RECSI 2024

hottentott1
RECSI 31.12.2023 kl 22:57 378661

Godt Nytt År!

I fjor startet kursen på 14 og sluttet på 14, og det er greit nok tatt i betraktning at solsektoren globalt gikk i minus og ML ikke er inntektsbringende enda. Da kan man ikke forvente at aksjekursen stiger heller. Men mye positivt skjedde med REC i 2023. Yulin er solgt. Fokuset og innsatsen er rettet 100% mot anleggene i USA. ML er restartet. I løpet av 2024 skal produksjonskapasiteten forhåpentligvis opp på 100% utnyttelse. Og kanskje REC vil begynne å tjene penger?

Oppdatering 8. februar
Q4-23 er lagt fram. Yulin er solgt og pengene på konto. Butte dreier produksjonen bort fra ulønnsom polysilicon til mer lønnsomme produkter. Dette ble annonsert i en særdeles klønete børsmelding dagen i forveien og aksjekursen falt som en stein. Framdriften i ML går etter planen. Ingen nyheter av betydning ellers. Kurt Levens lover 100 - 300 MUSD i EBITDA i 2026. Kursen er 12 kr.

Oppdatering 21. mars
Årsrapporten 2023 er sluppet. Kort oppsummert av ChatGPT: "I 2023 opplevde REC Silicon betydelige fremskritt, inkludert nedbetalingen av gjeld og sikring av finansiering for anlegg og kapitalprosjekter. Gjennom langsiktige avtaler og vellykket omstart av anleggene, posisjonerer selskapet seg for suksess. Til tross for utfordringer som nedgangen i halvlederindustrien og økte produksjonskostnader, ser REC Silicon lyst på fremtiden med fokus på vekst og muligheter i kommende år. I motsetning til hottentotter er ChatGPT nøytral og objektiv i sin tilnærming, noe som betyr at den ikke blir påvirket av subjektive meninger eller følelser i prosessen med å skrive sammendraget."

Oppdatering 16. mai
Q1-24 er lagt fram. Tallene har liten interesse. Det viktigste er restart av ML og framtidig silisiumpris i USA. Framdriften i ML går etter planen, med unntak av litt innkjøringsproblemer med pakkingen og at restarten blir 10% dyrere enn tidligere kommunisert. En positiv nyhet er at det er forlenget en silanavtale til en verdi av 85 mill USD over fem år. Hvem kjøperen er framgår ikke. Ingen nyheter av betydning ellers. RECSi kunne vært mye bedre til å informere om salg. Man bør følge med på silisiumprisen, som nå er 5$ i Kina og 21$ i RoW. Hvis dekoblingen fra Kina bortfaller vil REC Silicon trolig være ulønnsom når 5-årsavtalen med Hanwha utløper. Kursen er 10 kr.

Oppdatering 21. juni
Gårdsdagens børsmelding er alvorlig. RECSI har problemer med kvaliteten på salgsproduktet. De har ikke funnet en løsning på problemet. Dvs at de ikke vil få den planlagte forhåndsbetalingen av Hanwha med det første, og kan komme i en likviditetsskvis. Kursen er 7 kr, før børsåpning.

Oppdatering 8. august
Q2-24 er lagt fram. Den var i tradisjonen tro uten store nyheter. Tallene har liten interesse. Det viktigste er at leveransene starter i september, og at ML vil ha full kapasitet innen utgangen av 2024. Presentasjonen gir interessant informasjon om ytterligere kapasitetsøkning i årene framover. Kursen er 8 kr.
Redigert 08.08.2024 kl 15:54 Du må logge inn for å svare
polion
20.02.2024 kl 16:37 4685

Ja, REC nærmer seg det komiske, og vi har i dag sett 9-tallet. Jeg har tidligere nokså detaljert forklart hvorfor jeg så på Butte-meldingen som noe negativ. Dette selv om noen mente at nevnte var en kjempenyhet for REC. Ser ikke bort fra at markedet her er nokså i retning av polion, dessverre.

Badgirl: Kondolerer, men med kursmålet til MarganKane så kommer du allikevel til å gjøre det rimelig skarpt i REC. Personlig lå jeg inne med litt kjøp på 9,7-tallet, men for så vidt nokså likegyldig mhht. at jeg ikke fikk tilslag.

