Wallenius Wilhelmsen: Kursmål 194 kroner
13.3. Ref. Finansavisen - ABG høyner kursmålet til kr 194
DNB höjer kursmålet till 152 NOK
DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
2024-02-06 08:48 • Finwire •
31.12.Jørgen Lian - DNB Markets (Finansavisen)
Wallenius Wilhelmsen: Kursmål 140 kroner
Bilfraktsegmentet har vist vedvarende styrke på tross av et rufsete makrobakteppe, som illustrerer styrken i sektoren, nemlig at etterspørselen drives av endrede handelsmønstre og ikke overordnede salgstall som tidvis har vært svake i etterkant av pandemien. På tross av politisk press mot den sterkt økende veksten av kinesisk eksport av biler mener vi likevel trenden vil fortsette de nærmeste årene. Med et allerede stramt marked burde dette tillate rederiene å reforhandle fraktkontrakter på stadig høyere nivåer og dermed drive opp den underliggende inntjeningen. Vi mener å ha relativt god visibilitet for 2024 grunnet kontraktstrukturen i sektoren.
DNB höjer kursmålet till 152 NOK
DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
2024-02-06 08:48 • Finwire •
31.12.Jørgen Lian - DNB Markets (Finansavisen)
Wallenius Wilhelmsen: Kursmål 140 kroner
Bilfraktsegmentet har vist vedvarende styrke på tross av et rufsete makrobakteppe, som illustrerer styrken i sektoren, nemlig at etterspørselen drives av endrede handelsmønstre og ikke overordnede salgstall som tidvis har vært svake i etterkant av pandemien. På tross av politisk press mot den sterkt økende veksten av kinesisk eksport av biler mener vi likevel trenden vil fortsette de nærmeste årene. Med et allerede stramt marked burde dette tillate rederiene å reforhandle fraktkontrakter på stadig høyere nivåer og dermed drive opp den underliggende inntjeningen. Vi mener å ha relativt god visibilitet for 2024 grunnet kontraktstrukturen i sektoren.
Redigert 14.03.2024 kl 00:11
Du må logge inn for å svare
Torine
04.01.2024 kl 12:46
24074
Finansavisen 3.1. Nordea-forvalter Robert Næss.
– Hvilke selskaper ville du hatt med i en portefølje på Oslo Børs for 2024?
– I fondet Norge Verdi har vi hatt god medvind i 2023 med god avkastning. Markedet har sett mye av det vi liker. Olav Thon har steget mye i det siste, men er fortsatt lavt priset. Wallenius Wilhelmsen er også lavt priset sammenlignet med underliggende verdier. Den gikk mye i fjor, men den er fortsatt attraktiv.
– Hvilke selskaper ville du hatt med i en portefølje på Oslo Børs for 2024?
– I fondet Norge Verdi har vi hatt god medvind i 2023 med god avkastning. Markedet har sett mye av det vi liker. Olav Thon har steget mye i det siste, men er fortsatt lavt priset. Wallenius Wilhelmsen er også lavt priset sammenlignet med underliggende verdier. Den gikk mye i fjor, men den er fortsatt attraktiv.
Torine
16.01.2024 kl 15:12
24068
DN, 16.1.
Milliardær og eks-shippingtopp laster opp i Wallenius Wilhelmsen
Investor, mangemilliardær og tidligere Leif Høegh-direktør Øyvin Brøymer laster opp i bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen, viser ferske aksjonærlister.
Han dukket opp på aksjonærlistene helt på tampen av fjoråret og har gjennom januar fylt på i flere omganger. Nå står investorveteranen oppført med 350.000 aksjer gjennom sitt Intertrade Shipping. De har en verdi på 33 millioner kroner.
Vi må imidlertid ganske langt ned på aksjonærlistene for å finne Brøymer. Over ham ligger kjente investorer som Ketil Skorstad og Varner-familien.
Milliardær og eks-shippingtopp laster opp i Wallenius Wilhelmsen
Investor, mangemilliardær og tidligere Leif Høegh-direktør Øyvin Brøymer laster opp i bilfraktrederiet Wallenius Wilhelmsen, viser ferske aksjonærlister.
Han dukket opp på aksjonærlistene helt på tampen av fjoråret og har gjennom januar fylt på i flere omganger. Nå står investorveteranen oppført med 350.000 aksjer gjennom sitt Intertrade Shipping. De har en verdi på 33 millioner kroner.
Vi må imidlertid ganske langt ned på aksjonærlistene for å finne Brøymer. Over ham ligger kjente investorer som Ketil Skorstad og Varner-familien.
ErikNordnet
18.01.2024 kl 07:44
24125
Dagens industri
Sjöfartskrisen: Nu styr världens största biltransportrederi om
Biltransportgiganten Wallenius Wilhelmsen, med svenska redarfamiljen Wallenius-Kleberg som storägare, har helt slutat trafikera Röda havet efter attackerna mot sjöfarten. Även svenska tankrederiet Stena Bulk har stoppat sin trafik i Röda havet, bekräftar vd Erik Hånell för Di.
Uppdaterad: 15 januari 2024, 19:09
Publicerad: 15 januari 2024, 18:05
Kim Lundin
Text
Foto: Pressbild
I skuggan av att en rad stora containerrederier beslutat att av säkerhetsskäl undvika Röda havet har samma extraordinära åtgärd vidtagits av ett av världens största rederier inom transporter av bilar, lastbilar och annan rullande last.
”Säkerheten för vårt folk i vår främsta prioritet. Som ett resultat av den nuvarande säkerhetssituationen i de södra delarna av Röda havet, har Wallenius Wilhelmsen beslutat att styra om alla fartyg för att undvika området”, sa Lasse Kristoffersen, koncernchef för Wallenius Wilhelmsen, enligt ett skriftligt uttalande nyligen.
Som Di rapporterat har de Jemenbaserade och Iranstödda Huthirebellernas attacker mot handelsfartyg i Röda havet utlöst en ny sjöfartskris. Fraktpriserna för containertransporter rusar och nu märks även konkreta störningar för industrin. De har utlösts efter att containerrederier börjat beordra sina fartyg att ta den längre och mer tidskrävande resan runt hela Afrika i stället för den mycket kortare vägen, men numera farofyllda vägen, genom Röda havet och Suezkanalen.
Det slår nu mot bland annat fordonstillverkarna Tesla och Volvo Cars VOLCAR B -1,90%, som enligt uppgifter i slutet av förra veckan, tvingas till åtminstone kortvariga produktionsstopp i Berlin respektive Gent i Belgien efter komponentbrist på grund av påverkan på sjöfarten i Röda havet.
Efter attacken mot bland annat Galaxy Leader, ett annat rederis biltransportfartyg, har norska rederiet Wallenius Wilhelmsen nyligen av säkerhetsskäl beslutat inte längre trafikera Röda havet. I stället tvingas rederiets biltransportfartyg nu färdas hela den mycket längre sträckan runt Afrika.
Efter attacken mot bland annat Galaxy Leader, ett annat rederis biltransportfartyg, har norska rederiet Wallenius Wilhelmsen nyligen av säkerhetsskäl beslutat inte längre trafikera Röda havet. I stället tvingas rederiets biltransportfartyg nu färdas hela den mycket längre sträckan runt Afrika.Foto: AP/TT
Det var den 19 december i fjol som den norska börsnoterade koncernen Wallenius Wilhelmsen beslutade att företagets alla fartyg tills vidare kommer att undvika resor genom Röda havet.
”Det är en ganska unik situation. Vi fortsätter att följa situationen noga. Men vi kommer sannolikt inte att återuppta trafiken genom Röda havet innan säkerheten förbättrats väsentligt. Men när det kan bli är omöjligt att säga”, säger David Hopkins, kommunikationschef på Wallenius Wilhelmsen, till Di.
Att rederijättens berörda fartyg nu tvingas gå via Godahoppsudden i stället beräknas förlänga restiden med mellan tio till fjorton dygn.
Det skulle kunna öppna för risk för förseningar och störningar i transporterna av fordon. Men utöver den förlängda seglingstiden så vill Wallenius Wilhelmsen å sin sida för närvarande inte uttala sig om vilken påverkan beslutet att undvika Röda havet kan få för vare sig kunderna eller rederiet framöver.
”Vi följer självklart händelseutvecklingen i området mycket noga och har en tät dialog med våra kunder om bland annat förändringar i tidtabellerna”, säger David Hopkins.
Rederiet har 125 stora fartyg i flottan och trafikerar bland annat Göteborgs hamn. Några uppgifter om större störningar i rederiets transporter av fordon till och från Sverige finns inte för närvarande, enligt rederiets talesperson.
