RECSI 2024

hottentott1
RECSI 31.12.2023 kl 22:57 312937

Godt Nytt År!

I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?

Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.

Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."

Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.

Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.

Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
Redigert 08.08.2024 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
MorganKane
18.02.2024 kl 10:07 6370

Da må du følge med bedre. Jeg har presentert dette tidligere. Det er en veldig enkel analyse som i stor grad er det samme som Pareto har endt opp med. Utenom at jeg har litt lavere kostpris.

Dette er jo ikke noe hokus pokus. Med 16 000 tonn poly og nesten 10 000 tonn silan (etter nedleggelsen av Butte sin poly) så ligger usikkerheten på oversiden (men silangassene vil nok ikke bli fullt utnyttet før i 2026). Med utgangspunkt i prodkost på 9,6 dollar/kg i 2018 (ved ca 60% produksjon), Legg til Biden støtte og bonus for amerikanskprodusert lav karbon poly så kan du jo regne på det selv. Når det gjelder silan så ha i bakhodet at det koster ca en milliard dollar for å lage en fabrikk som prod 10 000 tonn/år. Det sier noe om hva konkurrerende silan vil koste.

Hva tror du?
Redigert 18.02.2024 kl 10:08 Du må logge inn for å svare
omac
18.02.2024 kl 10:08 6369

REC silicon sin ledelse har aldri uttalt noe kursmål på aksjen, deres jobb er å bygge lønnsom industri og de har guidet ebitda når ML er oppe å kjøre på mellom 100-300MUSD, eller 1-3 milliarder. Med en P/E på f.eks 7 blir det en verdsetting på 7-21 milliarder. Så kan en legge til grunn NAV som har replacemet kost på ca 3000MUSD på ML og Butte og hvordan det skal prises inn.

Butte legger ned poly og skal selge silan isteden, en gass som mest sannsynlig kommer til å bli veldig etterspurt av batterianode selskapene og semiconductor som akkurat nå ferdigstiller fabrikker i USA. En kan selv se på Q4 presentasjonen til REC hvor de har bilder av fabrikkene som reises på nabotomtene eller følge G14/Sila på Linkedin og se der. Noen må og bygge kapasitet til disse fabrikkene, for G14 og Sila trenger mer gass enn den totale produksjonen i ML i dag inkludert det som gjøres om til polysilicon. Så kan en velge å tro at batterianode selskapene skal bli Silangass selskap i USA samtidig, det kan skje men det tar 2-3 år å bygge nye fabrikker og de har nok mer en nok med å bygge anodefabrikkene for tiden.

REC terminerte selv MOU avtalen med Hanwha på silangass fra ML, det gjør de ikke om de ikke vet at noe kommer til å erstatte den avtalen.

Så REC sin fremtid er strålende så får en bare vente på at markedet skal prise det inn, når det skjer aner ikke jeg og hvor høyt eller lavt den skal de neste årene aner jeg heller ikke. Men en må alltid skille aksjen og selskapet når en investerer, REC kan fort ta 4-5 gangen herfra de neste årene med litt medvind

Så skill mellom aksjen REC og selskapet, markedet er emosjonelt og akkurat nå tilbyr det en sinnsykt god pris på å kjøpe REC så kan en satse på at det emosjonelle markedet vil kjøpe tilbake for en sinnsykt god pris nedi veien ett sted.

Aldri la markedet veilede deg, bruk det til din fordel.
polion
18.02.2024 kl 11:49 6257

MorganKane - gamle hedersmann, siden du var såpass konkret i henvendelsen, så:

Får vel først gi deg honnør som mener jeg har hatt noe mer rett enn deg hva gjelder kursutviklingen i REC. Nå tar jeg ikke dette veldig til meg da jeg har vært forsiktig med å spå kurser, jeg har kanskje bare nevnt hva vi eventuelt kan frykte. Derimot har jeg over tid strødd sand på alt for mye unyansert eufori som har vært uten belegg, og titt og ofte hevdet at REC langt fra har vært det bombesikre kortet som altfor mange vil ha det til, samt referert til at markedet/kursen ikke er noen uvesentlig indikator på den totale oppsummeringen/oppfattelsen av REC. «Markedet», da snakker jeg om de store, tunge, pengesterke, ressurssterke investorene som altfor mange her på forumet undervurderer som uvitende ignoranter (i motsetning til forumekspertisen som vet at…….). Det er dog en god stund siden, men i sin tid hevdet jeg at REC lå i min såkalte lotto-portefølje, nevnte kunne gå i alle retninger, men dog allikevel ikke uten godt potensiale. Med et sådan utsagn terget jeg selvsagt på meg hele forumet, men sånt har jeg levd med lenge.

Butte: Da melding fra klar himmel kom om å avslutte det ulønnsomme polysilisiumsegmentet på Butte (et Butte-hovedprodukt over tid), stod plutselig jubelen i taket for noen her på forumet – kjempepositivt. Sånt unyansert vås gir meg rett og slett makk i trefoten, noen ser det maks positive i alt som meldes. Produksjonen blir nå bare silisiumgassbaserte varer. Men for at dette skal bli lønnsomt, må det nødvendigvis bli stort produksjonsvolum, OG IKKE MINST KUNDER SOM VIRKELIG KAN TA UNNA KVANTA SOM FORSLÅR. Står storkundene allerede i kø? NEI, i tillegg skal REC visstnok utforske nye investerings- og produktmuligheter der. Altså, plutselig en del usikkerhet hva gjelder tidsperspektiv/volum/kunder/pris/osv. At REC har forventninger til både det ene og det andre, ja det skulle da for svarte pokker jaggumeg bare mangle. Så hva angår Butte, ser jeg ikke på noen måte for meg at her vil bli noen «degos bonanza kalypso» i det korte bildet.

Videre vil jeg tro at vi kanskje må se minimum juli-2025 (mulig okt.-2025) før REC kan legge frem et resultat som kan være noenlunde tilfredsstillende for oss aksjonærer. Dette er rimelig lang horisont i aksjemarkedet. Mye kan skje på denne tiden, kanskje har eks.vis polion funnet en fungerende løsning på hvordan nytte kaldfusjon i en energikilde, kven kveit det jobbes i alle fall seriøst med saken. Og da blir batteri med silan fort et lite poppis produkt. Dog hadde selvsagt intet vært mer hyggelig enn om REC klarer å overgå absolutt alle forventninger. Produksjonsøkning/forsering langt utover våre forhåpninger på både ML og Butte, flere Butte-storkunder på silisiumgassbaserte varer, i tillegg til Hanwha på ML -kanskje enda en stor avtaker av polysilisium + tiltagende og stor silangassproduksjon for batterisegmentet allerede tidlig i 2025, osv.

Du har regnet deg nokså nøyaktig frem til både EBITDA og kurs. Selvsagt i din fulle rett til det, og for øvrig lykke til med optimismen. Har nevnt det før, men her er det dessverre vel mange ukjente faktorer i ligningen til at jeg kan fastslå noe likedan. Tidshorisont er alltid en vesentlig faktor, marked, produksjonskost, detaljene i Hanwha-avtalen kjenner jeg ikke - prisgulv/pristak/vekting av Kina-priser og mye mer. Med et prisgulv, så er det naturlig at dette også vil influere på pristak, og da ikke minst på REC’s pris-/inntektspotensiale. Forretningsmessige Hanwha deler definitivt ikke ut leverandør-almisser. Videre vektlegger jeg i liten/mindre grad det selskapet selv eventuelt måtte kommunisere av mer eller mindre grandiose målsettinger eller forhåpninger. Beklageligvis pleier det ofte være litt for stor divergens mellom målsetting og virkelighet. Og så får vi endelig håpe at reaktorene kommer til å fungere hensiktsmessig. Skal vel ikke mer til enn at en ansatt tenner seg en røyk og plutselig så går hele forbanna helvede til himmels (vil jeg antageligvis tro).