PS. Nei, "REC skuffer ikke", trenden kunne ikke vært mer sikker og stabil. Nå mangler det bare at Røkke kjøper seg inn igjen, og da til "under halv pris". Kanskje også Jens Ulldott Moe vil gjenoppstå i REC?
KommersK
20.02.2024 kl 15:59 4854

Spikeren på hodet om en sann noldus. Null selvinnsikt og null substans i bidrag. Blokkeres selvsagt med øyeblikkelig virkning.

Dette skrives idet kursen stygt nærmer seg 9-tallet. Dagens bunn er faktisk helt nede på tragiske kr 10,01. Ubegripelig, men sant. Prisen frister, men jeg kjøper ikke aksjer som bare synker og synker. Må se tegn til kursbedring først. Er nok mange som tenker sånn. Og da blir det en vond sirkel for kursen...
Redigert 20.02.2024 kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Badgirl
20.02.2024 kl 15:58 4849

Vært borte fra aksjen i lang tid men kjøpte i dag. Vrooooom rett ned og 20 papp fattigere i løpet av timer. REC skuffer ikke 😂🥳
polion
20.02.2024 kl 15:39 4898

Slettet bruker skrev Det blir det. Gjesp
Dine innlegg består som regel aldri mer enn en halv linje. Og da er det hver eneste gang å liksom prøve «å ta» de som ikke storhausser aksjen, og selvsagt innlegg uten fnugg av innhold. Med dette lavmålet og fullstendig mangel på selvinnsikt, ser jeg slett ikke bort fra at du allikevel er meget stolt av egne prestasjoner. Du er faktisk bare så revnende irrelevant som forumdebattant at det røyker foran, bak og på midten. Altså et 100% rent tulle-nick.
nemi's
20.02.2024 kl 15:28 4913

Når krybben er tom, bites hestene

sier ordtaket.

Armod skaper uvennskap. Her inne.
Slettet bruker
20.02.2024 kl 15:20 4946

Det var trist lesning. Håper du har det bra med deg selv :)
Stabukk
20.02.2024 kl 15:08 4958

Det med selvkritikk på Discord, og andre forum, er et poeng. Legger meg selv flat i forhold til egen haussing som måtte ha påvirket folk fra august 2022. Og OM det skulle bli avdekket manipulering i strid med lovverket, hjelper det vel fint lite på kursen vi har i dag! Rec er første og fremst rammet av flukt fra grønne aksjer, nesten i samme grad som Nel og AKH, trass fornuftige grep og restart av største fabrikk.

Er glad for å ha flere egg plassert i eiendom, ikke Rec. Tenker å gjøre opp status i desember, for å se om 2025 kan gi «lys i tunnelen».
Redigert 20.02.2024 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
polion
20.02.2024 kl 15:00 4996

JA, definitivt! Innlegget var ment å ha en viss oppdragende effekt, ikke minst på deg, men regner med at mitt forsøk blir akkurat som å pisse i motvind.
6750
20.02.2024 kl 14:34 5082

Du får ikke solgt om ingen kjøper. Og storhandel får en ikke før de som nå traider er fornøyd. Det ser ut som noen hadde satt SL på 10,3 akkurat nå.
Nå gikk der akkurat 10 poster på 666 stk pr post. Er dette en som leker seg med overtro? Eller er det helt normal handel på OB?
Redigert 20.02.2024 kl 15:08 Du må logge inn for å svare
Null
20.02.2024 kl 13:56 5212

dobbel
Redigert 20.02.2024 kl 13:57 Du må logge inn for å svare
Null
20.02.2024 kl 13:56 5156

Skal dette snu så må noenkjøpe aksjer
det går jo ned mellom 04 0.l5 hver dag
da er det snart 9 kr
i morgen
KommersK
20.02.2024 kl 13:51 5160

Sur igjen? Du påpekte jo at det var dumt å selge midt i januar på en av de få dagene kursen steg. Hadde det vært dumt å selge da? På 12- eller 13-tallet? Eier du noen ydmykhet?
Observerer at du vil inn på discord. Det er nok det beste stedet for deg. For du er en av disse som kritiserer alle som ikke er haussere (som du ikke evner å skrive korrekt) eller optimister. Der inne havner du eventuelt i rett gjeng. Hils Falco1 (og andre), som har gaulet ''kjøp, kjøp!'' omtrent hver dag siden kursen var godt over 20. Husker han prøvde å latterliggjøre meg og ideen om at aksjen kunne være å få kjøpt til under 20 kr igjen, en gang i nov '21. Verdens lureste melding. Og menighet...
Håper du sitter på masse REC-aksjer. Det fortjener du.
Badgirl
20.02.2024 kl 13:23 5279