Dan Sten Olsson, vd och huvudägare Stena AB.Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget
Även Stena Bulk har alltså stoppat sin trafik i Röda Havet, vilket DN var först med att rapportera. Göteborgsbaserade Stena Bulk, som för närvarande har en flotta på runt 65 egna och inhyrda tankfartyg, är Sveriges största tankrederi och ingår i Stenakoncernen som ägs av en annan av Sveriges rikaste familjer, med huvudägaren Dan Sten Olsson som vd.
På måndagen rapporterades också att Qatar stoppat flera fartyg med flytande fossilgas (LNG) på väg till Europa via Röda havet och Suezkanalen, enligt uppgifter från Bloomberg. Qatar uppges vara Europas näst största leverantör av LNG.
Sjöfartskrisen: Nu styr världens största biltransportrederi om
Biltransportgiganten Wallenius Wilhelmsen, med svenska redarfamiljen Wallenius-Kleberg som storägare, har helt slutat trafikera Röda havet efter attackerna mot sjöfarten. Även svenska tankrederiet Stena Bulk har stoppat sin trafik i Röda havet, bekräftar vd Erik Hånell för Di.
Uppdaterad: 15 januari 2024, 19:09
Publicerad: 15 januari 2024, 18:05
Kim Lundin
Text
Foto: Pressbild
I skuggan av att en rad stora containerrederier beslutat att av säkerhetsskäl undvika Röda havet har samma extraordinära åtgärd vidtagits av ett av världens största rederier inom transporter av bilar, lastbilar och annan rullande last.
”Säkerheten för vårt folk i vår främsta prioritet. Som ett resultat av den nuvarande säkerhetssituationen i de södra delarna av Röda havet, har Wallenius Wilhelmsen beslutat att styra om alla fartyg för att undvika området”, sa Lasse Kristoffersen, koncernchef för Wallenius Wilhelmsen, enligt ett skriftligt uttalande nyligen.
Som Di rapporterat har de Jemenbaserade och Iranstödda Huthirebellernas attacker mot handelsfartyg i Röda havet utlöst en ny sjöfartskris. Fraktpriserna för containertransporter rusar och nu märks även konkreta störningar för industrin. De har utlösts efter att containerrederier börjat beordra sina fartyg att ta den längre och mer tidskrävande resan runt hela Afrika i stället för den mycket kortare vägen, men numera farofyllda vägen, genom Röda havet och Suezkanalen.
Det slår nu mot bland annat fordonstillverkarna Tesla och Volvo Cars VOLCAR B -1,90%, som enligt uppgifter i slutet av förra veckan, tvingas till åtminstone kortvariga produktionsstopp i Berlin respektive Gent i Belgien efter komponentbrist på grund av påverkan på sjöfarten i Röda havet.
Efter attacken mot bland annat Galaxy Leader, ett annat rederis biltransportfartyg, har norska rederiet Wallenius Wilhelmsen nyligen av säkerhetsskäl beslutat inte längre trafikera Röda havet. I stället tvingas rederiets biltransportfartyg nu färdas hela den mycket längre sträckan runt Afrika.
Efter attacken mot bland annat Galaxy Leader, ett annat rederis biltransportfartyg, har norska rederiet Wallenius Wilhelmsen nyligen av säkerhetsskäl beslutat inte längre trafikera Röda havet. I stället tvingas rederiets biltransportfartyg nu färdas hela den mycket längre sträckan runt Afrika.Foto: AP/TT
Det var den 19 december i fjol som den norska börsnoterade koncernen Wallenius Wilhelmsen beslutade att företagets alla fartyg tills vidare kommer att undvika resor genom Röda havet.
”Det är en ganska unik situation. Vi fortsätter att följa situationen noga. Men vi kommer sannolikt inte att återuppta trafiken genom Röda havet innan säkerheten förbättrats väsentligt. Men när det kan bli är omöjligt att säga”, säger David Hopkins, kommunikationschef på Wallenius Wilhelmsen, till Di.
Att rederijättens berörda fartyg nu tvingas gå via Godahoppsudden i stället beräknas förlänga restiden med mellan tio till fjorton dygn.
Det skulle kunna öppna för risk för förseningar och störningar i transporterna av fordon. Men utöver den förlängda seglingstiden så vill Wallenius Wilhelmsen å sin sida för närvarande inte uttala sig om vilken påverkan beslutet att undvika Röda havet kan få för vare sig kunderna eller rederiet framöver.
”Vi följer självklart händelseutvecklingen i området mycket noga och har en tät dialog med våra kunder om bland annat förändringar i tidtabellerna”, säger David Hopkins.
Rederiet har 125 stora fartyg i flottan och trafikerar bland annat Göteborgs hamn. Några uppgifter om större störningar i rederiets transporter av fordon till och från Sverige finns inte för närvarande, enligt rederiets talesperson.
Dan Sten Olsson, vd och huvudägare Stena AB.Foto: Bo Håkansson, Bilduppdraget
Även Stena Bulk har alltså stoppat sin trafik i Röda Havet, vilket DN var först med att rapportera. Göteborgsbaserade Stena Bulk, som för närvarande har en flotta på runt 65 egna och inhyrda tankfartyg, är Sveriges största tankrederi och ingår i Stenakoncernen som ägs av en annan av Sveriges rikaste familjer, med huvudägaren Dan Sten Olsson som vd.
På måndagen rapporterades också att Qatar stoppat flera fartyg med flytande fossilgas (LNG) på väg till Europa via Röda havet och Suezkanalen, enligt uppgifter från Bloomberg. Qatar uppges vara Europas näst största leverantör av LNG.
ErikNordnet
19.01.2024 kl 19:50
23922
Kursmålet på Wallenius Wilhelmsen oppjusteres til 155 kroner, fra tidligere 125 kroner. Aksjen handles til 99 kroner fredag formiddag.
Kursmålet på Gram Car Carriers oppjusteres til 262 kroner, fra tidligere 245 kroner. Aksjen handles til 233 kroner fredag formiddag.
– Bilfraktrederiene hadde et godt 2023 og har startet 2024 på en sterk fot, av grunner vi finner gode. Etterspørselen holder seg sterk ettersom vi lukker gapet til bilsalget før covid, kinesisk eksport fortsetter å vinne terreng, mens japansk og koreansk eksport forblir sterk, skriver Arctic Securities.
Meglerhuset fremhever at det mener at den høye bestillingen av nye skip ikke utgjør en bekymring «ettersom vårt estimat på 11 prosent vekst i tonnmilene ligger an til å overstige den estimerte flåteveksten på 8 prosent for 2024».
– Selv om markedsbalansen ligger an til å snu i 2025 når vi venter at tilbudsveksten vil overstige tonnmilveksten med 5 prosentpoeng. Imidlertid er ratene allerede på rekordhøye nivåer med ytterligere oppside dersom skipsredere fortsetter å unngå Rødehavet, skriver Arctic Securities.
Personlig kommentar:
*I følge Golden Ocean sin Q3 rapport er bil frakt/shippting, segmentet som øker (størst økning av etterspørsel) mest av alle shipping segment fra Kina
* Mye tyder på at det blir en langvarig konflikt og at shippen må ta veien rundt hele Afrika (ca 14 dager ekstra) i lang tid fremover. (Se også artikkel og intervju fra Dagens Industri).
Bilshipping har gått litt under radarn i en periode, kanskje er det tid for en opp-prising. Wallenius Wilhelmsen handles med stor rabatt mot NAV (Netasset value), er godt posisjonert, beteler bra med utbytte og de fleste meglerhus høyer nå kursmålet.
Kursmålet på Gram Car Carriers oppjusteres til 262 kroner, fra tidligere 245 kroner. Aksjen handles til 233 kroner fredag formiddag.
– Bilfraktrederiene hadde et godt 2023 og har startet 2024 på en sterk fot, av grunner vi finner gode. Etterspørselen holder seg sterk ettersom vi lukker gapet til bilsalget før covid, kinesisk eksport fortsetter å vinne terreng, mens japansk og koreansk eksport forblir sterk, skriver Arctic Securities.
Meglerhuset fremhever at det mener at den høye bestillingen av nye skip ikke utgjør en bekymring «ettersom vårt estimat på 11 prosent vekst i tonnmilene ligger an til å overstige den estimerte flåteveksten på 8 prosent for 2024».
– Selv om markedsbalansen ligger an til å snu i 2025 når vi venter at tilbudsveksten vil overstige tonnmilveksten med 5 prosentpoeng. Imidlertid er ratene allerede på rekordhøye nivåer med ytterligere oppside dersom skipsredere fortsetter å unngå Rødehavet, skriver Arctic Securities.