Som nevnt, litt for mange usikkerhetsfaktorer. Å legge frem en formel med åtte ukjente, blir i overkant utfordrende for de fleste forum-ister å forstå. Kan allikevel røpe noe fra mitt foreløpige excel-ark:
EBITDA Q1-2025: 31,671 MUSD/år - EBITDA Q2-2025: 79,362 MUSD/år


Redigert 18.02.2024 kl 12:03 Du må logge inn for å svare
MorganKane
19.02.2024 kl 01:26 5772

Ok,

Da veit vi hvor vi er uenige. Som nevnt, med de polyprisene som er i dag er kanskje 200 mill usd/år for optimistisk. Men jeg kan garantere at du er for pessimistisk. Uansett, jeg mener du tar feil når det gjelder Butte. De sa i børsmeldingen at "After the transition has been fully executed, we expect an accretive Impact to our earnings." Slik jeg leser dettw så betyr det at man trenger ingen nye kunder etc. Gitt alt annet likt så vil det å legge ned polydivisjonen være positivt for ebidta. Husk at de allerede selger 700-900 tonn med ulike silangasser per kvartal og dette skaper 10-15 mill usd i ebidta per kvartal. Polysildiv har hatt 5-10 mill i minus på det verste. Selvfølgelig hadde det vært bedre hvis polysildiv gikk medoverskudd. Men det gjør den ikke. Den har ikke gjort det de siste 2-3 årene (siden elprisene skjøt i været i Montana samtidig som Semiconductor industrien gikk i bakken). Å legge ned poly, selv uten noen endring i salg av silangasser, vil altså øke overskuddet ved Butte. Det er i hvertfall det de selv sier. Og det er det ingen grunn til å tvile på. De sparer masse både på energi, ansatte og råvarer.

Generelt sett er jeg også helt uenig med deg at Recsi kommer med "grandiose" utspill eller bare presenterer våte drømmer. Tvert om mener jeg at estimatene dems sannsynligvis er for konservative. Dette begrunner jeg mer at jeg tror de klarer lavere kostpris enn de selv har lagt til grunn og at Butte vil levere bedre fremover enn hva vi har sett de 2-3 siste årene (tror i 100-300 mill usd estimatet står Butte kun for 20-30 mill usd). Men de har brent seg for mye på å være grandiose tidligere. Og Levens er en fyr som liker å levere. Jeg mener at man ikke ser ett snev av arroganse eller lurerier når men hører på eller spør Levens om relevante ting rundt ulike relevante ting. Men tiden vil vise. Kanskje alt i mai.
Redigert 19.02.2024 kl 01:28 Du må logge inn for å svare
Kvike11
19.02.2024 kl 02:05 5749

Ingen tvivl.
Kursen er manipuleret ned.
Tag værdier på fabrik, er 3 x dagens kurs.
Værdi kontrakt er milliarder.
Så kan alle dem der spiller kloge åge, lave nok så mange hovedet skulder analyser mm, kursen burde være over 50.
Nye store aftaler er på vej, tager tid da det gælder stor produktion.
Hvem er ved at bygge klods op af recsi.
Det er 2 nye kunder.
Strongbuy sørgeligt at se det norske marked er total uden kontrol, selv politikker svindler of snyder med bl.a insigt viden.
Hvor dumme tror politikker vi er, måske ligeså dumme som dem selv.
Recsi burde være dygtigere og bedre til at informerer marked, IR AFDELING er under alt kritik.
Strong buy
Null
19.02.2024 kl 09:49 5429

ser ikke ut til å gå bedre i dag desverre
Tirade
19.02.2024 kl 09:58 5373

ARC kutter kursmålet med 10 kr!!
Fra (27) til 17kr
Allroad18
19.02.2024 kl 11:21 5247

Jeg har tilgode å se at et kursmål til noen av meglerhusene slår til. Det er like enkelt for meg å si at kursen skal opp fra 10,80 til 17,- om du skjønner. Jeg tar iallefall kursmålene med knusende ro, for ingen vet hvor haren hopper..
KommersK
19.02.2024 kl 11:25 5227