Hva legger du i at det ikke var sånn tidligere? REC har iallfall vært som dette de siste 10-15 årene? BG
Redigert 20.02.2024 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
Allroad18
20.02.2024 kl 13:17 5311

Kan bare skylde på meg selv, har lang erfaring i aksjemarkedet, men som jeg har nevnt tidligere, det var ikke sånne svingninger og øretrilllinger tidligere, det var mer forutsigbart. Nå er vi mer styrt av (dårlige) overskrifter i FA, datastyrte handelsmønster og meglerhus som slakter eller hausser...just sayin` ENSU man skulle satset på idag!
fersk1
20.02.2024 kl 13:10 5326

Oslo Børs er mafia og svindel. Ikke mer å si om den saken.
6750
20.02.2024 kl 13:04 5327

Dette må du forvente når du kjøper "folkeakser" på Oslo Børs. Vi såg hva som skjedde da det kom et bilde og overskrift om en liten del av Rec skulle stenges ned for å fokusere med på den delen som var lønnsom. Da benyttet noen seg av muligheten å utløse en rekke SL og det medførte et kjemperas. Er det mulig å få vite hvem som utløste dette "skredet"? Sitter denne "megleren"fremdels og forvalter aksjer på andres vegne?
Slettet bruker
20.02.2024 kl 12:56 5381

Ok.
Virker som at disse "hauserne" og discord-gjengen virkelig har gått under huden på deg :)
SPXL
20.02.2024 kl 12:52 5366

Enig der, ikke lett å skjønne hvorfor den faller så mye med ML oppe å går og avtalen med Hanwha osv
polion
20.02.2024 kl 12:50 5341

Med en REC-kurs som nå ligger nærmere 9 enn 11-tallet, er det nesten litt fristende å fylle på med et par ekstra aksjer, eller?
Etter all den tidligere unyanserte og skråsikre megaklasse-haussingen, husker jeg at det var i overkant mange som innrømmet å ha gått all in i REC. Synes oppriktig synd på disse stakkars sjelene, noen er kanskje allerede blitt offer for stop loss-salg. En ting er i alle fall sikkert, noen av de verste hausserne (mange nå på discord) har all mulig grunn til å ta litt selvkritikk.

Regner dog med at stemningen på discord fremdeles er like upåklagelig, og at dagens kurs bare skyldes manipulering av manipulatoren. Til tross for griselav kurs, kjøper allikevel ikke storinvestorene REC-aksjer fordi de ikke er like velinformert om alle de «hemmelighetene» som discord-gjengen sitter på, eller?
Allroad18
20.02.2024 kl 12:45 5365

Etter noen år i aksjen uten å føle noe særlig stress, har nå denne blitt et lite mareritt i min lille portefølje. Panikksolgte på 8,6 etter den tragiske overskriften til FA, uten å lese noe mer, da jeg var stresset med noe annet på jobb. Panikkjøpte meg inn igjen på nesten 12- tallet og nå ser det pokker meg ut til at aksjen er ute av kontroll igjen. Etterpåklokskap hjelper ikke, men jeg er skuffet og litt fortvilet over hvor elendig kursutviklingen har vært siden august 2022! Og tenk alt det positive som har skjedd i mellomtiden med anlegget. Nei, det er ikke lett å forstå...SUKK OG ATTER SUKK!
Badgirl
20.02.2024 kl 12:32 3660

Kursmål er bare tull og tøys eller kvakksalveri om du vil ;) Anbefaler alle å se denne hvor Arne Fredly har ganske klar tale om kursmål og analytikere. Hadde jeg fulgt dem hadde jeg vært blakk for lenge siden sier han😉 Noe å tenke på når man henger seg opp i kursmål fra de som kun meler sin egen kake:

https://m.youtube.com/watch?v=1qAO0WK0PKk
Redigert 20.02.2024 kl 12:39 Du må logge inn for å svare
SPXL
20.02.2024 kl 11:55 3623

Fortsetter ned for atter en gang, snart halvert seg siden Røkke solgte. Herlig selskap
Sosekopp 1
20.02.2024 kl 11:38 3661

Hvor langt ned vil skal før det snur er ikke godt å si men vil tro mange sitter med tap her nå, mulig det er stop loss / trading som drar den sørover. Kursmålene er litt som å slikke på fingeren og kjenne hvilken vei vinden blåser.
Er kort tid siden den dippet ned til 8,5kr og fortsetter det i denne farten er vi der igjen fort.
Ligner mer og mer på AKH og NEL, «grønne» aksjer er på en måte ute i kulden.
Hadde ikke trodd jeg skulle si dette men jaggu godt en får noen kroner igjen på skatten:-).
Neste forventede melding fra selskapet er ifølge Q4 presentasjonen om en måneds tid, FBR leveranse og pre betaling
Stabukk
20.02.2024 kl 09:50 3841

Lykke til, Badgirl! Tar det som et positivt at du har gått inn i Rec nå, på det mange mener er billig kurs. Spørsmålet om hva ledelsen i Rec gjør for aksjonærene, må nesten hver og en svare på. Er selv enig med Arctic sin siste analyse i at «markedet undervurderer graden av 'de-risking' som har funnet sted». De mener altså at kursen er for lav ut fra grepene med nye og bedre lån, salg av Yulin, restart av ML og kutt i ulønnsom produksjon ved Butte. Svakheten ved analysen er Artic sin begrunnelse for plutselig å kutte kursmålet fra 27 til 17. Det er grunngitt med «den negative utviklingen i polysilisiummarkedet siden vår forrige oppdatering». Mener selv prisen på polysilisium i USA har vært ganske stabil, og det er den som gjelder når Rec nå starter å levere til Hanwha. Og henter inn IRA-støtte per kilo.

Egentlig begrunnelse for redusert kursmål er vel at Artic innser at de ikke er i takt med markedet. Så vi bør vel kunne vurdere kursmål på 14 fra SB1Markets og på 17 fra Arctic som mest realistiske? Så kan vi drømme om Pareto sitt kursmål på 25 en gang i 2026!
Redigert 20.02.2024 kl 09:51 Du må logge inn for å svare
Badgirl
20.02.2024 kl 09:23 3880

Ledelsen skal ikke pleie kursen det kan man akseptere sånn må det være. Det er arbeidet ledelsen gjør som skal speiles i aksjekursen. Mitt spørsmål er likevel, hva gjør REC ledelsen for aksjonærene? BG Ps Er inne nå så er ikke negativ for å få billige aksjer 🥳
polion
20.02.2024 kl 00:16 4237

"Kvikkas"? Mener du Kvike11, han som alltid gnåler om manipulering? Og hva gjelder de nevnte "seriøse aksjonærer" (kanskje meg selv inkludert), så bommet de vel egentlig nokså grovt da de en gang i tiden valgte seg "aksjen fra helvede", REC.
Null
20.02.2024 kl 00:11 4180

Hva mener du med dettte innlegget celsius
Hvem er tidstyvene
Hvem er de seriøse aksjonærene?
Hva er definisjonen på å være seriøs ?

Mye spørsmål kanskje kommer svarene fra deg
Redigert 20.02.2024 kl 00:12 Du må logge inn for å svare
Celsius
19.02.2024 kl 23:11 4257

"Ledelsen leverer ikke annet enn prat...." - sier altså 0 og Stabeis i unisont tospann.

Her må dere to snarest forene dere i samstemthet med Kvikkas.

Det er kanskje berikende for alle seriøse aksjonærer å stadig lene seg mot uavlatelige visdomsord fra dere som Treenighet.

Eller er det mulig å få en stakkars pause fra tidstyver som skremmer vekk absolutt alle med vett i behold fra å investere i REC.
Stabukk
19.02.2024 kl 21:26 4373

Helt rett, Null. Les FA:
«Shippingaksje skjøt opp etter
knallkvartal og milliardutbytte»

Det er dette Rec enten må levere eller få markedet til å tro er mulig i større grad enn i dag!
Null
19.02.2024 kl 18:58 4600

nei og det er det som er problemet
Ledelsen har ikke levert, annet en prat.
Desverre trenger man nå håndfaste ting som penger inn og kontrakter som gir overskudd, frem til det kommer så er det mange som ikke tar i aksjen.
Det vi ser nå er at flere og flere tar andre papir i steden for REC
De tar tapene og kommer seg inn i feks NAS bilfrakt, til og med ankehåntering er bedre enn ny energi
Stabukk
19.02.2024 kl 18:56 4562

