Wallenius Wilhelmsen: Kursmål 194 kroner

Torine
WAWI 04.01.2024 kl 09:35 19372

13.3. Ref. Finansavisen - ABG høyner kursmålet til kr 194

DNB höjer kursmålet till 152 NOK

DNB höjer riktkursen för Wallenius Wilhelmsen till 148 norska kronor (140), upprepar köp - BN
2024-02-06 08:48 • Finwire •


31.12.Jørgen Lian - DNB Markets (Finansavisen)

Wallenius Wilhelmsen: Kursmål 140 kroner

Bilfraktsegmentet har vist vedvarende styrke på tross av et rufsete makrobakteppe, som illustrerer styrken i sektoren, nemlig at etterspørselen drives av endrede handelsmønstre og ikke overordnede salgstall som tidvis har vært svake i etterkant av pandemien. På tross av politisk press mot den sterkt økende veksten av kinesisk eksport av biler mener vi likevel trenden vil fortsette de nærmeste årene. Med et allerede stramt marked burde dette tillate rederiene å reforhandle fraktkontrakter på stadig høyere nivåer og dermed drive opp den underliggende inntjeningen. Vi mener å ha relativt god visibilitet for 2024 grunnet kontraktstrukturen i sektoren.
Redigert 14.03.2024 kl 00:11 Du må logge inn for å svare
ErikNordnet
14.03.2024 kl 13:58 8809

To bra selskaper. Tror Wallenius har mer å gå på da kursen henger etter mot ekstre utbytte i mai.
Arkeka
26.03.2024 kl 13:44 8290

Ser av bilder fra Baltimore, ang brukollapsen etter påkjørselen av et kontainership, at det blant annet ligger et bilfrakt-skip fra WAWI inne i havnen, på innsiden av bru-kollapsen. Kan fort se for meg at dette skipet blir landfast her i flere uker/Måneder, i påvente av en alvorlig nødvendig opprydding av seilings-ruten forbi broen som total-kollapset etter sammenstøtet….
desirata
26.03.2024 kl 14:17 8229

Ikke at det betyr så mye, om et av over hundre skip blir liggende noen uker.

Det er kun området mellom hovudpilarene som må klareres for at seiling kan gjenopptas. Dette er lette brokonstruksjoner, kan løftes vekk og klareres på en uke, men først må de forvisse seg om ingen lik i nevnte området.
KommersK
09.04.2024 kl 11:29 7509

Det ser uansett ut som om uroen omkring tollsaken for bilfrakt fra Kina for det meste har blåst over. Dette må jo være et gigantisk pluss for både Wawi, Hauto og GCC.
Torine
10.04.2024 kl 23:42 7320

Finansavisen 10.4. ABG Sundal Colliers shippinganalytiker Petter Haugen
«I ABG Sundal Colliers hovedscenario forblir bilshippingmarkedet stramt gjennom 2024, noe som ventes å gi langt bedre inntjening neste år.
– Både Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners vil fornye en vesentlig andel av sine kontrakter i år, på svært høye rater og med effekt fra neste år, forklarer han.»
KommersK
21.04.2024 kl 15:46 6777

Det er vel like greit å bruke denne tråden til WAWI-diskusjoner. Pengesekkskapningen har tydeigvis et uuttømmelig behov for å opprette tråder bare på tull.

Når det er sagt, så synes jeg vi ser en svært så positiv trend igjen i denne aksjen. Jeg tenker i hvert fall å sitte en god stund til. 200 høres vel optimistisk ut, men 150 bør absolutt være innen rekkevidde. Kanskje allerede i år...
KommersK
22.04.2024 kl 16:49 6568

Ser ut til å gå bare en veg. 110 før 17. mai? Da blir det flagging!
KommersK
23.04.2024 kl 22:21 6363

Begynner å lukte fugl av denne trenden. Avsluttet på HOD også, 103,60.
ErikNordnet
24.04.2024 kl 08:21 6195

"Oppsiden størst i Wallenius Wilhelmsen

Petter Haugen hadde lenge en preferanse for Höegh Autoliners fremfor Wallenius Wilhelmsen ettersom Höegh hadde kortere kontrakter og generelt mer ledig kapasitet på kort sikt, slik at den voldsomme oppgangen i rater ble raskt synlig i deres inntjening. Etter at Höegh la om utbyttepolitikken og aksjen steg med 20 prosent, mener han imidlertid at oppsiden er størst i Wallenius Wilhelmsen.

– Over de siste to årene har vi sett langt bedre rater i Höegh, men nå forventer vi at denne differansen vil reversere i løpet av 2024 og 2025. Ikke fordi ratene i Höegh skal falle, men fordi gjennomsnittsratene som Wallenius Wilhelmsen oppnår vil stige kraftig. Dette avhenger dog av at markedet holder seg stramt, i alle fall ut året i år, hvilket er vår forventing, sier han."
ErikNordnet
24.04.2024 kl 08:35 6154

WAWI: ABG SUNDAL COLLIER OPPJUSTERER KURSMÅL TIL 200 (194)
19 apr. 07:47 ∙ TDN Finans
Oslo (Infront TDN Direkt): ABG Sundal Collier oppjusterer sitt kursmål på Wallenius Wilhelmsen til 200 kroner fra 194 kroner og gjentar kjøpsanbefaling på aksjen.