Legger bare ved en beskrivelse av discord-menigheten fra SemperFi fra Nordnet: ''Les og lær om forbudet mot kjøp og salg av aksjer samme dag som er (lovlig ?) aksjemanipulasjon, om alle straffbare handlinger ved kursnedgang, om dobling av kursen ved US-notering men hvor kursen da først må opp i flere 10talls kroner, om nordnets aksjemanipulasjon gjennom mange år da de ikke meldte om høyere polysilpriser i vesten, om bergenseren som selger sine aksjer til dumpingpris og blir styrtrik gjennom tapssalget, om kurs som tvinger seg opp mot Hanwhakjøpet på 20 kroner, om Butte og ML er det samme, etc. etc. etc. Disse oppdateringer kommer nesten hver måned fra Bondefanget og flere andre lærde - så hva mer enn dette trenger du for å bli rik på rec.''

Dette er å treffe spikeren på hodet, spesielt etter at neket S har kastet ut alle som ikke er ultraoptimister. Jeg har fremdeles anledning til å lese der inne, og må nøye meg med det. Ellers blir nok også jeg kastet ut av nevnte bornerte fusentast.
Nsxnsx
19.02.2024 kl 11:47 5144

Nå er papirtapet til største eier ca 1.300.000.000,- sikkert veldig fornøyde de sjefene der :) :) :)
Stabukk
19.02.2024 kl 11:52 5163

Med et slikt kutt fra ARC er snittet for de tre redusert fra vel 21 til 18,67. (14, 17 og 25). Da kanskje Pareto for optimistisk?
Nsxnsx
19.02.2024 kl 12:06 5147

Ja selv den siste optimist....synes det begynner å bli langt opp til 25,-.........

Var vel en analytikker som sa kjøp med begge hender når vi var på 17 ish....han tok like feil som oss....selv om han er "proff"

Recsi aksjen er for meg den aksjen med den mest ulogiske retningen noen sinne på OB.....bare å gratulere dem som så dette. For oss andre handler det vel om tålmodighet nå....kan ikke fortså annet enn at denne MÅ komme....men det har jeg trodd før :)
Redigert 19.02.2024 kl 12:07 Du må logge inn for å svare
polion
19.02.2024 kl 12:17 5114

Som det heter; «Det kan hende at pessimisten har rett, men optimisten har det i mellomtiden så mye bedre». Unner deg følgelig lykkelige dager i REC, og selvsagt håper jeg at mine noe mer pessimistiske anslag slår fullstendig feil.

Og hvem av oss hadde for 1-2 år siden sett for oss at aksjen skulle være nede på 10-tallet i febr.-2024? Tror selv ikke den største pessimist hadde sett dette scenarioet komme, og videre at REC skulle vise seg å bli «aksjen fra svarte helvede».
polion
19.02.2024 kl 12:18 5120

KommersK: Hvis discord opererer som du beskriver, hadde nok deltakerne der lært mer om REC hvis de i stedet hadde lest magasinene «Knoll og Tott» eller «Stomperud» (vil jeg tro). Er dog stygt redd for at jeg ikke hadde fått innpass der, polion bidrar nok med altfor lite Halleluja (men mulig andre bidrar nok).
Kvike11
19.02.2024 kl 12:25 5092

Der er intet logisk i dagens kurs.
Bliver manipuleret.
Måske der er en overtagelse på vej, ellers kan vi vel ligeså godt gå i kurs nkr 0,10 og nye anslyser.
Når det sker køber jeg det hele. Og sælger nyåbnet fabrik til kostpris kurs 45-50 ,tager de 1,5 milliarder der er kommet for salg af kina fabrik.
Resten kan vel sælges for kurs + 25.
Først sparker jeg IR CHEF UD, han gør intet for at stoppe blodbadet.
Hsn gider ikke engang rette web avisers manipulering af sandheden og fakta.
Skal shorter snart dækkes ind.
Hvor er finanstilsynet henne, de har måske travlt med banankager.
Hvorfor er der ikke kommet besked om første leverance og opjustering af regndksb med 1,5 milliarder.
KommersK
19.02.2024 kl 12:40 5043