Hører nok til de pessimistiske med tanke på vesentlig reprising dette året! Tror ikke vi kommer over i positiv drift før tidligst i Q4, og bare det ser ut til å kunne gi en reprising fra dagens kurs. Å «ta steg for steg og gjøre de rette grepene» har som vi må innse ikke løftet kursen. Rec har tvert imot gått unnabakke, i takt med at inflasjon og renteøkning har rammet alle grønne/fornybaraksjer. Nel er en av disse, men fremdeles med mcap på 8 mrd. Og det med ca samme omsetning og underskudd som Rec. Snur Rec til pluss i Q4 eller våren 2025, skal en ikke se bort fra 8 mrd i mcap for de tålmodige, kanskje i løpet av 2026. Men da snakker vi om en oppside på ca 80%. Vi må i alle fall slutte å se bakover og mimre om hva Røkke og Aker fikk Hanwha til å betale. Det beste for å løfte kursen kan være et årlig utbytte på 1-2 kr aksjen fra 2026. Det kan vel Rec levere dersom selskapet leverer det overskuddet CEO Levens forespeiler?
fersk1
19.02.2024 kl 18:09 4664

Men leverte de da de lå mellom 20-25 i kurs da?
Og så mye positive ting etterpå så er vi her. jisses asså.
Null
19.02.2024 kl 17:47 4719

Fersken
Jeg tror nok ikke på konspirasjonsteorier jeg
Selskapet må levere og det gjør de ikke,,,,, eller jo, men ikke sølik at de som har større muskler enn nerver tar tak i selskapet...
Selv har jeg lagt inn kjøp igjen, men på 14 kr foreløbig. Når vi neste gang er på 14 har det snudd og solen er igjen på tur opp.
Når det kommer vet jeg ikke, men føste er inn mot sårste leveranser, med gode penger til selskapet. SÅ neste trigger er vel 8 mai..... og sliker det

Null
19.02.2024 kl 17:46 4674

Fersken
Jeg tror nok ikke på konspirasjonsteorier jeg
Selskapet må levere og det gjør de ikke,,,,, eller jo, men ikke sølik at de som har større muskler enn nerver tar tak i selskapet...
Selv har jeg lagt inn kjøp igjen, men på 14 kr foreløbig. Når vi neste gang er på 14 har det snudd og solen er igjen på tur opp.
Når det kommer vet jeg ikke, men føste er inn mot sårste leveranser, med gode penger til selskapet. SÅ neste trigger er vel 8 mai..... og sliker det

fersk1
19.02.2024 kl 17:25 4745

Ja når mafian får lov til å herje,så blir det sånn,dessverre.
Mariusono
19.02.2024 kl 16:40 4833

er enig i det meste du sier.
pessimisme tåler jeg. men er utrolig mange som spytter ut grunnløs nonsense på ulike forumer.
det at Sa2ri kaster ut alle som ikke er enige, er bare tull. folk blir kastet ut fordi de ikke klarer å følge serverens regler. det har tidligere vært mange som har diskurtert uten å ha klart å begrunne sine synspunkter/ dokumentere. innlegg må kunne underbygges ellerså er det ikke nyttig informasjon for noen.
Null
19.02.2024 kl 15:36 4978

Kost pris var nok lavere Stabukk, men nå er det mye færre aksjer på boken...
Hadde en strategi om nedsalg som er fulgt, så faller stadig ut med endel.

Nå venter jeg litt med nye inganger og ligger på været noen uker tror jeg.

Litt for mye med 50 øre minus pr dag i ukesvis....dette skriver jeg når REC omsettes for 10.79 etter en ny bunn på 10,675

Trist utvikling kursmessig,,,,, men slik er det ikke noe å gjøre med
SPXL
19.02.2024 kl 15:17 4969

Håpløst dette selskapet, kursen havarerer jo. Røkke var klok som solgte og Molnes hadde rett og hausera på HO feil. Er vel bare å selge før den er under 10kr
Stabukk
19.02.2024 kl 14:57 5037

Er du i minus nå, Null?
( Du har kanskje opplyst kostpris tidligere, men det har i så fall gått meg hus forbi).