Personlig kommentar:
*I følge Golden Ocean sin Q3 rapport er bil frakt/shippting, segmentet som øker (størst økning av etterspørsel) mest av alle shipping segment fra Kina
* Mye tyder på at det blir en langvarig konflikt og at shippen må ta veien rundt hele Afrika (ca 14 dager ekstra) i lang tid fremover. (Se også artikkel og intervju fra Dagens Industri).
Bilshipping har gått litt under radarn i en periode, kanskje er det tid for en opp-prising. Wallenius Wilhelmsen handles med stor rabatt mot NAV (Netasset value), er godt posisjonert, beteler bra med utbytte og de fleste meglerhus høyer nå kursmålet.
Redigert 19.01.2024 kl 19:51
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
20.01.2024 kl 00:30
23877
Torine
22.01.2024 kl 08:40
23674
E24 22.01.
Rederiet Wallenius Wilhelmsen har signert en flerårig kontrakt med et ledende koreansk anleggsmaskinselskap.
Kontrakten er verdsatt til 290 millioner dollar, ifølge børsmeldingen. Det tilsvarer drøye 3 milliarder norske kroner.
Kontrakten har en varighet på tre år, i tillegg forlengelsesopsjon på to år. Den starter i januar 2024.
Rederiet Wallenius Wilhelmsen har signert en flerårig kontrakt med et ledende koreansk anleggsmaskinselskap.
Kontrakten er verdsatt til 290 millioner dollar, ifølge børsmeldingen. Det tilsvarer drøye 3 milliarder norske kroner.
Kontrakten har en varighet på tre år, i tillegg forlengelsesopsjon på to år. Den starter i januar 2024.
ErikNordnet
23.01.2024 kl 06:55
23551
Norges Wallenius Wilhelmsen har fått tag i värdefullt bilfartygstonnage till en enorm rabatt.
Affärerna genomförs genom koncernens till 80 % ägda dotterbolag Eukor.
Bolaget har deklarerat köpoptioner för två fartyg som chartrats in från japanska ägare.
Eukor har tagit leverans av Morning Camilla på 6 600 ceu (byggd 2009) till ett pris av 30 miljoner dollar, långt under den uppskattade charterfria värderingen på 70 miljoner dollar.
Säljare är Shoei Kisen från Japan.
VesselsValue har ett pris på 73 miljoner dollar på bilfartyget, vars 15-åriga charter till Eukor löper ut i år.
Eukor tog också över Morning Cecilie på 6 600 ceu (byggd 2006) under de tre sista månaderna 2023, och betalade endast 10 miljoner USD, mot en charterfri värdering på cirka 70 miljoner USD.
VesselsValue bedömer att fartyget är värt 72 miljoner dollar.
Den japanska ägaren Hakuyo Kaiun hade chartrat fartyget till Eukor i 16 år, en affär som också avslutades 2024.
Biltransportörens värden har stärkts av rekordstora fraktmarknader, medan tillgängligt begagnat tonnage är knappt, vilket lämnar köparen enormt mycket pengar på sina köpoptioner.
"övervärde"
Wilhelmsen sa att det kombinerade "överskottsmarknadsvärdet" för de två fartygen är cirka 100 miljoner dollar.
"I linje med tidigare transaktioner kommer inga ekonomiska vinster att bokföras i samband med köpen, och effekten på resultaträkningen förväntas vara oväsentlig", hette det.
Affärerna finansieras med kontanter till hands.
Tidigare på måndagen avslöjade Wallenius Wilhelmsen att det hade tecknat ett transportkontrakt på 290 miljoner dollar med en sydkoreansk tillverkare av entreprenadmaskiner.
Affären är fast på tre år, med två års optioner.
Copyright: Tradewinds
Affärerna genomförs genom koncernens till 80 % ägda dotterbolag Eukor.
Bolaget har deklarerat köpoptioner för två fartyg som chartrats in från japanska ägare.
Eukor har tagit leverans av Morning Camilla på 6 600 ceu (byggd 2009) till ett pris av 30 miljoner dollar, långt under den uppskattade charterfria värderingen på 70 miljoner dollar.
Säljare är Shoei Kisen från Japan.
VesselsValue har ett pris på 73 miljoner dollar på bilfartyget, vars 15-åriga charter till Eukor löper ut i år.
Eukor tog också över Morning Cecilie på 6 600 ceu (byggd 2006) under de tre sista månaderna 2023, och betalade endast 10 miljoner USD, mot en charterfri värdering på cirka 70 miljoner USD.
VesselsValue bedömer att fartyget är värt 72 miljoner dollar.
Den japanska ägaren Hakuyo Kaiun hade chartrat fartyget till Eukor i 16 år, en affär som också avslutades 2024.
Biltransportörens värden har stärkts av rekordstora fraktmarknader, medan tillgängligt begagnat tonnage är knappt, vilket lämnar köparen enormt mycket pengar på sina köpoptioner.
"övervärde"
Wilhelmsen sa att det kombinerade "överskottsmarknadsvärdet" för de två fartygen är cirka 100 miljoner dollar.
"I linje med tidigare transaktioner kommer inga ekonomiska vinster att bokföras i samband med köpen, och effekten på resultaträkningen förväntas vara oväsentlig", hette det.
Affärerna finansieras med kontanter till hands.
Tidigare på måndagen avslöjade Wallenius Wilhelmsen att det hade tecknat ett transportkontrakt på 290 miljoner dollar med en sydkoreansk tillverkare av entreprenadmaskiner.
Affären är fast på tre år, med två års optioner.
Copyright: Tradewinds
Redigert 23.01.2024 kl 06:57
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
23.01.2024 kl 20:36
23407
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/01/23/8086490/kjoper-og-synliggjor-merverdier
Kjøper og synliggjør merverdier
Wallenius Wilhelmsen kjøper to bilskip og synliggjør merverdier på 100 millioner dollar.
Publisert 23. jan. 2024 kl. 19.35 FA
Det børsnoterte bilskipsrederiet og logistikkselskapets sørkoreanske datterbedrift Eukor har benyttet seg av sine kjøpsopsjoner etter å ha hatt bilskipene «Morning Camilla» og «Morning Cecilie» på langvarige leasingkontrakter fra skipenes japanske eiere.
«Morning Camilla» overtas for 30 millioner dollar, tilsvarende 316 millioner kroner, mens markedsverdien oppgis til 70 millioner dollar.
Skipet er bygd i 2009 og har fullt lastet plass til 6.600 personbiler.
Har flere avtaler
Mot slutten av fjoråret overtok Eukor, som eies 80 prosent av Wallenius Wilhelmsen, det tre år eldre bilskipet «Morning Cecilie». Prisen var 10 millioner dollar, mens meglernes verdianslag også her lød på 70 millioner dollar.
Wallenius Wilhelmsens investorkontakt, Anders Redigh Karlsen, opplyser til Finansavisen at selskapet fortsatt har noen leieavtaler med kjøpsopsjoner som kan erklæres.
– Dette er en del av vår løpende flåtedisponering, der vi både eier og leier skip, sier han.
Tilsammen driver Wallenius Wilhelmsen i dag en bilskipsflåte på rundt 125 skip, og selskapet har fire nybygg i ordre med avtalte leveringer i 2026/27.
Milliardkontrakt
Mandag opplyste Wallenius Wilhelmsen at det hadde undertegnet en treårsavtale om transportoppdrag for et anleggsmaskinselskap i Sør-Korea. Navnet på selskapet fremgår ikke av meldingen, men det omtales som «ledende» i sin bransje.
Denne kontrakten strekker seg i utgangspunktet over tre år, men inkluderer også en opsjon på to års forlengelse. Basert på de forventede fraktvolumene i løpet av de tre årene verdsettes avtalen til 290 millioner dollar – drøyt 3 milliarder norske kroner.
På børsen var Wallenius Wilhelmsen-aksjen midt på dagen tirsdag ned 3,6 prosent til 98,30 kroner. Det gir selskapet en markedsverdi på 41,6 milliarder kroner. Toppnoteringen det seneste året er 105,40 kroner.
Også Höegh Autoliners har kjøpt flere bilskip som rederiet har hatt på leasing. Gjennom disse avtalene har Höeghs bilskipsrederi synliggjort merverdier for over 2 milliarder kroner.
Kjøper og synliggjør merverdier
Wallenius Wilhelmsen kjøper to bilskip og synliggjør merverdier på 100 millioner dollar.