Jeg kan ikke tenke meg at de går og bekymrer seg over det. Det går neppe særlig ut over dem personlig. Norske aksjesparere derimot... Dessuten: Hanwha sine aksjer står i omtrent det samme nå som de gjorde da Røkke solgte til dem i mars '22, 30.300 koreanske won.
Mariusono
19.02.2024 kl 12:54 5022

Ganske tydelig at du enten ikke leser eller forstår innleggene på discord.
Null
19.02.2024 kl 12:56 5043

vi ligger vel nå å vaker litt over 10.8 som var den store emsjonen i 2020
det er ikke mange som hadde trodd det men sliker det nå i dag

er det bunnen vi ser nå? og så er målene 14 og 17 oppover høsten
KommersK
19.02.2024 kl 13:16 4983

Ganske tydelig at du er en del av menigheten. Den som ikke tåler pessimisme. Eller greier å se sannheten i øynene: Kursen er for øyeblikket 10,88, og kursutviklingen ser alt annet enn lys ut. Resten blir altså tro, håp og spekulasjoner. Jeg skjønner at du/de håper og tror på (mye) bedre tider, og at kalkulatorene til folk viser at kursen er ''feil''. Men potensielle kjøpere sitter også med kakulatorene sine, og vet litt av hvert om segmentet og REC sine fremtidsutsikter. Og de verdsetter altså summen av dette til under 11 norske kroner akkurat nå. Prøv å få det inn i hodet.
Og igjen: Jeg sier ikke at kursen skal lengre ned, jeg bare fastslår sannheten.

Jeg sa, for ikke så lenge siden, at jeg synes det var svært dristig (og trolig dumt) å sette nye shorter lavt på 14-tallet. Der tok jeg jeg altså kraftig feil. De har tjent MYE penger på den manøvren. Og jeg hadde vært mye nærmere kjøpsknappen enn shorte-knappen nå, om jeg var aktuell for å handle noe i REC-aksjen. Så jeg er ikke pessimist på REC sine vegne. Det er fortsatt en mulig investering for meg. Det er nettopp derfor jeg følger med.
Men uansett hva de mener og tror der inne, så er altså kursen stadig synkende. Nå: 10,865.
Dette håper jeg at du er i stand til å ta innover deg.
Og til slutt: Synes du det er riktig av Sa2ri å kaste ut alle som ikke er enige med ham? For det er det han gjør. Det har jo mange flere enn meg påpekt.
Redigert 07.06.2024 kl 12:59 Du må logge inn for å svare
Carrera
19.02.2024 kl 14:55 4857

Det er nok flere som har forelsket seg i denne aksjen,både her og der - mest der faktisk.
Kjærlighet gjør blind er et ordspråk som beskriver at den som elsker ikke ser sin "elskedes" feil og mangler.
Stabukk
19.02.2024 kl 14:57 4909

Er du i minus nå, Null?
( Du har kanskje opplyst kostpris tidligere, men det har i så fall gått meg hus forbi).
SPXL
19.02.2024 kl 15:17 4839

Håpløst dette selskapet, kursen havarerer jo. Røkke var klok som solgte og Molnes hadde rett og hausera på HO feil. Er vel bare å selge før den er under 10kr
Null
19.02.2024 kl 15:36 4848

Kost pris var nok lavere Stabukk, men nå er det mye færre aksjer på boken...
Hadde en strategi om nedsalg som er fulgt, så faller stadig ut med endel.

Nå venter jeg litt med nye inganger og ligger på været noen uker tror jeg.

