fortsatt mye short og om det stemmer at bergenseren er på færde igjen er det ille
AmatørK
09.02.2024 kl 13:09 7063

CEO sa faktisk under presentasjonen i går at de jobber mot å levere til både SilaN og G14, i år. Siden behovet dems er i år som de har meldt. Så jeg tror markedet kan bli presentert en børsmelding rundt levering til disse i år :) Som CEO Levens i Rec ytret; They are there for a reason.
Redigert 09.02.2024 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
Stabukk
09.02.2024 kl 13:07 7022

Ja, de avtalene bør komme. Jo før jo heller, og i alle fall i år. Klok av skade blir en kanskje litt for pessimistisk i forhold til en reprising. Men Rec må også komme i pluss, ikke bare ha avtaler. Min tålmodighet varer i første runde til desember, og så kanskje 6-7 måneder i tillegg.
Sosekopp 1
09.02.2024 kl 12:50 7041

Meldinger om kontrakter med Sila og Group14 kan være en trigger. Noe må jo være på gang da de bygger sine fabrikker tett opp til RecSi sin fabrikk. Er jo nesten omringet av potensielle kunder:-)
Stabukk
09.02.2024 kl 12:07 7116

Ja, bra med ny prepayment i mars. Elles er det bare å smørre seg med tålmodighet og vente på at Rec får driften over i pluss. Da kan vi få et løft i kursen.
Sosekopp 1
09.02.2024 kl 11:23 7215

Hei
Ifølge kvartallspresentasjonen ser det ut for at neste « pree payment « er i siste del av Q1, i løpet av mars kanskje…
Stabukk
09.02.2024 kl 10:30 7316

Ser SB1Markets har redusert sitt kursmål fra 15 til 14 med bakgrunn i Q4. Vi kan vel håpe på meldinger om forhåndsbetaling, slik Null er inne på. For eget vedkommende blir Rec-beholdningen lagt under puten med håp om kurs mellom 14 og 15 i desember. Men som för med et stort önske om at det er for pessimistisk!
Null
09.02.2024 kl 10:11 7360

Nå ser det vel ut som om interessen er borte.
Omsettingen i dage er minimal... så blir sikkert som stabukken siner rolig rundt 12 frem til Q1 for å se om lovnadene til adm dir. stemmer.

Noe jeg lurer på etter gårsdagen er når kan vi forvente første levering og penger "up front" om denne milepælen vil bli sendt ut til markedet.... når den kommer i løpet av Q1 ;)

NULL
Nsxnsx
08.02.2024 kl 19:11 7770

Fikk ikke fulgt med når meldingen kom, men når jeg leste nemis innlegg om lykke til med å komme seg ut over 9,- så fikk jeg omdisponert en god del midler og kjøpte i intervallet 9.29,- til 10,5,- Disse ble solgt i dag i nærheten av topp....så tusen takk nemis. En katastrofe ble en opptur 😉👍
thief
08.02.2024 kl 18:10 7724

Han vet nok bedre enn noen hva kursen burde være, og det er ikke på dagens nivå. Men det skjønner vel alle.Eller kanskje ikke, vi så jo hvor mange hodeløse aksjonærer det finnes på ose i går😂
suspekt
08.02.2024 kl 16:55 7639

https://www.dn.no/bors/rec-silicon/kurt-levens/aksjemarkedet/rec-silicon-sjefen-aksjekursen-burde-vare-hoyere/2-1-1595780
Ja den burde vert tett på 20, men det kommer. Skremmende å se hvor lett på foten folk er. Nå var det vel mye stopploss som røk nedover, men dog, mange som hev seg på salgsknappen uten å forstå meldingen.
Stabukk
08.02.2024 kl 16:47 7601

Sluttkurs 11,90. Da er to heftige børsdager rundt Q4 unnagjort. Regner med kurs på ca 12 frem til vi får Q2 eller Q3. TA overtar for nyheter, og motstanden rett over 12 blir sannsynligvis for sterk før Rec leverer overskudd, som markedet synes å begynne å tro på.
Null
08.02.2024 kl 16:21 7612

lander vi over 12 i dag så må vel jeg si at jeg er ok førnøyd, og en ny sluttkurs over dagens i morgen da er vi på vei
tekinsk er den vel godt beskrevet her på FA i dag og da skjer det ikke noe før brudd på 12,5 ca
Eskimo2
08.02.2024 kl 13:25 7804