Publisert 23. jan. 2024 kl. 19.35 FA
Det børsnoterte bilskipsrederiet og logistikkselskapets sørkoreanske datterbedrift Eukor har benyttet seg av sine kjøpsopsjoner etter å ha hatt bilskipene «Morning Camilla» og «Morning Cecilie» på langvarige leasingkontrakter fra skipenes japanske eiere.
«Morning Camilla» overtas for 30 millioner dollar, tilsvarende 316 millioner kroner, mens markedsverdien oppgis til 70 millioner dollar.
Skipet er bygd i 2009 og har fullt lastet plass til 6.600 personbiler.
Har flere avtaler
Mot slutten av fjoråret overtok Eukor, som eies 80 prosent av Wallenius Wilhelmsen, det tre år eldre bilskipet «Morning Cecilie». Prisen var 10 millioner dollar, mens meglernes verdianslag også her lød på 70 millioner dollar.
Wallenius Wilhelmsens investorkontakt, Anders Redigh Karlsen, opplyser til Finansavisen at selskapet fortsatt har noen leieavtaler med kjøpsopsjoner som kan erklæres.
– Dette er en del av vår løpende flåtedisponering, der vi både eier og leier skip, sier han.
Tilsammen driver Wallenius Wilhelmsen i dag en bilskipsflåte på rundt 125 skip, og selskapet har fire nybygg i ordre med avtalte leveringer i 2026/27.
Milliardkontrakt
Mandag opplyste Wallenius Wilhelmsen at det hadde undertegnet en treårsavtale om transportoppdrag for et anleggsmaskinselskap i Sør-Korea. Navnet på selskapet fremgår ikke av meldingen, men det omtales som «ledende» i sin bransje.
Denne kontrakten strekker seg i utgangspunktet over tre år, men inkluderer også en opsjon på to års forlengelse. Basert på de forventede fraktvolumene i løpet av de tre årene verdsettes avtalen til 290 millioner dollar – drøyt 3 milliarder norske kroner.
På børsen var Wallenius Wilhelmsen-aksjen midt på dagen tirsdag ned 3,6 prosent til 98,30 kroner. Det gir selskapet en markedsverdi på 41,6 milliarder kroner. Toppnoteringen det seneste året er 105,40 kroner.
Også Höegh Autoliners har kjøpt flere bilskip som rederiet har hatt på leasing. Gjennom disse avtalene har Höeghs bilskipsrederi synliggjort merverdier for over 2 milliarder kroner.
ErikNordnet
30.01.2024 kl 08:38
23121
ErikNordnet
02.02.2024 kl 09:31
22964
Kjempekontrakt
Wallenius Wilhelmsen har landet nok en betydelig kontrakt.
Publisert 2. feb. 2024 kl. 08.09
Lesetid: 1 minutt
NY KONTRAKT: For Wallenius Wilhelmsen, ledet av Lasse Kristoffersen.
Shipping
Odd Steinar Parr
Journalist
Wallenius Wilhelmsen har signert en betydelig kontrakt med en stor svensk produksjonsbedrift, går det frem av en børsmelding fredag.
Kontrakten går over tre år, med opsjon på to års forlengelse. Kontraktssummen estimeres til 300 millioner dollar basert på forventede volumer over de tre årene. Oppstart var nå i januar 2024, med priser i tråd med gjeldende markedsnivåer.
– Denne kontrakten gir en av våre viktige kunder muligheten til å sikre den havnekapasiteten de trenger for å støtte markedets behov, sier kundedirektør Pia Synnerman i Wallenius Wilhelmsen i en kommentar.
– I tråd med vårt engasjement for bærekraft, er vi som en del av den nye avtalen i samtaler med kunden om både kortsiktige og langsiktige strategiske tiltak for avkarbonisering, legger hun til.
Les også
Det koker i bilskip
Kontraktsrush
Kontrakten følger etter at Wallenius Wilhelmsen tidligere denne uken varslet kontrakter for over 12 milliarder kroner, og SEB-analytiker Frederik Ness varslet at 2024 ser ut til å bli et rekordår for rederiet.
– Det er ikke tvil om at det blir svært gode tall på bunnlinjen når det er full fyr på alle sylindre, sa konsernsjef Lasse Kristoffersen til Finansavisen etter at selskapet i november i fjor la frem et resultat på 328 millioner dollar for tredje kvartal.
Dette var da marginalt ned fra rekordresultatet på 332 millioner dollar i andre kvartal.
Wallenius Wilhelmsen har landet nok en betydelig kontrakt.
Publisert 2. feb. 2024 kl. 08.09
Lesetid: 1 minutt
NY KONTRAKT: For Wallenius Wilhelmsen, ledet av Lasse Kristoffersen.
Shipping
Odd Steinar Parr
Journalist
Wallenius Wilhelmsen har signert en betydelig kontrakt med en stor svensk produksjonsbedrift, går det frem av en børsmelding fredag.
Kontrakten går over tre år, med opsjon på to års forlengelse. Kontraktssummen estimeres til 300 millioner dollar basert på forventede volumer over de tre årene. Oppstart var nå i januar 2024, med priser i tråd med gjeldende markedsnivåer.
– Denne kontrakten gir en av våre viktige kunder muligheten til å sikre den havnekapasiteten de trenger for å støtte markedets behov, sier kundedirektør Pia Synnerman i Wallenius Wilhelmsen i en kommentar.
– I tråd med vårt engasjement for bærekraft, er vi som en del av den nye avtalen i samtaler med kunden om både kortsiktige og langsiktige strategiske tiltak for avkarbonisering, legger hun til.
Les også
Det koker i bilskip
Kontraktsrush
Kontrakten følger etter at Wallenius Wilhelmsen tidligere denne uken varslet kontrakter for over 12 milliarder kroner, og SEB-analytiker Frederik Ness varslet at 2024 ser ut til å bli et rekordår for rederiet.
– Det er ikke tvil om at det blir svært gode tall på bunnlinjen når det er full fyr på alle sylindre, sa konsernsjef Lasse Kristoffersen til Finansavisen etter at selskapet i november i fjor la frem et resultat på 328 millioner dollar for tredje kvartal.
Dette var da marginalt ned fra rekordresultatet på 332 millioner dollar i andre kvartal.
Torine
02.02.2024 kl 09:32
22997
Kjempekontrakt
Wallenius Wilhelmsen har landet nok en betydelig kontrakt.
Publisert 2. feb. 2024 kl. 08.09 Finansavisen
"Wallenius Wilhelmsen har signert en betydelig kontrakt med en stor svensk produksjonsbedrift, går det frem av en børsmelding fredag.
Kontrakten går over tre år, med opsjon på to års forlengelse. Kontraktssummen estimeres til 300 millioner dollar basert på forventede volumer over de tre årene. Oppstart var nå i januar 2024, med priser i tråd med gjeldende markedsnivåer."
Wallenius Wilhelmsen har landet nok en betydelig kontrakt.
Publisert 2. feb. 2024 kl. 08.09 Finansavisen
"Wallenius Wilhelmsen har signert en betydelig kontrakt med en stor svensk produksjonsbedrift, går det frem av en børsmelding fredag.
Kontrakten går over tre år, med opsjon på to års forlengelse. Kontraktssummen estimeres til 300 millioner dollar basert på forventede volumer over de tre årene. Oppstart var nå i januar 2024, med priser i tråd med gjeldende markedsnivåer."
ErikNordnet
06.02.2024 kl 09:04
22749
Dax å endre rubrikken på tråden til Riktkurs 148 NOK...
DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
2024-02-06 08:48 • Finwire •
Kopiera länk
DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
I tillegg melder Gram Car Carrier om rekord høye shipsverdier i andrehandsmarkedet.
DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
2024-02-06 08:48 • Finwire •
Kopiera länk
DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
I tillegg melder Gram Car Carrier om rekord høye shipsverdier i andrehandsmarkedet.
Redigert 06.02.2024 kl 09:08
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
07.02.2024 kl 08:34
22527
Ser betydelig oppsidepotensial i bilfrakt
Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets skriver at det ikke er tegn til svakhet i bilfraktsektoren, og oppjusterer kursmålet på Wallenius Wilhelmsen.
Publisert 6. feb. 2024 kl. 14.30
BULL PÅ BILFRAKT: Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets.: IVÁN
I en analyse fra DNB Markets skriver Jørgen Lian at bilfraktselskaper sikrer langsiktige inntekter og betydelige kontantstrømmer, og at disse selskapene samtidig tilbyr betydelig oppsidepotensial.