Litt for mye med 50 øre minus pr dag i ukesvis....dette skriver jeg når REC omsettes for 10.79 etter en ny bunn på 10,675

Trist utvikling kursmessig,,,,, men slik er det ikke noe å gjøre med
Mariusono
19.02.2024 kl 16:40 4700

er enig i det meste du sier.
pessimisme tåler jeg. men er utrolig mange som spytter ut grunnløs nonsense på ulike forumer.
det at Sa2ri kaster ut alle som ikke er enige, er bare tull. folk blir kastet ut fordi de ikke klarer å følge serverens regler. det har tidligere vært mange som har diskurtert uten å ha klart å begrunne sine synspunkter/ dokumentere. innlegg må kunne underbygges ellerså er det ikke nyttig informasjon for noen.
fersk1
19.02.2024 kl 17:25 4613

Ja når mafian får lov til å herje,så blir det sånn,dessverre.
Null
19.02.2024 kl 17:46 4542

Fersken
Jeg tror nok ikke på konspirasjonsteorier jeg
Selskapet må levere og det gjør de ikke,,,,, eller jo, men ikke sølik at de som har større muskler enn nerver tar tak i selskapet...
Selv har jeg lagt inn kjøp igjen, men på 14 kr foreløbig. Når vi neste gang er på 14 har det snudd og solen er igjen på tur opp.
Når det kommer vet jeg ikke, men føste er inn mot sårste leveranser, med gode penger til selskapet. SÅ neste trigger er vel 8 mai..... og sliker det

Null
19.02.2024 kl 17:47 4587

Fersken
Jeg tror nok ikke på konspirasjonsteorier jeg
Selskapet må levere og det gjør de ikke,,,,, eller jo, men ikke sølik at de som har større muskler enn nerver tar tak i selskapet...
Selv har jeg lagt inn kjøp igjen, men på 14 kr foreløbig. Når vi neste gang er på 14 har det snudd og solen er igjen på tur opp.
Når det kommer vet jeg ikke, men føste er inn mot sårste leveranser, med gode penger til selskapet. SÅ neste trigger er vel 8 mai..... og sliker det

fersk1
19.02.2024 kl 18:09 4532

Men leverte de da de lå mellom 20-25 i kurs da?
Og så mye positive ting etterpå så er vi her. jisses asså.
Stabukk
19.02.2024 kl 18:56 4432

Hører nok til de pessimistiske med tanke på vesentlig reprising dette året! Tror ikke vi kommer over i positiv drift før tidligst i Q4, og bare det ser ut til å kunne gi en reprising fra dagens kurs. Å «ta steg for steg og gjøre de rette grepene» har som vi må innse ikke løftet kursen. Rec har tvert imot gått unnabakke, i takt med at inflasjon og renteøkning har rammet alle grønne/fornybaraksjer. Nel er en av disse, men fremdeles med mcap på 8 mrd. Og det med ca samme omsetning og underskudd som Rec. Snur Rec til pluss i Q4 eller våren 2025, skal en ikke se bort fra 8 mrd i mcap for de tålmodige, kanskje i løpet av 2026. Men da snakker vi om en oppside på ca 80%. Vi må i alle fall slutte å se bakover og mimre om hva Røkke og Aker fikk Hanwha til å betale. Det beste for å løfte kursen kan være et årlig utbytte på 1-2 kr aksjen fra 2026. Det kan vel Rec levere dersom selskapet leverer det overskuddet CEO Levens forespeiler?
Null
19.02.2024 kl 18:58 4470

nei og det er det som er problemet
Ledelsen har ikke levert, annet en prat.
Desverre trenger man nå håndfaste ting som penger inn og kontrakter som gir overskudd, frem til det kommer så er det mange som ikke tar i aksjen.
Det vi ser nå er at flere og flere tar andre papir i steden for REC
De tar tapene og kommer seg inn i feks NAS bilfrakt, til og med ankehåntering er bedre enn ny energi
Stabukk
19.02.2024 kl 21:26 4243

Helt rett, Null. Les FA:
«Shippingaksje skjøt opp etter
knallkvartal og milliardutbytte»

Det er dette Rec enten må levere eller få markedet til å tro er mulig i større grad enn i dag!
Celsius
19.02.2024 kl 23:11 4126

"Ledelsen leverer ikke annet enn prat...." - sier altså 0 og Stabeis i unisont tospann.

Her må dere to snarest forene dere i samstemthet med Kvikkas.