Godt eksempel på nybegynner feil på børs ved handling av aksjer. Tatt rett ut av lære boka.
Dette nicket er et godt eksempel på hva man ikke skal gjøre . Lese overskrifter ala Molnes og handle deretter er utrolig amatørmessig .

nemi's
I går kl 11:29
2082
Butte går så det griner - ref. Morgan Kane.

Sist gang handelen var på 9.00 var det trykt veldig mange færre REC-aksjer enn nå.

Prøv å komme dere ut over 9.00,-. Et tips.


Redigert 08.02.2024 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Eskimo2
08.02.2024 kl 13:18 7647

Ikke et fantastisk døgn da kursen er alt for lav når det gjelder fantastisk, men et fantastisk selskap som klarte og vise seg skikkelig frem. At du solgte på missvisende info på bånn Nemis det må du stå for selv. En liten trøst er det vel at mange nybegynnere har gjort før deg du er ikke alene.
Lønner seg og lese seg opp på hva du investerer i. Det er allmen kunnskap om du skal eie aksjer.
Redigert 08.02.2024 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
nemi's
08.02.2024 kl 10:30 7784

Solgte over 9, skrev jeg. Rett skal være rett. Du kan jo knapt lese en HO-melding. Gikk ut kl 10. Er jo langt over 9. Et fantastisk døgn!

Eskimo2
08.02.2024 kl 10:18 7740

Tror det kan komme en gedigen short inndekning snart da de rett og slett ikke har noen grunner til nå og sitte short. Risikoen er skyhøy for disse.
Eskimo2
08.02.2024 kl 10:16 7729

Var vel bare Nemis som solgte i gåe på 9kr som han anbefalte også får man håpe Atle også solgte i går. Felles for begge er vel at de knapt kan lese en børsmelding .
thief
08.02.2024 kl 10:13 7671

Kult for de som ikke skjønte meldingen i går,og gav bort aksjene sine🙂Ikke noe sjokk at REC stiger i dag.2024 blir knall.Med grønne tall,ML oppe og gå,og nye avtaler med batteriselskapene kommer snart💰💰Var bunnsolid av CEO i dag!
Småplukker
08.02.2024 kl 09:50 7526

Hehehe, nå tenker jeg Polion og andre får vann på mølla.
Tør ikke si noe som helst om når kursen våkner, men meget positiv presentasjon, uten tvil!
MorganKane
08.02.2024 kl 09:31 7622

Enig i at timingen i meldingen kunne vært bedre. De burde også stoppet aksjen noen minutter når de la den ut. Da hadde vi ikke fått manipuleringen (og ja, det var manipulering, ikke panikk, som utløste fallet).

Uansett, presentasjonen var bra. Butte er faktisk fortsatt i pluss til tross for "sjokket" i går. Det er sterkt. Det sier noe om potensialet når de får lagt bort energisluket i Butte og fokusert på selve gullet, dvs. silangassene.

ML er også helt rått. De har kommet lenger enn planlagt slik jeg forstår det. 1/3 av reaktorene er startet opp. Reaktorene startes og testes og optimeres og startes igjen. At ikke analytikere tar dette inn i sine beregninger er ren skandale. Selvfølgelig vil oppstartkostnader bli dyrere nå i starten av oppstartsfasen hvis det skjer raskere enn planlagt.

Mitt råd: sitt i ro. 42,5 er definitivt innenfor rekkevidde, 12-18 måneder frem i tid.
Redigert 08.02.2024 kl 09:33 Du må logge inn for å svare
Føre var
08.02.2024 kl 09:22 7487

Å kjøpe på 9 i går ble en gavepakke på grunn av massivt f...skap, ikke så mye å være stolt over det kanskje.

Noen sa kjøp, andre sa selg på hvilket grunnlag.
Redigert 08.02.2024 kl 09:24 Du må logge inn for å svare