Det fremgår av en oppdatering torsdag.

Meglerhuset reduserer imidlertid estimat for nettorater og volumer med henholdsvis tre og fire prosent ettersom effekten fra omdirigering av skip fra Rødehavet ser større ut enn først ventet. For første kvartal 2024 er ebitda-estimatet 435 millioner dollar, mens konsensus er 452 millioner dollar. Samtidig tror ABG Sundal Collier fortsatt at guidingen fra selskapet om "noe bedre" 2024 enn 2023 er en understatement, ettersom de ser 17 prosent oppgang i ebitda fra 2023 til 2024.
KommersK
24.04.2024 kl 15:34 5981

Ikke rart at monsterbudet på Gram Car Carriers smitter litt over til Hauto og WAWI, og skaper enda litt mer oppgang i disse også. Kjøperen må jo mene at tollspøkelset (nærmest) er dødt og begravet. Ellers hadde han ikke ha budt en så høy overpris nå. Og det var jo nettopp dette spøkelset som senket bilfraktaksjene så voldsomt den 6. mars. Når dette ''loddet'' nå er ''fjernet'', så skulle vegen mot videre oppgang ligge åpen. I hvert fall til den tidligere toppen på 115-116, tenker jeg. For kursmålene ligger jo lang over dette også. Alt tyder på at vi bør sitte en god stund til i denne, ja.
KommersK
30.04.2024 kl 11:19 5719

WAWI blir med resten av bilfrakten opp. Skulle bare mangle. Men flott utvikling, selvsagt!
Torine
03.05.2024 kl 10:33 5528

Finansavisen 2.5
"Arctic Securities-analytiker Kristoffer Barth Skeie går ut med en kjøpsanbefaling på Wallenius Wilhelmsen i forkant av selskapets kvartalspresentasjon neste uke.
I forkant av førstekvartalsrapporten, som er ventet 8. mai, forventer Skeie et justert driftsresultat før ned- og avskrivninger på 436 millioner dollar – i tråd med konsensus. Wallenius Wilhelmsen har nylig annonsert en flerårig kontrakt verdt over én milliard dollar, noe som understreker selskapets styrke i markedet. Arctic Securities regner med at rederiet vil omsette for henholdsvis 5,6, 6,1 og 5,9 milliarder dollar i perioden 2024-2026."
KommersK
03.05.2024 kl 14:28 5428

Ja, denne har vært god å sitte i etter 6. mars. Og det ser ut til at vi bør vente med å trykke på salgsknappen en stund til. Og straks er det utbyttetid.
KommersK
07.05.2024 kl 12:41 5220

Så, hva tror menigheten om Q1 i morgen?
Jeg er nøktern optimist. Tollspøkelset har krympet betraktelig, og snart er det endelig utbyttetid igjen. Kursmålene svever himmelhøyt over dagens kurs, så det bør jo være rom for videre oppgang, skal man tro analytikerne.
Torine
08.05.2024 kl 16:45 4984

Finansavisen 8.5.
"Bilfrakt har hatt kraftig medvind i et par år og 2024 blir enda bedre enn rekordåret 2023, sier konsernsjef Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen – til tross for at brokollapsen i Baltimore og situasjonen i Rødehavet påvirker shipping. Vi spør om rederiet er bekymret for flåteveksten når de nå selv bestiller nye skip og vi diskuterer utviklingen i bilbransjen. Foreløpig er det ingen tegn til at den voldsomme eksporten av biler fra Kina avtar, forklarer Kristoffersen."
KommersK
10.05.2024 kl 15:25 4736

Blir nødt til å blåholde på disse. Laaangt unna kursmålene enda.
Torine
27.05.2024 kl 09:29 4086

Finansavisen 27.5.
Wallenius Wilhelmsen har solgt Melbourne International RoRo & Autoterminal med kjempegevinst. Aksjen stiger nå 3,20 prosent til 109,80 kroner.
Rui
27.05.2024 kl 09:40 4044

Dette salget gir en gevinst på 2,06 milliarder kr. Regner med at en god del av dette skal tilbakebetales som utbytte til eierne. Ellers er dette salget svært viktig for verdisettingen av WAWI. Terminalene som WAWI eier vil bli repriset( 6stk), og det vil bety en kraftig reprising og økning av verdien til selskapet.
Se understående melding fra selskapet:
Mandag morgen ble det kjent at Wallenius Wilhelmsen har inngått en avtale om å selge Melbourne International RoRo & Auto Terminal (MIRRAT-terminalen) til Austalian Amalgamated Terminals Pty, som er et heleid datterselskap av Qube Holdings Limited, som er Australias største logistikkleverandør. Prisen er på 220 millioner dollar hvilket innebærer at Wallenius Wilhelmsen kan bokføre en gevinst på heftige 190 millioner dollar.
Rui
27.05.2024 kl 10:23 3987