Det er kanskje berikende for alle seriøse aksjonærer å stadig lene seg mot uavlatelige visdomsord fra dere som Treenighet.

Eller er det mulig å få en stakkars pause fra tidstyver som skremmer vekk absolutt alle med vett i behold fra å investere i REC.
Null
20.02.2024 kl 00:11 4049

Hva mener du med dettte innlegget celsius
Hvem er tidstyvene
Hvem er de seriøse aksjonærene?
Hva er definisjonen på å være seriøs ?

Mye spørsmål kanskje kommer svarene fra deg
Redigert 20.02.2024 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
polion
20.02.2024 kl 00:16 4109

"Kvikkas"? Mener du Kvike11, han som alltid gnåler om manipulering? Og hva gjelder de nevnte "seriøse aksjonærer" (kanskje meg selv inkludert), så bommet de vel egentlig nokså grovt da de en gang i tiden valgte seg "aksjen fra helvede", REC.
Badgirl
20.02.2024 kl 09:23 3752

Ledelsen skal ikke pleie kursen det kan man akseptere sånn må det være. Det er arbeidet ledelsen gjør som skal speiles i aksjekursen. Mitt spørsmål er likevel, hva gjør REC ledelsen for aksjonærene? BG Ps Er inne nå så er ikke negativ for å få billige aksjer 🥳
Stabukk
20.02.2024 kl 09:50 3713

Lykke til, Badgirl! Tar det som et positivt at du har gått inn i Rec nå, på det mange mener er billig kurs. Spørsmålet om hva ledelsen i Rec gjør for aksjonærene, må nesten hver og en svare på. Er selv enig med Arctic sin siste analyse i at «markedet undervurderer graden av 'de-risking' som har funnet sted». De mener altså at kursen er for lav ut fra grepene med nye og bedre lån, salg av Yulin, restart av ML og kutt i ulønnsom produksjon ved Butte. Svakheten ved analysen er Artic sin begrunnelse for plutselig å kutte kursmålet fra 27 til 17. Det er grunngitt med «den negative utviklingen i polysilisiummarkedet siden vår forrige oppdatering». Mener selv prisen på polysilisium i USA har vært ganske stabil, og det er den som gjelder når Rec nå starter å levere til Hanwha. Og henter inn IRA-støtte per kilo.

Egentlig begrunnelse for redusert kursmål er vel at Artic innser at de ikke er i takt med markedet. Så vi bør vel kunne vurdere kursmål på 14 fra SB1Markets og på 17 fra Arctic som mest realistiske? Så kan vi drømme om Pareto sitt kursmål på 25 en gang i 2026!
Redigert 20.02.2024 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Sosekopp 1
20.02.2024 kl 11:38 3534

Hvor langt ned vil skal før det snur er ikke godt å si men vil tro mange sitter med tap her nå, mulig det er stop loss / trading som drar den sørover. Kursmålene er litt som å slikke på fingeren og kjenne hvilken vei vinden blåser.
Er kort tid siden den dippet ned til 8,5kr og fortsetter det i denne farten er vi der igjen fort.
Ligner mer og mer på AKH og NEL, «grønne» aksjer er på en måte ute i kulden.
Hadde ikke trodd jeg skulle si dette men jaggu godt en får noen kroner igjen på skatten:-).
Neste forventede melding fra selskapet er ifølge Q4 presentasjonen om en måneds tid, FBR leveranse og pre betaling
SPXL
20.02.2024 kl 11:55 3496

Fortsetter ned for atter en gang, snart halvert seg siden Røkke solgte. Herlig selskap
Badgirl
20.02.2024 kl 12:32 3533

Kursmål er bare tull og tøys eller kvakksalveri om du vil ;) Anbefaler alle å se denne hvor Arne Fredly har ganske klar tale om kursmål og analytikere. Hadde jeg fulgt dem hadde jeg vært blakk for lenge siden sier han😉 Noe å tenke på når man henger seg opp i kursmål fra de som kun meler sin egen kake:

https://m.youtube.com/watch?v=1qAO0WK0PKk
Redigert 20.02.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare