Rekyl for Selvaag bolig?

Homlesnurr
SBO 02.01.2024 kl 08:42 1428

Med økende byggepriser og frykt for boligprisfall grunnet varslet renteøkning har Selvaag bolig falt fra en high på litt over 60 kroner aksjen i starten av 2021 til å nå ligge nede på litt over 30 kroner aksjen (high etter restrukturering og ekstraordinært utbytte i 2020).
Høye kostnader har ført til lavere salg og utbyttene har gradvis gått ned som et resultat av dette.

Nå kan vi kanskje se at dette begynner å snu. Boligprisene har vist seg å være robuste og grunnet nedgangen i boligbygging er det ventet at i 2024 vil prisene holde seg stabilt og i 2025 skal de opp grunnet nedgangen som har vært i boligbyggingen.

I dag har selskapet meld om godt over en dobling av salget for Q4, kontra fjoråret og at byggekostnadene har stabilisert seg på et nivå som forsvarer igangsettelse av nye boliger. https://newsweb.oslobors.no/message/607809

Norge har fortsatt høy befolkningsvekst i byene og det presser frem behovet for stadig flere boliger på tross av de høye prisene. Jeg tror at med økende optimisme til bransjen er det ikke umulig å se for seg at Selvaag kan stige opp igjen til 60kr i løpet av året.
turnaroundstdv
12.09.2024 kl 15:31 891

Jeg tror 60kr aksjen de neste to årene kan bli utfordrende pga. ifrs 15 bokføringen - selv om de får til veldig gode salgsstartere i H2 2024 vil bokført inntekt likevel være svak i 2025 som vil holde seg som et lokk på aksjen.

I løpet av 2025 ser vi trolig 45kr aksjen, men fom 2026 og utover kan vi trolig håpe på 60kr aksjen
I tillegg fete utbytter underveis.

Er dog enig at denne er underpriset og hadde vært kult med noen modeller på denne
turnaroundstdv
I går kl 14:37 106

Har du noen tanker om hvorfor ledelsen har så konservative mål for prosjektmarginen?

Målet har tidligere vært 12% nå 10%, mens de leverer rundt 18% (?) gir jo ikke helt mening for meg. Virker direkte misvisende, og vanskelig å gi visibilitet på hva ledelsen selv tror om markedet fremover. Har de noe under 15% margin skal aksjen ned...