Her er hva WAWI sier om reprising:
Wallenius Wilhelmsen-sjefen ønsker ikke å spekulere i om salget av terminalen i Melbourne vil gi ytterligere reprising av aksjen.
— Vi spekulerer aldri i hvordan aksjen prises, men håper at dette salget gir markedet en mulighet til å kunne prise logistikkdelen riktig. Det er ingen tvil om at det er betydelige merverdier i denne typen virksomhet. Wallenus Wilhelmsen aksjen prises i dag til 3-4 ganger EBITDA, mens denne terminalen ble solgt til 10-11 ganger EBITDA, hvis vi legger til grunn gjennomsnittresultatet fra terminalen de seneste to årene, sier Kristoffersen.
Rui
31.05.2024 kl 10:20 3583

Reprising med forhøyet kursmål etter salget av terminal.
Arctic Securities har oppjustert kursmålet fra 155 til 172 kroner i dag og gjentatt kjøpsanbefalingen.
fortsatt 55% opp til nytt kursmål. Her er nedsiden minimal, mens oppsiden i aksjekurs og utbytter er betydelige.
Torine
10.06.2024 kl 21:09 2768

Finansavisen 7.6. AKSJEN ER RÅBILLIG: Shippinganalytiker Kristoffer Barth Skeie har en kjøpsanbefaling på Wallenius Wilhelmsen. Wallenius Wilhelmsen skal i år fornye 46 prosent av sine volumer, og durasjonen blir mest sannsynlig rundt tre år, med full effekt fra 2025, utdyper analytikeren.– Konsensusestimatene reflekterer ikke dette, og når rederiet vil generere tre firedeler av dagens selskapsverdi innen utgangen av 2026, så er aksjen for billig.
Ifølge Skeie er Wallenius Wilhelmsen dessuten overkapitalisert, noe som åpner for ekstraordinære utbytter, særlig etter salget av Mirrat.– Salget ble gjort på 11,1 ganger EBITDA i 2022 og 2023, mens selskapet handler på rundt 3 ganger for inneværende år, opplyser han.
Mr Jinx
10.06.2024 kl 22:25 2642

Ikke mye bekymring for tollsatsene her....
Aksjemeglern
11.06.2024 kl 00:13 2538

Ja denne tok en ny vending idag, wawi er blitt bunnsolid.
Til tross Fredagens nedskrivelse av egenkapital, burde denne fått de fleste til å skjelve og selge seg ut på morgenkvisten idag.
Ned usle 5%, og nesten tilbake ved salgslutt på fredagens stengekurs.
Tydlig det ikke er stor skepsis til Wawi sin plass i markedet og dets utsikter.
Vil tro fler får øyet opp for denne de nærmeste dagene, og skyter fart relativt raskt.
Ekstraordinære utbyttet vil jeg tro bli sløyfet mtp fredagens melding, og det heller blir endringsmeldt utbytte i sept, til relativt høyere utbytte, da også basert faktiske Q2 resultater, og ikke antatte resultater.

Venter spent på fortsettelsen
oryx
18.06.2024 kl 08:37 1993

WAWI sluttet på 98,60 NOK i USA i går. Aksjen har falt kraftig den seneste tiden, fra over 120 kroner. Det ligger an til en solid rekyl i tiden fremover. Bør se WAWI over 110 kroner igjen om ikke mange dagene.
Redigert 18.06.2024 kl 08:50 Du må logge inn for å svare
desirata
20.06.2024 kl 07:19 1522

Vil WAWI nå betale utbytte hvert kvartal, er det noen som vet ?
Tidlegare var det kun halvårlige utbetalinger.
Torine
24.06.2024 kl 21:41 1093

Finansavisen 24.6.
DnB Markets foretar et bytte i sin anbefalte portefølje. Satser på Wallenius Wilhelmsen
Ukens nykommer i porteføljen er Wallenius Wilhelmsen, som har fått litt juling i aksjemarkedet etter meldinger om tollavgifter på import av kinesiske biler. Harper beskriver kursfallet en kjøpsmulighet, og understreker at et stramt marked gir rom for at nye kontrakter kan fornyes på betydelig høyere nivåer.
Winter is Here
27.06.2024 kl 16:40 668

Wallenius Wilhelmsen signs multi-year contract with leading industrial equipment manufacturer
Oslo, 27 June 2024 – Wallenius Wilhelmsen has signed a significant multi-year contract with a leading industrial equipment manufacturer.

The new multi-year contract has a duration of three years, plus a mutual two-year extension option. The contract is valued at approximately USD 195 million in total, based on expected volumes over the three-year period, with rates in line with current market levels.

“It is yet another example of how we are continuing to renew and strengthen our existing partnerships. This updated shipping agreement with an established long-term customer, is based upon multiple scheduled trade routes and secures the ocean capacity required to help deliver on their market ambitions”, says Pia Synnerman, Chief Customer Officer at Wallenius Wilhelmsen.