..er det ingen tegn til svakhet i sektoren, mener Lian. Dette skyldes hovedsakelig at eksisterende kontrakter fornyes til attraktive nivåer. Spesielt for Wallenius Wilhelmsen fremheves det at selskapet kan forvente å se nesten 70 prosent av markedsverdien i fri kontantstrøm til egenkapitalen (FCFE) innen 2025.
På bakgrunn av disse faktorene gjentar Lian en kjøpsanbefaling og øker kursmålet til 148 kroner fra 140 kroner.
Analysefakta
Aksje: Wallenius Wilhelmsen
Meglerhus: DNB Markets
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 148 (140)
Analytikeren har også justert opp estimatene for justert EBITDA for årene 2023 til 2025, som reflekterer en positiv utsikt basert på gunstige kontraktsfornyelser innen biltransportmarkedet. For fjerde kvartal forventes en EBITDA som overgår Bloomberg-konsensus med 4 prosent. Denne forventningen understøttes av solid dekning i fjerde kvartal og en antagelse om fortsatt sterke rater som vil påvirke resultater positivt inn i det første kvartalet.
Den langvarige tendensen i kontraktene innen biltransport, kombinert med en økende andel av sjøbåren langdistanse biltransport, bidrar til å redusere investeringsrisikoen betydelig, ifølge analysen.
Kjøpsanbefalingen og det hevede kursmålet på 148 kroner reflekterer en forventning om at de positive trendene vil fortsette
Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets skriver at det ikke er tegn til svakhet i bilfraktsektoren, og oppjusterer kursmålet på Wallenius Wilhelmsen.
Publisert 6. feb. 2024 kl. 14.30
BULL PÅ BILFRAKT: Analytiker Jørgen Lian i DNB Markets.: IVÁN
I en analyse fra DNB Markets skriver Jørgen Lian at bilfraktselskaper sikrer langsiktige inntekter og betydelige kontantstrømmer, og at disse selskapene samtidig tilbyr betydelig oppsidepotensial.
..er det ingen tegn til svakhet i sektoren, mener Lian. Dette skyldes hovedsakelig at eksisterende kontrakter fornyes til attraktive nivåer. Spesielt for Wallenius Wilhelmsen fremheves det at selskapet kan forvente å se nesten 70 prosent av markedsverdien i fri kontantstrøm til egenkapitalen (FCFE) innen 2025.
På bakgrunn av disse faktorene gjentar Lian en kjøpsanbefaling og øker kursmålet til 148 kroner fra 140 kroner.
Analysefakta
Aksje: Wallenius Wilhelmsen
Meglerhus: DNB Markets
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 148 (140)
Analytikeren har også justert opp estimatene for justert EBITDA for årene 2023 til 2025, som reflekterer en positiv utsikt basert på gunstige kontraktsfornyelser innen biltransportmarkedet. For fjerde kvartal forventes en EBITDA som overgår Bloomberg-konsensus med 4 prosent. Denne forventningen understøttes av solid dekning i fjerde kvartal og en antagelse om fortsatt sterke rater som vil påvirke resultater positivt inn i det første kvartalet.
Den langvarige tendensen i kontraktene innen biltransport, kombinert med en økende andel av sjøbåren langdistanse biltransport, bidrar til å redusere investeringsrisikoen betydelig, ifølge analysen.
Kjøpsanbefalingen og det hevede kursmålet på 148 kroner reflekterer en forventning om at de positive trendene vil fortsette
ErikNordnet
07.02.2024 kl 19:06
22410
Sterkt bilfraktmarked
Höegh Autoliners drar på sin side nytte av et vedvarende sterkt bilfraktmarked.
– Kinesisk eksportvekst til Europa vil sørge for at markedsbalansen forblir stram også gjennom 2024, forklarer Skeies analytikerkollega, Kristoffer Haugland.
– Både Belships og Höegh Autoliners skal fornye betydelige volumer på rater som trolig vil ende opp rundt det dobbelte av dagens nivåer og med lang durasjon.
Sistnevnte fornyet i fjor kontrakter på 3,1 million kubikkmeter til en gjennomsnittlig nettorate på 100 dollar pr. kubikkmeter og med 4,5 års snittdurasjon.
– At de i år skal fornye 5,4 millioner kubikkmeter, trolig på tilsvarende rater og durasjon, betyr at inntjeningsforventningene er for lave for 2024, 2025, og etter hvert også 2026, mener Skeie.
Kriser er gode nyheter
Også Wallenius Wilhelmsen får bedre betalt, og rederiet har allerede fått fire nye kontrakter i år.
– Begge bilfraktaksjene handler til under tre ganger 2025-estimatet, noe som er for billig, sier Haugland.
– Hvilke «sorte svaner» kan eventuelt påvirke shippingaksjene i år?
– Kriser og uroligheter er ofte gode nyheter for shipping, sist illustrert av Ukraina-konflikten, som akselererte tankoppturen, svarer Skeie.
Höegh Autoliners drar på sin side nytte av et vedvarende sterkt bilfraktmarked.
– Kinesisk eksportvekst til Europa vil sørge for at markedsbalansen forblir stram også gjennom 2024, forklarer Skeies analytikerkollega, Kristoffer Haugland.
– Både Belships og Höegh Autoliners skal fornye betydelige volumer på rater som trolig vil ende opp rundt det dobbelte av dagens nivåer og med lang durasjon.
Sistnevnte fornyet i fjor kontrakter på 3,1 million kubikkmeter til en gjennomsnittlig nettorate på 100 dollar pr. kubikkmeter og med 4,5 års snittdurasjon.
– At de i år skal fornye 5,4 millioner kubikkmeter, trolig på tilsvarende rater og durasjon, betyr at inntjeningsforventningene er for lave for 2024, 2025, og etter hvert også 2026, mener Skeie.
Kriser er gode nyheter
Også Wallenius Wilhelmsen får bedre betalt, og rederiet har allerede fått fire nye kontrakter i år.
– Begge bilfraktaksjene handler til under tre ganger 2025-estimatet, noe som er for billig, sier Haugland.
– Hvilke «sorte svaner» kan eventuelt påvirke shippingaksjene i år?
– Kriser og uroligheter er ofte gode nyheter for shipping, sist illustrert av Ukraina-konflikten, som akselererte tankoppturen, svarer Skeie.
ErikNordnet
10.02.2024 kl 12:07
22069
Analytikken på Artic Securities tror Høeg komme å betale ut 112% av dagens markedsverdi frem til 2027 og har oppdatert sin målkurs til 170 NOK:
SEB har har også oppdatert sin riktkurs til 170 NOK.
Analytikerne ser et liknende scenario også for Wallenius (WAW) som havnet litt bak
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/09/8094869/arctic-securities-spar-monsterutbytter
SEB har har også oppdatert sin riktkurs til 170 NOK.
Analytikerne ser et liknende scenario også for Wallenius (WAW) som havnet litt bak
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/09/8094869/arctic-securities-spar-monsterutbytter
ErikNordnet
12.02.2024 kl 08:42
21764
WAWI: NORDEA MARKETS OPPPJUSTERER KURSMÅL TIL 160 (135), GJENTAR KJØP
2024-02-12 08:18 • TDN Finans •
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea Markets oppjusterer sitt kursmål på Wallenius Wilhelmsen til 160 kroner fra 135 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Meglerhuset viser til at Wallenius Wilhelmsen har annonsert nye kontrakter verdt 1.790 millioner dollar så langt i 2024.
"Vi hevder at dette viser selskapets økte momentum i å kapitalisere på dagens markedsstyrke, og vi løfter våre estimater på grunn av sterkere inntjening fremover", skriver Nordea.
Ebitda-estimatet for 2024 er økt med 10 prosent og for 2025 med 24 prosent. For det kommende fjerdekvartalsresultatet 14. februar ventes forstyrrelsene i Rødehavet å ha økt kostnadene med lengre seilingsdistanser som reduserer volumene. Ebitda-estimatet reduseres litt til 456 millioner dollar for kvartalet.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
2024-02-12 08:18 • TDN Finans •
Oslo (Infront TDN Direkt): Nordea Markets oppjusterer sitt kursmål på Wallenius Wilhelmsen til 160 kroner fra 135 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.
Meglerhuset viser til at Wallenius Wilhelmsen har annonsert nye kontrakter verdt 1.790 millioner dollar så langt i 2024.
"Vi hevder at dette viser selskapets økte momentum i å kapitalisere på dagens markedsstyrke, og vi løfter våre estimater på grunn av sterkere inntjening fremover", skriver Nordea.
Ebitda-estimatet for 2024 er økt med 10 prosent og for 2025 med 24 prosent. For det kommende fjerdekvartalsresultatet 14. februar ventes forstyrrelsene i Rødehavet å ha økt kostnadene med lengre seilingsdistanser som reduserer volumene. Ebitda-estimatet reduseres litt til 456 millioner dollar for kvartalet.
TDN Direkt finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 12.02.2024 kl 08:42
Du må logge inn for å svare
Gulltider
13.02.2024 kl 10:18
21444
I morgen kommer tallene 💰🥂🥂
GCC gikk opp 15 kroner når de la frem tallene forrige uke.
HAUTO gikk opp 20 kroner forrige uke når de la frem tallene.
Hvorfor skulle ikke WAWI klare det samme nå på onsdag ? 💰👍
GCC gikk opp 15 kroner når de la frem tallene forrige uke.
HAUTO gikk opp 20 kroner forrige uke når de la frem tallene.
Hvorfor skulle ikke WAWI klare det samme nå på onsdag ? 💰👍
ErikNordnet
13.02.2024 kl 11:10
21385
Analytiker om bilrederi: – Aksjen er altfor billig
Analytiker Jørgen Lian mener shippinggiganten kan tilbakebetale 70 prosent av aksjekursen på bare to år.
Skipene er fullastet med kontanter om dagen.
De siste årene har rett og slett vært fantastiske for shippinginvestorer. Etter at korona sendte sjokkbølger i de fleste segmenter i fraktbransjen, har bilrederiene cruiset på høyere etterspørsel, strammere kapasitet og høyere rater. Da angrep i Rødehavet fikk rederiene til å ta omveier om Afrika ble det enda strammere. Slikt blir det penger av.
Hva fjorårets samlede inntjening til de tre bilfraktrederiene på Oslo Børs blir får vi svar på når giganten Wallenius Wilhelmsen legger frem tall denne uken. At investorene har omfavnet aksjen er det imidlertid ingen tvil om. Bare i år har aksjen steget 30 prosent.
– Alle seilasene våre var fulle og vi fortsatte å ha sterke rater som et resultat av vellykkede kontraktsfornyelser og fortsatt sterke spotmarkeder, sa Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger da han la frem resultatene torsdag.
Les også
Svak oppgang på Oslo Børs – analytikerne spår mer fest for Höegh-aksjen
Kun i årene før finanskrisen har aksjekursen stått høyere. DNB Markets-analytiker Jørgen Lians analyse er likevel:
– Aksjen er altfor billig! Slik vi regner på det, vil rederiets frie kontantstrøm de neste to årene og dagens kontantbeholdning tilsi opp mot 70 prosent av selskapets børsverdi, sier han.
– Mye som er sinnssykt
Om Lian får rett, vil altså investorer som kjøper aksjen i dag på kurs 110 kroner kunne få tilbakebetalt om lag 70 prosent av investeringen innen 2025 – om alt betales ut i utbytte. Det høres jo rett og slett sinnssykt ut?
– Det er ganske mye som er sinnssykt når det går bra i shipping, svarer Lian før han utdyper:
– Vi er blitt betrygget av meldingene fra selskapet de siste ukene om signering av betydelige langtidskontrakter. De innebærer at vi får god innsikt i hva kontantstrømmen blir lenger frem i tid – og at den blir høy
I dag er Wallenius Wilhelmsen verdt nesten 50 milliarder kroner. Bak kommer de to langt mer børsferske rederiene Höegh Autoliners og Gram Car Carriers.
Analytiker Jørgen Lian mener shippinggiganten kan tilbakebetale 70 prosent av aksjekursen på bare to år.
Skipene er fullastet med kontanter om dagen.
De siste årene har rett og slett vært fantastiske for shippinginvestorer. Etter at korona sendte sjokkbølger i de fleste segmenter i fraktbransjen, har bilrederiene cruiset på høyere etterspørsel, strammere kapasitet og høyere rater. Da angrep i Rødehavet fikk rederiene til å ta omveier om Afrika ble det enda strammere. Slikt blir det penger av.
Hva fjorårets samlede inntjening til de tre bilfraktrederiene på Oslo Børs blir får vi svar på når giganten Wallenius Wilhelmsen legger frem tall denne uken. At investorene har omfavnet aksjen er det imidlertid ingen tvil om. Bare i år har aksjen steget 30 prosent.
– Alle seilasene våre var fulle og vi fortsatte å ha sterke rater som et resultat av vellykkede kontraktsfornyelser og fortsatt sterke spotmarkeder, sa Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger da han la frem resultatene torsdag.
Les også
Svak oppgang på Oslo Børs – analytikerne spår mer fest for Höegh-aksjen
Kun i årene før finanskrisen har aksjekursen stått høyere. DNB Markets-analytiker Jørgen Lians analyse er likevel:
– Aksjen er altfor billig! Slik vi regner på det, vil rederiets frie kontantstrøm de neste to årene og dagens kontantbeholdning tilsi opp mot 70 prosent av selskapets børsverdi, sier han.
– Mye som er sinnssykt
Om Lian får rett, vil altså investorer som kjøper aksjen i dag på kurs 110 kroner kunne få tilbakebetalt om lag 70 prosent av investeringen innen 2025 – om alt betales ut i utbytte. Det høres jo rett og slett sinnssykt ut?
– Det er ganske mye som er sinnssykt når det går bra i shipping, svarer Lian før han utdyper:
– Vi er blitt betrygget av meldingene fra selskapet de siste ukene om signering av betydelige langtidskontrakter. De innebærer at vi får god innsikt i hva kontantstrømmen blir lenger frem i tid – og at den blir høy
I dag er Wallenius Wilhelmsen verdt nesten 50 milliarder kroner. Bak kommer de to langt mer børsferske rederiene Höegh Autoliners og Gram Car Carriers.
ErikNordnet
14.02.2024 kl 07:18
21064
Wallenius levererer tidenes resultat og skal i tillegg begynne med en ny utbytte politikk med ekstra ordinært utbytte fra og med 2024
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/14/8096266/482-mill.-dollar-i-utbytte-fra-wallenius-wilhelmsen
Wallenius Wilhelmsen leverer tidenes beste resultat og betaler maksimalt utbytte under nåværende utbyttepolitikk
– Vi forventer fremdeles at 2024 skal bli bedre enn 2023 til tross for situasjonen i Rødehavet og andre operasjonelle usikkerheter, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen.
I 2023 har vi fornyet flere betydelige kundekontrakter, som både innebefatter økt inntjening, flere tjenester og reduksjon av utslipp. I 2024 vil vi fornye en stor andel av våre kontrakter og vi ser at det er en fordel å kunne levere helhetlige logistikkløsninger til våre kunder, sier konsernsjefen.
Kristoffersen sier at man ser muligheter for vekst innenfor logistikksegmentet og jobber aktivt med å utvikle dette.
– Det vil også være viktig for å nå våre ambisiøse utslippsmål.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/14/8096266/482-mill.-dollar-i-utbytte-fra-wallenius-wilhelmsen
Wallenius Wilhelmsen leverer tidenes beste resultat og betaler maksimalt utbytte under nåværende utbyttepolitikk
– Vi forventer fremdeles at 2024 skal bli bedre enn 2023 til tross for situasjonen i Rødehavet og andre operasjonelle usikkerheter, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen.
I 2023 har vi fornyet flere betydelige kundekontrakter, som både innebefatter økt inntjening, flere tjenester og reduksjon av utslipp. I 2024 vil vi fornye en stor andel av våre kontrakter og vi ser at det er en fordel å kunne levere helhetlige logistikkløsninger til våre kunder, sier konsernsjefen.
Kristoffersen sier at man ser muligheter for vekst innenfor logistikksegmentet og jobber aktivt med å utvikle dette.
– Det vil også være viktig for å nå våre ambisiøse utslippsmål.
Rui
14.02.2024 kl 09:25
20868
Tidens kjøpsmulighet nå!
Med rekordresultat for 2023, forventninger til enda bedre resultat i 2024, og besluttet utbetalinger av ekstraordinære utbytter i 2024 er det bare å kjøpe. Forventningene blandt flere aktører har nok vært skrudd opp for høyt, og det er bare bra å bli kvitt dem raskest mulig. Aksjen kommer garantert til å stige betydelig fremover.
Med rekordresultat for 2023, forventninger til enda bedre resultat i 2024, og besluttet utbetalinger av ekstraordinære utbytter i 2024 er det bare å kjøpe. Forventningene blandt flere aktører har nok vært skrudd opp for høyt, og det er bare bra å bli kvitt dem raskest mulig. Aksjen kommer garantert til å stige betydelig fremover.
ErikNordnet
14.02.2024 kl 10:08
20778
Ja, det var litt av en reaksjon.
Noen av mine notater fra Webcasten
Nye kontrakt med 20% - +100% høyere rater sammenlignet med tidligere
Beste 12 måneder noensinne
Legger opp til ekstaordinært utbytte i 2024
Stor økning av etterspørsel av frakt i alle segment
Q4 noe påvirket av «read sea» situasjonen, men ser bedre ut i 2024
Fokus på decarbonisering med kunder
Logistic har hatt et meget bra år med bla. mend «mining/gruvedrift» i Australia
Shipping av biler fra Kina øker stort til Europa, men også mange andre markeder. Andre segment tar deler fra bilsegmentet
Wallenius kommer ikke å ta noen risiko i med henseende på «Red sea» situation
Wallenius ser behov for større flotta, men tror ikke at alle nybygg kan bli levert i tid.
Signinfikant økning i logistikk
Ser stor potensial fra bilfrakt fra USA
Tror det kommer en dag da «fossilbåter» ikke lengre kommer å primeras. Fokuserer derfor nå på dekarbonisering
Noen av mine notater fra Webcasten
Nye kontrakt med 20% - +100% høyere rater sammenlignet med tidligere
Beste 12 måneder noensinne
Legger opp til ekstaordinært utbytte i 2024
Stor økning av etterspørsel av frakt i alle segment
Q4 noe påvirket av «read sea» situasjonen, men ser bedre ut i 2024
Fokus på decarbonisering med kunder
Logistic har hatt et meget bra år med bla. mend «mining/gruvedrift» i Australia
Shipping av biler fra Kina øker stort til Europa, men også mange andre markeder. Andre segment tar deler fra bilsegmentet
Wallenius kommer ikke å ta noen risiko i med henseende på «Red sea» situation
Wallenius ser behov for større flotta, men tror ikke at alle nybygg kan bli levert i tid.
Signinfikant økning i logistikk
Ser stor potensial fra bilfrakt fra USA
Tror det kommer en dag da «fossilbåter» ikke lengre kommer å primeras. Fokuserer derfor nå på dekarbonisering
ErikNordnet
15.02.2024 kl 08:39
20088
Fearnley øker kursmålet for Wallenius etter Q4 presentasjonen til 140 NOK.
Rekommenderer kjøp.
Rekommenderer kjøp.
ErikNordnet
15.02.2024 kl 08:51
20114
Nordea med oppdatert analyse og riktkurs etter Q4 presentasjonen.
Riktkurs uendret 160 NOK (+50% oppside)
Rekommenderer kjøp
"We see the markek rreaction yesterday as an overreaction and expactions for 2024 triggering positive earnings revisions for 2024 - 2026."
"Wallenius is starting to achieve stronger levels and better commitments in its upcoming contract rewnewals."
Riktkurs uendret 160 NOK (+50% oppside)
Rekommenderer kjøp
"We see the markek rreaction yesterday as an overreaction and expactions for 2024 triggering positive earnings revisions for 2024 - 2026."
"Wallenius is starting to achieve stronger levels and better commitments in its upcoming contract rewnewals."
Redigert 15.02.2024 kl 08:56
Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
15.02.2024 kl 09:06
20113
DNB øker kursmål til Wallenius til 152 NOK etter Q4 presentasjonen
Rui
15.02.2024 kl 09:09
20110
Som sagt i går er det nå en flott kjøpsmulighet. Flere finanshus øker kursmålet etter kvartalsrapporten, og kursen vil øke betydelig i kommende måneder.
Gulltider
15.02.2024 kl 10:23
20113
Kepler Cheuvreux sänker Wallenius Wilhelmsen till minska (behåll), riktkurs 104 norska kronor (107)
15.2.2024 08:58 • Finwire •
Kepler Cheuvreux sänker Wallenius Wilhelmsen till minska (behåll), riktkurs 104 norska kronor (107)
15.2.2024 08:58 • Finwire •
Kepler Cheuvreux sänker Wallenius Wilhelmsen till minska (behåll), riktkurs 104 norska kronor (107)
asbjørnsen
15.02.2024 kl 12:37
20095
hehehe.
Kva er tala bak denne reduksjonen då? Kurs på 104kr basert på dagen inntening... Framstår litt fråkopla konsensus
Kva er tala bak denne reduksjonen då? Kurs på 104kr basert på dagen inntening... Framstår litt fråkopla konsensus
ErikNordnet
15.02.2024 kl 14:55
19971
Rekommenderer øka:
ABG Sundal (Petter Haugen) med riktpris 192 NOK,
Nordea Målkurs 160 NOK (Oförändrad)
DNB höjer kursmålet till 152 NOK
Fearnley höjer riktkursen till 140 NOK efter Q4-presentationen
SEB 135 NOK (140 NOK)
Paereto 120.
Redusere:
Kepler Chevreux 104 NOK. (fra tidligere 107)
Litt ironisk at Petter Haugen som tidligere var sjefsanalytiker hos Kepler Chevreux og nå blitt ansvarlig shippingsanalytiker hos ABG Sundal, har høyest kursmål og Kepler Chevreux har lavest. Kepler er negativ til mye inom shipping.
Vil tro en en medelpunkt mellom 192 og 104 er er moderat prising og at det kommer å intreffe mot utbytte.
Intressant å se at DNB og Fearnley økte kursmålen etter denne presentasjon.
ABG Sundal (Petter Haugen) med riktpris 192 NOK,
Nordea Målkurs 160 NOK (Oförändrad)
DNB höjer kursmålet till 152 NOK
Fearnley höjer riktkursen till 140 NOK efter Q4-presentationen
SEB 135 NOK (140 NOK)
Paereto 120.
Redusere:
Kepler Chevreux 104 NOK. (fra tidligere 107)
Litt ironisk at Petter Haugen som tidligere var sjefsanalytiker hos Kepler Chevreux og nå blitt ansvarlig shippingsanalytiker hos ABG Sundal, har høyest kursmål og Kepler Chevreux har lavest. Kepler er negativ til mye inom shipping.
Vil tro en en medelpunkt mellom 192 og 104 er er moderat prising og at det kommer å intreffe mot utbytte.
Intressant å se at DNB og Fearnley økte kursmålen etter denne presentasjon.
ErikNordnet
15.02.2024 kl 15:25
19937
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/02/15/8098110/wallenius-wilhelmsen-kjopsanbefalinger-i-ko
Forventet mer utbytte
Arctic Securities gjentar sin kjøpsanbefaling og analytiker Kristoffer Barth Skeie har et kursmål på aksjen på 155 kroner.
«Tallene på driften var omtrent i tråd med forventningene, men vi tror markedet forventet mer når det gjelder utbytte, skriver Barth Skeie i en selskapsoppdatering til meglerhusets kunder.
Han mener at potensialet for tilbakekjøp av aksjer og muligheten til utbetaling av ekstraordinære utbytter kom i skyggen av den relativt beskjedne utbytteutbetalingsandelen av overskuddet som kommer til å ligge på mellom 30 og 50 prosent.
Analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier er ikke kjent for å operere med forsikte kursmål på shippingselskapene på Oslo Børs og han topper naturligvis lekende lett også når det kommer til Wallenius Wilhelmsen. Kjøpsanbefalingen er klokkeklar og kursmålet er på friske 194 kroner. ABG Sundal Collier har et EBITDA-estimat på selskapet for 2025 som ligger 28 prosent over konsensusestimatet.
Sterkt marked
Bilskipsmarkedet har vært knallsterkt de siste to årene, og Wallenius Wilhemsen har levert solide overskudd gjennom hele perioden selv om resultatene ved flere anledninger ikke helt har nådd opp til forventningene. Rederiet fikk skikkelig juling på børsen både etter fremleggelsen av resultatet for første kvartal i mai i fjor og etter fjerde kvartalstallene denne uken. Aksjen er likevel opp solide 20 prosent så langt i år og i overkant av 150 prosent siden desember 2021.
Wallenius Wilhelmsen blir likevel parkert av konkurrenten Höegh Autoliners, som har levert knallresultater på rekke og rad siden selskapet gikk på børs i desember 2021. Så langt i år er aksjen opp 42,8 prosen
Forventet mer utbytte
Arctic Securities gjentar sin kjøpsanbefaling og analytiker Kristoffer Barth Skeie har et kursmål på aksjen på 155 kroner.
«Tallene på driften var omtrent i tråd med forventningene, men vi tror markedet forventet mer når det gjelder utbytte, skriver Barth Skeie i en selskapsoppdatering til meglerhusets kunder.
Han mener at potensialet for tilbakekjøp av aksjer og muligheten til utbetaling av ekstraordinære utbytter kom i skyggen av den relativt beskjedne utbytteutbetalingsandelen av overskuddet som kommer til å ligge på mellom 30 og 50 prosent.
Analytiker Petter Haugen i ABG Sundal Collier er ikke kjent for å operere med forsikte kursmål på shippingselskapene på Oslo Børs og han topper naturligvis lekende lett også når det kommer til Wallenius Wilhelmsen. Kjøpsanbefalingen er klokkeklar og kursmålet er på friske 194 kroner. ABG Sundal Collier har et EBITDA-estimat på selskapet for 2025 som ligger 28 prosent over konsensusestimatet.
Sterkt marked
Bilskipsmarkedet har vært knallsterkt de siste to årene, og Wallenius Wilhemsen har levert solide overskudd gjennom hele perioden selv om resultatene ved flere anledninger ikke helt har nådd opp til forventningene. Rederiet fikk skikkelig juling på børsen både etter fremleggelsen av resultatet for første kvartal i mai i fjor og etter fjerde kvartalstallene denne uken. Aksjen er likevel opp solide 20 prosent så langt i år og i overkant av 150 prosent siden desember 2021.
Wallenius Wilhelmsen blir likevel parkert av konkurrenten Höegh Autoliners, som har levert knallresultater på rekke og rad siden selskapet gikk på børs i desember 2021. Så langt i år er aksjen opp 42,8 prosen
Gulltider
15.02.2024 kl 18:52
19821
Kepler Cheuvreux sänker Wallenius Wilhelmsen till minska (behåll), riktkurs 104 norska kronor (107)
15.2.2024 08:58 • Finwire
Kepler Cheuvreux sänker Wallenius Wilhelmsen till minska (behåll), riktkurs 104 norska kronor (107)
15.2.2024 08:58 • Finwire
Kepler Cheuvreux sänker Wallenius Wilhelmsen till minska (behåll), riktkurs 104 norska kronor (107)
asbjørnsen
15.02.2024 kl 20:09
19720
ABG Sundal (Petter Haugen) med riktpris 192 NOK,
Nordea Målkurs 160 NOK (Oförändrad)
DNB höjer kursmålet till 152 NOK
Fearnley höjer riktkursen till 140 NOK efter Q4-presentationen
SEB 135 NOK (140 NOK)
Paereto 120.
Nordea Målkurs 160 NOK (Oförändrad)
DNB höjer kursmålet till 152 NOK
Fearnley höjer riktkursen till 140 NOK efter Q4-presentationen
SEB 135 NOK (140 NOK)
Paereto 120.
ErikNordnet
13.03.2024 kl 14:37
17893
Petter Haugen ser 117% oppside i Wallenius og foretrekker nå Wallenius mot Høengh
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/03/13/8109671/abg-analytiker-petter-haugen-spar-bilskipaksjer-til-himmels
De seneste par årene har Haugen foretrukket Höegh Autoliners fremfor konkurrenten Wallenius Wilhelmsen, men nå mener han det er mest å hente i Wallenius Wilhelmsen.
— Vi har frem til nylig hatt en preferanse for Höegh Autoliners fordi selskapet har hatt en høyere spoteksponering og kortere kontrakter, men nå som sykelen strekker seg ut tror vi inntjeningsestimatene til til Wallenius Wilhelmsen vil øke mer og da særlig for 2025, sier AGB Sundal Collier-analytikeren.
Han påpeker også at Wallenius Wilhelmsen ser billigere ut med substansverdi til nesten nesten 40 prosent rabatt målt mot markedsverdi sammenlignet med en rabatt på 30 prosent for Höegh Autoliners.
— Uansett vil de to aksjene høyst sannsynlig bevege seg i samme retning fordi begge er eksponert mot det samme underliggende markedet.
ABG Sundal Collier har kjøpsanbefaling på begge med et kursmål på 194 kroner for Wallenius Wilhelmsen og 157 kroner for Höegh Autoliners, hvilket impliserer en oppside tilsvarer en kursoppgang på henholdsvis 117 og 64 prosent.
Het vare
Bilskiprederiene har vært het vare på børsen de seneste drøye to årene. Siden Höegh Autoliners gikk på børs i desember 2021 har aksjen steget med rundt 380 prosent, mens Wallenius Wilhelmsen er opp noe mer moderate 107 prosent i løpet av den samme perioden. Den seneste måneden har imidlertid begge gått på en skikkelig smell på Oslo Børs. Siden den 14 februar er Höegh Autoliners, justert for dividende, ned rundt 20 prosent til 96 kroner, mens Wallenius Wilhelmsen har falt med rett i underkant av 25 prosent til 90 kroner.
Kontraktfornyelse på høye nivåer
Hvis markedet holder seg stramt gjennom 2024 vil bilskiprederiene ifølge Petter Haugen fremdeles fornye fraktkontrakter med bilprodusenter på langt høyere nivåer enn hva disse er priset på nå. Hôegh Autoliners sier at deres fornyelser er på rater som er mer enn dobbelt så høye som de utgående kontraktene. Wallenius Wilhelmsen sier ikke eksplisitt hvor mye høyere priser deres nye kontrakter har, men Haugen mener at det er rimelig å vente et tilsvarende løft i disse.
— Ettersom Wallenius Wilhelmsen skal fornye nær halvparten av sin kontraktsportefølje i løpet av 2024 forventer vi at inntjeningen vil stige, både gjennom 2024, men enda kraftigere i 2025 når disse nye kontraktene kommer til implementering, sier ABG Sundal Collier-analytikeren.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/03/13/8109671/abg-analytiker-petter-haugen-spar-bilskipaksjer-til-himmels
De seneste par årene har Haugen foretrukket Höegh Autoliners fremfor konkurrenten Wallenius Wilhelmsen, men nå mener han det er mest å hente i Wallenius Wilhelmsen.
— Vi har frem til nylig hatt en preferanse for Höegh Autoliners fordi selskapet har hatt en høyere spoteksponering og kortere kontrakter, men nå som sykelen strekker seg ut tror vi inntjeningsestimatene til til Wallenius Wilhelmsen vil øke mer og da særlig for 2025, sier AGB Sundal Collier-analytikeren.
Han påpeker også at Wallenius Wilhelmsen ser billigere ut med substansverdi til nesten nesten 40 prosent rabatt målt mot markedsverdi sammenlignet med en rabatt på 30 prosent for Höegh Autoliners.
— Uansett vil de to aksjene høyst sannsynlig bevege seg i samme retning fordi begge er eksponert mot det samme underliggende markedet.
ABG Sundal Collier har kjøpsanbefaling på begge med et kursmål på 194 kroner for Wallenius Wilhelmsen og 157 kroner for Höegh Autoliners, hvilket impliserer en oppside tilsvarer en kursoppgang på henholdsvis 117 og 64 prosent.
Het vare
Bilskiprederiene har vært het vare på børsen de seneste drøye to årene. Siden Höegh Autoliners gikk på børs i desember 2021 har aksjen steget med rundt 380 prosent, mens Wallenius Wilhelmsen er opp noe mer moderate 107 prosent i løpet av den samme perioden. Den seneste måneden har imidlertid begge gått på en skikkelig smell på Oslo Børs. Siden den 14 februar er Höegh Autoliners, justert for dividende, ned rundt 20 prosent til 96 kroner, mens Wallenius Wilhelmsen har falt med rett i underkant av 25 prosent til 90 kroner.
Kontraktfornyelse på høye nivåer
Hvis markedet holder seg stramt gjennom 2024 vil bilskiprederiene ifølge Petter Haugen fremdeles fornye fraktkontrakter med bilprodusenter på langt høyere nivåer enn hva disse er priset på nå. Hôegh Autoliners sier at deres fornyelser er på rater som er mer enn dobbelt så høye som de utgående kontraktene. Wallenius Wilhelmsen sier ikke eksplisitt hvor mye høyere priser deres nye kontrakter har, men Haugen mener at det er rimelig å vente et tilsvarende løft i disse.
— Ettersom Wallenius Wilhelmsen skal fornye nær halvparten av sin kontraktsportefølje i løpet av 2024 forventer vi at inntjeningen vil stige, både gjennom 2024, men enda kraftigere i 2025 når disse nye kontraktene kommer til implementering, sier ABG Sundal Collier-analytikeren.
karve
14.03.2024 kl 08:05
17647
Rart ikke Petter Haugen nevner Gram ( GCC ) som er fullbooket ut nesten hele 2025. Henger etter når det gjelder omtale i media, ytbytter i megaklassen